نویسنده: امیر رهبری

اولین شناور نیروی دریایی چین که مجهز به پرتاب گرهای عمودی جدید و مطابق با استاندارد های جهانی شده است، شناور های کلاس Type-052D میباشند. که این پرتابگر ها شناسه CN VLS معروف شده اند، این پرتابگر های عمودی در شناور های سنگین وزن آینده چین همچون کلاس ۰۵۵ نیز استفاده خواهد شد که توان حمل ۱۱۲ تا ۱۲۸ پرتابگر عمودی برای این شناور های جدید چینی قابل پیش بینی میباشد.این سیستم پرتابگر بسیار منعطف و قابل انطباق با انواع شناور های ساخت داخل چین میباشد و در طیفی از ناو های هواپیمابر تا شناور های آبی خاکی و کوروت ها با ظرفیت های متفاوت قابل استفاده میباشد. همچنین در آینده در صورت سفارش شناورهای چینی از طرف بازار های صادراتی امکان صادرات این سیستم در نظر گرفته شده است. البته این پرتابگر های عمودی توان استفاده در شناور های قدیمی چینی همچون کلاس های اولیه ۰۵۲ و ۰۵۴ و کلاس سوورمنی را دارد. استفاده از این پرتابگر در این کلاس ها نیاز به بروز رسانی های اساسی و گرانقیمت خواهد داشت زیرا بخشی از سازه کشتی و سیستم های مرتبط با آن به صورت کلی باید تعویض و جا به جا شود. البته اتفاق همچین تغییراتی از سوی چین آنچنان بعید نیست زیرا نصب این سیستم و پتانسیل بالای آن در حمل سلاح ها باعث افزایش توانایی و بهره وری سیستم های قدیمی خواهد شد.

سیستم مورد اشاره Chinese Navy Vertical Launch System یا CN VLS با استاندارد های جهانی این سیستم طراحی شده است و شباهت بسیار بالایی به VLS نیروی دریایی آمریکا همچون مارک ۴۱ و Sylver ساخت فرانسه داشته و همچون این سیستم ها توانایی حمل و شلیک سلاح های متنوعی برای آن پیش بینی شده است.سیستم ساخت چین توانایی پرتاب سلاح به هر دو روش سرد و گرم را دارا میباشد به این صورت که در حالت گرم سلاح در کنیستر آتش میشود و گازهای داغ توسط مجاری تعبیه شده در ساختار VLS تخلیه شده. و در روش سرد سلاح یا موشک ابتدا به وسیله یک بسته خرج انفجاری به بیرون از پرتاب گر پرتاب میشود و سپس موتور اصلی موشک روشن میشود. همین قابلیت باعث میشود پرتابگر با طیف وسیعی از موشک های موجود در زرادخانه چین که به دو گونه از لانچر شلیک میشوند را داشته باشد.

اولین لانچر عمودی نصب شده در شناور های چین مربوط به موشک های پدافندی HHQ-9 بود که این لانچر ها به صورت دایره وار قرار میگیرند و نسبت به فضای اشغالی،موشک کمی حمل میکنند این لانچر نمونه ای از لانچر موشک های پدافندی S-300F بود که در ناوگان روسیه استفاده میشد. این پرتابگر به وضوح در عرشه ناو های کلاس کیروو دیده شده است.این نوع پرتابگر اولین بار در سال ۲۰۰۴ در عرشه کلاس ۰۵۲C قرار گرفت و تنها قادر به پرتاب موشک های رهگیر HHQ-9 بود. دومین نمونه VLS نمونه ای بود که میتوانست موشک های HHQ-16  و در نهایت موشک کوچک ضد کشتی را شلیک کند ولی همچنان مثل پرتابگر چندکاره MK 41 آمریکا نبود و در نوع سلاح محدودیت داشت. اما در اواخر سال ۲۰۰۰ با شایعات ورود به خدمت ناوشکن کلاس ۰۵۲D وجود یک سیستم VLS جدید نیز مطرح شد که در طی نمایش به آب اندازی کلاس جدید در سال ۲۰۱۲ وجود این سامانه هم به تایید رسید. این تاییدیه به این صورت بود که در این سال اسنادی با نام Guojia Junyong Biaozhun به بیرون راه یافت که همچون استاندارد های بین المللی دفاعی یا شبیه استاندارد MILD-STD میباشد که در آن اطلاعات زیادی از ناوشکن جدید ارائه شده بود و ذکر شده بود که پرتابگر VLSجدیدی برای این ناوشکن با استاندارد های جهانی ساخته شده است.

در صفحات GJB به صراحت از توانایی های این سامانه عنوان شده بود که بخش هایی از آن را بیان میکنیم.

-قطر کنیستر های این سامانه ۸۵ سانتی متر میباشد و از نمونه جدید آمریکایی MK 57 با قطر ۷۱ سانتی متر و MK 41 با قطر ۶۳ سانتی متر بزرگتر است.

-در این سامانه، کنیستر در سه سایز متفاوت ساخته شده است دقیقا همچون MK 41 تا سلاح های گوناگونی قابلیت انطباق داشته باشد.

-سامانه قابلیت چهارتایی دارد یعنی در آن واحد میتواند سلاح های زمین به هوا و موشک کروز و موشک ضدکشتی و ضد زیر دریایی را حمل کند.

-سیستم VLS توان پرتاب به صورت سرد را دارد

-سیستم VLS توان پرتاب به صورت گرم را دارد. منتهی در این پرتابگر ها هر کنیستر  از مجرای متحدی برخوردار هستند که گاز های حاصل از آتش موتور را به بیرون هدایت میکند و این برخلاف نمونه آمریکایی میباشد.و هر هشت پرتابگر یک VLS به یک مجرای مشترک برای خروج گازها متصل نیست.در پرتابگری مثل MK 41 این ونترال یکی میباشد.

ناوشکن های Type-052D که با نصب لانچر های CN VLS از یک ناو دفاع هوایی در مدل C به یک ناوشکن مولتی رول تبدیل شده است.

اما بهتر هست یک مقایسه ای نیز بین روش های پرتاب گرم و سرد داشته باشیم تا از کیفیت سیستم ها بیشتر آشنا بشویم.

پرتاب سرد به علت استارت موتور اصلی در خارج از VLS به علت کاهش فشار شدید بر روی سازه پرتابگر باعث افزایش عمر عملیاتی و دوره بازبینی آن خواهد شد.از مزایای دیگر این نوع پرتاب میتوان به کم بودن محدودیت نسبت به سایز موشک داخل کنیستر است که میتوان تا جای ممکن قطر موشک و سایز موتور و نازل موتور را بزرگ طراحی کرد ولی این موارد به شدت در سیستم های پرتاب گرم با اهمیت و دارای طراحی های کنترل شده بیشتر میباشد.همچنین در این پرتابگر ها نیاز به فضایی در مابین پرتابگر ها به منظور خروج گازهای داغ نیست و این موضوع باعث کوچکتر شدن فضای کلی سامانه VLS در عرشه میشود.پس به صورت کلی از این نوع پرتابگر ها میتوان موشک های بزرگتری را پرتاب کرد.اما با تمام این مسائل مواردی است که از نظر تکنیکی باعث افزایش ریسک استفاده از پرتاب سرد میشود به طور مثال امکان مشتعل نشدن موتور اصلی موشک پس از خروج از کنیستر است.در این صورت پس از باز گشت موشک بر روی عرشه احتمال بروز فاجعه حتمی است.این اتقاق چند مرتبه برای موشک های سامانه اس ۳۰۰ پس از پرتاب از تیوپ ها رخ داده و موتور اصلی عمل نکرده است.در این حالت چینی ها برای کاهش ریسک پرتاب موشک های HHQ-9 پس از پرتاب موشک به بیرون،سعی کرده اند تا با قرار دادن متمایل تیوپ های پرتاب موشک در داخل بدنه موشک را با تمایل کمی به بیرون پرتاب کنند تا در صورت عمل نکردن موتور اصلی موشک به آب سقوط کند.

تصویری از نسل سه VLS های چین که با ساخت ناو های تایپ ۵۲دی در عرشه های جلو و عقب آن دیده شد.

یک اشکال جزئی دیگری نیز به روش پرتاب سرد وارد است و آن هم افزایش زمان درگیری است و با خروج موشک از لانچر و استارت موتور اصلی وسپس افزایش شتاب در کل باعث افزایش زمان رسیدن موشک به هدف میشود در صورتی که در پرتاب گرم افزایش شتاب موشک از داخل پرتابگر آغاز میشود.موضوع زمان درگیری در انتها باعث تاثیر در انرژی جنبشی پرتابه خواهد شد واین موضوع یک اولویت اساسی برای موشک های بدون سرجنگی است و موشک برای انهدام هدف متکی به انرژی جنبشی کسب کرده در طی مسیر پرواز است.همچنین پرتاب گرم در سیستم های درگیری نزدیک و برد میانی بسیار مهم است زیرا با توجه به سرعت پرتابه نزدیک شونده دشمن.زمان مقابله به مثل به یک شاه کلید برای دفاع تبدیل میشود به گونه ای که هرچقدر سریع تر موشک خودی درگیر شود احتمال موفقیت افزایش خواهد یافت.به طور کلی پرتابگر های گرم از قابل اعتماد ترین سیستم ها هستند و حتی در صورت عمل نکردن موتور موشک نه احتمال بروز فاجعه ای است و نه حتی موشک از دست میرود و به سادگی در داخل کنیستر باقی خواهد ماند.اما با این حال پرتابگر های عمودی گرم سنگین تر و پیچیده تر و در معرض فشار و دمای زیادی قرار دارند که باعث افزایش خرابی ها و کاهش دوره های بازبینی و به دنبال آن افزایش هزینه خواهد بود.اما متخصصین چینی در سیستم CN VLS با در نظر گرفتن این موارد هر دو روش پرتاب سرد و گرم را با هم ترکیب کرده اند این مسئله باعث افزایش انعطاف پذیری زیاد این سامانه شده است و این امکان را میدهد تا خدمه نسبت به موقعیت سلاح در خور را که امکان دارد از هرکدام از روش های پرتاب بهره ببرد از یک سیستم پرتاب کنند همچنین باعث افزایش گستره سلاح های قابل انطباق در این VLS میشود.با این موارد گفته شده هر پرتابگر استاندارد CN VLS هشتایی نسبت به نمونه مشابه آمریکایی MK 41 بزرگتر میباشد.و هر کنیستر نیز نسبت به نمونه آمریکایی بزرگتر است و در نتیجه میتوان سلاح های بزرگتری را در داخل پرتابگر چینی قرار داد.عظمت سامانه و جدایش مسیر خروجی گازهای های هر موشک اصلی ترین دلیل بهره گیری از روش پرتاب سرد در کنار پرتاب گرم است.تمام این موارد باعث بزرگتر شدن موشک و به دنبال آن افزایش برد و سر جنگی و برد میشود.

اجزای یک VLS گرم که روش خروج گاز های گرم را به روش متحد المرکز مشخص کرده است.

تصویری از نسل دوم VLS های چین که برای پرتاب گرم موشک های HHQ-16 استفاده میشود.همانطور که ملاحظه میکنید مسیر خروج گاز با رنگ نارنجی مشخص شده است.

در این بخش نیز به گستره سلاح های قابل پرتاب توسط CN VLS میپردازیم.

تسلیحات زمین به هوا:

همانطور در صفحات GJB عنوان شده بود این پرتابگر همچون نمونه MK 41 سه سایز طراحی شده است و برای پرتال موشک های برد بلند HHQ-9 یا نمونه های هم سایز که در آینده توسعه خواهد یافت از نمونه LR که در واقع تشابهی با نمونه استاندارد سامانه ام کا ۴۱ دارد استفاده میشود.همچنین از موشک های میان برد HHQ-16 نیز در این سامانه استفاده میشود به علاوه در آینده با توسعه نمونه های جدید تر و کاهش قطر موشک از کنیتسر های چهار تایی استفاده خواهد شد(یعنی چهار موشک به جای یک موشک که باعث افزایش تعداد قابل حمل میشود)در این زمینه میتوان از موشک های DK-10 که در حال توسعه برای استفاده در ناوگان دریایی است استفاده کرد و نمونه ای مشابه و تکامل یافته تر از موشک های سامانه Sea Sparrow نیروی دریایی آمریکا، در نیروی دریایی چین خواهد بود.

موشک های ضد کشتی:

چین در بعد سلاح های AShM یا موشک های ضد کشتی از تنوع بالایی برخوردار است و اکثریت با پرتابگرهای CN VLS همخوانی دارند و میتوان در این بعد از موشک های YJ-82 تا YJ-62 نام برد که یک موشک کروز ضد کشتی بوده و از نظر ظاهری تشابه بالایی به تاماهاوک آمریکایی دارد، را نام برد.اما مهمترین موشک ضد کشتی که انتظار میرود از CN VLS پرتاب شود موشک YJ-18 میباشد.این موشک نمونه مشابه موشک کروز ۳M-54 میباشد که یک موشک کروز مادون صوت تا میانه مسیر میباشد و در انتهای مسیر به صورت مافوق صوت عمل میکند.البته قطر زیاد کنیستر موشک میتواند جایگاهی برای موشک هایپرسونیک آینده چین نیز باشد که تحت عنوان YJ-12 و به منظور جایگزینی موشک موسکیت در ناوگان شوورمنی این نیرو مد نظر است.

موشک های ضد اهداف زمینی:

انتظار بر این است که CN VLS موشک های LACM یا کروز های بر ضد اهداف زمینی همچون تاماهاوک در لانچر های ام کا ۴۱ را نیز با خود حمل کند.در این بخش نیز بهترین گزینه نمونه عمود پرتاب موشک DF-10 با نام YJ-100 مطرح است.البته استفاده از این موشک به صورت رسمی تایید نشده است ولی به احتمال بالا در صورت عملیاتی شدن رزمناو های Type-055 استفاده از این موشک نیز قطعی باشد.موشک DF-100 یک موشک کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر میباشد.

تصویری از تست موشک DK-10 که در CN VLS به صورت چهارتایی به جای یک کنیستر موشک قرار میگیرد.

موشک های ضد زیر دریایی:

در این بخش نیز انتظار میرود که موشک های ضد زیر دریایی یا ASROC عمود پرتابی برای CN VLS توسعه یابد.البته استفاده از این تسلیحات قبلا در پرتابگر های عمودی کلاس تایپ ۵۴آ استفده شده است که با نام Yu-08 شناخته میشود.برای تسلیح لانچر های جدید نیاز به موشک هایی با قطر بیشتر و سایز بزرگتری است.

تسلیحات ضد بالستیک و ضد ماهواره:

تا زمان تکمیل لانچر های CN VLS سلاح ضد بالستیک یا ضد اهداف مدار های پایین طراحی نشده است.اما اخبار و شواهدی بر،در دست طراحی بودن این قسم از تسلیحات BMD و ASAT در چین وجود دارد.ولی عملیاتی شدن این تیپ تسلیحات زمان بر خواهد بود ولی مسئله مهم فراهم بودن بستری با انعطاف بالا هست که در صورت تکمیل تسلیحات پاسخ گوی استفاده از آنها خواهد بود.اما این نکته باید توجه شود که تاکید چین به بحث تسلیحات ضد هوایی در برد میانی و بلند بیشتر از مباحث ضد بالستیکی است.

اولین شناور های دریافت کننده CN VLS ناوشکن های Type-052D بود و انتظار بر این است که در تولیدات بعدی این ناوشکن ها نیز استفاده شود.و با ورود به خدمت ناوشکن یا در بعضی گفته ها رزم ناو های ۰۵۵ نیز مورد استفاده قرار گیرند.در این شناور ها تعدادی در حدود ۱۱۲ تا ۱۲۸ لانچر از نوع CN VLS مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و در شناور های سبک تر آینده چین نیز انتظار میرود که از نمونه کوچکتر این پرتابگر نیز استفاده شود. به احتمال قوی در شناور هواپیمابر دوم از کلاس لیائونینگ نیز از این لانچر ها بهره برداری شود. اما در مورد شناور های قدیمی نیز در صورت برنامه ارتقاء استفاده از این لانچر ها قطعی است.در برنامه روزآمد سازی ناوشکن های شوورمنی این نیرو استفاده از پرتابگر عمودی مطرح شده بود که به احتمال بسیار از CN VLS استفاده میشود.

تصویری از لانچر های عمودی موشک های رهگیر HHQ-9 در عرشه ناو تایپ ۵۲سی همانطور که ملاحظه میکنید لانچر ها با تمایل رو به بیرون قرار گرفته اند تا از سقوط احتمالی موشک بر روی عرشه جلوگیری شود.

35+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

64 دیدگاه

  • درود.مقاله شما خوب بود.اما یک سوال اگر مثلا موشک سرد پرتاب مثل اس۳۰۰پرتاب بشه و بعد موتور روشن نشه و روی عرشه بیفته یا حتی روی زمین کنار سیستم ایا موشک احتیاج به خنثی شدن داره یا اینکه خطر انفجار وجود ندارد.

  • سلام تست باور نبوده تست تلاش بوده در تلاش موشک های صیاد به جای اس ۲۰۰ نصب شده اند ولی سامانه همان سامانه اس ۲۰۰ هست فقط بجای موشک سوخت مایع از موشک سوخت جامد متحرک استفاده شده که بسیار هم عالیه اما از باور خبری نیست

  • سلام فکر میکنم اسم مقاله رو به جای (سیستم های پرتاب عمودی نیروی دریایی چین) باید چیزی شبیه سیستم پرتابگر عمودی چندکاره CN VLS ساخت چین میگذاشتین چون فقط درمورد این سیستم ساخت چین صحبت شده !   استاد چنتا سؤال هم داشتم این سیستم ها پس از شلیک مثلا در دریا هم قابل بارگذاری و لود مجدد هستند یا باید در ساحل و مثلاً با جرثقیل و با انجام ملزوماتی بارگذاری بشن و اصلاً شناور به همراه خودش آیا اصلاً موشک اضافی با خودش حمل میکنه ؟(حالا کاری نداریم که لازم داره یا نه!)   استاد لطفاً از سیستم های پرتابگر عمودی چندکاره دیگه مثل MK 41 ساخت آمریکا و Sylver ساخت فرانسه هم مقاله تهیه بفرمایید.  استاد از ناوشکن تایپ ۵۲ و۵۵ گویا در سایت مطلبی نیست لطفا از اون ها هم مقاله تهیه کنید.  با عرض تشکر و قدردانی فراوان

    • نویسنده

      سلام امکان بارگیری است ولی نه توسط خود شناور باید توسط کشتی تداروکاتی دارای چرثقیل انجام شود که معمولا این کار معمول نیست

  • سلام رئیس، سامانه یازهرا که توی مانور شلیک شد همان نمونه ایرانی موشک کورتال فرانسه هست؟

  • باسلام.خسته نباشید.ببخشید دوباره وقتتونو میگیرم.مچکرم بابت کمکتون.میخواستم خواهشی کنم.اگه امکانش براتون هست مقاله ای به صورت ترجمه شده راجبه سونار ضد اژدر واسم قرار بدین یابفرستین به ایمیلم؟واقعا نیاز دارم.

  • آقای تارخ آمریکا موشک ضد زیردریایی داره یا فقط روسیه و چین موشک ضد زیر دریایی دارن؟

  • آقای تارخ تو مقاله زوموالت نوشته شده ۸۰ لانچر داره که هر کدوم ۴ سیلو دارن که در جمع میشه ۳۲۰ تا که گفتید در عمل ۸۰ تا حمل می کنه یعنی اینکه در عمل بیشتر از ۸۰تا نمیشه یا خودشون بیشتر نمیزارن؟

    • نویسنده

      سلام .. نگاه کنید برای موشکی چون تاماهاوک و یا سیم ۲ و یا ای جی ام ۱۵۸ سی هر سیلو یک موشک ولی موشک ریم ۱۶۲ در هر سیلو چهارتاشو حمل کنه

  • سلام آقای تارخ از هواپیمای مسافربری Mitsubishi MRJ ژاپن هم مطلب میزارید؟

  • سلام آقای تارخ آیا ناوچه ها و ناوشکن ها برای شلیک اژدر دریچه اژدرافکن هم دارن در قسمت آب خور کشتی توی پایین بدنه در زیر آب؟ یا فقط از روی عرشه هست که باید موشک اژدر دار ضد زیردریایی شلیک کنن؟

  • سلام آقای تارخ کمترین تعداد سیلوی عمودی برای یک ناوچه یا ناوشکن چه تعداد هست؟ مثل اینکه گفته میشه این ناوشکن چین ۱۲۸ سیلو داره برای یک ناوچه ۲۰۰۰ تنی این تعداد سیستم شلیک عمودی چقدر هست؟

  • استاد در رابطه با پیشرفت هم بگم روس ها در بعضی زمینه هایی چون موتور جنگنده ساخت بمب افکن راهبردی و زیر دریایی اتمی و همچنین زرهی قوی تر مثل t-90msو آرماتا که در چین آخرین تانک آن ها mbt3000 و type 90 است همچنین سیستم های پدافندی از چین جلوتر است و روس ها فقط در بعضی زمیته ها به علت بودجه کم و حتی شاید کم توجه ای عقب افتادن ولی به نظر من چین هر چه قدر پیشرفت کنند به پای آمریکا یا حتی روسیه هم نمی رسد چون از  منابع کافی مثل نفت و زغال سنگ و … محروم است و معمولا از نظر کمیت خوب ولی کیفیت به خصوص نسخه صادراتی ، و این امر را در تولید ماشین الات صنعتی و حتی اتومبیل را می توان دید کمیت و ظاهری خوب و ارزان و کیفیت پایین است ؟

  • استاد مقاله ی خوبی بود به نظر شما بهترین هلی کوپتر سبک شناسایی کدام OH-58 یا Z-19یا نسخه روسی ؟ با تشکر

  • با سلام و تشکرشیخ از پشت صحنه فریاد میزنه  کلیپ شراره ای که تو کانال تلگرام گذاشته شده بلک جک نیست 

  • استاد آیا امکانش هست که تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده کشورهای هند و ژاپن و آلپان و انگلیس و فرانسه برزیل از روسیه جلو بزنند؟

  • سلام خسته نباشید، استاد اگر جی ۲۱یا جی ۳۱نواقصی رو که دارن برطرف کنند به نظرتون پلتفرم هایی هستند که بتونن با نسل پنج غربی یا روسی برابری کنند؟ 

  • استاد تو کانال ۶ گفت چین هواپیمای فوق پیشرفته رادارگریز خودش را آزمایش کرد و این جنگنده برای مقابله با هواپیمای یو اس اف ۳۵ آمریکاست…..نظرتون چیه؟

  • سلام استاد عزیز خسته نباشید ب نظر من ما میتونیم ب راحتی با چین نیروهمونو چ زمینی چ دریایی چ هوایی چ موشکی ب روز کنیم ب نظرتون علت اینکه مسئولین اینکارونمیکنن چیه?

      • احتمالا اگه از چین بخریم از حمایت های روسیه محروم میشیم……ولی برای چین فرقی نمی کنه بخریم یا نه چون حتی خاک اره و سنجاق قفلی و…..تا خودرو و کامپیوتر به ایران می فروشند که نیازی به فروش تسلیحات به ایران ندارد….

      • ایران تو تحریمه هیچ کشوری تا سه سال آینده نمیتونه به ایران سلاح تهاجمی بده،.پس از پایان تحریمها مطمعن باشید فرانسه هم یکی از کشورهایی میشه که دنبال بازار نظامی ایران میگرده، چه برسه به روسها …فقط کمک مستقیم نمیتونه ملاک باشه چون خودشونم میرن زیرسوال مثلا راه اندازی کارخانه الیاف کربن یا کامپوزیت شمال با کمک روسها و تجهیزات روس بود وگرنه هنوز تو سطحی نشدیم که تولید الیاف کربن کنیم ،..قبلا برای ساخت بدنه موشک و خیلی جاهای دیگش نیاز به واردات مخفیانه داشتیم ولی الان نه

        • نویسنده

          دوست عزیز جان جان خودت جان هرکی دوست داری چشمتو باز کن خواهش میکنم
          ایران هشت سال تحریم است قبلش هم به ما چیزی ندادند غرب ایتالیت در دهه ۱۹۹۰ به ما بالگرد ترابری نداد . فرانسه موتور برای جماران نداد
          فرانسه و یا هر کشوری غربی بدون اجازه امریکا و موافقت امریکا به ما سلاح نمیده اینها ایرباس با موافقت امریکا دادن
          یک حرفهای میزنید انگار در ایران زندگی نمیکنید

    • ایران قبلا هم با چین تبادل اطلاعات نظامی داشت، موشک فاتح ۱۱۰ رو شرکت دیوار بزرگ چین خیلی کمک اطلاعاتی و فن آوری کرد 

  • سلام این ۱۲۸ تا لانچر روی یه شناوره چه خبره مگه؟(انقدر لجم در میاد وقتی این عدد ها رو می بینم )آقا ممنون از مقاله خوب و سایت خوبتون

  • آیا امکان این وجود دارد که چین این پرتاب گر ها را به ایران صادر کند و آن را در آینده در شناور های کلاس لقمان به کار ببریم و یا در کلاس موج؟

    • نویسنده

      والا احتمالش است ولی اصلا در لقمان دست کم در طرح فعلی چنین پیشبینی نشده است
      در کلاس موج که اصلا جا نداریم

      • سلام استاد مگه موشکهای سامانه باور عمود پرواز نیست،چه نیازی به ورود پرتابگر چینی هست؟ (خسته نباشید آقای رهبری خدا قوت)

  • جالب بود کاش توی این قراردادهای نظامی که خبرش گاه و بیگاه با چین  و روسیه منتشر میشه مسئولین به فکر انتقال همچین فناوری هایی هم باشند. به نظرم با چین راحت تر می تونیم مبادله نظامی داشته باشیم چون تبادلات اقتصادی ایران و چین چندین برابر ایران و روسیه است.

    • انتقال فناوری؟!؟!؟ روس ها تا مدتها دفترچه راهنمای فنی و تعمیراتی سوخو۲۴ رو هم به ما نمیدادن حالا انتظار دارید تکنولوژی ساخت سلاح بهمون بدن؟

      • نه انتظار دارن چون روسیه نمیده چین عاشق چشم و ابرو ایرانه اون تمام تکنولوژی که سال ها به دست آورده بیاد به راحتی در اختیار ایران قرار دهد

      • منظور من چین بود. ما به خاطر مبادلات تجاری مون با چین راحتتر می تونیم ازشون تکنولوژی بگیریم. طرز برخورد روسها با ما کاملا به خودمون مربوطه وگرنه الان هند. الجزایر و خیلی کشورهای دیگه هم سلاح و جنگنده مییخرن از روسها اما مشکلات ما رو نداشتند.

      • این مطلب درسته که روسها تا دو سه سال پیش هیچ گونه اطلاعاتی از تعمیرات سوخو ۲۴ نمیدادن و حتی تمام تعمیرات رو خودشون میومدن و انجام میدادن …اینو یه شیخی که اونجا هستش گفت

    • سلام ،ببینید مسئولین نظامی ما در هر صورت از ما در مورد دانش نظامی و تجهیزات آگاه ترند .،به همین خاطرم هست که طرف اجناس نظامی چینی نمیرند…مطالبی رو که ما فقط خوندیم یا یه بار از نزدیک دیدیم اونا بارها لمس کردن.،..قبلا هم گفتم تو نوشتار خودروی چینی هیچ آپشنی از یه خودروی ژاپنی کم نداره بلکه تو خیلی چیزا بالاترم هست، ولی زمان استفاده یکی میشه جک یکی میشه تویوتا

      • با سلام.دوست گرامی با نگاه کردن به وضعیت نیروهای نظامی و مدیریت فوق تصور در زمینه به روز نگه داشتن تجهیزات!!! در تمام ادوار میشود فهمید که چقدر سواد و دانش در مدیران و مدیریتشان موجود است.