هواپیماهای جنگنده

شکاری رهگیر حلوان ۳۰۰

شکاری رهگیر حلوان ۳۰۰

نویسنده:میناگلرو
در دهه ۵۰ و پس از کودتای نظامیان و سرنگونی رژیم شاهنشاهی در مصر نظامیانی که تازه به حکومت رسیده بودند تحولاتی عمده در ارتش و سیاست این کشور بوجود اوردند که از ان جمله تجدید نظر در تامین جنگ افزار و خریدهای نظامی که تا پیش از ان عمده تامین کننده تسلیحاتی مصر بریتانیا بحساب می امد و جایگزینی شوروی و بلوک‌شرق جهت تامین مایحتاج نظامی خود و همچنین متمایل شدن بسمت اردوی شرق بود
به موازت ان مصر که بعنوان قویترین کشور عربی از نظر نظامی بحساب می امد اولین و بزرگترین دشمن و چالش اسراییل در منطقه شمرده میشد و ناصر رهبر جدید مصر تلاش گسترده ای برای تولید تجهیزات نظامی مورد نیاز از خود نشان و سرمایه گذاری گسترده ای انجام داد ولی متاسفانه تمامی این تلاشها و سرمایه گذاری ها بدون در نظر گرفتن پتانسیل و سطح توان بومی از نظر زیر ساخت ها و توانایی فنی و فن اوری لازم و تحت تاثیر جو انقلابی موجود انجام گرفت و در نهایت پس از هزینه کردن مبالغی گزاف و تلاشهایی گسترده در نهایت راه بجایی نبرد و رها گردید تا تاوان بی کفایتی و عدم درک صحیح مسولان بی تجربه را ملت عادی پرداخت کنن
از این طرحهای انقلابی میتوان به پروژه موشک های بالستیک القاهر و الظافر و همچنین پروژه تولید جنگنده مافوق صوت حلوان اشاره نمود که دو طرح اول در نهایت پس از صرف هزینه های گزاف و جار و جنجال گسترده تبلیغاتی دولت مصرمنجر به تولید دو موشک مضحک و ناکارامد که بنا به گفته ژنرال شازلی بیشتر به منجنیق های دوران باستان شباهت داشتند
و اما در ادامه به طرح تولید جنگنده حلوان میپردازیم

ایجاد زیر ساخت هاو تلاشهای اولیه

اولین حرکت و تلاشهای اساسی جهت راه اندازی خط تولید هواگردهای نظامی در مصر در واقع در سال ۱۹۴۹ شروع شده بود و در قالب مرکزی با عنوان « تنظیم و تسلیح نیروهای هوایی مصر » اغاز وجهت ادامه کار و تولید بومی مذاکراتی با برخی کشورهای مطرح و توانمند اروپایی در این عرصه از جمله سوئدانجام گرفت
وپس از توافق با چند شرکت اروپایی شروع به ایجاد زیرساخت و تاسیسات لازم نمودند درواقع هدف دولت مصر مونتاژ جنگنده های اروپایی و در مرحله بعد و پس از دست یابی به فن اوری لازم اقدام به تولید بومی جنگنده نمایند بدینمنظور پس از بررسی های لازم شهر حلوان جهت ایجاد مجتمع و سالن های مونتاژ و تمرکز فعالیتها در نظر گرفته شد و بعنوان اولین محصول بومی شروع به مونتاژ هواپیماهای وامپیر ساخت شرکت هاویلند بریتانیا نمود و مونتاژ این جنگنده تا سال ۱۹۵۲ ادامه داشت که در این سال متوقف شد و با به قدرت رسیدن ناصر وتفکرات سوسیالیستی این رهبر جدید مصر بسمت ارودی شوروی رفت ودر نتیجه مونتاژ جنگنده درمجتمع حلوان نیز متوقف شد
پس ازمدت کمی فعالیت این مجتمع با مونتاژ ۳۱۴ فروند هواپیماهای جدید بانام «جمهوری» که کپی جنگنده بی یو ار – ۱۸۱ المانی بود فعالیت خود را از سر گرفت

جنگنده شکاری حلوان ۳۰۰

درسال ۱۹۵۹ مصر تصمیم به ساخت یک جنگنده کاملا بومی گرفت و در مرحله اول با کمک کشور اسپانیا شروع به تولید جنگنده «قاهره – ۲۰۰» نمود که در واقع تولید تحت امتیاز جنگنده اسپانیایی اتشا بود و در مجموع در مجتمع حلوان تعداد ۶۳ فروند جنگنده قاهره ۲۰۰ تولید شد و مصر را صاحب تجربه و فن اوری بالایی نمود ولی این جنگنده مادون صوت بود و نیروی هوایی مصر بدنبال یک جنگنده مافوق صوت بود
در واقع حلوان ۳۰۰ تلاش مصر جهت توسعه و تولید یک جنگنده ی مافوق صوت پیشرفته بومی بود که قادر به ارتقای توان نیروی هوایی مصر در مقابل اسراییل شود که در دهه ۶۰ در مصر توسعه یافت

این جنگنده توسط مهندس معروف آلمانی ویلی مستراشمیت که پس از جنگ جهانی دوم و محاکمه در یک دادگاه دیگر حق طراحی هواپیما برای آلمان را نداشت طراحی شد البته مصر در توسعه این جنگنده بصورت گسترده ای ازکمک مالی هند وفنی اسپانیا نیز کمک گرفت ویلی مستر اشمیت که بود

ویلهم امیل مستراشمیت معروف به ویلی مستر اشمیت در ژوئن ۱۸۹۸ در فرانکفورت متولد گردید وی از طراحان بنام و برجسته هواپیماهای جنگنده بود مهمترین طراحی ویلی مسرشمیت، طراحی هواپیمای بمب افکن مستر اشمیت ۱۰۹ بود که به مهمترین جنگنده المان در طول جنگ تبدیل شد. وی شرکت طراحی هواپیمایی را با نام مستراشمیت پایه‌گذاری کرد که پیش ازپایان جنگ دوم جهانی موفق شد نخستین موتور جت جهان را باهمکاری شرکت هانکل طراحی وبر روی هواپیمای جنگنده نصب کند هواپیمای مستر اشمیت ام ئی ۲۶۲ نخستین هواپیمای جنگنده با موتور جت بود.
بعد از جنگ جهانی دوم ویلی مستراشمیت به خاطر آنچه همکاری با نازی ها گفته می‌شد به اعدام محکوم شد اما پس از گذراندن دو سال از محکومیت زندانش آزادشد ولی حق شرکت در هیچ گونه پروژه ای که به نیروهای نظامی آلمان مربوط باشد رانداشت

طراحی و ساخت جنگنده حلوان

بعلت مساعد نبودن شرایط کاری در المان و فشا های زیادی که بعلت همکاری بادولت نازی بر مستر اشمیت بود جهت ادامه فعالیت وی درسال ۱۹۵۱ به اسپانیا رفت و با ایجاد یک شرکت هواپیما سازی شروع به طراحی یک جت جنگنده سبک کردولی نخستین فعالیت وی در یک شرکت خارجی با موفقیت همراه نبود و در واقع یک ناکامی برای او بحساب می امد
این پروژه با مشکلات بسیاری همراه شد ؛ از جمله این که مراحل طراحی و توسعه آن بسیار طول کشید و در نهایت محصول نهائی یک هواپیمای بال مثلثی بدون دم شد که ناپایدار بود


بنابر این دولت اسپانیا پروژه را در سال ۱۹۶۰ لغو کرد و مصری هاکه در ان زمان با جدیت بدنبال طراحی و تولید یک جنگنده بومی بودند و در حال بررسی طرحها و شرایط چند کشور بودند پس از اطلاع از شرایط ؛ طرح را خریدند و جهت پیشبرد و ادامه کار گروهی از مهندسان قبلی درگیر در پروژه را بسرپرستی مستراشمیت بر روی آن گماشتند چون این گروه در شهرحلوان نزدیک قاهره ساکن شدند این هواپیماحلوان ۳۰۰نام گرفت
برای ساخت موتور آن نیز فردیناندبراندنر اتریشی که قبلا درشوروی چند موتور طراحی کرده بود استخدام شد تا یک موتور توربوجت مناسب را برای جنگنده طراحی کند
قرار بود این هواپیما درنیروی هوایی مصر به عنوان یک رهگیر سبک تک نفره چالاک و مافوق صوت خدمت کند
روند توسعه در کارخانه شماره ۳۶ حلوان آغاز شد درابتدا آن راطوری طراحی کردند که از یک موتورتوربوجت اورفیوس بی او ار ۱۲ استفاده کندولی در پیش نمونه بعد جهت بالا بردن سرعت جنگنده آنرا کمی تغییر دادند تااز موتور ایی-۳۰۰ که براندنر طراحی کرده بود استفاده کند
هندنیز که در انزمان در حال طراحی و توسعه یک جنگنده بومی با نام اچ اف -۲۴ ماروت بودپس از بررسی موتور قسمتی از هزینه موتور راقبول کرد تا از آن در جنگنده ماروت خود استفاده کند موتور توربوجت ایی ۳۰۰ جنگنده حلوان در سال ۱۹۶۳آماده شد

مراحل توسعه و تولید اولین پیش نمونه

پس ازتوافقات بین کشورهای درگیر درپروژه وفراهم شدن شرایط لازم مستراشمیت وگروه طراحی شروع به طراحی جنگنده نمودند و به موازات گروه طراحی؛تیم براندنر نیز مشغول طراحی و تولید موتور شد و پس از مدتی اولین نمونه آزمایشی حلوان تولید شد
جنگنده دارای بدنه ای عمدتا از الیاژ الومینیوم بود که از موتور اورفیوس استفاده می کرد و در سال ۱۹۶۴ اولین پرواز خود را انجام داد و طی این پرواز به سرعت ۱/۱۳ ماخ رسید
مدتی بعد دو نمونه دیگر نیز ساخته شدند که دومی از موتور ایی ۳۰۰ استفاده می کرد
دومین پیش نمونه که قرار بود در خط تولید قرار بگیرد و در واقع رقیبی جهت جنگنده های شکاری موجود باشد از موتور براندر ایی ۳۰۰ که در حالت پس سوز دارای قدرتی معادل دو برابر موتور قبلی یعنی اورفیوس بود استفاده میکرد و قرار بود به سرعت دو ماخ برسدولی هیچ وقت تست پروازی خود را انجام نداد و فقط تست(حرکت روی باند با سرعت بالا) راانجام داد

سرانجام طرح
پس از جنگ شش روزه ی اعراب و اسرائیل مصر که تقریبانیروی هوایی خود را از دست داده بود مجبور شد
برای حفظ بودجه که باید صرف خرید جنگنده های ارزانقیمت روسی میشد پروژه را لغو کرد طرح موتور ایی ۳۰۰ نیز به هند فروخته شد که بر روی جنگنده ماروت نیز مورد استفاده قرار نگرفت
حلوان جنگنده شایسته ای بود خصوصا در پیش نمونه دوم که دارای موتور براندر بود که در صورت تولید انبوه میتوانست رقیب شایسته ای برای جنگنده های همدوره و همرده خود مانند میگ ۱۷ یا میگ ۱۹ باشد و همچنین در بازار خارجی و دستکم در میان کشورهای عربی هم پیمان مصر مانند عراق و سوریه میتوانست جایگاهی برای خود دست و پاکند ولی متاسفانه عدم مدیریت صحیح و بی کفایتی فرماندهان و مسولان نظامی در ایجاد موازنه در طرحهای نظامی و شروع همزمان طرحهای نظامی متعدد بدون کارشناسی و مطالعات اولیه و همچنین بدون توجه به پتانسیل و توان اقتصادی و پتانسل کشور مانند طرحهای پرهزینه موشک های بالستیک که همزمان با طرح حلوان اغاز شد سبب شد که پس از صرف دهها میلیاردها دلار به پول امروزجهت اغاز و پیشبردطرحهای نظامی در نهایت اغلب طرحها مثل حلوان یا لغو شدن و یا مانند موشکهای الظافر و القاهر محصول بدست امده فقط بدرد نمایشهای خیابانی میخورد و هزینه های شکست خفت بار مصر در مقابل اسراییل نیز مزید برعلت شدتا طرح جنگنده حلوان نیز علیرغم صرف هزینه های گزاف به سرنوشت موشک های بالستیک القاهر و الظفاز که قرار بود روزی بازوی بلند مصر برای محو اسراییل باشند و مردم ساده مصر با تکیه بر توان این موشکها نابودی اسراییل را قطعی میدانستند ولی در عمل دو سلاح مضحک که حتی فرماندهان از انها در نقش راکت توپخانه ای هم قادر به استفاده نبودن دچار گردد
ویلی مسراشمیت هم سرانجام در۱۵ سپتامبر ۱۹۷۸ در مونیخ درگذشت
مشخصات جنگنده:

خدمه:یک نفر

طول: ۱۲/۴ متر

دهنه بال: ۳/۱۵ متر

مساحت بال: ۱۶/۷ مترمربع

وزن خالی: ۲۱۰۰ کیلوگرم

پیشرانه:یک دستگاه توربوجت براندر (ایی – ۳۰۰) به قدرت ۲۱/۶ کیلونیوتن

بیشینه سرعت: ۱/۷ ماخ

برد عملیاتی: ۱۴۰۰ کیلومتر

سقف پرواز خدمتی: ۱۲۰۰۰ متر

میزان اوجگیری: ۲۰۳ متر بر ثانیه

سلاح ثابت: دو قبضه توپ۳۰ م م

توان حمل مهمات : تا ۴ موشک هوا به هوای فروسرخ

 

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن