جنگ و جنگاوران

عملیات کوه امید

عملیات کوه امید

عملیات کوه امید

میناگلرو

پس از ورود شوروی به افغانستان و اشغال این کشور سیل نیروهای نظامی شوروی به افغانستان سرازیر شده و این کشور تبدیل به میدانی برای آزمایش انواع سلاحهای مدرن روسی شد
و طبیعتا غرب نیز با دقت کیفیت و کارایی سلاحهای روسی را زیر نظر داشت
در بین سلاحها و جنگ افزارهای روسی که در افغانستان بکار گرفته شدند بالگردهای میل -۲۴ هایند بسیار خوش درخشیدند خصوصا در عملیاتهای پشتیبانی هوایی از پیاده نظام که با توحه به قدرت حمل تسلیحاتی بالا و حجم اتش سنگین خود تبدیل به کابوس مجاهدین شده بود و لقب ارابه شیطان را به هایندها داده بودند
کارایی بسیار بالای این بالگرد ایالات متحده را به فراست انداخت که تحت هر شرایطی یک فروند از این بالگردها را جهت بررسی فن اوری ان و همچنین اموزش استراتژی و تاکتیک های پروازی به خلبانان بالگردهای خود بدست آورد
ولی مسئله این بود که شوروی بر روی صادرات تسلیحات بسیار سخت گیر بود و بالگردهای هایند را فقط در اختیار متحدین نزدیک خود قرار میداد و امکان بدست اوردن یا امانت گرفتن چنین جنگ افزاری از کشورهای دوست غرب امکانپذیر نبود ولی ایالات متحده همچنان بدنبال بدست آوردن یک فروند هایند عملیاتی بود

برای اشنایی با بالگرد میل 24 هایند اینجا را کلیک کنید

نسخه میل 24 مدل V مجهز به توپ 12.7 میلیمتر چهار لول در دماغه بود.هایند به دلیل توان حمل تسلیحات بیشتر(در این تصویر راکت انداز 57 میلیمتری بی )برتری چشمگیر نسبت به کبرا دارد.
بالگرد میل24 هایند

افریقا -چاد – دهه۱۹۸۰

کشور چاد از کشورهایی است که از دیرباز مستعمره فرانسه بوده و این کشور استعمارگر پیر و قدیمی دارای نفوذ زیادی دراین کشور شمال آفریقا بود کشور چادر از نظر داشتن ذخایر غنی اورانیوم همواره دارای اهمیت فوق العاده ای بوده است ، همچنین دارا بودن ذخایر نفت نیز بر اهمیت این کشور آفریقایی افزوده بود با بقدرت رسیدن قذافی در لیبی کشور چاد نیز دچار تلاطمات کودتای قذافی شد قذافی نیم نگاهی به چاد داشت و نسبت به این کشور ادعاهای ارضی را مطرح و با حمایت از مخالفان حکومت مرکزی چاد که مورد حمایت فرانسه بود شروع به مداخله در اوضاع داخلی چاد نمود و دخالت لیبی باعث هرج و مرج و جنگ داخلی شدیدی گردید در نهایت فرانسه بخاطر وحشت از دستیابی لیبی به ذخایر اورانیوم چاد وارد عمل شد و عملا و چاد به محل کشمکش و رقابت لیبی و فرانسه تبدیل شد که با مداخله نظامی و لشکرکشی لیبی به حمایت از مخالفان به چاد اوضاع وخیم تر نیز شد و فرانسه نیز که نگران افتادن چاد بدست لیبی و دستیابی دیکتاتور لیبی به منابع سرشار اورانیوم این کشور بوداقدام به اعزام نیروی نظامی به چاد جهت مقابله با لیبی نمود
ولی در پی اقدامات و تحرکات دیپلماتیک بحران قدری فروکش کرده و در سپتامبر 1984 ، طی یک توافق بین فرانسوا میتران رئیس جمهور وقت فرانسه و معمر قذافی رهبر لیبی کشور چاد به دو منطقه جنوبی و شمالی تقسیم شد.در این تقسیم بندی شمال حوزه نفوذ لیبی و نیروهای مخالف تحت حمایت آن و جنوب فرانسه و دولت چاد معین شد و قرار بر این شد که هر دو کشور لیبی و فرانسه از مداخله در امور داخلی چاد دست برداشته و در طی یک مدت زمان مشخص هر دو کشور نیروهای نظامی خود را بتدریج از چاد خارج کنند.
پس از امضای توافق نامه فرانسه طبق تعهد خود در مفاد قرارداد شروع به خارج نمودن نیروهای خود از چاد نمود ولی در طرف مقابل لیبی به عناوین و بهانه های واهی موضوع خروج نیروهای خود را به تعویق انداخته و از عمل به تعهدات خود خودداری مینمودو تنها بخشی از نیروهای خود را لز چاد خارج نمود و اینگونه از شواهد پیدا بود که سرهنگ قذافی علاقه ای به پایان حضور نظامی خود در چاد نداشته و همچنان رویای الحاق بخشی از این کشور به لیبی را در سر میپروراند
در نهایت این پیمان توسط فرانسوی ها اجرا و تمامی نیروهای ارتش فرانسه از چاد خارج شدند اما ارتش لیبی تنها نیروهای خود را به 5 هزار نفر کاهش داد
.
پس از خروج کامل نیروهای فرانسه از چاد قذافی که دیگر مانعی به اسم لژیون خارجی فرانسه را نیز در جلوی خود نداشت و شرایط را مساعد تعبییر رویای خود میدید اقدام به سازماندهی نیروهای مخالف دولت چاد که تحت حمایت لیبی بودند پرداخت و پس از تسلیح و اماده سازی این نیروها اماده دریافت دستور جهت حمله به جنوب و منطقه تحت کنترل دولت مرکزی چاد شدند در فوریه 1986 ، به دستور قذافی نیروهای مخالفین شمال از مرزهای تعیین شده در معاهده گذشتند و با حمایت نیروهای لیبی وارد جنگ با نیروهای دولت چاد در جنوب شدند
قذافی که طی دوسال گذشته ژست صلح طلبانه به خود گرفته بود چهره واقعی خود را نشان داد و معلوم گردید که مذاکرات و امضای قراداد صلح در واقع حیله ای از طرف قذافی جهت خارج نمودن نیروهای فرانسوی و مساعد نمودن ضمینه برای تاخت و تاز خود بوده
این جنگ با پشتیبانی هوایی لیبی انجام میگرفت کشور لیبی برای سهولت در انجام عملیات پشتیبانی هوایی و همچنین ترابری هوایی اقدام به ایجاد پایگاه هوایی بزرگی به اسم کودی دام نموده بود که تبدیل به مرکز هدایت و پشتیبانی مخالفین تبدیل شده بود

ورود دوباره فرانسه به جنگ و برهم خوردن معادلات نظامی

پس از حمله مخالفین به تحریک و حمایت لیبی فرانسه که بشدت خشمگین شده بود دستور اقدام نظامی و تنبیه لیبی را صادر نمود بلافاصله نیروی هوایی فرانسه طی عملیاتی موسوم به قرقی اقدام به بمباران سنگین با استفاده از مهمات ضد باند آپاچی توانست باند پروازی بلند پایگاه کودی دام را غیر عملیاتی و تخریب کنند
درگیریها کم و بیش تا سال 1987 ادامه داشت که در این سال با انعقاد یک قرارداد آتش بس نیروی های لیبیایی خاک چاد را ترک کردند.

طعمه ای برای پنتاگون

در اوریل ۱۹۸۷ و در اواخر روزهای درگیری در چادیک فروند هایند لیبیایی که دچار نقص فنی شده بود در پایگاه هوایی اودی دام فرود آمد ولی بخاطر سرعت پیشروی نیروهای دولت مرکزی چاد تحت حمایت فرانسه خدمه فرصت تعمییر بالگرد را پیدا نکرده و این بالگرد را که تقریبا سالم بود رها نمودند
اتحاد جماهیر شوروی که رابطه نزدیکی با دولت معمر قذافی در لیبی داشت تسلیحات زیادی از جمله هواپیماهای بمب افکن ، موشک های ضد هوایی و هلیکوپترهای میل را در اختیار این کشور قرار داده بود.آمریکایی ها پیشتر عملکرد مناسب این هلیکوپتر را در جنگ افغانستان دیده بودند و منتظر فرصتی برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت آن بودند که این هایند رها شده در بیابان های چاد به کمک آنها آمد.

هایند مورد نظر که نقریبا سالم بود از طرف سیا شناسایی شده بود و این فرصتی طلایی را در اختیار ایالات متحده جهت در اختیار داشتن یک فروند هایند قرار میداد که بهیچوجه نمیتوانست آن را از دست بدهد
لذا مقامات ایالات متحده بلافاصله اقدام به مذاکره با دولت چاد برای انتقال هایند غنیمتی به آمریکا نمودند و حتی حاضر به پرداخت مبلغی کلان بابت هایند به دولت چاد شدند که با مخالفت شدید مقامات دولت چاد روبرو شد
در واقع دولت چاد که بتازگی توانسته بودسیطره خود را بر سراسر این کشور بگستراند و بتازگی یک جنگ داخلی شدید و پر خسارت را پشت سر گذاشته بود از ترس واکنش خصمانه لیبی و حتی اتحاد شوروی حاضر به همکاری با سیا نبودزیرا بشدت از تبعات تحویل هایند لیبی که جزو اسرار نظامی شوروی بود وحشت داشت
لذا پس از مدتی ایالات متحده که از همکاری چاد نا امید شده بود و از طرفی نمیتوانست این فرصت طلایی را از دست بدهد تصمیم به انجام اقدامی عجیب گرفت و مسولان پنتاگون و سیا تصمیم گرفتند خود راسا اقدام به ربودن و انتقال هایند لیبیایی به امریکا کنند و اسم عملیات ربودن هایند را عملیات کوه امید ۳ گذاردند

لذا بسرعت اقدام به انتقال نفرات مورد نیاز از بین خلبانان خبره و نیروهای هوابرد به مرکز عملیات در ایالت نیو مکزیکو کردند و در مرحله دوم جهت تمرین و اموزش نیروها پس از بررسی شرایط طبق نظر کارشناسان سیا پایگاه وایت در این ایالات بعنوان مرکز اموزش و تمرین نیروها انتخاب گردید
زیرا از نظر این کارشناسان پایگاه وایت در میان دیگر پایگاهها شباهت بسیار زیادی به پایگاه اودی دام در چاد داشت و از همه نظر شرایط این پایگاه را میتوانست شبیه سازی کند

بسرعت دو فروند بالگرد MH-47 نسخه ویژه ای که از بالگرد معروف CH-47 شینوک توسعه یافته بود جهت این عملیات تجهیز گردید تا بتوانند میزان تقریبا ۸/۵ تن محموله را حمل و جابجا کنند
پس از امادگی کامل نیروها بالگردها به همراه یک فروند هواپیمای سی-۵ و دو فروند هواپیمای سی -۱۳۰ به مرکز فرماندهی نیروهای ناتو مستقر در المانغربی منتقل گردید
واز طریق این این مرکز به فرماندهی نیروهای فرانسوی مستقر در چاد نیز اطلاع داده و هماهنگی های لازم انجام گرفت

یک فروند هایند در حال پرواز نزدیک به سطح زمین

عملیات در تاریخ ۱۰ ژوئن ۱۹۸۷ و بدون هیچگونه هماهنگی و اطلاع به دولت مرکزی چاد با فرود هواپیمای سی -۵ گالکسی در فرودگاه بین المللی انجامنا آغاز گردید از انجا که کنترل بخشی از این فرودگاه در اختیار ارتش فرانسه بود و پیشتر نیز پس بمباران این فرودگاه توسط بمب افکن توپولف لیبیایی ( توضیح اینکه بمب افکن مورد نظر پس از بمباران فرودگاه توسط نیروهای فرانسوی مورد هدف قرار گرفت و در صحرای چاد سرنگون گردید و پس از کشف لاشه بمب افکن هویت خلبانان بمب افکن فاش گردید و معلوم شد این خلبانان اتباع آلمانشرقی هستند که بصورت مزدور در ارتش لیبی خدمت مینمایند ) ارتش فرانسه برای انتقال تجهیزات پدافندی خود به فرودگاه انجامنا اقدام به اجاره یک فروند سی -۵ گالکسی ارتش ایالات متحده نمود و بارها سی -۵ اجاره ای فرانسه جهت انتقال تجهیزات پدافندی کورتال و هاوک اقدام به پرواز در فرودگاه انجامنا نموده بود لذا فرود سی -۵ گالگسی ارتش امریکا تولید هیچ گونه شک و شبهه نکرد و افراد و کارکنان چادی فرودگاه به تصور اینکه هواپیما جهت انتقال تجهیزات ارتش فرانسه وارد گردیده خیلی در اطراف موضوع کنجکاوی نکردند که این موضوع هم به آسانتر شدن عملیات کمک خیلی زیادی نموده بود
البته فرماندهان ایالات متحده از کشف و لورفتن عملیات توسط نیروهای چاد نگرانی زیادی نداشتند و احتیاط و پنهانکاری بیش از اندازه انها بخاطر نگرانی از لو رفتن عملیات و انتقال اطلاعات ان توسط نظامیان چاد که برای لیبی جاسوسی مینمودند بود
زیرا پنتاگون بخوبی میدانست در صورت لو رفتن عملیات و اطلاع قذافی از ان احتمال اعزام جنگنده های لیبیایی برای بمباران و نابودی هایند مورد نظر بسیار زیاد بود و اگر چنین اتفاقی می افتاد بالگردها و نیروهای اعزامی امریکایی که هیچگونه حمایت و پوشش هوایی نداشتند به شکار آسانی برای جنگنده های لیبیایی تبدیل میشدند
و حتی در سناریوی بدبینانه تری احتمال واکنش اتحاد جماهیر شوروی برای جلوگیری از افتادن اسرار نظامی این کشور بدست ایالات متحده نیز وجود داشت و با توجه به اینکه عملیات کوه امید بدون اطلاع و هماهنگی با کشور چاد انجام شده بود بخودی خود ایالات متحده مقصر شناخته میشد و کاری از دستش ساخته نبود لذا با توجه به این احتمالات و ریسک بسیار بالای این عملیات ، انجام آن در نهایت دقت برنامه ریزی شده بود و تمامی راهها جهت افشا و لو رفتن عملیات مسدود شده بود و به نیروهای شرکت کننده در عملیات هم دستور اکید داده شده بود در صورتیکه احساس نمودند به هر دلیل عملیات لو رفته و در هر مرحله ای ان را کنسل و به پایگاه بازگردند و به انها سفارش شده بود تا حد امکان از درگیری و رویارویی با دیگر نیروها خودداری و اجتناب کنند

پس از فرود هواپیمای گالگسی دو فروند بالگرد ام اچ -۴۷ به علاوه نیروهای عملیاتی که تشکیل شده بود از تعدادی مهندس و خدمه فنی به علاوه ۷۵ نفر از کماندوهای واحد هوابر جهت پوشش و ایجاد امنیت از هواپیما تخلیه و شینوک ها که با نام رمز چارلی -۱ و چارلی -۲ نامگذاری شده بودند آماده پرواز شدند

مسئله مشکل عملیات از این مرحله آغاز میشد فاصله فرودگاه انجامنا تاپایگاه آودی دام تقریبا بیش از ۹۰۰ کیلومتر بود به علاوه جهت جلوگیری از کشف بالگردها و لو رفتن عملیات تمامی مسیر رفت و برگشت بالگردها باید در ارتفاع بسیار پایین پرواز میکردند تا زیر افق رادارها عملیات انجام گردد
این استراتژی دارای دو اشکال بود اولا بدلیل پرواز بالگردها در ارتفاع پست مصرف سوخت بالا میرفت خصوصا در زمان برگشت که بار سنگینی را نیز حمل مینمودند لذا نیاز به چند نوبت سوختگیری داشتند ولی مشکل اینجا بود که بدلیل پرواز در ارتفاع پست امکان سوختگیری هوایی میسر نبود لذا دو فروند سی -۱۳۰ که برای عملیات منتقل شده بودند برای این مرحله عملیات در نظر گرفته شده بودند با توجه به برآورد فرماندهان بالگردها چهار نوبت نیاز به سوختگیری داشتند دوبار در راه رفت و دوبار نیز در راه برگشت لذا هرکدام از سی -۱۳۰ ها در یک نقطه از بیابان فرود آمده و بالگرد ها پس از رسیدن به منطقه مورد نظر اقدام به سوختگیری نموده و مجددا به راه خود ادامه میدادند و بالگردها از هر کدام از سی -۱۳۰ ها دوبار سوخت دریافت میکردند یکبار در راه رفت و یکبار در راه برگشت

حرکت بسمت اودی دام

بلافاصله کماندوهای هوابرد در چارلی -۱ و مهندسین و خدمه فنی در چارلی -۲ مستقر شده و بسوی پایگاه اودی دام رهسپار شدند و طبق برنامه پس از طی ۳۰۰ کیلومتر از فرودگاه انجامنا به محل ملاقات با سی -۱۳۰ سوخترسان اول رسیدند و بدون هیچگونه مشکلی سوختگیری و به راه خود ادامه دادند سوختگیری دوم نبز بدون پیش امد خاصی انجام گردید و بالگردها به پایگاه اودی دام نزدیک میشدند
با نزدیک شدن به پایگاه اودی دام اضطراب و هیجان تیم عملیاتی نیز لحظه به لحظه بیشتر میشد خصوصا که امکان حضور تعداد نیرو و نگهبان در اطراف پایگاه طبیعی بود با

رسیدن به آسمان پایگاه چارلی -۱ چرخی در اسمان پایگاه زد تا از امنیت محل اطمینان حاصل کند بلافاصله کماندوهای هوابرد در اطراف پایگاه تخلیه و بسرعت در کل پایگاه پخش شدند و پس از مستقر شدن کماندوها در تمامی قسمتهای پایگاه با کمال تعجب دیدند که حتی یک نفر هم در این پایگاه بزرگ وجود ندارد و هایند مورد نظر هم کاملا سالم روی باند فرودگاه رها شده پس از اطمینان از امن بودن پایگاه و مستقر کماندوها چارلی -۲ نیز فرود امده تا مرحله نهایی عملیات کوه امید را اجرا کنند
اگرچه مهندسین امریکایی تا انزمان یک هایند را ندیده بودند ولی با تبحر خاصی بسرعت روتور دم و پره های ملخ و سایر اجزای بالگرد را جدا و در چارلی -۱ بارگیری نمودند
ولی مسئله اینجا بود که انها نمیدانستند چگونه یک هایند ۸ تنی را به یک بالگرد شینوک متصل و حمل کنند
مسئله این بود که بالگرد بیش از ۸ تن وزن داشت و‌باید کاملا سالم و ایمن حمل میگردید هرگونه سهل انگاری و یا اشتباه باعث خسارت دیدن و از بین رفتن زحمت گروه میشد
لذا با تسمه هایی از الیاف محکم و نرم از چند نقطه سخت بالگرد را بسته و با دقت به قلاب حمل بار خارجی چارلی ۲ متصل نمودند و درنهایت تمامی نیروها در چارلی -۱ مستقر شده و چارلی -۲ فقط مسول حمل بالگرد شد و بدون فوت وقت بسمت انجامنا راه افتادند بالگردها بدون هیچ مشکلی به محل سوختگیری اول رسیده و پس از سوختگیری براه افتادند و اولین سی -۱۳۰ هم که دو مرحله سوختگیری از ان انجام شده بود نیز پس از رفتن بالگردها بسمت پایگاه مراجعت نمود مرحله دوم سوختگیری نیز بدون مشکلی انجام گرفت و بالگردها بدون مشکلی در راه برگشت به انجامنا بودند که ناگهان با اشکال بزرگی مواجه شدند طوفان بزرگ شنی بوجود امد و بالگردها بصورت موقت مسیر خود را گم کرده و بناچار مجبور به فرود اضطراری شدند پس از گذشت ساعاتی طوفان فروکش و بالگردها به مسیر درست بازگشته و رهسپار فرودگاه شدند
متاسفانه بر اثر اشتباه ناوبری و گم شدن موقت و مدتی سرگردانی بالگردها مقداری از سوخت خود را از دست دادند و در نزدیکی انجامنا بالگرد شروع به دادن اخطار اتمام سوخت نمود و در حالیکه منبع سوخت بالگرد کاملا خالی بود ولی خلیان با استفاده از بخار سوخت داخل منبع موفق به رساندن خود به پایگاه شدند
جهت احتیاط در مسیر بازگشت بالگردها چند فروند جنگنده میراژ اف -۱ فرانسوی مسلح به موشکهای هوا به هوا به نوبت و در فاصل مختلف اقدام به پرواز در اطراف شینوکها و تامین امنیت هوایی برای شینوکها نمودند
پس از فرود بالگردها بسرعت بالگرد هایند را در سی -۵ گالگسی بارگیری و به طرف المان ارسال نمودند یک فروند سی -۵ دیگر نیز جهت انتفال بالگردها و نیروهای عملیاتی وارد فرودگاه انجامنا گردید
ماموریت با چنان نظم و برنامه ریزی دقیقی انجام گردید که دولت لیبی هرگز اطلاعی از انتقال بالگرد به ایالات متحده پیدا نکرد و دولت شوروی که بشدت خشمگین شده بود دولت لیبی را بخاطر این سهل انگاری مبتدیانه زیر سوال برده و از تحویل بخش از سلاحهای خریداری شده توسط لیبی خودداری نمود

نوشته شده برای سایت جنگاوران

صفحه اصلی جنگاوران

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن