هواپیماهای اموزشی

جت اموزشی رزمی بوئینگ تی-7

جت اموزشی رزمی بوئینگ تی-7

جت اموزشی رزمی بوئینگ تی-7

مینا گلرو

در آغاز قرن جدید فرماندهی اموزش نیروی هوایی ارتش ایالات متحده با ناوگان گسترده ای از هواپیماهای اموزشی تی -۳۸ تالون ساخت کمپانی نورث روپ که نسخه ای از جنگنده اف -۵ تایگر بودکار میکرد که بعضا از عمر ۵۷ ساله ای برخوردار بوده و بارها مورد ارتقا قرار گرفته بودند

لذا همگی هواگردها نیاز به جایگزینی داشتند ، به همین دلیل نیروی هوایی ایالات متحده از سال 2003 الزام خود برای جایگزین نمودن هرچه سریعتر ناوگان را به پنتاگون اعلام کرد

این نیرو سال ۲۰۲۰ را برای توسعه هواپیمای جدید اعلام کرد ولی یک حادثه با تلفات جانی که در سال ۲۰۰۸ پیش امد و بر اثر خستگی سازه هواپیما دچار نقص فنی و سرنگون شد که به کشته شدن یک دانشجو و یک مربی پرواز منتهی شد باعث شد که تاریخ توسعه هواپیمای جدید را به سال ۲۰۱۷ جلو بکشد در سال مالی 2013 در پیشنهاد بودجه ردیفی برای طرح جایگزین تی -۳۸ در نظر گرفته شده بود ولی یوساف پیشنهاد داد که با توجه به طرح هایی با اولویت بالاتر طرح اموزشی را کمی عقب تر بیندازند تا جا برای اختصاص بودجه به طرح های دیگر باز شود لذا‌با توجه به درخواستوی هوایی برنده طرح تی ایکس را به سال مالی ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ ارجاع میدادند

تی 38

الزامات مورد نیاز نیروی هوایی در برنامه جدید یک جنگنده آموزشی با توان کامل رزمی شامل توان هوا به هوا ، هوا به زمین و ضدکشتی متعلق به نسل جدیدی از جنگنده های اموزشی رزمی با توان پرواز مافوق صوت عنوان شده بود با توجه به گستردگی طرح و تعداد بالای مورد نیاز و همچنین طیف گسترده فن اوری های مورد نیاز شرکت بوئینگ به عنوان پیمانکار اصلی نیاز به کنسرسیوم با یک شرکت دیگر به عنوان پیمانکار دوم پروژه داشت

در سال 2013 در نهایت نیروی هوایی به دنبال جایگزینی این جت رفت و رقبات تی- ایکس را اعلام کرد که هدف اصلی ان اموزش خلبانان  برای جنگنده های نسل 5 چون اف22 و اف35 است.همچنین نیروی هوایی این مسئله نیز در نظر گرفت که شاید در نهایت این جت قرار باشد در یک نسخه رزمی جایگزین جنگنده ای چون ای 10 تاندربلت نیز بشود  .خوب به تبع با در نظر گرفتن اینکه شرکت های  بسیاری در جهان  جت اموزشی می ساختند ، به شکل فراگیری شرکتهای زادی از  امریکا و اروپا در این برنامه شرکت کردند.در زیر به رقیبان این برنامه  اشاره میشود

  • تی100: تی100 نسخه ای از جت اموزشی پیشرفته ایتالیایی ام 346 است. ام346 ساخت لئوناردو ایتالیا یک جت اموزشی رزمی  ما فوق صوت با توان ابر کروز است که به خوبی قابلیت تطبیق  با نقش یک جت اموزشی  را دارد و میتواند در صورت سفارش  مجهز به  رادار اریه  فازی و تسلیحات  هدایت رادار  و هدایت شونده هوا به زمین  بشود. این طرح در ایتالیا اسرائیل   لهستان و چند کشور  دیگر به خدمت گرفته شده  است و سازنده ان قابلیت های ان حتی در نقش یک جنگنده بمب افکن سبک را از جمله برتری های ان میداند
  • ام346 در زیر بدنه مجهز به غلاف توپ30 م م
  • تی50 گلدون ایگل.: این پرنده ساخت کره جنوبی است و دارای نقش اموزشی در کنار جنگنده بمب افکن است و لاکهید مارتین  امریکا با شرکت سازنده این پرنده در کره جنوبی یعنی kal در این رقابت شرکت کرد(زیرا اگر یک جت خارجی نیز انتخاب  شود باید در امریکا توسط یک شرکت داخلی تولید شود).تی50 مافوق صوت است و از جمله برتری های ان که روی ان تبلیغ بسیارشد داشتن موتور مشترک با اف18 است  … سیستم های مشابه با اف16 زیاد دارد و سازند ان مدعی است برای نیروی هوایی امریکا بسیار کم هزینه خواهد بود
  • تی 50
  • هاوک: شرکت انگلیسی بی ای ایی سیستم و شرکت نروث روپ با هم جنگنده هاوک را پشنهاد دادند . جت اموزشی هاوک برترین جت اموزشی غربی است  دست کم 40 سال است در حال تولید است و پر فروشترین جت اموزشی غربی ها است. یکی از امتیازات  این جت این است که برای دوره ای در داخل خاک امریکا تولید شد. در واقع نسخه ای از هاوک با نام تی45  گوس هاوک برای جایگزینی  نسخه اموزشی دو سرنشینه  جت جنگی اسکای هاوک  برای نیروی دریایی امریکا به عنوان جت اموزشی ناو نشین ساخته شد که البته ان سری بوئینگ ان را ساخت.از این رو انگلیسیها با در نظر  گرفتن پیشینه وجود هاوک در امریکا  روی پیروزی امتیاز بالای باز کرده بودند
  • تی 45 گوس هاوک
  • اسکورپیون: یک جت پشتیبانی هوایی است که  یک شرکت امریکایی  بسیار کم هزینه  و کارامد در نقش اموزشی و پشتیبانی هوایی است  که به تازگی پرواز کرده است. این هواپیما از اول دو سرنشینه  است و اگرچه  در نقش جنگنده پشتیبانی هایی نزدیک ساخته شد ولی دارای  نقش اموزشی  است و هزینه بسیار کم پرواز ان از جمله امتیازات  این جنگند است که سازنده روی ان حساب بسیار باز کرده بود
  • جولین: جولین یک جت غیر نظامی با دو خدمه پشت سر هم است که توسط یک شرکت خصوصی در امریکا ساخته شد . اگرچه به نظر شبیه جتهای نظامی  است ولی به عنوان یک تجاری برای ثروتمندان  طراحی شد اگرچه پروژه ان در نهایت  به دلیل نداشتن مشتری کنسل شد(یک پیش نمونه ساخته شد)  ولی در این رقابت شرکت کرد که البته در میان راه از رقابت انصراف داد
  • بوئینگ تی- ایکس .این طرح  توسط  بوئینگ ارائه شد  و شرکت ساب سوئد  نیز پیمانکار دوم این طرح بود .بر خلاف طرح های  قبلی که قبلا ساخته شده بودند و پرواز کرده  بودند و حتی به شکل عملیاتی  همکنون در خدمت هستند، بوئینگ تی ایکس به شکل خاص برای این رقابت ساخته شد و اصلا قبل از این وجود نداشت.این پرنده در اگوست سال 2016 پرواز کرد
  • بوئینگ تی ایکس

در نهایت در سپتامبر سال 2018 میلادی نیروی هوایی طرح بوئینگ تی – ایکس را پیروز میدان دانست  و اعلام کرد به 350 فروند از این جت در نقش اموزشی نیاز دارد .امروزه به این طرح تی-7 گفته می شود

در اواسط سپتامبر 2016 در نهایت کمپانی بوئینگ اقدام به تشکیل کنسرسیومی با شرکت ساب سوئد جهت توسعه مناقصه نیروی هوایی ایالات متحده کرد و برنامه خود را با عنوان TX را اعلام کرد
طراحی این طرح در 13 سپتامبر در تاسیسات بوئینگ در میسوری به پایان رسید
ویژگی طرح بوئینگ این بود که یک طرح کاملا جدید و از نو‌طراحی شده بود و برای اولین بار چنین طرحی ارائه میگردید ، هواپیماهای پیشین همگی بر پایه یک طرح موجود و‌در خدمت توسعه می یافت و این ویژگی باعث سهولت در طراحی و صرفه جویی در وقت ‌ و هزینه میشد و از طرفی توسعه طرح خیلی کار پیچیده ای نبود زیرااغلب فن اوری ها و موارد طرح پیشتر توسط نمونه های موجود و در خدمت استفاده و تست شده بودند ولی بوئینگ با یک کار پیچیده و بسیار سخت مواجه بود زیرا تمامی موارد باید از نو طراحی میشد و یک طرح انقلابی و کاملا چالشی بود.

بوئینگ طرح خود را بر پایه یک هواپیمای دو کابینه که بال هواپیما بر روی قسمتی اضافه با نام‌پیش بال در ریشه بال نصب شده و دارای دمی با دو سکان عمودی بود که جهت پرواز در سرعت بالا در ارتفاع پایین بسیار مناسب بود زیرا پیش بال سبب استحکام بیشتر سازه اصلی هواپیما در بخشی که بیشترین فشار وارده را تحمل میکرد یعنی محل اتصال بال به بدنه میشد و دارا بودن دو سکان عمودی هم باعث مانور پذیری بیشتر و عکس العمل سریع هواگرد نسبت به فرامین ارسالی توسط خلبان میشد در طرح بوئینگ فرض را بر استقرار دانشجو در کابین جلو و مربی اموزش در کابین عقب که هر دو در یک کابین که سطح ان پوشیده از یک سایه بان حبابی و شیشه ای که از فضای دید بسیار گسترده ای برخوردار است گذارده شده بود و چیدمان و ترکیب تجهیزات کابین با این پیکربندی نصب شده بود
طراحی ایرودینامیکی خاص هواپیما باعث یک طراحی باریک برای بدنه شده بود که کابین خلبان بسیار باریک و کشیده طراحی شد

طول هواپیما 14/15 متر و ارتفاع ان 4 متر و فاصله دو سر بال 10 متر است هواپیما دارای سه ارابه فرود است که دو ارابه عقب تک چرخ هستند و در زیر بدنه جمع میشوند و ارابه فرود جلو تک چرخ و زیر دماغه یا بینی هواپیما دقیقا زیر کابین خلبان جمع میشود

و در بخش پیشرانه بر خلاف هواپیمای تی -۳۸ که یک هواپیمای دو موتوره است تی -۷ از یکدستگاه موتور توربوفن جنرال الکتریک GE F-404 بهره میبرد که از نظر قدرت فراهم شده سه برابر موتورهای دوقلوی تی -۳۸ قدرت دارد و دارای ۱۷۲۰۰قدرت فراهم میکند. این موتور نسخه ای از موتوری است که روی جت اف18 هورنت نسب شده و از این رو موتوری است که ازمایش خود را پس داده و کاملا قابل قبول است .این موتور هواپیما را به سرعت 1300 کیلومتر در ساعت میرساند و تی -۷ یک جنگنده مافوق صوت است .
همچنین ورودی های هوا به شکل کلاسیک و متداول طراحی شده و جنگنده دارای دو ورودی هوا است که در دو طرف جنگنده و زیر ریشه بال نصب شده ولی موتور تنها یک خروجی دارد

سقف پرواز پرواز جنگنده هم بالغ بر 15240 متر است که از حیث سرعت و ارتفاع یک رکورد نسبتا خوب را به نام خود در این کلاس ثبت نموده است نرخ صعود هم ۱۷۰ متر در ثانیه است

کابین

در کل از نظر مقدورات پروازی در میان هواپیماهای موجود تنها تی -۵۰ کره جنوبی با این هواپیما قابل قیاس است که انهم بیشتر یک جنگنده محسوب میشود در کلاس اف -۱۶ و جی -۱۰

برد هواپیما 1839 کیلومتر است که برد رزمی هواپیما در یک عملیات تهاجمی 750 کیلومتر است که رقم بسیار خوبی برای یک جنگنده اموزشی رزمی بحساب می آید .از انجایی که امید نیروی هوایی این است که در اینده یک نسخه مسلح این هواپیما را جایگزین ای10 بکند از این رو برد بالای رزمی برای این هواپیما اهمیت بسیار دارد
وزن جنگنده در حالت خالی 3250 کیلوگرم است و بیشترین وزن جنگنده در حالت تیک آف 5500 کیلوگرم است جنگنده در مجموع توان حمل دو تن تسلیحات را دارا میباشد

بوئینگ ازاولین پیش نمونه در مورخه 13 سپتامبر 2016 رونمایی کرد و اولین نسخه TX در 20 سپتامبر 2016 پرواز کرد
در مورخه 27 سپتامبر 2018 بوئینگ طراحی نسخه اصلی جنگنده اموزشی رزمی جدید را رسما اعلام کرد که جایگزین تی -۳۸ خواهد شد
در ماه مه سال ۲۰۱۹ شرکت ساب اعلام کرد که برای تولید شبیه سازهای پروازی با همکاری دانشگاه پوردو یک مرکز تولید برای TX در ایندیانا افتتاح خواهد کرد
در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹ یوساف رسما این هواپیما را T-7 رد هاوک نامگذاری نمود که به پاس احترام و بزرگداشت هواپیمای جنگنده P-40 که در جنگ دوم جهانی توسط اغلب کشورهای متفقین بخدمت گرفته شد رد هاوک نامگذاری شد

به گفته بوئینگ T-7A Red Hawk نسل جدیدی از هواپیماهای اموزشی است که مجهز به طیف گسترده ای از فن آوری های برتر است و در زمینه هواپیمای اموزشی بواقع یک هواپیمای انقلابی در این زمینه بحساب می اید از جمله توان تحمل فشار بسیار بالای گرانشی (G) کامپیوتر مرکزی بسیار پیشرفته کنترل و مدیریت پرواز ، کابین بسیار پیشرفته و تمام دیجیتال با قابلیت دید گسترده برای دو خدمه و قابلیت عملیات شبانه با توان کامل چند منظورگی که توان کامل هوابه هوا و هوا به زمین در کنار یک موتور قدرتمند که تقریبا ۳ برابر بیشتر از موتورهای دو قلو T-38Cکه قرار است جایگزین ان شود نیرو فراهم میکند وبسیار اعتماد پذیر از ویژگی های بارز این جنگنده میباشد

این جنگنده پایه گذار نسل جدیدی از هواپیماهای آموزشی جدید است که امکان تمامی مراحل اموزش را برای دانشجو فراهم میکند حتی بمباران و درگیری های هوایی را ، ضمن اینکه برلی کشورهای فقیر و‌یا کشورهایی با سطح تهدید پایین میتواند یک هواپیمای چند منظوره کامل باشد که نیاز انها را به یک هواپیمای جنگنده پاسخگو باشد
این هواپیما ویژه آموزش دانشجویان خلبانی هواپیماهای نسل پنجم به بعد است وبرای ارتش ایالات متحده طراحی شده است بوئینگ در مورد اینکه آیا با توجه به طیف گسترده فن اوری های بکار رفته در این جنگنده قصد صادر کردن انرا دارد یا تنها برای ایالات متحده تولید شده است

تی -۷ رد هاوک دارای دمی دوقلو و پیش بال که در ریشه بال نصب شده است که ویژه پرواز در سرعت بالا میباشد و برای اولین بار یک هواپیمای اموزشی با چنین پیکربندی طراحی میشود

این هواپیما قادر به انجام طیف گسترده ای از ماموریت ها شامل اموزش مقدماتی متوسط ، اموزش سطح بالای خلبانها ، پشتیبانی نزدیک هوایی ، ماموریت های تهاجمی و‌بمباران مرزی ، گشت های هوایی و ایجاد امنیت هوایی و دفاع هوایی میباشد

به گفته بوئینگ این هواپیما ( تی ۷ ) به گونه ای طراحی شده که اغلب قسمتها ماژولار بوده و براحتی از جنگنده جدا و تعویض یا تعمییر میگردد و امکان دسترسی بسهولت به تمامی بخشهای جنگنده وجود دارد که این موضوع باعث تعمییر و نگهداری بسیار راحت و آسان هواپیما میشود

نسخه های مختلف

از این جنگنده تا بحال دو نسخه طراحی و تولید شده است

نسخه BTX-1 : نسخه پیش نمونه جهت شرکت در آزمایش های اولیه
نسخه T-7 A : نسخه اصلی جهت خدمت در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده که طی قراردادی به مبلغ 9/2 میلیارد دلار تعداد 351 فروند برای خدمت در مرکز آموزش یوساف تولید خواهد شد

هواپیماهای مشابه

یاکولوف – یاک 130 ساخت کشور روسیه

تی -50 گلدن ایگل ساخت کره جنوبی

ایرومانچی M-346 ساخت ایتالیا

تی -5 ایگل براوو ساخت تایوان

ال -50 فالکون ساخت چین

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. با توجه به اینکه کوثر در واقع همان اف ۵ که خود ان هم در اصل تی ۳۸ تالون میباشد به نظر میرسه که این پرنده سه برابر کوثر قدرت موتور داشته باشد باید توجه داشت که این پرنده نسخه اموزشی و رزمی است با این حساب این حجم از سرمایه گذاری روی طرح کوثر یا همان ارتقا ۵ ها چندان توجیح ندارد

  2. سلام
    می تونستن از f/a-18f یا f-18b استفاده کنند که f-18f حتا از این جنگنده پیشرفته تر هست و شرایط بیشتری برای خلبانان قابل آموزش است.
    در آمریکا ساخت جنگنده جدید اکثرا به دلیل رانت و دلالی در مزایده ها صورت می گیرد. و نمی توان گفت جنگنده بعدی از قبلی بهتر بوده.
    مانند f-14D و بعد f-18 که جایگزینش شد و قدرت مانور هوایی و در گیری از راه دورش با f-14 قابل مقایسه نبود

    1. سلام خیر دوست من هزینه یک پرواز یک جت مثل تی7 فوق العاده کمتر از سوپر هورنت برای اموزش است
      و البته سوپر هورنت غیر چالاکی از هر لحاظ برتر از اف14 دی است

  3. سلام .تو این مقاله نوشته موتور تی ۵۰ گلدن ایگل موتور اف ۱۶ هست .ولی فکر کنم موتور گلدن ایگل موتور f.404 جنگنده اف ۱۸ هورنت هست.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن