هوالخالق

بررسی پهپاد های رادارگریز دنیا

گردآوری تهیه و تنظیم: اکبر کمالی

مقدمه :

در این مقاله قصد داریم تمامی پهپادهایی که از فناوری رادارگریزی  بهره می گیرند را به شما معرفی نمایم. لازم است چند نکته را عنوان کنم ۱- در این مقاله در مورد پهپاد هایی که هنوز در مرحله ی طراحی هستند هیچ صحبتی به میان آورده نشده چرا که تا زمانی سلاحی عملیاتی یا حداقل نمونه مهندسی آن، رو نمایی نشده است نمیتوان به درستی آن را تحلیل و بررسی کرد ۲- در مورد پهپادهای مدرن اما غیر راهبری همچون پرداتور و MQ-9 حتی گلوبال هاواک و شاهد۱۲۹ ایرانی صحبتی به میان آورده نشده چرا که کلاس این پهپادها با پهپادهای رادارگریز متفاوت می باشد در صورتی که برای برتری هوایی نیاز به چند صد پرداتور باشد اما این پهپادهای رادار گریز با چند ده فروند کارایی به مراتب بیشتر و بهتر را نجام میدهند چراکه هم رادار گریز هستند و هم سلاح قابل توجهی حمل میکنند و دقت و کیفیت پرواز بسیار متفاوتی با سری پهپادهای نظامی عادی دارند. پس خواهشا در پیامهایتان از سایر پهپادهایی که عادی و متعارف هستند حدالامکان صحبتی به میان نیاورید انشالله در آینده ای نزدیک مقاله ای در مورد پهپادهای متعارف تهیه خواهم کرد

X-43

Flag_of_the_United_States.svg

750px-X43a2_nasa_scramjet

ناسا ایکس-۴۳ : هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت است که توسط ناسا ساخته شد. نسخه اولیه، ایکس-۴۳ سرعتی بیش از هفت ماخ در حدود ۸۰۵۰ کیلومتر / ساعت در ارتفاع ۳۰،۰۰۰ متر یا بیشتر را تجربه کرد. سه نمونه از ایکس-۴۳ ساخته شده که نمونه اولیه در اقیانوس آرام سقوط کرد ولی دو نمونه دیگر با موفقیت پرواز کردند.

مشخصات:

محصول: ناسا

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: آمریکا

معرفی رسمی: ۲۰۰۱

ساختار:

خدمه: ۰

طول :  ۳٫۷ متر

ارتفاع: 

وزن :  ۳۰۰۰ پوند معادل ۱۳۰۰ کیلوگرم

کارایی:

حداکثر سرعت: ۷۵۲۰ مایل در ساعت  معادل ۱۲،۱۰۰ کیلومتر در ساعت

حداکثر برد:

سقف پروازی:  ۹۸۴۰۰ فوت ۳۰۰۰۰ متر 

توان

پیش ران (موتور): بکارگیری موتوری شبیه پگاسوس و  scramjet

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

مدل ها

X-43B 

X-43C 

X-43D

وضعیت: X-51 جایگزین آن شده است.

 

 

Boeing X-45A

Flag_of_the_United_States.svg

X-45A

بوئینگ ایکس-۴۵ (به انگلیسی: Boeing X-45) نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت بوئینگ آمریکا است. پروژه ساخت این هواپیما زیر نظر دارپا و برای نیروی هوایی آمریکا قرار دارد.

مشخصات:

محصول: بوئینگ

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: آمریکا

معرفی رسمی: ۲۰۰۲

ساختار:

خدمه: ۰

طول : ۲۶٫۵۷ فوت معادل ۸٫۱ متر

عرض: ۳۳٫۷۹ فوت معادل ۱۰٫۳۰ متر

ارتفاع: ۷٫۰۲ فوت معادل ۲٫۱۴ متر

وزن خالی:  ۸۰۰۳ پوند معادل ۳۶۳۰ کیلوگرم

کارایی:

حداکثر سرعت: ۵۷۲ مایل در ساعت معادل ۹۲۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۱۴۹۱ مایل معادل ۲۴۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۴۳۳۰۷ فوت  ۱۳۲۰۰ متر – ۸٫۲ مایل

توان

پیش ران (موتور): ۱ عدد شرکت Honeywell F124-GA-100 موتور توربوفن خروجی رانش ناشناخته است.

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:
بمب های هدایت شونده دقیق در سراسر دو محفظه داخلی

مدل ها
X-45 سری پایه

X-45A مدل اصلی

X-45C داراری موتور سری F404 توربوفن

X-45N مدل سفارشی برای USN

X-45C phanto Ray مدل سفارشی با سرمایه گذاری خصوصی

Boeing X-45C Phantom Ray

Flag_of_the_United_States.svg

Boeing X-45C

Phantom Ray (اشعه شبح) یک هواپیمای بدون سرنشین و رادار گریز در کلاس SUCAV یا همان Stealthy Unmanned Combat Air Vehicle (هواپیمای بدون سرنشین نظامی با قابلیت پنهانکاری) و با سرمایه گزاری مستقیم کمپانی بوئینگ می باشد فانتوم ری .با ابعادی مشابه هواپیماهای جنگنده، از قابلیت هایی همچون: نظارت هوایی، حملات زمینی و سوخت گیری هوایی در طول عملیات بهره مند میباشداین هواپیما در غالب یکی از پروژه های واحد Boeing Phantom Works (یکی از بخش های کمپانی بوئینگ با هدف ساخت نمونه اولیه تجهیزات دفاعی و امنیتی پیشرفته) توسعه یافت  فانتوم ریدر واقع نمونه توسعه یافته هواپیمای بدون سرنشین نظامی X-45C می باشد Boeing این هواپیما را با هدف ارائه به آژانس تحقیق پیرامون پروژه های دفاعی پیشرفته ایالات متحده (DARPA) و برنامه بهره برداری از هواپیماهای مشترک بدون سرنشین (J-UCAS) توسط نیروی هوایی (U.S.A.F) و دریایی (U.S Navy) ایالات متحده آمریکا، گسترش داد. با این حال فانتوم ری جهت رقابت و حضور در هیچ برنامه دیگری ساخته نشده است.

 Boeing X-46A

Flag_of_the_United_States.svg

X-46A

بوئینگ ایکس-۴۶ هواپیمای ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا است که برای بکارگیری در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده‌است. در آوریل سال ۲۰۰۳، پروژه ای به طور رسمی تحت برنامه مشترک DARPA / نیروی هوایی ایالات متحده / نیروی دریایی J-UCAV ترکیب شدند، بعد از تغییر نام J-UCAS (سیستم های هوایی بدون سرنشین). دو شرکت بوئینگ و نورث روپ گرومن در حال توسعه یک هواپیما دارای انطباق با الزامات J-UCAS بودند. با ایجاد J-UCAS، دو پهپاد X-45B و X-46A حاصل این ائتلاف بود.

X-47A Pegasus

Flag_of_the_United_States.svg

X-47A

ایکس ۴۷- آ پگاسوس (به انگلیسی: X-47A Pegasus) نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت نورثروپ گرومن و سکیلد کامپوزیتس آمریکا است. این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا سفارش داده شده‌است، که با نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب جایگزین خواهد شد.

برخی مشخصات این پهپاد  :

طول : ۸٫۵ متر

مساحت بال : حدود ۳۶ متر مربع

ارتفاع : ۱٫۸ متر

وزن خالی : ۱۷۴۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست : ۲۶۷۸ کیلوگرم

موتور : ۱ عدد موتور جت توربوفن Pratt & Whitney Canada JT15D-5C

برد : ۲۷۷۸ کیلومتر

تعداد تولید شده: براساس منابع یک نمونه 

Northrop Grumman X-47B

Flag_of_the_United_States.svg

X-47B UCAS

X-47B UCAS


پهباد پنهانکار آمریکایی
X-47B  قابلیت برخواستن و فرود خودکار  بر روی عرشه ناو هواپیمابر را دارد و در حقیقت هوشمندترین نمونه در کلاس خود به حساب می‌اید. X-47B نخستین پرواز خود را در منطقه هوایی- نظامی ادواردز در ایالت کالیفورنیا انجام داد. این هواپیما در طول پرواز آزمایشی ۳۰ دقیقه ای خود، تا ارتفاع ۱۵۲۴ متری اوج گرفت. این هواپیمای بدون سرنشین کپی کوچکی از بمب افکن B-2 را به خاطر می آورد و برای عملیات تاکتیکی تهاجمی از عرشه ناوهای هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد. X-47B مجهز به سیستم سوخت گیری در هوا می باشد. علاوه بر این، هواپیما قادر به چندین بار سوخت گیری در هوا بوده و می تواند چندین روز به پرواز خود ادامه دهد. هواپیمای تک موتوره X-47B در مدل هایی با طول بال ۱۹ متر و ۱۱ متر تولید شده و قابلیت حمل تا ۲ تن سلاح در محفظه داخلی بدنه خود را دارد.

ویژگی های عمومی

کاربر: نیروی دریایی آمریکا

خدمه: بی سرنشین

طول: ۳۸٫۲ فوت معادل ۱۱٫۶۳ متر

بال: ۶۲٫۱ فوت و ۳۰٫۹ فوت معادل  ۹٫۴۱ متر الی ۱۸٫۹۲ متر بر اساس مدل

ارتفاع: ۱۰٫۴ فوت معادل ۳٫۱۰ متر

حداکثر وزن برخواست: ۴۴۵۶۷ پوند معادل ۲۰۲۱۵ کیلوگرم

پیشرانه: (۱× Pratt & Whitney F100-220U turbofan)

حداکثر سرعت: مافوق صوت !

سرعت کروز: ۰٫۹ ماخ

محدودی عملیاتی: بیش از ۳۸۹۹ کیلومتر

سقف پروازی: ۴۲۰۰۰ فوت معادل ۱۲۱۹۰ متر

ماموریت: جاسوسی نظامی

قابلیت سوخت گیری هوایی: مدل veh2 آری

تعداد تولید شده :۲ فروند عملیاتی

BAE System Taranis

250px-Flag_of_England.svg

 

143436074588

Taranis

تارانیس که اولین پرواز خود را در دهم آگوست ۲۰۱۳ انجام داد، به عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای ساخته شده توسط مهندسان بریتانیایی به شمار می‌رود و البته محرمانه‌ترین پروژه‌ی نظامی این کشور نیز محسوب می‌شود. این پرنده‌ی هدایت‌پذیر از راه دور، در ابعاد خود به اندازه‌ی یک جنگنده‌ی هاوک بوده و دارای طول بال ۱۰ متر، طول بدنه‌ی ۱۱٫۳۵ متر و ارتفاع ۴ متر است. تارانیس با تجهیز به جدیدترین تکنولوژی‌های سری ، سیستم پیشرانه‌ی قدرتمند و تکنولوژی‌های هوایی پیشرفته، اوج مهندسی بریتانیا را به نمایش می‌گذارد و به منظور استفاده در عملیات بمباران، جاسوسی، نظارت و مراقبت، شناسایی و به طور کلی شرکت در حملات پیچیده، طراحی شده است. توسعه‌ی این پهپاد از سال ۲۰۰۶ تاکنون با صرف بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون پوندی (۳۰۰ میلیون دلار) از سوی وزارت دفاع انگلستان و بخش صنعت این کشور و بکارگیری یک و نیم میلیون نفر در ساعت، در حال جریان بوده است.مهمترین وجه تمایز این پهباد با سایر رقیبانش رسیدن به سرعت های مافوق صوت است در حالی که هیچ کدام از رقبا این قابلیت را دارا نمی‌باشند.

مشخصات:

محصول: BAe Systems – UK

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: پادشاهی بریتانیا (انگلستان)

ورود به خدمت: ۲۰۱۸

ساختار:

خدمه: ۰

طول :  ۳۷٫۲۴ فوت معادل ۱۱٫۳۵ متر 

عرض: ۲۹٫۸۶ فوت معادل ۹٫۱۰ متر

ارتفاع:  ۱۳٫۱۲ فوت (۴٫۰۰ متر) 

وزن مجموع: ۱۷،۶۳۷ پوند (۸۰۰۰ کیلوگرم)  

پیش ران (موتور): ۱ عدد رولز رویس Adour Mk.951 موتور توربوفن رانش ۶،۵۰۰lbs  

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

یک جفت بمب هدایت شونده

Dassault nEUROn

Flag_of_France.svg

 

nEUROn

نئورون یک پهپاد جنگی (Unmanned Combat Air Vehicle) است که توسط کمپانی فرانسوی Dassault Aviation توسعه یافته است. با وجودی که این پروژه هنوز حاضر نشده است اما تصاویر و اظهارات شرکای کنسرسیوم گویای این مطلب است که این پرنده قابل رقابت با Boeing X-45C و Northrop-Grumman X-47B خواهد بود. در فوریه ۲۰۰۶ ساب اعلام کرد که نرون ۱۰ متر طول و ۱۲ متر پهنا دارد و وزن آن ۵ تن است که تقریبا به اندازه یک جنگنده میراژ ۲۰۰۰ می باشد. این پهپاد دارای تجهیزات حمله ی هوا به زمینِ مستقل با مهمات هدایت شونده دقیق و متکی بر بدنه خفاکار پیشرفته ی خود خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی های نرون قابلیت کنترل در حالت اتوماتیک توسط یک جنگنده پیشرفته مانند رافال یا گریپن است که در این حالت کنترل آن شبیه بازی های استراتژیک Real Time خواهد بود.

مشخصات:

محصول: داسو نرون

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: جمهوری فرانسه

ورود به خدمت: ۲۰۱۸

ساختار:

خدمه: ۰

طول : ۳۱٫۱۷ فوت معادل ۹٫۵ متر 

عرض: ۴۱٫۰۱ فوت معادل ۱۲٫۵۰ متر 

وزن خالی:  ۱۰۸۰۳ پوند معادل ۴۹۰۰ کیلوگرم

وزن مجموع:  ۱۵،۴۳۲ پوند ۷۰۰۰ کیلوگرم  

کارایی:

حداکثر سرعت: ۶۰۹ مایل در ساعت (۹۸۰ کیلومتر برساعت) 

حداکثر برد: 

سقف پروازی: ۴۵،۹۳۲ فوت  معادل ۱۴۰۰۰ متر؛ ۸٫۷ مایل

توان

پیش ران (موتور): ۱ عدد رولز رویس-Turbomeca Adour / SNECMA M88 توسعه موتور توربوفن ۸۹۹۲ پوند نیروی پیشرانه

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

۲ عدد بمب ۵۰۰ کیلویی لیزری

 

EADS Barracuda

800px-Flag_of_Germany.svg

 

Barracuda

Barracuda  در اصل نام یک ماهی شکارچی به نام کوتر ماهیان می باشد. پهپاد Barracuda یک پهپاد اروپایی ست(بیشتر آلمانی است تا اروپایی ولی به دلیل یگانگی کشور های اروپایی،این پهپاد اروپایی خوانده میشود)،که توسط کمپانی چند ملیتی اروپایی EADS برای ماموریت ها و هدف های دیدخ بانی و شناسایی و جنگی و درگیری توسعه یافته است.

Barracuda  یک پروژه مشترک بین آلمان و اسپانیا ست.پروژه Barracuda پس از سقوط نمونه اول در دریا به هنگام فرود لغو شد،ولی دوباره در سال ۲۰۰۸ از سر گرفته شد.دومین نمونه در نوامبر ۲۰۰۸ بازسازی و کامل شد.نمونه بازسازی شده Barracuda تست های پروازی خود را در پایگاه هوایی Goose کانادا در جولای ۲۰۰۹ با موفقیت به صورت خودکار و از راه کنترل زمینی پشت سر گذاشت.به دنبال آن در رقابت های هوایی سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ نیز شرکت کرد.

یکی از هدف های اصلی پروژه Barracuda رقابت با رقیب فرانسوی ساخت کمپانی Dassault،یعنی nEuron و به منظور رقابت استراژتیکی و دفاعی است.هر دو این پهپاد ها توانایی پنهانکاری و رادار گریزی(stealth) و بیشینه سرعت ۰٫۸۵ ماخ میباشند. در حالی که آلمان و اسپانیا درحال کار بر روی پروژه Barracuda بودند، فرانسه،ایتالیا،سویس،سوئد،یونان و باز هم اسپانیا بر روی پروژه nEURON سرمایه گذاری کردند.

به دلیل توسعه Barracuda،هنوز اطلاعات زیادی درباره این پهپاد در دست نیست.با این وجود انتظار میرود که باراکودا سقف پروازی ۶۱۰۰ متر و توانایی حمل ۳۰۰ کیلوگرم جنگ افزار داشته باشد.

یکی دیگر از هدف های اصلی طراحی و ساخت Barracuda به عنوان یک پهپاد،وارد کردن کمپانی EADS به بازار پهپاد های دارای ارتفاع پروازی متوسط و دور برد که زیر سلطه ۲ کشور آمریکا و اسراییل بود،است.آغاز به کار رسمی پروژه Barracuda در نمایشگاه بین المللی هوا فضا سال ۲۰۰۶ برلین با نمایش ویژگی ها و برنامه های نظامی Barracuda شروع شد. تمرکز فعلی EADS دریافت گواهینامه پرواز های نامنظم Barracuda در حریم هوایی آلمان است،در حالی که هدف بلند مدت دریافت گواهینامه پرواز در مرز های غیر تفکیک شده است.

همچنین برنامه ای برای توسعه Barracuda به عنوان یک پلت فرم مدولار دارند که آن را توانا میسازد تا برای هدف ها و کاربرد های مختلف همچون گشت دریایی سرهم بندی شود.اگر چه برای توانایی دفاعی برنامه ای در دست نیست ولی ممکن است در صورت تمایل خریداران این پهپاد برای داشتن این ویژگی،Barracuda با توانایی سرهم بندی برای حمل جنگ افزار نیز ارائه شود.Barracuda ممکن است توانا به داشتن سیستم جنگ افزاری باشد که ممکن است در قسمت فرو رفتگی مرکزی آن قرار گیرد.(همان فرو رفتگی که در بالا در وسط پهپاد میبینید).

نمونه اولیه Barracuda اولین پروازش را در آپریل ۲۰۰۶ و درحالی که مرکز کنترلش در شبه جزیره Iberian که در جنوب غربی اروپا قرار دارد با موفقیت انجام داد.ولی همانطور که گفته شد در یک تست پروازی دیگر در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۶ به هنگام فرود در خارج از ساحل اسپانیا در دریا سقوط کرد.(باند فرود در “شبه جزیره Iberian قرار داشت ولی هواپیما پس از گذراندن پرواز به هنگام بازگشت برای فرود به ساحل نرسید و در دریا سقوط کرد)

Barracuda در اصل برای رقابت در بازار تجاری ساخته شد ولی ممکن است هدفش هایش تغییر کند(هدفی هایی فراتر از یافتن جایگاهی در بازار تجارت).

بدنه Barracuda کاملا از فیبر کربن ساخته شده است که انعطاف پذیری بالایی دارد(در ساخت بدنه Eurofighter Typhoon هم به مقدار قابل توجهی از این ماده استفاده شده است).تنها در ساخت تیرک های اسکلت داخلی بال به منظور تقویت بال از فلز استفاده شده است. تیرک های اسکلت بال به همراه بال به راحتی از پرنده جدا شده و جا به جایی نقل پهپاد را آسان میکنند.

ویژگی ها:

طول:۸٫۲۵ متر

فاصله ۲ سر بال:۷٫۲۲ متر

وزن بدون ابزار دیده بانی و جنگ افزار:۲۳۰۰ کیلوگرم

بیشینه وزن هنگام برخاستن:۳۲۵۰ کیلوگرم

بیشینه سرعت:۰٫۸۵ ماخ

سقف پروازی:۲۰۰۰۰ فوت

(بیش از این داده هایی درباره ویژگی ها حتی در سایت های انگلیسی زبان در دسترس نیست)

Mikoyan MiG SKAT

Flag_of_Russia.svg

MiG SKAT

میگ اسکات به روسی (Скат) پهپادی رادارگزیر در کلاس پهپادهای x45 و x47 و تارانیس و نرون است که یکی از دو طرح پیشرفته برای پهپادهای ارتش روسیه به حساب میاید.این پهپاد جنگی دارای دو محفظه داخلی حمل سلاح می باشد که می تواند موشکی به بزرگی KH-31 را حمل کند. قدرت  SKAT توسط یک موتور توربوفن Klimov RD-5000B که تغییر یافته ی RD-93 است تامین می‌گردد. وظیفه SKAT سرکوب و حمله به دفاع هوایی دشمن می باشد. تعدادی از تنظیمات پیکربندی آیرودینامیکی این پهپاد در تونل باد تست شده اند که شامل دو بالچه کوچک نیز هست. میگ بر پیکربندی بدون دم کار می کندقالبیت حمل ۲تن سلاح و دارای برد جنگی ۲۰۰۰ کیلومتر است. پروژه ی فعلی لغو شده است. هیچ نمونه ای به شکل واقعی از این هواپیما ساخته نشد ولی در برخی از منابع امده است بین ۱۲ و ۱۷ فروند از این نسخه ساخته شده است ولی نمیتواند این مطالب  به دو دلیل درست باشد  زیرا هیچ خبری از پرواز ویا نخستین پرواز و یا ازمایش این پرنده حتی توسط خود روسها منتشر نشده و هیچ تصویری نیز  به غیر از همان ماکتی (در همین تصویر ) که نخستین بار به نمایش گذاشته شد از ان منتشر نشده و هرگز هیچ مقام روس نیز از ساخته شدن ان خبری را اعلام نکرده است

مشخصات:

محصول: میگ (میکویان)

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: فدراسیون روسیه

ورود به خدمت: ۲۰۱۵

ساختار:

خدمه: ۰

طول : ۳۳٫۶۳ فوت معادل ۱۰٫۲۵ متر

عرض:  ۳۷٫۷۳ فوت معادل ۱۱٫۵۰ متر  

وزن مجموع:  ۱۹،۹۹۶ پوند معادل ۹۰۷۰ کیلوگرم   

کارایی:

حداکثر سرعت: ۴۹۷ مایل در ساعت (۸۰۰ کیلومتر بر ساعت) 

حداکثر برد:  ۱۲۴۳ مایل معادل ۲۰۰۰ کیلومتر 

سقف پروازی: ۳۹،۳۷۰ فوت (۱۲۰۰۰ متر؛ ۷٫۵ مایل)

توان

پیش ران (موتور): ۱ عدد موتور کلیموف RD-5000B تراست ناشناخته

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

دارای دو محفظه داخلی برای تسلیحات – خا۳۱

Li Jian or Sharp Sward

index

 

Li Jian

پهباد چینی “شمشیر بران” توسط شرکت هواپیمایی ملی “هوندو” طراحی شده است. به گفته طراحان، این پهپاد از لحاظ ویژگی هایی که دارد، معادل هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی “گرومن “X- 47 و پهپاد فرانسوی nEUROn می باشد. این پهپاد می تواند هم برای جمع آوری اطلاعات و هم برای حمله به اهداف زمینی استفاده شود. به نظر می رسد که چینی ها موفق شده اند تا پهپادی شبیه X-47 آمریکایی را مهندسی معکوس کنند.

 

Northrop Grumman RQ-180

Flag_of_the_United_States.svg

 

RQ-180

 

پهپاد جدید مدل بزرگتر و پیشرفته‌تری از پهپاد RQ-170 Sentinel نیروی هوایی آمریکاست که توسط شرکت «نروث روپ گرومی » توسعه یافته استپهپاد جدید RQ-180 مجهز به رادار، حسگرهای فرکانس رادیویی و ابزار شناسایی برای استفاده در مأموریت‌های جمع آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی مورد است و برای انجام جنگ الکترونیک نیز کاربرد داردطول بال پهپاد RQ-180 بیش از ۴۰ متر است، درحالیکه طول بال RQ-170‌ سنتینل بین ۲۰ و ۲۷ متر تخمین زده می‌شود. پروژه طبقه بندی شده RQ-180 در پایگاه نظامی مخفی در صحرای نوادا مورد آزمایش قرار گرفته است. این پهپاد پیشرفته که جزو یکی از پروژه‌های فوق سری نیروی هوایی آمرspan lspan lang=”FA”ang=”FA”یکا محسوب می‌شود، احتمالا از سال ۲۰۱۵ میلادی در مأموریت‌های نظارت و شناسایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات:

محصول: 

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

ورود به خدمت: ۲۰۱۵

ساختار:

خدمه: ۰

طول :  

عرض:  

وزن خالی:  ۱۴۱۱۰ پوند معادل ۶۴۰۰ کیلوگرم 

وزن مجموع:  ۴۴،۵۳۳ پوند معادل ۲۰،۲۰۰ کیلوگرم   

کارایی:

حداکثر سرعت: 

حداکثر برد:  ۲۴۲۳ مایل معادل ۳۹۰۰ کیلومتر 

سقف پروازی:  ۴۰،۰۲۶ فوت معادل ۱۲۲۰۰ متر؛ ۷٫۶ مایل 

توان

پیش ران (موتور): ۱ موتور توربوفن – اطلاعاتی از پیشران در دسترس نیست البته فعلا 

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

 

 

Lockheed Martin RQ-170 Sentine

   Flag_of_the_United_States.svg

RQ-170 Sentine

قطعا این نام برای هر که آشنا نباشد برای ما ایرانی ها، به دلایلی که همه می‌دانیم نامی آشناست و اما مشخصات این پهباد
لاکهید مارتین آرکیو ۱۷۰ سنتینل به انگلیسی (Lockheed Martin RQ-170 Sentinel) یک هواپیمای شناسایی است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است. از مشخصات این هواپیما اطلاعات اندکی به بیرون درز پیدا کردهاست، اما کارشناسان نظامی معتقدند که دارای قابلیت هواپیما رادارگریز بوده و دارای ابزارهای شناسایی میباشد. از پهبادهای هم خانواده این نوع پهباد MQ170  بوده که قابلیت حمل مهمات را داراست. این پهپاد بیشتر به عنوان ابزاری برای جاسوسی استفاده میشود.تکنولوژی بکار گرفته شده در این هواپیما با تکنولوژی به کار گرفته شده در هواپیماهای بی ۲ و جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ ۲ همسان است.از ارکیو دهها فروند نسخه عملیاتی تولید شده است.

مشخصات:

محصول: لاکهید مارتین

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

ورود به خدمت: ۲۰۰۷

ساختار:

خدمه: ۰

طول : ۱۴٫۷۶ فوت (۴٫۵ متر)

عرض: ۸۵٫۳۰ فوت (۲۶٫۰۰ متر)

ارتفاع:  ۶٫۰۴ فوت (۱٫۸۴ متر) 

وزن خالی:  

وزن مجموع:    

کارایی:

حداکثر سرعت: 

حداکثر برد: 

سقف پروازی:  ۴۹،۲۱۳ فوت معادل ۱۵۰۰۰ متر؛ ۹٫۳ مایل

توان

پیش ران (موتور): ۱ عدد جنرال الکتریک موتور توربوفن خروجی رانش ناشناخته است.

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

با توجه به نیاز انواع حامل سلاح- جاسوسی و همین طور چند منظوره جاسوسی عملیاتی طراحی و ساخته شده است.

DRDO AURA

255px-Flag_of_India.svg

IUSAV-584x365

DRDO AURA

  رقابت تاریخی هند با چین و پاکستان خصوصاً‌ در زمینه موازنه قوای نظامی باعث شد تا با ادامه دادن همین مسیر و ارتباط با صنایع هوافضایی کشورهای دیگر خصوصاً روسیه و البته رژیم صهیونیستی، در عصر دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناروی های پیشرفته، کاستی های خود را تا حدود زیادی جبران کرده و امروزه نمونه های جدیدی از پهپاد را با کمک شرکت های خارجی ساخته و به خدمت بگیرند. مهمترین طرح پهپادی هندی ها پهپاد تهاجمی «آئورا» نام دارد که با استفاده از طرح بال پرنده شباهت های زیادی با پهپادهایی نظیر «آر-کیو-۱۷۰»، «نئورون» و «فانتوم ری» یافته است. هم از نظر علوم مختلف هوافضا و هم از بابت زیرسامانه های عملیاتی، این پهپاد یک جهش رو به جلو برای صنعت پهپادی هند به شمار می رود. قرار است این پهپاد کمتر از ۱۵ تن جرم و دست کم ۹هزار متر سقف پرواز داشته و در سال ۲۰۱۵ نخستین پرواز خود را به انجام رسانده است هرچند که اطلاعات بسیار اندکی از این پهپاد در میان است اما انتظار می رود این پهپاد هند را وارد باشکاه دارندگان پهپادها جاسوسی-نظامی رادارگریز کند 

 

Polecat

 Flag_of_the_United_States.svg

lockheed_P175_polecat_HALE_UAV_10_big

یکی از غیر منتظره ترین اتفاقاتی که در نمایشگاه هوایی فانبرو ۲۰۰۶ افتاد رونمایی از پهپاد P_175 ملقب به Polecat (به معنای راسو) توسط کمپانی لاکهید مارتین بود.

این پهپاد از نوع بدون دم بوده و در ارتفاع بالا با مداومت پروازی زیاد قادر به انجام عملیات است. گفتنی است که بر اساس اطلاعات منتشره از سوی شرکت لاکهید مراحل طراحی و ساخت این پهپاد تنها ۱۸ ماه به طول انجامیده است.

این پروژه که در ماه مارس سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد ۲۷ میلیون دلار برای شرکت لاکهید مارتین هزینه در بر داشته است و این در حالی است که این پرنده تا سال ۲۰۰۵ هیچ گونه پرواز آزمایشی انجام نداده بود و اولین پرواز آزمایشی خود را به احتمال زیاد در سال ۲۰۰۵ در پایگاه گروم لیک واقع در صحرای نوادا به انجام رساند.

مشخصه کلیدی در طراحی آن بالهایی به عرض ۲۷٫۴۴ متر ان است که جریان هوا را به صورت یکنواخت مثل هواپیمای بمباردیه مدل DHC-8 از خود عبور میدهد و به مدد این طراحی ائرو دینامیک بر کارایی آن به میزان قابل توجهی افزوده شده است. اما در حالی که هدف از طراحی و ساخت این پرنده انجام امور تحقیقاتی بیان شده بود ولی بالهای آن طوری طراحی شده بودند که دید راداری این پرنده را به حداقل میزان ممکنه میرساندند در حالی که از هیچ کدام از طرح های پنهان کاری مثل مواد جاذب راداری در آنها استفاده نشده بود.

این پهپاد برای عملیات در ارتفاعی معادل ۶۵۰۰۰ پا یا به عبارتی ۲۰۰۰۰ متر طراحی شده و از آنجایی که در ارتفاعی بالاتر از این مقدار هواگردها از خود ردی سفید رنگ متشکل از بخار آب پشت سر خود بر جای میگذارند میتوان برای جلوگیری از این عمل از یک کمپرسور (مثل جنگنده F_117) استفاده کرد.

از آنجایی که سالهاست که شرکتهایی نظیر جنرال اتمیک با پهپاد های خانواده Predator و شرکن نورثروپ گرومن با گلوبال هاوک و بوئینگ با Bird of Pray بازار پهپاد های عملیاتی ارتش آمریکا و چندین کشور متحد این کشور را در دست دارند و شرکت لاکهید توفیق چندانی در این امر به دست نیاورده است پیشرفتهای سریع و طرح های این شرکت در زمینه ساخت پهپاد ها عموما این پیام را برای مسئولین وزارت دفاع آمریکا دارد که این شرکت کماکان در صنعت ساخت و تکنولوژی پهپادهای پیشرفته همانند صنعت ساخت هواپیما در خط مقدم قرار دارد.

در این خصوص با طراحی و ساخت سریع به همراه سرعت در انجام پروازهای ازمایشی به همراه بودجه زیاد شرکت لاکهید تمام توجه خود را معطوف به سه حوزه اساسی و حساس برای طراحی نسل جدیدی از پهپادها کرده است که عبارتند از: کاهش هزینه های مربوط به تولید انبوه و طراحی بدنه های کامپوزیتی و نیز کاهش عمده هزینه ها در بخش ساخت با استفاده از تجهیزات پیشرفته ساخت و مدیریت تولید و مهمتر از آن یکپارچه کردن سیستم مستقل کنترل پرواز با سیستم اداره و بررسی ماموریت (Mission handling system) که نتیجه آن عدم نیاز به هرگونه مداخله و فرمان از سوی کنترلر زمینی میباشد و این پهپاد را قادر میسازد تا به طور خودکار از زمین بلند شده و ماموریتش را انجام دهد و سپس به پایگاه خود باز گردد بی آنکه نیازی به صدور فرمان یا کنترل خاصی از سوی تجهیزات و نفرات مستقر روی زمین داشته باشد.

اما در ماه مارس سال ۲۰۰۷ خبری که از سوی مقامات شرکت لاکهید منتشر شد همگان را حیرت زده کرد. این خبر چیزی نبود جز اعلام نقص و در پی آن سقوط تنها نمونه ساخته شده از پهپاد polecat. بر اساس این خبر تنها نمونه از این پرنده در ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ در حالی که داشت آزمایشی در مورد برد پروازی را انجام میداد در پایگاه نلیس واقع در نوادا سقوط کرده بود.در اصل این پرنده در حال سپری کردن سومین پرواز آزمایشی خود بود که نقص در سیستم اتمام پرواز (flight termination) در تجهیزات زمینی باعث میشود تا حالت تخریب خودکار (fail-safe mode) فعال شده و از ادامه پرواز این پرنده جلوگیری نماید.

این حالت به عنوان یک نیاز برای موشک های دور برد و هواگردهای بدون سرنشین در نظر گرفته شده و هدف از آن خاتمه دادن به پرواز در حالتی است که موشک یا پهپاد کنترل خود را از دست میدهند و یا از برد موثر خود خارج میشوند و هدف از ایجاد این حالت جلوگیری از بروز حوادث جانبی اعم از برخورد با مناطق مسکونی یا نظامی است.(نمونه ای از این حالت در موشک هایی مثل فینیکس وجود دارد که بعد از اینکه از برد خود خارج شده یا کنترلشان را از دست میدهند آنها را در هوا منهدم میکند)

البته تاخیر در اعلام سانحه به علت طولانی شدن مراحل امنیتی و نیز به درازا کشیدن تحقیقات و بررسی ها بر روی لاشه پرنده برای یافتن علت سانحه و نیز ایزوله کردن(از لحاظ امنیتی) منطقه سقوط و آشیانه این هواگرد در پایگاه گروم لیک نوادا که به عنوان منطقه ۵۱ نیز شناخته میشود اعلام شده بود. با توجه به این که این شرکت توانایی خود در رابطه با طراحی و ساخت پهپاد در مدp dir=”RTL” style=”text-align: justify”ت زمان کم راspan dir=”LTR”span lang=”FA” اثبات نموده است میتواند به همراه شرکت هایی مثل بوئینگ و نورثروپ گرومن به عنوان یکی از پیمانکاران ساخت هواگرد بلند پرواز مورد نیاز نیروی هوایی آمریکا وارد بازار رقابت شود.

مشخصات فنی:

نقش: پهپاد آزمایشی و احتمالا شناسایی

شرکت سازنده: لاکهید مارتین آمریکا

عرض بالها: ۲۷٫۴۴ متر

وزن خالی: ۴۰۸۰ کیلوگرم

توان حمل محموله: ۴۵۵ کیلوگرم

سقف پرواز عملیاتی: ۱۹۸۱۷ متر معادل ۶۵۰۰۰ پا

پیشرانه: دو موتور توربو فن مدل Williams FJ44-3E هر یک با کشش ۱۳٫۳۸ کیلو نیوتن

مداومت پروازی: حدودا بین ۱۸ تا ۲۴ ساعت

منابع:

http://www.designation-systems.net/dusrm/app4/x-45.html

http://www.boeing.com/history/products/x-45-joint-unmanned-combat-air-system.page

http://www.military.ir

http://defence.pk/threads/military-uav-designs.119664/page-6

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=909

http://www.nasa.gov/missions/research/x43-main.html

www.mashreghnews.ir

http://beroozresani.com

https://www.flightglobal.com/news/articles/one-step-beyond-207151

http://aviationweek.com/awin/us-navy-cautious-carrier-launched-uav

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_X-planes

http://www.hitechweb.genezis.eu/UAV02.htm

http://transmissionsmedia.com

http://www.keyword-suggestions.com/bG9ja2hlZWQgbWFydGluIHJxLTE3MCBzZW50aW5lbA

 p style=”text-align: justify”

45+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

درباره .

114 دیدگاه

  • سلام . خسته نباشید . این پهپادها رادار هم دارن ؟ قابلیت نبرد هواییشون تا چه حدی هستش ؟ میشه موشک های هوا به هوای حرارتی روشون نصب کرد ؟

    0
      • در مورد پهپاد Avenger Predator C هم اشاره ای نشده در مقاله این پهپاد در چه وضعیتی به سر میبره؟چرا تولید نمیشه؟فعلا نمیخوان بودجه ای برای تولیدش بزارن؟فکر میکنم زیاد بهش نیازی نیست در حال حاضر

        0
    • در پاسخ به بهنام … سلام علیکم این پاسخ سوال دوم شماست اما چون در زیر متن سوال جای پاسخ  نبود اینجا جواب میدم … پهپاد پنهان کار اونجر مقالش چند وقتی هست نوشته شده انشالله چهارشنبه این هفته نشر میشه علت نیاوردن اونجر در این قسمت اولا اونجر مثل اینها استراتژیک نیست بهتر بگم یه جنگنده میشه مثل اف ۱۸ سوپر هورنت هرچقدرم خوب باشه مثل بی ۲ که نیست اصلا اهداف این نوع جنگندهها متفاوته شما مقاله ی اونجر رو که انشالله آخر این هفته رو سایت گذاشته میشه رو بخونید متوجه میشید این پهپادها همشون بمب افکن فوق پیشرفته هستن اونجر به نظر من فوق العادس و یکی از مزیتاش قیمت پائین اون هست البته نسبت به این عجوبها نه … البته کاری که چند ده ایکس ۴۷ بی میکنه رو چند صد اونجر شاید نتونه انجام بده …. خلاصه بگم اهداف از ساخت اونجر متفاوته با اینها ..در کل صرفا جهت اطلاعتان پرداتور( ریپر( اونجر( ایکس ۴۷ بی

      1+
  • واقعا مقاله بسیار جالبی بود دست شما درد نکنه. خیلی کار جالبیه که مثاله های دوستان دیگر رو هم تو سایت قراز میدید خیلی کمک به هم فکری و بالا بردن سطح دانش و علاقه میشه

    0
  • سلام آقای تارخ همه این پهپادها شبیه همن ولی Barracuda با بقیه فرق میکنه و پنهانکاریش نسبت به مدل طراحی بقیه چی هست؟و آیا این پهپادها که همشون شبیه همن پنهانکاریشون مثل همه یا اختلاف پنهانکاری زیادی دارن؟

    0
  • سلام دیروز ی فیلمی پخش شده تحت عنوان بمباران داعش به وسیله بشقاب پرنده.http://www.aparat.com/v/g1eA6/بشقاب_پرنده_مواضع_داعش_را_بمباران_می_کند!_+_فیلمالبته تو آخر فیلم به نظر بال دلتا شکل داره وانگار هوا عمودی بالا میرود.البته ی جایی خوندم که این پهپاد ساتا ساخت ابران است.شما اطلاعات بیشتری درخصوص این وسیله ندارید.البته تو یوتوب چند تا فیلم دیگه هم هست که خود داعشی ها فیلم برداری میکنند چهار فروند رو نشون میده.

    0
  • درود.. در x46-a نوشتید انطباق با الزامات !!! این واژه چه معنی میده ؟؟ مگه این نوشتار فارسی نیست ؟؟ انقدر سخته نوشتن یک جایگزین فارسی به جای این واژه ها ؟؟ با سپاس فراوان از تلاش و کوششتون برای بالا بردن دانش و آگاهی دوستداران جنگاوران .. پاینده ایران

    1+
  • یک نکته که من دقت کردم در اخبار زمانی که آمریکا به اشتباه مناطق غیر نظامی سوریه را می زند در اخبار ایران می گوید ولی زمانی که روسیه به اشتباه مناطق غیر نظامی را می زند در اخبار ایران نمی گوید

    4+
  • سلام.مهندس یک پیشنهاد.اگر به سایت پاسخ گویی ایت الله سیستانی رفته باشید پیش از ارسال سوال ,سوال های مشابه می اید اگر پاسخ گرفتی که هیچ اگر نه خوب گزینه ارسال را میزنید.در این سایت هم پرسش های مشابه دیده میشود مثلا رافائل بهتر است یا تایفون با سوپر هورنت اگر سوال های مشابه بیاید که مثلا یکی دیگر پرسیده بود سوخو۳۵ بهتر است یا رافائل و دیگری اف۱۵ یا سوخو۳۰٫دیگری…….وکس دیگر ………پیش از پرسش پاسخ داده شده استیا کسی بپرسد اس۳۰۰ بهتر است یا پاتریوت پیش از ارسال سوال های مشابه بیاید البته در کلاس مورد نظر نه سوال در مورد پدافند برد بلند باشد پرسش های قبلی در مورد دوش پرتابها هم نمایش داده شود باتشکر

    0
  • چیزی که جالبه اینکه همه اینها در حال توسعه هستن و هیچک از این پهپاد های رادارگریز که قابلیت تهاجمی داشته باشن به مرحله تولید نرسیدن!جناب تارخ شما که تمام پروژه های مبهم و ماکت های پهپاد هایی مثل پروژه روسیه و آلمان و یا مهندسی معکوس چین را در لیست قرار دادید، پس چرا حرفی از پهپاد سیمرغ (آر کیو ۱۷۰ ایرانی) نزدید؟! به هر حال پروژه ساخت پهپاد “سیمرغ” هم یک پروژه در حال توسعه است و در حد ماکت و پیش نمونه ارائه شده و میتونست مثل خیلی از موارد فوق توی این لیست قرار بگیره.

    0
    • سلام والا شما اصل ماجرا را ثابت کنید… به فرض به پرواز در اوردن یک نسخه رادوی کنترل که پهپاد نساختیم..طرف در امریکا نسخه رادیو کنترل ب۲ را میسازد برای بچش به همون ابعاد
      تو اینترنت هم میتوان خرید

      4+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
      • شما با این پهپاد مشکل دارید و هی دم به دیقه تو کانال فیلم میزارید و میگید این فیلم جالبه که مثلا بگید پهپاد ار کیو ۱۷۰ ایرانی ماکت بود یا رادیو کنترل بود و … پس از کسی نخواین که برای شما ثابت کنه . حرف سردار حاجی زاده خودش برای اثبات کافیه حاما نباید VOA بیاد به شما بگه تا باور کنید

        2+
      • آیا شما می توانید اصل ماجرای پهپاد روسی هم ثابت کنید؟! فیلم پروازی از نسخه اصلی (نهایی) پهپاد روسی یا آلمانی دیده شده؟! خب پهپاد روسی که در این لیست قرار گرفته هم فقط در حد یک ماکت رونمایی شده. سیمرغ ایرانی هم در حد یک ماکت در ابعاد واقعی رونمایی شد. ما داریم اینجا راجع به طرح های اولیه و غزر عملیاتی حرف میزنیم. اینکه طرح اون به نتیجه رسیده و عملیاتی شده یا خیر، بحث دیگری است…

        0
  • راستشو بخوای من بلد نیستم لینک بزارم ولی اگر در گوگل سرچ کنی پهباد polecatسایت های مختلفی میاد که یکیش نوشته polecatپهبادی برای آینده بی سر نشین ها military.irاگر سایت را باز کنی میبینی اگر پیدا نکردی تو سایت بنویس تا دقیق تر آدرس بدم

    0
  • سلام استاداینکه پنتاگون پهپادهایی مثل پرداتور را بیشتر از جنگنده ای مثل اف ۱۶ مورد تایید قرار میدهد برای چیست؟ کارآیی پهپاد بهتر از جنگنده است یا دلیلی دیگر دارد؟

    0
    • سلام نه بیشتر مورد تاکید قرار نمیدهد ولی مثلا در مورد نبرد با داعش که سیستم پدافندی ویا نیروی هوایی ندارد و یا اهداف راهبردی انچنانی یک پهپاد موتور پراپ هزینه عملیاتش یک دهم یک اف۱۶ است

      2+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
    • مگه نوی قطنامه های شورای امنیت نیاورده شده هرگونه انتقال فناوری برای ساخت بمب های اتی ممنوعه پس چطور هند و رزیم صهیونیستی و پاکستان به این فناوری دست پیدا کردن و از اون مهم تر چرا کسی بهشون فشار نمی اوره تا خلع سلاح بشوند اما ایرانی که تا ۲۰ در غنی کردو صد جور تحریمش کردن مگه توی قطنامه های شورای امنیت نیست هرگونه تجاوزی به شکور دیگر جرمه پس چرا اوضاع یمن این گونس مگه و هزار مگه دیگه……..

      1+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
  • سلام آقای تارخ یک سوال داشتم غرب در مقابل جنگنده در حال ساخت روسیه که به عنوان جنگنده نسل فضایی و بلند پرواز روسیه که از هر موشکی سریع تر است و نام میگ ۴۱ را می گیرد چه برنامه ای داره آیا sr 72را برای مقابله با  MIG 41می سازند یا بمب افکنb 3که نسل هفتم است یا اصلا برنامه ایی برای مقابله با آن دارد؟

    0
        • سلام نوشته شده در سال ۲۰۲۸ جای میگ۳۱ میگیرد ولی این برنامه که روسها اعلام کردند … همین شرکت میگ چند طرح اعلام شده طی بیست سال گذشته داشته که اصلا معلوم نشد کجا رفتند
          الام شدن تا به نتیجه رسیدن از زمین تا اسمان فرق دارد

          1+

          کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

          • avatar
      • شما خودتون در بخش میگ ۳۱ نوشتین تا سال ۲۰۲۸ در خدمته و بعد از آن میگ ۴۱ جایگزین میشه اگر به سایت ها و روزنامه های ایرانی دیگه هم سر بزنید خیلی ازش تعریف و تمجید و تبلیغ کرده اند

        0
        • سلام سایتهای ایرانی که عادت دارند از هموطنان روس خود تعریف کنند ولی پرنده ای که هنوز پرواز نکرد و اونم برنامش دست میگ است اصلا باید دید وارد خدمت می شود ویا نه هزاران طرح اعلام می شود ولی وارد خدمت نمی شوند

          5+

          کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

          • avatar
      • آقا حمید یه حسی به من میگه سردبیر سایت های ایرانی به خصوص بخش نظامیشون به دست توده ای های سابق اداره میشه ، یه ویژگی های از دل این تسلیحات روسی کشف میکنن که خود روس ها تا قبلش ازش خبرنداشتن😕

        1+
  • باسلام خدمت استاد تارخ یه سوال زمانیکه ویکتور بلینکو به ژاپن فرارکردغرب درکمتر ازچندروز مجبور به عودت دادن میگ ۲۵به شوروی شداین داستان برا سالهای اوج جنگ سرد هستش……..

    0
    • کپی !! اولا بنده از هرکجا مطلبی گیر بیارم و معتبر باشه مطمئنا منبعشو به رسم امانت میذارم میتونید خودتون مشاهد کنید ثانیا برخی از پهپادها اگه اشتباه نکنم رو از شیخ المجاهدین استفاده کردم ثالثا مقاله قبلی بنده توی چندین سایت عینا کپی شد حتی برخی سایتا اومدن نام نویسنده رو تغییر دادن باز من اقدامی نکردم من در مورد تک تک این پهپادها اطلاعات دارم اکثر این پهپادها بسیار جدید در عین حال واقعی و در شرف عملیاتی شدنن البته اکثرا…. من میتونسم بی ۴۱ و ایکس ۵۰ و ایکس ۵۱ رو هم بذارم اما زمان تحویلش وقتی ۲۰۳۵ هسش و معلوم نیست اصلا چه اتفاقی سرش میاد من نیاوردم ابتدای مقاله رو لطفا بخونید متوجه میشید هدف از این مقاله چیه در ضمن این مقاله عمدتا ترجمس و خودمم ترجمه کردم به جز چند مورد   

      2+
      • من نمیدونم ولی توی سایتmilitary.irیه مقاله درباره ی این هست که سال ۲۰۱۰ منتشر شده و عینا به همین ترتیب همین جملات را نوشته مو نمیزنه

        0
      • سومین منبعی که در پایان مقاله هسش رو نگا کنی میفهمی خودم زدم میلتاری دوما بنده این مقاله رو  از شیخ امجاهدین دارم حالا نشرش تو میلیتاریو مطمئنا خودش نشر داد چون مقاله پهپاد آخری مال خودش بوده سوما من بالای مقاله زدم گرداورنده کمالی…. ننوشتم نویسنده چهارما اکثر پهپاد ها رو خودم ترجمش کردم منبع انگلیسیشم زیر سایته پنجم من پهپاد آخری رو هرگز نگفتم من نوشتم 

        0
    • برخی وازه ها چندین معنی د اره درضمن مهم کارایی و مشخصات فنی عملیاتی پهپاده حالا راسو یا موش صحرایی و… چه فرق داره در ضمن بنده تصاویری از این پهپاد دارم که عکس راسو روش نقش بسته 

      0
      • شما می تونی فرق راسو و موش خرمایی را تشخیص بدی اون راسویی هم که دیدی مال بخشskunk worksشرکت لاکهید مارتین بوده که اینا ساخته به معنای راسو

        0
      • دادش تو خوبی موش خرمایی و راسو !!! من جانور شناس نیستم اما میتونم تشخیص بدم می گم روی خود بدنه اون عکس راسو هسش همین پهپاد رو میگم به نظر شما میشه موش خرمایی باشه عکس راسو روش باشه مگه باغ وحشه در ضمن بابا به کی بگم …………پهپاد آخری رو من اطلاعاتشو از شیخ امجاهدین گرفتم اما اکثر پهپادها رو ترجمه کردم و گذاشتم………….

        0
  • با سلام خدمت استاد عزیز. می بخشید یه خواهش ازتون داشتم اگه ممکنه می شه یه منبع یا لینک در مورد رنگ های جاذب امواج رادار،ترکیب شیمیایی و نحوه اعمالشون به من بدید. ممنون میشم اگه این لطف رو کنید.

    0
    • در اول مقاله علت نام نبردن از این پهپاد و پهپادهای از این دستو آوردم البته بگم اطلاعات ازشون در این حدی که بشه یه مقاله نوشت هست اما وقتی مثلا پروزه ها قرار ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۵ تحویل بشه خوب نیازی نیست معرفی بشوند چون کل پروژه هنوز روی هواست ممکنه لغو بشه به همین راحتی چون هزینه برن و نیاز تکنولوژی سطح بالا دارند

      0
  • باسلام جناب اقای تارخ یک پیشنهاد داشتم اگه.براتون ممکنه نظراتی رو که غیر قابل انتشار هستن رو مشخصات ارسال کننده رو منتشر کنین و دلیل غیر قابل انتشار بودنش روهم ببنویسین مثلا به این مظمون که نظر شما حاوی مطالب توهین امیز بوده و یا اینکه نظر شما حاوی موارد خلاف قانون بوده به این صورت ارسال کننده پیام میدونه پیامش ارسال شده و همچنین تشحیص میده که ادبیات پیامش مشکل دار بوده 

    4+
  • درود بر داداش گلم آقا حمید و آقا کمالی بابت این عالی.من میگم بهتره با استفاده از آرکیو ۱۷۰ و تولید موتور توربوپراپ قوی یه چیزی شبیه x45 بسازیم.

    1+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar
      • آقای سید امیر …. شاهد خوبه پرداتور عالی و ام کیو ۹ بسیار عالی فرقشون همینه ……….. ناو بری و سامانهای کنترلی ارتباطی ما باید قوی و امن بشه ثبات داشته باشه در جنگ الکترونیک قوی باشه سلاح خوبی حمل کنه سلاح کافی ( از نظر وزنی ) بتونه حمل کنه و مداومت پروازیش بیشتر بشه و اما تهدادش حداقل چند صد فروند بشه …

        1+
        • سلام نگاه کنید در بخش سرکوب زره بله ولی مسئله سر اینکه کو زره؟ مثلا در درگیری با داعش شما نیاز به یک بالگرد چند منظوره دارید که بتواند اهداف کم اهمیت را با توپ و یا راکت بزند

          1+
    • ایران نقش ژاندارمی داشته .. ببینید اگه شاه بود الان چی می شد رو نمیتوان حدس زد شاید شاید اگه حکومت پهلوی بود هنوزم شوروی تجزیه نشده بود صدامم سرنگون نشده بود نمیشه چیزی که اتفاق نیوفتاده و نمیشه تصویر سازی درصتی کرد اما کلا بدونید در صورت وجود حکومت پادشاهی پهلوی به نظر بنده ایران هرگز سازنده سلاح نبود حتی سبکش اما به احتمال زیاد اف ۳۵ بهمون داده میشد خلاصه بگم شاه  به فکر ژاندارمی منطقه بود بدون شک با بودن شاه کره جنوبی و ژاپن نمی شدیم اما رنک ایران در نظامی بالاتر از این بود یه چیزی مثل ترکیه …… 

      2+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
      • ژاندارم منطقه نباش مگه الان ایران تو همه حا دخالت نمیکنه الان دخالتش غیرقانونی ولی اون موقع قانونی بود.کلا ذهنتو از ژاندارم منطقه پاک کن.اون اقتدار بود نه چیز دیگه حالا چی فقط تو قضیه یمن میتونند محکم کنند همین.یا سوریه.بیچاره اسلحه خرید با همین اسلحه ها جلوی صدام گرفتن هنوزم میگن طرف ژاندارم منطقه بود خوب حالا تو سرباز کومونیست روسیه باش.چون اینا از روسیه تجهیزات میخرن

        2+
  • سلام.مسله ادمین پیش امد ولی مشکلی وجود دارد وان این که باید اندازه اقای تارخ اطلاعات علمی داشته باشن رک باشن و صادق چند نفر اینطور میتوان پیدا کرد.کسانی مانند اقای تارخ کم هستند فقط کافی است به تعداد مجلات نضامی یا صنایع هوای نگاه کنید که فقط چند مجله هستند و در انها چند نفر مینویسند انهم چند نفرفقط.اصلا چند سایت بدرد بخور وجود دارد کلا جند سایت.خیلی ها سواد ندارند .بعضی سواد دارند و لی در این راستا گام بر میدارند که صاعقه قاتل سوپر هورنت رقیب اف۳۵ اینهم به درد نمی خورد یعنی کم پیش می اید هم سواد باشد هم واقعه بینی هم میهن پرستی.اینجانب بعید میدانم ادمین در سطح اقای تارخ براحتی پیدا شود که به هد پرسش پاسخ منطقی بدهد

    3+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar
  • آلمانیا عجب چیزی ساختن!چندین سالی هست که آمریکا به آلمان و ژاپن زیاد گیر نمیده اونا هم از این فرصت استفاده کردن و پیشرفت کردن الان هم جزو ۱۰ قدرت برتر دنیا هستند و دارند با تمام قدرت تلاش می کنند دوباره به شکوه و عظمت گذشتشان برگردند در آینده خیلی قوی تر از الان می شوند بقیه تکنولوژی هاشون که حرف نداره در آینده در زمینه نظامی هم از حالا خیلی قوی تر می شوند

    7+
    • سلام. همیشه برام سوال بود که محدودیت‌هایی که برای آلمان و ژاپن بعد از جنگ وضع شده بود دقیقا شامل چه چیزهایی میشده و اینکه این محدودیت‌ها تاریخ انقضا دارن؟ در چه زمینه‌های تمام شده و در چه زمینه‌هایی هنوز ادامه داره؟

      0
    • رژیم صهیونیستی یکی از قول پهپادهای نظامی هستش( پهپادهای اونها الکترونیک قوی و بومی و همین طوری ناو بری امن و برد قابل توجهی دارند) هرمس ۹۰۰، هرون تی پی و ایتان کم چیزی نیستن اما در زمینه رادار گریزها بمب افکن خیر البته تا جایی که میدونم نه 

      0
    • رژیم صهیونیستی یکی از قولهای سازنده پهپادهای نظامی هستش( پهپادهای اونها الکترونیک قوی و بومی و همین طوری ناو بری امن و برد قابل توجهی دارند) هرمس ۹۰۰، هرون تی پی و ایتان کم چیزی نیستن اما در زمینه رادار گریزها بمب افکن خیر البته تا جایی که میدونم نه 

      0
  • سلام استاد خسته نباشید . ایران در چه حد میتواند میتونه از تکنولوژی ار کیو ۱۷۰ که گرفتن استفاده بکنه . به نظرتون امکانش هست اونو به چین یا روسیه داده و توسط اونا از تکنولوژی رادار گریزی یا سایر تکنولوژی هاش بهره مند شود؟

    0
      • برادر تارخ جون من انقد به این صنایع نظامیمون تکیه نداز ، تو کشور ما تمام صنایعه خودرو ، غذایی و… خیلی افتضاحن و فقط همین صنعت نظامیمونه که یه کوچولو از صنایع بالا وضعش بهتر پیش میره.

        2+
    • توجه کنید نیازی نیست ماهم ناو هواپیما بر یا این پهپاد ها رو بسازیم هرچند بد نیست برای اثبات تکنولوزی هم که شده  طرحی رو داشته باشیم اما ما نیاز به پهپادی با برد ۲ تا ۴ هزار کیلومتر( فاصله رفت و برگشت و همینطور مدت زمانی که برای پیدا کردن هدف نیاز داره) با مداومت پروازی کافی و از همه مهم تر سامانه ناو بری امن و تعدادی حداقل حداقل چند صد فروندی و قابلیت حمل سلاح کافی رو داشته باشیم مثلا اگه ما شبیه پرداتو و ام کیو ۹ را داشتیم البته چند صد عددی ( حداقل چند صدتا)  (که مقاله پرداتور در سایت موجوده و ام کیو ۹ انشالله به زودی دارم کارای نهایی مقاله رو میکنم) الان نیازی نبود ارتش و سپاه برای چارتا قاچاقی مواد و گروه های قومی مذهبی پژاک و جیش العدل در مرزهامون مرزبانان اینقدر شهید بشند و حتی میتونستم توی سوریه نبرد با النصره و داعش جیش الفتح جیش الاسلام و… رو کوبند و کم تلفات پیش ببریم 

      1+
  • سلام حمیدجان وقتی ایران ادعا کرد ک آر کیو ۱۷۰ رو تو ایران …. و بعدش  عکس و تبلیغات تو تی وی … عکس های اورجینال این پهپاد رو با عکس های تی وی ایران نشون داد تفاوت های اساسی وجود داشت. میشه شما توضیحات بیشاری بدید

    0
    • عجب ! هدفم اینه مسئولین بدونن در
      به خصوص
      زمینه نظامی پیشرفت کنن تا دیر نشده البته در زمینه پهپاد کارهای خوبی شده اما اصلا کافی نیست به خصوص  در زمینه میزان سلاح پهپاد ناو بری امن و کارآمد و کمی 

      2+
    • سری ایکس بسیار زیاده از دهها سال پیش حتی قبل انقلاب ما اونا پهپادهای عجیب غریب ساختن و میسازن و خواهند ساخت اما من اونهایی رو آوردم که یا عملیاتین یا در شرف عملیاتی شدنن و یا طرحی آزمایشی اما طرح مادر هستن برای ساخت پهپادهای جدیدتر) بدون شک ایکس ۴۷  پگاسوس و ایکس ۴۷ سری بی ( مقاله آن در سایت هستش ) اما ارکیو ۱۸۰ یکم خطرناک تره!! البته از دید بنده و لی نباید از پولکت نیز غافل شد سیستم ضد حکش یکم خاصه !

      0
  • من تحقیقات زیادی در زمینه این گونه پهباد ها داشتم و به این نتیجه رسیدم به بعضی از این ها مثلphantom ray وx47نمی توان پهباد گفت این ها هواپیمای بدون سر نشین اند و در آینده تبدیل به جنگنده نسل ششم می شوند حتی کلیپ تبلیغاتی هم ازشون هست که تا سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ عملیاتی می شوند و در مورد rq180هم شرکت نورث روپ گرومن اونا ساخته نه لاکهید مارتین.

    2+
  • سلام این پرچم های آمریکا بدجوری تو زوق میزنه میتونستی یکی به عنوان تیتر کلی میذاشتی و همه پهپاد های ساخت آمریکا رو در ذیل اون قرار میدادی بعد میرفتی سراغ بقیه کشور ها 😉

    6+
    • بند هم ضد خوی متکبرانه و زورگویانه آمریکایی ها هستم اما واقعیته اگه مشخصات تسلیحات غربی در این سایت برجسته میشه بخاطر غرب گرای آقای تارخ و بنده نیست میخوایم یه نفر مسئول حتی یک نفرم شده به گوشش برشه توان دفاعی کشور رو ارتقا بده …ببینه با چیا طرفیم با کیا طرفیم البته بگم درسته شاید نتونیم تا ۳۰۰ سال دیگم به یک ابر قدرت حمله کنیم اما میتونیم با امید بخدا و تلاش و پشتکار کاری کنیم کسی هوس حمله به ما به سرش نزنه ( تونایی دفاع در مقابل یک یا چند ابر قدرت با تونایی حمله به یک یا چند ابر  قدرت و مقوله کاملا مجزاست.)  

      2+
      • درود.دوستان اقای تارخ بزرگ نمایی نمیکنه..امریکا معلومه از لحاظ تجهیزات بهترینه.بهترین جنگ افزار ساخت امریکا..بهترین و تنها هواپیمایی مسافربری خوب جهان یعنی بوئینگ ساخت امریکا دوستان نگید ایرباس هم هست چون ایرباس بدون کمک بوئینگ هواپیما نمیتونه بسازه..بهترین و سریع ترین اتومبیل جهان در سال ۲۰۰۶ سالین اس۷ با ۱۰۰۰ اسب بخار.دز سال ۲۰۱۰ شلبی دستساز با رکورد ۴۱۴کیلومتر بوگاتی رو له کرد اون ساخت ولکس واگن المان با کلی هزینه تحقیقات این یکی دست ساز توسط یک نفر که قبلا خودش راننده مسابقه بوده اگر کمپانی مثل ولکس داشت که هیچی..بهترین گوشی موبایل که اثلا احتیاجی به تبلیغ نداره و لپ تاب اپل که تا حالا تبلیغ نشده چون بهترینه ..بهترین کاوشگرهای برای مریخ..بهترین موتور فضا پیما موتور یونی..بهترین دارو..بهترین و بیشترین گندم جهان…بهترین تراکتور های جهان..دوستان بهترین و مهیجترین فیلم های سینمایی..کلا امریکا تو همه چیز بهترینو میسازه و رقیب نداره..هی نگید نویسنده بزرگ نمایی کرده طرف بزرگ هست.بیشتر اگر بخوام بگم میشه یه مقاله کامل از بهترین ها که همشم ساخت امریکا هست

        1+