خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

نفربر زرهی میلکور

نفربر زرهی میلکور

برگردان فارسی از : محمد علی توکلی

از زمانی که نفربر زرهی میلکور (MILKOR) با پیکربندی 4×4 در سال ۲۰۱۸ ارائه شد، شرکت سازنده هم نام با خودرو (شرکت میلکور) در حال توسعه نسخه های مختلف از این زره پوش بوده و هم اکنون نسخه های ضد شورش و منطبق با عملیات بیابانی از آن ارائه شده است. این نفربر زرهی (APC) از زمان رونمایی در سپتامبر ۲۰۱۸ در نمایشگاه هوافضا و دفاع آفریقا (AAD) در پرتوریا دستخوش توسعه و بروزرسانی هایی شده است.

مدیر پروژه میلکور اعلام کرده که این پلتفرم به گونه ای طراحی شده که قابلیت به کارگیری در کاربری های متفاوت به عنوان حامل زره پوش پیاده نظام، آمبولانس زرهی، خودروی ضد شورش و خودروی حمل پول را داشته باشد.همچنین به دلیل طراحی خاص این خودروی زرهی میتوان تغییرات نهایی برای کاربر درنظر گرفت که این امکان را میدهد تا این زره پوش را در واحد های مختلف ارتش و نیروهای مجری قانون به کار گرفت.

MILKOR 4x4 | Monster trucks, 4x4, Trucks

در حالی که این خودرو اصالتا براساس شرایط اقلیم آفریقایی و دشت های سر سبز این منطقه توسعه داده شده و از قابلیت آفرود بالایی برخوردار است، اما با توسعه آن نمونه منطبق با اقلیم کویری نیز ارائه شده که قابلیت های عملیاتی توسعه یافته ای داشته و به سیستم هایی همچون سیستم مرکزی کنترل باد تایر ها (CTIS)، تهیه مطبوع (با سیستم خنک کننده تقویت شده) نیز مجهز شده است.

نوع ضد شورش این زره پوش دارای توپ آبپاش، تیغه زداینده موانع و نارنجک انداز از نوع چندمنظوره میباشد. این خودروی زرهی در جریان ناآرامی های ژوئیه ۲۰۲۱ در افریقای جنوبی توسط نیروهای امنیتی آفریقای جنوبی بکارگیری شد و کارایی و ارزش خود در حوزه کاربری چند منظوره امنیتی را نیز به اثبات رساند.

سازگاری این خودروی زرهی راه را برای بکارگیری در نقاط مختلف جهان و کشور های مختلف باز میکند تا این نفربر زرهی را در یگان های مختلف نظامی خود عملیاتی کنند. زره پوش میلکور با سازگاری با اقلیم ها و مناطق مختلف جهان راه حلی مناسب و منطبق با نیاز های عملیاتی کاربران ارائه میدهد. در حالی که بازار هدف اولیه این زره پوش نظامیان افریقایی بودند علاقه به خرید و فرصت بازاریابی برای خرید این نفربر زرهی در خارج از قاره بدست امده بنابراین، مناطق متعددی از جمله خاورمیانه، آمریکای جنوبی، آسیا و اروپای شرقی را میتوان به عنوان بازار هدف احتمالی این خودرو مد نظر قرار داد.

به روز رسانی و ارتقا بر روی میلکور، هدف سازنده برای باز کردن جای پا در بازار بین المللی خصوصا در کشور های هند و امارات بوده بوده است. بدین منظور سازنده میلکور دفاتری در دهلی نو و ابوظبی افتتاح کرده و تاسیس دفتر در عربستان سعودی را نیز در برنامه های خود دارد.

این خودرو از طراحی V شکل بخش زیرین شاسی برخوردار است که گزینه ای برای حفاظت از خودرو در برابر تهدیدات انفجاری است. در بخش حفاظتی، میلکور براساس گفته سازنده منطبق با سطح سوم استاندارد حفاظتی STANAG 4569 است که به معنی مقاومت در برابر اصابت مهمات 7.62 میلیمتری ضد زره از فاصله 30 متری و انفجار 7 کیلوگرم تی ان تی تحت هر یک از چرخ ها یا در میانه بدنه است.

میلکور دارای 2 خدمه است و ظرفیت حمل حداکثر 8 نفر را دارد. بیشینه سرعت این زره پوش 110 کیلومتر بر ساعت و مسافت قابل عبور برای آن 1000 کیلومتر است که مقدار قابل توجهی برای این کلاس از خودروها است. حداکثر وزن این زره پوش در حدود 15 تن است و از پیشرانه ای با توان 236 اسب بخار بهره میبرد که نسبت قدرت به وزنی در حدود 15 اسب بخار بر تن برای آن فراهم میکند که البته عدد چندان جالبی نیست (با توجه به اینکه معیار اصلی در تحرک ادوات زرهی نسبت قدرت موتور به وزن خودرو است)

شرکت میلکور به سرعت در حال رشد است به طوری که زمانی صرفا نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری تولید میکرد اما هم اکنون به ارائه و توسعه پهپاد (UAV) خودرو های رزمی پیاده نظام، نفربر زرهی، خودروهای حفاظت شده در برابر مین و کمین (MRAP) قایق های گشتی و تندرو و ارائه بسته هایی با قابلیت های تامین امنیت سایبری و الکترونیکی و…… رسیده است.

شماری از نمایشگاه هایی که زره پوش ملکور در آن ها بازاریابی میشوند :

  • نمایشگاه دفاع جهانی در عربستان سعودی
  • نمایشگاه DefExpo در هند
  • نمایشگاه دفاع و امنیت در تایلند
  • نمایشگاه هوافضا و دفاع آفریقا در آفریقای جنوبی

منابع : 1/2/3

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن