پدافند هوایی

سامانه موشکی ضد بالستیک اچ کیو19

سامانه موشکی ضد بالستیک اچ کیو19

اچ کیو19 یک سامانه جدید موشکی ضد بالستیک ساخت چین است. این سامانه شباهت هایی با سامانه موشکی ضد بالستیک روسی آباکان دارد که اولین بار در سال 2020 به صورت عمومی معرفی شد و برای مشتریان صادراتی عرضه می شود. بنابراین این امکان نیز وجود دارد که HQ-19 با کمک روسیه ساخته شده باشد.

این سامانه موشکی ضد بالستیک چینی برای مقابله با موشک های بالستیک کوتاه، متوسط و میان برد که با برد 800 تا 3000 کیلومتری ساخته شده است و در برابر اهداف مافوق صوت موثر است. این سامانه همچنین باید توانایی محدودی در برابر موشک های بالستیک قاره پیما و ماهواره های مدار پایین داشته باشد اگرچه هرگز بر ضد این دومورد تست نشده است.

اساسا HQ-19 همتای تاد ایالات متحده به حساب می اید.

با قضاوت بر اساس تصاویر موجود(البته چین تاکنون هیچ تصویری غیر چند تصویر گرافیکی و تصویر خود موشک را از این سیستم منتشر نکرده است)، وسیله نقلیه پرتابگر بر اساس یک شاسی چرخدار ویژه 10چرخ با دو موشک می باشد که شبیه پرتابگر روسی سامانه موشکی ضد بالستیک آبکان است.

منابع چینی بیان می کنند که این موشک حامل کلاهک 35 کیلوگرمی است و برای همین برخی منابع ان را یک مهمات برخورد مستقیم انرژی جنبشی میدانند که با برخورد مستقیم به هدف ان را در اسمان نابود میکند زیرا کلاهک ان بسیار کوچک است . اساساً می تواند یک کلاهک هسته ای کوچک را نیز روی ان نصب کرد که بازده انفجاری حدود 0.01 تا 0.02 کیلو تن یا معادل 10 تا 20 تن TNT دارد اگرچه چینیها هرگز چنین مسئله ای را بیان نکرده و این تنها یک گمانه زنی است

به نظر می رسد که موشک ها دارای هدایت از طریق رادار زمینی هستند. این بدان معناست که موشک توسط رادار درگیری سیستم HQ-19 کنترل می شود و خودمختار بنورده و سیگنال های هدایت از طریق پیوند داده به موشک ارسال می شود.

موشک ها به صورت عمودی پرتاب می شوند. که این روش پرتاب قابلیت درگیری 360 درجه را بدون نیاز به چرخاندن پرتابگر به سمت هدف می دهد. موشک دوم را می توان در عرض چند ثانیه پس از موشک اول شلیک کرد. هر دو موشک را می توان به سمت یک هدف هدایت کرد تا انهدام هدف تضمین شود

یک اتش بار شامل وسایل نقلیه پرتاب کننده(بر اساس منابع چینی سه لانچر پرتاب) با موشک و رادار چند منظوره است که اهداف را شناسایی کرده و با همان رادار موشک ها هدایت می کند. این رادار بر روی یک شاسی چرخدار ویژه با پیکربندی 12 چرخ قرار دارد. برد تشخیص این رادار بر ضد اهداف بالستیک 4000 کیلومتر است. خود موشک بر اساس دادهای منابع چینی دارای برد 350 کیلومتر و ارتفاع عمل 30 کیلومتر است و در واقع برای رهگییر موشک های باسلتیک در مرحله پایانی استفاده میشود .گفته شده این موشک میتواند اهدافی تا سرعت12 ماخ را هدف قرار دهد

این سیستم کاملا متحرک بوده و میتواند به سرعت موقعیت خود را تغییر دهد

سیستم موشکی ضد بالستیک HQ-19 قرار است همراه با سامانه موشکی جدید دفاع هوایی دوربرد HQ-26 مورد استفاده قرار گیر. اچ کیو26 از موشک‌های بسیار کوچک‌تری استفاده می‌کند که برای درگیری با هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک تاکتیکی با برد زیر 1000 کیلومتر استفاده می‌شوند. رویکرد مشابهی در سیستم دفاع هوایی و موشک ضد بالستیک برد بلند روسی S-300V استفاده شد که یک سیستم دفاع هوایی شامل دو نوع مختلف موشک بود. ترکیبی از HQ-19 و HQ-26 را می توان به عنوان یک سیستم موشکی دفاع هوایی همه جانبه دید که می تواند نه تنها موشک های بالستیک، بلکه بمب افکن های استراتژیک، آواکس و هواپیماهای جنگ الکترونیک، موشک های کروز و همچنین جنگنده ها و غیره را درگیر کند.

عضویت در کانال تلگرامی جنگاوران برای آگاهی از آخرین مقالات و مطالب نظامی

مقالات مشابه

سامانه اچ کیو9

دیگر سامانه های پدافندی ساخت چین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن