موشک بالستیک

موشک بالستیک دوربرد-قاره پیمای RS-26

موشک بالستیک دوربرد-قاره پیمای RS-26

RS-26 Rubezh

Intercontinental ballistic missile

نویسنده و گردآورنده: اکبر کمالی دولت آبادی

مقدمه:

موشک بالستیک دوربرد- قاره پیما RS-26 موشک جدیدی است. اما اطلاعاتی اجمالی برای مخاطبین گرامی ترجمه و گرد آوری شده است. پروسه ساخت هر محصول صنعتی و علمی در دنیا از طراحی- ساخت و متریال و ماشین آلات تولید سکرت و مخفی است از ساخت یک خودروی لوکس بنز تا یک ژیلت (ریش تراش) پس قاعدتا جزئیات ساخت تجهیزات نظامی از حساسیت بیشتری در پنهان کاری برخوردارند. از یک موشک تاپ اتک مثل جاولین که به صورت پرشمار ساخته و تحویل دهها کشور غربی-عربی شده اند. یعنی با وجود همگیری این موشک در کشورهای غربی اما کمتر کشوری توان تولید و بومی سازی و مهندسی معکوس همین سلاح را نیز دارد.(با کیفیت ساخت مانند نمونه اصلی) چه برسد موشک های بالستیک از نوع دوربرد و قاره پیما. بنابراین اطلاعات کمی از این تسلیحات به بیرون درز می کند آن مقدار کم اطلاعات نیر با مقداری خطای تعمدی از جانب تولید کننده همراه است(در برخی موارد اغراق و زیاده گویی و در برخی موارد کاهش بازگویی دستاورد)

موشک روبژ موشکی جدید ساخت صنایع تسلیحاتی فدراسیون روسیه است اما با بررسی منابع به اطلاعاتی اجمالی رسیدم و در اختیار مخاطبین گرامی قرار دادم.

G:\00066.jpg

پیش گفتار:

موشک جدید RS26 موشکی در رده قاره پیما و بردی حدودا 5800 کیلومتری با طول کم و دقت بالا-

موشک RS-26 Rubezh بر اساس موشک قاره پیمای RS-24 Yars ساخته شده است البته( نام روبژ) این نامگذاری کمی گمراه کننده است، زیرا موشکی ساحل پرتاب با همین نام (سامانه موشکی ساحلی روبژ) قبلا تولید شده بود که در سال 2006 از خدمت خارج شد و با سیستم موشکی سیار مبتنی بر ساحل از نوع Bal-E جایگزین شد. اما روبژ مد نظر ما، موشکی قاره پیما- سوخت جامد و جدید است. موشک RS-26 بر اساس RS-24 Yars ICBM ساخته شد. موشک ارتقا یافته جدید دارای کلاهک های متعدد خواهد بود و انتظار می رود سبکتر از یارس باشد.

RS-26 به نظر می رسد این موشک یک موشک برد بلند- تا قاره پیما بر اساس دو مرحله اول RS-24 Yars باشد.

G:\rs26_rubezh.jpg

موشک بالستیک قاره پیمای RS-26 روبژ (ICBM) یک موشک روسی است که اخیراً ساخته شده است. گاهی از آن به عنوان یارس ام یاد می شود. این موشک توسط موسسه فناوری حرارتی مسکو توسعه یافته است. اعتقاد بر این است که توسعه این موشک های بالستیک در سال 2008 آغاز شد. آزمایش های پروازی در سال 2012 آغاز شد و موشک برد 5800 کیلومتر را نشان داد. برنامه ریزی شده بود که توسعه در سال 2014 تکمیل شود. همچنین برنامه ریزی شده بود که اولین هنگ RS-26 در سال 2016 عملیاتی شود. پس از راه اندازی، RS-26 جایگزین توپول (نام غربی SS-25 Sickle ICBM )هایی خواهد شد که عمر خود را از دست داده اند. این موشک برای سرکوب سامانه های دفاع موشکی در اروپا در نظر گرفته شده است. همچنین در نظر گرفته شده است که ناوگان موشک های بالستیک روسیه را به عنوان یک سیستم تسلیحاتی متحرک تر با برد کوتاه تر تکمیل کند.

G:\R26.png

ادعا می شود که RS-26 مبتنی بر موشک بالستیک قاره پیما یارس است، اما برد آن کاهش یافته است. (به دلیل کاهش تعمدی شدید طول، به طور رسمی RS-26 یک موشک بالستیک قاره پیما است. با این حال، به طور قابل توجهی سبک تر و کوچکتر از موشک های بالستیک قاره پیمای روسی توپول-ام و یارس فعلی است. از نظر ابعاد شبیه به موشک دریاپایه روسی بولاوا است.

G:\04-4370056-rs-26-i-rs-24.jpg

اگرچه RS-26 از نظر فنی یک ICBM است، اما حدودا برد عملیاتی 5800 کیلومتر نزدیک به حداکثر برد موشک است. علاوه بر این، موشک با یک کلاهک این برد راثبت کرد.ا ین امکان وجود دارد که روبژ با چندین کلاهک بکار گرفته شود. در این صورت این موشک در کلاس موشک های بالستیک میان برد (IRBM) قرار می گیرد. اگرچه روسیه اصرار دارد که RS-26 بردی بین 6000 تا 11000 کیلومتر دارد. شایان ذکر است که موشک های بالستیک کوتاه برد 500 کیلومتر و میان برد تا برد 5500 کیلومتر بر اساس معاهده نیروهای هسته ایINF ممنوع شده است. اما موشک قاره پیمای بالاتر از 5500 کیلومتر طبق این معاهده هیچ مشکلی در تولید ندارند. بنابراین، روس‌ها راهی برای پرتاب یک موشک بالستیک میان‌برد و پر کردن شکافی که زمانی توسط موشک‌های IRBM RSD-10 پایونر (نام غربی SS-20 Saber )پوشانده شده بود، پیدا کردند. همچنین از سال 2007 روسیه اعلام کرد که معاهده INF دیگر در خدمت منافع این کشور نیست. در سال 2012، ایالات متحده، روسیه را به نقض معاهده با توسعه مخفیانه موشک های بالستیک جدید متهم کرد.

هرچند هر دو کشور این پیمان را نقض کرده اند.

G:\9JJAW.jpg

از سال 2019، موشک RS-26 هنوز در انظار عمومی دیده نشده است. این یک موشک سوخت جامد 3 مرحله ای است. تخمین زده می شود که این موشک حدود 12 متر طول و وزن پرتاب 36 تن دارد. این موشک ممکن است یک کلاهک با بازدهی حدود 550 کیلو تن یا 4 کلاهک مستقل با ورود مجدد (MIRV) با بازدهی 150 تا 300 کیلو تن را حمل کند. در سال 2013 هر دو پیکربندی آزمایش شدند. ادعا می شود که موشک قاره پیمای روبژ از موشک های بالستیک فعلی دقیق تر است. همچنین ادعا می شود که این موشک قادر است حتی به پیشرفته ترین پدافند موشکی نفوذ کند. این موشک به طور دوره ای مسیر خود را در طول پرواز تغییر می دهد.

G:\WAsOO.jpg

کلاهک ها با سرعت فوق العاده حرکت می کنند و برای غلبه بر دفاع هوایی مانور می دهند. منابع روسی تخمین می زنند که برای خنثی سازی موشک RS-26 به 35 موشک رهگیر نیاز است. پس از پرتاب، موشک لانچرنمی تواند مورد هدف قرار گیرد. چرا که سریعا موقعیت خود را ترک می کند. موشک جدید از یک پرتابگر حمل و نقل (TEL) بر اساس شاسی چرخدار ویژه بلاروسی MZKT-79291 با پیکربندی 12×12 حمل و پرتاب خواهد شد. همچنین یک شاسی چرخدار ویژه KamAZ-78509 مشابه، در روسیه توسعه یافت که ممکن است به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار گیرد. هر دوی این خودروها دارای پیکربندی ۱۲×۱۲ هستند و می‌توانند در زمین‌های سخت و حتی خارج از جاده نیز حرکت کنند. هر دوی این خودروها از نظر طراحی به طور کلی شبیه به MAZ-547 هستند که به عنوان TEL برای موشک RSD-10 پایونر استفاده می شد.

موشک های متحرک جاده ای درصد بقا بیشتری دارند. شناسایی و ضربه زدن به آنها سخت تر است. هنگامی که در حالت آماده باش قرار می گیرند، وسایل نقلیه با موشک های RS-26 می توانند پایگاه های خود را ترک کرده و در مناطق جنگلی دورافتاده فعالیت کنند. لانچر سیار (خودروی حامل موشک) برد 500 کیلومتر دارد. این امکان را به خودرو می دهد تا در منطقه ای معادل یک کشور کوچک اروپایی بدون شناسایی کار کند. بنابراین احتمال حفظ این موشک ها از اولین حمله، طبیعتا بیشتر است. در طول استقرار میدانی پرتابگر TEL با موشک بالستیک توسط مجموعه ای از وسایل نقلیه پشتیبانی، از جمله خودروی کنترلی، خودروی سیگنال، تانکر سوخت و همچنین تعدادی دیگر از خودروهای نظامی همراه با نیرو برای اطمینان از امنیت موشک اسکورت می شود. در مواقع اضطراری و حاد، وسیله نقلیه TEL می تواند بدون اسکورت به صورت مستقل عمل کند. خودروی TEL می تواند موشک خود را از محل آماده شده، گاراژ مخصوص با سقف کشویی یا از موقعیت ناآماده در حین استقرار میدانی پرتاب کند. پس از پرتاب موشک، وسیله نقلیه می تواند موقعیت خود را ترک کند. گزارش شده است که فعلا هیچ نسخه ی مبتنی بر سیلو از RS-26 وجود ندارد. با این حال ممکن است در یک سیستم مبتنی بر ریل Barguzin استفاده شود.

خاستگاه فدراسیون روسیه
وضعیت عملیاتی فعال
پایه متحرک جاده ای
ابعاد و وزن (کل سامانه)
66.5 تن کل سامانه وزن
17 متر طول سامانه
3.4 متر عرض سامانه
4 متر ارتفاع سامانه
مشخصات موشک
12 متر طول موشک
1.8 متر قطر موشک
حدودا 36 تن وزن پرتاب موشک
800 کیلوگرم وزن کلاهک
4-1 تعداد کلاهک
یا 1 کلاهک به توان 550 کیلو تن تی ان تی یا 4 کلاهک به توان هر کدام 150 کیلو تن تی ان تی توان کلاهک
حدودا 5.800 کیلومتر برد موشک
250-90 متر دقت موشک
24500 کیلومتر یا 20 ماخ یا 15200 مایل در ساعت حداکثر سرعت
اینرسیایی و گلوناس سیستم
موسسه فناوری حرارتی مسکو طراحی
2011 محصول
SICBM سوخت جامد نوع موشک
مشخصات خودروی حامل
دیزل نوع
حدودا 45 کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت
500 کیلومتر حداکثر برد
KamAZ-78509 نوع خودرو

آینده موشک زیر سایه سارمت و کلاهک آوانگارد

در اواسط مارس 2018 گزارش شد که جدیدترین سامانه موشکی راهبردی مافوق صوت “آوانگارد” حداکثر تا سال 2019 به خدمت گرفته خواهد شد. “پیشرو” با کلاهک برنامه ریزی و مانور مافوق صوت در حال حاضر به تولید انبوه رسیده است. سامانه موشکی مافوق صوت استراتژیک (RK) “پیشگام” پایگاه مبتنی بر سیلو تا سال 2027 در برنامه تسلیحات دولتی (GPO) گنجانده شده و جایگزین RK سیار خواهد شد. در ابتدا قرار بر این بود که هم آوانگارد و هم روبژ در GPO گنجانده شود، اما بعداً مشخص شد که بودجه کافی برای تأمین مالی همزمان این دو پروژه وجود ندارد. بنابراین، نسخه نهایی GPO جدید، آوانگارد را به عنوان دارای اهمیت بیشتری برای تضمین توان دفاعی کشور در بر داشت.

RS-26 Rubezh یک موشک جدید بالستیک قاره پیما (ICBM) است، به این معنی که یک مسیر بالستیک را برای رسیدن به هدف دنبال می کند.

در طول بخش نزولی آن مسیر، در حالی که تنها چند صد مایل تا هدف باقی مانده است، کلاهک ناگهان شیرجه می زند، ارتفاع را از دست می دهد و به عنوان یک موشک کروز به نزدیک شدن ادامه می دهد. این کلاهک‌های جدید ICBM روسیه در پاسخ به برنامه‌های آمریکا برای استقرار یک سامانه دفاع موشکی جهانی در امتداد مرزهای روسیه ساخته شده‌اند. اطلاعات کمی در مورد موشک جدید وجود دارد. این در موسسه فناوری حرارتی مسکو با کد (Rubezh “) یافت. این موشک از پرتابگر متحرک پرتاب می شود. دیمیتری روگوزین معاون نخست وزیر این موشک را «قاتل دفاع موشکی آمریکا» خواند.سرهنگ سرگئی کاراکایف، فرمانده نیروهای موشکی راهبردی روسیه (RVSN) در 17 دسامبر 2014 گفت که موشک جدید دارای جرم کمتر از یارس خواهد بود. ما همیشه می گوییم که باید اندازه (سیستم های موشکی) را کاهش دهیم.

(هر چند ارجحیت دادن به موشک سوخت مایع سارمت به دلیل نوع سوخت و ابعاد بزرگ خلاف این حرف این سرهنگ روس است چرا که روس ها داشتن موشکی با تراست بالاتر(سوخت مایع عموما پر توان تر اما با ایرادات زیاد است. به خصوص برای یک موشک دوربرد یا قاره پیما) و کلاهک بزرگتر را بر موشکی چالاک و کوتاه ابعاد و واکنش سریع ترجیح دادند.)) اگر صحبت از سامانه موشکی متحرک زمینی یارس شد، تا به امروز، پرتابگر آن+خود موشک بیش از 120 تن وزن دارد. ما ویژگی‌های وزن موشک بهبود یافته را زیر 80 تن خواهیم ساخت. با بهبود بخش سوخت موشک، یک جزء سوخت جامد، ما در حال ایجاد یک سیستم موشکی جدید هستیم که می‌توانیم آن را در شرایط مختلف و در مناطق مختلف مستقر کنیم. شما می‌دانید که توانایی خارج از جاده بهتری دارد و اندازه آن کوچک‌تر است، بنابراین بقای رزمی آن بالاتر خواهد بود و به امکانات استتار کمتری نیاز دارد. وی افزود: ما آن را در سیلوها قرار نمی دهیم، زیرا این یک سامانه موشکی متحرک زمینی است ICBM جدید نشان دهنده نوسازی عمیق Topol-M یا Yars است. بر اساس این اطلاعات، وزن کامل این موشک+لانچر حداقل 60 تن برآورد شده است. اطلاعاتی در مورد ایجاد یک پرتاب متحرک جدید به طور قابل توجهی متفاوت از ماشین های مشابه مجتمع های قبلی وجود دارد. یک موشک و همچنین سایر سیستم های مشابه، ظاهراً طبق یک طرح سه مرحله ای ساخته شده است. از پیام های مربوط به آخرین پرتاب چنین بر می آید که روبژ به چندین کلاهک مجهز شده است.

سخن پایانی:

طبیعتا روسیه با درست داشتن موشک قاره پیمای سوخت جامد قدیمی همچون توپول و موشک نسبتا قدیمی توپول ام و موشک قاره پیمای جدید- سوخت جامد یارس، طبیعتا باید بیشتر دنبال تکثیر موشک باشد نه ساخت موشکی کم برد تر! اما روبژ هدفی متفاوت دارد! و آن ساخت موشکی قاره پیما برای اروپایی غربی است نه آمریکا و از طرفی چالاکی بیشتر- دقت بالاتر و حمل و ذخیر سازی آسان تر. این موشک به قدری دستاوردی قابل قبول است که اگر فرض محال زمانی بتوانیم از تجارب روس در این موشک RS26) (بهره ببریم. قطعا صنایع موشکی ایران جهش عظیمی در سطح فناوری موشکی از نظر برد، دقت(در این برد) و ابعاد را تجربه خواهد کرد.

روس ها با پیگیری ساخت موشک سارمت عملا کمتر توجهی به این موشک دارند چرا که تمام فکر و ذهن آنها حمل کلاهکی در ابعاد آوانگارد است و برای حمل چنین ابعادی پس ابعاد موشک نیز بسیار متفاوت خواهد شد و موشکی بزرگ و بد سایز طرف خواهیم بود. و طبیعتا حمل چنین ابعادی نیازمند موتوری با تراست بالاتر دارد که صرفا بر عهده موتورهای غول پیکر سوخت مایع بر میاید هرچند اگر فاکتور کلاهک قدرتمند آوانگارد مطرح نبود کمتر نظامی روس مجددا عقب گرد میکرد و به سمت موشک بزرگ جثه و سوخت مایع میرفت.

https://www.globalsecurity.org

https://www.atlanticcouncil.org

https://fas.org

https://en.topwar.ru

http://militaryrussia.ru

مقالات مشابه

موشکهای بالستیک ساخت شوروی و روسیه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن