تسلیحات نیروی هوایی

موشک AGM-84 اسلم(SLAM)

موشک AGM-84 اسلم(SLAM)

ترجمه :مهدی اکبری

موشک agm84e SLAM نتیجه تجربه حمله ایالات متحد در سال ۸۶به لیبی بود

در این حمله نیروی دریایی متوجه شد که فاقد یک سلاح دقیق به منظور حمله به اهداف زمینی با ارزش در نزدیکی ساحل مانند امکانات بندری و تاسیسات نظامی ساحلی و … می باشد

نیروی دریایی برای افزایش قابلیت خود دست به اعلام نیاز زد ,این نیاز برای رفع خلع موجود صورت گرفت  سلاح مدنظر موشکی که موثر تر و دقیق تر از بمبهای معمولی و ارزان تر از موشک کروز تاماهاوک BGM-109 باشد این طرح که موشکی بود مابین ماوریک و موشک تاماهاوک به نام SLAMنامگذاری شد

(Standoff Land Attack Missile (SLAM)

یک راه حل موقت تا زمانی که طرح AIWS در دسترس نیروی دریایی قرار بگیرد(سیستم سلاح جدید  AGM-137) بعد از این که طرح سلاح جدید در سال 95 لغو شد SLAMمورد توجه بیشتر قرار گرفت بهترین گزینه برای این طرح مشقی از موشک قدرتمند هارپون بود (AGM/RGM/UGM-84 Harpoon)

برای اشنایی با موشک هارپون اینجا را کلیک کنید

 هارپون دریا پایه (RGM-84) به عنوان پایه طرح SLAM مورد استفاده قرار گرفت .برنامه اصلی طرح SLAM تکامل آرام موشک که توانایی پاسخگو بودن به تعداد زیادی از الزامات مورد نیاز سیستم های مختلف را داشته باشد .   موشکAGM-84E SLAM یک موشک جدید بود که از ماوریک مدل d (درموشک از جستجوگر مادون قرمز AGM-65D ماوریک استفاده شده بود برای فاز آخر) سنگین تر و طویلتر ( سر جنگی به وزن  221.86کیلوگرمی(488.1/پوندی) WDU-18/Bو کلاهک WAU-23/B و فیوزه ضربه ای تاخیری  توسعه یافته توسط مرکز سلاحهای نیروی دریایی در مرکز دریاچه China،در ایالت کالیفرنیا و طول موشک نزدیک به 25.5 اینچ بیشترشده )با یک آنتن موقعیت یاب جهانی gps به همراه پردازنده و سیستم ناوبری اینرسیاییINS برای بالا بردن دقت عملکرد (سیستم Attitude Reference Assembly ) ARA) ورادار ارتفاع سنجHoneywell AN/APN-194و کامپیوتر پروازIBM 4PiSP-OA بدون تغییر باقی ماند اما سیستم MGU Mid course Guidance Unit که سیستم هدایتی است به علت اضافه شدن GPS دستخوش تغییر قرار گرفت وتغییراتی در پردازنده و حافظه و نرم افزار به وجود آمد که مخصوص موشک جدید بود)آن و برای هدایت درفاز ترمینال از دیتا لینک بمب های هواسر AGM-62 اردک ماهی (دیتا لینکی که توسط  شرکت الکترومکانیکالی هریس دستخوش تغییرات شد برای پروژه SLAM )بهره برداری شد می کرد.

a6e_2

موشک SLAM یک موشک شلیک کن و فراموش کن نیست این موشک قبل از شلیک مختصات هدف را طبق موقیت یاب gps دریافت کرده و بعد از شلیک و طی کردن مقداری از مسیر و رسیدن به نقطه ای که موشک باید توسط جستجوگر مادون قرمز هدایت شود (قبل از آن که جستجوگر فعال شود موشک توسط یک خلبان خود کار سه محور هدایت می شودو در 60 ثانیه آخرپروازجستجوگر فعال می شود)میرسد به طور خود کار تصویر گیرنده (گیرنده این موشک غلاف AWW-13 می باشد که یک غلاف پیشرفته پیوند داده ها می باشد )و جستجوگر(به وسیله جستجوگر درفاز ترمینال یا نهایی اپراتور می تواند به نقطه حساستر هدف حمله کند ) فعال شده و تصویر را به پرنده مادر ارسال می کند تا لحظه برخورد توسط افسر تسلیحات هدایت می شد محدوده عملیاتی این موشک درکمترین مسافت بین 13تا15 کیلومترو حداکثر برد آن100تا110 کیلومتر بود. قرارداد برای یکپارچه سازی وتست و تولید محدود موشک و سیستمهای هدایتی در فوریه 1987 امضا شد همچنین این قرار داد شامل قسمت تشویقی برای تولید بیشتر بود .در اواخر سال 1987 به شرکت مک دانل داگلاس 20میلیون دلار برای ساخت 14نمونه SLAM اهدا شدو درقرارداده های بعدی (FY89/90/91)نیروی دریایی درخواست تولید 25 و بعد72و125و167 موشک درخواست کرد .

نسخه نخست اسلم شلیک کن فراموش کن نبود
نسخه نخست اسلم شلیک کن فراموش کن نبود

slam-cutaway-s

اولین استفاده slam در عملیات طوفان صحرا مورد استفاده قرار گرفت  نیروی دریایی دست به کار شد برای ارتقا از پیش برنامه ریزی شده محصول (SLAM P3I (Pre-Planned Product Improvement)) که به نامSLAM یا SLAM II شناخته می شد در طرح P3I از تکنولوژیهای روز برای بهبود عملکرد و مشکلات ایجاد شده در عملیات طوفان صحرا استفاده می شد این ارتقا شامل تغییرات نرم افزاری مانند ارتفاع پرواز و دما(موشک به علت حرکت در سطح آب دمای مجاز کمتری داشت) مطلوب برای عملکرد و بهبود 20 درصدی برد به علت نرم افزار جدید مدیریت پرواز و رها سازی از پرنده و سر خوردن در هوا قبل از شروع پرواز بود ,موشکهای بهبود یافته در مارس 93 برای خدمت به نیروی دریایی تحویل داده شد

نسخه های غیر تاکتیکی SLAM شامل موشک ATM-84E آموزشی، CATM-84E نوع  شبیه سازی حمل بر روی پرنده، DATM-84E نوع آزمایشی برای بررسی عملکرد  و نوع آزمایشی NAEM-84E  برای  ارزیابی با تجهیزات خاص و دقیق و همچنین نسخه دریاپرتاب  SLAMنیز ساخته شد به نام RGM-84Eو همچنین مورد آزمایش قرار گرفت، اما تولید آن لغو شد.

slam-launch-s

ارتقا بلند پروازانه یعنی AGM-84H SLAM-ER Expanded Response این به روز رسانی در سال 94 آغاز شدو اولین پرواز آزمایشی آن در سال97 انجام شد واین موشک در همین سال وارد فاز تولید LRIP1(تولید کم و ابتدایی)شد(نیروی دریایی تصمیم گرفته بود که موشکهای SLAM را در پیکر بندی SLAM ER تحویل بگیرد این تصمیم در قرار داد FY96ذکر شده بود) در سال 98ودر ماه آوریل وارد LRIP2 شد از همان سال مراحلOPEVAL یا مراحله ارزیابی نهایی عملیاتی تا اوت 1999به طول انجامید . اما در گزارش سالانه آژانس DOT&E که مسول تست و ارزیابی عملیاتی دولت ایالات متحده است به کنگره آن را غیر قابل قبول و سلامت عملیاتی آن را رد کرد و همچنین این آژانس ارزیابی های سازمانی OPTEVFOR که سازمان تست و ارزیابی درون سازمانی نیروی دریایی است را رد کرد طرح وارد قسمت VCDبرای اصلاح کمبودها و نقصها شد و چند ماه بعد وارد LRIP3شد در این سه مرحله تولید نزدیک به 100نمونه ساخته شد و پس از تایید تست نیروی دریایی و آژانسDOT&E در سال 2000موشک وارد خط تولید انبوه شد

تفاوتهای SLAM با SLAM ER :مهمترین آن در ظاهر موشک نسب بال جم شونده در زیر شکم و حالت Vشکل در دماغه و سنسورهای آن که بالهای باعث افزایش برد ومانور پذیری و خالت دماغه باعث افزایش حالت ایرودینامیک در موشک شده است اما در بخش داخلی وهدایت این موشک مجهز به کامپیوتر جدید AN/DSQ-61 و سیستم اینرسیایی جدیدتر و یک GPS پنج کاناله مقاوم در برابر جنگ الکترونیک و در بخش نرم افزار و بخش کنترل سیستم   WCU-24/B و به این وسیله هدف انتخاب و موشک به سمت هدف انتخاب شده حرکت می کند بدون دخالت اپراتور و تعویض هدف بلافاصله قبل از رهاسازی و جستجو پیشرفته و اولویت بندی بدون شکستن قفل هدف تایین شده در مسیر و تجهیز موشک به جستجوگر مقاوم برای در امان ماندن اقدامات متقابل و همچنین در قسمت کلاهک این موشک مجهز به سرجنگی(مواد منفجره) مدلWDU-40/B که 360 کیلوگرم وزن و کلاهک پوشیده شده از تیتانیوم برای نفوذ بیشتر و تکه تکه شونده WAU-30/B مجهز شده است

نسخه ایی ار..این نسخه یک سلاح خودکار بود
نسخه ایی ار..این نسخه یک سلاح خودکار بود

f-18c_with_slam-er_missile_and_aww-13_pods_in_flight agm-84k-slam-er-004-ts600

در ادامه این موشک برای بالا بردن دقت در سپتامبر 2001 مورد اصلاح و بررسی قرار گرفت که بانصب نرم افزار جدید و افزودن قابلیت هدفگیری خود کار ATA  Automatic Target Acquisition بر روی موشک باعث بالا رفتن دقت موشک شد در ادامه تست های پرواز موشک با نرم افزار جدید  انجام شد( DT-1/2/3 ) و همچنین یک تست عملیاتی  OT-1 نیز انجام شده در این تستها مشکلاتی بروز کرد اما به ATA ونرم افزار جدید مربوط نبود, مشکلاتی سخت افزار بود مانند آویزان شدن بال و یا آتش گرفتن موتور (مشکلات تست پرواز)اما تست عملیاتی که در بهار 2002انجام گرفت بر علیه یک هدف زمینی بود(OT-1)  که با موفقیت انجام گرفت اما تست Asuw که برعلیه تسلیحات که بر علیه شناورها استفاده می شود انجام نشد بر روی این موشک (تست موشک برعلیه شناور) به طور کلی قابلیت ATAوASUW درقالب بسته نرم افزاری SEM-106 بر روی این موشک نصب گردید و باوجود مشکلات ,آژانس DOT&E بر اساسTEMP (آزمایش و ارزیابی جامع طرح ) طرح را تایید کرد و مدلAGM-84K SLAM ER متولد شد

agm-84h-1_1_of_9 agm-84k-slam-er-003-ts600 agm-84k-slam-er-005-ts600 agm-84k-slam-er-004-ts600

همچنین شرکت بویینگ در سالهای 2004 و 2006 و2009 با ارتقا نرم افزار قابلیت تغییر هدف (شناسایی هدف جدید)و هدف قرار دادن اهداف متحرک (درسال 2006 هدف متحرک بزرگ و درسال 2009 هدف متحرک مورد اثابت قرار دادن توسط پرنده غیر حامل سلاح )را به این موشک افزود این قابلیتها باعث انعطاف پذیری موشک در صحنه نبرد می شود که بسیار حائز اهمیت است(تست هدف متحرک در 15 ژانویه انجام گرفت که موشک به هدفی که باسرعت 12 مایل در ساعت درحال حرکت بود به طور موفقیت آمیز اصابت کرد این موشک از یک جنگند F A-18F شلیک شد مختصات توسط یک هواپیمای نیروی دریایی که مجهز به غلاف Littoral Surveillance Radar System به موشک داده شد و هدایت آن را آن هواپیما در دست داشت)

هارپون، اسلم و اسلم ایی ار
هارپون، اسلم و اسلم ایی ار

       General Characteristics

Contractor: The Boeing Company.

Date Deployed: June 2000.

Unit Cost: $500,000.

Propulsion: Teledyne Turbojet. Thrust is greater than 600 pounds.

Length: 172 inches (4.4 m).

Diameter: 13.5 inches (34.3 cm).

Wingspan: 7.2 feet (2.2 m).

Weight: 1,488 pounds (674.5 kg).

Speed: High Subsonic.

Range: Over-the-horizon, in excess of 135 nautical miles (250 km).

Guidance System: Ring Laser Gyro Inertial Navigation System (INS) with multi-channel GPS; infrared seeker for terminal guidance with Man-in-the-Loop control data link from the controlling aircraft. Upgraded missiles incorporate Automatic Target Acquisition (ATA).

مشخصات کلی

پیمانکار: شرکت بوئینگ.

تاریخ ورود به سرویس: ژوئن 2000.

هزینه واحد: $ 500،000.

پیشرانش: Teledyne توربوجت. قدرت رانش بیش از 600 پوند

طول: 172 اینچ (4.4 متر)

قطر: 13.5 اینچ (34.3 سانتی متر).

طول بال: 7.2 فوت (2.2 متر)

وزن: 1488 پوند (674.5 کیلوگرم).

سرعت: مادون صوت

محدوده عملیاتی:بیش از 135 مایل دریایی (250 کیلومتر)

سیستم هدایت:  به وسیله ژیروسکوپهای لیزری سیستم ناوبری اینرسیایی(INS) با GPS چند کانال. جستجوگر مادون قرمز برای هدایت نهایی توسط اپراتور داده  موشک های به روز رسانی به صورت خودکارهدفگیری می کند (ATA).

 منابع:

http://www.navy.mil/navydata/fact_display.asp?cid=2200&tid=1100&ct=2

http://www.globalsecurity.org/military/library/budget/fy2000/dot-e/navy/00slam.html

http://www.ausairpower.net/TE-Harpoon.html

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن