شناورهای رزمی

ناوشکن سنگین کلاس تایپ 55

ناوشکن سنگین کلاس تایپ 55

ترجمه و گردآوری : الیاس امراء

نیروی دریایی چین برنامه ای بلند مدت جهت تبدیل شدن به نیروی دریایی فرامنطقه ای را دنبال میکند و طبق این برنامه خود دست به توسعه ناوشکن های چند منظوره ، توسعه و ساخت سیستم های راداری چند منظوره و تسلیحات گوناگون با استاندار خاص میکند .
نماد این توسعه طلبی چین ناوشکن تایپ 52دی بود ، تایپ 52دی که اصلاح طراحی و تسلیحات ناوشکن کلاس تایپ 52سی بود ، اولین شناور چند منظوره نیروی دریایی چین بود ، ناوشکنی میتوان آن را برای انجام طیف گسترده از عملیات ها ، از پدافندی تا جنگ ضد زیردریایی مسلح کرد .
امروزه زمان زمان تسلیحات انعطاف پذیر است و نوای پایان عرصه تسلیحات تک منظوره ب گوش میرسد . چین با درک موضوع دست به اصلاح ناوشکن تایپ 52 سی میزند و نسل جدیدی از تجهیزات را برای ناوشکن تایپ 52دی توسعه میدهد .

پس از ناوشکن تایپ 52 دی ، نیروی دریایی چین به سمت یک ناوشکن سنگینتر و مسلح تر جهت تامین نیاز های نیروی دریایی این کشور در عملیات هایی دور از خانه میرود .
پروژه مذکور به ناوشکن تایپ 55 ختم میشود .
در اواخر سال 2012 بحث های ساخت یک کلاس ناوشکن سنگین جدید در چین مطرح میشود ، چین بدنبال توسعه نیروی دریایی خود است و در این توسعه چین نیازمند تامین پوشش هوایی لازم است ، از این جهت چین پروژه‌ای بلند جهت ساخت ، توسعه ناو هواپیمابر را آغاز میکند ، اما یک ناو هواپیمابر نیازمند ناوگان همراه رزمی است ، ناوگانی که از ناو هواپیمابر محافظت کند .
ناوشکن تایپ 52 دی علیرغم توانایی های خود اما به تنهایی توان ایجاد پشتیبانی دفاعی از ناو هواپیمابر را ندارد .
چین طرح دفاعی خود را مطرح میکند ، طرحی که در آن هر ناو هواپیمابر توسط 2 ناوشکن سنگین تایپ 55 ، 4 ناوشکن تایپ 52دی و 4 ناو محافظ تایپ 54ای اسکورت میشود ، طرحی که حتی روی کاغذ هم بلند پروازانه بود . اما در همان گزارش سال 2012 چند نکته جالب نیز وجود داشت و آن وجود یک لینک تبادل اطلاعات و کنترل میدان نبرد بود یا به عبارت ساده تر جنگ شبکه محور ، چین با ساخت ناوشکن تایپ 52سی برای دفاع از ناوگان های خود طرحی جهت ساخت یک سیستم دفاعی چند منظوره تلاش هایی گسترده را آغاز کرد ، از ساخت و توسعه سیستم های راداری چند منظوره و هماهنگ تا ساخت لانچر های جدید ، در واقع چین به دنبال طراحی یک سیستم دفاعی همانند ایجیس برای ناوگان های آینده خود است .
قلب تپنده این سامانه را رادار های آرایه فعال فازی تایپ 346 تشکیل میدهد ، اولین نسل از این رادار بروی ناوشکن کلاس تایپ 52سی نصب شد ، هر ناوشکن تایپ 52سی بروی جزیره ناو دارای چهار صفحه راداری است که پوششی 360 درجه را به ارمغان می آورد ،
ناوشکن تایپ 52 سی از نسخه بومی شده اس 300 یعنی اچ کیو 9 بروی ناوشکن های کلاس تایپ 52 سی استفاده میکند ، این سیستم شباهت هایی ب نسخه روسی خود یعنی سامانه فورت دارد
سامانه فورت در نظر لانچر ، از نسخه ار همان لانچر نسخه زمین پایه استفاده میکند با این تفاوت ک برای شرایط استفاده در دریا مقاوم شده است
نسخه دریا پایه اچ کیو 9، اچ اچ کیو 9 نام دارد ، موشک مورد استفاده در این سامانه پدافندی کپی موشک روسی 48ان6 است ک احتمالا در نسخه چینی بردی بین 150 الی 200 کیلومتر داشته باشد
چین پیشتر موفق ب خرید مستقیم سامانه پدافندی فورت-ام از روسیه شده بود و از آن بروی دو ناوشکن کلاس تایپ 51سی بهره برد و سپس دست ب توسعه آن زد
سامانه چینی برتری هایی بر نوع روسی دارد ، اولین برتری خود لانچر پرتاب موشک است ، در نسخه روسی 8 سبلو دور یک دایره ( در نسخه چینی 6 سبلو دور یک دایره) یک مجموعه لانچر 8 سیلویی (چینی ۶ سیلویی) را تشکیل میدهند ، در نوع روسی بروی لانچر یک مجموعه 8 سیلویی است یک صفحه گردان وجود دارد که با چرخ بروی لانچر درب سیلوی بعدی را باز و سیلو را آماده پرتاب موشک میکند ، زمان چرخش این صفحه 3 ثانیه است ، یا ب عبارت راحت تر در هر مجموعه 8 تایی لانچر فورت ، آماده شدن مجموعه برای پرتاب بعدی 3 ثانیه طول خواهد کشید ، اما در نسخه چینی این صفحه گردان وجود ندارد و سیلو هر مجموعه دارای یک درب خود کار است ک زمان لازم برای پرتاب دوم در حدود 1 ثانیه است
در هر دو سامانه چینی و روسی پرتاب از نوع سرد است ک خود سرعت پرتاب را بالا میبرد و اختلاف این 3 ثانیه را پررنگ تر میکند .
برتری بعدی در سیستم هدایت و کشف است ، همانگونه ک گفته شد در ناوشکن تایپ 52 سی سعی در ساخت یک سامانه دفاع یک پارچه همانند ایجیس آمریکایی شده ، قلب این سیستم را رادار های آرایه فازی تایپ 346 تشکیل داده اند ک وظیفه کشف و هدایت موشک را در سامانه اچ اچ کیو 9 را برگردن دارند
این رادار ها بردی بیش از 300 کیلومتر دارند و نسخه های دیگر نیز از آن توسعه داده شده

اچ اچ کیو 9

در نمونه روسی چندین نوع رادار از نوع پالس داپلر بعنوان کاشف استفاده شده است و برای هدایت دو رادار توسعه داده شده ک از نوع آرایه فازی هستند ، رادار اول اس ای-ان-6 ک تنها 70 کیلومتر برد دارد و رادار دوم ریف-ام ، نسخه دریا پایه رادار تومبستون ک فقط ب تعداد یک بروی جزیره رزمناو پتر کبیر نصب شده ک پوشش 360 نیز ندارد و نهایت بردی 150 کیلومتری دارد

اما خوب این را نیز باید یاد آوری کنم ، سامانه فورت متعلق به دهه 80 میلادی است و سامانه اچ اچ کیو 9 مال چند سال اخیر و نزدیک ب 30 سال اختلاف زمانی دارند این برتری ها چیز عجیب نیست

ناوشکن های کلاس تایپ 52 سی دارای 8 مجموعه 6 تایی لانچر عمودی تک منظوره اچ اچ کیو 9 (مجموعا 48 سیلو) در 6 لانچر در جلوی جزیره و دو لانچر درمیان دو اتاق پذیرایی بالگرد در پاشنه ناو در اختیار دارد ، از این رو ناوشکن های کلاس تایپ 52 سی ناوشکن های پدافندی هستند .
چین دست ب توسعه سیستم های پرتاب موشک میزند و ب سراغ لانچر های عمودی چند منظوره میرود
حاصل کار سی ان-وی ال اس بود ، از طرف دیگه چین دست ب اصلاح طراحی ناوشکن تایپ 52 سی میزنه و ناوشکن کلاس تایپ 52 دی رو معرفی میکنه .
در تایپ 52 دی ، 6 مجموعه لانچر اچ اچ کیو 9 حذف شد و دو مجموعه لانچر عمودی جدید یکی در جلوی جزیره ناو و دیگری در پشت اتاق پذیرایی بالگرد قرار گرفت
هر مجموعه دارای 4 مجموعه لانچر 8 سیلویی است (مجموعا 32 سیلو در هر مجموعه و در کل 64 سیلو) ، این لانچر از نظر انعطاف قرار گیری شباهت های فراوانی ب لانچر عمودی مارک 41 آمریکایی دارد همانند آن از یک مجموعه 8 سیلویی ساخته شده ک در کنار یک دیگر یک لانچر بزرگتر را تشکیل میدهد
اما تفاوت هایی هم وجود دارد ، لانچر عمودی چند منظوره چینی بزرگتر از مارک 41 است همچنین فاقد اگزوز است اما توان پرتاب سرد و گرم را با هم دارد و این قابلیت است ک مارک 41 ندارد
و لانچر چینی وزن بیشتری هم نسبت ب مارک 41 دارد

تایپ 52 سی و تایپ 52دی به تفاوت های لانچر و رادار دقت کنید

با این حال این لانچر عمودی جدید توان رزمی بالایی را برای ناوشکن های کلاس تایپ 52 دی ب ارمغان آورد ، چین در برهه ساخت لانچر جدید دست ب توسعه تسلیحات نیز میزند تا از لانچر مذکور استفاده کند ، ناوشکن تایپ 52 دی برخلاف تایپ 52 سی ک یک ناوشکن پدافندی است ، این ناوشکن چند منظوره است .
تایپ 52 دی اولین شناور چینی مجهز ب لانچر های عمودی سی ان-وی ال اس است و بعد از آن بروی ناو های محافظ کلاس تایپ 54 ای نیز نصب میشد (لانچر نصب شده بروی تایپ 54ای از همان خانواده است اما با مقداری تفاوت در ابعاد همچنین نسخه نصب شده بروی تایپ 54ای دارای اگزوز است)

لانچر جدید ک در ناوشکن های کلاس تایپ 52 دی برای نخستین بار نصب شد در بحث پدافندی فقط موشک موشک اچ اچ کیو 9 شلیک نمیکند و میتواند موشک میان برد اچ اچ کیو 16 و موشک پدافندی کوتاه برد دی کا-10 نیز بهرمند شود .
(اچ اچ کیو 16 نسخه چینی موشک بوک روسی است تا 75 کیلومتر برد دارد و پرتاب اند در نسخه چینی از نوع سرد است (برخلاف روسی ک مایل گرم است) ، دی کا-10 نیز نسخه توسعه یافته از موشک هوا ب هوای هدایت فعال راداری پی ال-12 است ک بردی تا 50 کیلومتر دارد در حر سیلو در لانچر سی ان-وی ال اس ، یک موشک اچ اچ کیو 9 و یا 16 و یا تا 4 موشک دی کا-10 میتوان لود کرد)
علاوه بر توان پدافندی بالای ب دست آمده ، توان تهاجم نیز افزوده شده ، چین ، دست ب توسعه موشک کروز تهاجمی سی جی-10 نیز برای استفاده از لانچر جدید میزند ، این موشک کروز تهاجمی بردی بیش از 1500 کیلومتر دارد ، همچنین چین ب دنبال مشتق کردن یک نسخه ضد کشتی برد بلند نیز از این است .

از دیگر تسلیحات منطبق بر لانچر عمودی جدید چین ، موشک های ضد کشتی وای جی-18 با برد 200 الی 500 کیلومتر که در واقع نسخه چینی موسک کلوب(یا کالیبر ) روسی است  که نسخه تهاجم زمینی مادون صوت و دارای برد 500 کیلومتر و نسخه ضد کشتی مافوق صوت دارای برد 200 کیلومتر است و تا 2.5 ماخ سرعت دارد

دیگر موشک قابل حمل موشک حامل اژدرCY-1 است که شامل یک موشک حامل یک اژدر برای انجام عملیات ضد زیر دریایی است. این موشک دارای برد 20 کیلومتر است و حامل یک اژدر 324 م م است

تایپ 52دی در بعد رادار ب چهار رادار تایپ 346 مجهز بود همانند تایپ 52سی اما تفاوت هایی میان دو نسخه وجود دارد ازجمله سیستم خنک کننده رادار ، این رادار در باند سی و اس فعالیت میکند و تخمین زده میشود بردی بیش از 300 کیلومتر داشته باشند

اما همان گونه ک بالاتر گفتیم علیرغم توانایی های بالای ناوشکن کلاس تایپ 52دی این ناوشکن ب تنهایی توانایی بردوش گرفتن بار توسعه نیروی دریایی چین را ندارد ، چین نیازمند یک ناوشکن سنگینتر و مسلحتر بود تا برای اجرای برنامه های آتی خود بر آن تکیه کند . از این رو ناوشکن کلاس تایپ 55 طراحی شد ، طراحی این ناوشکن شباهت هایی ب پلاتفرم ناوشکن تایپ 52 دی دارد و نشان از توسعه پلاتفرم تایپ 52 دی اما ب مراتب از آن بزرگتر است .
چین از سال 2014 اجرای پروژه ناوشکن جدید را آغاز میکند فرایندی ک در سال 2017 ب بار نشست و در 28 ژوئن اولین ناوشکن از کلاس تایپ 55 ب آب انداخته شد
در زمان ساخت ناوشکن های کلاس تایپ 52 دی سعی در اصلاح بخش هایی از طراحی جهت کاهش بازتاب های راداری ، حرارتی ، الکترومغناطیسی و صدای تولیدی این عمل در تایپ 55 نیز تکرار شده ب موجه آن شکل جزیره و برج راداری متفاوت دارد و خودسازی ناو نیز سعی شده یک تکه و تخت باشد

موشک پدافندی کوتاه برد دی کا-10 (موشک بزرگتر) و موشک دی کا-۹سی(موشک کوچکتر)

از همان زمان آغاز پروژه کمانه زنی ها و ابهامات پیرامون این ناوشکن سنگین زیاد بود ، از سیستم راداری تا تسلیحاتی اش
و حتی شمایل نهایی آن
اما بعضی از سوال ها در زمان ب آب اندازی اولین ناوشکن رفع شد اما بخش عمده آن باقی ماند
این ناوشکن دارای 180 متر طول ، 20 متر عرض و حدود 6 تا 7 متر آبخور و تا 10 الی 12 هزار تن وزن است . این ناوشکن سنگین وزن از موتور توربین گازی چینی سی کیو 280 استفاده میکند .
چین بر سر ساخت ناوشکن های کلاس تایپ 52 موفق ب خرید موتور توربین گازی ال ام 2500 از ایالات متحده شد اما با تیره شدن روابط با ایالات متحده بر سر دریایی چین جنوبی فروش موتور از ایالات متحده منتفی شد ، چین این بار دست ب سوی روسیه میبرد اما چیزی ک روسیه بعد فروپاشی شوروی دارد ک در اختیار چین قرار بدهد دیگ های بخار است (فروش ناوشکن های کلاس سورمنی) ، چین بروی ساخت ناوشکن های تایپ 53 بی و سی اینبار ب سمت اوکراین میرود ، کشوری ک زیرساخت های ساخت موتور توربین گازی مانده از شورو را ب ارث برده ، چین موفق ب دریافت موتور جی تی 25000 از اوکراین میشود در ناوشکن های تایپ 52بی و در دو ناوشکن تایپ 52بی و دو ناوشکن اول تایپ 52سی نصب میکند اما ب سرعت درست ب هندسی معکوس و تولید داخل موتور جی تی 25000 میزند و در چهار ناوشکن بعدی کلاس تایپ 52سی از موتور مهندسی معکوس شده و تولید شده در داخل چین سی کیو 280 استفاده میکند ، از این موتور در ناوشکن های کلاس تایپ 52دی نیز استفاده میشود و بروی تایپ 55 نیز نصب شده است .
تایپ 55 دارای 4 موتور سی کیو 280 است و دو شفت و دو پروانه محرک دارد و از سیستم انتقال قدرت توربین گازی و توربین گازی استفاده میکند ب این معنی ک هر پروانه ب یک شفت و هر شفت ب مجموعه از گیربکس ها و از آن ب دو موتور توربین گازی متصل است ، در این حالت برای رسیدن ب سرعت کروز از یک موتور توربین گازی استفاده میشود و در صورت نیاز ب سرعت بیشتر موتور توربین گازی دوم نیز وارد دور میشود ، از این سیستم انتقال قدرت برای شناورهای سنگین استفاده میشود اما مشکلاتی نیز دارد از جمله تولید صدای نسبتا زیاد و اتلاف انرژی بیشتر نسبت ب سیستم های انتقال قدرت جدید تر یک پارچه الکترونیک

ناوشکن در پاشنه خود دارای دو اتاق پذیرایی از بالگرد و یک پد فرود است
این ناوشکن از نظر وزنی در رسته رزمناو ها قرار میگیرد با این حال چین آن را ناوشکن معرفی کرده ، پیش از چین کره جنوبی با ناوشکن سنگین سجونگ کبیر و ایالات متحده با ناوشکن زاموالت از روی محدوده وزنی پا فراتر گذاشته اما با نام ناوشکن
زاموالت از نظر تسلیحاتی در رده ناوشکن های قرار میگیرد
اما تایپ 55 در زمان اعلام برنامه قرار بود با دو مجموعه لانچر عمودی (دو مجموعه 64 سیلویی ، یکی در پاشنه و دیگری در پشت جزیره) با مجموع 128 سیلو باشد چیزی ک از نظر تسلیحاتی فراتر از یک ناوشکن است اما پس از ب آب اندازی این عکسی واضح از عقب این ناوشکن منتشر نشد تا نوع لانچر عقب ناوشکن مشخص شود از این رو ابهاماتی راجب نوع و تعداد سیلو های آن مطرح شد ، از جمله این سیلوی عقب 48 سیلویی باشد
در پشت لانچر 64 سیلویی جلوی جزیره ناو یک سامانه دفاع نزدیک قرار گرفته است ک از خانواده تایپ 730 است اما دقیقا مشخص نیست ک آیا خود تایپ 730 است یا تایپ 1130 ، تفاوت عمده و اصلی این دو سامانه دفاع نزدیک در تعداد لوله های گاتلینگ 30 میلیمتری است ، تایپ 730 ، 7 لوله و تایپ 1130 ، 11 لوله دارد ک باعث افزایش نواخت توپ شده است همچنین تایپ 1130 از یک سیستم الکترواپتیک جدید استفاده میکند ، هر دو سامانه برای کشف هدف متکی ب رادار اصلی ناو هستند و اما برای هدایت دارای یک رادار کنترل آتش مستقل هستند ، همچنین میتواند با الکترواپتیک خود دست ب کشف غیر فعال بزنند و سامانه را هدایت کنند ، کشف غیر فعال مثلا با دید حرارتی احتمال کشف موشک های ضد کشتی پنهان کار همچون ان اس ام یا جی اس ام یا … را در برد موثر بیشتر میکند ، تایپ 1130 برای اولین بار بروی ناو هواپیمابر لیائونینگ دیده شد . اما یک مسئله در خصوص این سیستم دفاع نزدیک نبود هیچ گونه رادار هدایت آتش و الکترواپتیک بروی سامانه بود ، این احتمال هست ک سامانه نصب شده بروی تایپ 55 یک نسخه جدید باشد ک کشف و هدایت آن متکی ب رادار اصلی ناو باشد و یا در زمان ب آب اندازی هنوز چیزی برویش نصب نشده باشد
در پاشنه ناوشکن و بروی اتاق پذیرایی بالگرد یک سامانه پدافند دفاع نزدیک اف ال 3000ان نصب شده ، این سامانه همانند ریم 116 رم وظیفه دفاع در مقابل موشک های ضد کشتی را دارد و به موشک هایی کوتاه برد تا برد 9 کیلومتر از نوع هدایت تصویر ساز حرارتی مسلح است
در مقابل لانچر سینه ناو یک توپ 130 میلیمتری دو منظوره پی جی 38 قرار دارد ، این توپ در واقع نسخه مهندسی معکوس توپ 130 میلیمتری آکا-130 روسی است ، چین در جریان خرید ناوشکن های کلاس سورمنی از روسیه ب این توپ دست پیدا کرد ، اگر چه نسخه روسی دولول است و در چین این توپ تک لول شد بروی شناور های رزمی این کشور همچون ناوشکن تایپ 52دی نصب شد
بروی جزیره ناو یک دکل راداری قرار داشت ک بروی آن یک سری صفحات کوچک راداری مشاهده میشود ، ناوشکن تایپ 55 از نسخه جدید رادار تایپ 346 استفاده میکند ک بردی بیشتر نسبت ب نسخه های قبلی دارد همچنین توان کاوش در باند ایکس را نیز دارد.

ناوشکن دارای یک رادار  ارایه فازی فعال تایپ 346 با چهار انتن روی جزیره ویا همان ساختمان اصلی ناو است که دو انتن جلو و دو انتن عقب را پوشش میدهد   که پیش از این نیز روی ناوشکن تایپ 52دی نیز نصب شده است. این رادار دارای  چهار صفحه ارایف تخت در چهار طرف برجک اصلی است که 360 درجه را پشش داده 3456 گیرنده و فرستنده روی هر صفحه قرار دارد. بیشترین برد این رادار 400 کیلومتر است  البته این بیشترین برد کشف است و برضد یک جنگنده و یا شناور و یا موشک ضد کشتی برد انها کمتر بوده و بر ضد یک موشک بالستیک تا 900 کیلومتر نیز می رسد. نسخه نصب شده روی این  ناوشکن  نسخه تایپ 346 دی است که بیش از 5000 ارایه روی هر انتن خود دارد  و در سه  باند سی و اس(برای جستجو) و باند ایکس (برای درگیری) کار میکند از این رو همزمان هم نقش رادار جستجو را بازی میکند و هم رادار درگیری را . این رادار تا 120 درجه در دو سمت  و 9 درجه در ارتفاع را پوشش داده و میتواند  با بیش از 100 هدف در یک زمان درگیر شود

اما احتمال داده میشود رادار های روی دکل برای هدایت آتش و موشک پدافندی باشند و در باند ایکس فعالیت کنند بر بالای این صفحات صفحات کوچک تر نیز دیده میشود ک احتمالا مطلق به سیستم جنگ الکترونیک ناوشکن باشند ، ک خوب تا زمان مشخص شدن دقیق نوع رادار ها نمیتوان نظری قطعی داد .
بروی جزیره در دو طرف ناو دو صفحه راداری دیگر نیز وجود دارد ک روی جزیره اصلی و زیر رادار های تایپ 346 هستند و احتمال می رود برای جنگ الکترونیک استفاده شوند از دیگر احتمالات وارده بر این صفحات ، ایجاد پوشش زاویه‌های ناوشکن و مکمل بودن برای رادار های اصلی است

برخی از تجیهزات نصب شده روی ناو :8- رادار ارایه فازی تایپ346، 5-سامانه های شناسایی دوست از دشمن،4- رادار کنترل اتش باند ایکس،

چین دست کم قصد ساخت و ب خدمت گیری 8 ناوشکن از کلاس تایپ 55 را دارد و در حال حاضر ساخت 4 عدد در جریان است
چین در حال پیشرفت در زمینه دریایی آینده ایی درخشان دارد و یک تحدید بالقوه دریایی جدید برای جهان است .
ناوشکن های کلاس تایپ 55 درهای جدیدی را برای ساخت ناو های رزمی سنگینتر و توانمند تر را برای چین باز کرده است …

منابع
http://www.carpenterdata.net
http://www.globalsecurity.org
https://en.m.wikipedia.org

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن