ناوهای هواپیمابر

ناوهواپیمابر چاندرا ناروبت

ناوهواپیمابر چاندرا ناروبت

میناگلرو

بی شک ناوهای هواپیمابر به عنوان یک فرودگاه متحرک با توان میزبانی تعداد نسبتا بالایی هواپیمای جنگنده و بالگرد و انتقال انها به هر نقطه از جهان توانایی فوق العاده ای به کشورهای دارنده میدهد
توانایی این شناورهای بسیار کارا و چند منظوره صرفا به حمل هواگرد به تنهایی خلاصه نمیگردد
ناوهای هواپیمابر یک شناور چند منظوره میباشد که علاوه بر ایفای نقش بعنوان یک پایگاه متحرک هوایی از توانایی های دیگری در قالب ماموریتهای مختلف برخوردارند
این ناوها توان ایفای نقش سرفرماندهی و پرچمدار ناوگروه رزمی را بعنوان لیدر و مسئول عملیات را دارا بوده که این مهم به لطف بهره گیری از تجهیزات مدرن و گسترده رادیویی و الکترونیکی امکانپذیر شده ناوهای هواپیمابر همچنین توانایی حمل و جابجایی تعداد زیادی از تفنگداران دریایی را با تجهیزات و ادوات کامل را داشته و با بهره گیری از بالگردها و هواپیماهای گشت دریایی و ضد زیردریایی قادر به انجام ماموریت های ضد زیردریایی میباشند همچنین با استفاده از انواع رادارهای مدرن و مجهز دو بعدی و ۳ بعدی خود قادر به انجام وظیفه کنترل ترافیک هوایی و انجام ناوبری هوایی بعنوان یک ایستگاه کنترلر متحرک هستند امداد و نجات دریایی و شرکت در عملیاتهای امدادی و بلایای طبیعی از دیگر وظایف این ناوهای غول پیکر است که هر نیروی دریایی ارزوی داشتن چنین شناورهایی را داشته باشد
ولی این یک روی سکه است و طرف دیگر ان قیمت بالای طراحی ، توسعه و تولید این ابر سازه های دریایی همچنین هزینه های بسیار سنگین تعمییرات و نگهداری و عملیاتی نگه داشتن ان تاسیسات زیربنایی بسیار گسترده جهت بنادر خانگی این ناو و همچنین تعداد بالای خدمه جهت کاربری میباشد از ان گذشته برای عملیاتی کردن یک ناو هواپیمابر نیاز به یک ناوگروه کامل متشکل از ناوها و ناوشکن های محافظ است که خود باعث بالا بردن هزینه های جانبی عملیاتی نگه داشتن اینگونه شناورها میگردد
از نظر فنی نیز ناوهای هواپیمابر بی شک پیچیده ترین و از نظر مهندسی فنی سخت ترین نوع سازه های دریایی هستند بنابراین تنها تعداد انگشت شماری از کشورها از تکنولوژی لازم برای ساخت چنین شناورهایی برخوردار هستند
و بخاطر مشکلات برشمرده نیز تنها تعداد اندکی از کشورهای دنیا از توانایی بخدمت گرفتن ناوهای هواپیمابر برخوردار هستند و این کشورها معمولا جزو قدرتهای برتر جهانی مانند ایالات متحده ، فرانسه ، بریتانیا و روسیه هستند
در این میان اما ماجرای یکی از معدود دارندگان این شناورهای گرانقیمت کاملا متفاوت از دیگران است
این کشور نه جزو قدرتهای برتر جهانی است و نه از کشورهای متمول و نه نیروی دریایی بسیار گسترده و بین المللی دارد
موضوع مقاله این قسمت ما ناو هواپیمابر چاندرا ناروبت متعلق به کشور تایلند است

بررسی کامل ناو چاندرا ناروبت

ناو هواپیمابر HTMS Chakri Naruebet اولین و تنها ناوهواپیمابر کشور تایلند است که از کلاس

ناو هواپیمای بر تایلندیها (جلو) و ناو هواپیمابر اسپانیای ها پرنس آستور که بر اساس ان ساخته شده

و ساخت کشور اسپانیا هست طراحی این ناو در سال ۱۹۹۴ آغاز گردید و در سال ۱۹۹۶ مراحل ساخت ان آغاز و در سال 1997 به آب انداخته شد
هرچند تاریخ به آب اندازی این ناو اینگونه تداعی میکند که این ناوهواپیمابر از فناوری مدرن بهره گرفته است اما در واقع اساس این ناو بر پایه ناوهواپیمابر اسپانیایی Principe de Asturias ساخته و به انداخته شده که از فناوری دهه هفتاد میلادی سود میبرد
این ناو جزو ناوهای هواپیمابر کوچک محسوب شده و در میان ناوهای هواپیمابر حال حاضر دنیا از همه کوچکتر بوده و تنها توانایی میزبانی از حداکثر 10 هواپیمای جنگنده را برخوردار است ودر نقش بالگرد بر نیز نهایتا قادر به جابجای ۱۴ بالگرد است


ضمن اینکه به علت طول باند نسبتا کوتاه تنها توان میزبانی از هواپیماهای عمودپرواز را داشته این ناو در ۱۹۹۷ رسما وارد خدمت شده و جالب است بدانید طول عرشه پروازی ان تنها ۱۷۴ متر است که در قیاس با ناوهای کلاس نیمتز با بیش از ۳۱۰ متر متوجه ابعاد کوچک ناو خواهیم شد

البته این ناو جدیدترین و قدرتمند ترین کشتی جنگی نیروی دریایی تایلند نیز بحساب می اید که در حال حاضر گل سرسبد و پرچمدار نیروی دریایی تایلند است نیروی دریایی تایلند بجز این ناو دارای چندین ناوچه و تعداد مشابهی از قایقهای موشک انداز تندرو است این کشتی اولین ناو هواپیمایی است که توسط یک کشور در آسیای جنوب شرقی اداره می شود.
این ناو هواپیمابر ساخت کشور اسپانیا و کارخانجات کشتی سازی Ferroll Bazan، است اکه در تاریخ 12 ژوئیه 1994 کار طراحی و توسعه ان آغاز گردید در تاریخ 20 ژانویه 1996 رسما به اب انداخته شد و در اکتبر 1996 وارد شروع انجام تست های پیش از ورود شد و در نهایت کشتی ماه اول سال 1997 وارد ناوگان اسپانیا شد (Chakri Naruebet بسیار شبیه به Principe de Asturias اسپانیا است ).

در آگوست سال 1997، به تایلند تحویل گردید که این کشتی در خدمت ناوگان دریایی سوم این کشوراست و بندر خانگی آن ریگانگ است.

ابعاد ناو چاندرا ناروبت طول معادل ۱۸۲/۶ متر عرض ناو ۲۱/۹ متر و آبخور کشتی ۶/۲۱ متر میباشد تناژ جابجایی استاندارد ۱۰۰۰۰ تن و ناو در حالت بارگیری کامل ۱۱۴۸۵ تن است
در بخش پیشرانه ناو از دو موتور توربین گازی GE LM2500  هرکدام به قدرت مجموع  ۴۴۲۴۰ اسب بخار قدرت میگیرد که مشهور ترین موتور توربین گازی در جهان غرب است که تغریبا  تمامی شناورهای جنگی امریکا و بسیاری از شناورهای جنگی ساخت غرب و یا ژاپن و کره از ان استفاده میکنند که سوای از ان دارای دو موتور دیزل المانی Bazán-MTU 16V1163 TB83 به قدرت مجموع  ۱۱۷۸۰ اسب بخار نیرو میگیرد.این ناو میتواند با سرعت47 کیلومتر بر ساعت نیز برسد ولی سرعت کروز اقتصادی ان 31 کیلومتر بر ساعت است و برد ان با سرعت کروز 22 کیلومتر بر ساعت رقم 19000 کیلومتر است

ناو دارای یک رادار جستجو ارایه فازی غیر فعال سه بعدی اس پی اس-52 سی ساخت امریکا است که به عنوان رادار جستجو در باند ایی و اف کار میکند که بیشترین برد ان بر علیه هدفی در ارتفاع بالا 450 کیلومتر است.ناو دارای سونار SLQ-32  و سیستم جنگ الکترونیک و دو رادار ناوبری است

از نظر تسلیحات ابتدا برنامه ریزی شد که (MK 41 LCHR 8 سلول VLS پرتاب کننده برای موشک های دریای اسپارو و چهار نوع Vulcan Falanx CIWS) که این تسلیحات نصب نشده است، و این کشتی تنها دارای موشک های فرانسوی میسترال  با حداکثر محدوده 4000 متر (4،375 متری).موشک میسترال یک موشک فروسرخ کوچک است که بر روی این ناو به شکل یک سیستم شش تایی در عقب ناو نصب شده. عملا این ناو  سیستم ضد موشک و دفاع هوایی پیچیده ای ندارد

Chakri Naruebet چند عملیات گشت دریایی را انجام می دهد،و معمولا درخدمت حمل اعضای خانواده سلطنتی تایلندی است. بنابراین، کشتی بیشتر به عنوان گران ترین قایق بادبانی سلطنتی شناور در نظر گرفته می شود

 

ناو گان هواگردهای ناو  قرار بود  متشکل از ۶ جنگنده عمودپرواز ای وی -۸ هریر به همراه ۴ بالگرد گشت دریایی و امداد و نجات در حالت استاندارد است ولی نهایتا ناو توان جابجایی ۱۰ فروند هواپیمای جنگنده و یا ۱۴ فروند بالگرد متوسط را دارد ابعاد ناوهمانگونه که گفته شد بیشتر برای هواپیماهای عمود پروازی مثل هاریر طراحی و ساخته شده است .

تایلند برای تجهیز این ناو که دارای سکوی شیب دار با 12 درجه شیب و طول 27 متر است که برای برخواستن یک هواپیما با وزن20 کافی است.تایلند تنها یک گزینه برای این ناو داشت و ان نیز هواپیمای عمود پرواز انگلیسی هارییر بود و در نهایت دست به خرید 10 فروند av-8 نسخه امریکایی هارییر از اسپانیا به شکل دست دوم زد که به دلیلی بسیار از جمله مشکل پشتیبانی و قرارداد در نهایت یک فروند av-8  تا سال 1999 تحویل این کشور شد و قرارداد به شکل کامل در سال 2001 تکمیل شد و در نهایت در سال 2006 از خدمت خارج شدندو همکنون این ناو نقش ناوبالگرد بر را دارد که معمولا تا 8 بالگرد اس اچ60 سی هاوک حمل میکند اما قادر به حمل بالگردهای Sikorsky Sea King و CH-47 Chinook نیز خواهد بود
دامنه فعالیت و برد رزمی ناو نیز به علت اینکه از راکتور اتمی بهره نبرده و با استفاده از توربین گازی به حرکت درمی آید با محدودیت برد مواجه است که البته 19000 کیلومتر برای این کشتی کافی به نظر میرسد . خدمه این کشتی شامل افسران ، پرسنل تعمیر و نگهداری کشتی ، خدمه پروازی و سربازان روی هم رفته به 675 نفر میرسد . که از این تعداد ۴۵۵ نفر خدمه ناو و مابقی خدمه پروازی و تفنگداران دریایی میباشند


در هر حال هرچند این ناوهواپیمابر تا به حال ماموریت چندان مهمی نداشته و بعید به نظر میرسد در آینده نیز ماموریت خاصی بدان واگذار شود اما این کشور را از این نظر در آسیا با کشورهایی مثل هند و چین همطراز کرده است و البته میتوان گفت به همان نسبت در یک جنگ تمام عیار آسیب پذیری این کشور را نیز افزایش میدهد !

ناو هواپیمابر چاندرا ناروبت در یک نگاه
شروع با ساخت : ۱۹۹۴
ورود بخدمت : ۱۹۹۷
تعداد خدمه ناو: ۴۵۵ نفر
خدمه پروازی : ۱۴۶ نفر
تعداد تفنگداران دریایی : ۱۷۵ نفر
طول : ۱۸۲/۶ متر
عرض: ۲۱/۹ متر
ابخور کشتی: ۶/۲۱ متر
تناژ استاندار : ۱۰۰۰۰ تن
وزن در حالت فول لود : ۱۱۴۸۵ تن
سرعت : ۲۶ گره دریایی
موتورخانه : توربین های گاز2 x 44 240 اسب بخارموتورهای دیزلی2 x 11 780 اسب بخار
ناوگان هواگردها : هواپیماVTOL6X AV-8S Matadorهلیکوپترها6x S-70B Seahawk، S-76 Sea King یا Chinook
تسلیحات : موشک2 X Mistral SAM پرتابدیگر2 مسلسل 12.7 میلی متری

نویسنده : میناگلرو

برچسب ها

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن