ناوچه سنگین(ناو محافظتی)هوریزان

در دهه 1980 فرانسه انگلستان و ایتالیا به صورت مشترک  دنبال یک طرح با نام ان اف ار 90 رفتند که شامل یک ناوچه سنگین چند منظوره بود که برای انجام هر ماموریت در  نظر گرفته شده بود. این برنامه در اوائل دهه 1990 به دلیل اختلاف  بر سر جزئیات  پروزه  لغو شد

فرانسه در اوائل دهه 1990 در حال ساخت ناو هواپیماربر شارل دوگل بود و برای دفاع از ان نیاز به یک ناو جنگی دفاعی هوایی. در ان زمان این کشور  برنامه ناو لافایت و فریم   را نیز در دست داشت. این کشور  در مرحله اول  به دنبال  توسعه چندین نسخه  از ناو فریم بود ولی در نهایت به نسخه تهاجمی و ضد زیر دریایی ان بسنده کرد تا بر اساس ساختار  کلی فریم به دنبال ناو جدید با نام هوریزان شود

ناو جدید باید توان دفاعی کامل هوایی را داشته باشد   و بتواند در برابر  هر تهدید  از حمله جنگنده ها و  موشک های  کروز و بالستیک ایستادگی  کند. هدف از طراحی ناو جدید تنها دفاع  از یک ناوگروه نبود بله لازم باشد باید  از منطقه دفاع کند . بر اساس این تفکر  نیروی دریایی فرانسه این ناو باید یک منطقه حبابی شکل را پوشش میداد  .  در ان زمان انگلستان برای مدتی به این طرح پیوست  ولی در نهایت  در سال 1999 از این طرح خارج شد و به سراغ برنامه تایپ 45 رفت.  ولی  با وجود این برخی از اجزای ناوشکن تایپ 45 و ناوچه سنگین هوریزان مشابه هم ساخته شد. ناو هریزان نیز از انجایی که با مشارک  فرانسه و ایتالیا ساخته شد  همچون ناو کلاس FREMM  در نسخه فرانسوی دارای تجهیزات فرانسوی  و در نسخه ایتالیایی  دارای تجهیزات ایتالیایی است

ناوچه سنگین(ناو محافظتی)هوریزان

ناو چه سنگین (ناو محافظتی) هوریزان دارای طول 152 متر  و وزن کامل 7050 تن است که دارای  بدنه ای ساخته شده از مواد الیافی و همچنین فولاد و الومنیومی  است و با  ساخت بخش های شکسته  تلاش در انحراف امواج  رادار  ارسالی به طرف  ناو و کاهش سطح مقطعی ان شده اند. ناو دارای 183 نفر  خدمه شامل 24 افسر است و از یک بیمارستان ،  دو سالن اجتماعات  و یک سینما نیز بهره میبرد

ناو از  دو موتور توربین گارزی امریکایی جنرال الکتریک LM2500 بهره میبرد که روی بسیاری از  ناو های غربی از جمله تمامی ناو های امریکایی نصب است و روی هم 54000 اسب بخار قدرت فراهم میکند  که هر کدام به یک  شفت(ملخ) پنچ تیغه متصل است و همچنین ناو دارای دو  موتور دیزل 12 سیلندر ساخت فرانسه که هر کدام  قدرت 5875 اسب بخار فراهم می کنند . همچنین  دو ژنراتور در مجموع 1.6 مگاوات برق تولید میکنند که به موتورهای توربین گازی متصل هستند. ناو میتواند با بیشترین سرعت 54 کیلومتر برساعت حرکت کند(با چهار موتور خود) و برد  ان 13000 کیلومتر با سرعت 26 کیلومتر بر ساعت است

نسخه ایتالیایی . در تصویر پشت برجک عقب ناو میتوان لوله توپ 76 م م عقبی را دید که روی نسخه ایتالیایی نصب شده است

ناو   دارای  یک رادار ارایه فازی غیر فعال باند سی و جی  در بالای  دکل اصلی از نوع EMPAR می باشد که در بالاترین بخش ناو درون یک پوشش تخم مرغی  شکل قرار گرفته  است. این رادار 3 بعدی دارای  برد کشف 200 کیلمتر  است و میتواند هر هدف هوایی را جستجو کند  و 60 دور در دقیقه میزند و 360 درجه را پوشش میدهد . سرعت بالای  اسکن به  این ناو حتی کنترل موشک های ضد کشتی چون یاخونت ویا سانبرن را به خوبی میدهد . این رادار توان رهگیری 300 هدف  و درگیر با 12 هدف را دارد  و میتواند درحالت ثابت 45 درجه از بالا و پایین و 60 درجه در دو طرف را پوشش دهد . این راداری برای  قفل و درگیر با موشک های استر استفاده می شود

رادار دیگر  ، رادار S1850M است که بر روی دکل عقبی نصب  شده است . این رادار اریه فازی غیر فعال ساخت تالس فرانسه و بی ای ایی سیستم انگلستان است و روی تایپ 45  و ناو دوگول نیز نصب شده. این رادار برای  که بسیاری قدرتمندترین  رادار  دریایی جهان می دانند توان کشف 1000 هدف را دارد و بیشترین برد ان به 480 کیلومتر  و برد ضد موشک های بالستیک تا 2000 کیلومتر است(موشک بالستیک در ارتفاع بالا پرواز میکند از این رو قابل کشف در چنین بردی است)   .این رادار یک هدف یک متر مربعی را از برد 360 کیلومتری، یک هدف 0.1 متر مربعی را از 206 کیلومتری، یک هدف 0.01 متر مربع را از  116 کیلومتری(یک موشک ضد کشتی) و یک هدف 0.001 متر مربعی را از 65 کیلومتری کشف میکند  سازندگان ان اعدای کشف هر موشک  و یا هواپیما را دارند . همکنون نسخه ارایه  فازی فعال این رادار در دستور کار است

ناوچه سنگین(ناو محافظتی)هوریزان

بیضوی سیاه رادار S1850M…..،بیضوی قرمز رادارEMPAR ….، بیضوی بنفش توپ 76 م م، بیضوی سفید سیلوی موشک دفاع هوایی،بیضوی سبز توپ20 م م،بیضوی قهوه ای موشک میسترال

همچنین ناو دارای  مجموعی از دو رادار برای هدایت  توپ های سینه  رادار ناوبری، سه انتن ارتباط ماهواره ای، یک سنار در جلوی ناو(زیر بدنه) قرار دارد و میتواند از سنار یدک کشنده استفاده کند

ناو دارای  دو توپ سینه 76 م م ایتالیای در جلوی است ولی نسخه ایتالیای  دارای سه توپ است که یکی در قسمت عقب  است. این توپ با مهمات های انفجار مجاورتی  سرعت 120 گلوله بر دقیقه  به خوبی توان پوشش ناو را حتی برای مقابله با موشک های کروز را دارد . توپ های با رادار هدایت می شوند و  اگرچه یک سامانه اپتیکی حرارتی در بالای  برجک ناو مجهز  به  مسافت یاب لیزری و رایانه اتش بالستیک  نیز ان را پشتیبانی میکند

ناو در جلوی خود دارای  یک سیلو با 48 سلول  برای قرار گیر موشک های  دفاع هوایی استر 15و 30  است و موشک های  رادار فعال استر 15 و 30  با برد به ترتیب  30 و 120 کیلومتر به شکل عمود پرتاب شده و حتی استر 30 توان درگیر با موشک های بالستیک  تاکتیک را  نیز دارد

همچنین ناو برای حملات ضد کشتی در بین دو دکل خود دارای   دو لانچر هر لانچر با چهار موشک است که در نسخه  فرانسوی دارای موشک اگزوسه است و در نسخه  ایتالیایی  دارای موشک ضد کشتی اتومات. این ناو در حال حاظر توان تهاجم زمینی  ندارد و البته نقشی نیز که برای ان طراحی شده چیز دیگری است ولی طبیعتا  باید  بتوان نسخه های جدید اگزوسه  و اتومات با گیرنده جی پی اس را حمل کند که توان حمله به اهداف زمینی  ثابت را دارد

همچنین  نسخه فرانسوی   دارای یک پرتاب گر شش تایی موشک پدافندی فروسرخ  برد کوتاه  میسترال و نسخه ایتالیایی  دارای دو توپ 20 م م هدایت اپتیکی اف2 است که به ان اجازه درگیر با قایق های تند رو و  یا  هواگردهای کم سرعت را میدهد

هر دو نسخه میتواند یک بالگرد دریایی را حمل کند و هر دو مجهز به تیوپ   پرتاب اژدر هستند

نسخه فرانسوی

تا کنون چهار ناو ساخته شده که اولین ان در سال 2003 و اخرین ان در سال 2009 میلادی تحویل شد  که دو فروند  برای  فرانسه و دو فروند برای ایتالیا  و بعید  است دیگر تولید شود. امروزه این ناو  برای ایتالیا  و همچنین فرانسه  اصلیترین  ناو دفاع هوایی هستند  که برای پوشش ناو های هواپیما بر کاربرد دارد. هزینه توسعه و خرید این دو ناو برای فرانسه 1.1 میلیارد دلار   بود

مشخصات

وزن:7050 تن در حالت کاملا سنگین 7770 تن

طول:152 متر

خدمه:225 نفر

موتور: دو موتور توربین گازی و دو موتور دیزل

بیشترین سرعت:54 کیلومتر بر ساعت

برد:13000 کیلومتر

تسلیحات: دو تا سه توپ 76 م م ،48 موشک دفاع هوایی آستار15 و 30،هشت موشک ضد کشتی اگزوسه و یا اتومات،اژدر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.naval-technology.com/projects/horizon2/

https://en.wikipedia.org/wiki/Horizon-class_frigate