شناورهای آبی خاکی و لجستیکی

ناو تداروکاتی و بالگرد بر میسترال

ناو تداروکاتی و بالگرد بر میسترال

در سال 1997 نیروی دریای  فرانسه  خواهان به خدمت گیری چهار ناو ابی خاکی جدید شد که  دو فروند از این چهار فروند باید  به عنوان ناو های بالگردبر نیز بتواند ایفای نقش کنند. بر اساس این نیاز ناو جدید باید بتواند دست کم 1400 تفنگدار، 30 بالگرد و 280 خودرو را حمل کند و توان انجام عملیات تهاجمی  به معنی توان پیاده سازی نیروی در نزدیکی ساحل  و پشتیبانی از انهارا داشته باشد

طرح جدید که به سرعت میسترال نامیده شد قرار بود یک طرح اروپایی باشد ولی کشورهای اروپای ترجیه دادند در این برنامه مشارکت نکنند  و عملا تبدیل به یک  طرح اروپایی شد . این طرح از سال 2000 به مرحله ساخت در امد و در سال 2005 به اب انداخته شد و در نهایت در سال 2007 میلادی  وارد خدمت شد

ناو تداروکاتی و بالگرد بر میسترال
میسترال

میسترال یک ناو ابی خاکی با وزن کامل 21000 تن و طول 199 متر است که عرشه پروازی  ان 6400 متر مربع  مساحت داشته و دارای  شک کلی شبیه ناو های هواپیما بر کوچک انگلیسی است که  برای عملیات  هواپیماهای عمود پرواز ساخته شده اند. این ناو دارای  عرشه ای کشیده  مستطیلی شکل است که جزیره(ساختمان روی عرشه) در سمت راست میانه کشتی قرار گرفته و جزیره کوچکی دارد. روی عرشه دارای شش محل فرود بالگرد است  و میتواند تا 16 بالگرد را روی عرشه جا  دهد اگرچه تقریبا همان تعداد نیز در زیر عرشه جا می شوند.

زیر عرشه ناو دارای  بین شش تا دو  طبقه است. بخش جلو ناو در زیر خود دارای شش طبقه است  ، بخش میانی چهار طبقه و عقب ناو   دو طبقه.زیر ساختمان ناو به جلو بخش های فرمانده ای و اقامتگاه خدمه و تفنگداران  قرار دارد که  شامل شش سالن غذا خوری، دو اشپزخانه،چند ده حمام و توالت،دو مرکز همایش، چندین خوابگاه  است  و از انجایی  که تاکید  زیادی بر این شده که قرار است در نقش یک بیمارستان متحرک عمل کند دارای  یک بیمارستان  به اندازه یک بیمارستان  یک شهر 25000 نفره است که از 20 اتاق ، 69 تخت بستری و 7 بخش مراقبت های ویژه استفاده  میکند  و میتواند 50 تخت ذخیره نیز حمل کند که در صورت نیاز در اشیانه بالگرد نصب می شود

شکاف داخلی میسترال

در بخش میانی زیر عرشه دارای سه طبقه است که طبقه اول اشیانه  بالگرد ها است که تا انتهای ناو کشیده  شد و دو طبقه پایینی بخش نگهداری  خودرو های برای عملیات  تهاجمی است. ناو در انتهای خود دارای یک درب بزرگ است که به یک فضای 885 متر مربعی ختم شده که درون ان  را با اب پر میکنند تا هر شناوری از درب عقب ناو وارد ان شود. این شناورها میتواند شامل انواع قایقهای کوچک و بزرک ، لندینگرافت و یا هواگرافت باشد که برای سوار کردن خودرو های و یا سربازان درون ناو بردن انها به ساحل است . میتوانند از این درب خودرو های ابی خاکی که توان شناور ماندن در اب را دارند را وارد اب و یا سوار کند

ناو همچنین دارای  یک درب بارگیری بزرگ با سطح شبی دار برای سوار کردن انواع خودرو درون خود  در سمت راست بدنه است  و میتواند تا چهل تانک بزرگ مانند لگرک و یا ابرامز و یا 70 نفربر رزمی را حمل کند و یا تعداد زیادی خودرو کوچکتر.ناو در عقب خود دارای یک اسانسور برای بالااوردن  بالگردها  از زیر عرشه است اگرچه یک اسانسور نیز در سمت راست عرشه پشت جزیره دارد

در این تصویر درب عقب ناو کاملا مشخص است

ناو میتواند رو و زیر عرشه  تا 16 بالگرد سنگین و یا 35 بالگرد تهاجمی و متوسط  حمل کند.

میسترال دارای  یک مرکز فرمانده  که 850 متر کربع   فضا دارد و 150 نفر در ان کار میکند.خود ناو دارای  900 خدمه است ولی میتواند تا 1500 تفنگدار دریایی  نیز با خود حمل کند. ناو دارای یک رادار چند منظوره MRR-3D  ساخت تالس است که یک رادار برد بلند  سه بعدی ارایه  برای جستجوی اسمان و دریای است که بیشترین برد ان به 300 کیلومتر میرسد  ولی  برد کشف ان بر ضد یک جنگنده 125 کیلومتر و یک موشک ضد کشتی 40 کیلومتر است  و در باند سی  کار میکند. انتن این رادار میتواند بین 10 تا 30 دور بر دقیقه  بزند  و رادار قابلیت  شناسایی دوست از دشمن را دارد

همچننی ناو دارای  رادار ناوبری DRBN-38A، سامانه هشدار دهنده راداری ARBR 21 ، لینک ارتباط داده ماهواره لینک 11 و 16 و 22  و سامانه جنگ الکترونیک و سونار در زیر او است که همگی ساخت تالس است

میسترال دارای  سه  موتور دیزل 16 سلیندر است که هر یک 8300 اسب بخار قدرت فراهم میکند   یک موتور چهارم دیزل 18 سیلندر دیگر نیز  وجود دارد که روی هم تمامی موتورها 26000 اسب بخار قدرت فراهم میکند. این موتورها به دو پروانه نصب هستند که دارای  پاییه متحرک هستند. این فناوری دید به این معنی است که ناو برای حرکت کردن خود دارای  سکان در زیر اب برای انحراف امواج اب نیست بلکه پروانها به چپ و راست می چرنده و باعث تغییر جهت می شوند(مثل قایق های موتوری تک موتوره  که با دست جهت موتور را تغییر داده تا  قایق تغییر جهت دهد) میسترال  اولین ناو فرانسوی است که دارای چنین فناوری است

بیشترین سرعت ناو 35 کیلومتر بر ساعت است و برد ان با 20000 کیلومتر با سرعت  27 کیلومتر بر ساعت می رسد

 دو میسترال  که برای فرانسه ساخته شد  تا سال 2008 میلادی مجهز به چهار  مسلسل 12.7 م م  و دو پرتلابگر موشک فروسرخ  میسترال بود  و در سال 2016  میلادی مجهز به دو برجک  توپ 30 م م موزر المانی با سامانه دفاع  رادار(با کمک رادار ناو) و اپتیک در نقش ضد  موشک ضد کشتی شد. از انجای که میسترال توان دفاع تهاجمی نداشتند  نیروی دریای فرانسه  در سال 2011 خواهان کار روی یک پرتاب گرد چند منظوره برای این ناو شد که بتواند موشک و یا راکتهای هدایت شونده تا برد 90 کیلومتر و هدایت ماهواره ای را در صورت  لزوم شلیک کند. این طرح همکنون در دست بررسی است

دو فروند میسترال برای نیروی دریایی  فرانسه در سالهای 2006 تحویل شد هریک  از انها   سال بعد برای عملیات  به اقیانوس اطلس و دیگری به اقیاوس هند رفت. در جریان جنگ بین حزب الله و اسرائیل در سال 2006 یکی از میسترال ها برای تخلیه شهروندان فرانسوی وارد لبنان شد که اولین ماموریت این  شناور است  و در این ماموریت از 650 سرباز، 25 خودرو و شش بالگرد استفاده کرد . طی سه سال بعد در چندین عملیت در گینه و ساحل عاج حضور داشت که بالگردهای  تایگر و گازل در ان دست  به عملیاتی شدند  و در سال 2011 نیز در عملیات لیبی شرکت داشت. در سال 2012 سومین فروند کلاس  میتسرال نیز تحویل  فرانسویها شد که در حال حاظر اخرین  فروند تولید برای فرانسه است

چندین کشور این ناو را بررسی کردند کانادا، امارات، هند، مالزی، سنگاپور و افریقای جنوبی ،  لهستان از جمله انها بودند  ولی هرگز این دو ناو را سفارش  نداند زیرا برای انها زیادی بزرگ بود  و یا دست کم تا کنون سفارشی  از سوی این کشور ها نداشته است

اولین مشتری  این ناو روسیه بود

 روسیه در سال 2009 خواهان خرید چهار فروند از این ناو شامل ساخت یک فروند در فرانسه و ساخت سه فروند در داخل روسیه بود ولی بعد این تعداد  به دو فروند در فرانسه و دو فروند در روسیه تغییر کرد  ولی در نهایت  ساخت دو کشتی مورد موافقت قرار گرفت که قرارداد ان در سال 2010 میلادی بسته شد

امریکا بلافاصله واکنش نشان داد و خوهان  عدم فروش ناو به روسیه از طرف فرانسه شد و حتی وزیر دفاع امریکا  برای این عمر به فرانسه نیز سفر کرد  ولی در نهایت برنامه پیش نرفت . این نسخه  با نسخه اصلی فرانسوی فرقی نداشت و تنها تغیراتی  برای پذیرش بالگردهای  ساخت کاموف روی عرشه و اشیانه  انجام شد  در نهایت یکی از دو ناو اماده شد ولی با حمایت روسیه از جدایی طلبان اکرایین و جدا شدن کریمه از اکرایین فروش این ناو به روسیه لغو شد.  دلیل سفارش  میتسرال از فرانسه توسز روسیه این بود که گفته شده بود برای توسعه چنین ناوی در روسیه 11 سال زمان لازم است و بدون شک پرداخت هزینه  توسعه نیز به صرفه نبود

در 7 اوت سال 2015 میلادی اعلام  شد طی دیدار رییس جمهور فرانسه و مصر ، قرار بر این شده  هر دو میسترال بعد از پرداخت هزینه  ان توسط مصر به این کشور  تحویل شود. هر دو ناو در سال 2016 میلادی تحویل مصر شد و هزینه خرید انها توسط عربستان داده شد

میسترال نقش بزرگی میتواند بازی کند. این ناو نتنها برای انجام یک عملیات های  تهاجمی ابی خاکی اهمیت بسیاری دارد بلکه به فرانسه  و هر کشوری که ناو مشابه دارد کمک میکند تا نیروی های خود را در هر جای جهان برده و پیاده کند و با بالگردها ان دست به پشتیبانی  هوایی از نیروی های خود بزند . این مسئله برای یک ارتش بسیار مهم است . برای نمونه میسترال تاکنون در ساحل عاج  و مالی نیروی هی فرانسوی  را با خودرو های زرهیشان پیاده کرد و بالگرد های  برخو استه دست به پشتیبانی  اتش  زده اند و حتی در عملیاتهای صلح  بانی وکمک رسانی نیز شرکت داشته است

عبدالحمید تارخ

مشخصات

وزن:21300 تن

طول:199 متر

ارتفاع:32 متر

خدمه:900 نفر

پیشرانه:سه موتور دیزل با مجموع قدرت 26000 اسب بخار

بیشترین سرعت:35 کیلومتر بر ساعت

برد: با سرعت 33 کیلومتر بر ساعت  دارای برد 19800 کیلومتر

ظرفیت: تا 1500 سرباز،40 تانک و یا 70 بیشتری خودروی کوچکتر و تا 16 تا35 بالگرد بسته به اندازه

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Mistral-class_amphibious_assault_ship

http://www.military-today.com/navy/mistral_class.htm

http://www.naval-technology.com/projects/mistral

برچسب ها
بستن