نویسنده:ادمیرال

کشور ژاپن یک جزیره بزرگ در وسط اقیانوس میباشد وبخاطر شرایط جغرافیایی این کشور نیروی دریایی در مرحله اول قرار دارد تابتواند بخوبی با تهدایدات پاسخ دهد کما اینکه این کشور روابط خصمانه ایی با کشور های همسایه خود از جمله کره شمالی و چین داشته،و در حقیقت این کشور پیشرفت خوبی در صنایع دریایی داشته از جمله ساخت ناو پیشرفته کلاس ایکی زوکی و ناو هلیکوپتربری مانند هیوگا و ایزمو مقاله امروز ما در مورد ناو هلیکوپتربر کلاس ایزمو میباشد.

ناو  هلیکوپتربر کلاس ایزمو جدیدترین نسل از کشتی های حمل بالگرد میباشد که برای حمایت و پشتیبانی از نیروی دریایی ژاپن و عملیات ضد زیردریایی در نظر گرفته شده است .کلاس ایزمو بعداز جنگ جهانی دوم تا به کنون بزرگترین کشتی بوده که وارد خدمت شده است حتی از ناو بر هلیکوپتربر کلاس هیوگا(DDH-181) بزرگتر میباشد،این کشتی در سال ۲۰۱۳ به آب انداخته شد و در سال ۲۰۱۵ وارد خدمت شد و برای جایگزینی با کلاس شراین در نظر گرفته شد.

البته این کشتی قرار بود در سال ۲۰۰۹ برای عملیات ضد زیردریایی و حمایت نیرودریایی در شرق چین  ساخته شود،ولی این کار با سیاست های صلح طلبانه ژاپن در تضاد بود و وزرات دفاع ژاپن برای حفظ صلح با کشور های همسایه مانع از این کار شد،و به کلاس ایزمو وظیفه امداد و نجات داده شد البته این به این معنا نیست که ناو کلاس ایزمو به یک وسیله برای امداد و نجات تبدیل شده است کمااینکه با این سیاست وارد خدمت شده و یک کشتی جنگی تمام عیار میباشد بخصوص در عملیات ضدزیردریایی.کلاس ایزمو میتواند در بهترین حالت ۲۸ فروند هواپیما ،۷ فروند بالگرد ضد زیر دریایی،و ۲ بالگرد شناسایی را حمل کند.

ناو‌بالگردبر کلاس ایزمو توسط کمپانی کشتی سازی یوکوهاما ساخته شد ودرسال ۲۰۰۹ مبلغی بالغ بر ۱۱۸ میلیون ین برای ساخت کشتی اهدا شد تا ساخت کشتی در سال ۲۰۱۰ شروع شود.اما درسال ۲۰۱۱ ساخت کشتی شروع ولی کار ساخت به دلایل مالی متوقف شد و بعداز دریافت بودجه  در سال ۲۰۱۲ دوباره کار ساخت شروع شد،و سرانجام در سال ۲۰۱۳ به آب

مشخصه های کشتی

ناوبالگردبر کلاس ایزمو دارای ۲۴۸ متر و دارای عرشه ایی به طول ۳۸ متر میباشد،ناو در حالت خالی ۱۹هزارتن وزن دارد و در حالت فول لود ۲۷ هزار تن وزن دارد،البته درست است ناوایزمو بسیار بزرگ میباشد ولی نمیتوان ان را یک ناو هواپیما بر دانست زیرا برای حمل و عملیات بالگرد ساخته شده است ،با این حال کلاس ایزمو از همتاهای خود مانند کلاس کاوور(Cavour)ایتالیایی و یا کلاس پرنسیپ د آستوریاس اسپانیایی بزرگتر میباشد. کلاس ایزمو دارای ۵۴۷ خدمه میباشد و کشتی میتواند در عملیات های حمل و نقل ۳.۵ تا ۵۰ تن

نیروی محرکه و سیستم های الکترونیکی

کشتی برای حرکت از COGAG و یا به اختصار (Combined gas turbine and gas turbine ) به این معنا یعنی ترکیب گاز با توربین و گاز با توربین در کلاس ایزمو برای حرکت کشتی از دو شفت متصل به چهار موتور توربین گازی LM2500IEC  ساخت شرکت جنرال الکترونیک بهره میبرد که میتواند ۱۱۲٫۰۰۰ هزار اسب بخار قدرت فراهم کند، البته این را عرض کنم این ترکیب در کلاس هیوگا هم استفاده شده است ،کشتی میتواند با استفاده این سرعت محرکه به سرعت معادل ۵۶ کیلومتر در ساعت برسد.این موتور توربین گازی بر روی  رزم ناو کلاس تیکانداراگو و یا ناوشکن ارلی  برگ نصب شده و دست کم ۵۰ مدل مختلف شناور رزمی از این موتور بهره میبرند.

سیستم های الکترونیکی استفاده شده در کشتی جدیدترین نوع و پیشرفته  ترین نوع سیستم های الکتریکی میباشد‌.این سیستم ها شامل : سیستم ATECS یک نوع فرماندهی استفاده میشود ،سیستم OYQ-12 برای اداره و مدیریت نبرد میباشد ،رادار ارایه فازی OPS-50 برای کشف اهداف و کنترل آتش کشتی به کار میرود و واقع رادار OPS-50 یک رادار اسکن الکترونیکی فعال میباشد که یک نمونه توسعه یافته از رادار FCS-3 میباشد . این رادار دارای  یک انتن صفحه تخت ارایه فازی فعال است که دو  عدد در بخش جلوی ساختمان ناو دو عدد در بخش عقبی ساختمان اصلی ناو قرار گرفته است.این رادار در دو باند سی و ایکس کار میکند. باند سی برای جستجوو کشف و باند سی برای هدایت اتش . در حالت جستجو بیشترین برد این رادار ۳۷۰ کیلومتر است و میتواند تا ۳۰۰ هدف را  رهگیری کند . این رادار در داخل زاپن با کمک تالس تکمیل شده است

 رادار  کشف اهداف سطحی و دریایی از رادار OPS-28 استفاده میکند.این رادار پالس داپلر  در باند سی کار میکند و برای کشف اهداف دریایی مورد استفاده قرار میگرد و میتواند یک شناور بزرگ را از ۱۵۰ کیلومتری کشف کند

همچنین کشتی برای کشف اهداف زیر سطحی از یک سونار OQQ-23 بهره میبرد.این سناور به روش فعال و غیر فعال عمل کرد و در جلوی ناو-زیر ناو قرار دارد

اما بپردازیم به سیستم های جنگ الکترونیک به کار رفته در کلاس ایزمو: اتاق جنگ الکترونیکNOLQ-3D-1 ، کلاس ایزمو برای اختلال در موشک های ضد کشتی از پرتابگر های چف مارک ۳۶ ساخت شرکت BAE بهر میبرد،برای فریب اژدر های دشمن از یک طعمه که در پشت کشتی یدک کشیده میشود بهره.یکی دیگر از سیستم های الکترونیکی استفاده از سیستم Olt-3 برای اختلال در کار سلاح های دشمن مانند موشک ها میباشد.

پرنده های مستقر در کلاس ایزمو

همانطور که در بالا عرض کردیم کلاس ایزمو میتواند ۲۸ هواپیما و ۷ بالگرد ضد زیردریایی و ۲ بالگرد شناسایی را حمل کند.به طوری که پنج بالگرد میتوانند همزمان بر روی عرشه فرو بیایند.

ناو هلیکوپتربر کلاس ایزمو در حال حاضر  ۱۴ فروند بالگرد SH-60J و SH-60K را حمل کند،و درکنار این بالگردها میتواند هواپیمای عمود پروازی همچون V-22 اوسپری را حمل کند و در آینده ایی نزدیک‌ جنگنده نسل پنجم آمریکایی F-35A لایتینگII،البته درمورد لایتینگ ها عرض کنم ژاپن هنوز به طور کامل این جنگنده را دریافت نکرده است و در آینده نزدیک قرار این پرنده را بر روی عرشه خود حمل کند.اما حمل جنگنده F-35A در هاله ایی از ابهام قرار دارد،کلاس ایزمو نه سیستم اسکای جامپ و نه از سیستم کاتاپولت(منجیق) برای به پرواز در آوردن جنگنده F-35A میباشد.البته حتی اگر ژاپن از نسخه  F35B نسخه عمود پرواز جنگنده F35 استفاده میکرد،بازهم به دلیل نداشتن سیستم های تخصصی برای نشست و برخاست این جنگنده و به دلیل گرمای زیاد حاصل از موتور بازهم کشتی به مشکل میخورد.در نهایت ژاپن فعلا اف۳۵ بی سفارش نداده و بعد از سفارش نیز باید بهسازی های روی عرشه ناو انجام دهد

کلاس ایزمو میتواند در برابر تهدایدت از دو سامانه سی رام (Sea-RAM)یا به اختصار  Rolling Airframe missile که یک سامانه دربرابر تهدایدت هوایی و موشک های کروز ضد کشتی میباشد،این سامانه یک نسخه توسعه یافته از سامانه Rim-116میباشد و دارای ۱۱ سلول برای پرتاب موشک های پدافندی میباشد و میتواند تا ۹ کیلومتر را پوشش دهد.. یکی از سی رم ها در عقب ناو و دیگری در جلوی ساختمان اصلی ناوق رار گرفته است

یکی دیگر از سامانه های به کار رفته در کلاس ایزمو.سامانه دفاعی ۲۰ م.م MK-15  فلانکس میباشد که مانند سامانه سی رام،یک سامانه CIWS ویا Close in weapon seystem میباشد که برای دفاع نقطه ایی در برابر تهدایدات هواپایه  میباشد،دو دستگاه از این سامانه در کلاس ایزمو تعبیه شده است.یکی از فلانکس ها در جلو و دیگری در عقب قرار  دارد

تصویری از ابر ناو هواپیما بر نیمتز، ناو ایزومو در وسط و ناو بالگرد بر دیگر ژاپنیها یعنی ناو هایوگا…هایوگا کوچکتر و سبکتر از ایزمو است

یک شناور دیگر از کلاس ایزمو به نام جی اس کاگا(DDH-184) در سال ۲۰۱۵ به آب انداخته شد و قرار است در سال ۲۰۱۷ وارد خدمت شود. در آخر ناو هلیکوپتربر کلاس ایزمو میتواند در نقش پشتیبانی و عملیات ضد زیردریایی در شرق دریای چین موثر واقع شود و این ویژگی وقتی کامل میشود که جنگنده های F35 لایتینگ بر روی این کشتی سوار شوند ولی باید به دنبال راه حلی برای نشست و برخواست این جنگنده باشند.

DDH-183 ایزمو
سال ورود به خدمت ۲۰۱۵
تعداد خدمه ۵۴۷ نفر
طول ۲۴۸ متر
عرض عرشه ۳۸ متر
وزن خالی ۱۹۵۰۰تن
بیشترین وزن ۲۷۰۰۰تن
میزان حمل بار ۴۰۰ نفر یا ۵۰ کامیون
سرعت ۵۶ کیلومتر
کل قدرت ۲۲۸۰۰۰ اسب بخار
سیستم های دفاعی

۲ سامانه ۲۰ م.م MK-15 فلانکس و دو سامانه سی رام

 

64+
دسته بندی شده در:
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.