ناوهای هواپیمابر

ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت

ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت

در سال 1998 یک گذارش دفاعی از سوی مجلس انگلستان نشان میداد که ناو هواپیما به این کشور کمک بسیاری میکند تا بتواند در عملیات های  برون مرزی بدون داشتن پایگاه های  هوایی دست  به عملیات بزند ولی همین گذارش نشان میداد ناوهای هواپیما برکنون و هواپیماهای  حامل انها در انگلستان توان واقعا کمی در این زمینه دارند که این کشور بتواند یک عملیات  هوایی موفق را تنها با اتکا بر ناو های هواپیما بر خود به دست  بیاورد . از این رو تقاضا شده بود تا نیروی دریایی  انگلستان ناو هواپیما بر جدید با وزن حدود 50000 تن را عملیاتی کند  که بتواند پنجاه هواپیما و بالگرد حمل کند

در سال 2004 میلادی مجلس عوام خواهان ساخت یک سوپر کرییر یعنی یک ناو هواپیما بر با وزن بیش از 65000 تن بود  زیرا تنها یک ابر ناو میتوان نیازی را که  ارتش انگلستان مبنی  بر ناوی با توان انجام 75 پرواز در روز تامین کند. انگلستان از سال 1966 چند بار به دنبال یک سوپر کرییر رفته بود ولی همواره برنامه به جای  نرسیده بو و در صورت ساخت چنین شناوری تبدیل به بزرگترین شناور  رزمی می شد  که انگلیسیها به عنوان یکی از کهنترین  نیروی های دریایی جهان  به شکل مدرن ساخته بودند

در سال 1999 برای ساخت دو ناو هواپیما بر جدید برای جایگزین کلاس اینویسبیل که در ان زمان در خدمت بود  مناقصه ای اعلام شد که شش شرکت در ان شرکت داشتند  که از میان انها میتوان به لاکهید، بوئینگ، بی ای ایی سیستم ،جنرال الکترونیک اشاره کرد ولی در نهایت بی ای ایی(BAE) سیستم بود که پیروز رقابت شد که البت شرکت تالس نیز ان را همراهی میکند

ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت
ملکه الیزابت در حال ساخت

برنامه برای ساخت دو ناو هواپیما بر در دستور کار قرار گرفت. ناو جدید کلاس  ملکه الیزابت نام گرفت که دو فروند شامل ملکه الیزابت و پرنس ولز قرار است به اب انداخته شود.  ملکه الیزابت  همکنون تکمیل و به نیروی دریایی تحویل شده است   و پرنس ولز نیز در دست ساخت است و در سال 2020 وارد خدمت می شود

ملکه الیزابت   ناو هواپیمابر  با وزن جابه جای 65000 تن است ولی ظرفیت  ان تا 70000 تن نیز می رسد . دارای طول 280 متر و ارتفاع 56 متر تا عرشه است. ناو دارای بدنه عمدتا فولادی است ولی  بخشهای زیادی از ان نیز از درون از مواد ترکیب فشرده ساخته شده است . شکل کلی ناو تا حدی شبیه ناو کلاس اینویسبیل است  دارای یک عرشه برای پرواز دارای یک سکوی شیب دار که هواپیما از یک سر ان می پرد و از طرف دیگر فرود میاید از این رو تنها پرواز یک هواپیما در یک زمان ممکن  است. کنار سکوی پرش نیز یک باند کوتاه برای پارک هواپیماها قرار دارد  . عرشه ان از  تمامی ناو های قبلی انگلیسی پهن تر است  و بر روی ناو دارای  دو جزیره(ساختمان) است . یکی از انها برای  کنترل ناو دیگری  به عنوان برجک مراقبت برای عملات هوایی استفاده  خواهد شد

ناو زیر عرشه دارای سه طبقه است.  از ساختمان  جلوی به طرف جلوی ناو این سه طبقه محل خواب و استراحت  اتاق های  مختلف برای چهار سینما، درمانگاه، استخر، سالن همایش ، اشپزخانه و… می باشد ولی از ساختمان جلوی به طرف عقب طبقه  اول پارکینگ هواگردها میباشد  و زیر ان بخش های مدیریتی  و فرمانده ای و کنترل ناو و  انبار مهمات. ناو 1600 نفر را میتواند حمل کند که از این تعداد 679 نفر انها خدمه خود ناو و بقیه خدمه  در ارتباط با هواگردها  و 250 نفر تفنگدار دریایی است. این تعداد در 1600 تخت خواب در 470 اتاق  اقامت دارند

ناو دارای دو اسانسور  برای انتقال هواگردها از داخل  به روی عرشه است و هر کدام میتواند تا دو جنگنده اف35 را حمل کند. این اسانسورها   در سمت راست  کشتی و یکی بین دو ساختمان و دیگری پشت ساختمان عقب است . درون  اشیانه  میتواند تا 40 هواگرد را به شکل فشرده حمل کند ولی توان حمل تا 50 هواگرد هم وجود دارد  و میتواند تا 20 هواگرد را نیز  روی عرشه حمل کند(البته تنها به اندازه اشیانه  همواره هواگرد  حمل میکند)

ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت
اولین ناو از کلاس الیزابت از دو ناو سفارش، با نام ملکه الیزابت در سال 2017 به اب انداخته شد

نیروی دریایی انگلستان  خواهان  این بود که ناو کلاس الیزابت اتمی باشد ولی در نهایت  به دلیل  کسر بودجه ناو غیر  اتمی شد. این ناو دارای دو موتور توربین گازی Rolls-Royce Marine Trent MT30 36 MW است که 48000 اسب بخار قدرت فراهم میکند  که توسط چهار موتور دیزل   با 27300 اسب بخار قدرت تقویم می شوند . موتورهای در  زیر  هر دو جزیره ناو قرار دارند و توسط سیستم انتقال  قدرت موتور به یک موتور الکتریکی وصل است و در واقع قدرت فراهم شده موتورها در این ناو به موتور الکتریکی منتقل شده و  موتور الکترونیکی است که با را به کمک دو شفت به پیش میراند.این ناو دارای  بیشترین سرعت 46 کیلومتر بر ساعت است ولی برد ان با 29 کیلومتر بر ساعت  رقم 19000کیلومتر است

شناور از یک  ردار  جستجوی  ارایه فازی غیر فعال   S1850M ساخت بی ای ایی سیستم انگلستان و تالس فرانسه استفاده میکند. این رادار روی ناوشکن تایپ 45 نیز نصب شده و  یک نسخه از رادار SMART-L است. این رادار کارایی واقعا عالی دارد و یکی از بهترین رادار های موجود در شناورهای رزمی  است و روی ناو محافظتی هوریزان فرانسه نیز  نصب شده. رادار  روی  ساختمان جلوی ناو ساخته شده و دارای  برد جستجوی  400 کیلومتر است و میتواند تا 1000 هدف را کشف و رهگیری کند. این رادار به عنوان  رادار جستجو  به کار می رود .  این رادار توان کشف اهداف  هوایی و دریایی را  دارد و حتی میتواند یک ناو را از 200 کیلومتری کشف کند. شناورهای جنگی  معمولی به دلیل  ارتفاع کمتر دکل چنین  توانی را ندارند ولی الیزابت به دلیل ارتفاع بالا و بالا بودن رادار نسبت به دیگر شناورها فاصله دورتری را در ارتفاع پست دید میزند

در این دو تصویر به خوبی دو رادار بر روی دو برجک ناو را میتوان دید. در تصویر دو سوپر هورنت نیروی دریایی امریکا نیز دیده می شود

 

یک رادار سه بعدی Type 997 Artisan بر روی ساختمان عقبی ناو قرار دارد که رادار درگیری است . این رادار میتواند 800 تا 900 هدف را رهگیری کند  و با ده هدف درگیر شود  و دارای  برد 200 کیلومتر است. این رادار برای هدایت اتش  سامانه های پدافند  ناو به کار می رود اگرچه توان انجام نقش ناوبری را نیز دارد.گفته شده این رادار توان کشف هدفی به اندازه  یک توپ تنیش با سرعت 3 ماخ  را دارد(البته گفته نشده در چه بردی)

همچنین ناو از سامانه اپتیک حرارتی Series 2500 Electro Optical System  برای کشف غیر فعال هدف بهره میبرد

ناو در حال حاظر تنها  برای نصب سه سامانه فلانکس و چهار  توپ 30 م م بوش مستر  تجهیز شده است. توپ 30 م م بوش مستر در قابل یک سیستم تسلیحاتی کنترل شونده از درون کابین کنترل ناو است و دارای  سامانه های اپتیکی  . گفته شده ممکن است در اینده ناو به موشک آستر نیز مجهز شود

همان طور که گفته شد ناو دارای  توان حمل 50 هواگرد است .  بخشی از این پنچاه هواگرد قرار است شامل 24 فروند اف35 بی  باشد . نیروی هوایی و دریایی انگلستان در مجموع 138 فروند اف35 سفارش خواهند یافت  که 48 فروند ان  از نسخه عمود پرواز اف35 بی برای دو ناو هواپیما بر است. 14 فروند بالگرد ضد زیر دریایی و کشت دریایی  مرلین اچ ام 2 که نسخه ای از بالگرد اگوستا وستلند ای دبلیو 101 است و مابقی بالگردها بالگرد ویدکت نسخه پیشرفته بالگرد لنیکس است که ان نیز دارای نقش ضد زیر دریایی و گشت  دریایی البته مسلح  به موشک ضد کشتی سی اسکوا با برد 25 کیلومتر  است. همچنین  دو بالگرد هشدار زودهنگام سی کینگ  ASaC.7 نیز این ناو را همراحی خواهند کرد. این بالگرد دارای  نقش هشدار  دهنده زودهنگام یا اواکس است که نسخه جدید دارای  یک رادار مشتق شده از رادار ای پی جی 81 جنگنده اف35 در کنار برنه  است و با استقرار روی ناو نقش اواکس را بازی میکند

همان طور که گفته شده انگلستان  همکنون فاقد ناو هواپیما بر است . این دو ناو تا سال 2002 وارد خدمت خواهند شد تا جان دوباره ای به نیروی دریایی انگلستان بدهد. نکته جالب اینکه از سال 1923 تا سالی 2012 زمان خروج از خدمت اینویسیبل از خدمت نیروی دریای انگلستان ، انگلستان هرگز بدون  ناوهواپیما  نبوده است . نیروی دریای انگلستان عملا با این دو ناو از نو شروع میکند برای هواپیماهای  که مانند خود ناو کاملا جدید هستند و  دست کم  میتواند از این دو ناو تا سال 2050 استفاده کند. ناو کلاس  ملکه ایزابت بزرگترین  ناو هواپیمابری است که تاکنون انگلیس ها  به خدمت گرفته اند  و  ورود به خدمت انها  بر قدرت اتش نیروی دریایی انگلستان که نسبت به سه دهه پیش بسیار کوچک شده تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. البته یکی از ایرادات این ناو نداشتن دفاع هوایی موثر است اگرچه  اف35 شکاری قابلی است و از طرفی این ناو قرار است توسط ناوشکن های  تایپ 45 اسکورت شود ولی احتمالا  در اینده سامانه دفاع ضد موشکی پیشرفته تری را به خود  خواهد دید

مشخصات

وزن در حالت سنگین:77000 تن

طول:280 متر

ارتفاع:73 متر در بالای دکل

تعداد خدمه:679 نفر

پیشرانه:دو موتور توربین گازی با قدرت 48000 اسب بخار برای هر موتور و چهار موتور دیزل

برد:19000 کیلومتر

بیشترین سرعت:48 کیلومتر بر ساعت

توان حمل : 50 هواگرد در حالت فوق العاده و 40 هواگرد در وضعیت عادی

ترجمه: عبدالحمید تارخ

http://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/features/equipped-for-the-future

https://en.wikipedia.org/wiki/Queen_Elizabeth-class_aircraft_carrier

 

نوشته های مشابه

بستن