ارتش امریکا از دهه ۱۹۷۰  دست به دریافت سوپر ناو های هواپیما بر کلاس نیمتز زد. سوپر  ناو هواپیما بر به ناو های هواپیما بری گفته می شود که دارای وزن  بیش از ۷۰ هزار تن باشند که تا کنون در تاریخ به شکل عملیاتی تنها امریکا چنین ناوهای را در خدمت دشتند

کلاس نیمیتز که همکنون ده فروند انها به عنوان تنها ناو های هواپیمابر   ارتش امریکا شناخته می شود بین سال های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۹ تحویل ارتش امریکا شد. این ارتش  در میانه دهه  گذشته (سال ۲۰۰۵) به دنبال یک طرح برای جایگزین این کلاس بودند.به دلیل سیاست  های خارجی  امریکا ناو هواپیما بر به عنوان یک پایگاه دریایی متحرک  اهمیت بسیاری دارد زیرا به امریکا این  اجازه را میدهد تا در هر جای جهان دست به عملیات نظامی  بدون داشتن  پایگاه زمینی بزند

برای اشنایی با کلاس نیمیتز اینجا را کلیک کنید

در سال ۲۰۰۵ مبلغ  ۸ میلیارد دلار  برای تحقیقیات  ساخت ناو جدید مد نظر گرفته شد و در نهایت  هزینه کل تحقیق و توسعه و ساخت ناو به ۳۶ میلیارد  دلار رسید که قیمت هر ناو ده میلیارد  دلار خواهد بود

ناو هواپیما بر کلاس  جرالد فورد یک ابر ناو هواپیما بر ۱۱۰ هزار تنی در وضیعت بارگیر کامل است که دارای طول ۳۳۷ متر است که از نظر وزن با نیمتز  تقریبا  برابر و  از نظر طول تنها چند متر از نمییتز  ۳۳۱ متری کشیده تر  است. ساختار کلی مشابه نمیتز از و بدنه از فولاد  ساخته شده و تلاش زیادی در کاهش سطح مقعط ان انجام  نشده زیرا این کار  باعث افزایش  قیمت ناو هواپیما بر میشد ولی تلاش بسیار در کاهش امواج فروسرخ ارسالی از راکتور  به برون شده است و همچنین  تدابیر برای کاهش امواج الکترونیک ارسالی نیز شده است

ناو دارای شکل کلی عرشه  مانند ناو های دیگر هواپیمابر امریکایی است که پرتاب تا چهار هواپیما را ممکن می سازد و البته ساختمان جزیره ناو روی  عرشه کوچکتر شده وباعث شده تا فضای  بیشتری روی ناو وجود داشته باشد و تعداد اسانسورها  از چهار اسانسور  در نیمیتز  به سه عدد کاهش یافته ولی ظرفیت حمل انها به ۲۰۰  تن رسیده است (از ۱۴۰ تن)

ناو دارای  ۵۰۸ افسر و ۳۷۰۰ نفر پرسنل درجه دار و سرباز است و  برای این تعداد افسر و سرباز  دارای  اتاق، خوابگاه، بیمارستان ،اشپزخانه، سینما، سالن غذا خوری و امکانات بهداشتی است و برای این تعداد خدمه برای ۹۰ روز غذا و تداروکات درون ناو قرار دارد

کشتی دارای چهار طبقه است که  در طبقه چهارم  از پایین و یا به عبارتی پایینی  ترین بخش ناو  مهمات هواگردها و ناو و همچنین سوخت قرار دارد  و در سمت دیگر دو راکتور اتمی  به عنوان موتور خانه  قرار گرفته اند . دلیل قرار گیری مهمات  و سوخت و موتور در این بخش که عملا زیر سطح ابخور است  این است  که برای موشک های ضد کشتی قابل دستراسی نیست

طبقه سوم ناو و یا به عبارتی طبقه بالای محل قرار گیری مهماتها ، خوابگاه  و سالن غذا خوری  و اشپزخانه ، سالن ها و امکانات پزشکی قرار دارد، طبقه دوم پارکینگ و اشیانه هواپیماهای ناو است که توسط سه  بالا بر هواگردها را به عرشه  منتقل میکنند  و در نهایت طبقه اول که اتاق  مدیریت  بخش های مختلف  و فرمانده ای در کنار بخش های فنی  مربوط  به منجنیق  است. این ترتیب مشابه نیمتز است

ناو دارای یک باند برای فرود است ولی میتواند تا چهار جنگنده را همزمان به اسمان پرتاب کند. جرال فورد اولین ناو هواپیما بر جهان است که دارای منجنیق برقی است. تا پیش از این منجنیق برتای پرتاب جنگنده از روی ناو دارای سیستم بخار اب بود(به مقاله تاریخچه ناوهای هواپیما بر رجوع کنید). منجنیق بخار سیستم کارامد بود ولی راندمان ان کم بود و یک بخش بزرگ زیر عرشه به سازگار و تجهیزت این سیستم اختصاص  داده شده بود و اطمینان پذیری ان حدود ۷۰% بود. ولی منجنیق برقی که با یک موتور برقی  دست به  حل دادن جنگنده برای  افزایش سرعت و پرواز میکند اول نیازی به لوله های بخار پیستون بخار و دیگ برای تولید بخار را ندارد و از  طرفی بد از پرتاب  نیز روی عرشه ردی از بخار به جا نمی گدارد گه خود باعث کاهش عمر عرشه میشد و خطرات خود را داشت . گفته می شود اطمینان پذیری  منجنیق  برقی این ناو ۹۵٫۵ درصد است . از دیگر ویژگی های منجنیق برقی وزن بسیار کمتر، کاهش زمان تعمیرات و توان پرتاب هواپیماهای سنگین تر است

همچنین سیستم فرود نیز بهبود یافته است. در ناو های قدیمی   چند رشته کابل با غلاف فرود ناو درگیر  میشدند که که از هر سمت به چند قرقره متصل بودند که با یک سیستم هیدرولیک سرعت هواپیما را کاهش میدادند این سیستم موثر ولی خشن بود از این رو سامانه هیدرولیک با یک ترمز برقی قابل تنظیم تعویض شده است. دلیل این کار بیشتر برای استفاده از هواپیماهای جت بدون سرنشین سبکتر روی ناو هواپیما بر است تا با فشار کمتر به سازه این بدون سرنشینها هواپیما متوقف شود

 فورد توان حمل تا ۹۰ هواگرد را دارد که شامل اف۳۵، سوپر هورنت و گراولر، هواپیما هشدار زودهنگام ای ۲ سی هاوک ای و نسخه های مختلف بالگرد سی هاوک است. در اینده احتمالا نسخه های رزمی جتهای بدون سرنشین نیز به این ناوگان اضافه  می شود. معمولا طی یک ترکیب شامل ۲۶ تا ۲۸ سوپر هورنت و یا اف۳۵ ، ۴ تا ۶ فروند گراولر(نسخه جنگ الکترونیک و سرکوب پدافند سوپر هورنت)۴ تا ۶ اواکس ایی ۲ سی هاوک ای و هشت تا ۱۰ بالگرد و تعداد هواپیمای ترابری سی۲ است.همچنین میتوان  تا ۱۳۰ جنگنده را به شکل فشرده برای انتقال رو و زیر عرشه حمل کند

ناو دارای دو راکتور اتمی A1B است که هر کدام از انها ۳۰۰ مگاوات قدرت فراهم میکند که به عبارتی هر راکتور سه برابر راکتور A4W  نصب شده روی نیمتز قدرت فراهم میکنند   و نحوه سوخت گذاری و پیشرفته های حاصل شده در راکتور جدی و میله های سختی جدید نیاز به سوختگیری را تا ۴۰ سال کاهش میدهد. گفته شده ارتش  امریکا کلاس فورد را برای خدمت تا سال ۲۱۰۵ یعنی به مدت ۹۰ سال در نظر گرفته که تنها دو بار حدود نیاز به تعویض سوخت دارد . همچنین دیگ بخار و سیستم انتقال  قدرت به دو شفت بهبود یافته است و گفته شده هزینه تعمیر و نگهداری این کلاس ۳۰% دست کم در این بخش کمتر از نیمتز است. فورد از دو شفت هر کدام با پنچ تیغه بهره میبرد که تلاش زیادی در کاهش صدای تولید ان شده است.

ناو دارای بیشترین سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت در وضعیت بارگیری بالا است

ناو همچون طرح زام والت دارای چندین رادار روی ساختمان روی ناو است که میتوان از بین انها به  سه رادار ارایه فازی فعال  AN/SPY-3 اشاره کرد که برای زاموالت و ناوشکن ارلی بورک طراحی شده است  و در باند ایکس کار میکند و که یک رادار چند منظوره می باشد ولی وظیفه اصلی ان کشف اهداف هوایی از موشک های سینه مال ضد کشتی تا موشک های  بالستیک تاکتیکی  است.این رادار نقش کشف و درگیر را دارد. رادار  AN/SPY-3 دارای چندین  انتن صفحه تخت در هر سمت جزیره اس است که باند اس و ایکس را پوشش داد و ارتفاع پست و بالا را پوشش  میدهند  و استفاده ان  از دو باند باعث افزایش  احتمال کشف حتی اهداف  پنهانکار  و یا موشک های بسیار کوچک می شد.در هر سمت ساختمان دو صفحه و هر صفحه با چهار انتن رادار است که در این دو باند جستجو میکنند ولی  حتی در حالت جستجوی در باند اکی یو اس میتواند در حالت غیر فعال نیز دست به جتسجو  برای کشف اهداف بزند و امواج منتشر شده از هدف را جمع اوری بکند که این کار نیز تاثیر بسیار در روند ایجاد اختلال  و جنگ الکترونیک دارد

به صفحه های رادار ارایه فازی روی دکل ناو دقت کنید

این سیستم کاملا خودکار بود و یک سامانه میدان نبرد تمامی تهدیداتی را که به ناو نزدیک میشود را تحت نظر گرفته و عملکرد مناسب را به شکل خودکار انجام میدهد

ناو دارای  دو موشک دفاع هوایی است. در جلو و عقب سیلو پرتاب موشک استاندارد ۲ بلاک۳   با برد بیش از ۱۵۰ کیلومتر ، دو پرتابگر موشک سی رم یکی در جلو دیگری در  عقب و دو سامانه گاتلینگ  فلانکس. البته این ناو از سامانه  جنگ الکترونیک نیز به خوبی بهره می برد.توان حمل موشک استاندارد یکی از برتری های فورد نسبت به نیمتزبود زیرا  نیمتز تنها دارای سامانه ای چون فلانکس  برای برد نزدیک بود .  یکی از سلاح  های نو ظهور  این ناو در کنار موشک های که گفته شد ، سلاح لیزری است که دو عدد ان روی ناو نصب شده است. این لیزر  میتوان با ان موشکها و یا شناورهای کوچک را هدف قرار داد

قرار است ۱۰  ناو جرال فورد ساخته شود . اولین ان در سال ۲۰۰۹ به اب نداخته شد وتا سال ۲۰۱۷ وارد خدمت شد که با نام جرال فورد شناخته میشود. دومین ان با نام جان اف کندی سال ۲۰۱۵ به اب اندخته شد و سال ۲۰۲۰ عملیاتی  خواهد شد. سومین ان با نام اینترپرایز تا سال ۲۰۱۸ به اب  انداخته خواهد شد و در سال ۲۰۲۳ عملیتی می شود. تا سال ۲۰۴۰ تمام ده فروند تحویل خواهد داده شد و تا سال ۲۰۵۳ تمامی نیمتزها از خدمت خارج خواهند شد . امریکا همکنون ده ناو نیمتز دارد و با در نظر گرفتن برنامه  ساخت ناو در دیگر کشورها اگر تمامی ده ناو جرالد فورد ساخته شود امریکا همچنان بزرگترین دارنده ناوهای هواپیما بر خواهد ماند

مشخصات

وزن :۱۱۰تن

طول:۳۳۷ متر

بلندی:۷۶ متر تا بالاترین سطح دکل

پیشرانه: دو راکتور  اتمی با چهار شفت

سرعت:۵۶ کیلومتر بر ساعت

برد: نا محدود

خدمه:۴۳۰۰ نفر

تسلیحات:موشک های استاندارد ۲، ریم۱۱۶،سه فلانکس

ظرفیت:۷۵ هواگرد

سئوالات و نظرات خود را می توانید  با مدیریت سایت با ایمیل jangaavaran@YAHOO.COM  در میان بگذارید

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_R._Ford-class_aircraft_carrier

 

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.