فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم دست به ساخت چند ناو هواپیما بر زد ولی دو ناو هواپیما بر مشهور ان یعنی فوش  و کلمانسو در دهه ۱۹۶۰ وارد خدمت شدند. هر دو ناو هواپیما بر غیر اتمی بودند  و برای ماموریت دوربرد دچار محدودیت  های بودند.  در میانه دهه ۱۹۷۰ بحث در این مورد در فرانسه در جریان بود که فرانسه نیاز به ناو هواپیما بر اتمی برای جایگزینی  هر دو ناو دارد. با وجود این تا سال ۱۹۸۵ سفارش در این مورد داده نشد و سرانجام کار بر روی ناو هواپیما بر جدید که قرار بود بزرگترین ناو جنگی ساخته شده در اروپا  تا ان زمان باشد اغاز شد. ناو جدید  قرار بود از نظر اندازه خیلی با فوش و کلمانسو تفاوت نداشته ولی بسیار سنگینتر بود. این ناو باید می توانست  ۲۵ جنگنده و ۱۵ بالگرد را حمل کند و تسلیحات لازم برای  دفاع در برابر  حملات موشکی را نیز با خود حمل کند. همچنین داشتن  پیشرانه هسته ای بسیار مهم بود یک براورد نشان داده بود که اگرچه هزینه ساخت  یک ناو هسته ای بسیار بیشتر است  ولی در عوض طی ۲۰ سال در مصرف ۱٫۵ میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی می شود

فرانسه تا پیش از این تنها زیر دریایی اتمی ساخته بود و هیچ شناور اتمی نداشت  برای همین توسعه این ناو با مشکلاتی همراه بود ولی مشکلات بیش از  از فنی، مالی بودند. بر اساس گذارش اولیه قرار بود ۳ میلیارد دلار هزینه ساخت ناو جدید باشد ولی با فروپاشی شوروی و کاهش شدید بودجه دفاعی  برنامه با تاخیر مواجه شد . بدنه ناو  در سال ۱۹۸۹ تکمیل  شد  و تا سال ۱۹۹۴ تجهیزات  نصب و  به اب انداخته شد ولی نبودن بودجه مورد نیاز و همچنین برخی مشکلات فنی ورود به خدمت را تا سال ۲۰۰۱ میلادی به تاخیر انداخت.

در طی مراحل  ساخت چندین  بار ناو دچار تغییر شد. برای نمونه در سال ۱۹۹۲ مشخص شد که  ناو هواپیما بر جدید  برای فرود هواپیمای اواکس ایی۲ هاوک ای فضا دارد ولی برای برخاستن باید طول باند افزایش یابد  از این رو در ان زمان ۵ میلیون فراک دیگر هزینه شد تا طول باند افزایش  یابد و از طرفی باید تمامی  ورقه  فولادی طول باند عوض می شد  ویا در مورد دیگر زمانی که مشخص شد راکتور  در اتاقی  که قرار دارد  ایمنی لازم را در زمینه انتشار امواج  رادیو اکتیو ندارند چندین  میلیون فراک دیگر هزینه شد

ناو هواپیما بر جدید به یاد ژنرال مشهور فرانسوی ها در جریان جنگ جهانی دوم، ژنرال شارل دوگل نامیده شد

ناو هواپیما بر شارل دو گل با شماره بدنه ۹۱ از  ابر ناو های هواپیما بر امریکایی کوچکتر بود. این ناو ۲۶۵ متر طول،۶۴ متر عرض و ۷۵ متر ارتفاع است  و وزن جابجای ان به ۴۲۵۰۰  تن می رسد . ناو دارای  بدنه ای  از فولاد است و از یک کمربند زرهی برای مقاومت در برابر برخورد اژدر استفاده میکند و به گفته سازنده ان توان دفع  چندین اژدر را پیاپی دارد. همچنین دارای  میدان مغناطیسی برای  خنثی  کردن مین های دریایی مغناطیسی است (اکثر شناورهای مدرن این مورد را دارند)

ناو  دارای دو راکتور  اتمی  کا ۱۵ است که هر کدام از راکتورها به یک  توربین متصل می باشد که  با بخار اب که راکتور ایجاد کرده عمل می کنند  و توربین ها با تولید برق و قدرت دو شفت(پروانه) را می چرخانند. این رکتور در دو زیر دریایی اتمی فرانسوی ها نیز نصب شده است

 قدرت ایجاد شده برای این ناو ۸۳۰۰۰ اسب بخار است  و ناو میتواند با بیشترین سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد و همزمان برای پرتاب جنگنده های روی ناو دارای دو منجنیق بخار اب  است که میتواند جنگنده را طی دو ثاینه به ۲۷۰ کیلومتر بر ثانیه برساند . البته سرعت  کروز ناو ۴۴ کیلومتر  بر ساعت است که یکی از امتیازات این ناو است در حالی  که ناو های قبلی فرانسوی دارای   سرعت کروز ۳۰ کیلومتر برساعت بودند که دلیل ان نیز استفاده بهینه از سخت فسیلی در  ناو های قبلی بود در حالی که در شال دو گل سوخت فسیلی و محدودیت سوخت وجود ندارد

در این تصویر هواگرد ها روی عرشه پارک شده اند. دو اسانسور ناو برای انتقال هواگردها به روی عرشه با خطوط زرد مشخص شده اند

هر راکتور  ۹۰۰ تن وزن دارد البته با وجود وزنش هر کدام ده متر طول و ده متر قطر دارد از این رو این ناو میتواند مهمات هوایی و سوخت بیشتری برای جتهای خود حمل کند  و همچنین خود ناو ۱۰۰۰ تن  گازوئل با خود حمل می کند زیرا ناو در کنار راکتور دارای دو موتور توربین گازی و چهار موتور دیزل است. موتور توربین گازی برای افزایش سرعت در مواقعی که به سرعت بیشتری نیاز است استفاده می شود وموتور دیزل الکترونیک نیز کاربرد های مختلفی از جمله برای مواقع اضطراری و یا بار افزایش سرعت دارند

ناو دارای  یک رادار  چند منظوره   از نوع Thomson-CSF DRBJ 11B   می باشد که یک رادار سه بعدی  با پوشش ۳۶۰  است که دارای  بیشترین برد ۳۶۶ کیلومتر است. این رادار میتواند  موشک ضد کشتی را در برد ۴۰ کیلومتری کشف کند  و  در بالاترین دکل کشتی نصب شده است. این رادار توان رهگیری  ۵۰۰ هدف را دارد

رادار جستجوی هوایی دیگر DRBV 26D که در باند دی کار میکرد و دارای برد  ۳۷۰  کیلومتر می باشد ، رادار ارتفاع پست DRBV 15C  برای پوشش ارتفاع پایین  دارای  بیشترین برد  ۱۱۲ کیلومتر که برای پوشش ارتفاع پایین به کار می رود  و دارای  برد کشف ۱۰۰ کیلومتر برد  ضد یک جنگنده و ۵۰ کیلومتر بر ضد یک موشک ضد کشتی است(البته ارتفاع کشف صد کیلومتر بسته به ارتفاع  پرواز جنگنده دارد) ، رادار کنترل اتش سه بعدی  باند ایکس ARABEL   که وظیفه  هدایت موشک دفاع هوایی آستر  را دارد،دو رادار ناوبری DRBN-34A،  سامانه اپتیک  حرارتی ونپیر DIBV 2A که اجازه  کشف غیر فعال هدف را با کمک دوربین دید حرارتی می دهد  و برد کشف ان بر ضد یک جنگنده ۱۸ کیلومتر و یک موشک ۱۲ کیلومتر ، سامانه جنگ الکترنیک ARBR-21/2، سامانه جمع اوری علائم الکترونیک دشمن ARBB-33 ،لینک ارتباط ۱۱ و ۱۶ برای تبادل  اطلاعات با واحدای دارای لینک ارتباطی ۱۱ و ۱۶، سامانه فریب اژدر Sagaie برای پرتاب اهداف دورغین  به  ایجاد صدای  کاذب  تلاش در  فریب اژدر میکند، پرتاب کننده شراره و پوشاله ، سامانه فرود کور برای کمک به هواپیما برای فرود در شب  و رایانه  راهنمایی سامانه ناوبری  هواپیما برای فرود دقیق  مجموع سامانه های الکترونیکی  این ناو است

در این تصویر در بالاترین سطح دکل ناو ، زیر پوشش تخم رغی شکل محل قرار گیری رادار Thomson-CSF DRBJ 11B است

ناو دارای ۱۹۵۰ خدمه است که ۶۰۰ نفر ان خدمه پروازی هستند و  دارای بیمارستان  با  سه اتاق مشاوره و ۵۰ تخت ،یک مطلب دندان پزشکی ، اتقاق جراحی، اتاق ریکاوری، ارتوپدی، اسانسور  متصل به عرشه  برای انتقال بیمار به روی عرشه، اتاق  ترک اعتیاد، اتاق  قرنطینه، یک ازمایشگاه پزشکی و رادیولوژی است . ناو دارای دو پزشک شامل یک جراح و هشت نفر پرستار است . همچنین ناو دارای دو اشپزخانه و چهار سالن غذا خوری است البته سالن غذا خوری  افسران از درجه داران جدا است و دارای  یک بار نیز می باشد. ناو دارای دو سر اشپز و ۱۵ اشپز است

انبار توان جا داد ۳۱۵ تن مواد غذای  را دارد  که برای ۴۵ روز میتواند غذای  خدمه را تامین کند . مصرف روزانه ۵۰۰ کیلوگرم سبزیجات،۴۰۰ کیلوگرم میوه،۶۰۰ کیلوگرم گوشت، ۵۰۰ کیلوگرم ارد برای تولید نان و شیرینی است

ناو برای دفاع از خود دارای  چهار لانچر هر لانچر با هشت موشک دفاع هوایی  آستر۱۵ است. این موشک رادار فعال با  برد ۲۸ کیلومتر و توان مقابله  با موشک های  ضد کشتی  را دارد . این سیستم توان پوشش ۳۶۰ درجه و یا دفاع  از حمله  انبوهی   از موشک های   ضد کشتی را میدهد . همچنین ناو را میتوان  مجهز به پرتابگر دو تایی موشک فروسرخ  میسترال کرد. این پرتابگر ها روی سه پاییه نصب می  شوند و  برای موارد خاص در جلو و عقب شناور  قرار میگرند و قابل جمع شدند  اگرچه  جدید  دو لانچر میسترال هر کدام با شش موشک در عقب و جلوی ناو قرار داده شده است(ناو هواپیما بر به این بزرگی و بسیاری از ناو های هواپیما بر تنها دارای سامانه های برد نزدیک برای شکار موشک هستند بعد دوستان میگیوند  چرا ناوچه ۱۵۰۰ تنی موشک با برد ۱۰۰ کیلومتر ندارد زیرا همیشه این تفکر است که نمیتوان جلوی شلیک موشک را گرفت ولی میتوان ان را منحرف و یا نابود کرد انهم در عصر موشک های ضد کشتی با برد ۴۰۰ و یا ۶۰۰ و یا حتی ۱۰۰۰ کیلومتر مه ممکن است از دریاف زیر دریا، ساحل و یا هواپیما شلیک شوند)

شلیک آستر۱۵ از دوگل

همچنین ناو دارای هست توپ۲۰ م م  اف۲ است که البته در قابل سیستم دفاعی گرد هم امده اند که دارای یک دوربین اپتیک با دید حرارتی و مسافت یاب لیزری است و از درون  اتاق خدمه جنگ افزاری اتش می شود. این توپ را میتوان علیه قایق های تندرو، بالگرها  و یا هواپیماها در برد ۲۵۰۰ متری استفاده کرد

شال دوگل توان حمل ۴۰ هواگرد  را دارد که در فرانسه ترکیبی از سوپر اتندارد و رافال  و هواپیمایی ایی۲ هاوک ای و همچنین بالگرد است  است . سوپر اتندارد در سال جاری میلادی پروندش بعد از ۳۵ سال خدمت بسته شد و همکنون تنها جنگنده موجود رافال است که البته یک جنگنده چند منظوره است. معمولا این ناو دو تا ۳  هواپیمای هاوک  ای و  همچنین چندین بالگرد کوگارد، دوفین و پانتر است که برای نقش جستجو و نجات ، گشت دریایی و ضد زیر دریایی استفاده می شوند . معمولا ۲۵ جنگنده و ۱۵ بالگرد و هواپیمای هشدار دهنده در دستراس می باشند

دوگل دارای دو منجنیق بخار با برای پرتاب جنگنده با سرعت از روی ناو است. در واقع دو گل دو عرشه دارد که هر عرضه دارای یک منجنیق است  و میتواند یک جنگنده رافال  را طی ۹۰ متر به سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت برساند  و هر منجنیق  میتواند در عرض یک دقیقه دو بار جنگنده پرتاب کند. همچنین ناو دارای  دو اسانسور  با توان حمل ۵۰ تن بارمی باشد که وظیفه حمل  هواپیما ویا مهمات ها به روی عرشه است. اشیانه  ناو دارای سه بخش است. یکی برای هواپیماهای اماده و مسلح، دوم برای بخش تعمیرات و بخش بعدی برای پارک هواگردها. میتوان تمامی ۴۰ فروند هواگرد را درون اشیانه قرار داد

اشیانه تعمیر و نگهداری زیر عرشه

در تصویر خط دو منجنیق بخار اب ناو مشخص است

تاریخچه عملیات

شارل دو گل از نظر میزان تعمیر و نگهداری واقعا  رکورد دار است این ناو قبل از عملیات هم مشکلات بسیار داشت . برای نمونه در سال ۲۰۰۰ طی یک ماموریت  در غرب اقیانوس اطلس  به دلیل نقش در یکی از پروانه ها (شفت ها) که باعث شکسته شدن  ان شد و تحقیقات  نشان داد که  مواد به کار رفته در شفت   اصلا کارایی لازم را نداشته و طراحی شدن ان برای رسیدن  به سرعت بالا باعث کاهش استحکام شده از این رو شفت ناو کلمانسو روی این ناو بسته شد که باعث کاهش سرعت  ناو شد تا اینکه در سال ۲۰۰۸ دو شفت  ساخت امریکا روی ناو بسته شد

همچنین  این ناو در سال ۲۰۱۱ دارای  مشکلاتی در زمینه کابل های فرود و رنگ عرشه شد، در سال ۲۰۰۹ دارای مشکلاتی  در زمینه  لرزش زیاد قسمت عقب ناو شد ، مشکل در سیستم فاضلاب و همچنین مشکلاتی در بخش های که با گازهای سمی سر کار دشتند از موارد پر دردسر بعد از عملیاتی شدن ناو بود

در سال ۲۰۰۱ زمانی که کشورهای غربی برای درگیر در افانستان خود را اماده میکردند  فرانسه تصمیم به اعضام دوگل گرفت ولی این ناو به دلیل مشکلات فنی نتوانست به منطقه اعضام شود که باعث سر صدای زیاد در پارلمان فرانسه شد

تصویری از شکستن یکی از پروانه های یکی از دو شفت ناو دوگل

 در نهایت در ۲۱ نوامبر بعد از دو بار به تعویق  افتادن سفره  دوگل این ناو به اقیانوس هند رسید . در ۱۹ دسامبر   اولین ماموریت بمب باران بر فراز افغانستان توسط سوپر اتندارد ها انجام شد که حامل  بمب های لیزری بودند . در مجموع طی حضور دوگل  جنگنده های این ناو ۱۴۰ ماموریت انجام دادند و به طرف انها ۵ بار استینگر شلیک شد که به جای نرسید. در سال ۲۰۱۰ یک بار دیگر به منطقه باز گشت این بار نیز ۱۶۰ ماموریت انجام شد که البته رافال نیز در این ماموریت نقش داشت. در مارس ۲۰۱۱ بر ضد لیبی وارد عمل شد در حالی که دارای شش سوپر اتندارد و ده رافال بود . در نزدیکی سواحل لیبی مستقر شد تا بتنواند به سرعت حتی بدون سوختگیری هوایی جنگنده های خود را به منطقه اعضام  کند  و ۸۴۰ حمله انجام شد که بیشترین فعالیت این ناو طی  یک نبرد بود

از سال ۲۰۱۵ به بعد نیز در یک برهه  از زمان از خلیج فارس  و  در مورد دیگر از دریای مدیترانه  بر علیه داعش در عراق و سوریه  عملیات انجام داده است

دوگل برای فرانسه ارزش زیادی دارد با وجود همه مشکلاتش که به اندازه پنجاه  سال خدمت فوش  روی دست فرانسه خرج گذاشته ولی بازوی بلند فرانسه برای عملیات  در هر جای جهان است  از این رو فرانسه و یا هر کشوری دارای ناو هواپیما بر اصلا خیال دست کشیدن از ناو هواپیما بر را ندارند. البته در گذارشی در سال ۲۰۱۵ اعلام شد ناو دوگل به بالاترین میزان امادگی خود رسیده و بخش زیادی از مشکلات طی یک دهه خدمت حل شده است

یکی از اعضای ناو کلاس نیمتز نیروی دریایی امریکا و ناو دوگل

مشخصات

برگرفته از نام شارل دوگل
نوع کشتی ناو هواپیمابر
کلاس منحصر بفرد
کشور سازنده فرانسه-تولن
ساخت کارخانه دی‌سی‌ان‌اس
تاریخ سفارش ۳ فوریه ۱۹۸۶
تاریخ به آب اندازی ۷ مه ۱۹۹۴
ورود به ناوگان ۱۸ مه ۲۰۰۱
مشخصات
طول کشتی ۲۶۱٫۵ متر
پهنای بدنه ۶۴٫۳۶ متر
ارتفاع ستون ۷۵ متر
بارگیری استاندارد ۳۵٬۵۰۰ تن
حداکثر ظرفیت بارگیری ۴۰٬۶۰۰ تن
نوع موتور *۲ موتولقیاقلر K15 از نوع (PWR)،
هرکدام به قدرت ۶۱ مگاوات
*۲ موتور دیزل
تعداد خدمه ۱۹۵۰ نفر خدمه+۸۰۰ سرباز
سرعت ۲۷ گره دریایی
برد عملیاتی نامحدود-محدودیت غذایی تا ۴۵ روز
جنگ‌افزارها
رادار رادار هوایی ۳ بعدی DRBJ 11 B
رادار هوایی DRBV 26D
رادار سطح پایین DRBV 15C
رادار هدف‌یاب Arabel
توپخانه ضدهوایی *۸ توپ ۲۰م‌م مدل اف۲
*۴ توپ ۱۲٫۷م‌م میترالئوس
موشک دفاع هوایی *۸ موشک میسترال
*۴ پرتاب‌کننده سیلور
جنگ الکترونیک آشکارساز ARBR 21
پارازیت‌ساز مقابله‌به‌مثل ARBB 33
استراق سمع کننده ARBG2
۴ سامانه SLAT منحرف‌کننده اژدر
هواگردهای قابل حمل ۳۵ تا ۴۰ فروند هواگرد از انواع:
*داسو رافال
*سوپر اتاندارد
*ای-۲ هاوک آی

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.naval-technology.com/projects/gaulle

http://www.militaryfactory.com/ships/detail.asp?ship_id=Charles-de-Gaulle-R91

http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/cdg.htm

60+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.