ناوهای ابی خاکی و بالگرد بر و تداروکاتی

شناور ابی خاکی و لجستیکی کلاس آلبیون

شناور ابی خاکی و لجستیکی کلاس آلبیون

 

شناور ابی خاکی و لجستیکی کلاس آلبیون

میناگلرو

در سال ۱۹۸۱ نیروی دریایی انگلیس تصمیم گرفت برای کاهش بودجه نظامی خود، برخی قابلیت ها را در ارتش خود معلق کند که در این ضمینه تعداد ناوهای هواپیمابرکاهش میافت و از میان ناوهای آبی خاکی و ناوهای بالگرد بر ، یکی را در خدمت نگه میداشت که قاعدتا با دارا بودن توان حمل هواگرد بیشتر و استفاده در نقش هواپیمابر این ناوهای بالگردبر بودن که شانس بقای بیشتری داشتند و تصمیم ب  این شد با از خدمت خارج کردن ناوهای آبی خاکی خودبه این قابلیت در نیروی دریایی پایان دهد به همین دلیل دوناو اچ ام اس فرلس و اچ ام اس اینترپید را در حالت ذخیره نگه داشته و در واقع بشکل غیر عملیاتی در خدمت بودند

همین موضوع سبب جری و جسور شدن آرژانتین برای حمله به جزایر فالکلند شد و یکسال بعد آرژانتین دست به عملیات نظامی برعلیه بریتانیا زد و بسرعت جزایر فالکلند یا مالویناس را اشغال کردند،  انگلیس به سرعت این دو کشتی را وارد ناوگان اعزامی جهت درگیر در عملیات برعلیه آرژانتین گذاشت و شاید بی اغراق نیمی ازتوان عملیاتی انگلیس مرهون در خدمت داشتن این دوناو بود بخصوص که انگلیس از این دوناو بعنوان ناو حامل نیز بهره میبرداین دوکشتی هم در نقش کشتی ترابری ، هم در نقش کشتی حمل و نقل نیرو ، هم در نقش ضد زیرددریایی ، هم در نقش ناو آبی خاکی و هم در نقش بیمارستان دریایی انجام وظیفه میکردند و یک واقعیت را به نیروی دریایی سلطنتی نشان دادند و ان اینکه نیروی دریایی سلطنتی میتواند بدون ناو هواپیمابر دست به عملیات بزندولی بدون ناو ابی خاکی و بالگرد بر بشدت به مشکل خواهد خورد کما ابنکه در دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ نیروی دریایی انگلیس فاقد ناو هواپیمابر و ناوگان هوا دریا بودولی ناو اچ ام اس اوشن بخوبی موفق به پر کردن خلا ناوهای هواپیمابر شده بودهر چند که این ناو هم با توجه به اشکالاتی که در زمان ساخت ان به خاطر اشتباهات شرکت سازنده داشت قادر به بهره گیری از تمامی ظرفیت خود نبود و به طور مثال ناو قادر به میزبانی از هواپیمای جنگنده اف ۳۵ نبود

بهرحال امروزه به یمن وجود هواپیمای جنگنده بسیار پیشرفته و مدرن اف ۳۵ بی و پهپادهای تهاجمی اغلب ناوهای بالگرد بر قادرند بعنوان یک ناو هواپیمابر سبک ایفای نقش کنند بطور مثال بجز ناوهای هواپیمابرایالات متحده ، فرانسه ، بریتانیا ،  هند و چین ناوهای هواپیمابر سایر کشورها قادر به میربانی از جنگنده های ناونشین نیستند و به طور مثال کشورهای ژاپن ، کره جنوبی ، مصر ، تایلند ، استرالیا ، ترکیه ، ایتالیا ، اسپانیا ، برزیل بخشی از ناوهای ایالات متحده و فرانسه و برخی کشورهای دیگر در واقع ناو های هواپیمابر کامل نیستند هر چند که ناوهای کلاس آمریکا   از تناژ و جثه بزرگتری در برابر ناو شارل دوگل برخوردارهستند یا ناو ایزومی طولی بلند تر از ناو فرانسوی دارد

با این وجود هنوز هم دولت بریتانیا برای توسعه جایگزین برای دوناو در خدمت خود که یکی از انها در اواخر دهه ۱۹۵۰ کار ساخت ان آغاز و در ابتدای دهه ۱۹۶۰ وارد خدمت شده بود و و چهل سالگی را پشت سر گذاشته بود و وارد چهل و یکمین سال ورود به ناوگان شده بودبرنامه ای نداشت تا اینکه دومین شوک بزرگ به انها وارد شد

در جنگ سیرالئون انگلیس دست به اعزام ناو اچ ام اس فرلس زد ولی ناو بدلیل فرسودگی بسیار زیاد و همچنین عدم دریافت ارتقای مناسبی شدیداً کهنه ، زهوار در رفته و مستعمل شده بود که دلیل ان این بود که دولت بریتانیا که قصد خارج کردن این‌ناوها را از خدمت داشت دیگر هزینه های اضافه را بیهوده میدانست لذا زمان تعمییرات اساسی و ارتقاهای میان خدمتی ناو از اعزام آن به تاسیسات کشتی سازی سازنده خودداری کرده و تنها به یک سرویس سبک و مختصر اکتفا کردند و بعد از آن هم‌ وقوع نبردهای پی در پی و فشردگی تایم عملیاتی ناو فرصتی برای ارتقای ناو را نداد به همین دلیل اچ ام اس فرلس در زمان اعزام‌به سیرالئون بیشتر به یک ناو آموزشی شبیه بود تا یک ناو رزمی و خدمه در یک مکان غیر استاندارد و بسیار نامناسب قرار داشتند ،  در همان زمان موتورخانه ناو هم به دلیل مستعل بودن اغلب وسایل ایمنی موتورخانه دچار آتش سوزی بزرگی شد و خسارات بسیار سنگینی به ناو وارد امد که در ان زمان برای تعمییر و عملیاتی کردن آن باید معادل نیمی از بهای یک ناو نوساز  را هزینه میکردند از ان گذشته ادامه عملیات ناو مستلزم هزینه کردن ۲ میلیون‌پوند بعنوان هزینه های جانبی ناو بود که بسیار رقم نجومی میشد لذا بریتانیا ناو را بدون داشتن جایگزین از خدمت خارج کرد

از طرفی پس از وقایع برج های دوقلو در امریکا  لزوم تقویت ارتش و ایجاد شرایط ایده ال خود به عاملی برای سرعت بخشیدن به برنامه ساخت شناورهای جدید تبدیل شد و بسرعت یک بودجه ۴۲۹ میلیون پوندی (عزیزان ارزش پوند از دلار بسیار بیشتر است حتی از یورو هم‌بیشتر است )جهت ساخت  و دو ناو آبی خاکی در کنارناو اچ ام اس اوشن که بتازگی وارد خدمت شده بود میتوانست قدرت دریایی انگلیس را بشدت تقویت کند به همین دلیل ناو البیون و خواهر ان بولیوارک سفارش و کار ساخت انها بسرعت طی میشد

دو ناو ساخته شده نسبت به اسلاف قبلی خود که از خدمت خارج شده بودند بسیار پیشرفته تر ، با فضایی به مراتب وسیع تر و توان انجام ماموریت های متنوع تر بودند این ناوها ار نوع LPD هابودند در حالیکه اچ ام اوشن یک LHD بحساب می آمد که تفاوت انها با با LHD ها در عرشه پروازی کوچک انها و محدودیت در حمل هواگرد است در واقع ال پی دی هابا تمرکز بر قابلیت عملیات آبی خاکی توسعه یافته و قابلیت های منحصر بفردی از جمله توان حمل تانک اصلی میدان نبرد را دارند ولی LHD ها با اولویت توان حمل انواع هواگرد و حتی هواپیمای جنگنده توسعه یافته و دارای قابلیت هایی معادل یک ناو هواپیمابر سبک هستند و بهرحال هر کدام ویژگی های برجسته خود را دارند

ناوهای کلاس آلبیون بر خلاف LHD ها فاقد جزیره بودند و از پل فرماندهی مانند ناوشکن ها برخوردار بودند ، ناو از نمای سینه کاملا مشابه یک رزم ناو و ناوهای رزمی بود ولی از نمای عقب کاملا مشابه ناوهای حامل بود و در واقع از نظر طراحی میتوان آن را ترکیبی از طراحی یک ناو بالگردبر و یک رزم ناو بحساب آورد که نیمه جلوی شناور از طراحی ناوهای رزمی برخوردار بود و نیمه پشت ان شبیه یه یک ناو بالگرد بر بود

ناو توان مناسبی در عملیات در خلیج ها و سواحل کم عمق داشت

از نکات برجسته ناو توان حمل نیرو و تجهیزات آن بود که بخوبی قادر به جابجایی یک تیپ کامل با تمامی تجهیزات شامل خودرو  سلاح و ادوات آنها در کمترین زمان ممکن بود

اما از نکات منفی ناو عدم در اختیار داشتن سلاح کافی خصوصا برای مقابله با زیر دریایی ها بود بویژه اینکه توان حمل هواگرد ناو محدود بود و تنها ۳ تا ۵ بالگرد بشکل استاندارد حمل میکرد که از این تعداد تنها یک بالگرد حداکثر میتوانست بالگرد رزمی باشد از طرفی ناوهای LHD معمولا در زمان انجام ماموریت از یک ناو گروه اسکورت شامل دو تا سه ناوشکن برخوردار هستند ولی ناوهای LPD فاقد چنین اسکورتی هستند ک بطور مثال شناور در کلاس این ناو در ایالات متحده کلاس فریدوم است که در قیاس با آلبیون ناوهای فیدوم ی یک پادگان بحساب می آیند  که از انواع سلاحهای موشکی سطح به هوا ، سطح به سطح ، سطح به ساحل و مقابله با زیر سطحی ها برخوردار است و در کنار آن 3 تا 4 قبضه توپ چند منظوره دریایی هم برخوردار است انهم‌با توجه به اینکه این شناور در سال 2004 توان کامل رزمی بدست اورد و خیلی قدیمی نیست زیرا بطور مثال در ناوهای بالگرد بر کلاس وسپ معمولا 4 تا 6 بالگرد گشت دریایی و پیش اخطار در کنار 8 فروند بالگر ویپر و یا سوپر کبرا در نقش تهاجمی در اختیار دارند سوای از این بالگرد ها معمولا 4 تا 8 فروند بسته به نوع  ماموریت و میزان تهدید ترکیبی از هواپیماهای جنگنده  اف ۳۵ بی و ای وی 8 در نقش جنگنده آلرت و واکنش سریع در اختیار دارندو در کنار ان تا چهار بالگرد CH-60 H در اختیار دارند که وظیفه گشت هوایی و کنترل تهدیدات سطحی و زیر سطحی را دارند

ولی ناوهای کلاس آلبیون دارای آشیانه کوچک و عرشه پروازی کوتاهی هستند  که جهت عملیات  محدود هوایی طراحی شده است  و خیلی قادربه حمل پرتعداد هلیکوپترهای رزمی نبودهو دیگر اینکه عرشه  پروازی ان کوچک آن و توان محدود ناو در حمل هواگرد بود که تنها قادر به میزبانی 3 فروند بالگرد سنگین و 4تا 6 بالگرد سبک بود  این درحالی بود که ناو ژان دی آرک ( یا ژاندارک ) که از قضا  این درحالیست که ناو فضای کافی برای نصب یک قبضه توپ سینه 100 با 127 میلیمتری در کنار دو توپ 45 میلیمتری و یا 57 میلیمتری و یک یا دو لانچر موشک سی اسپارو و از همه مهمتر6  تیوپ  اژدر افکن را دارد که بشکل عجیبی دفاع از ناو به چند مسلسل سبک سپرده شده که بزرگترین نقص ناو است

این دو ناو پس از ورود بخدمت در کنار اچ ام اس اوشن و چهار ناو ابی خاکی بالگرد بر دیگر( که دارای سازه و طراحی تجاری بودند)  توان آبی خاکی نیروی دریایی انگلیس را تشکیل میدانند

یکی از ویژگی هایی که برای اولین بار در یک  کشتی جنگی انگلیس بکار گرفته شد  فن آوری پیشرانه دیزل الکتریکی بود‌که در کنار بخدمت گرفتن تجهیزات دیجیتالی در این کشتی باعث  کاهش خدمه از 550 نفر به 325 نفر شده بود

این کشتی دارای 325 نفر خدمه ناو به علاوه گروه پروازی ناو و توان حمل  710 نفر تفنگدار بشکل استاندارد و 405  نفر خدمه خودروها را حمل میکرد

ناوهای کلاس آلبیون در سال 1996 سفارش داده شد و اولین ورق فولاد ان 17 نوامبر 1997برش داده شد و کیل کشتی در 23 مه 1998  به زمین گذاشته شد در مارس 2001  به اب اندازی شد و در19 ژوئن 2003  توسط حامی مالی خود یعنی پرنسس رویال دختر ملکه اِلی به نیروی دریایی تحویل شد این کشتی دارای خواهری به اسم بولیوارک (ال15)است این ناو توسط کمپانی بی آی ایی سیستمز در ناسیسات کشتی سازی کامبریا ساخته شد این ناو بعنوان حامل گردان 6 تفنگدران دریایی رویال مارین خدمت میکنند این کشتی و خواهرش در اصل بخش اعظم قدرت آبی خاکی نیروی دریایی سلطنتی را تشکیل میدهند ، هرکدام از این ناوها بشکل استاندارد و در شرایط عادی 410 کماندو و یا تفنگدار دریایی را منتقل کنند حال در شرایط اضطراری تا دو و یا حتی چند برابر این تعدادرا میتواند بشکل فشرده جابجا کند این کشتی قادر به حمل تمامی زره پوش های در خدمت ارتش بریتانیا شامل تانک و خودروی زرهی ،  نفربر و توپ خودکششی است برای حمل تانکها از 4 لیندینگ کرافت و برای انتقال سربازان از 4 عدد هاور کرافت که در عرشه میانی قرار دارند و یا ناوگان هواگردهای ناو جابجا میشوندعرشه پروازی میتواند سه بالگرد سنگین مانندCH-47 را در خود جای دهد

در بخش سلاح ، ناو دارای دوسیستم گلکیپر بود که تشکیل شده بود از یک گاتلینک 30 میلیمتری که نسخه ای از توپ GAU-8 آونجر بود که مجهز به سیستم هدایت و مشابه فالانکس ولی با توپ قویتر بود که برعلیه اهداف سطحی هم کارایی داشت و حداکثر برد توپ در دفاع هوایی 3000 متر و بر علیه اهداف سطحی 3500 تا 4000 متر بود

همچنین دو توپ 20 میلیمتری دریایی هم روی ناو قرار داشت که هم برعلیه اهداف سطحی ، هم ساحلی و هم هوایی کاربرد داشت و در نهایت چهار قبضه گاتلینگ ۷/۶۲  مینی گان نیز که قویترین سلاح در میان سلاحهای کالیبر ۷/۶۲ است نیز در ناو نصب بودند که چند منظوره بودند

عرشه ناو بخوبی تقویت شده بود و قابلیت قرار گرفتن خودروهای زرهی روی عرشه را دارا بود

سابقه عملیاتی

در سال 2004  بعنوان ناوپرچمدار در رزمایش  چند ملیتی که در نروژ برگزار میشد شرکت کرد

در 11  نوامبر 2004 جهت پشتیبانی از عملیات نظامی فیلیس به سواحل ساحل عاج اعزام شد

در سال 2006 مورد ارتقا قرار گرفت که یک مجموعه بسیار پیشرفته تجهیزات فرماندهی و کنترل میدان نبرد دریافت کرد و  بهمراه آن به  سیستم‌ های ارتباطی ایمن مجهز شد

در 28 اوت  2006 در حالیکه‌ بتازگی با خواهرش از

تخلیه شهروندان بریتانیایی و فرانسوی از لبنان بازگشته بود از بندردیونپورت  جهت یک ماموریت جنگی به سواحل بندر دارالسلام در غرب آفریقا اعزام شد ، ابتدا قرار بود ناو اچ ام اس اوشن اعزام شود ولی به دلیل شیوع سل در میان ملوانان ناو اوشن و قرنطینه کردن ملوانان در ناو اوشن ناچار شدند ناو اچ ام اس آلبیون را علیرغم اینکه بتازگی از ماموریت مراجعت نموده بود اعزام کنند  مدت حضور ناو بسیار طولانی شد و از 11 سپتامبر تا 22 نوامبر در این منطقه مستقر و به عنوان ستاد فرماندهی عملیات و ناو سرفرماندهی نیروهای ائتلاف 3000 تفنگدار بریتانیایی و 11 ناو جنگی به علاوه تعدادی کشتی تدارکاتی را فرماندهی میکرد در ابن عملیات با ناو بالگردبر  اچ ام آ اِس مونتشبای دست به یک عملیات بسیار موفق ابی خاکی زدند

در اواخر ژوییه  ۲۰۰۷ طی مراسم جشنی ملی  در شهر ساندرلند در عملیاتی تشریفاتی برای بازدید شهروندان و توریست ها از بخش های مختلف ناو و بشکل تشریفاتی رودخانه شهر لنگر انداخت

در اوریل سال 2010 بعنوان بخشی از عملیات جابجایی اضطراری نظامیان انگلیسی از ناتینگهام شایر به بندر ساندرز اسپانیا اعزام شد تا گروهی از نیروهای ارتش بریتانیا را از اسپانیا به انگلستان منتقل کند این ماجرا در زمان فوران خاکستر از آتشفشانی در ایسلند که سبب تشکیل ابرسیاهی در آسمان شد که تمامی پروازها به حالت تعلیق در آمد و نظامیان انگلیسی را در اسپانیا سرگردان کرده بود

در ماه مه 2010 بهمراه دیگر ناو ابی خاکی بریتانیا یعنی اچ ام اس اوشن به همراه ناوگان اسکورت رزمی به کارولینای شمالی اعزام شدتا در یک رزمایش چند ملیتی با حضور فرانسه و ایالات متحده و چند کشور دیگر شرکت کند و درپایگاه لیجن مستقر شد

در اواخر سال 2010  به دلیل بازنگری بریتانیا در سیاست های دفاعی و کاهش بودجه نظامی خود هم ناو آلبیون و خواهرش بولیوارک با اینکه تنها 7  سال بود وارد خدمت شده بودند اما آینده انها در ابهام قرار گرفت بطوریکه‌بولیوارک در همان زمان از خدمت خارج و در حالت ذخیره قرار گرفت ولی با خارج کردن ناو هواپیمابر ارک رویال از خدمت عملا بریتانیا ناو هواپیمابر در اختیار نداشت لذا ناو ‌البیون و ناو اچ ام اس اوشن ارزش دو چندانی به عنوان ناو حامل پیدا نمودند و توانست همچنان در خدمت بماند

در کل ناو اچ ام اس آلبیون  L-14  یک ناو حامل  به طول ۱۷۶ متر و عرض 30 متر بود و دارای 7/1 متر آبخور بود وزن خالی ناو 19250 تن بود و در حالت فول لود 21560 تن جابجایی ناو بود و دارای یک درب بزرگ یک لنگه برای ورود و خروج تجهیزات آبی خاکی و دوزیست شامل هاور کرافت ، لیندینگ کرافت ، قایق های نظامی ، خوروهای زرهی دو زیست و ….. بود

بعنوان پیشرانه از سیستم فن تونلی بهره میبرد که  در زمان خود جدیدترین پیشرانه های دریایی بود که تمام الکتریکی است و در واقع دو موتور دیزل کشتی فقط بعنوان نیروگاه تولید برق فعال بودند که پس از تولید برق و فراهم کردن نیروی الکتریکی مورد نیازناو و انتقال برق به سیستم پیشرانه و مولدهای ان بکار گرفته میشد  که ناو رابه سرعت  18  گره دریایی معادل 33 کیلومتر در ساعت میرساند ولی تا 20 گره نیز میتوانست سرعت ناو برسد هرچند که سرعت کروز ناو 14 گره و حداکثر سرعت استاندارد 18 گره بود  برد ناو هم نزدیک به 15000 کیلومتر بود

در بخش تجهیزات حمل و نقل دارای

تعداد 4×LCU MK10

تعداد 4×LCVP MK5

تعداد 2×22 MK2

67 تانک و خودروی زرهی بهمراه 710 نفر تفنگدار

خدمه 325  نفر

ناوگان هواگردها 3 فروند بالگرد سنگین یا تیلیت روتور یا 5 فروند بالگرد متوسط بشکل استاندارد و 6 بالگرد سنگین یا 10 فروند بالگرد متوسط بشکل فشرده و در حالت اضطراری

ناو های کلاس آلبیون در یک نگاه

خواستگاه : بریتانیا

کابر : نیروی دریایی سلطنتی

تیراژ : 2 فروند ، اچ ام اس آلبیون ، اچ ام اس بولیوارک

تعداد خدمه : 325  نفر خدمه ناو به علاوه گروه پروازی

سفارش : 1996

ورود به ناوگان : 2003

طول : 176 متر

عرض : 29/9 متر

آبخور : 6/7 متر

تناژ خالی : 19560 تن

حداکثر وزن : 21500تن

پیشرانه : دو پیشرانه فن تونلی الکتریکی که برق مورد نیاز توسط 2 موتور ریزل باتوان اسب بخار و دو ژنراتور تولید میشد

حداکثر سرعت : 20 گره دریایی

دامنه برد : با سرعت 14 گره دریایی 14826 کیلومتر

تعداد تفنگداران دریایی : 710 نقر

ناوگان هواگرد : 3 فروند بالگرد سنگین و یا هواپیمای عمود پرواز ای وی 8

تجهیزات حمل و نقل 4 لیندینگ‌ کرافت به علاوه 4 هواناو یا هاورکرافت ،

تجهیرات اضافی : 6 دستگاه تانک چلنجر 2 و 30 خودروی زرهی و نفربر و یا 50 دستگاه کامیون نظامی

تسلیحات : دو دستگاه سیستم دفاع ضد موشکی گلکیپر که دارای یک گاتلینگ 30 میلیمتری مشابه توپ هواپیمای  ای10 و دو قبضه توپ دفاع هوایی 20 میلیمتری  و چهار مسلسل ، گاتلینگ 7/62 میلیمتری مینی گان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن