خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

نفربر زرهی ام113

نفربر زرهی ام113 ساخت امریکا توسط شرکت اف ام سی طراحی شد. این شرکت قبل از این دو نفربر شنی دار دیگر  با نام ام 59 و ام 75 را طراحی کرده بود که  ام113 بسیار شبیه انها بود.علیرقم  اینکه  ارتش  دو خودروی ام 59 و ام75 را در دهه 1950   به خدمت گرفت ولی ارتش  یک خودروی زرهی چند منظوره می خواست  که هم به عنوان یک خودروی هوابرد  عملیات انجام دهد  وهمچنین به عنوان یک خودروی زرهی  برای نیروی زمینی توان ابی خاکی داشته باشد   .از این رو کار بر روی خودروی زرهی  جدید توسط اف ام سی در میانه دهه 1950  اغازشد

اف ام سی در پاسخ به نیاز ارتش دو نمونه از طرحی با نام  تی 113  را توسعه داد یکی مجهز به زره الومینیومی  سبک و دیگری بدنه فولادی. ارتش نسخه الومینیومی   را پذیرفت که سبک تر بود و البته  سطح حافظت خوبی نیز داشت  که با نام ام113 در سال 1960  وارد خمت ارتش امریکا شد. این نسخه مجهز به موتور بنزینی بود ولی از انجای که بنزین خطر اشتعال  دارد نسخه ام113 ای 1 در سال 1964 واد خدمت شد که دارای موتوری دیزل بود.

M113-A1
M113-A1

ام113 یک نفر بر زرهی شنی دار با طول 4.8 متر و وزن  12.3 تن است که در  الومینیوم  بهره می برد. توان حمل 11 سرباز را دارد که از طریق  یک درب باز شونده به طرف پایین  سوار  میشوند و در دو طرف کابین   نیمکت های برای نشستن سربازان وجود داشت . می شد جای نیمکت ها تا چهار یا شش برانکارد قرار داد. دارای   دو خدمه است یکی  راننده  و دیگری  فرمانده . راننده  در جلو سمت راست قرار دارد و با کمک پنچ  ، پیرسکوب خارجی رو به بیرون  دید دارد و می توان از طریق دریچه بالای  سرش ، سرش را بالا از خودرو بیرون بیاورد. رانند برای هدایت دارای  دو دسته سنتی یکی برای هدایت یکی از شنی ها بود .

فرمانده که می توان ان را فرمانده   جوخه ای که سوار بر ام113 می شوند  دانست  در کنار رانند کمی عقب تر  در مرکز نفربر (کمی به طرف جلو) نشسته  بود و از طریق یک دریجه در بالای سرش به بیرون دستراسی داشت . همچنین یک دریچه مربعی  شکل در پشت سر دریچه فرمانده برای بیرون امدن سربازان در صورت نیاز قرار داشت .ام113 یک خودروی ابی خاکی با توان عبور از روی اب بود و می توانست با سرعت 6 کیلومتر بر ساعت از رودخانه رد شود  و دارای یک صفحه  فلزی در جلوی بدنه برای جلوگری از ورود اب بر روی بدنه بود که در میدان نبرد به عنوان یک صفحه زرهی اضافه استفاده میشد .

M113-A2

یک موتور دیزل  6 سیلندر  275 اسب بخاری  داشت که با در نظر  گرفتن وزن سبک ان دارای  رانش به وزن 22.36 اسب بخار بر هر تن بود و می توانست  در جاده به سرعت 67 کیلومتر بر ساعت نیز دست یابد و برد ان 480 کیلومتر بود.موتور در سمت راست در جلو کنار راننده قرار دارد .

دارای  12  تا 38 م م زره بود که بیشترین میزان زره شامل  38 م م زره شیب دار   از جنس الومینیوم  بود که در ساخت هواپیما از ان بهره برده می شد. این زره دست کم از روبرو در برابر مسلسل 12.7 م م مقاومت   داشت ولی نمی توانست  در برابر مسلسل سنگین 14.5 م م ویا توپ های 20 و 30 م م مقاومت کند.همچنین در برابر سلاحی چون ار پی جی 7 نیز صدمه پذیر بود

سلاح که بر روی تقریبا تمامی  ام113 قابل نصب بود مسلسل 12.7 م م برونینگ ام 2بود که  معمولا 1500 تا 2000 گلوله نیز درون نفربر حمل می شد . این مسلسل   سنگین توان اتش موثر را تا برد 2 کیلومتر به  فرمانده می داد  و با در نظر گرفتن چرخش محوری که فرمانده روی ان قرار داشت توان پوشش 360 درجه را داشت . همچنین بسیاری از  ام113 به پاییه نصب لانچر موشک ضد تانکی  چون دراگون و یا تاو مجهز شدند و  برخی حتی به نارنجک انداز  خودکار 40 م م. تمامی این سلاح ها توسط فرمانده ای  نفربر هدایت میشد.

از سال 1960 تا میانه دهه 1980 دست کم 80000 عراده نفربر ام113 ساخته شد که بیش از 50 ارتش هان خدمت گرفته است. ارتش امریکا همکنون 20000 عراده را همچنان در نقش های مختلف در خدمت دارد که همگی به نسخه ای 3 ارتقا یافته اند. امروزه برادلی  نفربر رزمی اصلی ارتش امریکا در خط مقدم است اگرچه همچنان ام113 نقش پر رنگی را برای حمل و نقل پشت میدان نبرد و حتی نبرد در خط مقدم دارد

چندین مدل از ام113 ساخته شد

ام 113:نسخه پاییه  با موتور بنزینی   209 اسب بخاری  که در سال 1960 وارد خدمت  شد

ام113 ای 1:دارای  یک موتور دیزل 215 اسب بخاری  معرفی شده در سال 1964

ام113 ای2: نسخه ای با اصلاح در رادیاتور    همچنین سامانه تعلیق  پیشرفته تر و مخازن بهبود یافته از نظر  زره  و افزایش زره در دو طرف بدنه و افزایش فضای داخلی . این مدل سنگینتر   بود و در سال 1979 معرفی  شد.در حالی که دو مدل قبلی نفربر ابی خاکی  بودند این مدل به دلیل افزایش وزن چنین توانی را  نداشت . همچنین این نسخه دارای  دو نارنجک انداز دود زا در جلوی  بدنه بود

ام113 ای 3: مجهز به موتور قویتر و زره بهبود  یافته. این  مدل در سال 1987 معرفی شد و می توان تمامی مدل ها را به این مدل ارتقاء  داد

نفربر ام113 ACAV:  این نسخه  مسلح برای پوشش اتش بیشتر برای نیروی هایی پیاده بود. مشکل ام113   این بود که فرمانده که از دریچه بیرون می امد   در معرض اتش دشمن بود. از این رو یک راه حل ساده باعث  به وجود امدن نسخه ACAV  شد. این نسخه دارای  یک سپر فلزی  برای مسلسل سنگین 12.7 م م فرمانده بود و همچنین این  نسخه دارای  دو دریچه در پشت سر  دریچه فرمانده در دو طرف بدنه بود بود که هر کدام از دریچه ها نیز به یک مسلسل 7.62 م م ام 60 مجهز بودند که انها نیز سپر حفاظتی خود را داشتند  . سپر های حفاظتی  توان مقابله با گلوله های  سلاحی چون ای کی 47 را داشت  . این خودرو در سال 1965 در ویتنام با کار رفت و اکثر انها بهسازی  روی ام 113 ای 1 بود.

ام113 ACAV مجهز به سه مسلسل با سپر های محافظتی. در تصویر صفحه مربوط به جلوگیری از امدن با بر روی بدنه برای حرکت نفربر روی اب مشخص است

ام 106:نسخه ای بر اساس شاسی ام 113 که بر روی بدنه در قسمت  عقب دارای یک درب  بود که با باز کرد ان لوله یک خمپاره انداز 120 م م ،  ام 106 را بیرون اورده و با ان اجرای اتش  می کردند و در واقع ام 106 یک واحد اتش خمپاره 120 م م متحرک بود.طی چهل دهه  گذشته چندین  نمونه  خمپاره انداز  120   روی ان نصب شد. همچنین این مدل مانند ام113 معمولی دارای  مسلسل 12.7 م م بود

ام 125: نسخه های  دیگر برای حمل خمپاره انداز 81 م م،  ام 25.

ام 132:نسخه ای مجهز به یک لوله شعله افکن که در ویتنام مورد استفاده قرار گرفت.این نسخه دارای  یک برجک کوچک به جای  دریچه فرمانده بود که دارای یک لوله  شعله افکن  با برد 50 متر بود. همچنین هم راستا  با لوله شعله افکن دارای یک مسلسل 12.7 م م بود.

ام132 مجهز به یک برجک با لوله شعله افکن
ام132 مجهز به یک برجک با لوله شعله افکن

ام 150: نسخه حامل مجهز به یک پرتابگر موشک ضد تانک تاو. این نمونه در پشت سر دریچه فرمانده دارای یک دریچه دیگر بود که کاربر تاو از ان بیرون می امد و با موشک تاو اجرای اتش میکرد

ام 163:  یک سامانه پدافند بر اساس  شاسی ام113 و یک توپ گاتیلینگ 20 م م شش لول ام 61. برای اشنایی بیشتر به مقاله سامانه های پدافند هدایت شونده ارتفاع پایین ساخت امریکا رجوع کنید

ام 48 چاپارل: یک سامانه پدافندی بر اساس شاسی ام113 متشکل از چهار موشک  سایندوندر در نقش سامانه پدافندی ارتفاع پایین.برای اشنایی بیشتر  به مقاله سامانه های پدافند هدایت شونده ارتفاع پایین ساخت امریکا  رجوع کنید

ام150 حامل موشک تاو
ام150 حامل موشک تاو

ام 548 : نسخه باربری ام113 که به جای کابین سربازان دارای  یک محفظه بار رو باز مانند یک وانت بود

ام 577 : نسخه فرمانده ای دارای  سقف  بلند تر دارای  میز  نقشه و تجهیزات  رادیویی  دوربرد

ام 752:حامد موشک بالستیک تاکتیکی لنس

ام 752
ام 752

ام 910: یک نسخه ضد تانک که دارای  یک برجک  جمع شونده بر روی بدنه است که توان چرخش 360 درجه را دارد  و میتواند 35 درجه به طرف بالا و 30 درجه به طرف پایین  حرکت کند و از یک دوربین دید  حرارتی برای درگیر در شب بهره می برد . در درون برجک دو موشک تاو قرار دارد و میتواند تا هشت موشک تاو را نیز در درون بدنه حمل کند.

ام910
ام910

ام 579: نسخه ریکاوری  مجهز به یک چرثقیل  برای حمل و نقل تجهیزات  گردان مهندسی با توان حمل 6 تن بار. این نمونه نیز  دارای یک مسلسل 12.7 م م

دیگر کشورها نیز نسخه های بر اساس شاسی ام113 توسعه  دادند

 ام113 ای 1  Fire Support Vehicle FSV:  نسخه ای در خدمت ارتش استرالیا  دارای  یک برجک  با  توپ 76 م م  انگلیسی ال 23 ای 1  و یک مسلسل  7.62 م م هماهنگ  با برجک اصلی  بود. این نمونه  در دهه 1970 وارد خدمت  شد و برای پشتیبانی  از نیروی پیاده  استفاده میشد

ام113 ای1 Medium Reconnaissance Vehicle (MRV: یک خودروی شناسایی سبک با شاسی ام113 برای ارتش استرالیا  شامال یک توپ 76 م م  و یک مسلسل 7.62 م م هماهنگ  با برجک اصلی  بود. برجک در واقع متعلق به خودروی زرهی  انگلیسی اسکورپین بود که ان نیز از همین  توپ بهره می برد. همچنین این خودرو دارای  سامانه دید حرارتی  نسل اول و یک نور افکن فروسرخ  برای  تقویت دید در شب بود و  از  هشت نارنجک انداز  دود زا و سایت هدفگیری برای توپچی و نظارتی برای فرمانده بهره می برد  و دارای چهار خدمه بود.این نمونه توان حمل سرباز را نداشت

M113A1 Medium Reconnaissance Vehicle (MRV).

ADATS: یک سامانه پدافندی  بر اساس شاسی ام113 هشت موشک پدافند ارتفاع پایین و بسیار پایین  و یک رادار با برد 25 کیلومتر. این سامانه در کانادا توسعه یافت.

Uparmored M113 : نسخه ارتقا یافته در مصر دارای  زره بیشتر و مقاومت  در برابر کالیبر  23 م م و مجهز به یک توپ خودکار 25 م م بر روی بدنه و دارای   یک سپر محافظ. این نمونه 950 کیلوگرم افزایش وزن داشته است

ماچپت: یک سامانه دفاع  هوایی اسرائیلی مشابه  سامانه ام 163  امریکایی  متشکل  از یک توپ 6 لول  20 م م . این نمونه دارای یک سامانه دید حرارتی  است و از یک لانچر چهار تایی پرتاب  موشک استینگر  بهره می برد

ماچپت
ماچپت

شیلیم: یک رادار  متحرک ایی ال 2310 اسرائیلی بر روی شاسی ام 113

سیدام 25: یک سامانه دفاع هوایی هدایت شونده ساخت ایتالیا شامل  چهار توپ 25 م م اورلیکن  و یک سامانه دید اپتیکی  و مسافت یاب لیزری است . چهار توپ دارای  سرعت اتش 2400 گلوله بر دقیقه است و برد موثر ان  2500 متری است

ان ام 135 : یک نمونه ام113 متعلق به ارتش نروژ مسلح به یک  برجک  با یک توپ خودکار 20 م م سرعت اتش 900 گلوله بر دقیقه و یک مسلسل 7.62 م م ام جی 3  و شش لوله نارنجک انداز دود  زا. همچنین دارای  یک دریچه اضافی بر روی بدنه است .

سیدام 25
سیدام 25

ام ام 145: نسخه ای از ام113 متعلق به ارتش نروژ  مجهز به  یک برجک با دو موشک ضد تانک تاو

ام113 ای 2 ایگلا. نسخه ای متعلق به ارتش سنگاپور مجهز  به  یک رادار جستجو   بر روی برجک و شش موشک فروسرخ   ایگلا در کناره بدنه .

ام113 ای 2 ایگلا
ام113 ای 2 ایگلا

Schützenpanzer 63/73: نسخه ای  در خدمت ارتش سوئیس  مجهز به  یک برجک با یک توپ 20 م م خودکار و یک مسلسل 7.62 م م و مجهز به یک دریچه بیشتر بر روی بدنه

 ام113 در ایران

این نفر بر یکی از نفربر های اصلی ارتش ایران است که در زمان رژیم قبلی تحویل ایران شده است . ایران در سال 1966 تا 1968  موفق به دریافت 300 عراده ام113 از نسخهA1  از امریکا شد و در ادامه 100 عراده دیگر از همین مدل را در سال 1978 دریافت کرد . این نفر بر در ایران به مسلسل 12.7 م م برونینگ ویا دوشکا و حتی موشک تاو و کونکورس دیده شده است

ام113 ایرانی
ام113 ایرانی

 مشخصات کلی ام113 ای1

وزن:12.3 تن

طول:4.8 متر

ارتفاع2.5 متر

خدمه :دو نفر و 11 سرباز

زره: بین 12 تا 38 م م الومینیومی

موتور: یک دستگاه موتور دیزل 6 سیلندر 275 اسب بخاری

رانش به وزن:22.36 اسب بخار بر تن

سرعت:67 کیلومتر بر ساعت

برد:480 کیلومتر

ترجمه:عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن