نفربرها و خودروهای نظامی

نفربر زرهی نمر

نفربر زرهی نمر

تبدیل تانک به نفربر  در دهه 1970  به بعد در برخی کشورها  انجام شد ولی هرگز فراگیر نبود. اسرائیل اولین پیش قدم  در این زمینه بود. اسرائیل نیاز بسیار به نفربر زرهی داشت زیرا این گونه خودرو ها نیروی پیاده  را در برابر گلوله های مستقیم و حتی حملات توپخانه و راکتها محافظت میکرد. اسرائیل در دهه 1970 تعداد زیادی تانک قدیمی  داشت که یا متعلق به خودش بود ویا از ارتش های عربی غنیمت  گرفته بود از این رو تصمیم به تبدیل انها به نفربر زرهی گرفت

اسرائیل در مرحله اول صدها تانکی تی 55 قدیمی  و تانک های قدیم سنتورین را تبدیل  به نفربر کرد. این کار با برداشتن برجک و انتقال موتور از عقب به جلو انجام می شد. با رفتن موتور به جلوی تانک یک درب  برای سوار شدن سربازان در انتهای تانک قرار داده شد. به  تانک سنتورین تبدیل شده نگماچون و به تی 55 های تبدیل شده اچزاریت  گفتند . هر کدام از این نفربرها بین دو تا سه خدمه و توان حمل 7 سرباز را داشتند.

اسرائیل از  این کار تجربه بسیار به دست  اورد . اگرچه نفربر های که بر اساس تانک  به دست می امد بسیار سنگین تر بودند برای نمونه یک نفربر زرهی ام 113 حدود 12 تن  وزن دارد ولی سنتورین  تبدیل شده 52 تن و تی 55 تبدیل شده 44 تن وزن داشتند ولی  یک امتیاز  بزرگ نیز داشت و ان نیز این بود که چنین  نفربری،حفاظتی زرهی  معادل یک تانک دارد . در حالی که اکثر نفربرها در مقابل راکتهای جون ار پی جی  اسیب پذیر هستند  ولی دست کم این نفربرها  چنین سلاحی را دفع میکند(البته با نصب توری زره راکت میتوان از این نفربرها نیز در برابر اتش ار پی جی محافظت کرد ویا با نصب زره واکنشی)

نسخه نفربر تانک سجورین
نسخه نفربر تانک سجورین
نسخه نفربر تی 55
نسخه نفربر تی 55

اسرائیل در دهه 1990 به دلیل مسائل مالی نتوانست  تعداد زیادی تانک را تبدیل به نفربر کند اگرچه حدود 400 عراده را تبدیل کرد ولی نیاز به تعداد بیشتری نفربر این کشور را مجبور به  استفاده از ام113 کرد که بسیار در برابر حملات راکتی اسیب پذیر است و از دست دادن چند ده عراده  ام 113 در جنوب لبنان و غزه باعث شد تا اسرائیل به دنبال نفربر مقاومتری  برود . از انجای که تجارب استفاده از تی 55 و سنتورین در همین میادین  نشان داد تنها تعداد انگشت شماری از انها انهم معمولا بر اثر بمب کنار جاده ای از بین رفته ، از  این رو اسرائیل تصمیم به خرید نسخه نفربر تانک مرکاوا کرد

در سال 2004 چند عراده مرکاوا  به نفربر ارتقا یافته و ازمایش شدند اگرچه مدتی برنامه با  خطر لغو  شدن به دلیل مسائل مالی مواجه بود ولی بعد از نبرد در جنوب لبنان در سال 2006 و اسیب پذیری  بالای ام 113 باعث شد تا در سال 2008 در نهایت ارتش اسرائیل  نخستین سری نفربر مرکاوا را که با نام نمر شناخته می شود دریافت کند

نمر
نمر

نمر بر اساس شاسی نسخه مارک4 تانک مرکاوا یا اخرین نمونه این تانک ساخته شده است  ولی تغییرات نیز داشته است. در مرحله اول یک درب عقب برای سوار  سربازان نصب شد و برجک تانک نیز حذف شد زیرا نیاز به ان نبود. خودرو یک نفربر زرهی است نه یک نفربر زرهی مسلح البته می توان روی ان مسلسل نصب کرد ولی این خودرو برای پشتیبانی  از نیروی پیاده نیست برای حمل و نقل انها است. خود مرکاوا  در نقش یک تانک تنها  تانک جهانی است که میتواند چهار سرباز را درون خود حمل کند زیرا  موتور مرکاوا در جلوی ان است از این رو با برداشتن برجک در نمر جای بیشتری برای سربازان پیاده باز  شده است(برای اشنایی با تانک مرکاوا اینجا را کلیک کنید)

 تانک دارای  همان میزان حفاظت زرهی مرکاوا است و روی بدنه یعنی جای که در نسخه  اصلی برجک قرار داشت  مجهز به بلوک های کامپوزیت زره غیر انفجاری واکنش دهنده مشابه ان چیزی که روی خود مرکاوا می باشد ، نصب شده است. این بلوکها ماژولار  بوده و می توان انها را تعویض کرد. این خودرو از نظر زرهی میتواند  اکثر موشک های ضد تانک موجود ویا راکت های  چون ار پی جی 29 را نیز دفع کند البته بستگی دارد که از کدام سمت به نمر برخورد کند. زرهی اصلی تانک متشکل از کامپوزیت،سرامیک و فولاد + زره واکنشی  غیر انفجاری  است که روی نفربر پیچ شده است

همچنین زیر نفربر دارای شکل V شکل است تا در صورت  انفجار مین ویا بمب زیر خودرو موج انفجار را به دو طرف خودرو هدایت کرده . این خودرو میتواند انفجار یک بمب ده کیلوی را در زیر خود تحمل کند . همچنین  خودرو دارای شش نارنجک انداز  دود زا در قسمت عقب خودرو است . این نارنجک اندازها با پشتیبانی یک سنسور هشدار لیزری  که روی خودرو نصب شده اند میتوانند به خوبی برای حفاظت  در برابر موشک های ضد تانک لیزری استفاده شوند

به محل قرار گیری درب سوار شدن دقت کنید که از دو طرف حفاظت بالا دارد. البتهیکی از مشکلات این است که درب کوچک است و سرعت سوار شدن و پیاده شدن کم است
به محل قرار گیری درب سوار شدن دقت کنید که از دو طرف حفاظت بالا دارد. البته یکی از مشکلات این است که درب کوچک است و سرعت سوار شدن و پیاده شدن کم است

 درب سوار شدن نیروها به شکل جالبی کمی داخل خودرو ساخته شده است تا زمانی که درب باز می شد و سربازی  در ورود درب می باشد  از دو طرف مورد اتش دشمن قرار نگیرند . همچنین چند دریچه کوچک در انتهای خودرو زرهی برای دیدن زدن  رو بیرون برای سربازان نصب شده است . در داخل  خودرو دو ردیف نیمکت برای نشستن سربازان نصب شده است  و خودرو توان حمل 9 سرباز مسلح را دارد و به غیر از سربازان سه نفر دیگر نیز خدمه نمر را تشکیل می دهند.

 راننده که در جلو قرار میگیرد  و دارای جایگاهی  مشابه مرکاوا است. راننده  پشت موتور قرار دارد زیرا نمر نیز مانند مرکاوا که موتورش در جلو است  از این رو خود موتور یک حفاظت بیشتری را برای خدمه در جلو ایجاد کرده است. فرمانده و توپچی عقب قرار دارند

فرمانده در سمت راست  قرار میگیرد و در بالای سرش یک دریچه وجود دارد که دور تا دور ان را چندین  پیرسکوپ برای دید رو به بیرون  فرمانده قرار داده شده است .  یک خدمه دیگر نیز کنار فرمانده سمت چپ قرار میکرد گه ان نیز دارای  پیرسکوب و یک دریچه در بالای سرش است. این خدمه  میتواند یک سرباز باشد تا از سلاح  روی خودرو استفاد  کند که البته بدون ان نیز فرمانده میتواند از سلاح روی خودرو استفاده کند

خودرو در جلوی بدنه دارای یک موتور دیزل المانی AVDS-1790-9AR با 1200 اسب بخار قدرت می باشد . این موتور مربوط به مرکاوا مارک3 است و دارای  بسته قدرت برای جایجای موتور در عرض 30 دقیقه  است با در نظر گرفتن وزن 60 تنی  این خودرو  ، نمر دارای رانش به وزن 20 اسب بخار بر تن است که رقم مناسبی است و تحرک مناسب را به این خودرو میدهد و این نفربر می تواند  با نه  سرباز کامل  مسلح به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت در جاده حرکت کند و برد ان 500 کیلومتر است.

مسلسل و تجهیزات اپتیک روی بدنه برای اتش از درون نفربر
مسلسل و تجهیزات اپتیک روی بدنه برای اتش از درون نفربر
در تصویر به خوبی دو مسلسل روی نفربر مشخص است که یکی دارای تجهیزات اپتیکی است
در تصویر به خوبی دو مسلسل روی نفربر مشخص است که یکی دارای تجهیزات اپتیکی است

خودرو را میتوان به مسلسل 7.62 و یا 12.7 م م ویا نارنجک اندازهای  40 م م خودکار مجهز کرد. نسخه استاندارد  داری یک مسلسل کنترل شونده از درون خودرو  توسط فرمانده است.  این مسلسل 12.7 م م برونینگ  در کنار خود دارای یک دوربین مدار بسته با توان دید در شب است که توسط یک دسته جواستیک  شکل  از درون خودرو هدایت می شود   و تصاویر دوربین  در درون نمایشگر به نمایش در می اید و 300 گلوله دارد. به غیر از این  میتوان یک مسلسل 7.62 م م نیز در کنار ان برای خدمه کنار فرمانده نصب کرد که البته ان از  روی خودرو شلیک میشود و سرباز باید دریچه بالای سرش را باز  کرده و دست به اتش با ان بزند. درون خودرو تا 2000 گلوله  7.62 م م حمل می شود

نمر خودروی موفقی  است و باب جدید را در این میان باز کرده است . خودروی های چون  پوما المانی و یا به صورت مستقیم تی 15 ارماتا که نسخه نفربر تانک ارماتا در روسیه است نتیجه این تفکر  یعنی نفربر زرهی که از یک تانک برگرفته شده است می باشد . نمر توسط ارتش امریکا مورد بررسی قرار گرفت و قرار بود در داخل امریکا تولید نیز شود ولی در نهایت در سال 2014 محدودیت بودجه و کاهش بودجه پنتاگون و البته قیمت بالای نمر  مانع به خدمت گیری  این خودرو شد . در خود اسرائیل نمر بسیار مورد استقبال قرار گرفت ولی قیمت بالایش دردسر ساز شده است  . زمانی که در درگیر غزه  در سال 2014 یکی ام113 مورد هدف یک ار پی جی  قرار گرفت و هفت سرباز کشته شدند ولی چند روز بعد  نمر مورد حمله  موشک ضد تانک کورنت  قرار گرفت ولی خدمه تنها مجروح  شدند و جان سالم به در بردند بودجه بیشتری برای خرید اختصاص داده شد تا  ارتش تعداد بیشتری را سفارش دهد   . طی نبرد غزه سه  نمر مورد هدف ار پی جی و موشک هدف قرار گرفتند ولی هیچ سربازی کشته نشد اگرچه یکی از نمرها با کورنت هدف قرار گرفت و خسارت سنگین دید .با وجود این به دلیل قیمت  بالای نمر که به 3 میلیون دلار بالغ می شود(اندازه قیمت  تی تی 90)حرکت به سوی  نمر و جایگزینی انها با ام113 بسیار کند است  و در نهایت اسرائیل نفربر چرخ دار جدید ایتام را برای جایگزینی ام113 انتخاب کرد و نمر را برای واحدهای رزمی خط مقدم اصلی   از این رو از نیاز 500 عراده ای تنها 120 عراده تا کنون تحویل شده است البته ارتش اسرائیل به صورت متوسط سالی  30 عراده تحویل  میگیرد  و گفته شده تا سال 2027 تمام سفارشات  تحویل خواهد شد اگر بودجه متوقف نشود

نمر در جال ازمایش در امریکا
نمر در حال ازمایش در امریکا

 ارتش  اسرائیل به تازگی روی نمر سامانه دفاع ضد موشک ایرون فست را نصب کرده است تا  موشک ها و راکت های ضد تانک را قبل از برخورد با این  خودرو مورد هدف قرار دهد. البته نصب این  سیستم در اسرائیل  بحث بر انگیز است زیرا برخی معتقدند که این خودرو حفاظت لازم را دارد وبرخی میگویند  نصب ان ضرری نیز ندارد ولی در نهایت نصب فراگیر  این سامانه تا سال 2017 به دلیل محدود بودجه عقب افتاده است

اذربایجان و کلمیبا هر دو نمر را بررسی کرده اند ولی بعید است با این قیمت ان را بخرند. این خودرو برای اسرائیلها نیز گران است

1024px-IM000656

مشخصات

طول:7.6 متر

وزن: 60 تن

موتور: یک موتور 1200 اسب بخاری دیزل

رانش به وزن:20 اسب بخار بر تن

خدمه:سه نفر + 9 سرباز

سلاح: یک مسلسل 7.62 م م و 12.7 م م

گرداوری: عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.military-today.com/apc/namer.htm

http://www.army-technology.com/projects/namerheavyarmouredin

https://en.wikipedia.org/wiki/Namer

نوشته های مشابه

بستن