تبدیل تانک به نفربر  در دهه ۱۹۷۰  به بعد در برخی کشورها  انجام شد ولی هرگز فراگیر نبود. اسرائیل اولین پیش قدم  در این زمینه بود. اسرائیل نیاز بسیار به نفربر زرهی داشت زیرا این گونه خودرو ها نیروی پیاده  را در برابر گلوله های مستقیم و حتی حملات توپخانه و راکتها محافظت میکرد. اسرائیل در دهه ۱۹۷۰ تعداد زیادی تانک قدیمی  داشت که یا متعلق به خودش بود ویا از ارتش های عربی غنیمت  گرفته بود از این رو تصمیم به تبدیل انها به نفربر زرهی گرفت

اسرائیل در مرحله اول صدها تانکی تی ۵۵ قدیمی  و تانک های قدیم سنتورین را تبدیل  به نفربر کرد. این کار با برداشتن برجک و انتقال موتور از عقب به جلو انجام می شد. با رفتن موتور به جلوی تانک یک درب  برای سوار شدن سربازان در انتهای تانک قرار داده شد. به  تانک سنتورین تبدیل شده نگماچون و به تی ۵۵ های تبدیل شده اچزاریت  گفتند . هر کدام از این نفربرها بین دو تا سه خدمه و توان حمل ۷ سرباز را داشتند.

اسرائیل از  این کار تجربه بسیار به دست  اورد . اگرچه نفربر های که بر اساس تانک  به دست می امد بسیار سنگین تر بودند برای نمونه یک نفربر زرهی ام ۱۱۳ حدود ۱۲ تن  وزن دارد ولی سنتورین  تبدیل شده ۵۲ تن و تی ۵۵ تبدیل شده ۴۴ تن وزن داشتند ولی  یک امتیاز  بزرگ نیز داشت و ان نیز این بود که چنین  نفربری،حفاظتی زرهی  معادل یک تانک دارد . در حالی که اکثر نفربرها در مقابل راکتهای جون ار پی جی  اسیب پذیر هستند  ولی دست کم این نفربرها  چنین سلاحی را دفع میکند(البته با نصب توری زره راکت میتوان از این نفربرها نیز در برابر اتش ار پی جی محافظت کرد ویا با نصب زره واکنشی)

نسخه نفربر تانک سجورین

نسخه نفربر تانک سجورین

نسخه نفربر تی 55

نسخه نفربر تی ۵۵

اسرائیل در دهه ۱۹۹۰ به دلیل مسائل مالی نتوانست  تعداد زیادی تانک را تبدیل به نفربر کند اگرچه حدود ۴۰۰ عراده را تبدیل کرد ولی نیاز به تعداد بیشتری نفربر این کشور را مجبور به  استفاده از ام۱۱۳ کرد که بسیار در برابر حملات راکتی اسیب پذیر است و از دست دادن چند ده عراده  ام ۱۱۳ در جنوب لبنان و غزه باعث شد تا اسرائیل به دنبال نفربر مقاومتری  برود . از انجای که تجارب استفاده از تی ۵۵ و سنتورین در همین میادین  نشان داد تنها تعداد انگشت شماری از انها انهم معمولا بر اثر بمب کنار جاده ای از بین رفته ، از  این رو اسرائیل تصمیم به خرید نسخه نفربر تانک مرکاوا کرد

در سال ۲۰۰۴ چند عراده مرکاوا  به نفربر ارتقا یافته و ازمایش شدند اگرچه مدتی برنامه با  خطر لغو  شدن به دلیل مسائل مالی مواجه بود ولی بعد از نبرد در جنوب لبنان در سال ۲۰۰۶ و اسیب پذیری  بالای ام ۱۱۳ باعث شد تا در سال ۲۰۰۸ در نهایت ارتش اسرائیل  نخستین سری نفربر مرکاوا را که با نام نمر شناخته می شود دریافت کند

نمر

نمر

نمر بر اساس شاسی نسخه مارک۴ تانک مرکاوا یا اخرین نمونه این تانک ساخته شده است  ولی تغییرات نیز داشته است. در مرحله اول یک درب عقب برای سوار  سربازان نصب شد و برجک تانک نیز حذف شد زیرا نیاز به ان نبود. خودرو یک نفربر زرهی است نه یک نفربر زرهی مسلح البته می توان روی ان مسلسل نصب کرد ولی این خودرو برای پشتیبانی  از نیروی پیاده نیست برای حمل و نقل انها است. خود مرکاوا  در نقش یک تانک تنها  تانک جهانی است که میتواند چهار سرباز را درون خود حمل کند زیرا  موتور مرکاوا در جلوی ان است از این رو با برداشتن برجک در نمر جای بیشتری برای سربازان پیاده باز  شده است(برای اشنایی با تانک مرکاوا اینجا را کلیک کنید)

 تانک دارای  همان میزان حفاظت زرهی مرکاوا است و روی بدنه یعنی جای که در نسخه  اصلی برجک قرار داشت  مجهز به بلوک های کامپوزیت زره غیر انفجاری واکنش دهنده مشابه ان چیزی که روی خود مرکاوا می باشد ، نصب شده است. این بلوکها ماژولار  بوده و می توان انها را تعویض کرد. این خودرو از نظر زرهی میتواند  اکثر موشک های ضد تانک موجود ویا راکت های  چون ار پی جی ۲۹ را نیز دفع کند البته بستگی دارد که از کدام سمت به نمر برخورد کند. زرهی اصلی تانک متشکل از کامپوزیت،سرامیک و فولاد + زره واکنشی  غیر انفجاری  است که روی نفربر پیچ شده است

همچنین زیر نفربر دارای شکل V شکل است تا در صورت  انفجار مین ویا بمب زیر خودرو موج انفجار را به دو طرف خودرو هدایت کرده . این خودرو میتواند انفجار یک بمب ده کیلوی را در زیر خود تحمل کند . همچنین  خودرو دارای شش نارنجک انداز  دود زا در قسمت عقب خودرو است . این نارنجک اندازها با پشتیبانی یک سنسور هشدار لیزری  که روی خودرو نصب شده اند میتوانند به خوبی برای حفاظت  در برابر موشک های ضد تانک لیزری استفاده شوند

به محل قرار گیری درب سوار شدن دقت کنید که از دو طرف حفاظت بالا دارد. البتهیکی از مشکلات این است که درب کوچک است و سرعت سوار شدن و پیاده شدن کم است

به محل قرار گیری درب سوار شدن دقت کنید که از دو طرف حفاظت بالا دارد. البته یکی از مشکلات این است که درب کوچک است و سرعت سوار شدن و پیاده شدن کم است

 درب سوار شدن نیروها به شکل جالبی کمی داخل خودرو ساخته شده است تا زمانی که درب باز می شد و سربازی  در ورود درب می باشد  از دو طرف مورد اتش دشمن قرار نگیرند . همچنین چند دریچه کوچک در انتهای خودرو زرهی برای دیدن زدن  رو بیرون برای سربازان نصب شده است . در داخل  خودرو دو ردیف نیمکت برای نشستن سربازان نصب شده است  و خودرو توان حمل ۹ سرباز مسلح را دارد و به غیر از سربازان سه نفر دیگر نیز خدمه نمر را تشکیل می دهند.

 راننده که در جلو قرار میگیرد  و دارای جایگاهی  مشابه مرکاوا است. راننده  پشت موتور قرار دارد زیرا نمر نیز مانند مرکاوا که موتورش در جلو است  از این رو خود موتور یک حفاظت بیشتری را برای خدمه در جلو ایجاد کرده است. فرمانده و توپچی عقب قرار دارند

فرمانده در سمت راست  قرار میگیرد و در بالای سرش یک دریچه وجود دارد که دور تا دور ان را چندین  پیرسکوپ برای دید رو به بیرون  فرمانده قرار داده شده است .  یک خدمه دیگر نیز کنار فرمانده سمت چپ قرار میکرد گه ان نیز دارای  پیرسکوب و یک دریچه در بالای سرش است. این خدمه  میتواند یک سرباز باشد تا از سلاح  روی خودرو استفاد  کند که البته بدون ان نیز فرمانده میتواند از سلاح روی خودرو استفاده کند

خودرو در جلوی بدنه دارای یک موتور دیزل المانی AVDS-1790-9AR با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت می باشد . این موتور مربوط به مرکاوا مارک۳ است و دارای  بسته قدرت برای جایجای موتور در عرض ۳۰ دقیقه  است با در نظر گرفتن وزن ۶۰ تنی  این خودرو  ، نمر دارای رانش به وزن ۲۰ اسب بخار بر تن است که رقم مناسبی است و تحرک مناسب را به این خودرو میدهد و این نفربر می تواند  با نه  سرباز کامل  مسلح به سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در جاده حرکت کند و برد ان ۵۰۰ کیلومتر است.

مسلسل و تجهیزات اپتیک روی بدنه برای اتش از درون نفربر

مسلسل و تجهیزات اپتیک روی بدنه برای اتش از درون نفربر

در تصویر به خوبی دو مسلسل روی نفربر مشخص است که یکی دارای تجهیزات اپتیکی است

در تصویر به خوبی دو مسلسل روی نفربر مشخص است که یکی دارای تجهیزات اپتیکی است

خودرو را میتوان به مسلسل ۷٫۶۲ و یا ۱۲٫۷ م م ویا نارنجک اندازهای  ۴۰ م م خودکار مجهز کرد. نسخه استاندارد  داری یک مسلسل کنترل شونده از درون خودرو  توسط فرمانده است.  این مسلسل ۱۲٫۷ م م برونینگ  در کنار خود دارای یک دوربین مدار بسته با توان دید در شب است که توسط یک دسته جواستیک  شکل  از درون خودرو هدایت می شود   و تصاویر دوربین  در درون نمایشگر به نمایش در می اید و ۳۰۰ گلوله دارد. به غیر از این  میتوان یک مسلسل ۷٫۶۲ م م نیز در کنار ان برای خدمه کنار فرمانده نصب کرد که البته ان از  روی خودرو شلیک میشود و سرباز باید دریچه بالای سرش را باز  کرده و دست به اتش با ان بزند. درون خودرو تا ۲۰۰۰ گلوله  ۷٫۶۲ م م حمل می شود

نمر خودروی موفقی  است و باب جدید را در این میان باز کرده است . خودروی های چون  پوما المانی و یا به صورت مستقیم تی ۱۵ ارماتا که نسخه نفربر تانک ارماتا در روسیه است نتیجه این تفکر  یعنی نفربر زرهی که از یک تانک برگرفته شده است می باشد . نمر توسط ارتش امریکا مورد بررسی قرار گرفت و قرار بود در داخل امریکا تولید نیز شود ولی در نهایت در سال ۲۰۱۴ محدودیت بودجه و کاهش بودجه پنتاگون و البته قیمت بالای نمر  مانع به خدمت گیری  این خودرو شد . در خود اسرائیل نمر بسیار مورد استقبال قرار گرفت ولی قیمت بالایش دردسر ساز شده است  . زمانی که در درگیر غزه  در سال ۲۰۱۴ یکی ام۱۱۳ مورد هدف یک ار پی جی  قرار گرفت و هفت سرباز کشته شدند ولی چند روز بعد  نمر مورد حمله  موشک ضد تانک کورنت  قرار گرفت ولی خدمه تنها مجروح  شدند و جان سالم به در بردند بودجه بیشتری برای خرید اختصاص داده شد تا  ارتش تعداد بیشتری را سفارش دهد   . طی نبرد غزه سه  نمر مورد هدف ار پی جی و موشک هدف قرار گرفتند ولی هیچ سربازی کشته نشد اگرچه یکی از نمرها با کورنت هدف قرار گرفت و خسارت سنگین دید .با وجود این به دلیل قیمت  بالای نمر که به ۳ میلیون دلار بالغ می شود(اندازه قیمت  تی تی ۹۰)حرکت به سوی  نمر و جایگزینی انها با ام۱۱۳ بسیار کند است  و در نهایت اسرائیل نفربر چرخ دار جدید ایتام را برای جایگزینی ام۱۱۳ انتخاب کرد و نمر را برای واحدهای رزمی خط مقدم اصلی   از این رو از نیاز ۵۰۰ عراده ای تنها ۱۲۰ عراده تا کنون تحویل شده است البته ارتش اسرائیل به صورت متوسط سالی  ۳۰ عراده تحویل  میگیرد  و گفته شده تا سال ۲۰۲۷ تمام سفارشات  تحویل خواهد شد اگر بودجه متوقف نشود

نمر در جال ازمایش در امریکا

نمر در حال ازمایش در امریکا

 ارتش  اسرائیل به تازگی روی نمر سامانه دفاع ضد موشک ایرون فست را نصب کرده است تا  موشک ها و راکت های ضد تانک را قبل از برخورد با این  خودرو مورد هدف قرار دهد. البته نصب این  سیستم در اسرائیل  بحث بر انگیز است زیرا برخی معتقدند که این خودرو حفاظت لازم را دارد وبرخی میگویند  نصب ان ضرری نیز ندارد ولی در نهایت نصب فراگیر  این سامانه تا سال ۲۰۱۷ به دلیل محدود بودجه عقب افتاده است

اذربایجان و کلمیبا هر دو نمر را بررسی کرده اند ولی بعید است با این قیمت ان را بخرند. این خودرو برای اسرائیلها نیز گران است

1024px-IM000656

مشخصات

طول:۷٫۶ متر

وزن: ۶۰ تن

موتور: یک موتور ۱۲۰۰ اسب بخاری دیزل

رانش به وزن:۲۰ اسب بخار بر تن

خدمه:سه نفر + ۹ سرباز

سلاح: یک مسلسل ۷٫۶۲ م م و ۱۲٫۷ م م

گرداوری: عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.military-today.com/apc/namer.htm

http://www.army-technology.com/projects/namerheavyarmouredin

https://en.wikipedia.org/wiki/Namer

30+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.