بالگرد

بالگرد چند منظوره BK117

بالگرد چند منظوره BK117

BK117

 نویسنده : فرج اله احسانی

MBB / Kawasaki BK 117C1   در خدمت   شرکت آوا سلامت ایران

امروزه از آمبولانس هوایی برای انتقال مجروح، انتقال تجهیزات و نیرو بر بالین بیماران و مجروحان، ارزیابی حوادث از آسمان، انتقال اعضا پیوندی و تحویل داروهای اورژانسی درحوادث مختلف زمینی و  دریایی استفاده فراوانی می گردد و كشورهاي مختلف به فراخور وضعيت جغرافيايی خود سعي نموده اند از سرويس هاي هوايی بيشترين بهره را ببرند. بالگرد بعنوان وسيله پرنده اي كه در باند هاي بسيار كوچك فرود مي آيد و توانايي اعزام به مناطق صعب العبور را دارد مورد توجه سيستم اورژانس در سراسر جهان قرار گرفته است .

درکشورما از هواپیما و بالگرد درانتقال مجروحان درسطح وسیع درجنگ هشت ساله ایران و عراق استفاده شد، اما استفاده ازاین خدمات دربخش غیرنظامی از سال 1379 با ایجاد یک پایگاه آمبولانس هوایی با همکاری شرکت پشتیبانی و نوسازی هلی کوپترهای ایران (پنها )با اورژانس تهران آغاز گردید.

استاندارد هلی کوپتر بر اساس استاندارد شماره 14349 شورای عالی استاندارد می باشد ، آمبولانس هوایی چابک و قابلیت آن را باید داشته باشد تا ظرف حداکثر 3 دقیقه از زمان اعلام ماموریت به سوی محل عملیات پرواز نماید. قابل ذکر است استفاده از دفیبریلاتور، پالس اکسی متر، ونتیلاتور و دستگاه فشارسنج دیجیتال در بالگرد اجباری است.کلیه دستگاهها باید واجد تست ویبریشن بوده تا با توجه به لرزش بالگرد درحین پرواز دچار اختلال عملکرد نگردند .

با ورود6 فروند بالگرد BK117 که مدتی پیش توسط شرکت آوا سلامت انجام گرفت . بر آن شدم تا جهت معرفی این بالگرد چابک وزیبا برای علاقمندان هوایی مقاله ایی رادراین رابطه به نگارش در آورم.

MBB / Kawasaki BK 117C1 در خدمت شرکت آوا سلامت ایران

 

پیشینه

کمپانی MBB با تولید بالگرد B0105  در سال 1970 و طراحی و ساخت روتر های جدید گام بزرگی در تولید و شهرت بین الملی خود برداشت.  یک روتور اصلی بنیادی که از فایبر گلاس ساخته شده و توسط مهندس آلمانی لویدویگ بولکوو، توسعه داده شده بود.استقبال مشتریان در سراسر اروپا و آمریکا ازاین محصول باعث گردید تا مدیران ایده یک محصول جدید و البته با طراحی جدید و تکنولوژی پیشرفته را در سر بپرورانند.

MBB همراه با یکی از سهامداران اصلی خود، بوئینگ ورتول، شروع به مطالعه گزینه هایی برای تولید یک محصول مشترک نمود. با این حال، بوئینگ به زودی از این سرمایه گذاری خارج شد و منجر به جستجو MBB برای یک شریک دیگرگردید واین راه حل در قالب شرکت ژاپنی Kawasaki  یافت شد.

در 25 فوریه 1977، این دوشرکت توافقنامه مشارکتی را امضا کردند تا تلاش مستقل خود را برای طراحی یک هلی کوپتر عمومی به نفع سرمایه گذاری مشترک وبرای توسعه بالگرد های جدید بکارگیرند. تا آوریل 1978، مطالعات تعریف پروژه تکمیل شده بود، که امکان سرمایه گذاری مشترک را برای ادامه مرحله طراحی جزئیات فراهم می ساخت.

در حالی که هزینه های برنامه به طور مساوی به اشتراک گذاشته شد، کارگاههای کاری به قسمتهای  خاصی از طراحی تقسیم گردید. ام بی بی  تخصص خود را در توسعه با سیستم روتورهای سخت مورد استفاده در Bo105   قبول کرد تا اکثر سیستم های دینامیکی و کنترل پرواز را توسعه دهد، در حالی که کاوازاکی روی سیستم پروازی، عناصر ساختاری و دیگر اجزا تمرکز داشت.  در این میان تولید کننده خودرو آلمانی BMW به عنوان یک مشاور به مانند طراحی یک خودروبرای این بالگرد عمل کرد.

در تاریخ 13 ژوئن 1979، اولین نمونه  پرواز خود را در بایرن آلمان انجام داد. بعد از آن، نمونه اولیه کاوازاکی در ژاپن در 10 اوت 1979 پرواز نمود.در طول سال 1983، نسخه تولید اولیه، به عنوان BK 117A-1 تحویل داده شد .

انواع بهبود یافته به سرعت توسعه یافت. که دارای وزن افزایش یافته و یک روتور دم بزرگ تایید شده بود و دو سال بعد، با موتورهای پیشرفته مجهز به بهبود عملکرد پروازی گرم / بالا و افزایش حداکثر وزن، همراه با فناوری پیشرفته اصلی انتقال روتور و دنده روتور دم، و همچنین یک مخزن سوخت بزرگ ظرفیت، معرفی شد.

در سال 1990، گروه MBB یک نسخه اختصاصی از BK 117 را ارایه نمود.این سیستم با یک سامانه کنترل پرواز خودکار دیجیتال SPZ-7000 Honeywell و شامل یک سیستم سنجش پرواز الکترونیک Bendix / King (EFIS) بود.

BK117یک هلیکوپتر حمل و نقل متوسط دو موتوره است . هر موتور با قدرت 593 اسب بخارو وزن خالی 1730 کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست 3350 کیلوگرم، در حالی که 697 لیتر سوخت داخلی با خود حمل می کند که با محدوده 541 کیلومترپرواز، می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران باشد.این بالگرد چندین ویژگی را دارااست که خود را قادر به انجام بسیاری از نقش های مختلف می کند، با توجه به کارایی دوگانه موتور، درب های عقب بزرگ و کابین نسبتا بزرگ، B117  برای خدمات مسافرتی و حمل و نقل VIPمحبوب است، کابین را می توان با تنظیمات مختلف صندلی، بین هفت تا ده مسافر تنظیم نمود .

داخل نسخه امبولانس
در عقب

همچنین برای طیف گسترده ای از عملیات مانند جرثقیل و آمبولانس، گشت پلیس وحمل ونقل استفاده می شود . یک روتور 4 پره در ارتفاع بالا و یک پروانه دم 2پره در انتهای دم قرار گرفته است و در میان  دو سکان ثابت جانبی که علاوه بر پایداری در پرواز به مانند یک وسیله ایمنی برای پرسنل نیز عمل می کند  به عنوان یک پلت فرم آمبولانس هوایی و خدمات اورژانس پزشکی  و جستجو و نجات بسیاراستثنایی است.

به منظور آزاد کردن فضای داخلی، موتورها و سیستم انتقال نیرودر بالای کابین اصلی قرار دارد. کابین می تواند با آرایش های مختلف تجهیزات جهت رسیدن به هدف خود و یا برای ترکیب سطوح راحتی بیشترتغییر یابد. این بالگرد دارای سروصدای وارتعاشات کمتری در مقایسه با هم کلاس های خود می باشد.

نسخه های اولیه BK 117 توسط یک جفت موتور Lycoming LTS101 با موتور توربو شفت ساخته شده است که توانایی تولید 550 اسب بخار را دارد. در حالی که هر موتور دارای توان کافی برای حفظ پرواز و حتی برخاستن در صورت عدم استفاده از یک موتورمی باشد. این موتور دارای توانایی های autorotation مطلوب است. به منظور افزایش طول عمر عملیاتی و افزایش قابلیت اطمینان آنها، MBB  موتورها را بگونه ای تنظیم می کند تا با سرعت کمتر از استاندارد در هر دقیقه (RPM) عمل کند.

موتورها با استفاده از یک سیستم کنترل تخصصی نظارت می شوند که به طور مساوی و یکنواخت RPM و گشتاور را بین هر دو موتور تنظیم می کند. حتی در هنگام استفاده از مانورهای شدید به خوبی عمل می نماید.

مدیریت قدرت از طریق افزودن سیستم خود کار موتور، بارکاری خلبان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، به این طریق خلبانان می توانند به سادگی مانیتورهای گشتاور و دمای موتور را کنترل کنند. این بالگرد می تواند به طور مناسب برای پرواز تحت قوانین پرواز هواپیما (IFR) و همچنین برای عملیات تک خلبان مجهزباشد. کنترل های BK 117 نیاز به مقیاس نیروی نسبتا ثابت برای انجام تغییرات قابل توجه داشتند، آنها به طور واضح و بدون دردسر بودند یک سیستم تقویت ثبات سه محور اختیاری Sperry نیز برای بهبود سهولت پرواز در نظر گرفته شد.

BK 117 A-3M

در یک مرحله، توجه زیادی به مفهوم یک نوع نظامی اختصاص داده شد. در طی نمایش هوایی پاریس 1985، مفهوم مشتق شده ای از هلیکوپتر حمله مسلحانه، به نام BK 117A-3M، در دید همگان قرارگرفت . نسخه ارتش در سال 1986 معرفی  شد و دارای اسکیت های بلندتر است و می تواند 11 نیرو را حمل کند. یک توپ 12.7میلیمتر  برونینگ می تواند تحت یک بدنه و توسط یک کیت چشم انداز نصب شود. همچنین دارای دو جایگاه بیرونی بود که می توانست تا هشت موشک ضد موشک HOT II یا TOW یا انواع موشک های هوا به هوا را نگاه دارد.  یک فروند BK117 توسط فرماندهی نیروی هوایی کانادا برای یک برنامه آزمایشی اجاره شد و به عنوان CH-143تعیین شد. هنگامی که این برنامه تمام شد، بالگرد به MBB Canada بازگشت . این مدل در حد یک نمونه باقی ماند.نمونه BK117 A3M که هرگز به تولید نرسید

BK 117 A-3M

در سالهای بعد بنا به پیشنهادات مشتریان برروی تعدادی از مدل ها ارتقا هایی انجام گردید مانند مدل بهبود یافته BK117 B-2  با حداکثر وزن ناخالص تا 3350 کیلوگرم که افزایش یافته است. موتورهایLycoming LTS101-750B1 به عنوان استاندارد، تیغه های جدید روتور دم،عملکرد پروازدر شرایط “داغ و بلند”را بهبود داده ومحدودیت  فرود به 15،000 فوت و عملکرد پرواز برای  HIGE / HOGE سقف خدمات تک موتور بهبود یافته است.اولین نمونه تولیدی با مدل BK117 A-1  در سال 1979 آغازگشت و با مجموع تولید 443 فروند و با مدل  BK117C1 در سال 2004 پایان یافت و هنوز هم در بسیاری از کشورها در حال خدمت می باشد .

ویژگی های عمومی

خدمه: 1 یا 2
ظرفیت: تا 10 مسافر

طول: 9.91 متر (32 فوت 6 اینچ) (طول بدنه)

ارتفاع: 3.85 متر (12 فوت 8 اینچ)

وزن خالی: 1،727 کیلوگرم (3807 پوند)

حداکثر وزن: 3350 کیلوگرم (7385 پوند)

ظرفیت سوخت: 697 لیتر  سوخت داخلی

موتور: LYCOMING LTS 101-7508-1 TURBOSHAFT 2عدد، هرکدام 593 اسب بخار

قطر اصلی روتور: 11.00 متر (36 فوت 1 اینچ)

حداکثر سرعت: 278 کیلومتر در ساعت (173 مایل در ساعت) در سطح دریا

محدوده: 541 کیلومتر (336 مایل)

سقف سرویس: 4،575 متر (15010 فوت) (حداکثر ارتفاع گواهی)

سقف پرواز ایستا: 3،565 متر (11،700 فوت) (در اثر زمین)
سرعت صعود: 11.00 متر بر ثانیه (2،165 فوت / دقیقه)

 منابع :

Wikipedia

شرکت آوا سلامت

www.airbus.com

AIRBUS HELICOPTERS

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن