نیروی هوایی اسرائیل در سال 1948 تاسیس شد.تا مدتها به دلیل به رسمیت  شناخته نشدن  این رژیم به عنوان یک کشور(تا قبل از سال 1948) و همچنین تحریم های که برخی از کشورها حتی بعد از به رسمیت شناخته  شدن این رژیم  وضع کرده بودند خریدهای نظامی این نیرو به صورت قاچاق  انجام می شد و البته در ان زمان خرید حتی یک بمب افکن به صورت قاچاق نیز راحت  بود(طی مقاله  برای اشنایی با سلاح های مختلف روی اسم  انها که لینک مقاله اصلی به انها داده شده  کلیک کنید)

نیروی هوایی صهیونیسمی در جنگ های  سال 1948(ملقب به جنگ استقلال ) جنگ سال 1956(ملقب به جنگ کانال سئوز)، جنگ سال 1967(ملقب  به جنگ شش روزه)،جنگ سال 1973 ملقب به نبرد  یوم الکیپور و در نهایت نبرد سال 1982 یا جنگ دره  بقا بسیار خوش درخشید. تنها در جنگ سال 1982 از نظر فناوری و کمیت برتر از ارتش سوریه بود ولی در جنگ های دیگر با وجود اینکه در موقعیت ضعف بود( دست کم بدون شک از نظر کمیتی  پاینتر و از نظر کیفی برابر بود ) به دلیل فرمانده ای عالی  و اموزش بالا به سبک غربی پیروزی  های درخشانی به دست  اورد.

برای نمونه طی یک حرکت هوشمندانه  بیش از 400 جنگنده اعراب طی  چند ساعت روی زمین  در جنگ سال 1967 نابود شد در حالی که اسرائیل  300 جنگنده و اعراب 900 جنگنده داشتند . اگرچه اسرائیل کمتر از 70 فروند میراژ 3 داشت ولی اعراب در ان دوران حدود 400 میگ21 داشتند  که هم نسل و از برخی جنبه ها  برتر از میراژ بود. در نبرد های فرسایشی بین سال 1967 تا 1973 نیز بیش  از 300 جنگنده اعراب سرنگون شدند در حالی کمتر از 40 جنگنده صهیونیسمی از دست رفت و در جنگ سال 1973 با موفقیت توانست  بیش از 350 جنگنده اعراب را در رزم هوایی سرنگون کند در حالی که خود 109 تا 120  جنگنده را بر اثر پدافند که شامل  کمتر از 30 جنگنده در رزم هوایی از دست داد. در نبرد سال 1982 یک پیروزی تمام عیار به دست  اورد که البته یکی از دلیل  ان نیز استفاده  از جنگندهای نسل چهارمی چون  اف16 و اف15  در مقابله با  جنگنده های نسل سوم بود و توانست  102 پیروزی هوایی بدون هیچ  شکستی به دست اورد

نیروی هوایی اسرائیل

فانتوم این رژیم در جنگ سال 1973

همچنین عملیات های موفق بسیار همچون بمب باران مرکز فرمانده ای نیروی های  مبارز فلسطینی در تونس ، بمب باران نیروگاه اتمی  عراق ، حمله به پایگاه اچ3 عراق را در کارنامه خود دارد. سرگذشت  نیروی هوایی صهیونیسمی  بسیار جالب و دراز است ولی در این مقاله ما  به تجهیزات این نیروی خواهیم پرداخت.

رژیم صهونیستی در سال 1948 در فلسطین تاسیس شد سرزمین که تحت سرپرستی  انگلستان بود طبیعی  است که تا مدتها توسط انگلستان تجهیز شد. در واقع  کمک نظامی خارجی به این رژیم به دو  دور بر میگردد. در دهه 1940 تا مانه دهه 1960  کمک تسلیحاتی از جانب انگلستان و فرانسه بود. در ان زمان امریکا رابطه خوبی با اسرائیل نداشت ولی بعد از جنگ سال 1967 تحریم نظامی فرانسه و انگلستان علیه این رژیم   به دلیل حمله به مصر و سوریه ، صهیونیسمها به طرف امریکا رفتند و از ان به بعد  مشتری سلاح های امریکای شدند

البته اسرائیل در بین ارتش های منطقه  دارای خودکفایی بالای  است و این خودکفایی عملا ریشه در قبل از زمان تاسیس این رژیم زمانی که صهیونیسمها با مسلمانان  فلسطینی می جنگیدند و دست به تولید سلاح در زیر زمین و کارگاه های خانگی  میزدند.بعد از تاسیس این رژیم ، به دلیل بسیار از جمله نیاز های خاص و روش نبرد این رژیم ودلایل سیاسی  ، مجبور  بودند که برخی تجهیزات خود را تولید کنند  و امروزه   جزء هفت صادر کننده برتر جهان  در زمینه محصولات دفاعی   می باشد  که تسلیحات ان به 60 کشور جهان صادر می شود.

پایگاه های هوایی

این رژیم دارای   11  پایگاه  هوایی است . لیست پایگاه هوای هوایی این رژیم عبارت است از

  • پایگاه هوایی رامتا دیوید:این پایگاه در شمال اسرائیل قرار دارد سه اسکادران  اف16 و یک اسکادران بالگرد در انجا مستقر است
  • پایگاه هوایی سودت میخا:در این پایگاه  سه اسکادران از موشک های بالستیک  اتمی جریکا قرار دارد/ این پایگاه در حومه ارشلیم قرار دارد
  • پایگاه هوایی هاتزر: این پایگاه در غرب اشدود در مرکز اسرائیل در نزدیکی دریایی مدیترانه قرار دارد و  دو اسکادران اف16 در ان مستقر است
  • پایگاه هوایی هاتزریم:این پایگاه در جنوب اسرائیل در نزدیک مرز با مصر قرار دارد. این پایگاه محل  نگهداری یک اسکادران اف16، یک اسکادران اف15 یک اسکادران تی ای 4 اسکای هاوک و یک اسکادران بالگرد بلک هاوک است
  • پایگاه هوایی تلنوف: این پایگاه در جنوب رهود در نزدیک کرانه باختری رود اردن قرار دارد و محل استقرار دو اسکادران نسخه  شکاری اف15،  دو اسکادران بالگرد سی استالیون و یک اسکادران  بدون سرنشین است
  • پایگاه هوایی اوودا: یک فرودگاه غیر نظامی است که جنگنده در ان نگهداری می شود این پایگاه در جنوبی ترین بخش اسرائیل در نزدیک بندر الیات قرار دارد و دو اسکادران اف16 و دو اسکادران بالگرد در انجا مستقر است
  • پایگاه هوایی سد دوم : یک فرودگاه غیر نظامی است در نزدیکی یافا که معمولا یک اسکادران  اف16 در انجا مستقر هستند
  • پایگاه هوایی حیفا: این پایگاه در شمال اسرائیل در حیفا قرار دارد . این پایگاه دست کم 40 دهه است استفاده نظامی ندارد
  • پایگاه هوایی رامون:این پایگاه نیز در جنوب اسرائیل در نزدیکی مرز با مصر است و محل استقرار سه اسکادران f-16i ، دو اسکادران اپاچی است
  • پایگاه هوایی نواتیم: در نزدیکی مرز اردن قرار دارد و محل استقرار یک اسکادران اف16 ای و بی، یک اسکادران  سی 130،یک اسکادران بوئینگ707 و یک اسکادران   جی 550 است
  • پایگاه هوایی پلاماخیم: در شمال اشدود و ساحل دریای مدیترانه قرار دارد و  محل قرار گیری موشک های جریکا 3 در سیلو است. این پایگاه همچنین محل استقرار دو اسکادران  بدون سرنشین ، یک اسکادران بالگرد بلک هاوک و یک اسکادران  کبرا است

8366a42980b730b69c75a63af81c0cfd

نیروی هوایی صهیونیسمی در تاریخ خود جنگنده های زیادی را در خدمت داشته که به صورت  کلی به انهایی که دیگر از خدمت خارج شده اند اشاره میکنیم. شایان به ذکر است که در این رژیم بالگردها نیز جزء دارای نیروی هوایی هستند ولی در این مقاله به انها اشاره نشد ولی در اینده مقاله ای خواهیم داشت

پی 51 ماستانگ: این رژیم تعداد جنگنده پیستونی   ماستانگ را قبل و بعد از سال 1948 به صورت قاچاق و قانونی وارد میکند. اخرین بار در سال 1952 تعداد25 فروند را از سوئد خریداری میکند. جالب اینکه اولین پیروزی  هوایی صهیونیسمها با ماستانگ  در سال 1948 با شکار یک سی 47  نیروی هوایی مصر بر فراز تلاویب به دست میاید

اویا اس199: نسخه تولید شده  هواپیمای المانی میشراسمیت  109 توسط مجارستان که درسال 1948 تعداد از انها به صورت قاچاق وارد اسرائیل شده است

اسپید فایر: بین سال های 1948 تا 1956 تعداد از این هواپیما از انگلستان و برخی دیگر کشورها دست دوم به دست اورد

جنگنده دو موتوره پیستونی  ماسکویتو:  ماسکویتو  اولین  جنگنده دو موتوره  صهیونیسمها  بود که تا میانه دهه 1950 در خدمت بود

ب17: اسرائیل  سه فروند بمب افکن  ب17 را دریافت کرد که از  انها در جنگ سال 1948 برای بمب باران قاهره استفاده کرد. در دهه بعد این هواپیما به عنوان  هواپیمای ترابری استفاده شد

گلاستر میتئور: این جنگنده اولین جت نیروی هوایی اسرائیل   بود.  اولین بار این رژیم در سال  1949 دو فروند میتئور دریافت کرد ولی در ادامه 105 فروند را به صورت دست دوم از انگلستان و هلند دریافت کرد

اورگان: یک جت تک موتوره  جنگی ساخت فرانسه که  این رژیم بین سالهای 1955 تا 1957 موفق به دریافت  75 فروند انها شد و تا اواخر دهه 1960 انها را در خدمت داشت

بمب افکن b-17

بمب افکن b-17

نیروی هوایی اسرائیل

سوپر میسترال اولین جت مافوق صوت اسرائیلها

میسترال: یک جت جنگی تک موتوره  ساخت فرانسه که این رژیم  طی چند سری در دهه 1950  موفق به  دریافت 61 فروند از این جنگنده از فرانسه  شد

 سوپر میسترال: نسخه مافوق صوت میسترال و نخستین جنگنده مافوق صوت این رژیم که 24 فروند ان در سال 1959 تحویل گرفت

شکاری رهگیر میراژ 3:  جنگنده بال دلتای  موفق فرانسوی که در دست صهیونیسمها نیز بسیار خوش درخشید و پیروزی های هوایی بسیاری به دست اورد. این رژیم اولین بار و اخرین بار  در سال 1961   موفق به سفارش 77 فروند میراژ 3 سی شد و در ادامه 150 موشک فروسرخ ار 530 نیز برای انها سفارش داد. میراژ ها طی سال 1965 تا 1980 موفق به شکار  بیش از 130 جنگنده اعراب شد در حالی که کمتر از 25 میراژ از دست رفت. این جنگنده تا سال 1986 در خدمت بود

نشر: نسخه اسرائیلی  میراژ 3 که در این کشور کپی شد. این پرنده در سال 1961 تولید شد و در مجموع 61 فروند تحویل شد که خود بین 70 تا 80 پیروزی هوایی نیز به دست  اورد

کی از پر افتخار ترین جنگنده های اسرائیلیها میراژ 3 است که 13 پیروز هوایی به دست اورده و همکنون در موزه نگهداری می شود

یکی از پر افتخار ترین جنگنده های اسرائیلیها میراژ 3 است که 13 پیروزی هوایی به دست اورده و همکنون در موزه نگهداری می شود

Israel_Air_Forces'_Mirage_V_aircraft_Flying_Over_the_Golan_Heights_-_Flickr_-_Israel_Defense_Forces

نشر نسخه اسرائیلی میراژ3

جنگنده بمب افکن اف4 فانتوم: این رژیم نخستین  بار فانتوم را درسال 1969 تحویل گرفت. سری اول شامل  44 فروند نسخهE بود. فانتوم نخستین  جنگنده نسل  سوم این رژیم  بود و البته اولین جنگنده با توان شلیک موشک هدایت راداری. در ادامه این رژیم  چندین  سری دیگر فانتوم نیز  دریافت کرد و در مجموع با دریافت 286 فروند اف4 فانتوم که شامل 12 فروند  فروند  نسخه ار اف 4 شناسایی نیز میشد بزرگترین مشتری خارجی فانتوم بود. فانتوم در خدمت این رژیم بسیار درخشید(کلا فانتوم همه جا خوش درخشید) و دست کم 109 پیروزی هوایی طی جنگ سال 1973 و نبرد های فرسایش قبل ان به دست اورد. اسرائیل در دهه 1980 دست به ارتقا فانتوم های خود با کد کرناس شامل تعویض  رادار و سامانه های الکترونیک زد که این نسخه نیز در نهایت با ورود تعداد بیشتری اف16 در سال 2004 میلادی از خدمت خارج شد. این رژیم به غیر از ارتقاء کورناس روی فانتوم های خود بهسازی های دیگری از جمله تبدیل تعدادی از نسخ های رزمی به نسخه  شناسایی نیز انجام داد که انها نیز از خدمت خارج شده اند. فانتوم اولین جنگنده این رژیم بود که تسلیحات اسرائیلی  استفاده کرد

جنگنده بمب افکن کفیر: بعد از قطع رابطه فرانسه و اسرائیل برای مدتی در پی حمله اسرائیل  به کشورهای عربی در جنگ سال 1967 ، فرانسه میراژ های 5 سفارشی اسرائیل را تحویل نداد و اسرائیل  دست به ساخت  کیفر زد. کفیر در واقع  با کمک نقشه های فنی به سرقت رفته شده از یک شرکت سوئیسی  درگیر  در برنامه  ساخته شد. کفیر دارای  بدنه میراژ 5، رادار و الکترونیک اسرائیلی و موتور جی 79 فانتوم بود. این جنگنده  بین سالهای 1977 تا 1996 در خدمت باقی ماند وبعد به صورت دست دوم به دیگر کشورها فروخته شد

ای 4 اسکای هاوک:

جنگنده تهاجمی تک موتوره ساخت امریکا که اولین جنگنده امریکایی  در خدمت     اسرائیل نیز بود. اولین بار  48 فروند اسکای هاوک بین سالهای 1967 تا 1968 تحویل این رژیم شد که در جنگ سال 1967 نیز استفاده شد .اسرائیل از این پرنده بسیار راض بود  زیرا پرنده با برد بالا و توان حمل مهمات مناسب  بود و و طی چند سری 301 فروند دیگر اسکای هاوک سفارش داد که در مجموع 349 فروند اسکای هاوک  تحویل گرفت که بزرگترین مشتری اسکای هاوک بود. نسخه  رزمی اسکای هاوک در میانه دهه 1990 از خدمت خارج شد و همکنون حدود 35  فروند نسخه اموزشی دو سرنشینه تی ای 4 اسکای هاوک در نقش  جت اموزی در خدمت این رژیم است.  تی ای 4 جنگنده فوق العاده  ،ساده  و چالاکی است و در نقش اموزشی  خود تا یک دهه قبل در خدمت نیروی دریایی امریکا بود بیاد  گفت در واقع همان شهرت تی 38 تالون را دارد. جالب اینکه خلبانان صهیونیسمی با اسکای هاوک دو پیروی هوایی نیز به دست  اوردند که یکی با شلیک راکت 70 م م هوا به زمین  بود. این رژیم از سال 2012 به دنبال جایگزینی برای این جت اموزشی رزمی بود که در نهایت به سراغ ایتالیا و جت اموزشی ام 346 رفت که به حق جایگزین مناسبی برای تی ای 4 است

برای خواندن مقاله ای در مورد تاریخ پیروزی هوایی هوایی اینجا را کلیک کنید

نیروی هوایی اسرائیل

کفیر

فانتوم مسلح به موشک پایتون3

فانتوم مسلح به موشک پایتون3

29909693

11030170_1047316938618022_2030709634521615246_o

تصویری دیگر از تاریخچه نیروی هوایی اسرائیل … صف اول..اف15، اف4 و ار اف 4 (یکی از اف 4 ها غلاف شناسایی دارد) صف دوم:کفیر صف سوم: Vautour صف چهارم :اورگان صف پنجم میتئور  نکته جالب این است که صف پنجم  انگلیسی است که مربوط به اوائل دهه 1950 است، صف چهارم و سوم فرانسوی است که مربوط به اواخر دهه 1950 و اوائل دهه 1960 است و بقیه اسرائیلی امریکایی هستند

11046627_1046686832014366_6083296306401886330_o(1)

موزه هوانوری اسرائیلی ها و صفی از فراری ها به اسرائیل ……گازل سوری، میگ 23 سوری، میگ21 عراقی،هانتر اردنی، میگ17 مصری   ، میگ15 مصری(مربوط به دوران حکومت پادشاهی مصر)، وینوم و ونپیر

تی ای -4 اسکای هاوک

تی ای -4 اسکای هاوک

دارای های کنونی  نیروی هوایی صهیونیسمها

 شکاری  رهگیر اف15 ایگل:

اسرائیل در میانه دهه 1970 طی ازمایشاتی که روی اف14 تامکت و اف15 ایگل انجام داد  به دلیل چالاکی بیشتر اف15، این جنگنده انتخاب کرد(برای اشنایی با این انتخاب به مقاله چرا اسرائیل اف14 را انتخاب نکرد  رجوع کنید)

اولین سری اف15 از نسخه  تک سرنشینه F-15A در سال 1976  وارد  این رژیم شد که شامل  4فروند بودند که همگی دست کم یک سال در ارتش امریکا پرواز می کردند و با ارزیابی  از عملکرد انها تا سال 1979 این رژیم 21 فروند ایگل دیگر شامل 2 فروند نسخه اموزشی رزمی F-15B  تحویل گرفت. در همان سال 1979 یک میگ21 به عنوان اولین قربانی ایگل در جهان توسط اف15 این رژیم سرنگون شد تا اغاز گرد پیروزی  های متعدد ایگل درسرار جهان باشد.  در سال 1982 این رژیم   15 فروند اف15 سی و دی که شامل  6 فروند نسخه دو سرنشینه  اف15 دی می شد  نیز سفارش داد و 11 فروند  دیگر در سال 1986 تحویل شد که شامل  2 فروند اف15 دی نیز  می شد . در ادامه  15 فروند اف15 ای  دست دوم شامل  5 فروند نسخه بی در سال 1991 تحویل شد و در سال 1992 ، 5 فروند اف15 دی دیگر  و همان سال بار دیگر 10فروندF-15A دیگر که اخرین  نسخه شکاری ایگل تحویلی به این رژیم بود . بین سالهای 1979 تا 1982 قبل از  درگیر با لبنان اف15 این رژیم  13 میگ21 و دو میگ25 را سرنگون کردند   ودر جریان جنگ دره بقا اف15 این رژیم  41 جنگنده سوری شامل 23 میگ21، 17 میگ23 و یک  بالگرد گازل را سرنگون کرد و در همان سال نیز جنگنده های اف16 این رژیم را تا عراق  برای بمب باران هوایی نیروگاه اتمی عراق اسکورت کرد. در یک اکتبر سال 1985 طی عملیات پای جوبین  اف15 اسرائیل طی یک پرواز 5000  کیلومتری رفت و برگشت با کمک سوخت رسانی بوئینگ 707 یکی از دوربردترین عملیاتهای جهان را انجام داد. در این عملیات چهار  اف15 دی اسرائیلی با  بمب های اپتیکی  جی بی یو 15 و دو اف15 هر کدام با شش بمب سقوط  ازاد مارک 82  مراکز سازمان ازدی بخش فلسطین را در تونس  را  هدف قرار دادند. این پرواز با رد شدن  از فراز مدیترانه و بخشهای از مصر و لیبی انجام شد

اخرین پیروزی هوایی ثبت شده اف15 اسرائیل به شکار دو میگ23 سوری در سال 1989 بر می گردد. اسرائیل اف15 دی خود را ارتقا داد. این ارتقا شامل  توان حمل بمب های هدایت اپتیکی  و هدایت ماهواره ای  است و برخی از انها توان هدایت پهپاد از کابین عقب را یافتند. همچنین  در همان اوائل دهه 1980 اسرائیل موشک هوا به هوای پایتون 3 را روی اف15 هماهنگ کرد که برخی شکارها انجام  شده در لبنان با این موشک انجام  شد و در ادامه موشک های پایتون4 و 5  روی این جنگنده نصب شد به شکلی که عملا دیگر موشک سایدواندر  بیشتر کاربرد اموزشی دارد .  همکنون اف15 ایگل صهونیستها  مسلح به اسپارو و پایتون در انواع مختلف  هستند و نسخه دو سرنشینه  دی  انها  نیز سلاح های هدایت شونده از جمله  موشک  بومی پوپای و یا دلیله حمل می کنند. اسرائیل در مجموع 85 فروند نسخه شکاری ایگل را تحویل گرفت که بین 42 تا 58 فروند انها در خدمت است و برخی از انها که  در دهه 1970 تحویل شده اند دیگر ذخیره شده اند. در اسرائیل به نسخه شکاری  اف15 ایگل لقب “باز” داده شد

1363554

اف15سی مسلح به پایتون3 و امرام

1830271

اف15 دی . در تصویر برامدگی پشت سر کابین عقب دیده می شود که یک سیستم بومی برای ارتباط راه دور و همچنین هدایت پهپاد از کابین عقب است

چهار نیم شکار سوری روی دماغه اف15 دی... نیم به معنی شکار احتمالی است

چهار نیم شکار سوری روی دماغه اف15 دی… نیم به معنی شکار احتمالی است

نصب

نصب سه بمب هدایت ماهواره ای روی اف15 سی ایگل. نصب بمب هدایت ماهواره ای روی  نسخه شکار ایگل در این رژیم انجام شد

جنگنده چند منظوره اف16 فالکون( نسخه های AتاD)

اسرائیل نخستین  بار در سال 1978 طی قرار داد 300 میلیون دلاری 75 فروند اف16 ای و بی سفارش داد. از شانس خوب اسرائیل در ایران انقلاب شد و اف16 های که برای ایران تولید شدند  به اسرائیل تحویل داده شدند. این مسئله را باید در نظر گرفت که اسرائیل پول اف16 خود را داده بود و نوبت تحویل بعد از ایران بود و با کنسل شدن سفارش ایران ، اف16 تولید به اسرائیل  رسید و این مسئله را هم باز باید در نظر گرفت که تنها ان 75 اف16 تحویلی در سال 1980  ایرانی  بودند که امروزه دیگر از خدمت خارج شده اند(حالا هر جا یک عکس  از اف16 اسرائیلی دید نگید   ای داد اف16 ایرانی)

 در ادامه اسرائیل  درسال 1983  دست  به سفارش 75 فروند دیگر زد که شامل  نسخه ارتقا یافته سی و دی بود که 24 فروند انها نسخه اموزشی رزمی دی بودند، در سال 1988 این رژیم 60 فروند دیگر شامل  30 فروند اف16 دی سفارش داد که در سال 1992 تحویل این نیرو شد و 50 فروند F-16A شامل  14 فروند نسخه  دو سرنشینه  اف16 بی نیز در سال 1995 به صورت دست دوم دریافت کرد.

اولین پیروزی هایی اف16 در تاریخ را یک اف16 صهیونیسمها  با شکار یک بالگرد میل 8 سوری در اوریل سال 1981 به دست اورد.در ژوئن سال 1981 هشت فروند اف16  با اسکورت اف15 های دست به بمب باران نیروی گاه اتمی  عراق زدند و در این عملیات از بمب هدایت لیزری نیز استفاده کردند. در جریان نبرد دره  بقا اف16 اسرائیل فاقد اسپارو تنها با سایدواندر، پایتون3   و توپ 20 م م  موفق به سرنگونی  44 جنگنده سوری بدون هیچ تلفاتی شدند و طی دو دهه بعد به تدریج  جایگزین کفیر، میراژ3، ای 4 اسکای هاوک و فانتوم اف4 شدند. صهیونیسمها طی ارتقائاتی در دهه 1990 اف16 های خود را مسلح به موشک امرام و بعد دربی کردند و سلاح های بومی چون موشک پوپای ، بمب لیزری گریفین، دلیله،اسپیش را با اف16 هماهنگ کردند  و در دهه بعد نیز بمب هدایت ماهواره ای روی انها نصب کردند. اف16 اسرائیلی امروزه   به ندرت از تسلیحات غیر بومی بهره می برند.

 صهیونیسمها  در مجموع  260 فروند اف16 از انواعA تا B را دریافت کردند   که همکنون بین 150 تا 190 فروند انها عمدتا از انواع سی و دی و بی در خدمت هستند. البته سری اول اف16 تحویلی (که برای ایران ساخته شده بود) امروزه از خدمت خارج به شکل ذخیره نگهداری می شوند . در اسرائیل به اف16 ای و بی لقب  نیتز و به نسخه سی و  دی لقب باراک داده شد

F16A_243 IAF-F-16

اف16 در تصویر در موزه قرار دارد .شش و نیم پیروزی هوایی سوری و یک نشان مربوط به حمله هوایی به نیروگاه اتمی عراق روی دماغه ان نقش بسته است

اف16 در تصویر در موزه قرار دارد .شش و نیم پیروزی هوایی سوری و یک نشان مربوط به حمله هوایی به نیروگاه اتمی عراق روی دماغه ان نقش بسته است

جنگنده تهاجمی  F-15I استریک ایگل:

 این نسخه اسرائیلی اف15 ایی استریک ایگل است که در اسرائیل   با نام رام شناخته می شود . این رژیم  نیاز به یک جنگنده دوربرد داشته که بتواند دست کم یک تن سلاح را تا ایران  تنها با یک بار سوختگیری هوایی به پیش ببرد. خوب استریک ایگل چنین توانی را داشت و از این رو نسخه از ان سفارش داده شد. اسرائیل 25 فروند از این نسخه  را طی دو سفارش یکی  شامل  21 فروند در سال 1994 که در سال 1998 تحویل شد و دیگری شامل  4 فروند که در 1998  سفارش داده شد و در سال 2002 میلادی تحویل شد.  رام دارای تجهیزات  بسیاری بومی است. هشدار دهده رادار و فروسرخ، اچ یو دی و نمایشگر ها ، سامانه ناوبری  ویا رایانه   چند  ماموریتی، سامانه شناسایی دوست از دشمن ، کلاه پرواز دش همگی  ساخت اسرائیل مجهز شد. همچنین این نمونه توان حمل تمامی تسلیحات  هواپرتاب اسرائیل  که به انها در ادامه اشاره خواهد شد را دارد.رام مجهز به راداری APG-70I است. بیشترین برد کشف این رادار حدود 250 کیلومتر است و از توان کشف و رهگیری اهداف زمینی  و دریایی و همچنین تعقیب پستی بلندی زمین  برخوردار است و همکنون موثر ترین جنگنده نیروی هوایی اسرائیل دست کم در زمینه تهاجمی است  .  اخرین اخبار حاکی از این است که اسرائیل رادار ارایه فازی فعال  ای پی جی 82 وی1 را برای نصب روی این هواپیما انتخاب کرده است. این رادار توان درگیر با هشت هدف در یک زمان و برد بیش از 300 کیلومتری را دارد .این پرنده مجهز به پیشرفته ترین سامانها جنگ الکترونیک جهان است. به صورت کلی صهیونیسمها  در زمینه  جنگ الکترونیک  در جایگاه نخست هستند شاید حتی از امریکا بهتر به شکلی که از سال 1982 تا کنون با وجود 39 بار بمب باران مواضع  مختلف در خاک  سوریه ولی حتی یک بار توسط سامانهای سوری حتی بوک سرنگون نشده اند معمولا تنها بعد از بمب باران هوایی  تازه سوریها متوجه می شوند  که به اختلال شدید روی تجهیزات الکترونیک سوری را بر می گردد(نمونه بارز  ان عملیات باغ میوه در سال 2011 قبل از جنگ داخلی  سوریه است)

f-15i_001_of_114 1210536

F-16I سوفا

اسرائیل از اف16 بسیار راضی بود البته تمامی مشتریان  این جنگنده از اف16 راضی بودند غیر این بود بعد از 40 سال همچنان تولید نمی شد  و پرفروشترین جنگنده غربی هم نمی شد

ولی مشکل اسرائیل  برد کمتر اف16  دست کم نسبت  به اف15 استریک ایگل بود. اسرائیل برای حملات هوایی به ایران نیاز به جنگنده دوربرتر از اف16 معمولی بود  و در مرحله اول استریک ایگل یا همان رام را سفارش داد ولی  در همان دوران  لاکهید با  سرمایه گذاری امارات  روی مخازن سوخت تطبیقی برای اف16 ایی و اف اماراتی کار می کرد. نتیجه راضایت بخش بود برد انتقالی اف16 از حدود 3700 به حدود 4250 کیلومتر افزایش یافت . لاکهید پیشنهاد نسخه تهاجمی دو سرنشینه   اف16 را به  صهیونیسمها  داد . صهیونیسمها طی یک ارزیابی متوجه شدند نسخه جدید اف16 با مخزن سوخت تطبیقی بردی که انها میخواهند را دارد و از طر فی از اف15 ارزانتر و کم هزینه تر است   اگرچه همچنان برد استریک ایگل بالاتر بود  ولی برای صهیونیسمها کافی بود  از این رو در حالی که در استانه سفارش یک سری دیگر رام بودند برنامه عوض شد و طی دو سری در سال 1999 و 2001 میلادی یک بار 50 فروند و بار دوم 52 فروند نسخه  جدید اف16 که با نام F-16I سوفا شناخته می شد را سفارش دادند که همگی تا سال 2009 تحویل شدند.

سوفا  دو رگه صهیونیسمی  امریکایی  است و همکنون  بیشتر از هر جنگنده دیگر صهیونیسمها بومی است. نیم از تجهیزات  الکترونیک ان ساخت اسرائیل سات. سامانه جنگ الکترونی، اچ یو ید، نمایشگرهای درون کابین ، سامانه  ناوبری و جی پی اس، هشدار دهنده  رادار و فروسرخ، سامانه هدایت پهپاد از کابین عقب، سامانه ضد جنگ الکترونیک  کلاه پروازی دش با توان هدایت موشک  فروسرخ، نقشه خان خودکار و خط ارتباط داده ان  بومی است. صهیونیسمها حتی خواهان نصب رادار ایی ال 2032 مربوط به پروژه جنگنده لاوی بودند ولی امریکا موافقت نکرد. صهیونیسمها خواهان کد رادار APG-68V9 این  جنگنده  بودند  ولی امریکا مخالفت کرد از این رو انها خواهان نصب رادار خود شدند ولی در نهایت امریکا کوتاه امد.

رادارAPG-68V9 همکنون یکی از بهترین رادار های موجود است. این رادار دارای  بیشترین برد 295 کیلومتر است و توان درگیر همزامان  با چهار هدف را دارد. رادار توان کامل هوا به هوا و هوا به زمنی از جمله کشف اهداف  ثابت و متحرک زمین  را دارد و حتی از توان نقشه برداری رادار از سطح زمین SAR با توان کمتر از نیم متر را دارد که برای کسب   استحکامات و پدافند دشمن اهمیت  بسیار دارد. این جنگنده نیز انواع تسلیحات  اسرئیل را حمل میکند  و  همکنون 99 فروند  انها در خدمت است

  این رژیم در مجموع  362 فروند اف16 را دریافت کرد که  ان را بزرگترین کاربر اف16 در جهان  بعد از امریکا کرده است

همکنون بین 250 تا 350 فروند اف16 از مدلهای مختلف در خدمت ارتش صهیونیسمی است

israeli-f16i

2636720274_c05837b7e6_o

سوفا و رم

جت اموزشی رزمی ام 346

همان طور که گفته شد برای چهار دهه صهیونیسمها  از تی ای 4  به عنوان جت اموزشی استفاده می کرد.  در سال 2013 این رژیم به ایتالیا 30 فروند جت اموزشی  ام 346 سفارش داد. این جت اموزشی مافوق صوت  با قابلیت  سوپر کروز یکی از بهترینها  در نوع خود است که چند فروند ان همکنون تحویل این رژیم  شده است . این پرنده نیز در خدمت صهیونیسمها  به الکترونیک و تسلیحاتی  بومی مجهز خواهد شد  از جمله رادار  ایی ال 2032 ولی  این  پرنده قرار نیست در عملیات رزمی شرکت کند و تنها نقش اموزی دارد . این جنگنده در اسرائیل با نام لاوی شناخته می شود(با جنگنده لاوی ساخت اسرائیل استباه نشود)

نیروی هوایی اسرائیل

جنگنده نسل پنجم اف35 لایتینگ

خوب صهیونیسمها نیز مانند تمامی کشورهای دارنده اف16 برای جایگزین اف16 خود به دنبال اف35 رفتند.

صهیونیسمها  برای  نخستین بار طی یک قرار داد 20 میلیون دلاری به برنامه  جنگنده اف35 پیوست. در سال 2006 نیروی  هوایی صهیونیسمی اعلام کرد این کشور خواهان خرید 100 فروند F-35A است  با ارزش 5 میلیارد دلار  دارد.در سال 2010 اسرائیل اعلام کرد که شرکت رافال در حال توسعه نسخه کوچکی از موشک هوا به هوای موشک پایتون و یک بمب هدایت شونده 225 کیلوگرمی برای قرار دادن در محفظه اف35 های تحویلی به این رژیم است . همچنین در این سال   باراک وزیر دفاع این رژیم اعلام کرد که این رژیم خواهان این است که تمامی تجهیزات الکترونیکی  به غیر  از رادار  در نسخه  تحویلی به این رژیم توسط خود اسرائیل توسعه یابد و در نهایت موافق  شد تمامی  تجهیزات الکترونیک به غیر از رادار  و اپتیک حرارتی اسرائیلی باشند. اسرائیل در مرحله  اول 20 فروند در مرحله دوم 25 اف35 ای را سفارش داد اف35 سفارشی این رژیم F-35I شناخته می شود

در حال حاظر تنها سفارش اولیه  20 فروند اسرائیل تائید شده و قرار داد بسته شد  این رژیم تا سال 2017  دسته نسخت  اف35 خود را تحویل خواهد گرفت و برنامه سفارش  نهایی 33 فروند دیگر در دستراس است. تا  شهریور سال 1396 خوردشیدی این رژیم 7 فروند اف35 ای را تحویل گرفته  است

اف35 صهیونیسمها  چیزی در  مشابه F-16I هستند. منظور از نظر سطح تجهیزات و تسلیحات بومی انها. این جنگنده جایگزین  نسل نخست اف16 و اف15 خواهند شد و در سال 2030 در کنار رام و سوفا اصلیترین  جنگنده های صهیونیسمها را  تشکیل  میدهند. باید دید در اینده بعد از عملیاتی  اف35 در این رژیم ، این جنگنده چه تجهیزاتی خواهد داشت

دو فروند اف35 نخستین که تحویل این رژیم شد

دیگر هواگرد ها

صهیونیسمها از پنج   هواپیمای تغییر یافته گلف استریم  550  و 500 جهت هشدار زودهنگام  (اواکس) و  همچنین پنج  فروند  دیگر برای شنود و نبرد الکترونیکی بهره میبرند (جهت اشنایی با  این دو هواپیما اینجا را کلیک کنید)

در نقش سوخت رسان این رژیم دارای 7 فروند کی سی 707 یا همان نسخه  سوخت رسان بوئینگ 707 است که در نقش ترابری  نیز از انها استفاده می شود   و البته این رژیم  یک فروند نسخه جاسوس الکترونیک ان نیز  در خدمت دارد(برای اشنایی با کی سی 135 اینجا را کلیک کنید)

هواپیمای ترابری سی 130 اصلیترین  هواپیمای ترابری  این ارتش است . این رژیم از سال 1970  تاکنون 24 فروند سی 130 هرکولس از انواع ایی و اچ را دریافت  کرده که شامل  2 فروند کی سی 130 اچ نسخه سوخت رسان برای سوخت رسانی  به بالگرد های سی استالیون  این  رژیم نیز می باشد(البته در امار چهار فروند کی سی 130 هم امده). همچنین این رژیم برای  جایگزین ناوگان سی 130 هرکولس   در سال 2010 ، 3 فروند و در سال 2013 ، 3 فروند دیگر سوپر هرکولس سفارش داده است .این هواپیماها جایگزین بخشی از ناوگان هرکولس می شوند (برای اشنایی با سی 130 هرکولس اینجا را کلیک کنید)

نیروی هوایی اسرائیل

سوپر هرکولس

51100

کی سی 135 در حال سوختگیری به سوپر استالیون

c130-9-10

نسخه نیرو ویژه هرکولس با راکت کمکی

166729086

کی سی 135

ایتات و شاویت

ایتات و شاویت

تسلیحات هوا  پرتاب

موشک سایدواندر:

 این رژیم امروزه دیگر از موشک های فروسرخ امریکایی  استفاده نمیکند  ولی برای مدتها سایندوندر تکه گاه اصلی  نیروی  هوایی این رژیم  بود.اولین بار این رژیم در سال 1970 با تحویل فانتوم  موفق به خرید 339 فروند سایدواندر نسخه دی شد.  2000 تیره در سال 1973 از  همان نسخه دی و 250 تیره دیگر در سال بعد تحویل گرفت. 300 فروند نسخهJ در سال 1976 برای  ایگل ها  خریداری  شد و 600 تیره نسخهL در سال 181 خریداری شد که بر روی اف16 ها نصب شد. در نهایت تا سال 1996 این رژیم  900 تیره دیگر نسخه L تحویل گرفت که  بعد از ان نسخه های پیشرفته ام و ایکس را تحویل نگرفت و از نسخه های بومی استفاده کرد

این رژیم در دهه 1980 حدود 880 تیره نسخه دی را نیز تحویل گرفت ولی همگی برای سامانه پدافند هوایی چاپارل بود که البته امروزه از خدمت این رژیم  خارج شده است

پایتون3:  یکی از موشک های  هوا به هوای توسعه یافته در داخل  که در جنگ سال 1982 نیز 35 پیروزی هوایی به دست اورد. همچنان روی اف15 های شکاری نصب می شود

پایتون4 و 5 : دو نسخه پیشرفته  و پر طرفدار در بازار جهانی که روی اف16 و اف15 و در اینده روی اف35 سوار می شود. پاینتون5 دارای  توان درگیر 360 درجه است و از کاونده تصویر ساز حرارتی  بهره می برد

موشک هوا به هوای رادار نیم فعال  اسپارو:

نسختین موشک هوا به هوای رادار نیم فعال این رژیم که در سال 1969 با سفارش فانتوم از امریکا رسید. این رژیم 1338  تیره اسپارو نسخه سی را سفارش داد  و سپس 376 فروند اسپارو نسخه ایی  در سال 1976 برای ایگل ها  ، 170 فروند نسخه اف  درسال 1981 و 150 فروند نسخه M در سال 1988 سفارش داد. امروزه تنها نسخه های شکاری  ایگل انهم به شکل محدود از  نسخه M استفاده میکنند

موشک هوا به هوای رادار فعال امرام

 نخستین  موشک هوا به هوای رادار فعال این رژیم که نخستین  سفارش ان به نسخه B با برد 70 کیلومتر به سال 1998 به میزان 64 فروند بر می گردد و سپس طی دو سفارش دیگر این رژیم 42 و 48 تیره دیگر سفارش داد که   سری دوم شامل امرام نسخه  سی با برد 105 کیلومتر بود. گفته شده این رژیم در ازمایشاتی در برابر سامانه های جنگ الکترونیک  بومی کارایی خوبی  از امرام ندید  و این کشور به دنبال موشک دربی  رفت.

موشک هوا به هوای رادار فعال دربی: یک موشک هوا به  هوای رادار فعال با برد 50 کیلومتر  توسعه  یافته  درون رژیم که به چند کشور نیز صادر شده است

برای اشنایی با پایتون3 تا5 و دربی  اینجا را کلیک کنید

3973

دربی و پایتون5 بر روی اف16

بمب هدایت لیزری  و اپتیکی سری جی بی یو: اولین بار این رژیم در سال 1975 بمب اپتیکی  دریافت کرد که شامل  صد تیره  بمب جی بی یو 8 بود، صد تیره بمب اپتیکی جی بی یو 15 در سال 1981 دریافت کرد بعد از ان این کشور  دست کم 1500 کیت هدایت لیزری سری پیویی را از امریکا برای نصب روی بمب های مارک 82 و مارک 84 تحویل گرفت. همچنین این رژیم در سال 2009  از امریکا 50 تیره بمب سنگر  شکن جی بی یو 28 را برای پرتاب از استریک ایگل دریافت  کرده است

بمب های هدایت  ماهواره ای  سری  جیدم : این رژیم تا کنون 10300 کیت هدایت  ماهواره ای JDAM برای  نصب روی بمب های سقوط  ازاد مارک 82 و 84 سفارش داده که یکی از بزرگترین سفارش دهندگان  این نوع سلاح هدایت دقیق است

همچنین این رژیم تا سال 2012  بیش از هزار تیره بمب جی بی یو 39 که یک بمب کوچک نفوذ کننده است را  دریافت کرده است

گریفین: یک کیت هدایت لیزری که از دهه 1990 جایگزین کیت امریکای سری پیویی شد اگرچه همچنان  پیویی در خدمت است. گریفین یک کیت هدایت لیزری برای نصب روی انواع بمب ها  سقوط  ازاد برای  تبدیل انها به بمب هدایت لیزری است

پوپای: یک موشک هواپرتاب هدایت اپتیکی  ساخت این رژیم که از فانتوم  و امروز از اف16 و اف15 پرتابی می شود  و دارای برد 78 کیلومتر است

اسپیش :  یک کیت   هوا پرتاب نقطه زدن بدون پیشرانه که میتوان  ان را روی بمب های مارک 82، مارک 83 و مارک 84 نصب کرد و با سوار شدن روی امواج هوا دارای برد 100  کیلومتر است. این سلاح هدایت اپتیکی از راه دور است

برای اشنایی با پوپای و اسپیش اینجا را کلیک کنید

دلیله: یک موشک دوربرد با دقت یک متر و هدایت ماهواره ای در کنار اپتیک همزمان  با برد 250 کیلومتر . این سلاح   از اف16 و اف15 این رژیم پرتاب می شود

800px-ILA_Berlin_2012_PD_035

اسپیشی

1024px-Delilah_missile_side

دلیله

موشک AGM-65 ماوریک:

 نخستین بار  400 تیره ماوریک  طی جنگ اکتبر به  این رژیم از سوی امریکا تحویل داده شد و بعد از ان 350 و 600 تیره از ان را تا دهه 1980 تحویل گرفت. عدم داشتن تهدید جدی  زرهی و  وجود سلاح های لیزری و ماهواره ای باعث کمتر اهمیت دادن به ماوریک در نیروی هوایی صهیونیسمی بوده است

گابریل: موشک ضد  کشتی توسعه یافته  در این رژیم که در اواخر دهه 1960 میلادی وارد خدمت شد. جالب اینکه این رژیم زودتر از امریکا ویا اروپا دست به توسعه موشک ضد کشتی زد. این موشک رادار فعال که بسته به مدل تا 200 کیلومتر برد دارد از هواگردها و شناورهای رزمی این رژیم پرتاب می شود

موشک های بالستیک جریکا 2 و 3: موشک های بالستیک  اتمی  میان برد و دوربرد برای بازدارندگی  اتمی که از سیلو  پرتاب می شوند. حدود 100 تا 150 فروند از این موشک در نقش اتمی در خدمت این رژیم است

برای اشنایی با توان بالستیک صهیونیسمها   اینجا را کلیک کنید

این رژیم قبلا موشک ضد رادار استاندارد و شرایک هم در خدمت داشته ولی امروز انها را با موشک های دوربرد دقیق هواپرتاب جایگزین کرده است

پدافند

در  اسرائیل فرمانده ای دفاعی هوایی از نیروی هوایی جدا  است(در ایران نیز چند سالی است این چنین شده ) ولی در اینجا به برخی تجهیزات  این فرمانده ای نیز اشاره میکنم

این رژیم به دلیل تهدید  موشکی و راکتی  حزب الله و  حماس و ایران  از پدافند پیشرفته ای استفاده میکند که شامل  انواع ضد کروز ضد هواپیما و ضد بالستیک می باشد. در سایت جنگاوران در مورد انها مقالات کاملی است و اینجا بسیار سریع به انها شاره می شود

سامانه پدافند هاوک:

رژیم صهیونیسمی  اولین بار در سال1964  اتش  بار هاوک از نسخه A را دریافت  کرد. سری اول شامل  6 اتش بار و 288 موشک بود.  در ادامه طی سه دهه این رژیم 1236 تیره موشک و 27 اتش بار هر اتش بار شامل  3 لانچر را دریفات کرد. اخرین محموله موشک در سال 1987 تحویل این رژیم  شد. اگرچه  این رژیم همچنان این موشک را در خدمت دارد ولی عملا   تعداد محدودی اتش  بار انهم در مناطق در افتاده مستقر است و پاترویت جای انها را گرفته است

استینگر:

استینگر تنها موشک  شانه پرتاب این رژیم است . به صورت کلی به دلیل  وسعت کم خاک این رژیم، صهیونیسمها  می توانند  با سامانه های معمول خود تمامی خاک خود را پوشش دهنده و  نیاز کمی به سامانه های  شانه پرتاب دارند. با وجود این درسال 1993 اولین سری  استینگر شامل  344 تیره وارد این رژیم شد که جایگزین حدود 1200 موشک “رد ای” شد که از دهه 1970 در خدمت داشت

پاتریوت:

 اولین بار این رژیم در سال 1990 در پی اشغال کویت توسط عراق و خطر  احتمالی جنگ  دست  به سفارش  2 اتش بار با 64 موشک پاتریوت 2 را سفارش داد که تا سال 1991 تحویل داده شد  و موفق به شکاری تعدادی  از اسکادها  و العبادس های شلیک از سوی عراق به سرزمین های اشغالی شدند. درسال 1991  این رژیم  باز 57 پاتریوت 2  و یک اتش  بار سفارش  داد که تاسال 1994 تحویل گرفت. این رژیم تنها نسخه ضد کروز و ضد هواگرد پاتریوت را در خدمت دارد  و نسخه ضد بالستیک  تاکتیک این موشک  یا همان پاترویت  3 را در  خدمت ندارد . پاتریوت به غیر از چند مورد انهدام موشک های عراقی در جنگ اول خلیج  فارس 1  در سال 2014 یک سوخو24 فنسر ارتش سوریه را نیز به زیر کشید

اروا2:

سامانه ای برای مقابله با حملا موشک های بالستیک (نه راکتی) که در  این رژیم با همکاری لاکهید مارتین طراحی شد  و در سال 2000 میلادی وارد خدمت شد. در واقع عدم رضایت از ازمایش پاترویت 3 در امریکا باعث توسعه این نمونه شد. سه نمونه این موشک  توسعه یافته   که دست کم در ازمایشات موفق بوده است

ایرون دام:

 سامانه ای برای شکار راکت های توپخانه ای چون گراد ویا فجر(نه برای انهدام موشک  بالستیک ) توسعه یافته  در اسرائیل.

منجنیق داوود.

یک سامانه پدافند  با برد 300 کیلومتر و ارتفاع  عمل 875 کیلومتر که برای مقابله با حملات بالستیک تاکتیکی  و هواگرد های جنگی  و موشک  های کروز طراحی شده و به تازگی وارد خدمت شده است . این سامانه قرار است جایگزین هاوک و پاتریوت 2در این رژیم شود

اسپایدر:

سامانه پدافند ارتفاع کوتاه و متوسط شامل  یک لانچر متحرک با چهار موشک  شامل دو موشک   فروسرخ پایتون 5 و دو موشک  رادار فعال دربی

امروزه  رژیم صهیونیسمی  تهدید هوایی بزرگی در پیش رو ندارد. تنها دشمنش سوریه بود که می توانست حملات هوایی موثر بر روی خاک اسرائیل انجام دهد که دیگر عملا چیزی از ان باقی نماند حالا ماند که کی و کجا نیروی هوایی سوریه حتی روز ابادش برای نیروی هوایی صهیونیسمی تهدید بود. ایران فاصله زیادی با این  رژیم دارد و نیروی هوایی ما نیز  خود فرسوده است و در حال حاضر به جز حملات محدود پر خطر  نمی تواند  حملات بلند مدت روی سر اسرائیل انجام دهد و اصلا تاکتیک رویاروی احتمالی ما با اسرائیل حملات موشکی است و نه هوایی .  عدم تهدید  هوایی چیز  جدید نیست عملا بعد از صلح این رژیم با مصر  دیگر تهدید بزرگی وجود نداشت زیرا سوریه هم که باقی مانده بود نیروی هوایی نداشت که بتواند حریف نیروی هوایی این رژیم شود از این رو این رژیم بیشتر تمرکز خود را روی حملات تهاجمی و پشتیبانی  گذاشت چیزی که بر ضد نیروی های حماس و حزب الله  و یا درگیر احتمالی به ایران به ان نیاز دارد. در نهایت نیروی هوایی این رژیم از نظر فناوری از همه نیروی هوایی هوایی منطقه سطح بالاتری دارد که یکی از دلایل  ان نیز تکیه بر توان داخلی است برخلاف نیروی هایی هوایی عربی منطقه که وابسته به خرید و کمک غرب هستند (البته ترکیه  نیز همانند  صهیونیسمها   نیروی هوایی مستقلی دارد) و دیگر دلیل ان اموزشی سطح بالا و انتخاب فرماندهان  بر اساس شایستگی  است این  در حالی است که در نیروی هوایی هوایی عرب همیشه فرماندهان و حتی رده  های پایین و حتی خلبانان  بر اساس وفاداری و قبیله  انتخاب می شوند.

مقالات مشابه

نیروی هوایی امریکا و روسیه

نیروی زمینی امریکا و روسیه

نیروی هوایی عربستان

نیروی زمینی عربستان

نیروی هوایی مصر

نیروی هوایی امارات

نیروی هوایی ترکیه

نیروی زمینی ترکیه

نیروی هوایی پاکستان

نیروی زمینی پاکستان

نیروی هوایی سوریه

نیروی هوایی اسرائیل

نیروی زمینی اسرائیل

ارتش کره جنوبی و کره شمالی

ارتش قطر

ارتش ارمنستان

ارتش اذربایجان

ارتش ترکمنستان

گرداوری:عبدالحمید تارخ

دسته بندی شده در: