هواپیماهای آموزشیهواپیماهای جنگنده

هواپیمای اموزشی T-6 و پشتیبانی هوایی نزدیک AT-6 تگزان2

هواپیمای اموزشی T-6 و پشتیبانی هوایی نزدیک AT-6 تگزان2

نیروی هوایی امریکا در دهه 1950 جت اموزشی  تی 37 را به خدمت گرفت که یک جت اموزشی کوچک با دو موتوره توربوجت در ریشه  بال بود که از الگوی دو خدمه کنار هم بهره میبرد. این جت بسیار کن هزینه  بود و کارایی بالای در نقش اموزشی  دست کم   پنچ دهه در ارتش امریکا خدمت کرد. در دهه 1990 بحث جایگزین این وجود داشت. در ان زمان در ارتش امریکا از هواپیمای توربوپراپ برای اموزش میانی استفاده نمی کرد  زیرا تی 37 این کار را میکرد ولی  نیروی هوایی خواهان یک توربوپراپ برای جایگزینی  تی 37 شد

توربوپراپ ها می توانند پرواز با یک جت را به خوبی شبیه سازی کنند از طرفی ایمنی بیشتر برای یک دانشجو دارند و قیمت و هزینه عملیات کمتری دارند. از این رو نیروی هوایی یک رقابت فراگیر را اعلام کرد که چندین شرکت داخلی و خارجی در ان  حضور داشتند ولی دو شرکت عمده بیشترین قدرت را داشتند. یکی شرکت سوئیس پلاتوس  با طرح پی سی9 و دیگری  شرکت امبرایر برزیلی با طرح سوپر توکانو. هر دو محصول کارایی بسیار داشتند ولی در نهایت پلاتوس سوئیس انتخاب شد.

طرح جدید  در واقع بر اساس پی سی9 ساخته شده است ولی 22 % تغییر کرده است. پی سی9 یکی از طرح های موفق پلاتوس است که بر اساس پی سی7 یا به عبارتی موفقترین طرح پلاتوس ساخته شده است ولی دارای کابینی به روز تر و موتوری قویتر است.

هواپیمای جدید در بیچکرافت امریکا منتاژ شد ولی شاید بهتر است بگویم ساخته شد زیرا اکثر سامان ها با انواع امریکایی تعویض شد و یا در خود امریکا تولید شدن. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 2000 انجام داد و یک سال بعد وارد خدمت شد و با نام تی-6 تگزان2 شناخته شد. دلیل  نام گذاری با نام تگزان 2 این بود که نیروی هوایی امریکا در دهه 1940 تا 1960 یک هواپیمای موتور پیستونی اموزشی  با نام تگزان در خدمت داشت

تی6 همانند پی سی9 دارای  بدنه فلزی است اگرچه بخشهای از ان از مواد ترکیبی ساخته شده  است  و از دو الگوی دو خدمه در پشت سر هم استفاده میکند.نیروی هوایی برای پنچ دهه از تی 37 استفاده میکرد که دو خدمه کنار هم بودند و اگرچه گفته شده بود که روی روند ارتباط مربی و دانشجو تاثیر مثبتی داشت ولی محدودیت های نیز در شبیه سازی پرواز با یک جت داشت و از طرفی محدودیت دید که به همراه می اورد برای یک دانشجو چندان مناسب نبود از این  رو نیروی هوایی در طرح تی 6 دو خدمه را پشت سر هم قرار داد که دانشجو در جلو و مربی در عقب قرار دارد.

هواپیما از یک موتور توربوپراپ  Pratt & Whitney Canada PT6A-68 ساخت کاندا  بهره میبرد که دارای  بیشترین توان 1100 اسب بخار است که اگرچه هم مدل نسخه نصب شده روی پی سی9 است ولی از سری متفاوتی است. این موتور روی چندین هواپیمای توربوپراپ دیگر نیز نصب  شده است به یک ملخ چهار تیغه با گام متغییر نصب است که میتواند هواپیما را به بیشترین سرعت 586  کیلومتر بر ساعت نیز برساند اگرچه سرعت کروز اقتصادی 515 کیلومتر بر ساعت میباشد

در نسخه اموزشی که برای نیروی هوایی از تی 6 ساخته شد با نام T-6A شناخته می شود هواپیما دارای  دو نمایشگر رنگی بزرگ روی هم و چهار نمایشگر کوچکتر  است و تمامی نشانگرها به شکل دیچیتال نمایش در می اید  و  فاقد اچ یو دی بود

هر دو خلبان روی صندلی پرتاب شونده صفر صفر قرار داشتند و هواپیما در نسخه  اموزشی تحویلی به ارتش  امریکا فاقد سلاح بود زیرا اموزش پرتاب سلاح با دیگر هواپیمای اموزشی  بود

مدل های مختلف

T-6A: نسخه اموزشی  برای  ارتش امریکا که 580 فروند ان برای نیروی دریایی و هوایی امریکا ساخته  شده است و از این تعداد 500 فروندش در خدمت نیروی هوایی است. این نسخه  در بالا شرح داده شده است

T-6A

T-6A NTA  : نسخه رزمی دارای دو  جایگاه خارجی  شامل یک  جایگاه زیر هر بال  مسلح به غلاف مسلسل 12.7 م م، راکت 70 م م. این نسخه  توسط یونان سفارش  داده شده است

T-6A NTA

T-6B: نسخه ارتقاء یافته دارای  کابین پیشرفته تر با سه نمایشگر بزرگ رنگی که میتواند رادار  و هدفگیری انواع تسلیحات هدایت شونده را شبیه سازی کند . این نسخه  مجهز به کابین هوتاس و اچ یو دی است و سامانه ناوبری  پیشرفته تری دارد. برخی یگان های اموزش نیروی هوایی و گارد ملی این نسخه را تحویل گرفته اند

T-6B

AT-6B Wolverine : نسخه  مسلح مجهز به موتور قویتر 1600 اسب بخاری پرات اندوتنی کانادا مدل  PT6-68D که توان حمل محموله بیشتری به تی6 میدهد. این نسخه دارای  سه جایگاه زیر هر بال است (در مجموع 6 جایگاه)که میتواند تا  2 تن سلاح   شامل تا هشت موشک هلفایر ویا چهار بمب هدایت لیزری  جی بی یو 12  و یا چهار بمب هدایت ماهواره ای هر یک با وزن 225 کیلوگرم ، تا چهار راکت انداز 70 م م هر یک مجهز به هفت راکت هدایت لیزری 70 م م، بمب های  هدایت ماهواره ای اس دی بی ، غلاف مسلسل 7.62 و 12.7 م م  و راکت غیر هدایت شونده را حمل کند. این نسخه دارای یک سامانه نشان گذار لیزری و دید حرارتی در زیربدنه است که به کابین عقب اجازه نشانگیری لیزری را میدهد. این مدل دارای  هشدار دهنده راداری  و پرتاب کنند فلر است و از کابین دیجیتال  مشابه تی 6بی بهره می برد واین هواپیما به عنوان یک جنگنده پشتیبانی سبک  پیشنهاد شده است  و میتوان ان را به هر  سلاحی دیگر نیز تجهیز کرد. این نسخه با یک تن سلاح 1200 کیلومتر برد دارد. همچنین این نسخه دارای پرتاب کننده فلر و چف ALE-47   و هشدار دهنده فروسرخ AN/AAR-47 برای هشدار در مورد نزدیک شدن موشک و دوربین دید شبانه است

نیروی هوایی امریکا به دنبال خرید 300 تا 700 فروند از این هواپیما برای نقش عملیات ضد تروریست و پشتیبانی هوایی نزدیک است

پراپ اموزی رزمی ای تی 6 بی در تصویر مسلح به
ای تی 6 بی مجهز به بمب لیزری، راکت لیزری و غلاف مسلسل

T-6C: نسخه ارتقا یافته  نسخه بی که توان حمل سلاح را نیز دارد.این نسخه تنها بمب و راکت غیر هدایت شونده و غلاف مسلسل حمل میکند

این هواپیما توسط چندین کشور دیگر نیز خریداری  شده است. عراق 15 فروند T-6A را دریافت کرد ولی در سال 2014 دست به سفارش  24 فروند نسخه C نیز زده است

از دیگر کاربران این هواپیما میتوان به،مکزیک 24 فروند نسخه سی،ونزولا 11 فروند نسخه سی، مکزیک  12 فروند نسخه سی، یونان 45 فروند انواع A و NTA و کانادا ، یونان 45 فروند شامل 25 فروند نسخه رزمی،اسرائیل 20 فروند،مراکش 24 فروند،نیوزلند 11 فروند نسخه سی، امریکا در نیروی های مختلف 561 فروند

 مقوله مربوطه: نقشه هواپیماهای توربوپراپ در میدان جنگ امروزه

T-6C

مشخصات در نسخه اموزشیT-6A

طول:10.16 متر

بلندی:3.25 متر

وزن خالی:2135 کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:2948 کیلوگرم

سوخت داخلی:677 لیتر

موتور: یک دستگاه موتور پرات اندویتنیپی تی 6 ای -68 با توان 1100 اسب بخار

بیشترین سرعت:515 کیلومتر بر ساعت

برد:1667 کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

سئوالات و نظرات خود را می توانید  با مدیریت سایت با ایمیل jangaavaran@YAHOO.COM  در میان بگذارید

 

منابع

http://www.airforce-technology.com/projects/at-6b-light-attack

https://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_T-6_Texan_II

نوشته های مشابه

بستن