در دهه ۱۹۷۰ کشورهای کمونیستی و یا متمایل  به شوروی از هواپیمای مسافربری ایلیوشین ۶۲ با چهار موتور برای پرواز های دوربرد استفاده می کردند. این هواپیما اگرچه برد زیادی داشت ولی  تعداد مسافر   کمی حمل می کرد و مناسب برای رشد  سریع صنعت هوانبروی نبود. شوروی  در دهه ۱۹۷۰ دست به طراحی یک هواپیمای چهار موتوره پهن پیکر برای رقابت با بوئینگ ۷۴۷ زد

هواپیمای مورد نظر ایلیوشین ۸۶ بود که دارای چهار موتور توربوفن با بیشترین ظرفیت ۳۵۰ مسافر به برد ۵۰۰۰ کیلومتر می رسید . طی دو دهه تنها ۱۰۶ فروند از ان تولید شد و حتی هرگز در حد اندازه هواپیمای دو موتوره ای چون ایرباس ای ۳۰۰ و یا ۳۱۰ و یا بوئینگ ۷۶۷ هم  نبود چه برسد به بوئینگ ۷۴۷

از این رو در اوائل دهه ۱۹۸۰ ایلیوشین به دنبال طرح جدید رفت. مشکل شوروی نداشتن موتور کم مصرف بود. شوروی موتورهای پر قدرتی تولید میکرد  ولی موتورهای ان پر مصرف بودند و توان رقابت با همتایان غربی خود را در زمینه مصرف نداشتند . در محصولات غیر نظامی کم مصرف بودن و عمر بالا مهم بود از این رو شوروی روی موتور جدیدps-90a کار کرد تا بتوان اختلاف را کن کند. ایلیوشین  در طرح جدید خود این  موتور  را مد نظر گرفت . ساخت هواپیمای جدید از سال ۱۹۸۳ اغاز شد و اولین پرواز خود را در ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۸۸ انجام داد و به ان کد ایلیوشین  ۹۶ داده شد. نخستین  فروند این هواپیما در سال ۱۹۹۳ تحویل ایرفولوت روسیه شد

0928298

ایلیوشین ۹۶ یک هواپیمای چهار موتور بر اساس طرح قبلی یعمی ایلیوشین  ۸۶ است. دارای بدنه  کشیده تر با طول ۵۵ تا ۶۴ متر بسته به مدل است  و دارای  قطر کمتری نسبت به ایلیوشین ۸۶ است تا بهبود بیشتر در سرعت و برد و مصرف سوخت انجام شود . هواپیمای دارای  سه درب در هر سمت و در داخل بدنه   دارای  سه راه رو است. در حالت اقتصادی دارای  سه صندلی در دو طرف (در مجموع شش صندلی) و سه صندلی در وسط  دو راه رو است.

هواپیمای از دو نوع موتور استفاده میکند . اولین موتور، موتور  توربوفن PS90A  با قدرت ۳۵۲۴۲ پاوند رانش ساخت خود روسیه  و در برخی مدل ها موتور امریکایی Pratt & WhitneyPW2037 با قدرت ۳۸۰۰۰ پاوند و یا موتور Pratt & Whitney PW2337  با قدرت ۳۶۰۰۰ پاوند رانش

هواپیما دارای  بیشترین ظرفیت ۳۰۰ تا ۴۳۶ نفر بسته به مدل  در وضعیت اقتصادی است  و با بیشترین  محموله میتواند بسته به مدل بین ۱۱۰۰۰ تا ۱۲۸۰۰ کیلومتر را طی کند

در نسخه اولیه هواپیمای  دارای  سه خدمه شامل خلبان و کمک خلبان و مهندس پرواز بود ولی در مدل های بعدی تنها  دو خدمه داشت . در تمامی مدل ها کابین دارای  شش نمایشگر رنگی ساخت تالس فرانسه است  و از رنگ ابی در کابین استفاده شده است

0906654

مدل های مختلف

ایلیوشین ۹۶ سری ۳۰۰: اولین نسخه  تولیدی  با موتورهای پی اس ۹۰ ای ساخت روسیه  و سه خدمه درون کابین که دارای  ۱۵۲۶۲۰ لیتر سوخت بود و میتواند با ۲۶۲ مسافر به برد ۱۱۰۰۰ کیلومتری برد. ۲۲ فروند از این نسخه  به عنوان پر تولید ترین نسخه این هواپیما ساخته شد

ایلیوشین ۹۶ سری ام: نسخه کشیده تر با ده متر طول بیشتر که از موتور امریکا پرات اندوتین پی دبلیو ۲۳۳۷  استفاده میکرد که با قدرت ۳۷۰۰۰ پاوند رانش بیشتری را فراهم میکرد. این مدل با با ۳۱۲ مسافر میتواند به برد ۱۰۴۰۰ کیلومتر برسد . این هواپیما درسال ۱۹۹۳ توسعه یافت و اولین  هواپیمای مسافربری روسی با همکاری غرب بود (از ان  به بعد هر هواپیمای مسافربری  که روسها ساختند با همکاری شرکتهای اروپایی بود) ولی تنها یک فروند از ان ساخت شد. ایرفلوت خط هوایی دولتی روسیه مشتری این هواپیما  بود ولی در نهایت دست به سفارش  هواپیمای دو موتوره بوئینگ ۷۶۷ با همین میزان ظرفیت زد

ایلیوشین ۹۶ تی: نسخه ای از مدل ام که   می شد  با موتور روسی و یا امریکایی ان را سفارش داد. این نسخه نیز تولید نشد

1273733 1323238

ایلیوشین ۹۶ سیر ۴۰۰: این سنخه مشابه سیر۳۰۰ ولی با موتور روسی پی اس ۹۰ ای۱ بود و می توانست با ۳۱۵ مسافر به برد ۱۰۰۰۰ کیلومتری برسد. سه فروند از این مدل توسط کوبا در سال ۲۰۱۳ سفارش داده شد

ایلوشین ۹۶ سری ۴۰۰ تی: این نسخه  بر اساس  نسخه سری ۴۰۰ با بهبود در اونیک  و موتور روسی ساخته شد . چهار فروند از این مدل سفارش داده شد که تنها سه فروند ساخته شدند که تحویل خطوط هوایی کوبا شد

ایلیوشین  ۹۶ سری ۴۰۰ تی زد: در سال ۲۰۱۵  میلادی نیروی هوایی روسیه اعلام کرد سفارش به خدمت گیری دو تانکر سوخت رسان بر اساس این هواپیمای برای جایگزین مادیوس ها قدیمی  را امضا کرده است.این نسخه  میتواند ۶۵ تن سوخت حمل کند که ۲۵ تن بیشتر از ایلیوشین ۷۸ است. دولت روسیه برنامه سفارش  چند فروند از این مدل را دارند ولی امکان دارد  تا ۲۰ فروند را نیز سفارش  دهند اگرچه برخی منابع از سفارش تعداد بیشتری ایلیوشین  ۴۷۶ خبر میدهند

تا کنون ۳۰ فروند ایلیوشین  ۹۶ ساخته شده  که بیشترین نرخ تولیدش سه فروند  مربوط  به سال ۱۹۹۳ می باشد . از سال  ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۵ که این هواپیما تولید شده است در برخی سال ها  حتی یک فروند نیز تولید نشده است . همکنون تنها ۱۴ فروند از این هواپیما همچنان در خدمت است مشهور ترین انها هواپیما رییس جمهور روسیه است که  از مدل سری ۳۰۰ نسخه اولیه تولیدی است . همکنون تنها سفارش  همان دو فروند نیروی هوایی روسیه است

0916006

ایلیوشین  ۹۶ هواپیما بسیار ناموفق  بود. در تاریخ پهن پیکر هیچ هواپیما به کمی ایلیوشین  ۹۶  تولید نشد و تنها اگر در نهایت سفارش تعداد بیشتری سوخت رسان از سوی ارتش سفارشات  ان را بالا ببرد   که دلیل اصلی ان نیز این بود که در بازار غیر نظامی  غرب محصولات دو موتوره زیادی با برد و ظرفیت این هواپیما وجود دارد . هر مشتری به خوب  می دانست که بهتر است  از بوئینگ  ۷۶۷ و یا ۷۷۷ و یا ایرباس ای ۳۳۰ سفارش  دهد زیرا نتنها دو موتور و کم هزینه تر بودند  بلکه به شکل سنتی قطعات هواپیمای ایرباس و وبوئینگ و متخصصین ان بسیار فراوان  هستند. تنها هواپیما به این هواپیما ایرباس ای ۳۴۰ بود که اگرچه چند ده برابر این هواپیما ساخت شد ولی حتی همان هم نیز  در بین هواپیماهای مسافربری دو موتوره چندان جایگاهی نداشت  . تنها کاربر خارجی این هواپیما  ، شرکت هوایی کوبا است  که سه فروند از ان را در خدمت دارد   و بزرگترین کاربر ان شرکت روسی  روسلاو (شاخه ای از ایرفلوت)است که   ۹ فروند را در خدمت دارد که برای حمل نقل  مقامات دولتی  به کار می رود. جالب اینکه همکنون در روسیه  بیش از ۲۵۰ فروند پهن پیکر غربی چون  ایرباس  ای ۳۱۰ ،۳۳۰ و ۳۴۰ و بوئینگ  ۷۶۷ و ۷۷۷  در خطوط هوایی مختلف پرواز میکند.

این هواپیما تنها ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار قیمت دارد که یک پنجم و یا یک ششم  انواع غربی است(البته همش قیمت اولیه نیست ..هزینه پرواز برای هر صندلی و هر ساعت پرواز   باعث میشه یک هواپیما با وجود قیمت کمترش مشتری نداشته باشد)

0897264

مشخصات

ایلیوشین آی‌ال-۹۶ دارای چهار موتور توربوفن در زیر بالهاست.

  • فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۱ متر
  • طول: ۶۴٫۷ متر
  • ارتفاع: ۱۵٫۷ متر
  • ظرفیت مسافر: ۳۸۶ نفر
  • بیشینه سرعت: ۹۱۲کیلومتر بر ساعت
  • محدوده پرواز: ۱۱۴۸۲ کیلومتر

ترجمه:عبدالحمید تارخ

 

21+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

73 دیدگاه

  • بدون در نظر گرفتن کشور سازنده ایولیشن ۹۶ یعنی خواستن توانستن است.وقتی بتونی بسازی حتی تعداد کم دیگه تحریم امریکا و فرانسه را بی اثر کردی در نتیجه خودشون میان التماس تر بخدا از ما خرید کن.البته چین هم هواپیمایی مسافربری با مشارکت بوئینگ تولید کرد.خود روسیه هم سوخو سوپر جت راوبا همکاری بوئینگ تولید میکند.چند سال تحریم و نبود قطعات باعث تلفات هوایی زیادی در ایران شد که دلیلش تحریم غرب بود.امیدوارم با روی کار امدن ترامپ تحویل بوئینگ و ایرباس به ایران منع نشود تا حداقل ناوگان مسافربری ما جان تازه ای بگیرد.و ای کاش ما هم نمونه ای کوچکتر نه بزرگ را تحت لیسانس در ایران تولید کنیم تا یواش یواش ساختن را یاد بگیریم .

    1+
  • در مورد an 124 روسلان هم لطفا مقاله ای قرار بدهید چند سال پیش در خبرها دیدم که روسیه قصد تولید روسلان رو داشت شما اطلاعی دارید در این رابطه دارید؟روسلان تا چه سالی تولید میشد؟https://ir.sputniknews.com/persian.ruvr.ru/2012_09_19/88683770/

    0
  • سلام این هواپیما نسخه باربری هم داره؟ میگم اضافه کردن درب عقب بارگیری به این هواپیما امکان پذیر هست؟روسها توان ساختن هواپیمای مولتی رول ندارند؟کار انچنان پیچیده ای نیست که از پسش بر نیان منظورم اینه که هم به عنوان سوخترسان هم به عنوان ترابری ازش استفاده کنند اگر در نقش ترابری استفاده بشه حداکثر توان چقدر حمل بار را دارهقیمت این هواپیما ۴۰-۵۰میلیون دلار هست؟  il 476 هم همین قدر هست فکر میکنم تازه این نسخه مسافربری هست و قیمت بالاتری باید داشته باشه نسبت به یک هواپیمای ترابری مثل il 476 احتمالا قیمت مربوط به ده پانزده سال پیش حداقل باید باشد

    0
    • سلام نسخه باری ندارد و وقتی نسخه تجاری ان فروش ندارد کسی دیگه نسخه باری نمیخره… بعد اصلا قیمت ربطی به مسافربری و ترابری ندارد …. مگه هزینه ساخت یک مسافربری از یک ترابری بیشتر است؟

      0
      • بیشتر نیست؟ بالاخره هواپیمای مسافربری صندلی نمیخواهد؟امکانات رفاهی نمیخواد؟تهویه مناسب نمیخواهد؟البته هواپیمای روسی در زمینه تجهیزات رفاهی پیشرفته و گران نیستند ولی همین ها هم در نمونه ساخت روسیه باید چند میلیون دلاری فرق بکند مخصوصا که این هواپیما ظرفیت نزدیک به چهارصد نفر را دارد نمونه il 96t نمونه ترابری هست در ویکیپدیا هم زده 

        0
        • سلام این امکانانت انقدر روی هزینه تاثیر نداره تا دیگر موارد .. نسخه تی دو منظره بود قابل تبدیل شدن بود ولی نسخه باری تجاری هرگز از این هواپیما ساخته نشد

          0
  • اقای تارخ این سخنان وزیر دفاع تو مجلسو شنیدین ؟ ک میگه به زودی موشک قدیرو سجیل بالستیک دور بردو تولید انبوه میکنیمو رونمایی !!!!! اون سجیلی ک چند سال نشون دادنو ازمایش کردن تولید نکردن در حالی که همه فک میکردن یه مقدار سجیل عملیاتی هست تو سیلو ها واسه حمله تلافیجویانه سریع ؟

    0
    • استاد این حکایت تولید موشک ایران هم شده داستان تولید پیکان که هرروز یک مدل متفاوت ازش تولید میکردم یکروز پیکان کارلوکس روز دیگه پیکان دولوکس سری بعد پیکان جوانان مدل بعد پیکان وانت مدل بعدیش چراغ بنزی بعدی پیکان پژو ….آر دی ….وغیره که بدلیل این بود که فقط همین  یک اتوموبیل رو بلد بودیم تولید کنیم بعدش کلاس میذاشتن که ایران خودرو انواع متنوع خودرو تولید میکنه خخخ

      2+
  • سلام. استاد به عقیده بنده با توجه به قیمت پایینی که داره ،گزینه بسیار خوبی برای مصارف نظامی است. مثلا به عنوان هواپیمای ترابری ، تانکر سوخترسان ، سکوی نصب رادار پیش اخطار هوابرد و … . گزینه خوبی برای ما است که بودجه نظامی محدودی داریم. در مقایسه با ایلوشین ۷۶ قیمتش چطوره؟ چون مسلما ۴۰ الی ۵۰ میلیون قیمت نسخه های مسافربری اینه. نسخه های نظامی اش احتمالا از این همارزانتر باشند.

    0
  • سلام آقای تارخ. ببخشید اینجا میپرسم. قضیه موشک ذوالفقار چیه؟با این طول (با توجه به تخمین من در مقایسه با وزیر دفاع و ماشین حامل) چطور ۷۰۰ کیلومتر برد داره؟ چرا تصاویر منتشر شده از پرتاب فتوشاپ هستن؟ (با توجه به بالچه های کنترلی فاتح ۳۱۳ و ذوالفقار).انقد دروغ گفتن که دیگه باور نمیکنم اون برخورد به هدفم با موشک بوده باشه (دود حاصل از انفجار به سمت چپ تمایل خیلی بیشتری داشته که من فکر میکنم بیشتر شبیه حملات راکتی هست تا بالستیک).

    0
  • سلام استاد پنجاه میلیون دلار قیمت به نسبت مناسبیه اگر خواستیم از روسیه هواپیمای سوخت رسان بخریم به نظرتون این هواپیما مناسب تر ایلیوشین ٧۶ یا آنتونوف ٧٨ نیست ؟ در مورد رادار هوابرد هم احتمالا نمیتونیم از هیچ هواپیمای غربی (چه اونهایی که در داخل موجوده و چه اونهایی که میخوایم بخریم)  استفاده کنیم چون ممکنه بهونه کنند و دیگه بهمون نفروشند و خدمات ندن البته من بعید میدونم خودمون بتونیم بسازیم و اگر هم بخوایم شروع کنیم این پلت فرم بزرگیه و باید مثلا با یک رادار با برد کمتر روی هواپیمای کوچکتری مثل وای ٩ شروع کنیم ولی اگر اگر خواستیم رادار هوابرد به روسیه سفارش بدیم هم استاد به نظرتون سفارش این هواپیما بدین منظور میتونه انتخاب خوبی باشه ؟ با تشکر

    0
      • البته استاد تارخ ملا کاربری ایلیوشین ۷۶با این فرق میکنه خوب اون از اول جهت امور ترابری تولید شده این برای مسافربری فکر نکنم مقایسه اشون خیلی درست باشه مثل آینه که بی ۵۲ رو با بویینگ ۷۴۷ مقایسه کنن درسته ساخت یک کمپانی هستن و هردو شون پهن پیکرن وای اون بمب افکن و این مسافربریه

        0
  • سلام استاد تارخ عزیز زنده یاد خلبان بهروز مدرسی در سایتش نوشته بود مشکل هواپیماهای روسی موتورش و تمایلشون برای ساخت هواپیماهای موتور عقب یعنی ته هواپیما بود که اعث سنگینی دم هواگرد میشد و فرود سختی داشت.اما فکر کنم این ایلیویشن طراحی خوبی داره و موتورش امریکایی که فبها.ولی بازم فروش هواپیما طبقه گفته شما نیاز به متحد دارد که روسیه قربونش برم.جالبه خود روسهام اعتمادی به ساخته هاشون ندارن.

    0
  • چینیا  که از روسا هم بدتر می سازن مثلا تو همون مستندی که آقای سجاد۲۰:۵۳ گفت را دیدم کارشناساش که بررسی می کردن گفتن بدترین ماشین ها هستند حتی وقتی بهترین ماشین چینی را آوردن گفتن اینم خوب نیست و اگه یه فیلم چینی ببینید یه ماشین چینی هم تو خیابوناشون نیست ولی تو ایران پره

    0
    • با سلام خدمت شما برادر گرامی متاسفانه یک باور در کشور ما جا افتاده که فکر میکنن اجناس تولید شده در چین فاقد کیفیت هستش در صورتی که به هیچ وجه اینجوری نیست چین هم دارای تولیدات درجه ۱و۲و۳هستش مشکل اینجاست که کشور ما بخاطر خوش خدمتی وجلب حمایت مسئولان چینی بنجل و فاقد کیفیت که بازار جهانی نمی پذیرتشون وارد میکنن که رو دستشون نمونه و گرنه چین بزرگترین صادر کننده اجناس به اروپا و آمریکا هستش آیا بعقیده شما همین محصولات رو به اونجا هم صادر میکنن

      2+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
      • سلام خریداجناس به عهده دولت یا مسئولین نیست متاسفانه بازرگان های ایرانی با استفاده از رانت های داده شده خون مردمو میمکن این حرفم نافی بی کفایتی  نظارتی مسئولین نیست روی صحبتم با کسی نیست ولی همه خودمون رو محق به دزدی از بیت المال میدونیم باتمام احترام برای مسئولین خوب مابقی جز …………نیستند 

        1+
  • سلام   نقطه ضعف بزرگ روس ها موتور است البته در ساخت موتور و  به جای اینکه ضعف مصرف و  عمر عملیاتی کم موتور را برطرف کنند ، هی اندازه هواپیمار را بزرگتر کردند. و اگر روی یک طرح برای مدت طولانی تمرکز کرده و سعی درارتقای موتور می کردنند چه بسا در صنعت هواپیمای مسافر بری یک قطب بزرگ بودنند .

    0
  • آقای تارخ تو یه مستند دیدم هواپیمای رئیس جمهور آمریکا یه تکنولوژی پیشرفته داشت و از تکنولوژی های الکترومغناطیس و مغناطیسی داشت که هیچ موشکی نمی تونه بزنش و موشک که بهش نزدیک می شه با یه نیرویی موشک برمی گرده و به هواپیما نمی خوره

    0
  • سلام اقای تارخ. هواپیمایی مانند ایران ١۴٠ در روسیه وجود نداره که ارزان باشه و بتونیم تهیه کنیم ؟البته با کیفیت تر باشه تا پروژه بازم  شکست نخوره . شاید بشه باهاش در مورد ساختن اواکس بومی (هرچند ضعیفتر و برای شروع) کاری کرد. مرسی

    0
      • سلام  من چینی ها را بیشتر قبول دارم و معتقدم در آینده چینی ها حرف های بیشتری برای گفتن دارند . و کلا روس ها آنقدر بدقولی کردن که من معتقدم یک پیچ هم نباید از روس ها خرید .و از آنجایی که خود چینی ها استاد کپی هستند زیاد در انتقال تکنولوژی سخت گیر نیستند . در یک مستند ی در مورد خودرو های چینی دیدم که از وقتی چین رو به کپی کردن آورد از این رو به اون رو شد و قبل از اختراع صنعت کپی فرقون درست می کرد . در نتیجه بنده معتقدم هواپیمای باری می خواهیم باید از چین بخریم ، جنگنده می خواهیم باید از چین بخریم ، ناوچه می خواهیم باید از چین بخریم ، تانک می خواهیم باید از چین بخریم ، بالگرد می خواهیم باید از چین بخریم و …. تا  این روس ها درس بگیرند .

        0
      • بنظرم وای۲۰ هواپیمای فوق العاده ای برای ایران هم می تونه ترابری باشه هم آواکس وهم سوخت رسان یاحتی توی نقش شنود راداری وجاسوسی الکترونیک هم مناسبه وشاید بشه به یک گشت دریایی وضد زیر دریایی برد بلند تبدیلش کرد

        0
  • کلا روسیه باید کار ساخت هواپیماهای مسافربری بزرگ روبی خیال بشه چون هرچقدر هم محصول خوبی بسازه بازهم در این زمینه عقبه وبهتره تمرکزشو روی هموت روی هواپیماهای ۱۰۰تا۱۵۰ نفره دوموتوره بزاره

    0
  • امیدوارم نهایتا نوسازی ناوگان هوایی ایران به این ختم نشه :/واقعا روسها  تو ساخت پرنده خصوصا مسافریش بی استعداد هستن. صد سال صنعت هوایی دارن ولی هیچوقت جایگاهی بین بزرگان صنعت تجاری تو هوانوردی نداشتن خیلی مسخره هست با این پشتوانه و سابقه جایگاهت این باشه

    0