هوانوردی غیر نظامی

هواپیمای ایلیوشین 96

هواپیمای ایلیوشین 96

در دهه 1970 کشورهای کمونیستی و یا متمایل  به شوروی از هواپیمای مسافربری ایلیوشین 62 با چهار موتور برای پرواز های دوربرد استفاده می کردند. این هواپیما اگرچه برد زیادی داشت ولی  تعداد مسافر   کمی حمل می کرد و مناسب برای رشد  سریع صنعت هوانبروی نبود. شوروی  در دهه 1970 دست به طراحی یک هواپیمای چهار موتوره پهن پیکر برای رقابت با بوئینگ 747 زد

هواپیمای مورد نظر ایلیوشین 86 بود که دارای چهار موتور توربوفن با بیشترین ظرفیت 350 مسافر به برد 5000 کیلومتر می رسید . طی دو دهه تنها 106 فروند از ان تولید شد و حتی هرگز در حد اندازه هواپیمای دو موتوره ای چون ایرباس ای 300 و یا 310 و یا بوئینگ 767 هم  نبود چه برسد به بوئینگ 747

از این رو در اوائل دهه 1980 ایلیوشین به دنبال طرح جدید رفت. مشکل شوروی نداشتن موتور کم مصرف بود. شوروی موتورهای پر قدرتی تولید میکرد  ولی موتورهای ان پر مصرف بودند و توان رقابت با همتایان غربی خود را در زمینه مصرف نداشتند . در محصولات غیر نظامی کم مصرف بودن و عمر بالا مهم بود از این رو شوروی روی موتور جدیدps-90a کار کرد تا بتوان اختلاف را کن کند. ایلیوشین  در طرح جدید خود این  موتور  را مد نظر گرفت . ساخت هواپیمای جدید از سال 1983 اغاز شد و اولین پرواز خود را در 28 سپتامبر سال 1988 انجام داد و به ان کد ایلیوشین  96 داده شد. نخستین  فروند این هواپیما در سال 1993 تحویل ایرفولوت روسیه شد

0928298

ایلیوشین 96 یک هواپیمای چهار موتور بر اساس طرح قبلی یعمی ایلیوشین  86 است. دارای بدنه  کشیده تر با طول 55 تا 64 متر بسته به مدل است  و دارای  قطر کمتری نسبت به ایلیوشین 86 است تا بهبود بیشتر در سرعت و برد و مصرف سوخت انجام شود . هواپیمای دارای  سه درب در هر سمت و در داخل بدنه   دارای  سه راه رو است. در حالت اقتصادی دارای  سه صندلی در دو طرف (در مجموع شش صندلی) و سه صندلی در وسط  دو راه رو است.

هواپیمای از دو نوع موتور استفاده میکند . اولین موتور، موتور  توربوفن PS90A  با قدرت 35242 پاوند رانش ساخت خود روسیه  و در برخی مدل ها موتور امریکایی Pratt & WhitneyPW2037 با قدرت 38000 پاوند و یا موتور Pratt & Whitney PW2337  با قدرت 36000 پاوند رانش

هواپیما دارای  بیشترین ظرفیت 300 تا 436 نفر بسته به مدل  در وضعیت اقتصادی است  و با بیشترین  محموله میتواند بسته به مدل بین 11000 تا 12800 کیلومتر را طی کند

در نسخه اولیه هواپیمای  دارای  سه خدمه شامل خلبان و کمک خلبان و مهندس پرواز بود ولی در مدل های بعدی تنها  دو خدمه داشت . در تمامی مدل ها کابین دارای  شش نمایشگر رنگی ساخت تالس فرانسه است  و از رنگ ابی در کابین استفاده شده است

0906654

مدل های مختلف

ایلیوشین 96 سری 300: اولین نسخه  تولیدی  با موتورهای پی اس 90 ای ساخت روسیه  و سه خدمه درون کابین که دارای  152620 لیتر سوخت بود و میتواند با 262 مسافر به برد 11000 کیلومتری برد. 22 فروند از این نسخه  به عنوان پر تولید ترین نسخه این هواپیما ساخته شد

ایلیوشین 96 سری ام: نسخه کشیده تر با ده متر طول بیشتر که از موتور امریکا پرات اندوتین پی دبلیو 2337  استفاده میکرد که با قدرت 37000 پاوند رانش بیشتری را فراهم میکرد. این مدل با با 312 مسافر میتواند به برد 10400 کیلومتر برسد . این هواپیما درسال 1993 توسعه یافت و اولین  هواپیمای مسافربری روسی با همکاری غرب بود (از ان  به بعد هر هواپیمای مسافربری  که روسها ساختند با همکاری شرکتهای اروپایی بود) ولی تنها یک فروند از ان ساخت شد. ایرفلوت خط هوایی دولتی روسیه مشتری این هواپیما  بود ولی در نهایت دست به سفارش  هواپیمای دو موتوره بوئینگ 767 با همین میزان ظرفیت زد

ایلیوشین 96 تی: نسخه ای از مدل ام که   می شد  با موتور روسی و یا امریکایی ان را سفارش داد. این نسخه نیز تولید نشد

1273733 1323238

ایلیوشین 96 سیر 400: این سنخه مشابه سیر300 ولی با موتور روسی پی اس 90 ای1 بود و می توانست با 315 مسافر به برد 10000 کیلومتری برسد. سه فروند از این مدل توسط کوبا در سال 2013 سفارش داده شد

ایلوشین 96 سری 400 تی: این نسخه  بر اساس  نسخه سری 400 با بهبود در اونیک  و موتور روسی ساخته شد . چهار فروند از این مدل سفارش داده شد که تنها سه فروند ساخته شدند که تحویل خطوط هوایی کوبا شد

ایلیوشین  96 سری 400 تی زد: در سال 2015  میلادی نیروی هوایی روسیه اعلام کرد سفارش به خدمت گیری دو تانکر سوخت رسان بر اساس این هواپیمای برای جایگزین مادیوس ها قدیمی  را امضا کرده است.این نسخه  میتواند 65 تن سوخت حمل کند که 25 تن بیشتر از ایلیوشین 78 است. دولت روسیه برنامه سفارش  چند فروند از این مدل را دارند ولی امکان دارد  تا 20 فروند را نیز سفارش  دهند اگرچه برخی منابع از سفارش تعداد بیشتری ایلیوشین  476 خبر میدهند

تا کنون 30 فروند ایلیوشین  96 ساخته شده  که بیشترین نرخ تولیدش سه فروند  مربوط  به سال 1993 می باشد . از سال  1988 تا 2015 که این هواپیما تولید شده است در برخی سال ها  حتی یک فروند نیز تولید نشده است . همکنون تنها 14 فروند از این هواپیما همچنان در خدمت است مشهور ترین انها هواپیما رییس جمهور روسیه است که  از مدل سری 300 نسخه اولیه تولیدی است . همکنون تنها سفارش  همان دو فروند نیروی هوایی روسیه است

0916006

ایلیوشین  96 هواپیما بسیار ناموفق  بود. در تاریخ پهن پیکر هیچ هواپیما به کمی ایلیوشین  96  تولید نشد و تنها اگر در نهایت سفارش تعداد بیشتری سوخت رسان از سوی ارتش سفارشات  ان را بالا ببرد   که دلیل اصلی ان نیز این بود که در بازار غیر نظامی  غرب محصولات دو موتوره زیادی با برد و ظرفیت این هواپیما وجود دارد . هر مشتری به خوب  می دانست که بهتر است  از بوئینگ  767 و یا 777 و یا ایرباس ای 330 سفارش  دهد زیرا نتنها دو موتور و کم هزینه تر بودند  بلکه به شکل سنتی قطعات هواپیمای ایرباس و وبوئینگ و متخصصین ان بسیار فراوان  هستند. تنها هواپیما به این هواپیما ایرباس ای 340 بود که اگرچه چند ده برابر این هواپیما ساخت شد ولی حتی همان هم نیز  در بین هواپیماهای مسافربری دو موتوره چندان جایگاهی نداشت  . تنها کاربر خارجی این هواپیما  ، شرکت هوایی کوبا است  که سه فروند از ان را در خدمت دارد   و بزرگترین کاربر ان شرکت روسی  روسلاو (شاخه ای از ایرفلوت)است که   9 فروند را در خدمت دارد که برای حمل نقل  مقامات دولتی  به کار می رود. جالب اینکه همکنون در روسیه  بیش از 250 فروند پهن پیکر غربی چون  ایرباس  ای 310 ،330 و 340 و بوئینگ  767 و 777  در خطوط هوایی مختلف پرواز میکند.

این هواپیما تنها 40 تا 50 میلیون دلار قیمت دارد که یک پنجم و یا یک ششم  انواع غربی است(البته همش قیمت اولیه نیست ..هزینه پرواز برای هر صندلی و هر ساعت پرواز   باعث میشه یک هواپیما با وجود قیمت کمترش مشتری نداشته باشد)

0897264

مشخصات

ایلیوشین آی‌ال-۹۶ دارای چهار موتور توربوفن در زیر بالهاست.

  • فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۱ متر
  • طول: ۶۴٫۷ متر
  • ارتفاع: ۱۵٫۷ متر
  • ظرفیت مسافر: ۳۸۶ نفر
  • بیشینه سرعت: ۹۱۲کیلومتر بر ساعت
  • محدوده پرواز: ۱۱۴۸۲ کیلومتر

ترجمه:عبدالحمید تارخ

 

نوشته های مشابه

بستن