در دهه ۱۹۷۰ کشورهای کمونیستی و یا متمایل  به شوروی از هواپیمای مسافربری ایلیوشین ۶۲ با چهار موتور برای پرواز های دوربرد استفاده می کردند. این هواپیما اگرچه برد زیادی داشت ولی  تعداد مسافر   کمی حمل می کرد و مناسب برای رشد  سریع صنعت هوانبروی نبود. شوروی  در دهه ۱۹۷۰ دست به طراحی یک هواپیمای چهار موتوره پهن پیکر برای رقابت با بوئینگ ۷۴۷ زد

هواپیمای مورد نظر ایلیوشین ۸۶ بود که دارای چهار موتور توربوفن با بیشترین ظرفیت ۳۵۰ مسافر به برد ۵۰۰۰ کیلومتر می رسید . طی دو دهه تنها ۱۰۶ فروند از ان تولید شد و حتی هرگز در حد اندازه هواپیمای دو موتوره ای چون ایرباس ای ۳۰۰ و یا ۳۱۰ و یا بوئینگ ۷۶۷ هم  نبود چه برسد به بوئینگ ۷۴۷

از این رو در اوائل دهه ۱۹۸۰ ایلیوشین به دنبال طرح جدید رفت. مشکل شوروی نداشتن موتور کم مصرف بود. شوروی موتورهای پر قدرتی تولید میکرد  ولی موتورهای ان پر مصرف بودند و توان رقابت با همتایان غربی خود را در زمینه مصرف نداشتند . در محصولات غیر نظامی کم مصرف بودن و عمر بالا مهم بود از این رو شوروی روی موتور جدیدps-90a کار کرد تا بتوان اختلاف را کن کند. ایلیوشین  در طرح جدید خود این  موتور  را مد نظر گرفت . ساخت هواپیمای جدید از سال ۱۹۸۳ اغاز شد و اولین پرواز خود را در ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۸۸ انجام داد و به ان کد ایلیوشین  ۹۶ داده شد. نخستین  فروند این هواپیما در سال ۱۹۹۳ تحویل ایرفولوت روسیه شد

0928298

ایلیوشین ۹۶ یک هواپیمای چهار موتور بر اساس طرح قبلی یعمی ایلیوشین  ۸۶ است. دارای بدنه  کشیده تر با طول ۵۵ تا ۶۴ متر بسته به مدل است  و دارای  قطر کمتری نسبت به ایلیوشین ۸۶ است تا بهبود بیشتر در سرعت و برد و مصرف سوخت انجام شود . هواپیمای دارای  سه درب در هر سمت و در داخل بدنه   دارای  سه راه رو است. در حالت اقتصادی دارای  سه صندلی در دو طرف (در مجموع شش صندلی) و سه صندلی در وسط  دو راه رو است.

هواپیمای از دو نوع موتور استفاده میکند . اولین موتور، موتور  توربوفن PS90A  با قدرت ۳۵۲۴۲ پاوند رانش ساخت خود روسیه  و در برخی مدل ها موتور امریکایی Pratt & WhitneyPW2037 با قدرت ۳۸۰۰۰ پاوند و یا موتور Pratt & Whitney PW2337  با قدرت ۳۶۰۰۰ پاوند رانش

هواپیما دارای  بیشترین ظرفیت ۳۰۰ تا ۴۳۶ نفر بسته به مدل  در وضعیت اقتصادی است  و با بیشترین  محموله میتواند بسته به مدل بین ۱۱۰۰۰ تا ۱۲۸۰۰ کیلومتر را طی کند

در نسخه اولیه هواپیمای  دارای  سه خدمه شامل خلبان و کمک خلبان و مهندس پرواز بود ولی در مدل های بعدی تنها  دو خدمه داشت . در تمامی مدل ها کابین دارای  شش نمایشگر رنگی ساخت تالس فرانسه است  و از رنگ ابی در کابین استفاده شده است

0906654

مدل های مختلف

ایلیوشین ۹۶ سری ۳۰۰: اولین نسخه  تولیدی  با موتورهای پی اس ۹۰ ای ساخت روسیه  و سه خدمه درون کابین که دارای  ۱۵۲۶۲۰ لیتر سوخت بود و میتواند با ۲۶۲ مسافر به برد ۱۱۰۰۰ کیلومتری برد. ۲۲ فروند از این نسخه  به عنوان پر تولید ترین نسخه این هواپیما ساخته شد

ایلیوشین ۹۶ سری ام: نسخه کشیده تر با ده متر طول بیشتر که از موتور امریکا پرات اندوتین پی دبلیو ۲۳۳۷  استفاده میکرد که با قدرت ۳۷۰۰۰ پاوند رانش بیشتری را فراهم میکرد. این مدل با با ۳۱۲ مسافر میتواند به برد ۱۰۴۰۰ کیلومتر برسد . این هواپیما درسال ۱۹۹۳ توسعه یافت و اولین  هواپیمای مسافربری روسی با همکاری غرب بود (از ان  به بعد هر هواپیمای مسافربری  که روسها ساختند با همکاری شرکتهای اروپایی بود) ولی تنها یک فروند از ان ساخت شد. ایرفلوت خط هوایی دولتی روسیه مشتری این هواپیما  بود ولی در نهایت دست به سفارش  هواپیمای دو موتوره بوئینگ ۷۶۷ با همین میزان ظرفیت زد

ایلیوشین ۹۶ تی: نسخه ای از مدل ام که   می شد  با موتور روسی و یا امریکایی ان را سفارش داد. این نسخه نیز تولید نشد

1273733 1323238

ایلیوشین ۹۶ سیر ۴۰۰: این سنخه مشابه سیر۳۰۰ ولی با موتور روسی پی اس ۹۰ ای۱ بود و می توانست با ۳۱۵ مسافر به برد ۱۰۰۰۰ کیلومتری برسد. سه فروند از این مدل توسط کوبا در سال ۲۰۱۳ سفارش داده شد

ایلوشین ۹۶ سری ۴۰۰ تی: این نسخه  بر اساس  نسخه سری ۴۰۰ با بهبود در اونیک  و موتور روسی ساخته شد . چهار فروند از این مدل سفارش داده شد که تنها سه فروند ساخته شدند که تحویل خطوط هوایی کوبا شد

ایلیوشین  ۹۶ سری ۴۰۰ تی زد: در سال ۲۰۱۵  میلادی نیروی هوایی روسیه اعلام کرد سفارش به خدمت گیری دو تانکر سوخت رسان بر اساس این هواپیمای برای جایگزین مادیوس ها قدیمی  را امضا کرده است.این نسخه  میتواند ۶۵ تن سوخت حمل کند که ۲۵ تن بیشتر از ایلیوشین ۷۸ است. دولت روسیه برنامه سفارش  چند فروند از این مدل را دارند ولی امکان دارد  تا ۲۰ فروند را نیز سفارش  دهند اگرچه برخی منابع از سفارش تعداد بیشتری ایلیوشین  ۴۷۶ خبر میدهند

تا کنون ۳۰ فروند ایلیوشین  ۹۶ ساخته شده  که بیشترین نرخ تولیدش سه فروند  مربوط  به سال ۱۹۹۳ می باشد . از سال  ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۵ که این هواپیما تولید شده است در برخی سال ها  حتی یک فروند نیز تولید نشده است . همکنون تنها ۱۴ فروند از این هواپیما همچنان در خدمت است مشهور ترین انها هواپیما رییس جمهور روسیه است که  از مدل سری ۳۰۰ نسخه اولیه تولیدی است . همکنون تنها سفارش  همان دو فروند نیروی هوایی روسیه است

0916006

ایلیوشین  ۹۶ هواپیما بسیار ناموفق  بود. در تاریخ پهن پیکر هیچ هواپیما به کمی ایلیوشین  ۹۶  تولید نشد و تنها اگر در نهایت سفارش تعداد بیشتری سوخت رسان از سوی ارتش سفارشات  ان را بالا ببرد   که دلیل اصلی ان نیز این بود که در بازار غیر نظامی  غرب محصولات دو موتوره زیادی با برد و ظرفیت این هواپیما وجود دارد . هر مشتری به خوب  می دانست که بهتر است  از بوئینگ  ۷۶۷ و یا ۷۷۷ و یا ایرباس ای ۳۳۰ سفارش  دهد زیرا نتنها دو موتور و کم هزینه تر بودند  بلکه به شکل سنتی قطعات هواپیمای ایرباس و وبوئینگ و متخصصین ان بسیار فراوان  هستند. تنها هواپیما به این هواپیما ایرباس ای ۳۴۰ بود که اگرچه چند ده برابر این هواپیما ساخت شد ولی حتی همان هم نیز  در بین هواپیماهای مسافربری دو موتوره چندان جایگاهی نداشت  . تنها کاربر خارجی این هواپیما  ، شرکت هوایی کوبا است  که سه فروند از ان را در خدمت دارد   و بزرگترین کاربر ان شرکت روسی  روسلاو (شاخه ای از ایرفلوت)است که   ۹ فروند را در خدمت دارد که برای حمل نقل  مقامات دولتی  به کار می رود. جالب اینکه همکنون در روسیه  بیش از ۲۵۰ فروند پهن پیکر غربی چون  ایرباس  ای ۳۱۰ ،۳۳۰ و ۳۴۰ و بوئینگ  ۷۶۷ و ۷۷۷  در خطوط هوایی مختلف پرواز میکند.

این هواپیما تنها ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار قیمت دارد که یک پنجم و یا یک ششم  انواع غربی است(البته همش قیمت اولیه نیست ..هزینه پرواز برای هر صندلی و هر ساعت پرواز   باعث میشه یک هواپیما با وجود قیمت کمترش مشتری نداشته باشد)

0897264

مشخصات

ایلیوشین آی‌ال-۹۶ دارای چهار موتور توربوفن در زیر بالهاست.

  • فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۱ متر
  • طول: ۶۴٫۷ متر
  • ارتفاع: ۱۵٫۷ متر
  • ظرفیت مسافر: ۳۸۶ نفر
  • بیشینه سرعت: ۹۱۲کیلومتر بر ساعت
  • محدوده پرواز: ۱۱۴۸۲ کیلومتر

ترجمه:عبدالحمید تارخ

 

27+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.