در دهه ۱۹۶۰ شوروی دست به دریافت هواپیمای توربوپراپ انتنوف ۲۲ به عنوان بزرگترین هواپیمای ترابری توربوپراپ تاریخ زد که ۸۰ تن بار میتوانست حمل کند.این  هواپیما اگرچه از هواپیماهای  چون سی ۱۴۱ امریکا توان حمل بار بیشتری داشت ولی ظرفیت حمل بار کمتری از سی ۵ گلاکسی داشت.شوروی با ورود انتنوف ۲۲  به شدت تحت تاثیر  توان ان قرار گرفت و در زمینه  لجستیک تحول  بزرگی اتفاق افتاد ولی در اواخر دهه ۱۹۷۰ شوروی نیاز به یک هواپیمای ترابری بزرگتر داشت تا بتواند موشک های بالستیک  قاره پیمای شوروی را حمل کند و یا کشنده ها را حمل کرده و حتی در زمینه  متعارف دست به حمل نقل سربازان  به تعداد زیادی و یا دست به حمل نقل در زمینه غیر نظامی در خاک پهناور شوروی بزند

چندین  طرح مورد مطالعه قرار گرفت . برای نمونه   یک نسخه بزرگتر انتنوف۲۲ با موتور توربوپراپ نیز بود ولی در دهه ۱۹۷۰ صنایع  موتور سازی شوروی انقدر پیشرفت کرده بودند که موتور پر قدرت توربوفن تولید کنند از این رو  یک طرح با چهار موتور جت مد نظر قرار گرفت

هواپیمای جدید با کد انتنوف ۱۲۵  روسلان توسط انتنوف که در ان زمان در اکراین شوروی  قرار داشت ساخته شد  و در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۸۲ پرواز کرد و در سال ۱۹۸۶ وارد خدمت شد(امروزه انتنوف همچنان در اکرایین است ولی دیگر جز از شوروی و روسیه نیست)

انتنوف  ۱۲۴ یک هواپیمای باربری  با طول ۶۸ متر و وزن خالی ۱۷۵ تن است که میتواند با بیشترین وزن ۴۰۵ تن از زمین برخیزد. هواپیمای دارای طرحی با بالی در بالای  بدنه تا حدی پس گرا است و دمی که  در پایین بدنه  قرار گرفته است

0573107

انتنوف ۱۲۴ یکی طرح بزرگ برای شوروی بود. شوروی از اواخر دهه ۱۹۶۰ به دنبال هواپیمای برای رقابت با سی۵ بود که در ان زمان به تازگی پرواز کرده بود. چندنی طرح داده شد حتی طرحی شش موتوره ای که بعدها در طرح انتنوف ۱۲۴  نیز استفاده شد ولی طرحی با نام مدل ۴۰۰ در واقع پاییه انتنوف ۱۲۴  شد. مشکل اساسی شوروی در طراحی هواپیمای جدید بال بود. بال بسیار بزرگ در بالای بدنه  که  پس گرای لازم را داشته باشد.اول قرار شد یک طرح بال سنتی شبیه  ایلیوشن ۷۶ روی این هواپیما نصب شود ولی ازمایشات نشان داد این بال نتنها خیلی سنگین است بلکه در بارگذاری هواپیما  نیز مشکل ایجاد میکند از این  رو با اضافه کردن یک بخش به روی بدنه هواپیما بال روی ان نصب شد تا در هنگام بارگذاری عقب هواپیما به دلیل تغییر وزن شدید ، قسمت عقب جدا نشود

هواپیمای دارای بخش باری به طول ۳۶ متر و عرض ۶٫۴ متر است و ارتفاع بخش به ۴٫۴ متر است   و میتواند تا ۱۲۰ تن بار را با خود حمل کند . دو درب بارگیری بود یکی در عقب و دیگری  در جلو.این ویژگی است که تنها در انتنوف ۱۲۴  و البته سی ۵ وجود دارد . این کار باعث  کاهش  زمان بارگیری انجامید است  ولی درب عقب با جلو فرق دارد. در  بخش عقب هواپیمای داری  درب بارگیری مانند اکثر هواپیماهای ترابری است  که شامل دو لنگه درب که پشت انها  یک سطح شیب دار است که پایین امده تا بتوان به  راحتی خودرو ها را سوار ان کرد

در جلو یک درب بارگیری متفاوت قرار دارد. این درب مانند درب دماغه سی۵ و یا بوئینگ۷۴۷ است که شامل دماغه هواپیما است که به طرف بالا  باز می شود  و همانند سی۵ دارای یکم  بخش شیب دار جمع شونده است که پایین امده و روی زمین  قرار میگرد. یکی از موارد الهام گرفته شده سازندگان  انتنوف ۱۲۴ از سی۵ امریکایی تنها بخش درب جلو نیست بلکه نحوه بارگیری نیز  است. در هر دو هواپیما  به دلیل اینکه سطح جلو بالا است برای سوار کردن برخی یارها  ،چرخ جلو جمع  می شود و هواپیما زانو زده تا ارتفاعش کم شود و سوار کردن برخی بارها اسان تر شود

برای اشنایی با سی ۵ گلاکسی اینجا را کلیک کنید

an124lift

زانو زدن برای حمل بار

زانو زدن برای حمل بار

1024px-forward_ramp

هواپیما از چهار موتور Progress D-18T استفاده میکند که ان نیز در موتور سیوچ اکرایین ساخته شده است و دارای  بیشترین رانش ۵۱۰۰۰ پاوند است و قویترین موتور توربوفن بدون پس سوز  است که شوروی ساخت. این موتورها برای این هواپیمای به شکل ویژه طراحی شد و تنها سه ماه قبل از اولین پرواز این هواپیما اماده شد  و بر اساس گفته خود منابع روسی طرحش بر اساس طرح موتور تی اف۳۹ ساخته شد که متعلق به سی۵ گلاکسی بود ولی مشخص نیست شوروی چگونه  جزئیات این موتور را به دست  اورد ولی در نهایت موتور دی۱۸ از نسخه امریکا قویتر بود . موتور دارای  سیستم هدایت الکترونیک بود. این نیز اولین  بار بود در شوروی انجام شد که با کمک انگلیسها و انتقال فناوری موتور  RB.211-22  ساخت رویس رویس انجا شد. طی یک قرار داد ۱۲ میلیون  دلاری ۸ دستگاه از این موتور به شوروی فروخته  شد که در طراحی موتور دی ۱۸ تاثیر بسیار داشت . موتور دارای  ۱۴ مرحله کمپروسر بود  و ۱۸۸ فروند ان تاکنون برای انتنوف ۱۲۴  و ۲۲۵ ساخته شده است

انتنوف  ۱۲۴ اولین هواپیمای شوروی با پردازنده پرواز خودکار بود که می شود  تمامی مراحل پرواز را به شکل خودکار انجام دهد . هواپیما  دارای شش مخزن مایع اتش  خاموش کنند  بود و دریچه بخش مایع  اتش خاموش کن در مناطقی که مخزن سوخت قرار داشت و   موتور و درون محفظه بار قرار گرفته بود

هواپیمای دارای  شش خدمه در عرشه  پروازی بود که یک طبقه از بخش بار بالاتر بود. این شش نفر شامل خلبان  کمک خلبان دو مهندس پرواز ناوبر و دو نفر مسئول بار بود. کابین کاملا انالوگ  بود و هیچ نمایشگری نداشت و دست کم از هواپیمای غیر نظامی  هم  دره خودش بسیار پاینتر بود

موتور دی 18

موتور دی ۱۸

هواپیمای میتواند از در کناری چتر باز به بیرون پرتاب کند و یا تا ۱۲۰ تن بار را در اسمان یک جا رها کند اگرچه به شکل واقعی  این میزان تا ۶۰ تن بود و بیشتر از این باید با استاندارد خاص  و اموزش خاص خدمه پرتاب بار انجام می شد . بخش بار در قسمت کف از تیتانیوم ساخته شود بود همچنین  بخشهای از سازه زیرین نیز تیتانیوم بود ولی بخش های دیگر از الومینویم  و فولاد ساخته شده بود . استفاده از تیتانویم برای توان حمل بار بیشتر در هر متر مربع بخش بار بود

هواپیمای میتوانست  با بیشترین بار خود به سرعت ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد  و برد انتقالی ان  بدون بار ۱۵۰۰۰ کیلومتر ، با ۴۰ تن بار ۱۱۵۰۰ کیلومتر ، با ۹۰ تن بار ۷۱۰۰ کیلومتر  و با ۱۲۰ تن بار ۴۵۰۰ کیلومتر بود

این هواپیما در سال ۱۹۸۲ پرواز کرد  و اولین پرواز نیز توسط یکی از بهترین خلبان ازمایشگر شوروی کورلینا انجام شد که پیش از این نیز پرواز  با انواع هواپیمای انتنوف ۲۲ و ۷۲ داشت. هواپیما تا سال ۱۹۸۶ زمانی که مجوز ورود به خدمت را  گرفت پرواز کرد ولی همواره مشکل موتور بود. کنترل موتور درست عمل نمی کرد  و  یا معکوس موتور درست عمل نمی کرد  . با  افزایش کارایی  نرم افزارها  موتور بهبود یافت . از سال ۱۹۸۴ چندین رکورد حمل بار و برد توسط انتنوف۱۲۴ شکسته شد که بعدها توسط دیگر هواپیمای شکسته شد  و در سال ۱۹۸۶ این هواپیما وارد خدمت شد

مدل های  تولیدی

AN-124: اولین نسخه  تولیدی که  در زمان شوروی تولید شد

AN-124-100: این نسخه  در سال ۱۹۹۰ با بهبود  موتور پرواز کرد و از سال ۱۹۹۳ تولید شد. ۷ فروند از ان ساخته شد و ۱۵ فروند انتنوف  ۱۲۴ قبلی به این مدل ارتقا یافتند

AN-124-100M: نسخه بهبود  یافته با موتور بهبود یافته و چهار خدمه که توان حمل تا ۱۵۰ تن بار را داشت

AN-124-100M-150: نسخه بهبود یافته در اونیک و افزایش بیشترین وزن قابل پرواز  و همچنین  افزایش برد انتقالی  تا ۱۵۵۰۰ کیلومتر

چندین طرح دیگر نیز داده شد که دارای موتور غربی  بودند ولی تا کنون تنها دو مدل انتنوف ۱۲۴ و ۱۲۴-۱۰۰ و  ام ۱۵۰   تولید شده ولی نسخه های دیگر تولید نشد. انتنوف  ۱۲۴ از سال ۱۹۸۲ در خط تولید است . تا سال ۱۹۹۱  به شکل نظامی تولید شد و تمامی نسخه های نظامی در خدمت از نوع ۱۲۴(نسخه اولیه) با توان حمل۱۲۰ تن بار هستند و تنها نسخه های  بعدی چون ۱۰۰  و یا ۱۰۰ ام و… به شکل غیر نظامی  برای شرکت های  حمل بار ساخته شد.

1024px-an-124_ra-82028_in_formation_with_su-27_09-may-2010

دارندگان

روسیه: این کشور  انتنوف های خود را از شوروی  به ارث برد. گفته شده روسیه حدود ۲۰ فروند انتنوف  ۱۲۴  به ارث برد که ۹ فروند عملیاتی و ما بقی ذخیره هستند . این کشور  تصمیم  به ارتقاء انتنوف  های خود به مدل ۱۰۰ ام دارد که این کار تا سال ۲۰۲۰ انجام می شود . روسیه بعد از نبرد گرجستان تصمیم به خرید نسخه ای با نام انتنوف  ۱۲۴ -۳۰۰ گرفت .  قرار شد حدود ۲۰ فروند از این نسخه  برای این شرکت تولید شود  ولی با قطع رابطه روسیه و اکراین  بر سر داستان شرق اکرایین این برنامه پایان یافت تا روسها از هواپیمای بزرگ دیگری محروم بمانند

همکنون ۲۹ فروند دیگر نیز در چند شرکت حمل بار غیر نظامی  در خدمت هستند   و ده فروند دیگر نیز سفارش  داده شده است

شاین به ذکر است که شرکت  انتنوف  برای حمل شاتل فضای بوری روسها دست  به ساخت هواپیمای انتنوف  با توان حمل ۲۵۰ تن بار زد. این هواپیما بر اساس انتنوف  ۱۲۴ با شش موتور ساخته شد که تنها یک فروند  ان ساخته و عملیاتی شد و همکنون نیز دست خود اکراینیها است   و از انجایی که کاربرد غیر نظامی دارد(همان یک فروند ) در بخش  هواپیماهای  غیر  نظامی معرفی می شود

((((از انجایی که من در  حدث زدن سئوالت شما استاد شدم میدونم میخواهید بپرسید ..این بهتر یه سی۵؟ نسخه های اخرین این پرنده توان حمل ۳۰ تن بار بیشتری  نسبت به سی ۵ دارد   ولی اکثر نسخه های وجود مانند نمونه های در خدمت ارتش  روسیه همان ۱۲۰ تن بار را حمل میکند تا اینکه تا سال ۲۰۲۰ ارتقا یابند . هر دو عملکرد مشابه ای دارند تنها این وسط تعداد میماند که همکنون حدود ۵۷ فروند سی۵ در خدمت ارتش امریکا است در حالی که تعداد عملیاتی انتنوف ۱۲۴ روسها کمتر از ده فروند است ))))

0631785 1374142

انتنوف 225

انتنوف ۲۲۵

مشخصات

خدمه:۴ تا ۶ نفر

طول:۶۸٫۹ متر

بلندی:۲۰٫۸ متر

وزن خالی:۱۷۵ تن

بیشترین وزن برخاستن:۴۰۵ تن

موتور: چهار موتور توربوفن D-18T با توان هریک ۵۱۶۰۰ پاوند

بیشترین سرعت:۸۶۵ کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی با بیشترین بار :۳۲۰۰ کیلومتر

بار قابل حمل: بسته به مدل ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-124-100-ruslan

https://uk.wikipedia.org/wiki/Ан-۱۲۴_«Руслан»

 

32+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

110 دیدگاه

  • آقای تارخ دو تا سوال داشتم ۱_ ah 64 D block III با ah 64 E فرق می کنه یا نه؟ ۲_ ah 64 F چیه توی ویکی پدیا انگلیسی دربارش نوشته مگه نمی خوان مدل E را بسازن برای مدل F هم برای آینده برنامه ریزی کردن؟

    0
  • آقای تارخ این چینیا چطور تونستن j31 را شکل f35 بسازند؟ اطلاعات f35 را دزدیدن یا فقط به صورت ظاهری شکل f35 درستش کردن؟ کدومشون بهتر و قوی تره؟

    0
      • آخه توی بعضی از سایت ها و روزنامه های ایرانی نوشته چین با سرقت اطلاعات و هک اطلاعات مربوط به f35 این را ساخته و به یک رقیب جدی برای  f35 تبدیل شده و بعضی هم میگن j31 از f35 برتر است…..و حتی جنگنده میتوبیشی x2 هم شباهت زیادی به f35 دارد یعنی ژاپن هم اطلاعات f35 را دزدیده؟ و توی سایت های داخلی هم یا گفته میشه x2 و j31 رقیب جدی f35 هستند یا بهترند

        0
      • خوب یک نوع تغییر یافته با درب پشتی توسعه بدن مگه نمیشه بنظرم ایلویشن ۹۶ پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک هواپیمای نظامی چنن منظوره   داره مثلانمونه سوخت رسان ترابری آواکس یا نمونه جاسوسی الکترونیک مثل آرسی۱۳۵ می تونه جایگزین سایر هواپیماهایی بشه که روسها برای این امور استافده میکنن

        0
  • سلام An225 (شاهکار صنایع هوایی)فکر کنم بیشتر تولید شده بود ولی ١ فروند فعال هستش چون چین هم بصورت اجاره ای مدتی داشت الان هم توی یک نمایشگاه هوایی توی اکراین هستش یک نکته هم بگم اینکه روسلان می تونه بیشتر از ١٢٠ تن هم پرواز بکنه اما نمی تونه با این وزن فرود بیاد حتی ١٢٠ تن دقیق هم مطمئن نیستند دلیلش حداکثر وزن همگام فرود هستش چون ساختار لندیگ گیر نمی تونه تحمل کنه و حتما باید بار رو هوا رها بشه تا هنگام فرود استراکچر و بدنه صدمه نبینه 

    0
  • آقای تارخ این اسپوتنیک اصلا قابل اعتماد نیست و منبع موثقی نیست حتی رویترز اشیتدوپرسم ( غربی آمریکایی) من بهش اعتماد ندارم چه برسه اسپوتنیک روسی اما یکم فضولیم گل کرد تا از شما بپرسم آیا درسته قرار برای اولین بار ۵ الی ۶ فروند سوخو ۲۷ اسکادرانی از پرستوها( اسکادرانان نمایشی) در کیش نمایش هوایی اجرا کنند ( فک کنم اواخر آبان باشه)؟ ایا درسته؟؟؟

    1+
  • اقای تارخ نظرتون در مورد نمایشگاه نظامی ژوهان ۲۰۱۶ چیه؟ به نظر میرسه  چینی ها یهو تجهیزات خفنی ساختن. خصوصا توی بخش توپ و ماشین های زرهی. ویه سوال دیگه چرا نظرات این دوستانی رو که فحاشی می کنن رو تایید می کنید؟ این افراد بهتره توی همون مشرق و فارس نظر بدن نه توی جنگاوران. به نظرم یه کمی سانسور توی این بخش از نظرات لازمه.

    1+
  •  در هر صورت هیچ انسان با دین و شرفی توی ایران دنبال آغاز گری جنگ نخواهد بود و این شعارها ( مرگ بر فلان هاو…و حرفا صرفا برای جلوگیری از حمله اسرائیل به ماست تا خدای نکرده هوسی به سرش نزند . هرچند ۱۲ یا ۱۱ هزار موشک بالستیک میان برد شبیه به یه جک هم نیست!!!!( ادعایی نکنیم که شماتت دوست و دشمن شویم) مثل اینه که بگیم از روسیه قراره ۱۲۰۰ سوخو ۳۰ بخریم!!

    3+
  • سلام آقای تارخ هواپیماها و جنگنده ها که مشکل فنی دارن یا سوختشون داره تموم میشه و مجبور میشن در فرودگاه یک کشور دیگه فرود بیان و سوختگیری کنن یا مشکل فنی شونو بر طرف کنن و از سوخت و قطعات اون کشور استفاده میکنن آیا پول سوخت و قطعات و تعمیر رو میدن یا نه؟

    0
      • سلام آقای تارخ خب اگه اون کشور کشور دوست نباشه چی؟ مثلا هواپیمای مسافربری یا ترابری ما به علت مشکل فنی یا نداشتن سوخت مجبور به فرود اضطراری در نزدیک ترین فرودگاه میشه و نزدیک ترین فرودگاه هم برای اسرائیل باشه اونوقت چی آیا اسرائیل میزاره هواپیما فرود بیاد و اگه گذاشتن فرود بیاد بعد از فرود این هزینه رو ایران چطوری باید بده به اسرائیل؟

        0
        • سلام معمولا هواپیما بر میگرده زیرا از طریق کانالهای غیر رسمی کارهای دیپلوماتیک میشه که برگرده حالا این وسط هزینه ای هم نیمدن معمولا به هر حال این میشه یک مشکل سیاسی و اسرائیل برای اینکه زودتر راحت بشه بره هواپیمارو سرپا میکنه بر میگرداند

          0
  • سلام ،آنتونوف ۱۴۰ های که تو اصفهان مونتاژ شد تمام و کمال قطعات و الکترونیکش واسه اکراین بود؟..چند فروند ساخته شد؟ …بعد از سقوط ایران ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان مابقی هواپیما رو که از صف خارج کرد به کجا داد؟

    0
  • یاللعجب ما کجایم!!!!!!!!!!!!! و به چه سمتی داریم میریم…. چرا اینقدر مردم ما سطح فرهنگ وشعورشون تنزل کرده به چه حقی اینجور با آقای تارخ صحبت میکنید به چه حقی اصلا این واژهها رو بر زبون میارید. شما مطمئنا یا دین ندارید و یا دینتون جز بی دینی و جهل نیست…. قلبم درد اومد ..این پیام توی این سایت فنی به مدیر سایت …. اومدم بردار و یا هم وطن خطابت کنم اما دیدم حیف چنین واژهایی …. به چه حقی اینقدر بی پروا وگستاخانه میاید و افکارنژاد پرست و فاشیستدون رو درج میکنید ما ایرانیا تا کی میخوایم این تعصبات جاهلانه رو داشته باشیم یه روز بند میکنیم به ترکا یه روز عربا یه روز لرا من یه فارس و اصفهانیم اما هرگز هرگز از نژادی حمایت نکردم( ملاک ارجحیت یک انسان به انسانیت و تقرب به خداست) والا بخدا این ترکیه و سعودی – امارات با اینکه دشمن خونی من و شما  هستن اما باز حق توهین به اونها را نداریم …خیر سرمون یعنی با تمدن هستیم مسلمون هستیم … شما با این حرفتون به آقای تارخ توهین نکردید بلکه به هرچی انسانه توهین کردید …. مگه میشه یه نفر اینقدر بی شعور و بی فرهنگ باشه …….. اقای تارخ خدا صبرتون بده و عجر… که این کثیف ترین جملات رو می شنوید و دم نمیزنید اما ای کاش این جملات سخیف این فرد رو نشر نمیدادید … تا لااقل فکر کنیم توی این سایت از اینجور آدما نداریم … فقط میتونم بگم متاسفم …. امیدوارم خودتون و خانوادتون همیشه سلامت و پاینده باشید… از اون موقع که کامنت این فرد فاشیست بی ادب و افسارگسیخته رو خوندم حالم به شدت بد شده … لطفا جواب اینجور کامنتا رو ندید خود مخاطبینتون جوابشون رو میدن اما ای کاش درج نمیشد چون با اینکه چهره ی زشت یه فاشیست به اصطلاح وطن پرست که دم از فارس بودن و کوروش و داریوش میزنه اما از هر گونه شعور و ادبی بی بهرس  نمایان شد اما سبب نمایش زشتی های موجود در ما شد…. من فک نمی کردم اینجور و با این صراحت و با تمام بی شرمی یه نفر پیدا بشه و این الفاظ رو بکار ببره—-آقای عبدالحمید تارخ خدا صبر وخیرتون بده و میتونم فقط برای این جملات زشتی که به شما و…  از طرف این بی فرهنگ گفته شد بگم متاسفم————— یاعلی

    6+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar
  • یادمه این هواپیما تو نمایشگاه هواایی کیش بود حدود ۷ سال پیش که مسولین فرودگاه میگفتند برای سوختگیری اومده عجب ابوهتی داشت از  شانس خوب ما هم دوبار در جلوشو باز کردند و همه هم شروع به فیلم برداری میکردند از همه مهم تر چرخ هاش بود که ردیف به هم بود چیدمان چرخ هاش خیلی جالبه مرسی از اقای تارخ بابات مقاله خوبتون

    1+
  • سلام رئیس، این جنگنده جدید چینی ها که توی نمایشگاه مانور داد جزییاتی ازش منتشر شده؟قیافه اش خیلی عجیبه شبیه هیچ جنگنده ای نیست.

    0
  • سلام،، هرچی بیشتر در مورد صنایع نظامی مطالعه میکنم بیشتر متوجه میشم که از دست دادن اوکراین چقدر برای روسیه سخت بوده… از ناو هواپیمابر و هواپیما گرفته تا موتور ناو و تانک و خودرو زرهی، اینهمه سرمایه گذاری شوروی اونم در جایی دورتر از خاک اصلی و الان دستو پنجه نرم کردن وارثش روسیه با مشکلات گوناگون،همین چند وقت پیش مجبور شدن پنجتا از ناوچه های تازه ساختشون رو به خاطر نبود موتور به هند بفروشند و این مشکلی که همه بخشهای ارتش روسیه رو درگیر کرده 

    3+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar
  • نکته جالب اینجاست که روسها با همین هواپیما بعد از توافق محمول هسته ای ایران رو تبادل کردن. مدتها دبال اسمش بودم واقعا فوق العاده هست و اگه میشد که گرفتش واقعا کارمد بود برای ما

    0
  • آقای تارخ چرا آمریکا اون موقع که بمب اتم داشت یا قبلش به شوروی و چین حمله نکرد که الان براش شاخ بشن؟

    1+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar
    • شوروی سال ۱۹۵۱به بمب اتمی دست یافت…توسط یکی از دکترهای اتمی آلمان که تو تیم هسته ای المان هیتلر بود و بعد از جنگ توسط امریکایی ها برای برنامه اتمی به امریکا برده شده بود..ولی ایشون فرار میکنه و به شوروی میاد و بقیه داستان،،…خیلی خوبه درباره انیشتینم یه مقدار تحقیق کنید و ببینید این خدا بیامرز بیشتر جاسوس امریکا بوده تا دوست آلمانها که به دلیل خدمات و اطلاعات موازی ومهمی که از سال ۳۹ میلادی واسه اونا میفرستاد تبدیلش کردن به بت وگرنه مصداق شعر،،، رستم یلی بود در سیستان منم کردمش رستم دستان ،،، هستن

      1+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
  • آقای تارخ نمیشه ما ۱۲ هزار موشک بالستیکی که داریم را هم زمان به سمت عرب ها و اسرائیل روانه کنیم تا اسرائیل و عربها را از صفحه ی روزگار محو کنیم؟

    2+
      • برای نابودی حکومت معمر قذافی که جمعیت کشورش ده درصد ما هم نیست و فقط میشه گفت دوتا شهر نسبتا مهم داره حدودا ۳۰۰ جنگنده انگلیسی و فرانسوی  وآمریکایی استفاده شد شاید برای نابودی زیر ساخت های ایران به ۳ برابر آن نیاز باشد اما اگر هدف حمله کنندگان حمله ای هدفمند و محدود باشه میشه با چند ده فروند ((شامل اف ۳۵ و لنسر و بی ۲ ) هم وارد عمل شوند .

        2+

        کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

        • avatar
      • سلام من فارس و متولد شیرازم ایشون کامنت گذاشت منم جوابشو دادم ولی شما نه فارسی و ترکی و نه هیچ چیز دیگه شما اصلا ادم نیستی زیرا ادب نداری

        18+

        کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

        • avatar
        • avatar
      • معمر قذافی پایگاه مردمی خیلی ضعیفی داشت،بیشتر نیروهای نظامیش، تحت عنوان ارتش آزاد اسلامی بودند که اهل سودان و چاد بودن و به محض درگیری های فراگیر داخلی فرار کردن،،…اعضای خود ارتش قذافی دو بار خواستن ترورش کنند که ناموفق بود،…وگرنه الان عربستان و خیلی از کشورهای عرب متحدش دارن یمنو میزنند ،…البته درسته خیلی از دوستان اینجا با آل سعود حال میکنند ولی واقعیت اینه که فقط هوایی میان میزنن و اکثرا هم مردم رو میکشند،..با این همه تجهیزات نمیتونن وارد قسمت تحت نظر حوثی ها بشند چون حمایت مردمی پشت حوثی ها هست.. 

        0
      • در پاسخ ناشناس • آبان ۱۲, ۱۳۹۵ در ۰۳:۳۳ باید بگم واقعا برات متاسفم با این طرز تفکر و این لحن بد و نوشتن این خزعبلات. اگه این سایت نباشه که حقیقت رو همونجور که هست بگه مردم ایران توی رویا و احساس و جهل خودشون میمونن اما آقای تارخ بدون هیچ چشمداشتی از خواننده های سایت اطلاعات خودش رو در اختیار ما میزاره تا با انواع تسلیحات آشنا بشیم و بدونیم بقیه چی دارن و ما چی داریم. اما شما که معلومه نیت شوم و هدف داری و سعی در تخریب این سایت و آقای تارخ داری نمیدونم بهت چی بگم نگم بهتره. اگه ناراحتی دیگه به این سایت نیا. هر کسی حق نقد و نظر دادن داره اما نباید توهین و تهمت و فحاشی توی کامنت هامون باشه در شان یک انسان نیست. اگه نظر مخالفی داری با رعایت ادب و احترام و به صورت منطقی بیان کن و اگه منبعی هم برای اثبات حرفات داری بیار ولی حق نداری اینطوری به یه نفر حمله کنی. آقای تارخ چرا اینجور نظرهارو تایید میکنی؟!

        0
    • ۱۲ هزار موشک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من خودم  حامی تولیدات صنایع نظامی بومی و ملی هستم اما خداوکیلی یه حرفی نزینم بهمون بخندن ۱۲ هزار تیره موشک بالستیک میان برد میدونید یعنی چی!!! تاز شما بگو ۱۲۰ هزار تا!!!من عاشق موشک و افزایش توان ملی ایرانم حتی اگه فردا بگن بودجه امور جاریه کشور رو کم و بودجه نظامی کشور رو به ۹۰ درصد کل بودجه کشورم کردیم!!! من کاملا موافقم …………اما اینو بدونید ما سلاح طراحی میکنیم و میسازیم -میخریم تا به ما حمله نشود حتی اگه روزی توان یک دنیام بشیم نباید این تصورات خطرناک رو به ذهنم راه بدیم ما مسلمون هستیم و این رفتار و این گفتار توی فرهنگمون نباید جای داشته باشه ما جانی و مستکبر و وحشی که نیستیم مردم آمریکا و عربستان چه گناهی کردن ما که نعوذبالله جای … ننشستیم که بگیم فلان کشور رو نابود کنیم چون ظالمن ارتقای توان ملی فقط برای بازدارنگی باید باشه و بس  این حرف شما در ابتدا که گفتید ۱۲ هزار تا منو خندوند اما وقتی میگید برای فلان کار واقعا تاسف خورم ما حتی نباید نابودی یک ملت ۱۰۰ درصد ظالم رو هم تو سر بپرورانیم خود خداوند بهمون گفته تا زمانی که کفار و مشرکین علیه شما و سرزمینتان اعلان جنگ نکردند حق حمله را ندارید( حتی کفار و مشرکین ) …….. واقعا متاسفم شدم

      6+
      • اول که ۱۲ هزار موشک بالستیک را توی یه برنامه کانال ۶ تلویزیون گفت دوم تو همون برنامه گفت ما ۱۲هزار موشکمون را به پایگاه های آمریکا توی این کشورها میزنیم و اسرائیل را از صفحه ی روزگار محو می کنیم

        0
      • البته تعداد راکتها و موشک های ایران از برد ۱۳۰ کیلومتر تا قدر وسجیل در منابع غربی بین ۷ تا ۱۰۰۰۰ تا برآورد شده اگه منظور ایشون موشک و راکت بوده چندان دور از حقیقت نیست

        0
    • سلام اولا با روحیه و تفکرات اکثر رسانهای داخلی چه دولتی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا بی اطلاع نیستم بعید میدونم شبکه ی ۶ بیاد یه دفعه بگه ۱۲ هزار موشک به سمت اسرائیلو…. احتمال زیاد گفته اگه رژیم صهیونیستی به ما حمله کنه ما هم ….. اما در مورد تعداد موشکهای بالستیک ایران بسیار بسیار کمتر از این تعدادن برخی از اونها تنها دهها تیره و برخی دیگه صدهها تیره هستند اگر روزی ما تونستیم مثلا ۱۲ هزار موشک حتی با کیفیت همین موشکای موجود(( قدر عماد و یا سجیل)) داشته باشیم البته با همین تعداد لانچر شک نکن دیگه نیاز به هیچ سلاح دیگه از جنگنده تا تانک نداریم !!!!! اما بدونید ۱۲ هزار موشک میان برد بالستیک وقتی گفته بشه صرفا سبب مزحکه ما میشه آخه یه چیزی یه عددی بگید که حتی افراد زود باورم باور کنند …. در ضمن این بحث محو یک کشور رو بیاین برای همیشه بذاریم کنار ما مسلمونیم و اسرائیلم ظالم اما هرگز حق تجاوز رو نداریم نه به خاطر ترس از جنگندهها و بمب اتم اسرائیل وآمریکا بلکه به خاطر دینمون …. البته اگه رژیم صهیونیستی یا سعودی یا ترکیه و یا هرکشور دیگه به ما آغاز گر جنگ باشند اون موقع حرف شما متین هست!!! اما اینجور صحبتها که نه علمی هست و نه دینی دردی از ما رو دوا نمی کنه 

      0
  • سلام، واقعا آدم متحیر می مونه از این همه فاصله تکنولوژیک کشور شوروی و روسیه با اکثر کشورها، درسته از آمریکا پایینتره ولی از اکثر کشورها بالاتره، جناب تارخ به نظر شما چه شد که کشوری مثل روسیه از یک کشور دهقانی به چنین مرتبه ای از صنعت رسید؟

    0
    • بعد از شکست آلمان در سیبری نیروهای شوروی به آلمان آمده و تکنولوژی های پیشرفته آلمان را به شوروی برده و پیشرفت کردند نمونش موشک که اول یک مهندس آلمانی آن را ساخت

      0
      • المان کشوری کوچک و جمعیتی به مراتب کمتر از یک ابر قدرت داشت و دارد همین الانم حدودا ۸۲ میلیون هستن یعنی بسیار کمتر از روسیه ۱۶۰ میلیونی و هند یک میلیارد و دویست و هفتاد میلیونی و آمریکایه سیصدو پنجاه میلیونی اما خدای مخ بودن و هستن از موشک بگیر که دستاورد اونها بود تا جنگنده و تانک و تسلیحات شمیایی و بال پرنده و کود شیمیایی- بی ام و و بنز و اپل و کارخانجات متالوژی و الکترونیک زیمنس و…. اما بدونیم آمریکا از غنایم آلمان نازی بسیار بیشتر بهره برد تا شوروی

        5+

        کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

        • avatar
        • avatar
      • و دوستان این رو هم بگید المان ها با تلاش بسیار زیاد و کوشش فراوان به اون جایگاه رسیدند هر کشوری از لحاظ جایگاه جای المان بود توی جنگ دوم شاید به یکسال کارش تموم میشد ایتالیا رو دیدید که زمانی که متفقین جدی باهاش برخورد کردند چقدر تونست مقاومت کنه ولی المان عملا در دها جبهه درحال جنگ بود 

        1+
  • آقای تارخ سی۵ یک هواپیمای نظامی است و آمریکا و اروپا از هواپیماهای باربری بزرگ تر از آنتنوف های جدید اوکراین استفاده می کنند که ساخت ایرباس و بویینگ هستند

    0
  • آقای تارخ من یه کلیپ دیدم که توی صحرا آمریکا تعداد زیادی (شاید چند صد فروند) c5 در آن صحرا گذاشته بودند و به نظر میومد که به سرعت هم قابل استفاده و عملیاتی می شد

    0
  • آقای تارخ اگر من عضو سایت بشم می تونم نظر ها را پرچم کنم زیرا در مقاله قبلی اون نظری که کامنت شده بود را شما گفتید اشکال از سیستم است؟؟!!!ولی آقای رضایی گفت که من دستم رفت و کامنت شما پرچم شد

    0
  • سلام خسته نباشی استاد خوشحال میشم جواب منو بدی ۱ آیا ایران توانایی دفاع در برابر جنگنده های اتحادیه عرب/ترکیه/اسراییل رادارد ۲ آیا اون کشور ها میتوانند موشک های ما رو بزنن ۳ اگر نبردی بشه بزرگترین جبه در هوا دریا یا زمین در کاجا خواهد بود باتشکر

    0
    • سلام فکر کنم جواب دادم…ایران توان دفاع هوایش بیشتر به پدافندش بر میگردد و پدافند هم هرگز توان پوشش کامل نداره و شاید در بهترین حالت ۴۰ درصد حملات دفع کنه..در مورد توان زدن موشک های ما هم باید گفت اسرائیل توان بیشتری داره تا اسرائیل و ترکیه که تقریبا توان چندانی ندارند…نبرد با کی بشه که بزرگترین جبهه در هوا و زمنی و دریای کجا خواهد بود؟

      0
    • والله بعیده ما توان دفاعی مناسبی داشته باشیم اونم به خاطر  جنگنده های فرسوده وقدیمی ما هست. تعدادشونم کافی نیست. تنها شانس ما شلیک موشک به تعداد زیاد هست که اونم فقط یک تا دوبار به نظرم کارایی داره و بعد از چند بار شلیک قطعا سیلو موشک ها کشف و توسط نیروی هوایی دشمن نابود میشن. 

      2+
  • با سلام و عرض ادب … جناب تارخ، در شرایط جنگی، چه تعداد جنگنده این کلاس ار هواپیما هارو هنگام جابه جایی اسکورت میکنن؟ … مثلا در جنگ سال ۲۰۰۳ عراق چه تعداد هواپیمای اسکورت همراه سی ۵ ها بودن؟

    0
  • سلام       باتشکر از مقاله. سوال : سی ۱۳۰ های ما توان حمل تانک دارند؟ هواپیمای در دسترس مناسب برای این کار در دسترس ما ؟ 

    0
  • استاد با سلام و خسته نباشید اول اینکه آیا صحت داره در جنگ خلیج فارس جهت تدارک سربازان آمریکا آنتونف ۲۲۵رو اجاره کرده بود؟دوم آیا شرکتهای روسی مثل ایلیوشین توان ساخت هواپیمایی در این رده و بزرگتر رو دارن؟وسوم با توجه به روابط روسیه و اکراین روسها چگونه بدون کمک اکراین هواپیماهاشون رو ارتقا میدن ؟و چهارم اینکه روسها از عصر دایناسورها تابحال همیشه بدنبال رکورد شکنی بودن و بیشتر از اینکه کارایی و اقتصادی بودن وسیله براشون مهم باشه رکورد زدن براشون مهمه پرسرعت ترین بلند ترین قویترین و غیره….

    1+
    • سلام اکمریکا برای حمل و نقل حتی شرکتهای هواپیمای امریکا رو اجاره میکنه این کار برای کاهش هزینه ها است …روسها فعلا بزرگتر از ایلیوشین ۷۶ نمیسازند و ارتقا یان هواپیما در خود روسیه ممکن است زیرا برای ارتقا ۲۰ فروند به اندازه کافی تجهیزات دارند

      0