هواپیماهای ترابری و سوخت رسان

هواپیمای ترابری انتنوف 124

هواپیمای ترابری انتنوف 124

در دهه 1960 شوروی دست به دریافت هواپیمای توربوپراپ انتنوف 22 به عنوان بزرگترین هواپیمای ترابری توربوپراپ تاریخ زد که 80 تن بار میتوانست حمل کند.این  هواپیما اگرچه از هواپیماهای  چون سی 141 امریکا توان حمل بار بیشتری داشت ولی ظرفیت حمل بار کمتری از سی 5 گلاکسی داشت.شوروی با ورود انتنوف 22  به شدت تحت تاثیر  توان ان قرار گرفت و در زمینه  لجستیک تحول  بزرگی اتفاق افتاد ولی در اواخر دهه 1970 شوروی نیاز به یک هواپیمای ترابری بزرگتر داشت تا بتواند موشک های بالستیک  قاره پیمای شوروی را حمل کند و یا کشنده ها را حمل کرده و حتی در زمینه  متعارف دست به حمل نقل سربازان  به تعداد زیادی و یا دست به حمل نقل در زمینه غیر نظامی در خاک پهناور شوروی بزند

چندین  طرح مورد مطالعه قرار گرفت . برای نمونه   یک نسخه بزرگتر انتنوف22 با موتور توربوپراپ نیز بود ولی در دهه 1970 صنایع  موتور سازی شوروی انقدر پیشرفت کرده بودند که موتور پر قدرت توربوفن تولید کنند از این رو  یک طرح با چهار موتور جت مد نظر قرار گرفت

هواپیمای جدید با کد انتنوف 125  روسلان توسط انتنوف که در ان زمان در اکراین شوروی  قرار داشت ساخته شد  و در 24 دسامبر سال 1982 پرواز کرد و در سال 1986 وارد خدمت شد(امروزه انتنوف همچنان در اکرایین است ولی دیگر جز از شوروی و روسیه نیست)

انتنوف  124 یک هواپیمای باربری  با طول 68 متر و وزن خالی 175 تن است که میتواند با بیشترین وزن 405 تن از زمین برخیزد. هواپیمای دارای طرحی با بالی در بالای  بدنه تا حدی پس گرا است و دمی که  در پایین بدنه  قرار گرفته است

0573107

انتنوف 124 یکی طرح بزرگ برای شوروی بود. شوروی از اواخر دهه 1960 به دنبال هواپیمای برای رقابت با سی5 بود که در ان زمان به تازگی پرواز کرده بود. چندنی طرح داده شد حتی طرحی شش موتوره ای که بعدها در طرح انتنوف 124  نیز استفاده شد ولی طرحی با نام مدل 400 در واقع پاییه انتنوف 124  شد. مشکل اساسی شوروی در طراحی هواپیمای جدید بال بود. بال بسیار بزرگ در بالای بدنه  که  پس گرای لازم را داشته باشد.اول قرار شد یک طرح بال سنتی شبیه  ایلیوشن 76 روی این هواپیما نصب شود ولی ازمایشات نشان داد این بال نتنها خیلی سنگین است بلکه در بارگذاری هواپیما  نیز مشکل ایجاد میکند از این  رو با اضافه کردن یک بخش به روی بدنه هواپیما بال روی ان نصب شد تا در هنگام بارگذاری عقب هواپیما به دلیل تغییر وزن شدید ، قسمت عقب جدا نشود

هواپیمای دارای بخش باری به طول 36 متر و عرض 6.4 متر است و ارتفاع بخش به 4.4 متر است   و میتواند تا 120 تن بار را با خود حمل کند . دو درب بارگیری بود یکی در عقب و دیگری  در جلو.این ویژگی است که تنها در انتنوف 124  و البته سی 5 وجود دارد . این کار باعث  کاهش  زمان بارگیری انجامید است  ولی درب عقب با جلو فرق دارد. در  بخش عقب هواپیمای داری  درب بارگیری مانند اکثر هواپیماهای ترابری است  که شامل دو لنگه درب که پشت انها  یک سطح شیب دار است که پایین امده تا بتوان به  راحتی خودرو ها را سوار ان کرد

در جلو یک درب بارگیری متفاوت قرار دارد. این درب مانند درب دماغه سی5 و یا بوئینگ747 است که شامل دماغه هواپیما است که به طرف بالا  باز می شود  و همانند سی5 دارای یکم  بخش شیب دار جمع شونده است که پایین امده و روی زمین  قرار میگرد. یکی از موارد الهام گرفته شده سازندگان  انتنوف 124 از سی5 امریکایی تنها بخش درب جلو نیست بلکه نحوه بارگیری نیز  است. در هر دو هواپیما  به دلیل اینکه سطح جلو بالا است برای سوار کردن برخی یارها  ،چرخ جلو جمع  می شود و هواپیما زانو زده تا ارتفاعش کم شود و سوار کردن برخی بارها اسان تر شود

برای اشنایی با سی 5 گلاکسی اینجا را کلیک کنید

an124lift

زانو زدن برای حمل بار
زانو زدن برای حمل بار

1024px-forward_ramp

هواپیما از چهار موتور Progress D-18T استفاده میکند که ان نیز در موتور سیوچ اکرایین ساخته شده است و دارای  بیشترین رانش 51000 پاوند است و قویترین موتور توربوفن بدون پس سوز  است که شوروی ساخت. این موتورها برای این هواپیمای به شکل ویژه طراحی شد و تنها سه ماه قبل از اولین پرواز این هواپیما اماده شد  و بر اساس گفته خود منابع روسی طرحش بر اساس طرح موتور تی اف39 ساخته شد که متعلق به سی5 گلاکسی بود ولی مشخص نیست شوروی چگونه  جزئیات این موتور را به دست  اورد ولی در نهایت موتور دی18 از نسخه امریکا قویتر بود . موتور دارای  سیستم هدایت الکترونیک بود. این نیز اولین  بار بود در شوروی انجام شد که با کمک انگلیسها و انتقال فناوری موتور  RB.211-22  ساخت رویس رویس انجا شد. طی یک قرار داد 12 میلیون  دلاری 8 دستگاه از این موتور به شوروی فروخته  شد که در طراحی موتور دی 18 تاثیر بسیار داشت . موتور دارای  14 مرحله کمپروسر بود  و 188 فروند ان تاکنون برای انتنوف 124  و 225 ساخته شده است

انتنوف  124 اولین هواپیمای شوروی با پردازنده پرواز خودکار بود که می شود  تمامی مراحل پرواز را به شکل خودکار انجام دهد . هواپیما  دارای شش مخزن مایع اتش  خاموش کنند  بود و دریچه بخش مایع  اتش خاموش کن در مناطقی که مخزن سوخت قرار داشت و   موتور و درون محفظه بار قرار گرفته بود

هواپیمای دارای  شش خدمه در عرشه  پروازی بود که یک طبقه از بخش بار بالاتر بود. این شش نفر شامل خلبان  کمک خلبان دو مهندس پرواز ناوبر و دو نفر مسئول بار بود. کابین کاملا انالوگ  بود و هیچ نمایشگری نداشت و دست کم از هواپیمای غیر نظامی  هم  دره خودش بسیار پاینتر بود

موتور دی 18
موتور دی 18

هواپیمای میتواند از در کناری چتر باز به بیرون پرتاب کند و یا تا 120 تن بار را در اسمان یک جا رها کند اگرچه به شکل واقعی  این میزان تا 60 تن بود و بیشتر از این باید با استاندارد خاص  و اموزش خاص خدمه پرتاب بار انجام می شد . بخش بار در قسمت کف از تیتانیوم ساخته شود بود همچنین  بخشهای از سازه زیرین نیز تیتانیوم بود ولی بخش های دیگر از الومینویم  و فولاد ساخته شده بود . استفاده از تیتانویم برای توان حمل بار بیشتر در هر متر مربع بخش بار بود

هواپیمای میتوانست  با بیشترین بار خود به سرعت 800 کیلومتر بر ساعت برسد  و برد انتقالی ان  بدون بار 15000 کیلومتر ، با 40 تن بار 11500 کیلومتر ، با 90 تن بار 7100 کیلومتر  و با 120 تن بار 4500 کیلومتر بود

این هواپیما در سال 1982 پرواز کرد  و اولین پرواز نیز توسط یکی از بهترین خلبان ازمایشگر شوروی کورلینا انجام شد که پیش از این نیز پرواز  با انواع هواپیمای انتنوف 22 و 72 داشت. هواپیما تا سال 1986 زمانی که مجوز ورود به خدمت را  گرفت پرواز کرد ولی همواره مشکل موتور بود. کنترل موتور درست عمل نمی کرد  و  یا معکوس موتور درست عمل نمی کرد  . با  افزایش کارایی  نرم افزارها  موتور بهبود یافت . از سال 1984 چندین رکورد حمل بار و برد توسط انتنوف124 شکسته شد که بعدها توسط دیگر هواپیمای شکسته شد  و در سال 1986 این هواپیما وارد خدمت شد

مدل های  تولیدی

AN-124: اولین نسخه  تولیدی که  در زمان شوروی تولید شد

AN-124-100: این نسخه  در سال 1990 با بهبود  موتور پرواز کرد و از سال 1993 تولید شد. 7 فروند از ان ساخته شد و 15 فروند انتنوف  124 قبلی به این مدل ارتقا یافتند

AN-124-100M: نسخه بهبود  یافته با موتور بهبود یافته و چهار خدمه که توان حمل تا 150 تن بار را داشت

AN-124-100M-150: نسخه بهبود یافته در اونیک و افزایش بیشترین وزن قابل پرواز  و همچنین  افزایش برد انتقالی  تا 15500 کیلومتر

چندین طرح دیگر نیز داده شد که دارای موتور غربی  بودند ولی تا کنون تنها دو مدل انتنوف 124 و 124-100 و  ام 150   تولید شده ولی نسخه های دیگر تولید نشد. انتنوف  124 از سال 1982 در خط تولید است . تا سال 1991  به شکل نظامی تولید شد و تمامی نسخه های نظامی در خدمت از نوع 124(نسخه اولیه) با توان حمل120 تن بار هستند و تنها نسخه های  بعدی چون 100  و یا 100 ام و… به شکل غیر نظامی  برای شرکت های  حمل بار ساخته شد.

1024px-an-124_ra-82028_in_formation_with_su-27_09-may-2010

دارندگان

روسیه: این کشور  انتنوف های خود را از شوروی  به ارث برد. گفته شده روسیه حدود 20 فروند انتنوف  124  به ارث برد که 9 فروند عملیاتی و ما بقی ذخیره هستند . این کشور  تصمیم  به ارتقاء انتنوف  های خود به مدل 100 ام دارد که این کار تا سال 2020 انجام می شود . روسیه بعد از نبرد گرجستان تصمیم به خرید نسخه ای با نام انتنوف  124 -300 گرفت .  قرار شد حدود 20 فروند از این نسخه  برای این شرکت تولید شود  ولی با قطع رابطه روسیه و اکراین  بر سر داستان شرق اکرایین این برنامه پایان یافت تا روسها از هواپیمای بزرگ دیگری محروم بمانند

همکنون 29 فروند دیگر نیز در چند شرکت حمل بار غیر نظامی  در خدمت هستند   و ده فروند دیگر نیز سفارش  داده شده است

شاین به ذکر است که شرکت  انتنوف  برای حمل شاتل فضای بوری روسها دست  به ساخت هواپیمای انتنوف  با توان حمل 250 تن بار زد. این هواپیما بر اساس انتنوف  124 با شش موتور ساخته شد که تنها یک فروند  ان ساخته و عملیاتی شد و همکنون نیز دست خود اکراینیها است   و از انجایی که کاربرد غیر نظامی دارد(همان یک فروند ) در بخش  هواپیماهای  غیر  نظامی معرفی می شود

((((از انجایی که من در  حدث زدن سئوالت شما استاد شدم میدونم میخواهید بپرسید ..این بهتر یه سی5؟ نسخه های اخرین این پرنده توان حمل 30 تن بار بیشتری  نسبت به سی 5 دارد   ولی اکثر نسخه های وجود مانند نمونه های در خدمت ارتش  روسیه همان 120 تن بار را حمل میکند تا اینکه تا سال 2020 ارتقا یابند . هر دو عملکرد مشابه ای دارند تنها این وسط تعداد میماند که همکنون حدود 57 فروند سی5 در خدمت ارتش امریکا است در حالی که تعداد عملیاتی انتنوف 124 روسها کمتر از ده فروند است ))))

0631785 1374142

انتنوف 225
انتنوف 225

مشخصات

خدمه:4 تا 6 نفر

طول:68.9 متر

بلندی:20.8 متر

وزن خالی:175 تن

بیشترین وزن برخاستن:405 تن

موتور: چهار موتور توربوفن D-18T با توان هریک 51600 پاوند

بیشترین سرعت:865 کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی با بیشترین بار :3200 کیلومتر

بار قابل حمل: بسته به مدل 120 تا 150 تن

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-124-100-ruslan

https://uk.wikipedia.org/wiki/Ан-124_«Руслан»

 

نوشته های مشابه

بستن