در دهه ۱۹۶۰ شوروی دست به دریافت هواپیمای توربوپراپ انتنوف ۲۲ به عنوان بزرگترین هواپیمای ترابری توربوپراپ تاریخ زد که ۸۰ تن بار میتوانست حمل کند.این  هواپیما اگرچه از هواپیماهای  چون سی ۱۴۱ امریکا توان حمل بار بیشتری داشت ولی ظرفیت حمل بار کمتری از سی ۵ گلاکسی داشت.شوروی با ورود انتنوف ۲۲  به شدت تحت تاثیر  توان ان قرار گرفت و در زمینه  لجستیک تحول  بزرگی اتفاق افتاد ولی در اواخر دهه ۱۹۷۰ شوروی نیاز به یک هواپیمای ترابری بزرگتر داشت تا بتواند موشک های بالستیک  قاره پیمای شوروی را حمل کند و یا کشنده ها را حمل کرده و حتی در زمینه  متعارف دست به حمل نقل سربازان  به تعداد زیادی و یا دست به حمل نقل در زمینه غیر نظامی در خاک پهناور شوروی بزند

چندین  طرح مورد مطالعه قرار گرفت . برای نمونه   یک نسخه بزرگتر انتنوف۲۲ با موتور توربوپراپ نیز بود ولی در دهه ۱۹۷۰ صنایع  موتور سازی شوروی انقدر پیشرفت کرده بودند که موتور پر قدرت توربوفن تولید کنند از این رو  یک طرح با چهار موتور جت مد نظر قرار گرفت

هواپیمای جدید با کد انتنوف ۱۲۵  روسلان توسط انتنوف که در ان زمان در اکراین شوروی  قرار داشت ساخته شد  و در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۸۲ پرواز کرد و در سال ۱۹۸۶ وارد خدمت شد(امروزه انتنوف همچنان در اکرایین است ولی دیگر جز از شوروی و روسیه نیست)

انتنوف  ۱۲۴ یک هواپیمای باربری  با طول ۶۸ متر و وزن خالی ۱۷۵ تن است که میتواند با بیشترین وزن ۴۰۵ تن از زمین برخیزد. هواپیمای دارای طرحی با بالی در بالای  بدنه تا حدی پس گرا است و دمی که  در پایین بدنه  قرار گرفته است

0573107

انتنوف ۱۲۴ یکی طرح بزرگ برای شوروی بود. شوروی از اواخر دهه ۱۹۶۰ به دنبال هواپیمای برای رقابت با سی۵ بود که در ان زمان به تازگی پرواز کرده بود. چندنی طرح داده شد حتی طرحی شش موتوره ای که بعدها در طرح انتنوف ۱۲۴  نیز استفاده شد ولی طرحی با نام مدل ۴۰۰ در واقع پاییه انتنوف ۱۲۴  شد. مشکل اساسی شوروی در طراحی هواپیمای جدید بال بود. بال بسیار بزرگ در بالای بدنه  که  پس گرای لازم را داشته باشد.اول قرار شد یک طرح بال سنتی شبیه  ایلیوشن ۷۶ روی این هواپیما نصب شود ولی ازمایشات نشان داد این بال نتنها خیلی سنگین است بلکه در بارگذاری هواپیما  نیز مشکل ایجاد میکند از این  رو با اضافه کردن یک بخش به روی بدنه هواپیما بال روی ان نصب شد تا در هنگام بارگذاری عقب هواپیما به دلیل تغییر وزن شدید ، قسمت عقب جدا نشود

هواپیمای دارای بخش باری به طول ۳۶ متر و عرض ۶٫۴ متر است و ارتفاع بخش به ۴٫۴ متر است   و میتواند تا ۱۲۰ تن بار را با خود حمل کند . دو درب بارگیری بود یکی در عقب و دیگری  در جلو.این ویژگی است که تنها در انتنوف ۱۲۴  و البته سی ۵ وجود دارد . این کار باعث  کاهش  زمان بارگیری انجامید است  ولی درب عقب با جلو فرق دارد. در  بخش عقب هواپیمای داری  درب بارگیری مانند اکثر هواپیماهای ترابری است  که شامل دو لنگه درب که پشت انها  یک سطح شیب دار است که پایین امده تا بتوان به  راحتی خودرو ها را سوار ان کرد

در جلو یک درب بارگیری متفاوت قرار دارد. این درب مانند درب دماغه سی۵ و یا بوئینگ۷۴۷ است که شامل دماغه هواپیما است که به طرف بالا  باز می شود  و همانند سی۵ دارای یکم  بخش شیب دار جمع شونده است که پایین امده و روی زمین  قرار میگرد. یکی از موارد الهام گرفته شده سازندگان  انتنوف ۱۲۴ از سی۵ امریکایی تنها بخش درب جلو نیست بلکه نحوه بارگیری نیز  است. در هر دو هواپیما  به دلیل اینکه سطح جلو بالا است برای سوار کردن برخی یارها  ،چرخ جلو جمع  می شود و هواپیما زانو زده تا ارتفاعش کم شود و سوار کردن برخی بارها اسان تر شود

برای اشنایی با سی ۵ گلاکسی اینجا را کلیک کنید

an124lift

زانو زدن برای حمل بار

زانو زدن برای حمل بار

1024px-forward_ramp

هواپیما از چهار موتور Progress D-18T استفاده میکند که ان نیز در موتور سیوچ اکرایین ساخته شده است و دارای  بیشترین رانش ۵۱۰۰۰ پاوند است و قویترین موتور توربوفن بدون پس سوز  است که شوروی ساخت. این موتورها برای این هواپیمای به شکل ویژه طراحی شد و تنها سه ماه قبل از اولین پرواز این هواپیما اماده شد  و بر اساس گفته خود منابع روسی طرحش بر اساس طرح موتور تی اف۳۹ ساخته شد که متعلق به سی۵ گلاکسی بود ولی مشخص نیست شوروی چگونه  جزئیات این موتور را به دست  اورد ولی در نهایت موتور دی۱۸ از نسخه امریکا قویتر بود . موتور دارای  سیستم هدایت الکترونیک بود. این نیز اولین  بار بود در شوروی انجام شد که با کمک انگلیسها و انتقال فناوری موتور  RB.211-22  ساخت رویس رویس انجا شد. طی یک قرار داد ۱۲ میلیون  دلاری ۸ دستگاه از این موتور به شوروی فروخته  شد که در طراحی موتور دی ۱۸ تاثیر بسیار داشت . موتور دارای  ۱۴ مرحله کمپروسر بود  و ۱۸۸ فروند ان تاکنون برای انتنوف ۱۲۴  و ۲۲۵ ساخته شده است

انتنوف  ۱۲۴ اولین هواپیمای شوروی با پردازنده پرواز خودکار بود که می شود  تمامی مراحل پرواز را به شکل خودکار انجام دهد . هواپیما  دارای شش مخزن مایع اتش  خاموش کنند  بود و دریچه بخش مایع  اتش خاموش کن در مناطقی که مخزن سوخت قرار داشت و   موتور و درون محفظه بار قرار گرفته بود

هواپیمای دارای  شش خدمه در عرشه  پروازی بود که یک طبقه از بخش بار بالاتر بود. این شش نفر شامل خلبان  کمک خلبان دو مهندس پرواز ناوبر و دو نفر مسئول بار بود. کابین کاملا انالوگ  بود و هیچ نمایشگری نداشت و دست کم از هواپیمای غیر نظامی  هم  دره خودش بسیار پاینتر بود

موتور دی 18

موتور دی ۱۸

هواپیمای میتواند از در کناری چتر باز به بیرون پرتاب کند و یا تا ۱۲۰ تن بار را در اسمان یک جا رها کند اگرچه به شکل واقعی  این میزان تا ۶۰ تن بود و بیشتر از این باید با استاندارد خاص  و اموزش خاص خدمه پرتاب بار انجام می شد . بخش بار در قسمت کف از تیتانیوم ساخته شود بود همچنین  بخشهای از سازه زیرین نیز تیتانیوم بود ولی بخش های دیگر از الومینویم  و فولاد ساخته شده بود . استفاده از تیتانویم برای توان حمل بار بیشتر در هر متر مربع بخش بار بود

هواپیمای میتوانست  با بیشترین بار خود به سرعت ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد  و برد انتقالی ان  بدون بار ۱۵۰۰۰ کیلومتر ، با ۴۰ تن بار ۱۱۵۰۰ کیلومتر ، با ۹۰ تن بار ۷۱۰۰ کیلومتر  و با ۱۲۰ تن بار ۴۵۰۰ کیلومتر بود

این هواپیما در سال ۱۹۸۲ پرواز کرد  و اولین پرواز نیز توسط یکی از بهترین خلبان ازمایشگر شوروی کورلینا انجام شد که پیش از این نیز پرواز  با انواع هواپیمای انتنوف ۲۲ و ۷۲ داشت. هواپیما تا سال ۱۹۸۶ زمانی که مجوز ورود به خدمت را  گرفت پرواز کرد ولی همواره مشکل موتور بود. کنترل موتور درست عمل نمی کرد  و  یا معکوس موتور درست عمل نمی کرد  . با  افزایش کارایی  نرم افزارها  موتور بهبود یافت . از سال ۱۹۸۴ چندین رکورد حمل بار و برد توسط انتنوف۱۲۴ شکسته شد که بعدها توسط دیگر هواپیمای شکسته شد  و در سال ۱۹۸۶ این هواپیما وارد خدمت شد

مدل های  تولیدی

AN-124: اولین نسخه  تولیدی که  در زمان شوروی تولید شد

AN-124-100: این نسخه  در سال ۱۹۹۰ با بهبود  موتور پرواز کرد و از سال ۱۹۹۳ تولید شد. ۷ فروند از ان ساخته شد و ۱۵ فروند انتنوف  ۱۲۴ قبلی به این مدل ارتقا یافتند

AN-124-100M: نسخه بهبود  یافته با موتور بهبود یافته و چهار خدمه که توان حمل تا ۱۵۰ تن بار را داشت

AN-124-100M-150: نسخه بهبود یافته در اونیک و افزایش بیشترین وزن قابل پرواز  و همچنین  افزایش برد انتقالی  تا ۱۵۵۰۰ کیلومتر

چندین طرح دیگر نیز داده شد که دارای موتور غربی  بودند ولی تا کنون تنها دو مدل انتنوف ۱۲۴ و ۱۲۴-۱۰۰ و  ام ۱۵۰   تولید شده ولی نسخه های دیگر تولید نشد. انتنوف  ۱۲۴ از سال ۱۹۸۲ در خط تولید است . تا سال ۱۹۹۱  به شکل نظامی تولید شد و تمامی نسخه های نظامی در خدمت از نوع ۱۲۴(نسخه اولیه) با توان حمل۱۲۰ تن بار هستند و تنها نسخه های  بعدی چون ۱۰۰  و یا ۱۰۰ ام و… به شکل غیر نظامی  برای شرکت های  حمل بار ساخته شد.

1024px-an-124_ra-82028_in_formation_with_su-27_09-may-2010

دارندگان

روسیه: این کشور  انتنوف های خود را از شوروی  به ارث برد. گفته شده روسیه حدود ۲۰ فروند انتنوف  ۱۲۴  به ارث برد که ۹ فروند عملیاتی و ما بقی ذخیره هستند . این کشور  تصمیم  به ارتقاء انتنوف  های خود به مدل ۱۰۰ ام دارد که این کار تا سال ۲۰۲۰ انجام می شود . روسیه بعد از نبرد گرجستان تصمیم به خرید نسخه ای با نام انتنوف  ۱۲۴ -۳۰۰ گرفت .  قرار شد حدود ۲۰ فروند از این نسخه  برای این شرکت تولید شود  ولی با قطع رابطه روسیه و اکراین  بر سر داستان شرق اکرایین این برنامه پایان یافت تا روسها از هواپیمای بزرگ دیگری محروم بمانند

همکنون ۲۹ فروند دیگر نیز در چند شرکت حمل بار غیر نظامی  در خدمت هستند   و ده فروند دیگر نیز سفارش  داده شده است

شاین به ذکر است که شرکت  انتنوف  برای حمل شاتل فضای بوری روسها دست  به ساخت هواپیمای انتنوف  با توان حمل ۲۵۰ تن بار زد. این هواپیما بر اساس انتنوف  ۱۲۴ با شش موتور ساخته شد که تنها یک فروند  ان ساخته و عملیاتی شد و همکنون نیز دست خود اکراینیها است   و از انجایی که کاربرد غیر نظامی دارد(همان یک فروند ) در بخش  هواپیماهای  غیر  نظامی معرفی می شود

((((از انجایی که من در  حدث زدن سئوالت شما استاد شدم میدونم میخواهید بپرسید ..این بهتر یه سی۵؟ نسخه های اخرین این پرنده توان حمل ۳۰ تن بار بیشتری  نسبت به سی ۵ دارد   ولی اکثر نسخه های وجود مانند نمونه های در خدمت ارتش  روسیه همان ۱۲۰ تن بار را حمل میکند تا اینکه تا سال ۲۰۲۰ ارتقا یابند . هر دو عملکرد مشابه ای دارند تنها این وسط تعداد میماند که همکنون حدود ۵۷ فروند سی۵ در خدمت ارتش امریکا است در حالی که تعداد عملیاتی انتنوف ۱۲۴ روسها کمتر از ده فروند است ))))

0631785 1374142

انتنوف 225

انتنوف ۲۲۵

مشخصات

خدمه:۴ تا ۶ نفر

طول:۶۸٫۹ متر

بلندی:۲۰٫۸ متر

وزن خالی:۱۷۵ تن

بیشترین وزن برخاستن:۴۰۵ تن

موتور: چهار موتور توربوفن D-18T با توان هریک ۵۱۶۰۰ پاوند

بیشترین سرعت:۸۶۵ کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی با بیشترین بار :۳۲۰۰ کیلومتر

بار قابل حمل: بسته به مدل ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-124-100-ruslan

https://uk.wikipedia.org/wiki/Ан-۱۲۴_«Руслан»

 

34+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.