در دهه ۱۹۶۰ شوروی  در زمینه ترابری  عقب بود. هواپیما انتنوف ۱۰ و هواپیمای  جدید انتنوف ۱۲ تنها تا ۲۰ تن بار حمل میکردند که بزرگترین هواپیمای  ترابری  شوروی بود در حالی  که در ان زمان   سی ۱۳۳  امریکای میتوانستند  تا ۵۰ تن بار را حمل کند(سی ۱۳۳ با سی ۱۳۰ فرق دارد)

 شوروی  در سال ۱۹۶۰  نیاز خود را به  یک هواپیمای  ترابری با توان حمل ۵۰ تن بار را اعلام کردد که بتواند در زمینه  نظامی و غیر نظامی دست به عملیات بزند . همچنین طی این نیاز هواپیما  جدید باید میتوانست  در باند های خاکی دست به عملیات بزند  و دارای  درب بارگیری  عقب  با سطح شیب دار می بود . در سال ۱۹۶۱  با  سپرده شدن کار به کمپانی انتنوف  مستقر در اکرایین   طرح اولیه شکل گرفت  و از سال ۱۹۶۳ کار ساخت پیش نمونه  اغاز شد . اولین فروند در تابستان سال ۱۹۶۴ اماده شد و  سرانجام  در ۲۷ فوریه سال ۱۹۶۵ اولین پرواز خود را انجام داد و با نام انتنوف ۲۲  شناخته شد

1203247

انتنوف۲۲ یک هواپیمای  تمام فلزی الومنیومی   با بخش های از فولاد بود. هواپیما دارای  بدنه کشیده با بالی در میانه بدنه است. کابین خلبان  یک طبقه بالاتر  از کف هواپیما قرار دارد  که در ان دو خلبان و مهندس پرواز قرار دارد و  یک طبقه پاینتر که توسط یک نردبان عمود به طبقه بالا  متصل می شود ، ناوبر ، مسئول بار و دیگر خدمه قرار دارند. ناوبر زیر دماغه اصلی قرار دارد و از درون یک پنجره بزرگ شیشه ای به بیرون دید  دارد. در کل هواپیما دارای ۵ تا۶ خدمه است

هواپیمای دارای سه ارابه فرود است . ارابه فرود جلوی دو چرخ و دو ارابه فرود عقبی  هر کدام شش چرخ به شکل دو به دو دارند . دو چرخ  عقب در دو محفظه کنار بدنه جمع  می شوند  که جلوی این محفظه دارای سوراخی برای ورود هوا برای تامین  هوای درون بدنه، کمی عقب تر  یک درب برای  سوار کردن  نیرو و قسمت عقبی ان برای جمع شدن چرخ در نظر گرفته  شده است

 بخش بار دارای ۲۶ متر طول، ۴٫۴ متر بلندی و ۳٫۲ متر عرض است و  هواپیما میتواند تا ۲۹۰ سرباز مسلح ویا ۵۰  تن بار را حمل کند ولی نسخه های  بعدی توانست تا ۸۰ تن بار را حمل کند  که از این رو انتنوف۲۲ بزرگترین و قدرتمند ترین هواپیمای  ترابیر جهان با موتور توربوپراپ است . هواپیما در کف بخش بار دارای  ریل های برای حل  دادن بار است و از چهار چرثقیل در سقف هواپیما  با توان هر یک ۲٫۵ تن برای جابجای بار درون خود هواپیما استفاده میکند.

بار از درب عقب وارد هواپیما می شود  که شامل یک درب دو لنگه  بزرگ است که  یکی به طرف بالا و دیگری به طرف پایین باز می شود اگرچه برای سوار کردن محموله کم ارتفاع  همان درب پایین به  طرف پایین باز شود نیز کافی است. درب پایین دارای حالت سطح شیب دار برای سوار کردن خودرو است. از طرف دو درب در دو طرف هواپیما برای سوار کرد خدمه است که همان طور که گفته شده از میانه محفظه ای قرار دارد که چرخ ها درون ان بسته می شوند .

هواپیمای دارای بال کشیده است که  چهار مخزن سوخت درون انها قرار میگرد و دم ان دارای دو سکان عمودی  می شود   و بر خلاف اکثر هواپیماهای  ترابری  ان  دوران شوروی که دارای  توپ دفاعی  عقب بودند، انتنوف۲۲ از این توپ محروم بود

1253965

هواپیما دارای کابین کاملا انالوگ بود و فاقد  هر گونه نمایشگر بود و از هشدار  دهنده راداری بره نمی برد  که البته در ان زمان هم روی هواپیماهای ترابری مرسوم نبود . هواپیما  در دماغه دارای یک رادار اب و هوا و در زیر  دماغه دارای یک رادار ناوبری برای  تعقیب پستی بلندی زمین  و همچنین ارتفاع یابی بود. از سامانه ناوبری  اینرسی بهره می برد و دارای رادیوی  ارتباط دور بود

هواپیما از چهار موتور توربوپراپ Kuznetsov NK-12  بهره می برد که قدرتمند ترین موتور توربوپراپ تاریخ با توان ۱۵۰۰۰ اسب بخار است. این موتور روی توپلوف ۹۵ و توپلوف ۱۴۲ ، توپلوف  ۱۱۴ و انتنوف ۲۲ نصب شد. طراحی این موتور به انجا بر میگردد که شوروی در دهه ۱۹۵۰ زمانی که می خواست  بمب افکن اتمی جدید قاره  پیما بسازد  به دلیل  عقب بودن فناوری  در بخش موتور از  امریکا و عدم توان ساخت موتور جت کم مصرف دست به ساخت این موتور است که البته واقعا موتور پر قدرتی از اب در امد  اگرچه صدای ان فوق العاد زیاد بود و همواره به عنوان پر سر صدا ترین موتور توربوپراپ تاریخ از ان نام می برند

همانند تمامی هواپیماهای که این موتور را داشتند  دارای دو ردیف ملخ  بود که هر ردیف چهار ملخ داشت که بر خلاف جهت هم دیگر می چرخیدند  . این چرخش برخلاف هم دو ردیف ملخ در مرحله اول باعث   استفاده  بهینه از هوایی تولید ملخ جلوی توسط ملخ عقبی می شود  که سرعت و قدرت بیشتری به دست می امد  و در مرحله بعد باعث  خنثی  شدن گشتاور نیز می شد. این روش در دهه۱۹۴۰ توسط انگلیسیها تست شد ولی هرگز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفت(جز در روسیه) زیرا صدای ان واقع زیاد بود

1097099 1467297

هواپیما دارای  ۱۴  مخزن سوخت  در بالاها و بدنه بود که میتواند ۱۲۷۶۱۹ لیتر سوخت حمل کند. با این سوخت دارای  برد انتقالی ۱۶۰۰۰ کیلومتر بود ولی با ۴۵ تن  بار دارای  برد ۱۰۹۵۰ کیلومتر و با ۸۰ تن بار دارای  برد ۵۰۰۰ کیلومتر بود. هواپیمای دارای بیشترین سرعت ۷۴۰ کیلومتر بر ساعت است  اگرچه سرعت کروز ۶۵۰ کیلومتر بر ساعت است

مدل های مختلف

انتنوف ۲۲: نسخه تولید عمومی که  توان حمل ۵۰ تن بار را داشت

انتنوف ۲۲ ابی خاکی: یک نسخه دو زیست با توان فرود روی اب که در دهه ۱۹۶۰ در شوروی مورد توجه قرار گرفت. قرار بود در صورت عملیات در امریکای شمالی از ان استفاده شود. این برنامه  لغو شد و از روی کاغذ فراتر نرفت

انتنوف ۲۲ ای(AN-22A) نسخه ارتقا یافته و تولید در سال ۱۹۶۶ که با افزایش توان بدنه  و نصب موتور ۱۸۰۰۰ اسب بخاری توان   حمل ۸۰ تن بار را داشت. ۲۸ فروند از این نسخه تولید شد

انتنوف ۲۲ پی زد: نسخه ای تغییر یافته برای حمل نقل قطعات هواپیمای انتنوف۱۲۴ و ۲۲۵  . این هواپیما قطعات بزرگ مانند بال را روی بدنه حمل میکرد. ۳ فروند از نسخه قبلی به این مدل ارتقا یافتند

انتنوف ۲۲ پی اس: نسخه دوربرد جستجو و نجات در سال ۱۹۶۷ توسعه یافت ولی تولید نشد

انتنوف ۲۲ پی ال او: یک نسخه اتمی   که پیشرانه های ان  با یک راکتور اتمی کار میکرد. ساخت این نسخه  برای انجام عملیات ضد زیر دریایی در نظر گرفته شد در دهه ۱۹۶۰ تصویب شد ولی هرگز به مرحله اجرا نرسید. این نسخه  می توانست  ۲۷۵۰۰ کیلومتر را پرواز کند

سه مدل  دیگر از  این هواپیما مورد بررسی قرار گرفت  ولی هیچ کدام به مرحله تولید نرسیدند . حتی ساخت یک نسخه مسافربری با ظرفیت بیش از ۷۰۰  نفر برای رقابت  با بوئینگ  ۷۴۷ نیز مد نظر بود که به جای نرسید( پناه بر خدا رقابت با بوئینگ ۷۴۷ با انتنوف۲۲؟)

2369946 2253542

بین سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۵ در مجموع ۶۸  فروند از این پرنده ساخته شد. در زمان خود قدرت تحرک ارتش  شوروی را به شدت بالا  برد . می توانست  تا سه تانک را با خود حمل کند و  با ده فروند انها یک تیپ پیاده جابجای می شد که البته به صورت  چتر بازی ۵۰۰ نفر درون خود جا میداد. تنها رقیب ان در دهه ۱۹۷۰  سی۵ گلاکسی امریکایی بود که البته با توان حمل ۱۲۲ تن بار توان بیشتری داشت البته سی ۵ موتور توربوفن داشت .  انتنوف ۲۲ پرنده با شکوهی بود و نشان دهنده عظمت  صنایع هوا و فضای شوروی . امروزه  تنها شش فروند از این هواپیما در خدمت است.  پنچ فروند در خدمت ارتش روسیه و یک فروند در نیز  شرکت هوایی انتنوف(وابسته به شرکت  انتنوف) متعلق به اکرایین

مشخصات

طول:۵۷ متر

بلندی:۱۲٫۵ متر

وزن خالی:۱۱۴ تن

بیشترین وزن برخاستن:۲۵۰ تن

موتور: چهار موتور توربوپراپ ان کا ۱۲ با رانش هر یک ۱۵۰۰۰ اسب بخار

بیشترین سرعت: ۷۴۰ کیلومتر بر ساعت

برد با ۸۰ تن بار :۵۰۰۰ کیلومتر

میزان بار قابل حمل: ۸۰ تن

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 منابع

http://www.airvectors.net/avantgt.html

 

31+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.