هواپیمای ترابری انتنوف 22

در دهه 1960 شوروی  در زمینه ترابری  عقب بود. هواپیما انتنوف 10 و هواپیمای  جدید انتنوف 12 تنها تا 20 تن بار حمل میکردند که بزرگترین هواپیمای  ترابری  شوروی بود در حالی  که در ان زمان   سی 133  امریکای میتوانستند  تا 50 تن بار را حمل کند(سی 133 با سی 130 فرق دارد)

 شوروی  در سال 1960  نیاز خود را به  یک هواپیمای  ترابری با توان حمل 50 تن بار را اعلام کردد که بتواند در زمینه  نظامی و غیر نظامی دست به عملیات بزند . همچنین طی این نیاز هواپیما  جدید باید میتوانست  در باند های خاکی دست به عملیات بزند  و دارای  درب بارگیری  عقب  با سطح شیب دار می بود . در سال 1961  با  سپرده شدن کار به کمپانی انتنوف  مستقر در اکرایین   طرح اولیه شکل گرفت  و از سال 1963 کار ساخت پیش نمونه  اغاز شد . اولین فروند در تابستان سال 1964 اماده شد و  سرانجام  در 27 فوریه سال 1965 اولین پرواز خود را انجام داد و با نام انتنوف 22  شناخته شد

1203247

انتنوف22 یک هواپیمای  تمام فلزی الومنیومی   با بخش های از فولاد بود. هواپیما دارای  بدنه کشیده با بالی در میانه بدنه است. کابین خلبان  یک طبقه بالاتر  از کف هواپیما قرار دارد  که در ان دو خلبان و مهندس پرواز قرار دارد و  یک طبقه پاینتر که توسط یک نردبان عمود به طبقه بالا  متصل می شود ، ناوبر ، مسئول بار و دیگر خدمه قرار دارند. ناوبر زیر دماغه اصلی قرار دارد و از درون یک پنجره بزرگ شیشه ای به بیرون دید  دارد. در کل هواپیما دارای 5 تا6 خدمه است

هواپیمای دارای سه ارابه فرود است . ارابه فرود جلوی دو چرخ و دو ارابه فرود عقبی  هر کدام شش چرخ به شکل دو به دو دارند . دو چرخ  عقب در دو محفظه کنار بدنه جمع  می شوند  که جلوی این محفظه دارای سوراخی برای ورود هوا برای تامین  هوای درون بدنه، کمی عقب تر  یک درب برای  سوار کردن  نیرو و قسمت عقبی ان برای جمع شدن چرخ در نظر گرفته  شده است

 بخش بار دارای 26 متر طول، 4.4 متر بلندی و 3.2 متر عرض است و  هواپیما میتواند تا 290 سرباز مسلح ویا 50  تن بار را حمل کند ولی نسخه های  بعدی توانست تا 80 تن بار را حمل کند  که از این رو انتنوف22 بزرگترین و قدرتمند ترین هواپیمای  ترابیر جهان با موتور توربوپراپ است . هواپیما در کف بخش بار دارای  ریل های برای حل  دادن بار است و از چهار چرثقیل در سقف هواپیما  با توان هر یک 2.5 تن برای جابجای بار درون خود هواپیما استفاده میکند.

بار از درب عقب وارد هواپیما می شود  که شامل یک درب دو لنگه  بزرگ است که  یکی به طرف بالا و دیگری به طرف پایین باز می شود اگرچه برای سوار کردن محموله کم ارتفاع  همان درب پایین به  طرف پایین باز شود نیز کافی است. درب پایین دارای حالت سطح شیب دار برای سوار کردن خودرو است. از طرف دو درب در دو طرف هواپیما برای سوار کرد خدمه است که همان طور که گفته شده از میانه محفظه ای قرار دارد که چرخ ها درون ان بسته می شوند .

هواپیمای دارای بال کشیده است که  چهار مخزن سوخت درون انها قرار میگرد و دم ان دارای دو سکان عمودی  می شود   و بر خلاف اکثر هواپیماهای  ترابری  ان  دوران شوروی که دارای  توپ دفاعی  عقب بودند، انتنوف22 از این توپ محروم بود

1253965

هواپیما دارای کابین کاملا انالوگ بود و فاقد  هر گونه نمایشگر بود و از هشدار  دهنده راداری بره نمی برد  که البته در ان زمان هم روی هواپیماهای ترابری مرسوم نبود . هواپیما  در دماغه دارای یک رادار اب و هوا و در زیر  دماغه دارای یک رادار ناوبری برای  تعقیب پستی بلندی زمین  و همچنین ارتفاع یابی بود. از سامانه ناوبری  اینرسی بهره می برد و دارای رادیوی  ارتباط دور بود

هواپیما از چهار موتور توربوپراپ Kuznetsov NK-12  بهره می برد که قدرتمند ترین موتور توربوپراپ تاریخ با توان 15000 اسب بخار است. این موتور روی توپلوف 95 و توپلوف 142 ، توپلوف  114 و انتنوف 22 نصب شد. طراحی این موتور به انجا بر میگردد که شوروی در دهه 1950 زمانی که می خواست  بمب افکن اتمی جدید قاره  پیما بسازد  به دلیل  عقب بودن فناوری  در بخش موتور از  امریکا و عدم توان ساخت موتور جت کم مصرف دست به ساخت این موتور است که البته واقعا موتور پر قدرتی از اب در امد  اگرچه صدای ان فوق العاد زیاد بود و همواره به عنوان پر سر صدا ترین موتور توربوپراپ تاریخ از ان نام می برند

همانند تمامی هواپیماهای که این موتور را داشتند  دارای دو ردیف ملخ  بود که هر ردیف چهار ملخ داشت که بر خلاف جهت هم دیگر می چرخیدند  . این چرخش برخلاف هم دو ردیف ملخ در مرحله اول باعث   استفاده  بهینه از هوایی تولید ملخ جلوی توسط ملخ عقبی می شود  که سرعت و قدرت بیشتری به دست می امد  و در مرحله بعد باعث  خنثی  شدن گشتاور نیز می شد. این روش در دهه1940 توسط انگلیسیها تست شد ولی هرگز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفت(جز در روسیه) زیرا صدای ان واقع زیاد بود

1097099 1467297

هواپیما دارای  14  مخزن سوخت  در بالاها و بدنه بود که میتواند 127619 لیتر سوخت حمل کند. با این سوخت دارای  برد انتقالی 16000 کیلومتر بود ولی با 45 تن  بار دارای  برد 10950 کیلومتر و با 80 تن بار دارای  برد 5000 کیلومتر بود. هواپیمای دارای بیشترین سرعت 740 کیلومتر بر ساعت است  اگرچه سرعت کروز 650 کیلومتر بر ساعت است

مدل های مختلف

انتنوف 22: نسخه تولید عمومی که  توان حمل 50 تن بار را داشت

انتنوف 22 ابی خاکی: یک نسخه دو زیست با توان فرود روی اب که در دهه 1960 در شوروی مورد توجه قرار گرفت. قرار بود در صورت عملیات در امریکای شمالی از ان استفاده شود. این برنامه  لغو شد و از روی کاغذ فراتر نرفت

انتنوف 22 ای(AN-22A) نسخه ارتقا یافته و تولید در سال 1966 که با افزایش توان بدنه  و نصب موتور 18000 اسب بخاری توان   حمل 80 تن بار را داشت. 28 فروند از این نسخه تولید شد

انتنوف 22 پی زد: نسخه ای تغییر یافته برای حمل نقل قطعات هواپیمای انتنوف124 و 225  . این هواپیما قطعات بزرگ مانند بال را روی بدنه حمل میکرد. 3 فروند از نسخه قبلی به این مدل ارتقا یافتند

انتنوف 22 پی اس: نسخه دوربرد جستجو و نجات در سال 1967 توسعه یافت ولی تولید نشد

انتنوف 22 پی ال او: یک نسخه اتمی   که پیشرانه های ان  با یک راکتور اتمی کار میکرد. ساخت این نسخه  برای انجام عملیات ضد زیر دریایی در نظر گرفته شد در دهه 1960 تصویب شد ولی هرگز به مرحله اجرا نرسید. این نسخه  می توانست  27500 کیلومتر را پرواز کند

سه مدل  دیگر از  این هواپیما مورد بررسی قرار گرفت  ولی هیچ کدام به مرحله تولید نرسیدند . حتی ساخت یک نسخه مسافربری با ظرفیت بیش از 700  نفر برای رقابت  با بوئینگ  747 نیز مد نظر بود که به جای نرسید( پناه بر خدا رقابت با بوئینگ 747 با انتنوف22؟)

2369946 2253542

بین سالهای 1963 تا 1975 در مجموع 68  فروند از این پرنده ساخته شد. در زمان خود قدرت تحرک ارتش  شوروی را به شدت بالا  برد . می توانست  تا سه تانک را با خود حمل کند و  با ده فروند انها یک تیپ پیاده جابجای می شد که البته به صورت  چتر بازی 500 نفر درون خود جا میداد. تنها رقیب ان در دهه 1970  سی5 گلاکسی امریکایی بود که البته با توان حمل 122 تن بار توان بیشتری داشت البته سی 5 موتور توربوفن داشت .  انتنوف 22 پرنده با شکوهی بود و نشان دهنده عظمت  صنایع هوا و فضای شوروی . امروزه  تنها شش فروند از این هواپیما در خدمت است.  پنچ فروند در خدمت ارتش روسیه و یک فروند در نیز  شرکت هوایی انتنوف(وابسته به شرکت  انتنوف) متعلق به اکرایین

مشخصات

طول:57 متر

بلندی:12.5 متر

وزن خالی:114 تن

بیشترین وزن برخاستن:250 تن

موتور: چهار موتور توربوپراپ ان کا 12 با رانش هر یک 15000 اسب بخار

بیشترین سرعت: 740 کیلومتر بر ساعت

برد با 80 تن بار :5000 کیلومتر

میزان بار قابل حمل: 80 تن

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 منابع

http://www.airvectors.net/avantgt.html

 

دسته بندی شده در: