در سال ۱۹۸۲ کشور اروپایی طرحی را برای  ساخت یک هواپیمای ترابری  اغاز کردند که هدف از ان جایگزینی هواپیماهای سی ۱۳۰ و سی ۱۶۰ بود که در دهه اینده به پایان عمر خدمتی خود می رسیدند. شرکت لاکهید امریکا ،Aérospatiale فرانسه  ام بی بی  المان، کاسا اسپانیا  و النیای  ایتالیا  در این طرح مشارکت کردند.

در سال ۱۹۸۵ نیازمندها مشخص شد و دو سال بعد لاکهید  ، کاسا و النیا از این پروژه جدا شدند ولی شرکت های باقی مانده کنسرسیون  با نام یورو فلگ تاسیس کردند که  و  قرار شد طرح جدید  را  که بعدها  ای ۴۰۰ ام نام گرفت را به پیش ببرد. در نهایت  مسئولیت ساخت هواپیمای جدید به شرکت ایرباس رسید.با وجود این تا سال ۱۹۹۹ بحث ها  در اروپا ادامه داشت. برای نمونه المان می خواست  تا ایرباس در طرح اکراینی انتنوف ۷۰  مشارکت کند  تا توسعه طرح ارزانتر تمام شود  ویا اینکه مدتی به دنبال بررسی سی ۱۷ و  سوپر هرکولس  بود ولی در نهایت در سال ۱۹۹۹ ساخت هواپیمای  جدید به تصویب رسید

در سال ۲۰۰۱ فرانسه، انگلستان، المان و اسپانیا  قرار دادی  برای تولید ۱۹۶ فروند ایرباس ای ۴۰۰ امضا کردند که البته به دلیل محدودیت بودجه در المان ، سفارشات  المان از ۷۳ فروند به ۶۰ فروند کاهش یافت و تعداد کل سفارشات  به ۱۸۰ عدد کاهش یافت . در سال ۲۰۰۳ قرار داد نهایی امضا شد و مدتی بعد یک کنسرسیون  نیز برای تولید موتور  تاسیس شد این در حالی بود که در همان  زمان پرات اندویتنی  پیشنهاد تولید موتور  ایرباس ۴۰۰ را داده بود

در نهایت اولین نمونه در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی به پرواز در امد

ایرباس ای ۴۰۰ که با لقب اطلس شناخته میشود یک هواپیمای ترابری راهبردی است ولی دارای توان کامل تاکتیکی نیز می باشد. این به ان معنا است که نتنها میتواند جای سی ۱۳۰ و یا سی ۱۶۰ را بگیرد و حتی در باندهای خاکی ناامده فرود بیاید بلکه میتواند نقش یک هواپیمای ترابری راهبردی چون سی ۱۷ را نیز بازی کند و دست به پرواز بین قاره ای بزند

A400M Rollout

هواپیما دارای بالی در بالای بدنه و دمی تی شکل است که ۳۰ درصد بدنه از مواد کامپوزیت و مابقی از فلز ساخته شده است . هواپیمای دارای سیستم پرواز دیجیتال  با سیم مجهز است و کابین ان شبیه دیگر محصولات ایرباس دارای دسته هدایت  به جای فرمان است و دو خلبان دارای شش صفحه نمایش رنگی چند کاره و دو اچ یو دی در جلوی پنل خود هستند. در این میانه دو صفحه نمایش مشترک نیز برای دو خلبان وجود دارد و هر  کدام صفحه  کلید خود را برای  برنامه ریز رایانه های خودرا دارند. سیستم مدیریت  پرواز این هواپیما با ایرباس ای ۳۸۰ مشترک است

در زمان بررسی طرح در مرحله  اول قرار بود این هواپیما مجهز به موتور توربوفن باشد ولی بعد تصمیم به جایگزینی موتور ها  با موتور توروپراپ گرفته شد . از جمله ویژگی های موتور توربوپراپ  مصرف کمتر به میزان ۲۰% ، هزینه عملیات کمتر به میزان ۱۹%، توان نشست و برخاست از باندهای نا اماده  خاکی ویا چمنی  و کاهش حساسیت  موتور نسبت به اشیایی خارجی در زمین  و هوا

در نهایت موتوری که برای ایرباس ۴۰۰ ام ساخت شد موتور اروپایی  یوروپراپ تی پی ۴۰۰-دی ۶ بود که برای این هواپیما در کنسرسیون با نام Europrop International توسعه  یافت. این موتور توربوپراپ دارای  ۱۱۰۰۰اسب بخار قدرت است و موتور از  ملخ هشت تیغه بهره  می برد که از جنس مواد ترکیبی و کامپوزیت ساخته شده است. موتور قدرت بسیار بالای دارد و دست کم بیش از دو برابر موتور سوپر هرکولس قدرت فراهم میکند و در جهان  به غیر از  موتور توپلوف  ۹۵ و انتنوف ۷۰  موتور توربوپراپی  با چنین قدرتی  وجود ندارد . موتور توسط یک رایانه  دیجیتال هدایت می شود   که در BAE سیستم انگلستان طرحی شده . موتورهای ۱ و ۳ جهت عقربه های  ساعت و دو موتور دیگر بر خلاف انها می چرخند تا از هوایی ایجاد شده بیشترین بهره برداری انجام شود و گشتاور  نیز خنثی  شود

هواپیما از سامانه هشدار دهنده  رادار و فروسرخ  ، پرتاب کننده شراره و پوشاله، سامانه مکان یاب جهانی GPS ، سامانه خودکار فرود  بهره می برد

2159557

اطلس دارای درب بارگیری عقب است. در بخش عقب دو درب وجود دارد که یکی به طرف بالا و دیگری پایین باز می شود. میتوان انواع خودرو ها را از درب  عقب  که شکل سکوی شیب دار است سوار کرد. بخش بار ۱۷٫۷ متر طول،۴متر پهنا و ۳٫۸۵ متر ارتفاع دارد . میتواند تا ۱۱۶ سرباز را درون خود حمل کند که در دو طرف هواپیما روی صندلی های جمع شونده ای قرار می گیرند  ولی میتوان با نصب صندلی در کف هواپیما تا ۳۲۰ نفر را نیز با ان جابه جا کرد. در حالت  عادی میتوان ۶۶ برانکارد  را نیز درون ان جا داد

هواپیما میتواند تا ۳۷  تن بار را حمل کند که ۱۷ تن بیشتر از سی ۱۳۰ است ولی دست کم ۱۳ تا ۲۳ تن کمتر از انواع مختلف ایلوشین  ۷۶ ویا ۴۳ تن کمتر از سی ۱۷ . برای نمونه میتواند برای حمل نقل تجهیزات سنکین شامل   دو بالگرد اپاچی ویا تایگر ویا دو کامیون   بزرگ و یا یک بالگرد ان اچ  و یا  سه نفربر ام۱۱۳ ویا دو خودروی زرهی پوما باشد

بیشترین برد اطلس بدون بار ۸۷۰۰ کیلومتر است ولی برد ان با ۳۷ تن بار ۳۱۰۰ کیلومتر و با ۲۰ تن بار تا برد ۶۴۰۰ کیلومتر  برد دارد. بیشترین سرعت قابل دستراسی برای اطلس ۷۸۱ کیلومتر بر ساعت است . این هواپیما عملا با ۲۰ تن بار دو برابر سوپر هرکولس برد دارد  و از این رو اطلس  از نظر برد و بار چیزی  میان سوپر هرکولس و سی ۱۷ است

هواپیما دارای لوله سوختگیری هوایی در بالای سر کابین  است  و می توان در بخش بار هواپیما دو مخزن سوخت قرار داد و در زیر بال هواپیما نیز  غلاف  سوخت رسان نصب کرد.این غلاف مشابه ان غلافی است که بر روی هواپیمای  سوخت رسان دیگر ایرباس مانند ایرباس ای ۳۱۰ و ای ۳۳۰ نصب شده است. تمامی نمونه های تولید به راحتی با تجهیز به غلاف سوخت رسانی هوایی  تبدیل به سوخت رسان هوایی می شود

a400m_offload

استفاده در نقش سوخترسان با نصب غلاف زیر بال

استفاده در نقش سوخترسان با نصب غلاف زیر بال

همان طور که گفته شد اولین  پیش نمونه در سال ۲۰۰۹ پرواز کرد. پیش نمونه دوم در ۲۲ مه سال ۲۰۱۲ به ازمایشات پیوست  و در سال ۲۰۱۳ برای اولین  بار دست به سوختگیری هوایی زد.

اولین فروند تولید در ۱ اوت در سال ۲۰۱۳ میلادی تحویل ارتش فرانسه شد. همکنون  اطلس ۱۷۴ سفارش قطعی دارد که شامل  ۵۳ فروند المان، ۲۷ فروند فرانسه ،۲۲ فروند انگلستان،۱۰ فروند ترکیه، ۷ فروند بلژیک، یک فروند لوگزانبورگ و چهار فروند مالزی است

احتمال دارد اینده مشتریان بیشتر به دست  اوردی زیرا همکنون چندنی کشور برای جایگزین سی ۱۳۰ های خود به دنبال هواپیمای ترابری جدید هستند.

یکی از اطلس های تحویلی به اسپانیا  در ۹ مه سال ۲۰۱۵ میلادی در یک پرواز ازمایشی  سقوط کرد و تمام خدمه ان به غیر از یک نفر  کشته شدند . خدمه زنده مانده از  مشکلی  در موتور گفت و این مسئله باعث زمینگیر  شدن تمامی ناوگان اطلس برای مدتی شد. البته اطلس همواره از مشکلاتی در نرم افزار هدایت موتور رنج می برد واین مسئله خود چندی برنامه تولید ان را به تعویق انداخت

A400M-FWWMZ-20140219-D-015356

مشخصات

طول:۴۵٫۱ متر

ارتفاع:۱۴٫۷ متر

وزن خالی:۷۶٫۵ تن

بیشترین وزن برخاستن:۱۴۱ تن

موتور: چهار موتور توربوپراپ یوروپراپ تی پی ۴۰۰ با توان ۱۱۰۰۰ اسب بخار

بیشترین سرعت:۷۸۱ کیلومتر بر ساعت

 سرعت پرواز با بار:۵۵۰ کیلومتر بر ساعت

برد پروازی بدون بار: ۸۷۰۰ کیلومتر

برد با ۳۷ تن بار: ۳۱۰۰ کیلومتر

دارای  توان حمل ۳۷ تن بار ویا ۱۱۶  سرباز و یا ۶۶ برانکارد

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع: http://www.military-today.com/aircraft/airbus_a400m.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A400M_Atlas

A400M-MSN7-in-flight

31+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar