هواپیماهای ترابری و سوخت رسان

هواپیمای ترابری سوخت رسانی KC-46 پگاسوز

برنامه هواپیمای ترابری سوخت رسانی KC-46 پگاسوز  یا نسخه سوخت رسان بوئینگ 767 برای نیروی هوایی  امریکا به سال 2002 میلادی بر میگردد زمانی که نیروی هوایی خواهان 100 فروند کی سی 767 برای جایگزینی با صد فروند کی سی 135 ایی قدیمی خود شد. این برنامه یک سال بعد به اجاره 100 فروند بوئینگ 767 از بوئینگ انجامید ولی برخی سناتورهای کنگره از داستان اجاره خوششان نیامد و این  مسئله را برای نیروی هوایی دست پا گیر خواندن. در نهایت  قرار شد که نیروی هوایی هشتاد فروند را بخرد و 20 فروند را اجاره کند ولی معلوم  شد این پیشنهاد و مالی  با فساد مالی  یکی از مسئولین  تداروکات ارتش  امریکا همراه بود و باعث اخراج  و زندانی شدن ان شد و برنامه لغو شد . با وجود لغو این برنامه نیاز  به یک سوختگیر جدید از بین نرفت

در سال 2006  پنتاگون  مناقصه با نام  کی سی ایکس را پیشنهاد کرد که شامل خرید 179 فروند تانکر جدید برای جایگزینی کی سی 135 های موجود می شد.یک سال بعد دو شرکت پیشنهاداتی  را به نیروی هوایی دادند. بوئینگ نسخه سوخت رسان بوئینگ 767 را پیشنهاد  داد ولی اعلام کرد در صورت نیاز هواپیمای بزرگتر و دوربردتر  بوئینگ 777 را نیز به نسخه  سوخت رسان تبدیل  کند . ایرباس  نیز با همراهی  نورث روپ گرومی پیشنهادی  مبنی بر نسخه  سوخت رسان ایرباس ای 300 یا همان نسخه ام ار تی تی را پیشنهاد داد

هواپیمای ترابری سوخت رسانی KC-46  پگاسوز

در فوریه  همان سال بوئینگ اعلام کرد که در همان  بوئینگ 767 را پیشنهاد خواهد داد زیرا کارایی بهتری  در زمینه  سوخت رسانی برای نیروی هوایی خواهد داشت . نسخه پیشنهادی  بوئینگ بر اساس بوئینگ  767 سری 200 مدل  ال ار ساخته شده بود  که  ایتالیا و ژاپن  نیز  نسخه سوخت رسان ان را سفارش داده بودند و عملا یک طرح کاملا اماده بود.

در 29 فوریه سال 2008 وزارت دفاع اعلام کرد که کی سی 30 یا همان نسخه سخت رسان ایرباس ای 330 پیروز میدان است زیرا برد و ظرفیت بیشتری از کی سی 767  بوئینگ دارد. بوئینگ اعتراض کرد  و یک کمپین نیز برای این  اعتراض تشکیل داد. در نهایت نیروی  هوایی با گرفتن  ایراد از روش  برگذاری مناقصه طرح برنامه را لغو کرد  و در نهایت  در یک سری گش و قوس نیروی هوایی سال بعد کل برنامه کی سی –ایکس را لغو کرد

در سال 2009 نیروی هوایی مناقصه دیگری  را بر گذار کرد.  و در نهایت این بار بوئینگ با ارائه یک طرح بروز تر با بدنه بوئنیگ 767 200 ال ار و اونیک بوئینگ 767 سری 400 پیروز میدان شد تا در نهایت این مناقصه سهم بوئینگ شود. پرنده جدید کی سی 47 نام گرفت

کی سی 47 که با لقب پگاسوس شناخته می شود یک هواپیمای سوخت رسان ترابری   بر اساس بوئینگ 767سری 200 مدل ایی  ار است. مدل ایی  ار نسخه  دوربرد تر سری 200 است که با 255 صندلی میتواند به برد 11250 کیلومتری برد  و یک هواپیما با برد فراقاره ای است .این نسخه  به شکل مسافربری دیگر تولید نمی  شود و  121 فروند ان تحویل شد ولی کی سی 46 دارای  بدنه این نسخه ولی اونیک اخرین نسخه بوئینگ 767 یعنی سری 400 است که دارای  کابین بروز شده با شش نمایشگر بزرگ رنگی است و نسخه نظامی دارای دو اچ یو دی نیر برای هر دو خلبان است

 هواپیما فاقد پنچره است و دارای  دو درب سوار شدن در سمت چپ بدنه بوده و از یک درب بارگیری بزرگ جهت حمل بار استفاده میکند. این مسئله در سوخترسان های دیگر  نیروی هوایی نیز به چشم می خورد زیرا یکی از وظایف اصلی این هواپیما برای ارتش  امریکا حمل بار است

هواپیما داری دو دستگاه موتور   Pratt & Whitney PW4062 است که دارای  بیشترین  رانش 63600 پاوند رانش است و میتواند هواپیما را با بیشترین بار به سرعت851 کیلومتر بر ساعت برساند.

هواپیمای ترابری سوخت رسانی KC-46  پگاسوز

هواپیما  توان حمل 96000 لیتر سوخت  را در نقش سوخت رسان دارد  و میتواند  در نقش باری  میتواند تا 52 تن بار را حمل کند ولی در صورت پر بودن مخازم سوخت  تا 29 تن بار میتواند حمل کند. این هواپیما در صوت نیاز میتواند تا  114  سرباز مسلح  را نیز  حمل کند اگرچه به شکل فشرده تا 350 نفر را نیز حمل میکند. هواپیما دارای  سه جایگاه سوخت رسانی است. جایگاه میانی با بوم و یکی جایگاه زیر هر بال برای سوخت رسانی شلنگی. هر سه جایگاه  توسط یک اپراتور  هدایت می شود. در نسخ های قدیمی  همچون کی سی 135 و یا کی سی 10 اپراتور از یک پنچره رو به بیرون دید داشت که زیر هواپیما نصب بود ولی در کی سی 46 اپراتور از یک دوربین مدار بسته با حالت دید حرارتی به بیرون دید  دارد. هواپیما دارای  12200  کیلومتر برد کامل است

سرعت سوخت رسانی با بوم برای   این هواپیما  4500 لیتر در دقیقه و با شلنگ 1500 لیتر بر دقیقه است   و البته در صورت سفارش  میتوان بوم را نیز به یک بسکت برای سوخت  رسانی به جنگنده های که تنها با شلنگ سوختگیری  میکنند  مجهز کرد   ولی سرعت سوخت رسانی کاهش میابد. خود هواپیما نیز توان سوختگیری  به روش بوم دارد و دریچه سوخت رسانی  روی سقف کابین است

هواپیما  دارای  سه خدمه است که شامل دو خلبان و تنها یک اپراتور  است  ولی معمولا یک خدمه حمل بار نیز درون هواپیما وجود دارد . هواپیما دارای  هشدار دهنده راداری AN/ALR-69A(V) و هشدار دهنده فروسرخ AN/AAQ-24(V)  بهره می برد  و دارای  پرتاب کننده فلر و چف بهره میبرد.

کی سی 46 اولین بار  در سال 2013 تولید و تحویل ارتش امریکا شد ولی تا سال 2016 توان رزمی مقدماتی به دست نیافت  و تا سال 2018 نیز به شکل گسترده وارد خدمت نمی  شود . همکنون تعدادی  از این هواپیمای  تولید شده که در حال نوشتن دفترچه های عملیاتی در اسکادران های مربوطه است

 کی سی 46 در دو رقابت یکی در لهستان  و دیگری  در کره جنوبی شرکت کرد ولی هر دو مورد رقابت را به سوخت رسان ایرباس ای 330 باخت  ولی  در نهایت  زاپن چهار فروند ان را سفارش  داد. از انجای که ژاپن نسخه اواکس 767 را نیز دارد این هواپیما برای ان بهتر بود

نسخه دیگری از سوخت رسان بوئینگ 767 نیز وجود دارد که کی سی 767 نامیده می شود. این نسخه  نیز بر اساس بوئینگ 767 200 ایی ار است ولی تجهیزات الکترونیک کمتری نسبت  به کی سی 46 دارد. این نسخه   در برزیل، ایتالیا و کلمیبا به خدمت گرفته شده است

کی سی 46 در اینده جایگزین ناوگان کی سی 10 و بخشی از کی سی 135 خواهد شد  تا همچنان امریکا را بزرگترین  دارنده سوخت رسانها در جهان قرار دهد

کنسول سوخت رسانی

مشخصات

طول:50.5 متر

بلندی:15.9 متر

وزن خالی:82 تن

بیشترین وزن برخاستن:96 تن

موتور: دو دستگاه موتور توربوفن  Pratt & Whitney PW4062 هر یک با 63000 پاوند

بیشترین سرعت:1046 کیلومتر بر ساعت

برد:11830 کیلومتر در عملیات سوخترسانی

توان حمل 65 تن بار و یا 114 سرباز

سئوالات و نظرات خود را می توانید  با مدیریت سایت با ایمیل jangaavaran@YAHOO.COM  در میان بگذارید

منابع

http://www.boeing.com/defense/kc-46a-pegasus-tanker

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-46_Pegasus

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن