با ورود سی ۱۳۰ هرکولس به خدمت نیروی هوایی امریکا یک تحول بزرگ در این نیرو در زمینه  ترابری ایجاد شد.سی ۱۳۰ بسیار انعطاف پذیر و کارامد بود  و به عنوان یک توربوپراپ در   باندهای نا امده نیز می توانست  فرود بیاید. ولی مشکلش برد کم و توان حمل محدود بار بود. این هواپیما ۲۰ تن بار را حمل میکرد و ارتش نیاز به هواپیمای بزرگتر داشت. در دهه ۱۹۵۰ دو هواپیمای  ترابری  بزرگ در ارتش امریکا خدمت می کردند  . یکی سی ۱۲۴ و دیگری سی ۱۳۳٫ سی ۱۲۴ یک هواپیمای میان وزن بود که دارای چهار موتور پیستونی ۳۸۰۰ اسب بخاره بود و میتواند از درب بارگیری بزرگ جلوی هواپیما تا ۳۱ تن بار را حمل کند. این هواپیما   دارای  برد انتقالی  ۱۰۰۰۰ کیلومتر بود و با ۳۱ تن بار ۳۰۰۰ کیلومتر برد داشت

سی 124

سی ۱۲۴

ولی موتور پیستونی و اندازه کوچک  سی ۱۲۴ نیروی هوایی را بر ان داشت  تا هواپیمای ترابری جدید برای جایگزینی  ان توسعه دهد. در بهار سال ۱۹۶۰ نیروی هوایی امریکا خواهان هواپیمای بود که با ۲۷ تن بار بیش از ۶۴۰۰ کیلومتر برد داشته باشد و از  موتور توربوفن بهره ببرد. شش ماه بعد پیشنهاد شرکت لاکهید  مورد پذیرش قرار گرفت که با نام سی ۱۴۱ استار لیفتر داده شد

هواپیمای جدید  در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۶۳ به پرواز در امد و در اوریل سال ۱۹۶۵ عملیاتی شد

سی ۱۴۱ همانند سی ۱۳۰ ساخت لاکهید بود از این رو الگوی مشخصی را دنبال می کرد .  استار لیفتر همانند هرکولس دارای بالی در بالای بدنه بود و با تفاوتی  اشکار  دمی تی شکل  داشت    و از یک درب بارگیر عقب با سطح شیب دار بهره می برد.   استار لیفتر دارای شش خدمه بود که شامل  خلبان و کمک خلبان ، دو مهندس پرواز ، یک ناوبر و یک لودر بار(مسئوال بار) بود .

بال دارای  پس گرایی بود  و زیر هر بال دو موتور حمل میکرد. سی ۱۴۱ دارای چهار موتور توربوفن پرات اندویتنی  تی اف۳۳   که هر کدام ۲۰۲۵۰ پاوند رانش بهره می برد . موتور تی اف۳۳ نسخه نظامی موتور موتور پرات اندویتنی  جی تی ۳ دی است که روی هواپیمایهای مسافربی بری چون دی سی ۸ و بوئینگ ۷۰۷ نیز نصب شده است. همچنین نسخه  نظامی تی اف۳۳ روی بمب افکن  ب۵۲ نیز نصب شده. این موتور  نسل  اول موتور های توربوفن است  اگرچه مصرف بهتری نسبت به موتورهای توربوجت داشت  ولی در کل موتور پر مصرفی در بین توربوفن ها بود.  به دلیل تولید دمای بالا در موتور در هنگام برخاستن ، به محفظه احتراق اب تزریق می شد  تا   موتور اسیب نبیند . هواپیما در مجموع ۸۷۳۶۴ لیتر سوخت  در درون بالهای خود حمل میکرد  که برد انتقالی  هواپیما را به ۹۸۸۰ کیلومتر می رساند. البته سی ۱۴۱ دارای دریچه سوختگیری تلسکوپی  است  از این رو محدودیت برد ندارد

C-141A

C-141A

بخش بار سی ۱۴۱ دارای  طول ۳۱٫۷۶ متر، ارتفاع ۲٫۷۴ متر و عرض ۳٫۱۱ متر است. بیشترین بار قابل حمل در نسخه C-141A  ۲۸ تن بار بود و  میتواند این بار را تا برد ۶۵۵۶ کیلوکمتری حمل کند. همچنین این نمونه توان حمل ۱۳۸ سرباز ویا ۸۰ برتانکار و ۲۳ خدمه پزشکی را داشت

هواپیما دارای یک رادیویی دوربرد و یک رادار هواشناسی در دماغه بود و همچنین دارای دستگاه فرود کور بود

نسخه ای که در  بالا به ان اشاره شدC-141A نخستین  نمونه تولید بود که تا سال ۱۹۶۸ در مجموع ۲۸۴ فروند ان ساخته شد و خط تولید ان بسته شد. این نمونه به سرعت در ویتنام به کار رفت و به عنوان یک پل ارتباطی بین جنوب شرقی اسیا و خاک اصلی امریکا به کار رفت و در همان دهه حتی برای حمل و نقش قطعات موشک های بالستیک  قاره پیمای امریکایی مورد استفاده قرار گرفت

سی ۱۴۱ نشان داد که قدرت حمل بار های بزرگتر  را دارد . در واقع با در نظر گرفتن وزن برخاستن این  هواپیما ، محموله قابل حملش واقعا کوچک بود  از این رو لاکهید به پیشنهاد ارتش امریکا طی ارتقا سنگین  ۷٫۱ متر به طول هواپیما افزود   و بخش بالی هواپیما تغییر داد و سی ۱۴۱ بی ساخته شد. در نسخه  قبلی به دلیل  اندازه کوتاه تر قبل از اینکه به بیشترین وزن بارگیری برسد معمولا فضا  داخلی پر میشد ولی این ۷٫۱ متر طول بیشتر به ان کمک میکرد تا بار بیشتری حمل کند. این نسخه  تا ۴۲٫۵ تن بار را حمل میکرد و البته بردش با این  بار به ۴۷۰۰ کیلومتر می رسید. از این رو این نسخه به شکل فوق العاده بار بیشتری حمل و کارایی بالای  از خود نشان داد و نیروی هوایی ۲۷۰ فروند سی ۱۴۱  ای خود را به سی ۱۴۱ بی ارتقا داد. اولین نمونه در  سال ۱۹۷۷ تحویل شد و تا سال ۱۹۸۲  برنامه کامل شد

0699412

سی 141 بی

سی ۱۴۱ بی

سی 141 سی

سی ۱۴۱ سی

در ادامه در سال ۱۹۹۴ نیروی هوایی برنامه ای با نام SOLL-II را برای پرواز در ارتفاع  پایین در شب برای عملیات ویژه اغاز کرد که شامل  ارتقا ۱۴ فروند به تجهیزات دید در شب بود . این ارتقا شبیه ارتقا انجام شده  در دهه ۱۹۸۰ روی ب۵۲ بود. در زیر دماغه دارای دو برجستگی بود که یکی دوربین دید شبانه با سطح نوری کم و دیگری دوربین  دید حرارتی از نوع AN / AAQ-17  بود. همچنین این نسخه  دارای دو دستگاه پرتاب گر شراره AN / ALE-40   بود و از هشدار  دهنده فروسرخ AN / AAR-44 برای هشدار در مورد نزدیک شدن موشک و هشدار  دهنده راداری AN / ALR-69 بهره می برد. هواپیما دارای سه  سیستم دفاع خودکار بود که  با هشدار در مورد نزدیک شدن موشک دست به پرتاب چف و فلر برای فریب موشک می زد  بدون اینکه خدمه دخالتی داشته باشد. همچنین هواپیما دارای گیرنده جی پی اس  برای ناوبری و ارتباط بود و در مجموع ۶۸۰ کیلوگرم سنگینتر بود .هزینه این ارتقا برای ۱۴ فروند ۴۱ میلیون دلار بود

اخرین ارتقا انجام شده روی سی ۱۴۱ به برنامه سی ۱۴۱ سی بر میگردد . این ارتقا شامل  ارتقا  اونیک و کابین ۶۳ فروند استار لیفت است که شامل  ارتقا سامانه ناوبری بر مبنای سامانه جی پی اس، ارتقا کابین شامل  نصب چهار نمایشگر بزرگ رنگی چند کاره و چهار نمایشگر تک رنگ چند کاره بود.

همان طور که گفته شده سی ۱۴۱ بلافاصله که وارد خدمت شد در ویتنام به کار رفت. با شروع جنگ اکتبر  در خاورمیانه درسال ۱۹۷۳  در کنار سی۵ گلاکسی به عنوان پل ارتباطی برای کمک رسانی به  اسرائیل استفاده  شد  و دست کم ۴۲۲ پرواز انجام داد و طی جنگ خلیج فارس ۱۱۵۹ هزارتن بار و ۹۳۰۰۰ پرسنل را به  خاورمیانه برد. همچنین در دو نبرد اشغال عراق و افغانستان نیز حضور داشت

 با وجود اینکه سی ۱۴۱ کارایی بالای داشت ولی در نهایت  در سال ۲۰۰۴ به ورود تعداد بیشتری سی ۱۷ از خدمت خارج شد. سی ۱۴۱ هرگز مشتری خارجی نداشت زیرا اکثر کشورها ترجیه دادند از یک هواپیمای  تاکتیکی چون هرکولس استفاده کنند  از جمله اینکه نسخه اولیه سی ۱۴۱ تنها ۸ تن بیشتر از سی ۱۳۰ بار حمل میکرد و  در واقع برد بیشتری داشت

سی 141 بی

سی ۱۴۱ سی

سی 141بی

سی ۱۴۱بی

0670905

مشخصات سی ۱۴۱ بی

طول:۵۱٫۳ متر

 بلندی:۱۲ متر

وزن خالی:۶۵٫۵ تن

بیشترین وزن برخاستن:۱۴۷ تن

موتور: چهار موتور توربوفن پرات اندوتنی تی اف۳۳- پی -۷ با توان هر یک ۲۰۲۵۰ پاوند

بیشترین سرعت:۹۱۲ کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز:۸۳۰ کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی:۹۸۰۰۰ کیلومتر

 برد با ۴۷  تن بار عدد ۴۷۲۳ کیلومتر

 توان: حمل ۴۷ تن بار و  ۲۰۵ سرباز

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://fas.org/man/dod-101/sys/ac/c-141.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-141_Starlifter

19+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.