هواپیماهای ترابری و سوخت رسان

هواپیمای ترابری و سوخترسان کی سی390

هواپیمای ترابری و سوخترسان کی سی390

هواپیمای ترابری و سوخترسان کی سی390

در سال 2006 میلادی شرکت ابرامیر برزیل  برنامه ای برای ساخت یک جایگزین برای هواپیما ترابری سی 130 هرکولس  امریکایی را در داخل برزیل  اغاز کرد. شرکت امبرایر که طی سه هه گذشته تبدیل  به یکی از مشهورترین و پیشروترین سازندگان هواپیماهای زیر 100 نفر در جهان شده است این برنامه  را با اعتماد به نفس بالا اغاز کرد. در سال 2007  شرکت امبرایر اعلام کرد که قیمت هر فروند هواپیمای جدید که سی 390 نامیده می شود  50 میلیون دلار است که کمتر از قیمت هر فروند سوپر هرکولس با قیمت 62 میلیون دلار(البته در ان سال) خواهد بود

در مرحله اول  شرکت امبرایر به دنبال توسعه یک طرح بر اساس جت دو موتوره ای منطقه E-190 بود ولی نیروی هوایی برزیل خواهان طرحی متفاوت  بود که بتوان کارایی برابر با هرکولس داشته باشد. از انجایی که نیروی هوایی برزیل 30 فروند ان را سفارش  داده بود  ، میخواست تا بتواند این طرح را برای مشتریان خارجی نیز ارائه دهد

اولین پیش نمونه طرح  جدید که با نام  KC390 شناخته شد که داری دو نقش سوخترسان و ترابری  است در 3 فوریه  2015 پرواز کرد و تا کنون 2 پیش نمونه ساخته شده که از سال 2018 میلادی تولید سری ان برای تحویل به نیروی هوایی برزیل اغاز خواهد شد

 

کی سی 390  یک هواپیما تمام فلزی است که در ساخت ان ترکیبی از فولاد و الومنیوم استفاده شده است  ولی بال کاملا مواد ترکیبی است و سازنده ان ادعا دارد تلاش  شده با کاهش وزن رانش به وزن هواپیما را بالا ببرد . هواپیما دارای بالی در بالای  بدنه و دمی تی شکل است و تلاش  شده در طراحی ان نقش یک هواپیمای ترابری تاکتیکی  راعایت شود که بتواند در میدان نبرد در زمین خاکی و چمن فرود بیاید و برخیزد

هواپیما دارای  سه اربه فرود است . ارابه فرود جلوی دو چرخ و دو ارابه عقبی که زیر بدنه قرار دارد هر یک چهار چرخ ساخته شد و از چرخهای با قابلیت تنظیم فشار باد برای نشست و برخاست در باند های  مختلف استفاده میکند. چرخها عقب در محفظه ای بسته می شوند  که محل قرار گیری دستگاه تنظیم فشار هوا و تهویه مطبوع  است

هواپیما دارای یک درب عقب با شکل سطح شب دار است  که سوار و پیاده کردن خودرو ها را اسان میکند  و همچنین در هر قسمت  جلوی بال دارای  درب کوچک است که میتوان از انها برای پرش چتر باز نیز استفاده کرد . محفظه بار دارای 18 متر طول،3.5 متر عرض  و  2.9 متر ارتفاع است و میتوان درون هواپیما تا 26 تن بار مثلا دو خودرو تاکتیکی  هاموی و یا دو نفربر ام 113 و یا یک نفربر پیرانا را حمل کند ولی توان حمل تانک میدان نبرد را ندارد

هوایما از دو دستکاه موتور توربوفن  IAE V2500 استفاده میکند. این موتورها در بخش غیر نظامی ساخته شده و توسط شرکت IAE توسعه یافته  که شرکتی چند ملیتی با حضور امریکا، المان   و ژاپن است . این موتور پیش از این روی بوئینگ 717، ایرباس 320 و هواپیما ام دی 11 نصب شده است و توان برابر با 31000 پاوند دارد  .  در مرحله مقدماتی  شرکت امبرایر چندین طرح را بررسی کرد طرحی مثل ساخت یک تورپراپ چهار موتوره  ولی در نهایت موتور جت به دلیل سرعت بالاتر انتخاب شد. استفاده از موتور جت باعث افزایش میزان بار قاب حمل نسبت به چهار موتور توربوپراپ برای هرکولس شده است ولی هزینه عملیات ان را نسبت به هرکولس افزایش داده است

هواپیما دارای یک لوله سختگیری ثابت در بالای سر کابین است و نسخه سوخت رسان زیر هر بال دارای یک غلاف  سوخت رسانی با شلنگ است. هواپیما توان پرواز با سرعت 850 کیلومتر بر ساعت را دارد و بیشترین برد ان(برد انتقالی) 8500 کیلومتر است.هواپیما در حالت کامل  بارگیر شده با 26 تن بار توان رسید به برد 2111 کیلومتر را بدون سوختگیری هوایی دارد

 گفته شده این هواپیما  15% سریعتر ، 18 % بار بیشتر نسبت به سوپر هرکولس است ولی  15% برد کمتری نسبت به این مدل دارد ولی در نهایت 15% نیز ارزانتر است

هواپیما دارای کابینی تمام دیجیتال  با پنچ نمایشگر رنگی بزرگ لمسی است و از دو اچ یو دی برای  هر دو خلبان بهره میبرد و همانند  سی 17 به جای فرمان دارای دستی استیک  است  ولی استیک ان همانند هواپیماهای مسافربری ایرباس در کنار نصب است و نه در وسط پای خلبان. هواپیما از سامانه ناوبری جی پی اس بهره میبرد و دارای  هشدار دهنده راداری با پوشش کامد و پرتاب کننده فلر و جف است و گفته شده میتواند  ان  را به هشدار دهنده فروسرخ  و یا جمر فروسرخ تجهیز کرد

در حال حاظر اطلاعات بیشتری از این هواپما منتشر نشده است و تنها دو پیش نمونه ساخته شده که البته برای تکمیل ازمایشات  کافی است و از این رو  تا سال 2018 این هواپیما به شکل عملیاتی تحویل خواهد شد

همکنون 28 فروند از این هواپیما توسط نیروی هوایی برزیل سفارش داده شده ولی چندن کشور  از جمله اسرائیل سوئد کاندا  و و عربستان ان را بررسی کرده اند  ولی جالب اینکه این پرنده هنوز تولید نشده 5 فروند ان توسط پرتغال سفارش داده شه است و بدون شک با در نظر گرفتن این که هواپیماهای مسافربری ساخت امبرایر  در 80  کشور جهان خدمت میکنند در اینده نچندان دور این هواپیما نیز مشتریان بسیار خواهد یافت

مشخصات

نام کی سی390 سی130جی سوپر هرکول
طول 33.34 متر 29.73 متر
بلندی 11.43 متر 11.84 متر
بیشترین وزن برخاستن 81 تن 74 تن
موتور دو دستگاه موتور توربوفن چهار دستگاه موتور توربوپراپ
قدرت هر یک از موتورها 31330 پاوند 4637 اسب بخار
تعداد خدمه پروازی دو نفر سه نفر
بیشترین سرعت 850 کیلومتر بر ساعت 671 کیلومتر بر ساعت
برد انتقالی 8520 کیلومتر 8000 کیلومتر
برد با 20 تن بار 2600 کیلومتر 3334 کیلومتر
برد با بیشترین بار 2110 کیلومتر 3334 کیلومتر
بار قابل حمل 26تن 20تن
سرباز قابل حمل 80 سرباز 93 سرباز

عبدالحمید تارخ

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_KC-390

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن