در دهه ۱۹۶۰ نیروی هوایی ژاپن یک نیاز فوری داشت و ان نیاز شامل دریافت یک هواپیما تاکتیکی  ترابری  بود . در ان زمان ژاپن از هواپیمای ترابری دو موتور سی۴۶ استفاده میکرد یک توربوپراپ ترابری بود که بعد از جنگ جهانی دوم طراحی شده بود. این هواپیما قدیمی  بود و  نیازمندی های به روز ارتش ژاپن را تامین نمی کرد .  مدتی ژاپنی ها به دنبال به خدمت گیری  نسخه نظامی  هواپیمای YS-11  بودند. وای اس۱۱ یک هواپیمای توربوپراپ غیر نظامی  دو موتوره بود که توسط شرکت  Nihon  ژاپن طراحی شد و در زمان خود نیز ۱۸۵ فروند ان ساخته شد. قرار بود نسخه ای با درب بارگیری عقب از این هواپیما ساخته شده ولی به دلیل قدرت کم برنامه  لغو شد تا سال ۱۹۶۶ ژاپن به دنبال یک هواپیمای ترابری دیگر برود

در مرحله نسخه امریکا  به انها خرید  سی ۱۳۰ را پیشنهاد دادند ولی ژاپنی ها به دنبال ساخت یک محصول داخلی بودند. شرکت Nihon   یک طرح دو موتوره جت را ارائه  کرد و حتی  تصمیم به ساخت و ازمایش ان گرفت ولی   در همان زمان شرکت Nihon  با شرکت میتسابیشی ادغام شد و از انجای که شرکت میتسابیشی در ان زمان در حال توسعه نخستین  جت مافوق صوت جنگی ژاپنی  ها(میتسابیشی اف۱) بود کار طراحی هواپیمای  جدید به صنایع سنگین کاوازاکی سپرده شد

هواپیمای جدید  با نام سی۱ در سال ۱۹۷۰ پرواز کرد و در سال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد

سی۱ یک هواپیمای ترابری تاکتیک جت است که داراغی  بالی در بالای بدنه و دمی T شکل است  و از بدنه الومنیوم  استفاده میکند. هواپیما دارای  بالی با پس گرایی ۲۰ درجه است و فلاپ های   دقیقا  پشت موتورها قرار گرفته است  تا بتوان با دادن بیشترین میزان گاز خروجی به طرف پایین باعث برخاست  سریعتر هواپیما شود. گفته شده سی ۱ میتواند از یک باند ۶۰۰ متری به هوا برخیزد و یک هواپیمای  با عملکرد برخاست کوتاه است

58-1013-jasdf-kawasaki-c-1_PlanespottersNet_100893

هواپیما دارای دو موتور  توربوفن پرات اندویتنی JT-8D است که دارای توان ۱۴۵۰۰ پاوند رانش است. این موتور در میتسابیشی   تحت لیسانس تولید شد  و در زمان خود موتور کم مصرف و مناسبی بود و بر روی هواپیماهای تجاری چون ام دی ۸۰ و دی سی۹  و بوئینگ ۷۲۷ نصب  شد.

 از انجای که ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم در مسائل تسلیحاتی  دارای  محدودیت بود که  یکی از محدودیت های انها در زمینه تهاجمی بود، ژاپن  نمی توانست  برد این هواپیما را به بیش از برد سرزمین اصلی برساند. در ان سالها ژاپن اجازه  سوختگیری هوایی  و حتی  برای مدتی پرتاب  بمب از جنگنده های  خود را نداشت از این رو سی۱ با محدودیت های فراوانی در زمینه برد طراحی شد. برای نمونه  نباید برد در حالت کاملا بارگیری شده به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می رسد ولی ژاپنی ها حتی از محدودیت ها نیز محدود تر شدند(بیشتر به دلیل اشتباه مهندسی در زمان طراحی ) و برد  سی۱ با بیشترین سوخت داخلی به ۱۳۰۰ کیلومتر محدود بود. سی ۱ توان حمل مخزن سوخت خارجی نداشت و این مسئله بعدها بسیار داستان برانگیز شد

هواپیما  دارای رادار اب و هوا در دماغه و سامانه ناوبری  اینرسی بود و از سامانه هشدار دهنده راداری  بهره می برد. سی۱  دارای سه ارابه فرود  که ارابه فرود جلوی دارای دو چرخ  و دو ارابه فرود عقبی هر کدام دارای چهار چرخ بود

سی۱ دارای  یک درب بارگیری عقب بود که شامل  دو بخش می شد. دو بخش جمع شونده به دو طرف  و یک بخش که به طرف پایین باز میشد و حکم یک سراشیبی  برای سوار کردن خودرو ها را داشت  . هواپیما می توانست  در بخش بار خود  تا ۸ تن بار و یا ۶۰ سرباز را حمل کند که نسبت  به سی ۱۳۰ بسیار کمتر بود. ولی در عوض سرعت  بیشتری داشت  بیشترین سرعت پرواز سی۱ به ۸۱۵ کیلومتر بر ساعت می رسد. هواپیمای به غیر از درب بارگیری عقبی دارای  سه  درب شامل دو درب در هر سمت بود

Kawasaki-C-1

مدل های مختلف

XC-1 : دو پیش نمونه اولیه که برای پرواز ازمایشی ساخته شده بودند

C-1: نسخه تولید که ۲۹ فروند از ان ساخته شد که ۵ فروند  نهای  دارای دو مخزن ۴۵۰۰ لیتری در زیر بال برای افزایش برد بودند. تنها همین ۲۹ فروند از سی ۱ ساخته شد .  در مرحله نسخت  ارتش ژاپن  خواهان خرید  ۵۰ فروند سی۱ بود ولی  برد این هواپیما بسیار  کم بود  به شکلی که اگر به اکیناوا پرواز میکرد برای برگشت باید دوباره سوختگیری میکرد . این مسئله جنجال بسیار  را در ژاپن ایجاد کرد که این هواپیما حتی سرزمین اصلی ژاپن را در صورت پرواز از توکیو پوشش نمی دهد از این رو بعد از تولید ۲۹ فروند برنامه لغو شد و ژاپن به دنبال خرید سی ۱۳۰ رفت. جالب اینکه سی ۱۳۰ های ژاپنی قرار بود برد کمتری داشته باشند ولی زمانی که ژاپنیها شروع به چانه زنی با امریکای ها کردند سی۱۳۰ را بدون هیچ محدودیتی دریافت کردند و امریکا کوتاه امد

EC-1: دو فروند سی۱ به تجهیزات جنگ الکترونیک  مجهز شد که داری  سه سامانه  مرکزی جنگ الکترونیک J/ALQ-5 میباشد  و در  دماغه  بزرگ در دو برامدگی در دو  طرف جلوی هواپیما قرار گرفته است  . جزئیات  زیادی از این هواپیما  منتشر  نشده ولی گفته شده به عنوان یک پایلوت اموزشی نیز از ان استفاده می شود

همکنون ۲۵ فروند سی ۱  همچنان در خدمت  ارتش ژاپن است

EC-1

EC-1

 هواپیمای ترابری سی۲

ژاپن در سال های بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی دیگر هیچ محدودیت تسلیحاتی نداشتند   از طرفی سی۱ ها بردشان کم و سی ۱۳۰ نیز سنش بالا بود از این رو ژاپنی ها به دنبال ساخت یک هواپیمای ترابری دوربرد  رفتند . در سال ۲۰۰۱  پروژه ساخت هواپیمای ترابری جدید اعلام شد ولی تا دو سال بعد بودجه ای برای این کار اختصاص نیافت .از انجایی که کاوازاکی قبلا تجربه طراحی و ساخت سی۱ را داشت برنامه جدید که ایکسی ۲ نام گرفت به این شرکت داده شد.

در سال ۲۰۰۳ تصمیم به ساخت دو پیش نمونه گرفته شد و درسال ۲۰۰۵ بخش های  از بدنه ازمایشات مختلفی را طی کردند  ولی در سال ۲۰۰۶ نیروی هوایی خواهان تغییر شکل بدنه و بال شد تا هواپیما توان نشست و برخاست  کوتاه تر داشته باشد از این رو برنامه به درازا  کشید. قرار بود هواپیما در سال ۲۰۰۸ پرواز کند ولی به دلیل نارضایتی نیروی هوایی از طرح برنامه عقب افتاد و حتی یک سال بودجه لازم برای تنبیه  کاوزاکی به شرکت داده نشد

 سرانجام در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۱۰ این هواپیما پرواز کرد و وزارت دفاع ژاپن این هواپیما را برای  ازمایش دریافت کرد تا سال ۲۰۱۵ میلادی  دو پیش نمونه  تولیدی پروازهای زیادی انجام دادند و نیروی هوایی ژاپن با رضایت و اعلام اینکه سی ۲ از سی ۱۳۰ و سی۱ برتری کامل دارد خواهان خرید ۴۰ فروند سی ۲ شده است. قرار است تا سال ۲۰۱۷ نخستین دسته سی ۲ تحویل ارتش ژاپن شود

Kawasaki-C-2_3

سی ۲ بزرگترین هواپیمای  ساخت  ژاپن تاکنون است که شباهتی به سی ۱۷ دارد ولی دارای دو موتور است ولی چیز های  از  از سی۱ نیز ارث برده  است. هواپیما همانند سی ۱ دارای بالی در بالای  بدنه و دمی تی شکل است و از سه ارابه فرود استفاده میکند که ارابه فرود جلوی  دو چرخ و هر کدام از دو ارابه فرود عقبی  دارای  شش چرخ هستند

 هواپیما دارای  دو خدمه برای پرواز است اگرچه معمولا  یک و یا دو مسئول بار نیز حمل میکند.  کابین دیجیتال  و دارای شش نمایشگر رنگی چند کاره قابل برنامه ریز است و همچنین هر دو خدمه از اچ یو دی استفاده کرده و کابین را میتوان با دوربین دید شبانه هماهنگ کرد  . هواپیما دارای سامانه ناوبری ماهواره ای  است و از هشدار دهنده راداری و پرتاب کننده فلر بهره می برد و نخستین هواپیمای ترابری ژاپنی است که دارای توان  سوختگیری هوایی  است و از سامانه هدایت دیجیتال  با سیم استفاده میکند که این نیز در هواپیمای ترابری  ساخت ژاپن نخستین  بار است

در مرحله طراحی قرار بود سی ۲ دارای موتور پراپ شود ولی به دلیل اینکه نیروی هوایی خواهان هواپیما سریعتر  از سی ۱۳۰ بود برنامه عوض شد.سی۲ از دو دستگاه موتور توربوفن جنرال الکترونیک سی اف۶ بهره می برد. این موتور برای هواپیمای غیر نظامی  ساخته شده و روی انواع غیر نظامی  چون ایرباس ای ۳۱۰، ۳۳۰ و یا بوئینگ  ۷۶۷ و ۷۴۷ و چند هواپیما دیگر نصب شده بود و دست کم در نیروی هوایی ژاپن بر روی کی سی ۷۶۷ و ایی ۷۶۷ نیز نصب شده است . موتور دارای رانش ۵۹۷۴۱ پاوند رانش است  و میتواند هواپیما را با سرعت ۸۹۰ کیلومتر به پرواز  در اورد انهم با ۳۰ تن بار. این یک رشد بزرگی  نسبت به سی ۱۳۰ و سی۱  داشته است .همچنین بیشترین برد سی ۲ به ۱۰۰۰۰ کیلومتر می رسد و با ۱۲ تن بار دارای برد ۶۵۰۰ کیلومتر و با ۳۷ تن بار دارای برد    ۳۵۰۰ کیلومتر می باشد

هواپیما دارای یک بخش بار بزرگ است که ۲۵ درصد بزرگتر  از بخش بار سی۱ است و از یک درب بارگیری  عقب با یک سطح شیب دار تشکیل شده است. هواپیما میتواند  تا ۳۷ تن بار را و  یا ۱۵۰ سرباز را حمل کند.

7b75f9d9

سی۲ یک جت ترابری  راهبردی است. در قیاس  با ایرباس اطلس  سریعتر   و دوربرد تر است  ولی قدرت سی ۱۷ را ندارد ولی هرچه باشد توان ژاپن را به شدت افزایش یافته زیرا ژاپن به ندرت  نیاز به اعظام  نیرو به خارج را دارد ولی میتواند به خوبی در انجام عملیات های  بشر دوستان به ژاپن کمک کند

مشخصات

نام سی۱ سی۲
طول ۲۹ متر ۴۳ متر
ارتفاع ۹٫۹ متر ۱۴٫۲ متر
کمترین خالی ۲۳٫۳ تن ۶۰ تن
بیشترین وزن برخاستن ۳۸٫۷ تن ۱۴۱ تن
موتور دو دستگاه موتور توربوفن   Pratt & Whitney JT8D-M-9 دو دستگاه موتور توربوفن    GE CF6-80C2K1F
قدرت موتور ۱۴۵۰۰ پاوند ۵۹۷۰۰ پاوند
بیشترین سرعت ۸۰۶ کیلومتر بر ساعت ۸۹۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز ۶۵۷ کیلومتر بر ساعت ۸۱۰ کیلومتر بر ساعت
برد ۱۳۰۰ کیلومتر با ۸ تن بار ۳۵۰۰ کیلومتر با ۳۷ تن
توان حمل هشت تن بار حمل ۳۷ تن بار

دیگر محصولات نظامی ژاپن

تانک تایپ۹۰، تانک تایپ ۱۰، هواپیمای گشت دریایی پی ۱، موشک های هوا به هوای ساخت ژاپن، میتسابیشی اف۱، میتسابیش اف۲، هواپیمای اموزیش ساخت ژاپن 

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.military-today.com/aircraft/kawasaki_c2.htm

http://www.airforce-technology.com/projects/kawasaki-xc-2-military-transport-aircraft/

http://www.military-today.com/aircraft/kawasaki_c1.htm

 

17+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

81 دیدگاه

  • سلام در متن اومده که در C2 اول میخواستن از موتور توربوپراپ استفاده کنند ولی چون خواهان سرعتی بالاتر از سی ١٣٠ بودند از موتور توربوفن استفاده کردن امکان نداشت سراغ موتور توربوپراپ سریع تری مثل مال ارباس A400 میرفتن تا قابلیت های موتور های توربوپراپ رو از دست نمیدادن ؟ در ضمن چرا C2 رو مثل C1 رنگامیزی نظامی نکردن اینطوری شبیه هواپیمای هلال احمر شده ؟

    • نویسنده

      سلام باز سرعت یک توربوجت به دست نمی اید و از،طرفی موتور اطلس خودش مشکلاتی دارد و در اینده رنگ نظامی میشه

      • سلام منظورم دقیقا موتور اطلس نبود … اگر موتور توربوپراپ داشت در این کلاس بهتر نبود ؟ تعمیر و نگهداریش راحت تر بود دیگه نگرانی از ورود اشیا به داخل توربین و آسیب دیدن موتور نمیشد و همینطور معمولا هواپیماهای دارای موتور توربوپراپ راحت تر میتونند از باند های غیر آماده پرواز کنند یا در طوفان شن پرواز کننند اصلا استاد چرا سرعت بالا برای ژاپن اولویت بالاتری داره ؟ با تشکر

  • در بخش هواپیمای ترابری وسوخت رسان ده مقاله از هوپیماهای غربی هست ۴ تا از شرقی یا و در بخش تجاری اثلا اخر تبعضه.شما درباره یه هواپیمه که قررراره تولید بشه مقاله میزارید ولی از ان ۱۲۴ یا۲۲۵ نه.چرا

    • نویسنده

      سلام دلیلش میگم.. زیرا شرق چند تا کشوره؟ غرب چنتا کشور؟ برادر من تبعیض کجا بود؟ بنده مقالات به تدریج درج میکنم ..هر چیزی به نوبع خودش.. انتنوف ۲۲۵ که یک فرود ان ساخته شده اصلا کاربرد نظامی ندارد و ۱۲۴ هم به موقعش میزنم… و از طرفی طرح های اینده جزاب تر از طرح هیا قدمی هستند اگرچه من به هر دو میپردازم … در مورد غیر نظامی هم همینطور همکنون تنها محصولات روسی واقعا در حال تولید سوپر جت سوخو است در کنار ان نزدیک ۷۰ هواپیمای مسافربری غربی دارید خوب مشخص است(به غیر دو طرح روسی چون ایلوشین ۹۶ و توپلوف ۲۱۴ که روی هم ۶۰د فروندشان هم ساخته نشده)

      • آقای تارخ از آنتونوف ۲۲۵ دو تا بیشتر ساخته نشده و کاربرد تجاری دارد نه نظامی که بخواین مقاله براش بنویسید

      • می دونم.منم گغتم هواپیماهای که به ایران مربوط هستن یا شاید در اینده مربوط بشن.فکر کنم تیو ۱۵۴ بیشتر از همه به ایران ربط پیدا کنه.چون همین تیو۱۵۴ باعث شده ما کلا دیدگاهمون نسبت به محصولات  روسیه عوض بشه.چون اگه کارش خوب بود  اگه بجای التماس کردن به بوینگ ایرباس میرفتم سوخو ۱۰۰ ایرکوت ۲۱ می گرفتیم

        • نویسنده

          سلام مشکل این دو محوصل روسی این است که ساخت روسیه با تجهیزاتی غربی است .. بدون شک بعدها برای ما مشکل پشتیبانی به همراه خواهند داشت . دوم به دلیل اینک مه خلبان و خدمه هواپیماهای ایرباس و بوئینگ داریم برای ما و همه شرکتهای جهانی نگهداری از انها راحت تر است

    • ووست عزیز شما کره و ژاپن را جز غرب حساب می کنید؟خوب ژاپن هم یک کشور شرقیه اینم مقالش

      • عزیزم منظورم از غرب موقیت جغرافیایی نیست ا.به نظر بنده مقاله های که مربوط به ایران هستن یا شاید در اینده ربط پیدا کنند مهمتر هستن.نمونش توپلوف۱۵۴ .ببخشید که اینطور حرف می زنم قسد دخالت در کار شما رو ندارمد شما اگه درباره دوچرخه هم مقاله بزارید بدون شک بهترین مقاله خواهد بود ولی چون می دانم شما انتقاد پذیر هستید ای حرف ها را می زنم.

  • سلام آقای تارخ زمانی که بمب افکن b2برای بمب باران عراق میومد و زمانی که برای بمب باران افغانستان میومد از روی آسمان سوریه و لبنان و ایران می گذشت یا از کشور های دیگه و با اجازه آن ها و اگر از ایران می گذشت ایران متوجهB2نمی شد؟

      • پس از کجا رد می کردن این طور که راهش خیلی دور می شد و سوخت گیری می خواست و از اون کشور هایی هم که رد می کردند برای بمب باران افغانستان متوجه نمی شدند یا به آمریکا اجازه این کار را می دادند که از آسمان کشورشان استفاده کنند

  • آقای تارخ من طبق معمول در سایت ها گشت می زدم و به روزنامه ها که بر می خوردم روزنامه ها و از طرفی برخی مردم ناو زاموالت آمریکا را پروژه شکست خورده و می گفتند راحت میشه با موشک زدش و سیبل بزرگی برای موشک های ایران است و در یک سایت می گفت زیر دریایی تایفون روسیه بزرگترین و قوی ترین و رادار گریز ترین زیر دریایی جهانه و از زیر دریایی ویریجینیا و سی ولف آمریکا خیلی قوی تره و ناو هواپیما بر روسیه هم قوی تره واقعا این طور است و یا فقط صحنه سازی سیاسی و دروغ است که زمانی روسیه بزرگترین دشمن و حالا دوست است برای روسیه تبلیغات نظامی و سیاسی می کنند که جلوه سیاه روسیه را از پیش مردم برگردانده و به یک متحد صلح طلب و نیک برای ایران به شمار آورند

  • ایران بعد از گذشت پنج سال از برجام میتونه جنگنده یا هواپیمای ترابری بخره؟ 

  •  با سلام،حدوداً چند فروند ایلیوشن از عراق به ایران پناهنده شدن ؟ایا خود ایرانم ایلیوشن خریداری کرد؟

  • سلام ،بنده هنوز تصمیم نگرفتم ، اما شاید در مورد نبرد استرلیتز بنویسم یا شاید نبرد حران یا عملیات سیاهکل ، هر کدوم را که مناسب تر ببینید من در خدمت هستم.

  • سلام آقای تارخ ژاپن که میتونه اینجور هواپیمایی بسازه چرا مسافربریشو نمیسازه؟

      • سلام مسافربریهاش کیفیت لازم رو داره که ایران برای پروازهای کوتاه بخره. قیمتاشون و مدلاشون چجوریه راجع بهشون مطلب میزارید؟

        • نویسنده

          سلام فعهلا یک جت میسازند که البته هنوز در حال تست است و یک جت زیر ۱۰۰ نفر است … ایران مدتی هم دنبالش بود ولی معلوم نشد چی شد

      • سال ۲۰۱۵ ژاپن یک هواپیمای مسافر بری ساخت mitsubishiو چند سال دیگه تجاری میشه و ظرفیت حمل ۸۰ مسافر را دارد سال ۲۰۱۶ چین هواپیمای مسافر بری c919را ساخت با ظرفیت حمل ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر سال ۲۰۲۰ تجاری می شود

  • سلام آقای تارخ من ۳ تا سوال داشتم یکی این که چینیا میگن تانک تایپه ۹۹ قوی ترین تانک جهانه و روسا میگن تانک T 14 ARMATA و آلمان میگه LEOPARD 2Aکدام راست میگن و سوال بعد هلیکوپتر شاهد در صورت عملیاتی شدن قوی تره یا کبرا و سوپر کبرا و سوال آخر آیا آمریکا قصد ساخت ABRAMS M1A2را ندارند؟و اگر دارن کی رو نمایی میشه؟

    • نویسنده

      سلام ..هیچ کس نمیاد بگه ماست من ترشه من خودم لئوپارد ترجیه میدم و ابرامز M1A2 که دو دهه است در خدمت است منظور شما شاید A3 است؟

      • بله ABRAMS M1 A3 البته تو یه سایت خارجی خوندم که سال ۲۰۱۷ تانک a3را رونمایی می کنند و قرار است تا سال ۲۰۵۰ هم در قدمت باشد

  • سلام آقای تارخ هند و برزیل با آمریکا هستند یا می خوان ابر قدرت شن و با آمریکا خوب نیستند یا بی طرفن؟

  • سلام جناب تارخ.بنده خیلی دوست دارم در سایتتون مقاله بنویسم.البته اطلاعات نظامی من به اون حد نیست و مقالاتی که می نویسم مقالات تاریخی درباره ی نبرد ها خواهد بود.اگر شما اجازه بدهید بنده برای شما مقاله ای آماده خواهم کرد.البته کمی طول می کشد.

  • باسلام خدمت شما جناب تارخ عزیزممنون از ارسال این مقاله کامل و جامعتونجناب تارخ باتوجه به عمر نسبتا بالای سی۱۳۰ های ایران و دادن سانحه در چندسال پیشو باتوجه به اینکه مانمیتونیم از آمریکاواروپا هواپیمای ترابری خریداری کنیم(یامیتونیم؟؟)میتونیم این هواپیما رو از ژاپن خریداری کنیم یا اونم چون متحد غربه این کلاس رو به ما نمیده ؟؟؟و در کل کاملترین و مناسبترین گزینه خرید هواپیمای ترابری برای ایران  هم از نظر حمل بار و قدرت و مصرف سوخت و هم از لحاظ قیمتی بین این هواپیما و وای ۲۰ چینی و ایلیوشین  ۷۶ کدام مورد مناسب تر است؟؟؟؟باتشکر مجدد ازشما

    • نویسنده

      سلام ژاپن که خیر زیرا موتور مثلا غربی است نیاز اجازه آمریکا دارد ولی وای۲۰روی کاغذ بهتره و ایلیوشین هم جون در خدمت برای ما اشناتر و هزینه کمتری داره

    • البته اگر برای جایگزینی C130 ها دنبال گزینه هستین Y9 ساخت چین قابل مقایسه و در یک کلاس هستن

  • آقای تارخ سی ۲ ژاپنی یا کی سی ۳۹۰ برزیلی کدومو ترجیح می دین بنظرتون چرا برزیلیا ظرفیت وبردبیشتریو برای هواپیماشون درنظرنگرفتن

  • سلام آقای تارخمیشه یک مقاله در مورد مقایسه و کارایی انواع موتورهای هواپیما ها و همچنین در مورد رادارهای طول موج بلند معرفی کنید  

  • آقای تارخ شما که به ip موبایل یا کامپیوتر کاربران دست رسی دارید می توانید به دستگاه آن ها نفوذ کنید و اطلاعات درون موبایل و کامپیوتر آن ها را ببینید؟

      • برام خیلی جالبه که چطوری می تونید آدرس خونه و محل زندگی کسانی را که توی این سایت می آینده را پیدا کنید و همیشه از این چیزا خوشم میومد تازه به دنبال یه راه برای جاسوسی از موبایل دیگران هم هستم البته فعلا که به نتیجه ای نرسیدم ولی به طور کل از جاسوسی و جاسوسی پلیس و مخصوصا جاسوسی نظامی و … خوشم میاد ولی مثل همه دوست ندارم اطلاعاتم لو بره گر چه اطلاعات خاص و مهمی ندارم ولی خوب دیگه

  • آقای تارخ یه سوال دیگه داشتم این بود که اگر یک نفر کدip اش را عوض کند شما متوجه می شوید یا نه؟

  • آقای تارخ من دو بار سوال کردم شما آخر نگفتید که چطوری مقاله را بگذارم توی سایت

    • نویسنده

      سلام شما مقاله بنویس بعد بهت میگم فقط قبل از نوشتن باید هماهنگ کنید تا مقاله تکراری نباشد و همچننی کامل باشد

  • سلام. هواپیماهای ترابری برای انجام همه جور ماموریت طراحی میشن. چه توربوفن و چه توربوپراپ. با توجه به قدرت بیشتر توربوفن چرا هواپیمای مدرنی مثل اطلس توربوپراپه؟

  • داداش میتسوبیشی درستهشرکت میتسوبیشی در زمینه های ساخت خودرو،ماشین آلات راه سازی،لوازم خانگی از کولر گازی تا یخچال و لوازم کوچکتر و ساخت هواپیمای جنگنده مثل جنگنده نسل پنجم mitsubishi x2(shin shinو هواپیمای مسافر بری و صنایع سنگین دیگر مانند کشتی سازی و حتی خودنویسmitsubishi pencil هم هست

  • واقعا در مورد سی۱ آدم نمیفهمه که چطوری میشه یک هواپیما ی ترابری با اون اندازه رو طوری طراحی کرد که بردش ۱۳۰۰ کیلومتر باشه اونهم با موتور توربو فن احتمالا باید کلی فضای خالی توجاهایی که معمولا مخزن سوخت هواپیماهاست گذاشتن که می تونستن با تغییراتی بعدا ارتقاش بدن البته این حدس منه شاید در آینده نوع بزرگتر ودوموتورش رو هم توسه بدن تا توان عملیاتی بیشتری بدست بیارن بخصوص که شواهد نشون میده ژاپن تو طول سالهای گذشته توان نظامیش رو افزایش ومیل به نظامی گری پیدا کرده که البته با توجه به تهدیدهای جهانی ومنطقه ای منطقی بنظر میرسه بخصوص با افزایش قدرت چین

  • سلام آقای  تارخ   گزینه در دسترس ایران برای هواپیمای مثل این چیست و  چقدر قیمت دارد ؟