در سال ۱۹۵۳ نیروی هوایی فرانسه یک هواپیما ترابری دو موتوره پیستونی با نام  نورد  را به خدمت گرفت. نورد  توسط چندین کشور دیگر از جمله المان غربی نیز خریداری شد. ولی نورد یک ترابری موتور پیستونی بود که تنها توات حمل  ۸تن بار را داشت.  نیروی هوایی فرانسه و المان غربی خواهان یک جایگزین برای ان شدند که دست کم توان حمل ۱۶  تن بار را داشته باشد و سریعتر  از نورد باشد. در سال ۱۹۵۷ دو  کشور برای طراحی یک  هواپیمای ترابری جدید با هم به توافق رسیدند

در ان زمان لاکهید در حال تولید به خدمت سی ۱۳۰ بود که یک گزینه مناسب  بود ولی این دو کشور تریجه  دادند طرحی برای خود توسعه دهد. فرانسه خواهان یک طرح چهار موتوره بزرگ بود تا بتواند نقش یک ترابری  راهبردی را نیز بازی کند زیرا در ان زمان هنوز فرانسه مستعمرات  زیادی  در گوشه کنار جهان داشت ولی  المان  که مستعمری نداشت دنبال یک طرح دو موتوره تاکتیکی تر بود

 با وجود این در طرح مقدماتی  که با نام پی ۳۱۱ شناخته می شود و در سال ۱۹۵۸ ارائه شد   هواپیما دارای چهار موتور الیسون  تی ۵۶ بود که در هواپیمای سی ۱۳۰ هرکولس هم نصب شده بود . هواپیما دارای بال کاملا صاف و درب بارگیری عقب با یک بخش  متحرک شیب دار برای بارگیری  وسایل  چرخدار بود و شباهت کلی به سی ۱۳۰ داشت. در  طرح دومی که داده شد همان طرح با دو موتور پیشنهاد شد  که دارای  بال کوتاه تر بود. در نهایت در  همان سال طرح دو موتوره  مورد قبول  قرار گرفت و قرار شد هر کدام از دو کشور ۵۰% هزینه طراحی را بدهد. ایتالیا نیز خواهان پیوستن  به طرح بود اگرچه در نهایت این اتفاق نیفتاد

نسخه سی 160 دی ارتش المان

نسخه سی ۱۶۰ دی ارتش المان

در سال ۱۹۶۰ طرح جدید سی ۱۶۰ ترانسال نامیده شد و قرار شد ۶ پیش نمونه از ان ساخته شود . در سال ۱۹۶۳ همچنان بحث در المان بر سر  خرید سی ۱۶۰ ادامه داشت. بسیاری در مجلس نمایندگان امریکا خواهان خرید سی ۱۳۰ بودند زیرا   کارایی خود را نشان داده بود در ان زمان در ویتنام در حال خدمت بود ولی رسوایی  های که بر سر خرید  اف۱۰۴ از لاکهید سازنده سی ۱۳۰ پیش امد،  باعث لغو خرید سی ۱۳۰ شد( روشهای بزرگ  لاکهید به برخی مقامات دولتی المان باعث خرید ۹۱۶ فروند اف۱۰۴ توسط المان شد)

اولین پرواز سی ۱۶۰ در ۲۵ فوریه سال ۱۹۶۳ به مدت ۵۵ دقیقه انجام شد  و طی دو سال اینده شش پیش نمونه با شماره هایA01 تا A06  در ازمون شرکت کردند و در نهایت در سال ۱۹۶۷ اولین سری این هواپیما به نیروی هوایی فرانسه  تحویل شد

سی ۱۶۰ ترانسال یک هواپیما تمام فلزی است که عمدتا از الومنیوم  ساخته شده است.دارای  درب بارگیر عقب با یک سطح شیب دار برای سوار کرد خودرو است و در کف بخش بار نیز دارای غلتک های ریزی برای  خول  دادن و سوار کردن بارهای غیر چرخدار است.  طول  بخش بار ۱۳٫۵ متر  و دارای عرض ۳٫۱۵ متر است و ارتفاع ان ۲٫۹۸ متر است. ظرفیت بار داخلی ان ۱۶ تن است و میتوانست  در بخش بار در هر متر مربع ۴۲٫۵ کیلوگرم بار را حمل کند. در دو طرف  دارای نیمکت های قابل جمع شدن برای  حمل ۹۳ سرباز است ولی میتوان به جای سرباز ۶۳ برانکار را حمل  کند

هواپیما دارای سه خدمه شامل  خلبان و کمک خلبان و مهندس  پرواز است . کابین  دارای تجهیزات انالوگ با عقربه است  و تنها دارای  یک نمایشگر تک رنگ برای نمایش داده های رادار هواشناسایی  بود که رادار در دماغه قرار داشت. همچنین هواپیما دارای سامانه هدایت اینرسی بود و از یک رادار داپلر به عنوان رادار ارتفاع بهره می برد

سی 160 ار

سی ۱۶۰ ار

دارای یک ارابه فرود دو چرخ در جلو و دو اربه فرود در عقب است که در غلافی  در دو طرف بدنه جمع می شود  و هر کدام دارای چهار چرخ بود . لاستیک های کم فشار ان توان فرود در زمین  خاکی ویا چمن را برای  سی۱۶۰ فراهم میکرد و این پرنده کاملا یک پرنده تاکتیکی  بود

هواپیما  قرار بود از موتور الیسون  تی ۵۶ بهره ببرد ولی در نهایت  مجهز به دو موتور توربوپراپ  انگلیسی  رولز ریس Rty.20 Mk 22 شد که دارای توان ۶۱۰۰ اسب بخار برای هر موتور بوند  که دست کم ۱۷۰۰ اسب بخار از موتور های سی ۱۳۰ قویتر بودند(البته مجموع قدرت فراهم شده چهار موتور سی ۱۳۰ بیشتر از دو موتور سی ۱۶۰ است). موتورهای دارای   ملخ چهار تیغه  بودند که در نسخه تولید از جنس الومنیوم ساخته شده بودند  ولی بعدها مجهز به ملخ کامپوزیت شد. یک مخزن  ترکیبی از اب و اتیلن  در کنار هر ارابه فرود (در مجموع دو مخزن) وجود  داشت که در هنگام برخاستن به دلیل افزایش دمای موتور، ترکیب اب و اتیلن  را درون محفظه احتراق تزریق  میکرد تا موتور صدمه  نبیند

هواپیما دارای چهار مخزن سوخت درون بالها بود و در مجموع ۱۶۴۱۰ لیتر سوخت حمل می کرد . بیشترین سرعت هواپیما ۵۹۳ کیلومتر بر ساعت بود ولی در زمان حمل محموله سرعت کروز ۵۱۳ کیلومتر بر ساعت بود. برد انتقالی ان بدون محموله ۸۸۵۸ کیلومتر و با ۱۶ تن بار ۱۸۵۸ کیلومتر بود

هواپیما فاقد پرتاب کننده شراره و پوشاله بود ولی در دهه ۱۹۹۰ این دو به انواع فرانسوی  و المانی اضافه شد

مدل ها

C-160A : شش نمونه پیش تولید اولیه با این نام شناخته شدند

C-160D: نسخه تولید برای المان غربی. ۱۱۰ فروند از این نسخه  ترابری برای المان غربی  و ترکیه تولید شد

C-160F: نسخه تحویلی به فرانسه. ۵۰ فروند از این نسخه  برای فرانسه تولید شد

C-160NG:  نیمی از ترانسال  ارتش فرانسه  در دهه ۱۹۸۰ به نسخه ان جی ارتقا یافتند که شامل نصب  مخزن سوخت پنچمی بین بال و بدنه  بود و مجهز به یک غلاف سوخت رسانی  در کنار بدنه (کنار غلاف چرخ های عقب سمت چپ) برای سوخت رسانی هوایی شد و همچنان در زمینه  سامانه ناوبری و الکترونیک نیز ارتقاء یافت

C-160Z: نسخه تولیدی  برای افریقای جنوبی.۹ فروند از این نسخه تولید شد

سی 160 ان جی با توان سوخت رسانی هوایی

سی ۱۶۰ ان جی با توان سوخت رسانی هوایی

کاربران

المان  ۱۱۰ فروند سی ۱۶۰ دی را تحویل گرفت ولی ۲۰ فروند از  انها را در سال ۱۹۷۱ به ترکیه تحویل داد . امروزه هنوز ۶۸  فروند سی ۱۶۰ در خدمت ارتش ترکیه  است که در اینده با ایرباس ای ۴۰۰ جایگزین شد. دست کم در یک مورد در دهه ۱۹۹۰  سی ۱۶۰ های المانی ارتقا یافتند که شامل  نصب  دو نمایشگر درون کابین ، سامانه  ناوبری بر مبنای جی پی اس  می شد

فرانسه  ۵۰ فروند  سی ۱۶۰ دریافت کرد که ۲۵ فروند را به نسخه ان جی و تعدادی را به نسخه R  ارتقا داد که  دارای یک لوله سوختگیری هوایی در بالای سر کابین بود . همچنین  فرانسه سه فروند را برای انجام عملیات جاسوس الکترونیک شامل  شنود مکالمان دشمن  و جمع اوری اعلام الکترونیکی ارتقا داده است

ترکیه ۲۰ فروند سی ۱۶۰ دی را از المان غربی تحویل   گرفت و این کشور  نیز برای جایگزین انها به دنبال ایرباس ای ۴۰۰ است

افریقای جنوبی نیز همچنان ۹ فروند از این پرنده را در خدمت دارد

سی ۱۶۰ برای تداروکات  نبرد در عراق در سال ۱۹۹۱ و همچنین  نبرد بالکان در دهه ۱۹۹۰ و نبرد در افغاستان بعد از سال ۲۰۰۱ نقش بسیار داشت   و تدارکات المان و فرانسه را به میدان جنگ رساند

طول:۳۲٫۴۰ متر

ارتفاع:۱۱٫۶۵ متر

وزن خالی:۲۹ تن

بیشترین وزن برخاستن:۵۱ تن

موتور: دو دستگاه موتور رویس رولز مارک۲۲ با توان ۶۱۰۰ اسب بخار

بیشترین سرعت:۵۹۳ کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی:۸۸۵۸ کیلومتر

برد با ۱۶ تن بار:۱۸۵۳ کیلومتر

بار: ۹۳ سرباز، ۶۳ برانکارد و یا ۱۶ تن بار

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع: https://de.wikipedia.org/wiki/Transall_C-160

سی 160 ارتش ترکیه

سی ۱۶۰ ارتش ترکیه

 

25+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar

3 دیدگاه

  • سلام (در سال ۱۹۶۰ طرح جدید سی ۱۶۰ ترانسال نامیده شد و قرار شد ۶ پیش نمونه از
    ان ساخته شود . در سال ۱۹۶۳ همچنان بحث در المان بر سر  خرید سی ۱۶۰ ادامه
    داشت. بسیاری در مجلس نمایندگان امریکا خواهان خرید سی ۱۳۰ بودند زیرا   کارایی خود را نشان داده بود در ان زمان در ویتنام در حال خدمت بود ولی رسوایی  های که بر سر خرید  اف۱۰۴ از لاکهید سازنده سی ۱۳۰ پیش امد،  باعث لغو خرید سی ۱۳۰ شد) مجلس نمایندگان المان خواهان خرید سی ۱۳۰ امریکایی بودند این درسته یا اونی که نوشتید منظور تون متوجه نشدم