در دهه ۱۹۶۰ در طول جنگ ویتنام در مورد کارایی سوخت رسان  کی سی ۱۳۵ تردید های زیادی به وجود امد(جهت اشنایی با سوخت رسان کی سی ۱۳۵ اینجا را کلیک کنید)

مشکل این بود که کی سی ۱۳۵ که بر اساس جت تجاری بوئینگ ۷۰۷ ساخته شده بود  دارای شعاع رزمی کمی بود و برای سوخت رسانی به بمب افکنهای ب۵۲ و یا هواپیمای ترابری سی ۱۴۱  سوخت لازم را نداشت (در واقع تنها توان سوخت رسانی به یک فروند را بیشتر نداشت).  این مسئله اهمیت بسیاری داشت  زیرا یکی از اهداف کی سی ۱۳۵ سوخت رسانی و پشتیبانی هوایی از بمب افکنهای اتمی ب ۵۲ بود.(برای اشنایی با روش های مختلف سوختگیری هوایی اینجا را کلیک کنید)

در سال ۱۹۷۲ نیروی هوایی شبیه سازی های را در مورد برد  پروازی و میزان سوخت رسانی هوایی  با دو هواپیمای دی سی ۱۰ و بوئینگ ۷۴۷ در پایگاه هوایی نلسون انجام داد.یک سال بعد در جریان جنگ سال ۱۹۷۳  اعراب و اسرائیل ، امریکا دست به ارسال مستیقم سلاح به اسرائیل زد  ولی کی سی ۱۳۵ توان لازم برای پشتیبانی  از سی ۵ را نداشت و معمولا برای یک پرواز مستقیم  باید دو کسی سی ۱۳۵ به سی۵ سوخت می رساندند

در سال ۱۹۷۵ نیروی هوایی امریکا جهت رفع این مشکل و پشتیبانی  از ناوگان راهبردی چون سی ۵ و یا ب۵۲  دست به ارزیابی چهار نوع هواپیما زد. این هواپیماها شامل سی۵،دی سی ۱۰، لاکهید ال ۱۰۱۱ و در نهایت بوئینگ ۷۴۷  میشدند . پس از یک رقابت گسترده این دی سی۱۰ بود که پیروز شد زیرا دارای باند کوتاه تری برای برخاستن بود که یک الزامات  عملیاتی مهم است

در مرحله نسخه  ۱۲ فروند  نسخه سوخت رسان که کی سی ۱۰  نامیده  شد سفارش داده شد.اولین کی سی ۱۰ در ۱۲ ژوئن سال ۱۹۸۰ پرواز کرد  و در نه اکتبر همان سال اولین سوخت رسانی خود را انجام داد

کی سی ۱۰ در واقع بر اساس دی  سی۱۰ -۳۰ سی اف  ساخت مگدانل داگلاس  ساخته شده بود که نسخه حمل بار دی سی ۱۰-۳۰ است  و ۸۸% اشتراکات داشتند  و تفاوت عمده ان کوچکتر شدن درب بارگیری کناری هواپیما و حذف   پنجرها است.

1605833

کی سی ۱۰ هواپیمای است سه موتوره  که یک   موتور زیر هر بال و موتور دیگر در زیر سکان عمودی قرار گرفته است.از سه موتور توربوفن  جنرال الکترونیک سی اف۶-۵۰-سی۲  بهره می برد که بر روی دی سی۱۰ و بعدها ام دی۱۱ نصب شد. این موتورها ۵۲۵۰۰ پاوند رانش ایجاد میکند و مصرف  مناسبی نسبت به موتور توربوجت کی سی ۱۳۵ دارد(البته بعدها موتور توربوجت کی سی ۱۳۵ نیز با موتور توربوفن جایگزین شد)

کی سی ۱۰- ای توان حمل ۹۰۷۱۹ کیلوگرم سوخت را  دارد و میتواند این سوخت را در برد ۳۵۵۰ کیلومتری  پایگاه تحویل دهد و برگردد   ولی برد انتقالی ان ۱۸۵۰۳ کیلومتر است.  هواپیما دارای ۱۶۱۵۰۸ کیلوگرم سوخت است که از این میزان ۵۳۲۹۷ کیلوگرم در بدنه و ما بقی در بالها ذخیره شده است . کی سی ۱۰ دست کم ۲۰۰۰۰ کیلوگرم  سوخت بیشتری را نسبت به کی سی ۱۳۵ حمل میکند و از انجای که سوخت رسانها از سوخت خود به دیگر هواپیما میدهد و به دلیل مصرف کمتر موتورها این هواپیما سوخت قابل انتقال بیشتری به  میزان۴۰%  بیشتر از کی سی ۱۳۵ دارد

اپراتور سوخترسانی  هواپیما در انتهای هواپیما نشسته  و کابین  ان در زیر هواپیما  قرار دارد تا به دو سامانه سوختگیری   هواپیما تسلط کافی  داشته باشد و از یک پنجره کوچک رو به بیرون دید دارد.

کی سی ۱۰ به دو دوش از انتهای هواپیما توان سوخت رسانی دارد. یکی به روش  بومی که یک بومی جمع  شونده تلسکوپی  دارد و دیگری به روش شلنگی که شلنگ  در درون  یک محفظه  در کنار  بوم سوخترسانی  جمع  شده است . این روش برخلاف روش کی سی ۱۳۵ است که در جایگاه مرگزی زیر بدنه دارای بوم و در زیر بال دارای شلنگ است برتری دارد . میشد زیر هر بال نیز یک غلاف سوخت رسانی ام کا .۳۲ بی  که زیر بال کی سی ۱۳۵ نیز نصب میشود نصب کرد که البته تنها در موارد خاص نصب میشود

در این تصویر با فلش مشکی سامانه سوخت رسانی شلنگی و با فلش قرمز سامانه سوخترسانی تلسکوپی هر دو در حالت جمع دیده میشود

در این تصویر با فلش مشکی سامانه سوخت رسانی شلنگی و با فلش قرمز سامانه سوخت رسانی تلسکوپی هر دو در حالت جمع دیده میشود

در روش سوخترسانی با بوم که توسط جنگنده های و هواگرد های نیروی هوایی انجام می شود کی سی ۱۰ می تواند  ۴۱۸۰ لیتر سوخت در دقیقه  منتقل کند و با کمک شلنگ نیز توان انتقال ۱۷۶۸ لیتر در دقیقه را دارد.سامانه بوم سوختگیری دارای یک رایانه هوشمند است که بعد از اتصال در صورت حرکت و یا بالا و پایین رفتن جنگنده در حال سوختگیری  خود را با ان حرکت وقف میدهد

کی سی ۱۰ توان حمل بار را نیز  دارد و دارای یک درب بارگیری در سمت چپ بدنه است  و میتواند در یک فضای درونی ۳۴۶ متر مربعی  باری را با عرض ۵٫۷ متر،بلندی ۲٫۵ متر  را حمل کند. کنار درب بارگیر به طرف عقب هواپیما نیز  یک درب برای سوار شدن پرسنل وجود دارد . همچنین در بخش جلوی  چند ردیف صندلی برای حمل و نقل  پرسنل وجود دارد. در حالت عادی تنها ۱۴ صندلی است ولی تا ۸۰ صندلی نیز قابل افزودن است

در سال ۱۹۸۱ نیروی هوایی خواهان دریافت ۶۰ فروند کی سی۱۰ شد. تعداد کی سی  ۱۰ تقریبا یک ششم کی سی ۱۳۵ بود ولی این تعداد  کم تنها برای پشتبانی  ناوگان راهبرد امریکا بود. اولین فروند در سال ۱۹۸۱ تحویل شد و تا سال ۱۹۸۸  تمام  انها تحویل شدند

کی سی ۱۰ تحرک ارتش امریکا را بالا برد زیرا تا پیش از این کی سی ۱۳۵ نمی تواند از خاک  امریکا برخاسته  و در میانه راه اقیانوس ارام به بمب افکنها و یا یک ترابری راهبردی ارتش امریکا  سوخت بدهد ولی این کاری بود که کی سی ۱۰ توان ان را داشت.

کابین اپراتور سوخترسان

کابین اپراتور سوخت رسان

اولین عملیاتی که کی سی ۱۰ در ان شرکت داشت عملیات الدارادو در سال ۱۹۸۶  که هدف از عملیات  بمب باران مواضع  حکومت لیبی بود  که در ان این هواپیما در انگلستان مستقر شد و دست به سوخت رسانی  هوایی  به اف۱۱۱ شرکت کننده در این عملیاتی  زد. در سال ۱۹۹۱ در جریان جنگ اول خلیج فارس۱  کی سی ۱۰ کمک کرد تا انتقال  تدارکات به خلیج فارس از خاک امریکا با سرعت بیشتری  انجام شود  و با اغاز عملیات کی سی ۱۰ دست به سوخت رسانی هوایی به ب۵۲ های برخاسته  از خاک امریکا برای حملات با موشک  کروز کلکوم  به عراق زدند. به غیر از این کی سی۱۰ در تمامی نبرد های بعدی امریکا شرکت داشته است

نیروی هوایی خواهان بازنشسته کردن ناوگان کی سی ۱۰ است. نیروی هوایی از سال ۲۰۰۵  به دنبال یک  سوخت رسان جدید برای جایگزین بیش از ۴۷۰ فروند کی سی ۱۰ و کی سی ۱۳۵ خود است که بازمانده از دهه ۱۹۵۰ هستند

نیروی هوایی در مرحله اول طی رقابتی بین نسخه سوخت رسان بوئینگ ۷۶۷ و ایرباس ای ۳۳۰ ام ار تی تی ، ایرباس  را انتخاب کرد که با اعتراض شدید بوینگ  مواجع شد و نیروی هوایی در نهایت   دست به سفارش کی سی ۴۶ یا همان نسخه سوخت رسان بوئینگ ۷۶۷ زد.

نیروی هوایی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد در اولیت  جایگزین در مرحله اول کی سی ۱۰ قرار دارد و تا سال ۲۰۱۶  تمامی کی سی ۱۰ را از خدمت خارج خواهد شد در حالی که کی سی ۴۶ تا  سال ۲۰۱۸  به توان لازم عملیاتی نمی رسد   . این تصمیم  با مخالفت های مواجع شد زیرا سن کی سی ۱۰ بسیار کمتر از کی سی ۱۳۵ است و با جایگزینی تدریجی  کی سی۴۶ در حالی که زودتر کی سی ۱۰ از خدمت خارج خواهد شد  نیروی هوایی دچار شکاف از جمله در سوخت رسانی میان راه در اقیانوس ارام خواهد شد

درب بارگیری سمت چپ بدنه

درب بارگیری سمت چپ بدنه

بر خلاف کی سی ۱۳۵ که مشتریان  بسیار داشت  ولی کی سی ۱۰ شاید به دلیل نقش راهبردی تنها در هلند به خدمت گرفته شد که دارای دو نقش سوخت رسان و ترابری است . این هواپیما  در اینده البته طی ده تا پانزده سال اینده با کی سی ۴۶ جایگزین خواهد  شد

مشخصات KC10Aاکستندر
تولید کننده امریکا، مکدانل داگلاس
تعداد خدمه ۴نفر
طول و ارتفاع ۵۴٫۴ متر و ۱۷٫۴ متر
وزن خالی ۱۰۹۳۲۶ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۹۹۶ کیلومتر در ساعت
برد بیشترین برد ۱۸۰۰۰ کیلومتر،برد برای انجام عملیات سوخت رسانی ۷۰۳۲ کیلومتر
سقف پرواز ۱۸۲۰۰ متر
موتور سه دستگاه موتور توربوفن جنرال الکتریک سی اف ۶-۵۰ سی ۲ با توان هر یک ۵۲۵۰۰ پاوند
رادار اب و هوا
تسلیحات ندارد
تعداد تولید شده و قیمت ۸۴ فروند.قیمت برای هر فروند ۸۸٫۴ میلیون دلار به سال ۱۹۹۸

 ترجمه:عبدالحمید تارخ

منبع: http://fas.org/nuke/guide/usa/bomber/kc-10.htm

http://www.airforce-technology.com/projects/kctankeraircraft/

تصویری از بوم سوخترسان، محل قرار گیری شلنگ سوخت رسانی و کابین اپراتور سوخترسان

تصویری از بوم سوخترسان، محل قرار گیری شلنگ سوخت رسانی و کابین اپراتور سوخترسان

800px-US_Navy_021107-N-2794R-002_KC-10_^ldquo,Extender^rdquo,_refuels_a_F-A-18C_^ldquo,Hornet^rdquo

کی سی 10 و سی 141

کی سی ۱۰ و سی ۱۴۱

20+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.