هوانوردی غیر نظامی

هواپیمای مسافربری MA-60

هواپیمای مسافربری MA-60

هواپیمای  مسافربری شیان MA-60 ریشه کاملا نظامی دارد. در واقع  این هواپیما نسخه مسافربری هواپیمای  نظامی Y-7 است. وای  7  یک هواپیمای ترابری تاکتیکی کوچک دو موتوره ساخت چین است که در واقع نسخه  چینی هواپیمای انتنوف24 ساخت شوروی است

چین در دهه 1960 در حال مذاکره با شوروی برای تولید تحت امتیاز هواپیمای ترابری انتنوف24  بود. انتنوف24  یک هواپیمای دو موتوره تاکتیکی  با دو بال در بالای بدنه و دو موتور توربوپراپ بود که بعدها بر اساس ان هواپیمای چون انتنوف  26،30 و 32 ساخته شد. چین هرگز نتوانست خود انتنوف24  را تولید کند زیرا با افزایش تنش بین چین و شوروی برنامه لغو شد ولی از انجای که تجهیزات تولید و نقشها را تحویل گرفته بود از سال 1966 تلاش در توسعه نوع بومی این هواپیمای کرد

اولین فروند این هواپیمای در سال 1970 به پرواز  در امد ولی مشکلات ناشی از انقلاب فرهنگی در چین باعث شد تا تولید و به خدمت گیری در تا سال 1982 به عقب بیفتند  و در نهایت نسخه  نظامی با نام وای7 وارد خدمت ارتش چین شود

وای 7
وای 7

وای7 یک هواپیمای ترابری نظامی با وزن  خالی 14.5 تن بود که میتواند تا 5.5 تن بار  و یا  50 سرباز مسلح را حمل کند. این هواپیما همچون انتنوف 24 فاقد  درب  بارگیری عقب بود و بار و نیرو از دو درب با پلکان سر خود از عقب و جلوی  کنار بدنه بارگیری می شوند . البته نسخه با نام وای 7 اچ که مشابه انتنوف26 روسی بود دارای  درب بارگیری  عقب بود

وای 7 در طول خدمت خود از چند موتور استفاده کرد که شامل نسخه چینی WJ-5 میباشد که تا 2400 اسب بخار قدرت دارد و در برخی مدل های نیز  که شامل نسخه صادراتی است می تواند از موتور  Pratt & Whitney PW127C با توان 2880 اسب بخار بهره ببرد

130 فروند نسخه نظامی ساخته شد و حتی با نصب صندلی از ان به عنوان نمونه غیر نظامی نیز استفاده شد

ولی شرکت شیان به دنبال نسخه غیر نظامی واقعی ان با موتور کم مصرف برای بازار  داخلی رو به رشد  چین بود از این رو  در دهه 1990 دست به توسعه  نسخه غیر نظامی با نام MA-60 زد. این نسخه  در سال 1988 در دستور کار قرار گرفت ولی اولین پرواز خود را در سال 1993 انجام داد  و در سال 2000 وارد خدمت شد

AM-60
MA-60

 این نسخه از نظر کلی مشابه نسخه اصلی بود دارای  بدنه فلزی از الومینویم  و البته در برخی بخشها مواد  ترکیبی بود و دارای  بالی در بالای  بدنه  و از یکم درب در عقب سمت چپ هواپیمای با پلکان  سر خود برای سوار شدن به درون هواپیما  استفاده می شود.بخش بار همانند هواپیمای  چون ای تی ار در پشت کابین خلبان است و میتواند با چیدمان دو صندلی در هر سمت  بدنه و یک راهرو در وسط در مجموع 60 مسافر را حمل کند و خود هواپیما تنها با خلبان  و کمک خلبان  برای پرواز نیاز دارد

موتور چینی نصب شده روی وای 7 بسیار پر مصرف بود از این رو این هواپیما به موتور توربو پراپ  Pratt & Whitney Canada PW127J استفاده میکند که 2750 اسب بخار  قدرت فراهم میکند و از یک  ملخ چهار تیغه  بهره می برد  که در حالت کاملا بارگیری شده سرعت هواپیما به 430 کیلومتر  بر ساعت  و  برد ان به 1600 کیلومتر می رسد

کابین در تمامی مدل ها  چهار نمایشگر رنگی  کوچک (دو عدد برای  هر خلبان به شکل روی هم ) است و مابقی  نشانگر های انلوگ بوده است. هواپیما دارای  سه ارابه فرود است که هر سه دو چرخ داشت و دو ارابه  عقبی  زیر غلاف موتور جمع می شوند . هواپیمای دارای یک رادار اب و هوا در دماغه است و از سامانه ناوبری ماهواره ای استفاده میکند .

ام ای 60 دارای  چندین مدل است که نسخه  اصلی تولید Xian MA60-100   می باشد ولی دارای  یک نسخه نظامی باربری  و یک نسخه برای گشت دریایی و ضد زیر دریایی نیز است.در یک نمایشگاه  نظامی در چین ماکتی از این هواپیما با درب بارگیر عقب نشان داده شد که گفته شده توان حمل 6.5 تن بار را دارد و یا میتوان ان را مجهز به رادار جستجو  دریایی و سونار کرد و در عملیات گشت دریایی و ضد زیر دریایی از ان بهره  برد(البته این هواپیما برد کمی برای این کار دارد). تا کنون   حتی یک فروند نسخه نظامی این هواپیما ساخته نشده و مشتری خارجی نیز ندارد

1397629 1320164

تاکنون 80 فروند از این هواپیما با قیمت  10 تا 11 میلیون دلار یعنی   یک سوم ای تی ار 72 ساخته شد  و حدود 210 سفارش نیز دارد . خریدار ان این هواپیما همگی به غیر سه مورد در از کشورهای  فقیر افریقای هستند اگرچه بزرگترین مشتریان ان از شرکتهای داخلی  چینی ها هستند

از انجای که ام ای 60 از نظر سرعت و برد قابل قیاس  با اخرین نسخه های  ای تی ار 72 و داش  کانادایی نبود  شرکت شیان دست به توسعه نسخه جدید با نام MA-600 زده است . این نسخه  نیز از موتور ساخت پرات اندویتنی  کاندا بهره می برد  و دارای  کابین کلاملا دیجیتال  با 6 نمایشگر رنگی است. این نسخه در سال 2008 پرواز  کرده و تا کنون تنها چهار فروند ان ساخته شده است . از نظر مصرف سوخت بهبود  یافته ولی از نظر برد و یا سرعت کروز چنان با مدل قبلی فرقی ندارد و حتی از یک  ملخ شش تیغه نیز  بهره نمی برد  . در حال حاظر این نسخه از قرار معلوم تنها 5 سفارش دارد

در نهایت ام ای 60 اگرچه اولین توربوپراپ غیر نظامی  چینیها است ولی هرگز نتوانست  با وجود قیمت  کم  در برابر داش و ای تی ار قد علم کند و به نظر میاید بیشتر برای کشورهای فقیر  مناسب است

کابین ام ای 600
کابین ام ای 600
MA-600
MA-600

مشخصات

طول:24.7 متر

 بلندی:8.8 متر

وزن خالی:13.7 تن

بیشترین وزن برخاستن:21.8 تن

موتور:دو دستگاه موتور  Pratt & Whitney Canada PW127J با توان هر یک 2750 اسب بخار

بیشترین سرعت:514 کیلومتر بر ساعت

برد:1600 کیلومتر

تعداد مسافرین:60 نفر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

بستن