هواپیمای  مسافربری شیان MA-60 ریشه کاملا نظامی دارد. در واقع  این هواپیما نسخه مسافربری هواپیمای  نظامی Y-7 است. وای  ۷  یک هواپیمای ترابری تاکتیکی کوچک دو موتوره ساخت چین است که در واقع نسخه  چینی هواپیمای انتنوف۲۴ ساخت شوروی است

چین در دهه ۱۹۶۰ در حال مذاکره با شوروی برای تولید تحت امتیاز هواپیمای ترابری انتنوف۲۴  بود. انتنوف۲۴  یک هواپیمای دو موتوره تاکتیکی  با دو بال در بالای بدنه و دو موتور توربوپراپ بود که بعدها بر اساس ان هواپیمای چون انتنوف  ۲۶،۳۰ و ۳۲ ساخته شد. چین هرگز نتوانست خود انتنوف۲۴  را تولید کند زیرا با افزایش تنش بین چین و شوروی برنامه لغو شد ولی از انجای که تجهیزات تولید و نقشها را تحویل گرفته بود از سال ۱۹۶۶ تلاش در توسعه نوع بومی این هواپیمای کرد

اولین فروند این هواپیمای در سال ۱۹۷۰ به پرواز  در امد ولی مشکلات ناشی از انقلاب فرهنگی در چین باعث شد تا تولید و به خدمت گیری در تا سال ۱۹۸۲ به عقب بیفتند  و در نهایت نسخه  نظامی با نام وای۷ وارد خدمت ارتش چین شود

وای 7

وای ۷

وای۷ یک هواپیمای ترابری نظامی با وزن  خالی ۱۴٫۵ تن بود که میتواند تا ۵٫۵ تن بار  و یا  ۵۰ سرباز مسلح را حمل کند. این هواپیما همچون انتنوف ۲۴ فاقد  درب  بارگیری عقب بود و بار و نیرو از دو درب با پلکان سر خود از عقب و جلوی  کنار بدنه بارگیری می شوند . البته نسخه با نام وای ۷ اچ که مشابه انتنوف۲۶ روسی بود دارای  درب بارگیری  عقب بود

وای ۷ در طول خدمت خود از چند موتور استفاده کرد که شامل نسخه چینی WJ-5 میباشد که تا ۲۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در برخی مدل های نیز  که شامل نسخه صادراتی است می تواند از موتور  Pratt & Whitney PW127C با توان ۲۸۸۰ اسب بخار بهره ببرد

۱۳۰ فروند نسخه نظامی ساخته شد و حتی با نصب صندلی از ان به عنوان نمونه غیر نظامی نیز استفاده شد

ولی شرکت شیان به دنبال نسخه غیر نظامی واقعی ان با موتور کم مصرف برای بازار  داخلی رو به رشد  چین بود از این رو  در دهه ۱۹۹۰ دست به توسعه  نسخه غیر نظامی با نام MA-60 زد. این نسخه  در سال ۱۹۸۸ در دستور کار قرار گرفت ولی اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۳ انجام داد  و در سال ۲۰۰۰ وارد خدمت شد

AM-60

MA-60

 این نسخه از نظر کلی مشابه نسخه اصلی بود دارای  بدنه فلزی از الومینویم  و البته در برخی بخشها مواد  ترکیبی بود و دارای  بالی در بالای  بدنه  و از یکم درب در عقب سمت چپ هواپیمای با پلکان  سر خود برای سوار شدن به درون هواپیما  استفاده می شود.بخش بار همانند هواپیمای  چون ای تی ار در پشت کابین خلبان است و میتواند با چیدمان دو صندلی در هر سمت  بدنه و یک راهرو در وسط در مجموع ۶۰ مسافر را حمل کند و خود هواپیما تنها با خلبان  و کمک خلبان  برای پرواز نیاز دارد

موتور چینی نصب شده روی وای ۷ بسیار پر مصرف بود از این رو این هواپیما به موتور توربو پراپ  Pratt & Whitney Canada PW127J استفاده میکند که ۲۷۵۰ اسب بخار  قدرت فراهم میکند و از یک  ملخ چهار تیغه  بهره می برد  که در حالت کاملا بارگیری شده سرعت هواپیما به ۴۳۰ کیلومتر  بر ساعت  و  برد ان به ۱۶۰۰ کیلومتر می رسد

کابین در تمامی مدل ها  چهار نمایشگر رنگی  کوچک (دو عدد برای  هر خلبان به شکل روی هم ) است و مابقی  نشانگر های انلوگ بوده است. هواپیما دارای  سه ارابه فرود است که هر سه دو چرخ داشت و دو ارابه  عقبی  زیر غلاف موتور جمع می شوند . هواپیمای دارای یک رادار اب و هوا در دماغه است و از سامانه ناوبری ماهواره ای استفاده میکند .

ام ای ۶۰ دارای  چندین مدل است که نسخه  اصلی تولید Xian MA60-100   می باشد ولی دارای  یک نسخه نظامی باربری  و یک نسخه برای گشت دریایی و ضد زیر دریایی نیز است.در یک نمایشگاه  نظامی در چین ماکتی از این هواپیما با درب بارگیر عقب نشان داده شد که گفته شده توان حمل ۶٫۵ تن بار را دارد و یا میتوان ان را مجهز به رادار جستجو  دریایی و سونار کرد و در عملیات گشت دریایی و ضد زیر دریایی از ان بهره  برد(البته این هواپیما برد کمی برای این کار دارد). تا کنون   حتی یک فروند نسخه نظامی این هواپیما ساخته نشده و مشتری خارجی نیز ندارد

1397629 1320164

تاکنون ۸۰ فروند از این هواپیما با قیمت  ۱۰ تا ۱۱ میلیون دلار یعنی   یک سوم ای تی ار ۷۲ ساخته شد  و حدود ۲۱۰ سفارش نیز دارد . خریدار ان این هواپیما همگی به غیر سه مورد در از کشورهای  فقیر افریقای هستند اگرچه بزرگترین مشتریان ان از شرکتهای داخلی  چینی ها هستند

از انجای که ام ای ۶۰ از نظر سرعت و برد قابل قیاس  با اخرین نسخه های  ای تی ار ۷۲ و داش  کانادایی نبود  شرکت شیان دست به توسعه نسخه جدید با نام MA-600 زده است . این نسخه  نیز از موتور ساخت پرات اندویتنی  کاندا بهره می برد  و دارای  کابین کلاملا دیجیتال  با ۶ نمایشگر رنگی است. این نسخه در سال ۲۰۰۸ پرواز  کرده و تا کنون تنها چهار فروند ان ساخته شده است . از نظر مصرف سوخت بهبود  یافته ولی از نظر برد و یا سرعت کروز چنان با مدل قبلی فرقی ندارد و حتی از یک  ملخ شش تیغه نیز  بهره نمی برد  . در حال حاظر این نسخه از قرار معلوم تنها ۵ سفارش دارد

در نهایت ام ای ۶۰ اگرچه اولین توربوپراپ غیر نظامی  چینیها است ولی هرگز نتوانست  با وجود قیمت  کم  در برابر داش و ای تی ار قد علم کند و به نظر میاید بیشتر برای کشورهای فقیر  مناسب است

کابین ام ای 600

کابین ام ای ۶۰۰

MA-600

MA-600

مشخصات

طول:۲۴٫۷ متر

 بلندی:۸٫۸ متر

وزن خالی:۱۳٫۷ تن

بیشترین وزن برخاستن:۲۱٫۸ تن

موتور:دو دستگاه موتور  Pratt & Whitney Canada PW127J با توان هر یک ۲۷۵۰ اسب بخار

بیشترین سرعت:۵۱۴ کیلومتر بر ساعت

برد:۱۶۰۰ کیلومتر

تعداد مسافرین:۶۰ نفر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

13+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar