هواپیماهای شناسایی و جنگ الکترونیک

هواپیمای پست فرمانده ای E-4

هواپیمای پست فرمانده ای E-4

محمد جواد عسگرپور

بویینگ E4 نایت واتچ یک هواپیمای پست فرماندهی استراتژیک است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده به خدمت گرفته شده E4 در اصل یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷ سری ۲۰۰ است که تحت پروژه ای به پست فرماندهی هوایی تبدیل شده هواپیمای فرماندهی E4 در اصل مورد استفاده فرماندهی ارتش آمریکا و ریاست جمهوری آمریکا و وزیر دفاع است چهار فروند هواپیمای E4 توسط اسکادران ۵۹۵ ام فرماندهی ایالات متحده در پایگاه هوایی offut در نزدیکی omaha استفاده میشود.

پست فرمانده ای پرنده در واقع یک اتاق جنگ پرنده است که به فرماندهان اجازه میدهد تا در اسمان نیروی های میدان جنگ را مدیریت کنند .شاید بپرسید پست فرمانده ای عملا به چه کاری میاید. در واقع پست فرمانده ای هوابرد زمانی مطرح شد که طی جنگ سرد ممکن بود یکی از دو طرف ، طرف مقابل با سلاح اتمی به شکل پیش دستانه بزنند. تاسیسات فرمانده ای نابود شود و نیروی های در سطح کشور و یا جهان به فرمانده  ارشد بمانند از این رو پست فرمانده ای این امتیاز را داشت که در صورتی که ممکن بود یک نبرد اتمی بشود ، انها سوار بر این هواپیما شده، در اسمان پرواز کنند تا در صورت نابودی مراکز فرمانده ای روزی زمین انها بتوانند در اسمان میدان نبرد را رهبری کنند. از طرفی برای عملیات در کشورهای که در انجا پایگاه فرمانده وجود ندارد و یا در نزدیکی ان نیز چنین پایگاهی مناسب نیست این پست فرمانده ای هوابرد دارای ارزش زیادی است
هواپیمای E4 طوری ساخته شده تا در مقابل پالس های الکترومغناطیسی اتمی و در حالی که امروز هواپیما ها از نمایشگر های چند رنگی و چند کاره بهره میبرند ولی E4 همچنان از کلبین آنالوگ استفاده میکند چون تاثیر پذیری در مقابل پالس های الکترومغناطیسی اتمی کمتر است هواپیمای E4 دارای ۱۱۲ نفر خدمه است که بیشترین خدمه برای یک هواپیما در طول تاریخ نیروی هوایی آمریکا است و با توجه به اینکه این پرنده قابلبت سوخت گیری هوایی را داراست تنها محدودیت برای پرواز آن توان موتور های آن است هواپیمای E4 میتواند حدود ۳۵ ساعت پشت سر هم پرواز کند هر چند برای این ساخته شده تا در شرایط اضطراری تا یک هفته هم پشت سر هم پرواز کند به دو هواپیمای سوخترسان KC135 نیاز است تا بطور کامل E4 سوخت گیری کند هواپیمای E4 دارای سه طبقه بالا وسط و پایین است

ایی-4

طبقه بالا و وسط :
در داخل کابین پرواز خلبان کمک خلبان ناوبر و مهندس پرواز قرار میگیرند و پرنده E4 در کابین دارای یک سیستم ناوبری خاص است که در مدل های تجاری ۷۴۷ پیدا نمیشود
ودر داخل کابین پرواز قسمتی برای خواب و استراحت خدمه هم در نظر گرفته شده است در طبقه وسط اقاق و سالن کنفرانس و توضیحات قرار دارد که این سالن برای کنفرانس و توضیحات بکار میرود و در این سالن یک میز برای ۹ نفر قرار دارد و در پشت اتاق توضیحات اتاق نقشه کشی و برنامه ریزی قرار دارد در اتاق نقشه کشی و برنامه نویسی کامپیوتر های گرافیکی قرار دارد که با اسلاید ۳۵ میلی متری میتواند نقشه کشی کند و امروزه این سیستم و کامپیوتر ها مجهز به سیستم های دیجیتال جدید شده اند .
و خدمه شامل نقشه کش ها کنترلر ها افسران و خدمه ارتباطات و هواشناسی میشوند و در پشت اتاق نقشه و برنامه ریزی تمی عملیات قرار میگیرد که دارای کامپیوتر های پردازنده انوماتیک هستند و این قسمت دارای ۲۹ نفر خدمه است و کنسول ها در این قسمت دسترسی آسان و راحت برای پردازش اطلاعات را فراهم میکنند این قسنت دارای سوییچ بورد های اتوماتیک و رادیو و تلفن های پیشرفته است و دارای سیستم ضبط صدا هم میباشد و در انتهای طبقه وسط قسمت کنترل فنی قرار میگیرد که این قسمت در اصل هسته و قسمت اصلی سیستم های ارتباطی است و در این قسمت ۳ نفر از ۶ نفر از متخصصان سیستم های ارتباطی نیروی هوایی ایالات متحده عهده دار وظایف هستند و کنترل کننده فنی شماره یک مستقیما از مهندس پرواز و خدمه دستور میگیرد و این قسمت هم قسمت اصلی بخش ارتباطات است و کنترلر فنی شماره ۲ هم مسئول ارتباط هواپیمای E4 با نایتواپتچ GEP به وسیله امواج UHF است . و این سیستم GEP شامل ۱۲ خطوط صدا برای ارتباطات میشود و در همین بخش اپراتور SHF هم قرار میگیرد که در واقع سیستم SHF سیستم ارتباط با ماهواره است و فضای باقی مانده در انتهای طبقه وسط هم برای استراحت خدمه بکار میرود و همچنین این پرنده دارای سالنی برای دیدن تدارکات برای خدمه هم است که در این قسمت ماکروفر و فریزر قرار دارد که میتواند در طول ماموریت لیش از ۱۰۰ وعده غذایی فراهم کند .

نمایی داخلی

اتاق توضیحات دارای سه صندلی تشریفاتی و ۱۸ صندلی و جایگاه اضافی است و این اتاق دارای دو نمایشگر LED با ساز ۸۰ اینچ هم هست و سیستم کلی ارتباطات به دو بخش تقسیم میشود قسمت کنترل و پردازش دیتا و سیستم کنترل صدا و قسمت کنترل و پردازش صدا در سمت راست قسمت قرار میگیرد و این بخش دارای سیستم کنترل رادیویی و ارتباطی است و قسمت کنترل دیتا که در سمت چپ قسمت قرار دارد مجهز به رکوردر ارتباطی و رکوردر دیتا و سیستم ها و کنسول های DATA/AUTODIN/ASFAT است و هگچنین E-۴B میتواند از طریق امواج از فرکانس ۱۴ KHZ تا ۸.۴ گیگاهرتز با پایگاه های زمیتی ارتباط بر قرار کند
طبقه و قسمت پایینی قسمت پایینی برای تامین آب هواپیما بکار میرود و دارای پاور های با ۱۲۰۰ کیلو وات قدرت و ترانسمیتر های VLF و سیستم ارتباط با ماهواره و سیستم هیدرولیکی برای پله ها است و در این قسمت سیستم ها و آنتن هایی برای ارتباط با زیر دریایی کلای اوهایو قرار دارد
مدل ها
نسخه E-4A دو فروند اولیه که از موتور های توربوفن JT9 بهره میبرد و دارای بدنه ضعیف تر است این دو فروند بعد ها به استاندارد E-4B ارتقا یافتند
نسخه E-4B
این مدل دارای موتور های جدید تر CF6-50 است و دارای بدنه مقاوم در مقابل پالس های الکترومغناطیس اتمی است هواپیما دارای برد بیش از ۱۱۰۰۰ کیلومتر است


E-6 MERCURY
بویینگ E-6 مرکوری یک هواپیمای پست فرماندهی هوایی است که بر اسای بویینگ ۷۰۷-۳۲۰ توسعه یافته که در ژوئیه ۱۹۸۹ وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شده و جایگزین EC-130Q شد و در نهایت به استاندار E-6B ارتقا یافت که دارای لینک ارتباطی با زیر دریایی است یعنی میتواند موشک های بالستیک اتمی قاره پیما زیر دریایی ها را لانچ کند هواپیمای فرماندهی E-6B در سال ۱۹۹۸ وارد خدمت شد و به عنوان سیستم لانچ هوایی موشک مینوتمن ۳ استفاده شد (فرماندهی لانچ بر روی هواپیما است نه اینکه موشک از خود هواپیما لانچ شود ) E-6 تا سال ۱۹۹۱ تولید شد و آخرین مدل نظامی بویینگ ۷۰۷ بود

ایی-6

هواپیمای آواکس E3 و پست فرماندهی هوایی E6 هر دو بر اساس پلت فرم لویینگ ۷۰۷-۳۲۰ هستند که بویینگ E6 اولین پرواز خود را در فوریه ۱۹۸۷ در سیاتل انجام داد و وارد اسکادران VQ3 و بعد ها VQ4 شد در سال ۱۹۹۱ هواپیمای E6 بطور کامل جایگزین EC-130Q شد و ص۶ فروند از این پرنده بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ تحویل شد مدل E-6B نسخه ارتقا یافته E-6A است که دارای کابین بویینگ ۷۳۷ NEXT GEMERATION است که خود ارتقاب بزرگی است از این پرنده کلا ۲۲ فروند تولید شده و در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده است و دارای چهار موتور توربوفن CFM56 است و دارای برد ۱۲۱۴۴ کیلومتر .

ایی6

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن