در اواخر دهه ۱۹۵۰ نیروی دریایی شوروی  به سرعت در حال توسعه ناوگان زیر دریایی اتمی خود بود و نیروی دریایی نیز بر روی ناو های هواپیما بر خود تنها ازهواپیمای  اس ۲ تراکر بهره می برد.در سال ۱۹۶۶ نیروی دریایی امریکا خواهان یک  هواپیما ضد زیر دریایی جدید برای جایگزینی اس ۲ بود که به دلیل موتور پیستونی  خود بسیار کند بود

نیروی دریایی برنامه را به لاکهید داد  و لاکهید یک تیم در سال ۱۹۶۹ برای توسعه  طرحی با نام اس-۳ تشکیل  داد. تیم لاکهید  با شرکت ال تی وی در این برنامه همکاری داشت زیرا لاکهید تجربه زیادی در طرای هواپیما ناو نشین نداشت  ولی ال تی وی هواپیمای های چون اف۸ و ای ۷ را طراحی کرده بود.

اولین فروند  وای اس- ۳ای  در ۲۱ جولای سال ۱۹۷۲ پرواز کرد  و نیروی دریایی  خواهان ساخت هشت پیش نمونه برای تکمیل  ازمونها پروازی شد. ازمونهای پروازی به خوبی پیش رفت و در اواخر سال ۱۹۷۳ نیروی هوایی خواهان  تولید سری اس۳ شد و هواپیما جدید در سال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد

اس-۳ که در خدمت به ان لقب وایکینگ داده شده یک هواپیما کوچک و جمع و جور با دو بال در بالا  و دو موتور توربوفن زیر بالها است . در زیر هر بال دارای یک موتور توربوفن تی اف۳۴-۴۰۰  که دارای توان ۹۲۷۵ پاوند می باشد . این موتور مشابه نسخه نصب شده بر روی  ای ۱۰ تاندربلت است

هواپیما دارای یک بال جمع شونده  با زاویه ۱۵ درجه رو به عقب است و  برای کاهش فضای مورد نیاز بر روی باند  ناو  توان جمع شدن را  دارد  . تمامی سوخت هواپیما  با میزان ۷۳۲۰ لیتر در درون بالها ذخیره شده است  و البته توان حمل یک مخزن سوخت خارجی زیر هر بال با ظرفیت ۱۱۳۶ لیتر  را نیز دارد .

2133612

هواپیما دارای چهار خدمه است که به صورت دو به دو  پشت سر هم در هواپیما جا گرفته اند که همگی دارای صندلی پرتاب شونده صفر صفر   هستند.   خلبان و کمک خلبان در جلو و دو نفر افسر کاربر سامانه های ضد زیر دریایی در پشت انها  قرار دارند. خلبان و کمک خلبان  دید خوبی به بیرون دارند ولی دو نفر  دیگر تنها دارای یک پنچره  کوچک در هر سو برای دید رو به بیرون هستند. هواپیما دارای یک لوله سوخت گیری   جمع شونده بر روی سر کابین خلبان بود

هواپیما دارای  یک ارابه فرود  دو چرخ در جلو و دو ارابه فرود تک چرخ در  عقب می باشد  که در زیر بدنه جمع میشوند

اس۳ دارای  یک رادار جستجوی سطحی  AN/APS-116 در  دماغه بود  که دارای سه  حالت جستجو  بود که  با دقت بالا  برای کشف پیرسکوپ زیر دریایی بود که روی اب امده بود،حالت دوم با توان کمتر تنها برای کشف اهداف دریایی  با قدرت کمتر و در نهایت حالت جستجوی دوربرد تا برد ۲۸۰ کیلومتر که برای  کشف و ناوبری استفاده می شود

در زیر بدنه دارای یک دوربین اپتیک حرارتی از نوع او ار ۸۹ بود که توان کشف اهداف در شب را به صورت حرارتی برای نظارت دریایی را می داد   و دارای  پرتاب کننده شراره  AN/ALR-47 می باشد.

همانند پی-۳ در زیر بدنه دارای۶۰ غلاف(سوراخ) برای حمل همین تعداد سانبیو(سونار هوا پرتاب با چتر) می باشد که توسط ۱۳ انتن امواج ارسال شده از سانبوی را دریافت میکند و رایانه  مرکزی انها را تجزیه و تحلیل می کند. سانبیو  ها از نوع ای ار اس-۲ می باشند.

همچنین هواپیما  در انتهای بدنه به شکل یک میله کشیده  دارای یک کاونده الکترومغناطیس  از نوع AN/ASQ-81 برای کشف زیر دریایی در زیر اب بود . این سیستم قابل نصب و برداشتن بود .این سیستم   بعد از  پایان جنگ سرد با پایان خطر زیر دریای های  شوروی  از  انتهای وایکینگ حذف شد  و اس۳  دارای  نقش اول گشت دریایی و  نقش ثانویه ضد زیر دریایی شد(بر عکس زمان جنگ سرد).

کاونده الکترو مغناطیسی در انتهای هواپیما

کاونده الکترو مغناطیسی در انتهای هواپیما

 . هواپیما دارای رایانه  مرکزی دیجیال   برای پردازش اطلاعات تجهیزات ضد زیر دریایی است و از رادیویی  دوربرد و یک خط انتقال داده برای ارسال اطلاعات به ناو ویا مراکز فرمانده ای استفاده کند.

هواپیما  دارای سامانه ناوبری  اینرسی و سیستم ناوبری بر اساس رادار ناوبری است(همان رادار در دماغه) که در قالب  سیستم ای اس ان-۹۲  جمع شده است. همچنین هواپیما دارای هشدار دهنده راداری،ارتفاع یاب رادار و سامانه فرود خودکار روی ناو است

هواپیما دارای دو  دهلیز داخلی برای حمل  ۱۸۰۰ کیلوگرم سلاح می باشد که در دو طرف بدنه قرار گرفته است  . اس ۳ می تواند تسلیحاتی شامل  انواع بمب های عمقی زیر ابی، اژدر و یا مین  دریایی را حمل کند . همچنین هواپیما دارای یک جایگاه خارجی زیر هر بال است که توان حمل ۶۸۰ کیلوگرم تسلیحات و یا یک مخزن سوخت ۱۱۳۶ لیتری را دارد .

حمل اژدر در درون دهلیز داخلی و بمب در زیر بال

حمل اژدر در درون دهلیز داخلی و بمب در زیر بال

وایکینگ  بهبود  بسیاری در توان  ضد زیر دریایی نیروی دریایی داشت. می توانست  با دو برابر تسلیحان در دو برابر برد رزمی اس-۲ گشت بزند. برد انتقالی ان ۶۳۰۰ کیلومتر بود و با تسلیحات کامل دارای برد رزمی ۴۳۰۰ کیلومتر بود و میتوانست با سرعت کروز ۷۹۵ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

با تغییر یک فروند  اس -۳ ای  برای نقش  سوخت رسانی هوایی  کی اس-۳ ای ساخته شد  که  دارای یک جایگاه بیشتر در زیر هر  بال بودند(در مجموع چهار جایگاه) که توان حمل دو غلاف سوخت رسانی خارجی  شلنگی را در زیر بال ها پیدا کردند تا دست به سوخت رسانی به دیگر جنگنده ها بزنند. این نسخه برای جایگزین کی ای ۶ اینترادر توسعه  یافت ولی   تنها یک فروند اس ۳ به کی اس -۳ ای تغییر کرد و برنامه  لغو شد

نسخه دیگری با نام ایی اس -۳ ای توسعه یافت که نسخه جمع اوری علائم رادار و الکترونیکی دشمن بود  و از تبدیل  ۱۶ فروند اس-۳ ای به این مدل به دست امد

تا پایان سال ۱۹۷۸ در مجموع ۱۸۷  فروند اس ۳ ای تولید شد و خط تولید ان بسته شد. لاکهید تلاش در صادرات ان به کانادا و ژاپن کرد ولی هر دو پی-۳ اوریون را انتخاب کردند

تنها یک فروند اس3 به نسخه سوخت رسان هوایی تبدیل شد

تنها یک فروند اس۳ به نسخه سوخت رسان هوایی تبدیل شد

اس-۳ بی

در سال ۱۹۸۱ نیروی دریایی امریکا قراردادی  با لاکهید برای افزودن  توان تهاجمی زمینی  و دریایی به وایکینگ  امضا کرد که این پروژه اس-۳ بی وایکینگ نام گرفت  و اولین بار در ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۸۴ پرواز کرد و در سال ۱۹۸۷ وارد خدمت شد و ۱۱۹ فروند اس ۳ تا سال ۱۹۹۴ به این نسخه ارتقا یابند

از جمله تغییراتی اس ۳ بی نسبت به مدل قبلی میتوان به

 نصب رادار ای پی اس-۱۳۷ وی ۱ که  بر روی برخی نمونه های پی-۳ اوریون نصب است  و توان نقشه برداری راداری را از سطح زمین  را به ان میداد و برد کشف ان تا ۳۳۰ کیلومتر افزایش یافته بود .این رادار  دقت بسیار  بالاتری  در کشف اهداف را داشت. این رادار توان قفل و هدایت موشک ضد کشتی هارپون را به اس ۳ می داد  . به غیر از این تغییرات  میتوان به نصب   سامانه پرتاب کننده شراره  ارتقا یافته و سامانه دید حرارتی  ارتقا یافته او ار ۲۶۳ اشاره کرد.

همچنین از دیگر تغییرات این نسخه میتوان به نصب سانبوی ای ار ار -۷۸، خط ارتباط داده جدید  و پرتاب کننده شراره ای ال ایی-۳۹ که همگی بر روی پی-۳ سی اوریون بلوک ۳ به بعد نیز  نصب شده بودند

از جمله امتیازت اس-۳ بی میتوان به توان شلیک موشک ضد کشتی هارپون  اشاره کرد که توان درگیر با شناورهای دشمن را به اس۳ می داد. تا پیش از این اس۳ ای نیز از سال ۱۹۷۵ این موشک را حمل میکرد ولی تنها تعداد کمی برای  این کار ارتقا یافتند. همچنین از سال ۱۹۸۹ توان پرتاب موشک ماوریک در نسخه تصویر بردار فروسرخ ای جی ام ۶۵ اف به اس-۳ بی داده شد

اس3 بی و موشک هارپون

اس۳ بی و موشک هارپون

 همچنین توان حمل و پرتاب تا  ۱۰ بمب مارک ۸۲ (شش عدد زیر بالها و چهار عدد در درون دهلیز داخلی)، ویا دو بمب  ۴۵۴ کیلوگرمی و یا ۹۰۰ کیلوگرمی زیر بالها، تا شش موشک ماوریک  ویا  شش بمب خوشه ای زیر بالها و یا دو  موشک هارپون و یا نسخه کروز تهاجمی ان موشک اسلم را حمل کند.

در جریان جنگ خلیج فارس اس- ۳ چندین  بار به قایق های تندرو عراقی حمله کرد وچند بار نیروی های عراقی  را در کویت و بصره  بمب باران کرد. اس ۳ بی بعدها در افغانستان  و عراق در سالهای بعد از سال ۲۰۰۰بارها دست به حمله به نیروی های دشمن زد

لاکهید در سال ۱۹۹۰ پیشنهاد ساخت نسخه سوخت رسان  دریایی ویژه ای از اس-۳ بی را به نیروی دریایی داد ولی برنامه لغو شد و حتی پیشنهاد نسخه هشدار دهنده زودهنگام(اواکس) را نیز داده شد  ولی باز هم به جای نرسید

یکی دیگر از پیشنهادات لاکهید طرحی با نام اس-۳ بی Outlaw Viking بود. این طرح شامل  یک نسخه عملیالت ویژه وایکینگ  شامل هواپیما جدید با سنسورهای جمع اوری علائم  الکترونیکی و راداری دشمن، دارا بودن  سامانه  دریافت  و ارسال اطلاعات به ماهواره ، سامانه ای برای  تصویر برداری  رادار و ضبط پستی  بلندی ها زمین  در حافظه، نصب رادار ای پی جی ۷۶ به صورت غلاف در زیر بدنه . این رادار بر روی کورناس ۲۰۰۰ اسرائیلی(اف۴ افانتوم ارتقا یافته  در اسرائیل) نصب شده بود و توان نقشه برداری رادار از زمین را با دقت بسیار بالاتری نصب به رادار اس ۳بی به این نسخه می داد. همچنین این نسخه دارای دوربین دید حرارتی ارتقا یافت و سامانه تبادل اطلاعات  با اواکس های  نیروی دریایی و ناوهای جنگی بود ولی این برنامه نیز لغو  شد

نسخه دیگر با نام Beartrap Vikings برای مقابله با قاچاقچیان  طراحی شد که دارای یک رادار با توان کشف اهداف متحرک  زمینی  و دوربین دید حرارتی بود که این نسخه نیز تولید نشد

ایی اس -3 ای و اس3 ای

ایی اس -۳ ای و اس۳ ای

در اواخر دهه ۱۹۹۰ اس-۳ بی در خدمت مجهز به رادار ای پی  اس-۱۳۷ وی ۵ شدند که این رادار  در  نسخه بلاک ۴ پی سی ۳ اوریون نیز  نصب شده بود همچنین یک خط انتقال داده برای تبادل اطلاعات با واحدهای دیگر دریایی که این خط ارتباط داده مربوط به پروژه Outlaw Viking بود. همچنین در سال ۲۰۰۰ تمامی ناوگان مجهز به گیرنده های  ماهواره ای جی پی اس شدند و برنامه ای برای هماهنگی بمب های هدایت لیزری  نیز وجود داشت که البته عملی نشد

در نهایت در سال ۲۰۱۵ کره جنوبی اعلام کرد برای مقابله با زیر دریای های کره شمالی  ۱۴ فروند از اس۳ بی وایکینگ های ارتش امریکا را که از سال ۲۰۰۹ به صورت ذخیره قرار داشته اند را برای جایگزینی با اس۲ های بازنشسته خود به خدمت خواهد گرفت  که به عبارتی تنها کاربرد خارجی اس۳ به غیر از امریکا ، کره جنوبی خواهد بود 

همکنون اس ۳ بدون هیچ جایگزین خاصی دست کم تا سال ۲۰۲۰ در خدمت باقی خواهد ماند

در  تاریخ ۱ مه سال ۲۰۰۳ میلادی جرج بوش رئیس جمهور وقت امریکا با یک فروند اس۳ بر روی ناو هواپیما بر ابراهم لینکولن در اقیانوس ارام فرود امد و پایان نبرد در عراق  را اعلام کرد که صحنه تاریخی را با این هواپیما رقم زد

مشخصات S3A وایکینگ
تولید کننده امریکا، لاکهید
تعداد خدمه ۴ خدمه
طول و ارتفاع ۱۶٫۲۶ متر و ۶٫۹۳ متر
وزن خالی ۱۲۰۵۷ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۷۹۵ کیلومتر در ساعت
برد بیشترین برد با بیشترین سوخت ۵۱۲۵ کیلومتر.
سقف پرواز ۱۲۴۶۵ متر
موتور دو دستگاه موتور توربوفن جنرال الکتریک تی اف۳۴ جی ایی۲ (مدلی از موتور ای۱۰ تاندربولت)با توان هر یک ۹۲۷۵ پاوند بدون پس سوز
رادار دارای یک رادار جستجوی دریایی در دماغه از نموع AN/APS-116 با برد ۲۷۸ کیلومتر،دارای سامانه مکان یاب جی پی اس،غلاف هدفگیری لیزری و شناسایی
تسلیحات توان حمل ۲۲۲۰ کیلوگرک مهمات در جایگاهای داخلی و یک جایگاه زیر  هر بال ، شامل تا ۱۰ بمب ۲۲۵ کیلوگرمی،یا دو بمب ۹۰۰ کیلوگرمی،۶ بمب خوشه ای موشک های ماوریک و موشک ضد کشتی هارپون و کروز اسلم اژدرهای ضد زیر دریایی عمقی
تعداد تولید شده و قیمت ۱۸۷ فروند،قیمت ۲۷ میلیون دلار به سال ۱۹۷۴

ترجمه: عبدالحمید  تارخ

منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_S-3_Viking

0998131

1308038

27+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.