توپخانه و راکت های توپخانه ای

هویتزر کروسیدر 155 م م XM2001 Crusader

هویتزر کروسیدر 155 م م XM2001 Crusader

حمید اسماعیل پور.
ماجرا از آنجایی آغاز شد که ارتش ایالات متحده ی آمریکا نیاز به حدود 800 عراده هویتزر خودکششی جدید نسل بعدی را اعلام کرد ابتدا دولت آمریکا پیشنهاد خرید هویتزر آلمانی PzH 2000 را به ارتش ارائه کرد اما ارتش این پیشنهاد را رد کرده و اعلام نمود نیاز های آینده ی ارتش را PzH 2000 برآورده نمیکند و نیاز به یک هویتزر نسل بعدی دارند.
هویتزر نسل جدید باید بسیار بقا پذیر و تحرک پذیر میبود و قدرت بسیار بالایی در کشندگی و دقت میداشت تا جایی که ارتش اعلام کرده بود هویتزر جدید حتی‌الامکان باید توانایی خود ترمیمی داشته باشد، خلاصه کارایی حداقل دو برابر هویتزر های فعلی را باید ارائه میداد. پس نمونه ی اولیه ی هویتزر کروسیدر XM2001 Crusader که کالیبری 155 میلیمتری داشت به عنوان جایگزینی برای هویتزر M109A6 پالادین توسط جنرال داینامیکس که پیمانکار اصلی پروژه بود توسعه داده شد.
(پیام نویسنده: این کلمه یعنی کروسیدر برای ما علاقه مندان به علوم نظامی کلمه ی آشنایی است چون قبلا جنگنده ی رهگیر اف 8 کروسیدر نیروی دریایی آمریکا و تانک انگلیسی کروسیدر که در جنگ جهانی دوم برای امپراتوری بریتانیا جنگیده را با این اسم میشناسیم ، اما معنی کلمه ی کروسیدر چیست؟ معنی کروسیدر یعنی شرکت کننده در جنگ های صلیبی و این شرکت کننده در جنگ های صلیبی میتونه یه شمشیر باشه یا یه فرمانده یا یک زره یا یک سرباز خلاصه فقط خواستم یه اشاره ای کرده باشم)
کروسیدر XM2001
این سیستم توپخانه یی جدید در سال 1999 مورد آزمایش قرار گرفته و برنامه ریزی شد که کروسیدر تا سال 2008 وارد یگان های توپخانه یی ارتش آمریکا شود، اما این برنامه ی 11 میلیارد دلاری در اوایل ماه مه سال 2002 به دستور دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت متوقف شد زیرا نمونه ی اولیه دقت فوق العاده بالای نقطه زنی و سایر انتظارات سختگیرانه ی توپخانه ی ارتش آمریکا اعم از قدرت تحرک بالا را برآورده نمیکرد.
(پیام نویسنده: توجه داشته باشین که منظور از کلمه ی قدرت تحرک همون چیزی که اولین لحظه به فکر همه مون میاد که اون هم نسبت رانش موتور به وزن کل هویتزره که میشه چند اسب بخار بر تن نیست چون برای آمریکا توسعه ی یه موتور دیزلی چند هزار اسب بخاری کاری نداره ، بلکه اینجا منظور از قدرت تحرک منظور توانایی جابجایی سریع هوابرده که مثلا ارتش اعلام کرده بود که بشه با یه سی 130 هرکولس جابجاش کرد و نیازی به سی 5 گالکسی یا سی 17 گلوبمستر نباشه.)
روی هویتزر Crusader یک توپ 155 میلیمتری نصب شده است که دارای سیستم بارگیری کاملا اتوماتیک است. حداکثر سرعت آتش 10 شلیک در دقیقه است! و قادر به شلیک چند مرحله یی همزمان است.
(پیام نویسنده: دوستان منظور از شلیک چند مرحله ای همزمان اینه که کامپیوتر محاسبات بالستیک توپ برای رعایت اصل غافلگیری مسیر حرکت و مدت زمان حرکت گلوله در آسمان رو محاسبه میکنه و زمان و مکان اصابت رو به دست میاره و بعد شلیک هایی میکنه که با طی مسیر های مختلف همزمان به یک نقطه ی واحد اصابت میکنن و فرصت هر گونه واکنش رو از دشمن میگیرن مثلا بعد از برخورد اولین گلوله دشمن هشیار میشه و یا اقدام به فرار میکنه و یا خودش رو به سنگر میرسونه و پناه میگیره ، اما با این توانایی شلیک چند مرحله یی همزمان که باعث میشه در یک لحظه چندین گلوله ی توپ به محل تجمع دشمن اثابت کنه امکان هر نوع عکس العملی از دشمن گرفته میشه.)
این سوپرهویتزر می تواند تا 8 دور به یک هدف واحد شلیک چند مرحله یی همزمان انجام دهد و همچنین دارای حداکثر برد آتش بیش از 40 کیلومتر است و در مجموع 48 گلوله با خود حمل میکند. به عبارت ساده تر این هیولای جنگی یک و نیم تن مهمات را در کمتر از 5 دقیقه روی سر دشمن آوار میکند.
کل این سیستم توپخانه فقط دارای سه نفر خدمه است که این جهت در جهان کم نظیر و یا حتی بهتر بگوییم بینظیر است.
تمام این ترین هایی را که برشمردم در خاطر داشته باشید که میخواهم غافلگیرتان کنم با توانایی که هیچ هویتزری تا به امروز نداشته ولی کروسیدر این توانایی را دارد ، و آن توانایی جنگ شبکه محور است ، بله این سوپر هویتزر توانایی جنگ شبکه محور را دارد و با ناو، تانک، پهپاد، جنگنده، زیردریایی، هلیکوپتر یا سایر هویتزر های هم نوع خود از طریق ماهواره لینک میشود. به عبارتی در حالی که دو سرباز تحت سرپرستی یک گروهبان در خاورمیانه دارند از این هویتزر استفاده میکنند فرمانده کل توپخانه ی نیروی زمینی آمریکا میتواند تمام اطلاعات صحنه ی نبرد را در دفتر کنترل در واشنگتن ببیند از سرعت باد و دمای هوا گرفته تا تعداد مهمات باقی مانده در خشاب توپ. و حتی فرمانده هان حاظر در واشنگتن میتوانند این توپ را از هزاران کیلومتر دورتر نشانه گیری و شلیک کنند و این یعنی آینده ، این یعنی نبرد های آینده.

با اطمینان کامل میتوان گفت که کروسیدر در مقایسه با M109A6 پالادین دو برابر موثرتر است.
زره کروسیدر XM2001 محافظت در مقابل گلوله ی سلاح های تهاجمی و ترکش توپخانه ها را تامین می کند و همزمان دارای یک سیستم دفاع فعال بسیار پیشرفته است. و همچنین یک سیستم آتش نشان خودکار از هر گونه آتشسوزی درون هویتزر جلوگیری میکند.
این هویتزر توسط یک موتور توربین گازی جدید LV100-5 که 1500 اسب بخار قدرت تولید میکند به حرکت در می آید. دو شرکت هانیول اینترنشنال و جنرال الکتریک برای توسعه این موتور توربین گازی کوچک، سبک و ساکت با شتاب بسیار سریع انتخاب شدند.
یک هواپیمای ترابری سی 5 گالکسی میتواند سه عراده و سی 17 گلوبمستر دو عراده از این هویتزر را حمل کند.
کروسیدر با یک خودروی XM2002 پشتیبانی میشود. XM2002 می تواند تا 48 گلوله ی توپ ، خرج پرتاب و سوخت مورد نیاز هویتزر را در کمتر از 12 دقیقه در محیط جنگی و زیر آتش سنگین دشمن به کروسیدر منتقل کند. درون XM2002 می تواند از 100 تا 150 گلوله ی توپ به همراه خرج مورد نیاز و سوخت برای سه بار سوختگیری ذخیره شود.
با وجود عملکرد چشمگیرش که آن را بهترین هویتزر تاریخ کرده بود برنامه کروسیدر پایان یافت که یکی از دلایل آن افزایش وزن و عدم تحرک کافی بود. وزن کروسیدر چیزی نزدیک به دو برابر پالادین است و این یعنی چیزی در حدود 40 تن که این سیستم توپخانه یی را برای حمل و نقل شدیدا با مشکل مواجه میکند.

نمونه ی اولیه ی کروسیدر همکنون در موزه ی کانون پارک واقع در فورت ثیل در معرض دید عموم قرار داده شده است.
با این حال فن آوری های توسعه یافته برای این سیستم توپخانه یی بعدها برای تولید یک هویتزر سبک تر و بسیار پیشرفته تر با نام XM1203 NLOS-C استفاده شد.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام
    مقاله ای در مورد هوییتزری که در پایان به ان اشاره شد موجود هست؟
    در چه مرحله ای قرار دارد

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن