گرداوری:سامان عزیزی

اندک زمانی بعد از ورود به خدمت رسمی ناو ( محافظ ) جماران در سال ۱۳۸۸ ، فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر رسانه ای کردن ساخت ناوهای بیشتر از پروژه موج ( کلاس جماران ) ، خبر از وجود پروژه ای دادند که هدف آن ساخت ناوی با ابعاد و تناز بیشتر نسبت به جماران بود .

در شهریور ۱۳۹۱ و در طی بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای ارتش در نوشهر  اطلاعاتی از پروژه ای به نام ( لقمان ) منتشر شد که هدف آن ساخت ناو عملیاتی – آموزشی ( خلیج فارس ) می باشد .

5646

ماکت ناو خلیج فارس در نمایشگاه دستاوردهای ارتش در نوشهر  ، بنر پشت ماکت حاوی اطلاعاتی ( ناخوانا ) از پروژه لقمان است.

در چند سال گذشته فرماندهان نیروی دریایی ارتش  از ارائه اطلاعات بیشتر نسبت به پروژه لقمان خودداری کرده و عملا به تکرار نام این پروژه و اطلاعات اندکی ( مانند ابعاد ۲ تا ۳ برابری نسبت به جماران و احتمال استفاده از پیشرانه توربین گازی) بسنده نمودند !

تا در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ و در حاشیه هفدهمین همایش صنایع دریایی که جزیره کیش میزبان آن بود ، بخش دفاع و امنیت خبرگزاری مشرق  اطلاعات دقیق و مستندی همراه با تصویر گرافیکی جدید ( که احتمالا بیشترین شباهت را به نسخه نهایی دارد ) از پروژه لقمان بدست آورده و منتشر کرد .

415165

تصویر گرافیکی جدید از پروزه لقمان

photo532580751228788037

اطلاعات منتشر شده پروژه لقمان

مطالبی که در ادامه ارائه می دهم مبتنی بر اطلاعات منتشر شده در هفدهمین همایش صنایع دریایی کیش می باشد و تا زمان ساخت ناو احتمال تغییر برخی از آنها وجود دارد !

این نکته را قبل از ادامه مطالب اضافه کنم که درست است که این ناو دستاورد بزرگ و ارزشمندی برای کشور ما محسوب می شود ، اما در حد و اندازه نام خلیج فارس نیست !

نام خلیج فارس با توجه به اهمیت و البته حواشی که دارد باید بر روی شناوری گذاشته شود که سوگولی نیروی دریایی ایران و در جهان به عنوان یک ناو قدرتمند شناخته شده باشد تا بدین شکل از این نام پاسداری بکند !

به همین دلیل من در طول متن از نام پروژه یعنی لقمان استفاده می کنم !

به نظر من بیشترین اهمیت و ارزش لقمان ، سازه اصلی ( کاسه یا سوپراستراکچر ) آن می باشد ، چرا که می توان آن را اولین سازه شناور رزمی بزرگ دانست که در داخل کشور طراحی شده و قرار به ساخته و تکمیل آن است .

ناو هایی که تا کنون در کشور ساخته شده است بر اساس مهندسی معکوس ناوهای خارجی در خدمت نداجا بوده است ، پروژه سینا بر اساس ناوچه کلاس کمان و پروژه موج بر اساس ناو کلاس الوند ( سام ) ساخت انگلیس ساخته شده است .

ناوچه های کلاس پیکان ( پروژه سینا ) و ۲ ناو جماران و دماوند ( از پروژه موج ) عملا با نسخه های اصلی فرانسوی و انگلیسی تفاوت سازه ای ندارند ، فقط در پروژه موج ۵ که به یاد چهارمین ناو از کلاس الوند که در درگیری سال ۶۷ با امریکا در اعماق خلیج فارس جاویدان شد ، سهند نام گرفته است ( این ناو در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و انتظار می رود تا پایان امسال تکمیل و عملیاتی شود )  ،  اصلاحاتی در سازه صورت گرفته شامل تغییر تعداد بلوک از ۲۹ به ۲۰ و تغییر عرشه های بالایی به منظور کاهش سطح مقطع راداری و بهینه سازی توان ناو در جانمایی تسلیحاتی می باشد ، با این حال بنظر می رسد که سازه سهند از لحاظ طول و عرض با سازه ای کلاس الوند و ۲ ناو جماران و دماوند تفاوتی ندارد .

2016-06-12_222028 (1)

ناو جمهوری اسلامی ایران سهند

یکی از مشکلات یا بیان بهتر اصلی ترین مشکلی که در رابطه با ناوهای  پروژه موج مطرح  می شود ، ضعف کمی و کیفی این ناوها در زمینه تسلیحات می باشد که این موضوع در موضوع پدافند هوایی ( و با توجه به تجربه تلخ سال ۶۷ ) بیشتر به چشم می آید !

از دلایل این مشکل می توان به مواردی مثل عدم توانایی سازه برای حمل تسلیحات بیشتر ، حجیم بودن برخی تسلیحات به ویژه مجموعه لانچر و موشک سامانه پدافند هوایی استاندارد/ محراب ( که نسبت به حجمی که اشغال کردند برای ناوها پدافند هوایی کافی ایجاد نمی کنند )  و همینطور کمبود دانش فنی  و مشکلات مالی ( که گریبان کل کشور را گرفته ) هم اشاره کرد.

لقمان با طول ۱۵۴ متر و عرض ۱۸ متر از جماران ۶۰ متر طویل تر و ۷ متر عریض تر است که دست نیروی دریایی را برای استفاده از تسلیحات بیشتر هموار می کند ، البته قابل ذکر است که در صورت طراحی سازه به بهینه ترین حالت ممکن که در دسترس صنعت نوپای کشتی سازی ما است همراه با تامین تسلیحات کارآمد با ابعاد مناسب ، می توان انتظار یک ناو با توان مناسب را داشت .

همانطور که اعلام شده لقمان یک ناو آموزشی/ رزمی می باشد که بلطبع قرار هست تعدادی دانشجو و استاد  ( علاوه بر پرسنل اصلی که احتمالا وظایف آموزشی را هم برعهده داشته باشند ) را  برای آموزش با خود به دریا ببرد .

این تعداد نیاز به مکان استقرار برای کلاس ، استراحت ، تفریح ، تغذیه و …. هستند و تامین این مکان ها باعث فدا شدن قابلیت رزمی ناو می شود ، به همین دلیل نباید انتظار قابلیت های یک ناوشکن تمام رزمی را از آن داشت  .

انتظار اصلی باید ساخت یک ناوشکن تمام رزمی بر اساس این سازه باشد که البته تا به حال خبری در رابطه ساخت همچین نمونه ای و یا زمان ساخت آن منتشر نشده است .

این احتمال وجود دارد که نیروی دریایی تا زمان تکمیل و آماده شدن لقمان برای دریانوردی صبر نماید و سپس به سراغ ساخت نمونه تمام رزمی برود .

همانطور که در سطور بالاتر بیان کردم،  لقمان اولین تجربه کشور ما  در زمینه طراحی بومی سازه ناو محسوب می شود و با توجه تجربه کم ما در این زمینه ، عقل سلیم حکم می کند این ناو ساخته شود و سازه آن در واقعیت و به صورت عملی در دریا مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد و بعد در صورت رضایت بخش بودن عملکرد ( و اصلاح ضعف های مشخص شده ) نیروی دریایی سراغ ساخت ناوشکن تمام رزمی بر اساس این سازه برود .

البته دلیل اصلاح حتما پدیدار شدن مشکل نیست ، این اصلاحات علاوه بر تامین نیازها اعلام شده نداجا ( به خصوص مقدوراتی که برای یک ناوشکن تمام رزمی تعریف شده که با یک ناو آموزشی-رزمی تفاوت دارد ) ، می تواند ناشی از افزایش تجربه و دانش فنی بخش دریایی کشور ما هم باشد.

قابل ذکر است با توجه به فضای سیاسی و بین المللی حاکم و احتمال افزایش سطح روابط نظامی ایران با روسیه و چین ، این امکان برای ما به وجود می آید که از توان فنی این ۲ کشور (به ویژه چین با توجه به پیشرفت سریعی که در توان ناو سازی می کند ) برای بهیود و تسریع پروژه و افزایش دانش فنی کمک بگیریم ، لذا از این فرصت ( هرچقدر کوچک و اندک باشد ) باید نهایت استفاده را به ویژه برای سازه لقمان ببریم ، چرا که سازه لقمان در صورت طراحی مناسب نیازهای ما را تا ۲ دهه مرتفع کند .

ما تا به حال از لقمان ۳ طرح مشاهده کرده ایم  که شامل دو ماکت و یک طرح گرافیکی می باشد که بنظر می آید طرح گرافیکی به نسخه نهایی نزدیک تر باشد .

نسبت به ۲ ماکت ، طرح گرافیکی از پختگی بیشتری برخوردار و به طرح های روز جهان ( که مهمترین شاخص آنها سطح مقطع راداری کمتر می باشد )  نزدیک تر است و باید انتظار داشته باشیم که ناوی که ساخته می شود به این طرح گرافیکی شبیه باشد  .

با توجه به تصویر گرافیکی ، قسمت عرشه ها و روسازه نسبت به طرح ماکت ها تغییر داشته و می توان گفت که بر روی کاغذ سطح مقطع راداری این قسمت کمتر از طرح های اولیه ( ماکتها ) خواهد بود ، البته نباید انتظار رادار گریزی در حد ناوشکن های مدرن را داشته باشیم !

برای رسیدن به کمترین سطح مقطع راداری ( پنهان کاری ) نیاز به ترکیب چند عامل است مانند میزان زاویه دیواره طولی و عرضی عرشه ها ( که بنظر می اید دیواره طولی لقمان حدودا عمود هست ) و ایجاد شکست در سطح بدنه ( که در انتهای آشیانه لقمان در طرح گرافیکی از این مورد استفاده شده ) ، محل قرار گیری تسلیحات و میزان انعکاس راداری خود تسلیحات  ( که در ناوهای مدرن از مواردی مثل پوشش زاویه دار و چند ضلعی برای توپ اصلی بجای پوشش کروی سابق و استفاده گسترده در از سلول های VLC برای پرتاب موشک های ضد سطحی ، زیرسطحی و پدافند هوایی می توان نام برد ) ، استفاده از رنگ با قابلیت جذب امواج راداری ، کاهش میزان اثرات گرمایی به ویژه از خروجی پیشرانه ( دودکش ) و ……

نحوه قرار گیری سامانه های راداری ، آن برجک هرمی شکل پ ، رادار مستقر بر روی آشیانه که احتمالا نمونه پیشرفته تر رادارعصر خواهد بود ، برای ما یادآور ۲ ناوشکن فرانسوی Horizon-class و انگلیسی تایپ ۴۵ می باشد ؛ البته این تنها یک شباهات است  و نباید انتظار علمکرد مشابه را داشته باشیم !

وضعیت کشور ما در حوزه الکترونیک و اپتیک و رادار نسبتا قابل قبول و در حال پیشرفت است و برای نمونه می توان به پیشرفته های ناو دماوند نسبت به جماران اشاره کرد ، البته باید تا زمان تکمیل لقمان بیش از پیش توسعه پیدا کرده و به سطح روز جهان نزدیک تر شود  .

پد بالگرد لقمان با توجه به ابعادی که دارد ، می تواند بالگردهای سنگین سی کینگ ( که در تصویر گرافیکی از آن استفاده شده ) ، میل ۱۷۱ و حتی سی استالیون را بپذیرد .

1-24

آشیانه توان پذیرش بالگرد سی کینگ را دارد و بنظر می آید طول آن به حدی باشد که برای جا دادن این بالگرد نیاز به جمع کردن دم و ملخ دم نباشد .

اما در رابطه با تسلیحات ….

قبل از ادامه این نکته را بیان کنم که بخش های تسلیحاتی بیشترین احتمال را در تغییر و تحول تا زمان ساخت دارند ، پس موارد پائین به هیچ وجه قطعی نیستند و بر اساس تصویر گرافیکی و اطلاعات همایش دریایی کیش بیان شده است !

همانطور که در سطور بالاتر گفتم ، طرح لقمان دست نیروی دریایی را برای استفاده از تسلیحات باز می کند ، با این حال و با توجه به طرح گرفیکی ( و حتی ماکتها ) میزان تسلیحات لقمان حتی با در نظر گرفتن آموزشی و رزمی آن زیاد نیست !

به دلیل نبود تصویر از جلوی ناو نمی توان در رابطه با توپ اصلی نظر درستی داد ، ولی اولین گزینه ،  توپ ۷۶ م م فجر ۲۷ خواهد بود ، این توپ از مهندسی معکوس توپ معروف ۷۶ م م  اوتومرلا ( که یکی از پر کاربرد ترین توپ دریایی در جهان است ) ساخته شده و تا به حال بر روی  ناوهای جماران ، دماوند ، سهند و بایندر و  ناوچه های درفش و جوشن نصب شده است .

نرخ آتش ۱۲۰ گلوله در دقیقه و بیشینه برد ۱۷ کیلومتر، برد ۱۲ کیلومتر بر ضد اهداف سطحی و ۷ کیلومتر بر ضد اهداف هوایی از جمله قابلیت های فجر۲۷ است.

اما گزینه بعدی توپ ۱۱۴ م م مارک ۸ ساخت انگلیس نصب شده بر روی ناوهای کلاس الوند است و نیروی دریایی و صنایع دفاع می توانند در طی پروژه ای اقدام به مهندسی معکوس آن ( هماندد فجر ۲۷ ) بکنند  . که آخرین ورژن توپ مارک ۸ بر روی  ناوشکن پیشرفته تایپ ۴۵ انگلیس نصب است .

اما مورد بعدی موشک های ضد کشتی است که تصویر نشان می دهد حکایت موضوع کمیت همچنان باقیست ، در حالی که لقمان دیگر نباید مشکلات عنوان شده برای جماران ( که در سطور بالا ذکر شده که از یک دید بنظر می آید بر روی تعداد مویشک های ضد کشتی هم اثر منفی گذاشته )  را داشته باشد و به مانند دیگر ناوهای جهان از ۸  موشک بهره ببرد تا میزان پایداری رزمی آن افزایش پیدا کند  !

2-25

این نکته را باید ذکر کرد که ناوشکن های پیشرفته ای که در سالیان اخیر وارد خدمت شده اند ، با استفاده از سلول های عمودی و چند منظوره VLC  توان حمل و شلیک تعداد بیشتری موشک ضد کشتی را پیدا کرده اند .

در رابطه با نوع موشک به احتمال بالا از نسخه پیشرفته تر و دوربرد تر مبتنی بر توسعه پلتفرم سی ۸۰۲ نور ( که تا کنون دو نسخه قادر و قدیر از ساخته شده ) بر روی این ناو استفاده خواهد شد  .

با توجه به خبر علاقمندی ایران به خرید موشک ضد کشتی یاخونت از روسیه ، این موشکی نیز می تواند یک گزینه برای نصب بر روی لقمان باشد .

مورد بعدی سامانه دفاع نقطه‎ای است . بر این اسای و در تصویر گرافیکی ، ۲ سیستم شبیه فلانکس امریکایی  در پشت برجک هرمی شکل دیده می شود .

3-21

پیش از این بر روی چندین ماکت از جماران همچین چیزی دیده شد که البته تا به حال به واقعیت نپیوسته است ، با این حال نیروی دریایی چند ماه قبل به طور رسمی اعلام کرده است که در تلاش برای ساخت یک سیستم  cws بومی ( به طور عامیانه فلانکس بومی ) است که امیدوارم تا زمان تکمیل شدن لقمان آماده بشود .

در رابطه کمیت و کیفیت این سیستم تا زمان ارائه مشخصات بیشتر و رونمایی آن  نمی توان  اظهار نظر کرد .

اما یک مشکلی که به نظر من وجود دارد ، محل قرار گرفتن این ۲ سیستم است که نمی تواند تمامی جهت های ناو را به خوبی پوشش بدهد و  نیاز به تجدید نظر در محل قرار گیری این سیستم ها وجود دارد .

به نظر من بهترین راه نگاه به محل قرار گیری فلانکس در ناوشکن های کید کلاس ( کوروش هایی که هیچگاه به دست ما نرسید ! ) می باشد .

USS_Kidd_28DDG-99329

همانطور که مشاهده می کنید ، فلانکس پوشش دهنده سمت چپ ناوشکن ( اگر از جلو به ناو نگاه کنیم ! ) بر روی پل فرماندهی و فلانکس پوشش دهنده سمت راست روی آشیانه بالگرد قرار گرفته است .

به نظر من این چیدمان برای لقمان هم قابل استفاده است ، البته خود من معتقد به استفاده از ۴ سیستم برای بهترین پوشش از همه حهت ها هستم ، هزینه بالا خواهد رفت ، اما درصد امنیت ناو هم به بلطبع بیشتر می شود .

اما مورد بعدی لانچر های پاترویوتی است  که بر روی آشیانه و پشت رادار چرخان قرار دارد .

4-18

لانچرهایی که نشان از استفاده موشک صیاد ۲ در این ناو برای پوشش پدافند هوایی دارد که جای خوشحالی دارد و البته با توجه به خبر علاقمندی نداجا به این موشک ، انتظار آن می رفت .

متاسفانه تا به حال برد صیاد ۲ اعلام نشده ، ولی بیشتر حدس و گمان ها روی برد ۶۰-۵۰ کیلومتر الی ۱۲۰-۱۰۰ کیلومتر می باشد .

علاوه بر صیاد۲ ، موشک صیاد ۳ هم می تواند گزینه ای با برد بیشتر برای لقمان باشد ، بنظر می آید که مجموعه لانچر موشک صیاد ۲ و صیاد ۳ یکسان باشد که همین مورد امکان استفاده از آن را در لقمان به وجود می آورد .

برد صیاد ۳ هم تا کنون اعلام نشده برخی حدس و گمان ها برد این موشک را تا ۲۰۰ کیلومتر هم تخمین زده اند که در صورت صحت داشتن این تخمین و استفاده آن در لقمان ؛ این ناو توانایی درگیری با اهداف هوایی تا برد ۲۰۰ کیلومتر را خواهد داشت .

اما مشکلی وجود دارد و آن کمیت ( تعداد ) موشک ها است !

شاید ۸ موشک پدافند هوایی برای ناوهای پروژه موج ایده آل باشد ( که البته فاقد آن هستند ! ) اما برای این ناو ( حتی اگر آموزشی/رزمی باشد ) جوابگو نیست !

به نظر من این ناوشکن باید حداقل ۱۶ موشک پدافند هوایی داشته باشد تا بتواند پوشش پدافند هوایی میانبرد تا برد بلند را در حد نسبتا مناسبی تامین بکند .

برای این کار چند راه به ذهن می رسد  :

۱- ۲ مجموعه ۴ تیوبی دیگر در ادامه همین لانچر ها قرار بگیرد .

۲- لانچرها بجای قرار گرفتن در وسط سقف اشیانه به کنارها منتقل بشوند ، یعنی ۲ لانچر ( ۸ موشک ) در سمت راست و ۲ لانچر ( ۸ موشک ) دیگر در سمت چپ قرار بگیرند ، البته می شود در کنار هر کدام یک لانچر دیگر هم اضافه کرد تا تعداد موشک های هر سمت به عدد ۱۲ ( مجموعا ۲۴ موشک ) برسد .

۳- ۲ لانچر در تصویر گرافیکی در جای خودشان باقی بمانند ، دو لانچر دیگر در محل کنونی فلانکس ها ( که در سطور  بالا گفتم محل قرار گیرشان بهتراست تغییر کند ) نصب بشود ( البته آن قسمت به نظر می آید که جای کافی برای ۴ مجموعه را داشته باشد ! )

۴- اگر در جلوی ناو ، بین توپ اصلی و دیواره جلویی پل فرماندهی فضای کافی وجود داشت ، ۲ لانچر می توانند در آنجا قرار بگیرند .

۵- استفاده از موارد ۲ ، ۳ و ۴ به صورت همزمان که باعث افزایش قابل توجه توان پدافند هوایی ناو می شود ، اما ظاهر عجیبی نیز به آن می بخشد و می تواند تاثیر منفی در موضوع سطح مقطع راداری  داشته باشد!

۷- پیچیده ترین راه که نیاز به طراحی مجدد سازه و طراحی و ساخت زیر سیستم ها مربوطه دارد ( و هزینه بردار است ) ، پرتابگرهای عمودی یا vlc است ، البته با توجه اهمیت و البته پیچدگی و زمان بر بودن طراحی و ساخت  سلول های vlc  کارآمد برای ناو رزمی و مجموعه مربوط به آن بهتر از از حالا دست به کار بشویم تا زمان نهایی شدن ساخت ناوشکن تمام رزمی دارای VLC  با عملکرد قابل قبول باشیم و البته لقمان در این زمینه می تواند نقش یک بستر آزمایشی را هم ایفا کند .

متاسفانه خبری هم از سامانه ای در حد تور و یا شهاب ثاقب در طرح گرافیکی نیست و چیزی هم در اینباره گفته نشده .

اما در رابطه با پیشرانه ناو به غیر خبر استفاده از پیشرانه توربین گازی ( احتمالا ترکیب موتور دیزل و توربین گازی ) اطلاع دیگری منتشر نشده .

متاسفانه کشور ما علارغم تلاشهای در بخشهای مختلفی همچنان دچار مشکل پیشرانه و قوای محرکه است و ناوهای نظامی ساخته شده در کشور هم از این مشکل رنج برده اند که معروف ترین داستان آن تامین موتور جماران بوده .

در سالهای اخیر و در ادامه پروژه موج و به ویژه طرح ناو سهند ، بجای استفاده از ۲ موتور ۱۰ هزار اسب بخاری ، از ۴ پیشرانه RK 215 که هرکدام حدود ۵ هزار اسب بخار قدرت دارد استفاده کرده است .

این پیشرانه توسط شرک دسا تحت لیسانس مان آلمان برای لکوموتیو های راه آهن جمهوری اسلامی ایران تولید شده و وزارت دفاع به آن بنیان ۴ می گوید .

با استفاده از ۴ پیشرانه ۵ هزار اسب بخار می توان توان حرکتی ناوی در حد پروژه موج را تامین کرد ، اما پروژه لقمان نیاز به پیشرانه با قدرت بیشتری دارد که یا باید به طور کامل وارد بشود که احتمال تکرار شدن داستان جماران وجود و در صورت ساخت ناوهای بیشتر به مشکل برخواهیم خورد ( همانطور در گذشته به مشکل خوردیم ) ، یا امتیاز تولید تحت لیسانس را هماندد RK 215 بدست بیاوریم و یا خود دست به طراحی و ساخت پیشرانه بزنیم ( که با توجه به دانش فنی که تا به حال بدست آوردیم و مشکلات عدیده ای که در متالوژی داریم سخت و زمانبر خواهد بود ) .

از طرفی در صورت استفاده از موتور توربین گازی ، ۳ گزینه گفته شده در بالا برای نحوه تامین این مدل پیشرانه ها صدق می کند !

در صورت امکان بهترین گزینه برای ما بدست امتیاز تولید تحت لیسانس ، مشابه کاری که چین انجام داده است . قوای محرکه ناوهای چینی موتور های دیزل با منشا اروپایی و توربین های گازی با منشا اکراینی است که چین در طی دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی امتیاز تولید تحت لیسانس آنها را بدست اورده .

در رابطه با زمان ساخت ، در صورت تامین بودجه مورد نیاز در زمان مقرر خودش ، این زمان اعلام شده ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ خورشیدی معقول است ، ولی در صورت تامین نشدن منابع مالی و بروز مشکلات فنی که حل آنها زمان بر است ، امکان افزایش زمان ساخت وجود دارد همانطور که در پروزه های قبلی دیدیم !

در رابطه با ساخت نمونه تمام رزمی هم در جهان نمونه های غربی  ( مانند تایپ ۴۵ انگلیس) و شرقی ( خانواده تایپ ۰۵۲/۵۴ چین ) خوبی برای الگو برداری  وجود دارد که می توان نگاه یک طرح یا تکریبی از چند طرح ، به یک طرح مناسب برای یک ناوشکن تمام رزمی رسید .

در پایان امیدوارم ساخت این ناو کشور ما را در زمینه قدرت دریایی وارد مرحله جدیدی از رشد و شکوفایی بکند .

 

59+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

139 دیدگاه

  • به نظر من اگر پول بدن زیر دریایی بخرن بهتر از ناو یا ناوشکن هست شکار زیردریایی و دیدنش نصبت به ناو کار سختری هست خصوصا که ناوهای ما پشتیبانی هوایی ندارن فعلا.و سیبل متحرک هستن برای دشمن

    0
    • برای حراست از اب و گشت زنی در اب های ازاد شما ناو لازم دارید… شما برای حفظ امنیت اب که نمیتوانید با زیر دریایی عمل کنی و یا شناور های غیر ظنامی را با زیر دریایی اسکورت کنی

      0
  • میگم ناو هواپیما بر توان ساخت نداریم نیازی هم نداریم آیا نیاز به ناو بالگرد بر هم نداریم تا از سواحل و آبهای سرزمینی دفاع کنیم درضمن به چه تعداد کلاس موج نیاز داریم در شمال و جنوب

    0
  • اگر پروژه لقمان بیشتر عملیاتی(جنگی) باشد تا آموزشی و عملیاتی بشود برای پوشش  دریایی تا مدار ۱۰ درجه به چه تعداد نیاز داریم و در کشتی جنگی هم میشود از پلتفرم آن در سایر ناو های پشیبانی  و نیرو بر و……. استفاده کرد یا نه و در کلاس موج هم همین سوال را تکرار میکنم و در آخر آیا به  ناوهای بزرگتر وکوچکتر نیاز داریم که طراحی و ساخته شوند

    0
  • آیا سامانه های پدافندی ایران و موشکهای دفاع هوایی ما این امکان را دارند که از لانچرهای عمودی پرتاب بشوند تا در پروژه های آینده نیروی دریایی مورد استفاده قرار بگیرند

    0
  • درود..اولا لقمان اسم یک شخص بوده که در قران امده چه ربطی به ناو جنگی داره…همش اسم عربی میزارن مثل قاهر اف۳۱۳٫٫هر کی ندونه فکر میکنه اسم پایتخت مصر گذاشتن….اسم دیگه بزارن.دوما این سیستم تور ام یک نداره میتونستن براش بزارن چهارتا موشک صیاد بعد از شلیک دیگه چیزی نداره…به نظر من برن ناو جنگی بخرن بهتره

    1+
    • یه شوخی آقا شما که به اسم لقمان گیر میدید  به نظرتون اگه اسم اکانت آدم هیتلر باشه خوبه ! دلیل نام گذاری لقمان اینه که این پرژه و کلا این ناو آموزشی عملیاتی هست یعنی قرار دانشجویان ارتش بروند و آموزشهایشان را در آن ببینند در عین حال توان نظامی هم دارد لقمان رو همون طور که میدانیم یکی از ادبا و آموزگارن برتر تاریخ بوده اسامی مذهبی بعضیاشون کج سلقه گی هسش اما اسم مذهبی سجیل مگه بده !! اسامی مذهبی زیباترن اگه بجا و مناسب انتخاب بشوند اسامی ملی مذهبی همشون باید گزیده شده باشن و بجا تا توی ذوق نزنند

      0
  • سلام درسته که ساخت کشتی نظامی با کشتی باری و نفتکش  متفاوته ولی وقتی کشتی های نفتکش و باری با ابعاد بزرگ میسازیم مثل ایران اراک و ایران شهرکرد ایا ساخت ناوشکن های با این ابعاد و یا ناوچه های سنگین تر از کلاس موج اینقدر مشکل است که برای ساخت آنها باید چندین سال زمان بگذاریم و وقتی این کشتیهارا ساختیم با موشک های و تجهیزات ساخت داخل و سامانه های داخلی آنها را نتوانیم تجهیز کنیم ویا دلایل دیگری دارد که نمیشود بیان کرد

    0
    • با سلامکار نشد ندارد ولی با این طرح شما کشتی با اولین موشک یا اژدر سبک به کل نابود می شود. اصولا یکی از ملاک های اصلی کلاسهای مختلف شناور، مقاومت آنها در برابر مهمات های مختلف است. از این لحاظ بیشتر شبیه خودروهای زرهی است تا هواپیما. مثلا عرشه ناو هواپیما بر از فولاد بسیار مقاوم به ضخامت حدود ۱۰ سانتی متر است که حتی بمبهای سنگر کوب معمولی نیز قادر به نفوذ به آن نیستند. ساخت بدنه شناور های رزمی هم دانش طراحی خاصی می خواهد و هم متریال خاص. 

      0
      • قبول من نگفتم از همان مواد اولیه که کشتیهای تجاری با آن ساخته میشود بیاییم و کشتی جنگی درست کنیم بلکه ما اصول اولیه ومسائل تکنیکی ساخت شناورها را که داریم بیاییم با تلفیق دانش تجاری با دانش نظامی و برعکس کشتی های مورد نیازمان را بسازیم همانطورکه سایر کشورها با تلفیق تجارب به نتایج مورد نظرشان میرسند و در مورد تکنولوژیهای که هم نداریم مثل موتور شروع به کارهای تحقیقاتی و عملیاتی بکنیم

        0
      • پاسخ به sasan1346 • مرداد ۲۰, ۱۳۹۵ در ۰۹:۰۹ ………… دوست عزیز دانش روی کاغذ، آنهم اگر داشته باشیم، ۲ ریال نمی ارزد. اگر می توانستیم تا حالا ساخته بودیم گوش دنیا را هم کر شده بود که ما چه کشتی سازهای خوبی هستیم. ما تا وقتی که این توهم علامه بودن را کنار نگذاریم هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم. باید در جایی که ضعف داریم کمک بگیریم و هزینه این کمک را نیز پرداخت کنیم. این منطقی تر است تا اینکه میلیون ها دلار هزینه کنیم و آخر هم چیز مناسبی نداشته باشیم. کسی مخالف داشتن توانایی فنی نیست ولی مساله این است که به چه قیمتی.

        0
  • و یه نکته دیگه هم بگم از خرید ناوشکن آرتمیس، زمانی که دوره آموزشی تعدادی از افسران و درجه داران در کالج کالینگوود در انگلستان به اتمام رسید( که پدرم هم یکی از اون تکنیسین های فنی بود) به مدت شش ماه دیگه به جهت حضور در ناوی که بعدا آرتمیس خونده شدموندن تا در بازسازی آموزش کشتی فوق حضور داشته باشند.. نکته جالب این بود که تعریف میکرد روزی از ستاد فرماندهی اومدن و گفتنچن این کشتی باید به بهترین امکانات و جدیدترین هاش به روز آوری بشه پس لطفا تا جاییکه میکتونید تمامی تجهیزات قدیمی رو حتی در صورت سالم بودن خراب کنید تا بروز بشن…البته کلی خاطره و عکس هم از سفر دریاییشون هم هست … نکته جالب هم بعد اینکه با این کشتی به ایران رسیدن به عنوان ناو سرفرماندهی تو عملیات بازپسگیری سه جزیزه حضور داشتند…

    1+
  • با سلام، و مرسی از سایت خوبتونیادمه تو خاطراتی که پدرم تعریف میکرد، زمانی تو نیروی دریایی شاهنشاهی این بحث پدید اومد که بهتره بریم به سمت خرید ناوهواپیمابرپس از کلی حرف و استعلام از تمامی رکن ها آخرش به این نتیجه رسیدند که با داشتن جزایر تو خلیج فارس داشتن ناوهواپیمابر یک دور ریختن پول هستش

    1+
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش به نصب سیستم منحرف‌کننده موشک در ناوها اشاره کرد و اظهار داشت: این سامانه در حال حاضر بر روی تمامی ناوشکن‌ها و ناوهای موشک‌انداز از جمله ناوشکن دماوند نصب‌ شده است.دریادار سیاری خاطرنشان کرد: هر سامانه‌ای که برای جنگ پیش‌بینی می‌شود، زمانی که یک‌بار امتحان خود را با موفقیت پشت سر گذاشت بر روی مابقی ناوها نیز نصب خواهد شد. سامانه چَف نیز که به عنوان منحرف‌کننده موشک‌ها شناخته می‌شود، در همین زمره قرار دارد.چَف یا همان باریکه، پوشاله‌هایی از جنس آلومینیوم هستند که با رهاسازی آن، سطح مقطع راداری کاذب ایجاد شده و با این کار امواج تابانده شده از سوی موشک، توسط چف جذب و بازتابش داده می‌شود تا موشک، از هدف اصلی خود غافل شود.

    0
  • سلام اقای تارخ جاهایی دیدم از برتری سیستم عمو پرتاب موشک های روی کشتی گفتید. میشه دلیلشم بگید. و دوم اینکه مگه نمیشه همونایی که زاویه دارن رو عمود پرتاب کرد یعنی انقدر تکنولوژی فرق داره یا مشکله 

    1+
  • سلام آقای تارخ میشه یه توضیح در مورد رژیم حقوقی دریای خزر و اختلافات اعضا و مسائلی که بعضی اوقات مطرح میشه مثل اینکه در دوران گذشته ( منظورم دولت قبل و به صورت دادن امتیاز به روسیه ) سهم ایران از دریای خزر کاهش یافته که واقعا نمیدونم شایعست یا نه بفرمایید حداقل در کانال تلگرام اگر لطف بفرمایید و علاقمندان ایران و خودتون رو روشن بسازین

    0
    • رژیم حقوقی دریای خزر هنوز قطعی و تصویب نشده وطرفین یعنی کشور های حاشیه دریای خزر  هم برای حفظ وضع سیاسی موجود و به وجود نیامدن اختلاف فی مابین قضیه رو فعلا مسکوت گذاشتن و هر چند وقت یک بار عنوان میشه که در حاشیه فلان جلسه یاگردهمایی بهش رسیدگی میشه ولی هنوز از سطح کارشناسان به مدیران و تصمیم گیران برای امضا و توافق نهایی نرسیده.

      0
  • یک سوال با توجه به سطح تهدیدات منطقه ی خزر و زیاده خواهی های آذربایجان و ترکیه و حضور دولت اسراییلبه عنوان حامی این دو کشور فکر نمیکنید که باید دو تا سه ناوچه ی کلاس موج دیگر در دریایی خزر داشته باشیم برای دفاع ار ماهیگیران و حفظ تعادل در منطقه ما نباید در مناطقی که ضعف داریم را فقط تقویت کنیم مناطقی که هم قدر داریم باید تقویت کرد

    2+
  • یک پیشنهاد به جای اینکه خلیج فارس آموزشی و عملیاتی باشد میشود ناهای لجستیک مثل بندر عباس که هم برای اقیانوس ساخته شده و هم لجستیکی است با تغییراتی وجهه ی عملیاتی و آموزشیش  را افزایش دهیم و خلیج فارس فقط عملیاتی باشد فرضا” موشکهای دریا به دریا و یا سلاح های ضد زیر دریایی

    0
  • ساحت و راه اندازی این کشتی  با این ویژگیها آیا در تاریخ مشخصی است یا در حال حاضر جزو اولویت نیروی دریایی نیست به خاطر بودجه و ساخت پروژه موج دارای اولویت بیشتری است

    0
  • با عرض پوزش از همگی کشوری که سیاست غلتی داشته باشه در تمام زمینه ها نمی تونه کاری بزرگ در هیچ زمبنه بکنه اول نیاز به غرور و غیرت و وطن پرستی نیاز داره تا بتونه کاری بکنه ما هم هوش هم منابع هم نیرو خوبی داریم اما توانای بهرمندی و مدیریت نداریم 

    1+
  • نمیشه از موتور لوکوموتیو های ساخت روسیه درش استفاده بشه؟ خب اونها هم راه آهن گسترده ای دارن و همینطور ثبات سیاسی بیشتری از اوکراین!

    0
  • سلام با تشکر فراوان به خاطر پرداختن به طرح های داخلی آیا امکان نسب۱- موشک صیاد۴
    وباور۳۷۳ روی این ناو وجود دارد؟۲- آیا امکان نسب موشکهای خلیج فارس وهرمز وفاتح۳۱۳
    بروی این ناو وجود دارد؟۳-آیا امکان نسب موشکهای سومار ویاعلی روی این ناو وجود دارد؟۴-
    آقای شمخانی گفتن ایران سانبرن را مهندسی مکوس کرده وفرمانده نیروی دریایی از رونمایی
    موشک ضدکشتی با برد ۶۰۰کیلومتر در آینده خبر دادند آیا امکان نسب این موشک روی این
    ناو وجود دارد؟ ۵-آیا ناوهای کلاس موج ما مثل سهند سونار وسلاح ضد زیر دریایی دارند؟
    ۶- آیا امکان نسب سونار ایرانی و اژدر های ایرانی و اژدر حوت دروی این ناو وجود دارد؟
    ۷-در پایان با تشکر از صبر وتحمل شما آیا امکان نسب موشک زیر آبی سپاه بروی این ناو
    یا زیردریایی های ما وجود دارد؟

    1+
    • سلام نصب موشک بالستیک ممکنه ولی انجام نمیشه زیرا بسیار فضا گیر است و تنها روی ناو ممکنه که روی ناو هم فضا کم است و اصلا چرا فاتح، میتوان نسخه تهاجمی موشکی مانند نور ساخت،موشک سومار بزرگ است ولی یارعلی کوچکتر ولی کلا سیاسی در کشور است که ارتش هیچ سلاح هدایت شونده با بیش از صد کیلومتر نداره که از زمین و دریا بر علیه اهداف زمینی شلیک بشه ، فعلا موشک ضد کشتی جز موشک نور و خانواده‌اش روی ناوهای ایرانی وجود ندارد و برد بیش از دویست کیلومتر هم مسله کشف هم میماند شما اول باید هدف را کشف و بعد به طرف آن آتش کنید ما روی دریا امکانات کشفمان کم است،این ناو اژدر ۵۳۳ م م حمل میکند و من در موردرسونار ایرانی هم چیزی نشنیدم

      4+
  • با سلام خدمت اقای تارخ و رنو.در سایتی به این مطلب برخوردم با این موضوع که اگر بجای هشتاد فروند تامکت هزار دویست فروند فانتوم می خریدیم بهتر نبود؟(برابری هزینه)به نظر شما اگر شاه این کار رو میکرد بهتر بود یانه به فرض اینکه امریکا این تعداد رو میداد؟.با هزار دیویست فانتوم فک کنم عراق شخم می خورد .سوال دوم اگر خرید فانتوم ها بهتر یود اکنون میتوان این موضوع را اجرا کرد مثلا بجای سوخو ۳۰تعداد زیاد تری جنگده ارزان تر خرید  باز هم فرضا که اونم محاله .ممنون

    0
    • با سلامدوست گرامی پسندیده تر است که سوال مربوط به هواپیما را در بخش مربوطه مطرح کنید نه بخش کشتی. زمانی که شاه اف۱۴ خرید، اف۱۴ بهترین هواپیمای آمریکایی ها بود و تقریبا هیچ رقیبی نداشت و همزمان با ارتش آمریکا به ایران تحویل شد. هدف از خرید آن، رهگیری میگ۲۵ های شوروی بود که به مرزهای هوایی ایران مدام وارد می شدند. در بدنه نیروی هوایی قراربود اف۵ و اف۴ با اف۱۶ و احتمالا اف۱۸ جایگزین شود. اما در خصوص تهیه جنگنده های ارزان باید دانست در شرایط جنگی این جنگنده ها اصلا به کار نمی آیند. ضعیف ترین جنگنده نسل ۴ جی.اف۱۷ پاکستانی است که نزدیک به ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد در حالی که هر تیره موشک هوا به هوا در حدود ۱ میلیون دلار قیمت دارد. در صورتی که جنگنده ارزان را به جنگ هواپیماهای پیشرفته بفرستیم خرج آنها فقط یک موشک است و نه بیشتر. اگر این طرح شما مناسب بود آمریکا به جای اف۲۲ و اف۳۵ تعداد بیشتری اف۱۵،اف۱۶ و اف۱۸ به خدمت میگرفت. نکته آخر اینکه ارزان تر از سوخو۳۰ مثلا چه جنکنده ای بخریم که قابلیتهای آن را داشته باشد و تفاوت قیمتی زیادی داشته باشد؟ فکر کنم با این تقاوت قیمتی که شما مد نظر دارید فقط بشود یاک۱۳۰ خرید. که نه رادار مناسب دارد، نه سرعت کافی، نه توان حمل سلاح. برای گروه آکروبات که قرار نیست خرید کنیم.

      3+
      • سلام. به نظر بنده چون سوخو ۳۰ مشتری زیادی داره و ما حالا حالا ها باید تو صف انتظار بایستیم بهتره تعدادی میگ ۲۹ اس ام تی و سوخو ۳۴ خریداری کنیم و به دنبال خرید میگ ۳۵ به تعداد بیشتر و فراهم کردن زیرساخت برای تولید تحت امتیاز باشیم.میدونم به مقاله ربطی نداره اما معتقدم بهترین راهه.با تشکر  از زحمات جناب تارخ

        0
    • یادمه یه جایی از اقای فریدون علی مازندرانی خوندم که واقعا جالب بود برام ایشون گفتند (به مضمون) اگر قرار بود که عراق رو نابود کنیم تواناییش تو عملیات یزرگی که اوایل جنگ انجام شد بود (گمونم کمان بود اسمش) میتونستیم با بمب ناپالم عراق رو زمین گیر کنیم. تاکید میکنم نقل بهمضمون بود و مربوط به چندسال قبل

      0
      • عملیات کمان بزرگترین عملیات تاریخ نیروی هوایی بوده. کاملا هم موفقیت آمیز بود. اما از اون به بعد دیگه همچین عملیاتی انجام نشد. کسی میدونه چرا؟ حتی با نصف وسعتش هم انجام نشد که اگه میشد ضربات کاری به نیروی هوایی و زیرساخت‌های عراق وارد میکرد.

        0
        • سلام اول عملیاتهای اینچنینی هزینه بالای دارن دوم واقعا به همین راحتی هم نبود زیرا پروازهای عمقی برای ما تنها به تعداد کمی پرنده ممکن بود و با تعداد کمی پرنده نیز خسارت بزرگی به زیر ساخت عراق وارد نمیشد

          0
      • سلام من دنبال این صحبت ایشون گشتم و حس میکنم گفته بوده میتونستیم تو همین عملیات کل عراق به اتیش بکشیم. صحبت خیلی وقت پیشه که ایشون تو یه فروم نظامی جواب سوالای بچه ها رو جواب میداد ولی خوب من حس میکنم حرفشون همچین فضایی و دوراز ذهن هم نیست و کاملا هم عملیه اگر چند هواپیمای ترابری درست همراهیشون میکردن. حالا از اینا گذشته من این اینجا نقل کردم که جواب اون عزیزی رو بدم که میگفتن عراق شخم میزدیم… جدا حس میکنم اگر ایران فشار بیشتری رو شهرها در اول جنگ میگذاشت (که صحبت اقای علی مازندرانی هم موید اینه که نمیخواستن اوایل رو شهرها فشار بیارن البته اینم با مفهوم رسونده شده ) یا حتی نقاط حیاتی اقتصادی مثل پالایشگاهها و چاههای نفت و مراکزی مثل بیمارستانها و کارخانه های مواد غذایی و کلا هرچیزی که باهاش فشار اورد میشد جنگ زودتر تمام بشه باتوجه به دست برتر نیروی هوایی در اوایل جنگ ولی انگار واقعا اول نخواستن به مردمش فشار و وجهه نظام اسیب بزنن چون اول کار نظام بوده  ولی مطمینم وباور دارم که میشد عراق شخم زد.

        0
      • سلام پیداش کردم اقای علی مازندرانی درجواب کسی که گفته بود چرا شما ناپالم استفاده نکردید و…. گفته بود که:”دوست گرامی، اگر قرار بود که ما در تمام دوران جنگ اقدام مقابله به مثل مینمودیم و بطور مثال بعد از استفاده عراق از بمب شیمیائی مانیز چنین حرکتی را مینمودیم که دیگر فرقی بین ما و رژیم عراق وجود نداشت!! بمب ناپالم جزء بمبهای معمول و بقول معروف Conventional Ammunition محسوب میشود و استفاده از آن هیچگونه منعی برایما نداشت، اما نیروی هوائی به تبعیت و پیروی از مرام و مسلک و دین خود سعی داشت حتی در صحنه نبرد نیز در مقابل این دشمن رسم جوانمردای را رعایت و از به خاک و خون کشیده شدن مردم بیگناه و نا آگاه پرهیز نماید، اگر این عقیده و مرام در وجود نظامیان ایرانیوجود نداشت میتوانستیم در همان حمله ۱۴۰ فروندی روز اول مهر ۵۹ ، اغلب هواپیماهای خود را به انواع بمب های اینچنینی مسلح نمودهو هر آنچه بر سر راه بود به آتش بکشیم” پس توان شخم زدن بوده مهصوصا اوایل اما اراده و خواستش نبوده

        0
  • سلام وقتی جواب دیدگاهای دوستان رو توسط حمیــد عزیز می خونم( از جمله مبین در ۳۰ تیر) ک با منطق  کامل و در نهایت ادب و احترام داده می شود واقعا لذت بخشه برام حمید جان خیلی خیلی از شما شپاس گذارم از خدای متعال عزت و آبروی شما رو خواستارم ارادتمندتم موفق و پیروز باشید

    2+
  • سلام اقای تارخ یه در خواست داشتم اگه میشه یه مقاله با توجه به تجربیاتتون در مورد شبیه سازی جنگ احتمالی بین ایران و امریکا و متحدان دوطرف بنویسید از نظر چگونگی اغاز و ادامه جنگ میزان تلفات و مدت زمان طول کشیدن این جنگ احتمالی به نظر شما چند ماه است؟

    2+
    • منم موافقم همچنین مقایسه بین کلاه تکاوران دریایی و تیپ نوهد ارتش سرفراز این خاک چاک و صابرین سپاه اگه میشه اینارو هم با هم مقایسه کنید

      1+
  • سلام داداش گلم آقا حمید. ۱-ما به چند زیر دریایی-ناوچه-ناوشکن-لجستیک از هر کدوم نیاز داریم و خوبه از کدام کشور و کلاس باشه برای حضور در دریای سرخ و مدیترانه(کل عربستانو مصر و اسرائیل بخوابونیم)؟

    0
    • سلام والا اگر قرار باشد ماموریت فوقش در شمال اقیانوس هند خلاصه شود ما دست کم به شش ناوچه دیگر نیاز داریم و از نظر زیر دریای هم دست کم سه زیر دریایی بزرگ و البته هواپیما گشت دریایی … تنها هم از چین و روسیه قابل تهیه برای ما است ولی برلای پوشش مدیترانه ما باید ناوچه های سنگین و یا ناوشکن داشته باشیم دست کم ۱۵ تا ۱۷ ناوچه سنگین شش زیر دریا در کنار سه ناو سوخت رسان و یا حتی چهار فروند.. البته در این میان بالگرد و هواپیمای گشت دریایی هم میخواهیم

      1+
    • سلاو حایگاه فرمانده در ساختنمان ناو در بخش جلوی به طرف دماغه است…. ان برج حرمی و برامدگی ان محل قرار گیری رادار است. ان برج برای این است که رادار در قشمت بالا قرار بگیرد و البته روی ان تجهیزات ناوبری و مخابرانی نیز قرار دارد و ان برامدگی نیز رادار است

      0
  • ایران موشک ساندرن و یاخونت داره؟تو به سری از خبرها گفته شده بود سال ۲۰۰۶ چهل فروند از این دو موشک از روسیه تحویل گرفته شد…این دو تا موشک واقعاً قدرتمند هستند وجودشون برکتیه

    0
  • سلام اقای تارخ.مبلغی که ایرانی هادر سال۹۴صدقه در صندوق ها انداختند واقعا قابل توجه ریال۲,۶۸۱,۰۹۴,۹۷۲,۸۵۰بوده ولی وضعیت جامعه ما…

    4+
  • استاد دو سال پیش بود فکر کنم فرمانده نیرویی دریایی اعلام کرد توان سخت ناو هواپیما بر داریم بنظر شما این چه اندازه به واقیت نزدیک هستو اصلا جنگنده داریم بذاریم روش

    0
    • با کدام بودجه و منابع مالی؟ یا کدام تکنولوژی اصلا کو هواپیماهاش، ما همینطوری نیروی هوایی نداریم بعد بیایم روی یه ناو بالای ۶۰ تا هواپیما قرار بدیم( نصفش رو باند و عرشه و بقیه اش داخل ناو)یه مقاله خودنم همین ناو هواپیما بر دنیایی داره، دندانپزشکی!! اتاق عمل، اداره پست و…یه مستند هم دیدم یه پیچ گم شده بود کاپیتان ناو همه رو آماده باش داد همه ای پروازها لغو ، فقط بگردین پیچ رو پیدا کنید( یه موقع نره داخل موتور جت هواپیما و…)

      3+
      • میتوان به جای هواپیما بری که فرضا هاریر یا اف ۴ از روش بپرن ناوی ساخت که هلی کوپتر از روش بپره ویا پهباد نیمیتز که نمیخواهیم بسازیم بیایم مثل مصر کشتی در میسترال بخریم یا بسازیم ترکیه هم ناوی به ابعاد ۲۰۰ متری با کمک اسپانیا میسازه

        0
        • سلام برادر من ناو به این بزرگی نیاز به پوشش هوایی دارد ما سیبل متحرک بسازیم که چه شود…… این ناو زمانی موثر است که بگویم یک چتر هوایی درست حسابی داشته باشیم

          2+
    • سلام اینکه بگویم قویترین کدام است واقعا درست نیست زیرا هر کشوری محدوده عمل خود را دارد..مثلا ما در خلیج فارس و تا حدی دریایی عمان بهترین هستیم(البته پاکستان هم است) ولی در دریایی عرب و یا دریایی سرخ جایگاه جندانی نداریم

      2+
  • سلام آقای تارخ عزیز،مثل همیشه عالی ولی نکاتی بنظرم اومد ک گفتم یاداوری کنم؛ اینکه شما هیچ چیزی درباره اژدر نگفتید باوجود زیردریایی های إسرائیلی و در آینده عربستانی بنظرم باید توجهی در این خصوص بشه دوم اینکه سیستم های اپتیک(حرارتی)هم جای خالیش احساس میشه که بنظرم یکی از مهمترین مسائل هست با توجه ب قضایای رادار گریزی موشک و پهپاد های دشمن سوم اینکه بهتره به جای استفاده از موشک ضد کشتی صرف یک موشک چند منظوره با توان حمله ب أهداف زمینی استفاده بشه ک توان تهاجمی هم أضافه میکنه و چهارم اینکه اگر تمام نکات گفته شده در مقاله اجرا بشه و این ناو در تعداد بالا تولید بشه چ جایگاهی ب نیروی دریایی میده ،با تشکر از شما 

    0
    • سلام نگارنده مقاله در چند ماکت احتمالا اثری از اژدر ندیده..مسئله بعد نبرد ضد زیر دریایی چیزی فراتر از ازدر است اول سونار پیشرفته و بعد سلاح ضد زیر دریایی است …مورد بعد اینکه مقاله ای در مورد زیر دریایهای اسرائیلی اماده کرده در اینده خواهم گذاشت ین مسئله مهم است زیر دریایهای سارائیل معمولا در مناطقی که نیروی دریایی ما حضور دارند، حضور ندارند…
      فعلا بگذاریم ساخته شود ببینیم چی می شود

      3+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
    • ببخشید آقای تارخ اژدر رو میگم اونا لانچره اژدر نیست کنار آشیانه اگر نیست پس چی هستش بعد یک سوال راکت ضد زیر دریایی چیه من تا بهحال به گوشم نخورده بود میشه یکم توضیح بدیدبازهم از حوصله ای که به خرج میدهید ممنون.

      0
  • همانطور که گفته شد نام خلیج فارس برازنده این کلاس نیست همان لقمان  (اصلا”چرا لقمان نمیشود نامی پارسی انتخاب کرد و یا نام یکی از فرماندهان جنگ تحمیلی استفاده کرد مثل صیاد شیرازی ویا آبشناسان)نام مناسب تری میباشد ولی اگر هدف ساخت یک کشتی آموزشی و جنگی بهتر است ازکلاس موج استفاده کنیم و با افزایش دفاع هوایی آن نقص مربوط به دفاع هوایی را رفع کنیم و از این پروژه بیشتر برای ساخت یک ناوشکن جنگی که به مرور توسعه پیدا کند وبه روز آوری آن در دستور کار قرار بگیرد بهتر است .جانمایی فرماندهی  در کجای کشتی است چون ما در عرشه ی جلویی یک هرم میبینیم سپس دو برامدگی که یکی مربوط به بالگرد و آشیانه ی آن است  جلویی و وسطی به چه منظوری در کشتی طراحی شده اند وقتی پروژه های مشابه روسی و چینی  وحتی اروپایی و سایر می بینی یک پیوستگی در ظاهر دیده میشود که هم کاهش بازتاب سطح رادار را نشان میدهد ،و از دید من هدایت  کشتی را  ،درست است تجهیزات راداری کارایی مناسب در پدافند و افند دارد ولی نیروی انسانی و فرماندهی هم از اهمیت خاص خود برخوردارند در مورد دفاع زیر دریا و عملیات روی سطح آب هم مطلبی نمیبینم و یا من اشتباه میکنم  در مورد پیشرانه و موتور آن نمی توان از موتورهای کشتی ها تجاری استفاده کرد و یا باید مجوز از شرکت سازنده بگیریم و یک سوال آیا جهت تسریع در ساخت  از بلوکهای مجزا استفاده میشود  ویا کل پروژه در یک نقطه از صفر تا صد ساخته میشود

    2+