علوم پایهمقالات ویژه

چگونه میگ متولد شد

چگونه میگ متولد شد

مینا گلرو

پس از دسترسی بشر به دانش پرواز و اختراع هواپیما هیچ کس پیش بینی نمیکرد که پرنده نوظهور با چنین سرعتی جای پای خود را در بین دیگر تجهیزات ساخت بشر محکم و به یک ابزار همه کاره تبدیل شود

با آشکار شدن توانایی های خارق العاده این پرنده بلند پرواز و دست نیافتنی بسرعت به خدمت مقاصد نظامی در امد در واقع فرماندهان با استفاده از این پرنده قادر بودند به تمامی زوایای استقرار دشمن دست پیدا نموده و با پایین ترین ریسک پروازهای شناسایی را به انجام برسانند اهسته آهسته دایره ماموریت های هواپیماها وسیع تر شده و با استفاده از مواد منفجره سبک و پرتاب ان توسط خدمه اقدام به بمباران نیروهای دشمن نمودند و به این سان تبدیل به یک ماشین جنگی توانمند شد که قادر بود با پرواز از بالای خطوط دشمن حتی عقبه و خطوط مواسلاتی دشمن را از بین ببرد با توجه به میزان خطری که از بمباران هواپیماهای بمب افکن ایجاد میشد لزوم مقابله با چنین حملاتی سبب شد گروهی از هواپیماهامسلح به مسلسل برای مقابله با هواپیماهای مسلح به مواد منفجره شدند

جنگ جهانی اول به میدانی برای نمایش توانمندیهای هواپیماها در نقش نظامی شد به زودی هواپیماها به یک جنگ افزار بسیار موثر و توانمند تبدیل شدند که هر کشوری با در اختیار داشتن تعدادی از انها براحتی قادر به ایجاد ظرباتی مهلک و خساراتی سنگین بر دشمن خود بود و اگر تا آنزمان نبردناوها سمبل اقتدار و ابزار قدرتنمایی کشورها بودند بزودی هواپیماها این عنوان را از ان خود نموده و باعث به حاشیه رفتن نبردناوها شدند

پس از جنگ جهانی دوم کشورهای قدرتمند و صنعتی جهان که عمدتا اروپایی بودند سرمایه گذاری سنگینی بر روی صنعت هوانوردی نظامی نموده و هر کدام با توجه به زیر ساخت ها و توان صنعتی خود سعی در تولید بهترین و پیشرفته ترین و در حین حال توانا ترین هواپیماهای جنگنده نمودند

در این بین کشور اتحاد جماهیر شوروی که از قدرتهای جهانی بحساب می آمد شانه به شانه سایر رقبا سعی بر ربودن گوی سبقت از دیگر کشورهای رقیب مانند بریتانیا و ایالات متحده نموده بود

در این بین بی شک پس از جنگ دوم جهانی نام نیکلای پولیکاروف درخشان ترین چهره در صنعت هوانوردی شوروی میباشد که هواپیماهای جنگنده طراحی شده توسط وی مانند l_180 خط مقدم توان نیروی هوایی ارتش سرخ را تشکیل میداد از خصوصیات برجسته هواپیماهای طراحی شده توسط وی بهره بردن هواپیماها از موتور رادیال بود که پولیکاروف شخصا اعتقاد زیادی بر اینگونه موتور ها داشت

در سال ۱۹۳۹ فرماندهی دفاع هوای شوروی به یک هواپیمای جنگنده بلند پرواز که بتواند در بالاترین ارتفاع ممکن پرواز کند اعلام نیاز نمود

بسرعت تیم طراحی پولیکاروف دست به کار شده و در ژوئن ۱۹۳۹ کار بر روی هواپیمای جدید را به همراه دستیار خودتتیویکین آغاز نمود

پولیکاروف در توسعه هواپیمای جدید که l-200 نام داشت از طرح هواپیمای قبلی خود یعنی l-180 استفاده کردند ولی مشکل این بود که موتورهای رادیال که پولیکاروف در هواپیماهای جنگنده قبلی از ان استفاده میکرد در ارتفاع بسیار بالا کارایی مطلوبی نداشتند و از طرفی موتورهای رادیال فوق العاده حجیم و جاگیر بودند و مناسب طرح جدید که یک هواپیمای سبک و چابک شکاری جهت مقابله با بمب افکن های مهاجم و با یک موتور در دماغه بود و برای پرواز و کنترل پذیری در ارتفاع بالا جثه کوچکی داشت نبود

 بخت با پولیکاروف یار بود و موتور خطی میکولین ای-ام -۳۷ که یک موتور پرقدرت خطی بود طراحی شده بود که میتوانست نیاز هواپیمای جنگنده جدید را مرتفع سازد

و در نهایت پولیکاروف بر خلاف رویه معمول خود تصمیم به استفاده از موتور جدید گرفت

نصب موتور جدید باعث ساخت یک هواپیمای کوچک و چابک شد که پسای بسیار کمی تولید میکرد و هواپیما به راحتی به سرعت ۶۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد

تصویری از میخائیل گروویچ از نوابغ بزرگ شوروی
آرتم میگویان و ماکت میگ -۲۱ که یکی از موفقترین تولیدات کمپانی میگ و پرتیراژترین هواپیمای جنگنده در جهان است

در نوامبر سال ۱۹۳۹ هواپیما در حال طی مراحل آزمایشی خود بود که پولیکاروف مورد سوظن استالین دیکتاتور وقت شوروی قرار گرفت و در نهایت زمانیکه برای بازدید و تبادل اطلاعات با صنایع هوانوردی المان در این کشور بسر میبرد استالین وی را متهم به جاسوسی و درز اسرار نظامی شوروی نمود و علاوه بر صدور دستور دستگیری پولیکاروف اقدام به انهلال تیم طراحی وی نمودند

و در نهایت استالین به دونفر از اعضای تیم اسبق طراحی پولیکاروف که مورد اعتماد خود بودند با نامهای آرتم میگویان و میخائیل گرویچ دستور تشکیل یک دفتر طراحی و و تحقیقات با نام اختصاری OKO را صادر نمود که در واقع پایه های اولیه شرکت بزرگ هوافضای میگ شد…

و در واقع همکاری آرتم میگویان و میخاییل گروویچ سال بعد پایه گذار کمپانی میگ شد که نام کمپانی برگرفته از نام دو بنیانگذار ان است

آرتم میکویان و میخاییل گرویچ را بهتر بشناسیم

آرتم میکویان در پنجم اوت سال 1905 در روستای سنجین منطقه تومانیان ارمنستان متولد شد

برادر بزرگترش آناستا میکویان بعدها به سمت ریاست شورای محلی حزب کمونیست شوروی رسید و بسیاری از موانع را از پیش پای آرتم برداشت و راه او را برای موفقیت و پیشرفت بسیار هموار نمود زیرا در دوران سیاه دیکتاتوری استالین کسانی به مدارج بالایی از پیشرفت میرسیدند که وفاداری انها به حزب کمونیست به اثبات رسیده و مورد اعتماد دستگاه دیکتاتوری شوروی باشند او تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند و برای کار به منطقه صنعتی رستوف نقل مکان نمود و در کارخانه دینامو مشغول بکار شد در این زمان آرتم ۱۸ سالگی را پشت سر میگذاشت و در این زمان وارد ارتش شد و به آکادمی نیروی هوایی ژوکوسیکو پیوست ورود آرتم به آکادمی نیروی هوایی سبب شد که آرتم میکویان که در واقع نابغه ای بود با اجزای مختلف هواپیما آشنا و بسمت طراحی هواپیما رفت

وی پس از مدتی وارد دپارتمان طراحی هواپیماهای جدید به رهبری و ریاست پولیکاروف شد و در این دپارتمان در کنار یار آینده خود میخاییل گرویچ مشغول بکار شد در سال ۱۹۴۰ پس از سوظن استالین به پولیکاروف و تیم طراحی وی منحل و اکثر طراحان توسط دستگاه امنیتی تحت پیگرد قرار گرفتند ولی میکویان که به پشتوانه برادر قدرتمند خود توانست اعتماد و وفاداری خود را به اثبات برساند از طرف استالین مامور شد بهمراه میخائیل گرویچ کار پولیکاروف را ادامه دهند و انها دفتر طراحی OKB را تاسیس نمودند که در سال ۱۹۴۲ رسما به میگ تغییر نام داد

میخاییل یوسفیوویچ گورویچ نیز در سال ۱۸۹۳ از یک خانواده یهودی در منطقه کوروسک که به شغل شراب سازی اشتغال داشتند متولد شد وی در دوران دبستان نبوغ خارق العادن خود را به نمایش گذاشت و با نمرات درخشان خود موفق به اخذ مدال نقره نخبگی ار دبیرستان اوختریکا در خارکوف شود و پس از پس اتمام دبیرستان بلافاصله جذب دانشگاهی شد که ویژه نوابغ و نخبگان شوروی بود و تمامی افراد شاخص را از سراسر شوروی جذب میکرد و شروع به تحصیل در بخش ریاضیات کرد پس از یکسال علیرغم نمرات درخشان وی ولی بخاطر گرایشات کمونیستی وی و شرکت در فعالیتهای انقلابی علاوه بر اخراج از دانشگاه از منطقه نیز تبعید گردید

وی ناچار شد ادامه برای ادامه تحصیل به فرانسه رفته و ابتدا در مونت پلیه و سپس در تولوز به ادامه تحصیل بپردازد

مطلب جالب توجه اینکه وی در سال ۱۹۱۳ با مارسل داسو در دانشگاه سوپائرو در تولوز همکلاس بود و مدتها از دوستان بسیار صمیمی بودند مارسل داسو بعدها کمپانی عظیم داسو فرانسه را بنیان گذاشت …..

در تابستان سال ۱۹۱۴ و در اوج جنگ جهانی اول گروویچ به روسیه بازگشت و پس از جنگ داخلی روسیه و به قدرت رسیدن کمونیستها در شوروی وی ادامه تحصیل خود را در شوروی از سر گرفت و در سال ۱۹۲۵ از دانشکده هوا ، فضا فارق التحصیل شد و به عنوان مهندس وارد شرکت دولتی قدرت و گرما شد

در سال ۱۹۲۹ گروویچ برای پیشرفت در حرفه مورد علاقه خود یعنی طراحی هواپیما به مسکو رفت و وارد تیم طراحی نیکلای پولیکاروف شد در این دفتر وی برای اولین بار با یار و شریک آینده خود آرتم میکویان آشنا شد

تشکیل پایه های کمپانی میگ

پس از پیوستن ارتم میگویان و میخاییل گرویچ به تیم طراحی پولیکارف این تیم مشغول کار بر روی هواپیمای جنگنده l-200 بود ولی بر اثر برخی سوتفاهمات استالین به پولیکارف بدبین شد و دستور بازداشت وی و انحلال تیم طراحی وی را صادر نمود در این بین دو تن از مهندسان در تیم پولیکاروف از چنان سابقه درخشانی برخوردار بودند که کسی نمیتوانست بر میزان وفاداری انها به دستگاه کمونیست خرده ای بگیرد میخاییل گروویچ سالها در زمان حکومت گذشته از انقلابیون دو آتشه کمونیست بود که در سابقه وی اخراج از دانشگاه و تبعید از کشور نیز بچشم میخورد

آرتم میگویان سابقه درخشان میخاییل گروویچ رانداشت ولی برادر وی از صاحب منصبان قدرتمند حزب کمونیست بود و آنقدر قدرت داشت که قرار گرفتن اسمش در کنار ارتم برای اثبات وفاداری وی کافی بود

این دو مهندس در یک ویژگی وجه اشتراک داشتند و همین وجه اشتراک باعث شد انها مانند اهن ربا جذب یکدیگر شوند و این ویژگی این بود که هر دوی انها از نخبگان و نابغه های شوروی بودند

بهر حال پس از انحلال تیم پولیکاروف و اثبات وفاداری این دو نفر استالین به انها ماموریت داد که کار تیم پولیکاروف را دنبال کنند

ارتم میکویان و میخاییل گروویچ اقدام به تشکیل دفتر طراحی OKB نمودند که میتوان ان را اولین هسته کمپانی میگ دانست و بعدها به کمپانی میگ تغییر نام داد

تولد اولین عضو خانواده میگ

تیم آرتم و میخاییل برای شروع اقدام به ادامه و تکمیل طرح پولیکاروف یعنی هواپیمای جنگنده l-200 نمودند

این جنگنده برای نبرد در ارتفاع بالا طراحی شده بود و باید جنگنده سبک و بسیار چالاک از اب در می آمد بعلت کمبود فلزات بخش اعظمی از بال هواپیما از چوب ساخته شد ولی بدنه تماما از فلز و شاسی هواپیما فولادی بود و بالها از ساختاری با نوک گرد برخوردار بودند

و هواپیما از یک موتور خطی در دماغه بهره میبرد و جهت نصب بر روی هواپیما موتور میکولین ای -ام -۳۷ در نظر گرفته شده بود ولی چون در ان زمان موتور ای ام -۳۷ هنوز در دسترس نبود بر روی هواپیما از موتور میکولین ای – ام -۳۵ ای ( وی -۱۲ )جایگزین و بهره گرفته شد موتور دارای ۶ اگزوز و خروجی بود که برای هر یک جفت از سیلندرها یک خروجی وجود داشت که از ویژگی های بارز ان افزایش میزان رانش بود که باعث دستیابی به سرعت بیشتر و چالاکی بالاتر خصوصا در ارتفاعات بالا میشد و فضای مورد نیاز برای نشست و برخواست را کوتاه تر میکرد

 در یچه های ورودی هوای توربوشارژها در نزدیک ریشه بال بود موتور توسط روغن خنک میشد و مخزن ان زیر کابین خلبان بود

در بخش تسلیحاتی نیز جنگنده از دو مسلسل 7/62 م م و یک مسلسل سنگین ۱۲/۷ م م بهره میبرد

نتیجه برنامه هواپیمایی متعارف بود که اولین پرواز خود را در تاریخ ۵ اوریل ۱۹۴۰ و در فرودگاه خدینکا مسکو انجام داد و با نام میگ -۱ نامگذاری گردید در تاریخ ۲۴ مه اولین پیش نمونه به سرعت ۶۵۰ کیلومتر در ساعت دست یافت و توانست به ارتفاع ۶۹۰۰ متری دست پیدا نماید اگرچه سرعت و ارتفاع قابل دسترسی توانسته بود نظر نیروی هوایی را جلب کند معذالک هواپیما در چرخش ها تند و ناگهانی دچار مشکل میشد و کنترل ان برای لحظاتی از دست خلبان خارج میشد که در دومین پیش نمونه این مشکلات با تجدید نظر و اصلاح ساختار هواپیما رفع شد سومین پیش نمونه که نسخه مسلح بود مدتی از برنامه عقب افتاد زیرا تست زمینی سلاحهها مدت زیادی طول کشید

این جنگنده در پاسخ به نیاز پدافند هوایی به یک شکاری چالاک برای مقابله به بمب افکن های ارتفاع بالا بود لذا تا حد ممکن هواپیما سبک و کشیده بودپروانه موتور نیز ۳ متر قطر داشت

در ۵ اوت هواپیما موفق شد به سرعت ۶۸۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع ۷۰۰۰ متری دست پیدانماید

زمان دستیابی هواپیما به ارتفاع ۵۰۰۰ متری ۵/۱ دقیقه و تا ارتفاع ۷۰۰۰ متری را در زمان ۷/۲ دقیقه دست پیدا میکرد

سرعت هواپیما در ارتفاع پایین تر از ۲۲۰۰ متری ۵۷۹ کیلومتر درساعت ، در فاصله ۳۶۵۰ متری به بالا ۶۰۵ کیلومتر بر ساعت بود

در رقابت با l-26 و l-301 این طرح موفق به پیروزس شد و پس از انجام تست ها مختلف پروازی در ۳۱ مه ۱۹۴۰ به طرح میگویان و گروویچ مجوز تولید داده شد وحاصل اولین تلاش مشترک میگویان وگروویچ با موفقیت به اتمام رسید

پس از ورود بخدمت هواپیما نشان داد دارای نواقصی میباشد دید خلبان ناکافی بود

خصوصا دید روبه عقب که بسیار ناکافی بود جنس پلسی گلاس سایبان هواپیما از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بود در شیرجه های تند کنترل پذیری هواپیما بسیار سخت میشد و در زاویه حمله تند بعضا از دست خلبان خارج میشد و لوله های انتقال سوخت نیز دچار نشتی میشدند

موتور در زمانیکه فشار زیادی بر روی ان بود بشدت داغ میشد و بسیار بد کار میکردبنابراین پس از تولید تعداد کمی و از هواپیمای شماره ۹ به بعد شروع به  رفع نواقص نمودندنمودند و همچنین دو آویزگاه نیز زیر هر بال نصب گردید که زیر هر کدام ۱۰۰ کیلوگرم مهمات میتوانست حمل کند برای افزایش دید عقب نیز سایبان عقب با یک سایبان کشویی تعویض گردید

اطراف مخزن سوخت و اتصالات ان نیز با یک نوار لاستیکی انعطاف پذیر آب بندی گردید و ورودی هوای موتور نیز اصلاح گردید و در واقع میگ -۱ پا به عرصه گذاشت

آرامگاه میخاییل گروویچ
بنای یادبود آرتم میکویان
مجسمه آرتم میگویان در مسکو
میگ1 اولین پرنده تولید شده میگ

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن