تسلیحاتتسلیحات نیروی زمینیتسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

اوپتیک NGSW : نگاهی به سایت نشانه روی آینده ارتش آمریکا

اوپتیک NGSW : نگاهی به سایت نشانه روی آینده ارتش آمریکا

مقدمه

شرکت خانوادگی Vortex Optics واقع در ایالت ویسکانسین برای تولید اوپتیک آینده ارتش ایالات متحده انتخاب شده است. این سایت که بخشی از برنامه سلاح نسل بعد جوخه ( Next Generation Squad Weapon ) می باشد تحت نام NGSW-FC شناخته می شد که FC مخفف سیستم کنترل آتش می باشد. قرار است این قرار داد با حداقل ارزش ۲۰ میلیون دلار در طول مدت زمان ۱۰ ساله به حداکثر ۲.۷ میلیارد دلار خواهد رسید و شرکت Vortex قرار است ۲۵۰ هزار اوپتیک برای ارتش ایالات متحده تولید نماید.

ارتش ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰ میلادی به دنبال توسعه یک سلاح پیاده نظام جدید رفت تا جایگزین تفنگ سازمانی M16A2 در نیروی زمینی شود که این طرح OICW یا سلاح هدف یاب انفرادی نام داشت که طرح مشترک شرکت هکلر و کخ آلمان و الیانت تک سیستمز (ATK) آمریکا بود که این طرح با نام XM-29 مجهز به سایت اوپتیکی با توانایی بزرگنمایی شش برابر بوده و مجهز به مسافت یاب لیزری، سنسورهای محیطی و کامپیوتر بالستیک بود اما به دلیل محدودیت های آن زمان و وزن زیاد سیستم طرح در میانه دهه ۲۰۰۰ کنار گذاشته شد.

اسلحه ناکام XM-29 OICW

احساس نیاز به استفاده از سلاح و مهمات استاندارد جدید در ارتش برای پاسخ به تهدیدات به خصوص ارتش های چین و روسیه و استفاده از جدید ترین جلیقه های ضد گلوله توسط این ارتش ها و عدم کارایی مناسب مهمات ۵.۵۶ میلیمتری ناتو در نفوذ به این جلیقه ها، مناقصه NGSW در سال ۲۰۱۷ آغاز گردید تا روند جایگزینی سلاح های M4، M249 و M240 در نیروی زمینی ایالات متحده نهایی گردد. بر اساس گفته های مقامات نیروی زمینی به احتمال بسیار زیاد تا اواخر تابستان ۲۰۲۲، سلاح و مهمات جدید انتخاب خواهد شد که شرکت شهیر وینچستر نیز مامور به تولید مهمات انتخابی جدید خواهد بود.

معرفی

سایت اوپتیکی XM157 نصب شده بر روی تفنگ MK17 Mod 0

این سایت پس از پذیرش توسط ارتش آمریکا و کنار زدن رقیبش از شرکت شهیر L3Harris که تولید کننده بسیاری از ماژول های نشانه روی معروف چون AN/PEQ-15 ، طبق استاندارد نام گذاری ارتش تحت نام XM157 وارد فاز نهایی آزمایشها خواهد شد تا زمانی که سلاح این برنامه از بین اسلحه ساخت شرکت سیگ و شرکت Lonestar Future Weapons انتخاب شود.

این سایت اوپتیکی پیشرفته مجهز به یک سری از قابلیت هایی است که پیش از این در فیلم های علمی تخیلی و بازی های کامپیوتری شاهد آن بوده ایم. از جمله قابلیت های XM157 می توان به پوشش صفحه نمایش، مسافت یاب لیزری، محاسبه گر بالستیک، سنسورهای محیطی، سیستم های نشانه روی لیزری لیزر معمول و مادون قرمز ، قطب نمای دیجیتال و سیستم ارتباطی بدون سیم برای ارتباط بین نیروها می باشد که همگی به دور یک سایت اوپتیکی مجهز به اوپتیک متغیر کم مصرف ( LPVO) با توانایی بزرگنمایی ۸ برابر ساخته شده اند.

اما چه قابلیت هایی این سایت اوپتیکی دارد که آن را نسبت به دیگر سیستم های نشانه روی بی همتا می سازد این سایت اوپتیکی مجهز به رتیکل متغیر می باشد به این معنی که تیرانداز مجهز به این سایت در هر حالت فیزیکی به سمت هدف نشانه برود، رتیکل این سایت اوپتیکی به صورت هوشمند به همان سمت و متناسب با چشمان تیرانداز زاویه مناسب را می گیرد و این رتیکل بر روی صفحه نمایشگر، قرار می گیرد.

رتیکل متغير اوپتیک XM157

از دیگر ویژگی های این سایت اوپتیکی می توان به محاسبه گر بالستیک آن اشاره کرد که در صورت استفاده آن بر روی سلاح NGSW، سرباز می تواند با اهدافی در بین برد موثر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متر درگیر شود، به این صورت که سرباز پس از مشاهده هدف و با استفاده از مسافت یاب لیزری، مسافت را تا هدف تخمین زده و محاسبه گر بالستیک دست به کار شده و بر روی رتیکل به تیرانداز نشانه می دهد که چگونه به سمت هدف تیراندازی کند.

علاوه بر این ویژگی های بیان شده، رتیکل سایت اوپتیکی XM-157 متناسب با شرایط فیزیکی محیط به صورت خودکار یا توسط تیرانداز ، تغییر پذیر است و این بر اساس اندازه گیری گرما یا سرمای هوا، ارتفاع از سطح دریا، سرعت باد و جاذبه زمین انجام می شود. از دیگر ویژگی های جالب این سایت اوپتیکی می توان به انتخاب نوع رتیکل توسط تیرانداز متناسب با سلیقه اش است که با اتصال این سایت به کامپیوتر ، علاوه بر انجام تنظیمات بر اساس نیاز کاربر، می توان اطلاعات و داده های ذخیره شده در این سایت اوپتیکی را به کامپیوتر منتقل کرد.

اما برای جواب به کسانی در ارتش که این طرح را بسیار بلند پروازانه می دانسته و امکان مخالفت با آن را بسیار بالا می گرفتند، شرکت Vortex توانایی استفاده از این سایت اوپتیکی را به صورت دستی نیز قرار داده که در صورت ایجاد مشکل در بخشی از سیستم یا کل سیستم، کاربر این سایت اوپتیکی بتواند در میدان نبرد به استفاده از آن ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن