اواکس ها و هواپیماهای جنگ الکترونیک و شناسایی

اواکس EC-130V

اواکس EC-130V

محمد جواد عسگرپور
بی شک معروف ترین هواپیمای ترابری در جهان لاکهید C-130 هرکولس میباشد این هواپیما که ساخته شرکت لاکهید میباشد و در سال ۱۹۵۴ اولین پرواز خود را انجام داده و مدل هایی از آن همچنان در خدمت است این پرنده در ۵۶ نیروی هوایی جهان خدمت میکند هرکولس یک هواپیمای ترابری تاکتیکی است یعنی یک پرنده ترابری که قابلیت نشست و برخواست از باند های ناآماده رو داراست این پرنده (در نسخه c-130h ) دارای چهار موتور توربوپراپ alison T-56 میباشد و دارای برد بدون بار ۸۳۰۰ کیلومتر و با بار بردش به ۴۰۰۰ کیلومتر میرسد و قابلیت حمل ۱۰۰ نفر یا ۲۰ تن بار را داراست البته که پلت فرم هرکولس موفق ترین و پرتولید ترین پرنده ترابری در جهان است ولی در این مقاله قصد داریم یک مدل ناکام هرکولس را بررسی کنیم یعنی نسخه آواکس آن که EC-130V است قبل از توضیحات به ضرورت آواکس بپردازیم آواکس یا رادار پرنده یا هشدار دهنده زود هنگام

برای اشنایی با سی130 هرکولس اینجا را کلیک کنید
با توجه به اینکه زمین گرد است و سطح زمین قوس دارد بنابراین رادار های زمین پایه ارتفاعات پست را تا برد ۴۰ کیلومتر بیشتر پوشش نمیدهند بنابراین پرنده متخاصم میتواند تا عمق خاک کشور در ارتفاع پایین بدون دیده شدن نفوذ کند و رادار های زمین پایه اگر در اطرافشان کوه یا ناهمواری وجود داشته باشد دارای نقاط کور راداری میشوند حال برای حل این مشکل یک رادار بر روی یک هواپیما نصب میشود وهم میتواند
ارتفاعات پست را کامل پوشش دهد وهم بتواند با پرواز به مناطق مختلف چند هزار کیلومتر را اسکن و پوشش راداری کند بنابراین هیچ سیستم دفاعی بدون آواکس کامل نیست.

شرکت لاکهید بعد از اینکه دید هرکولس شهرت جهانی یافته و پرکاربرد ترین هواپیمای ترابری در جهان است پیش خود گفت چرا یک نسخه اواکس را توسعه ندهد. بدون شک سی130 امکان تبدیل شدن به یک اواکس کارامد را داشت و از این رو لاکهید نسخه ای برای این نقش توسعه داد
حال EC-130V نسخه آواکس یا هشداردهنده زودهنگام پرنده هرکولس است این پرنده اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط شرکت جنرال داینامیکس برای گارد ساحلی ایالات متحده توسعه داده شد و EC-130V ترکیبی از پلت فرم C-130H هرکولس و رادار AN/APS-125 میباشد این رادار دارای برد ۴۵۰ کبلومتر و قابلیت رهگیری ۶۵۰ هدف را داراست که در اصل متعلق به آواکس E-2C هاوک آی میباشد و سیستم هم متعلق به هاوک آی میباشد.  سیستم های نصب شده روی این نسخه هرکولس نتنها اجازه رهبری عملیات در اسمان را میداد بلکه تصاویر رادار با کمک لینک ماهواره ای به هر کجای جهان قابل ارسال بود .

این پرنده EC-130V که در اصل برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در نظر گرفته شده بود نیاز داشت تا دارای پایداری بیشتری نسبت به هاوک آی باشد و همچنین پرنده EC-130V برای عملیات های جست و جو و نجات و زیر نظر گرفتن تردد ماهیگیران و پشتیبانی از لانچ های شاتل فضایی در نظر گرفته شد در کل EC-130 با هرکولس های گارد ساحلی متفاوت بود از لحاظ ظاهر همانند دیگر آواکس ها دارای رادم بشقابی شکل در بالای هواپیما بود که در آن رادار آی پی اس ۱۲۵ قرار میگرفت و در اصل سیستم های الکترونیکی بر روی یک پلت فرم هرکولس قرار گرفته بود و در نهایت با توجه به قطعی بودجه گارد ساحلی پرنده EC-130V برای گارد دریایی لغو شد و به نیروی هوایی تحت عنوان پرنده NC-130H انتقال یافت و در نهایت ارتقا هایی دریافت کرد و مجهز به رادار AN/APS-145 شد این رادار دارای برد ۶۵۰ کیلومتر و قابلیت رهگیری ۲۴۰۰ هدف را دارا بود و در نهایت لاکهید مارتین و نیروی هوایی ایالات متحده این پروژه را ادامه و ارتقا دادند و امروزه قرار است برای این پرنده از پلت فرم C-130J سوپر هرکولس که دارای موتور های توربوپراپ جدید ساخته شرکت رولزرویس با ملخ شش پره بود این مدل که قدرتمندترین و جدیدترین نوع هرکولس است دارای ۴۰ در صد برد بیشتر و ۲۵ درصد سرعت بیشتر است دارای لرزش بدنه کمتر و قابلیت حمل بار بیشتر و دارای اویونیک و الکترونیک پیشرفته و نمایشگر های چند رنگه و چند کاره داخل کابین و سیستم ناوبری بر مبنای GPS میباشد که مجهز به رادار AN/APS-145 شده است و پرنده دارای سیستم فرماندهی هوایی تاکتیکی است که درون بدنه جای گرفته و دارای ۷ نفر خدمه و دارای سیستم ماموریت گروپ ۲ ساخته شرکت نورث روپ گرومن میباشد که از E-2C هاوک آی مشتق شده لاکهید مارتین با کمک نورث روپ گرومن و استرالیا در حال انجام این پروژه است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن