بالگرد

بالگرد تهاجمی میل28

بالگرد تهاجمی میل28

بالگرد تهاجمی میل28

در میانه دهه  1970 ارتش شوروی به  دنبال  یک بالگرد ضد زره بود. در ان زمان این ارتش  به تازگی بالگرد میل 24 را دریافت کرده بود ولی میل 24 نشان  داده بود توان ضد زره کمی دارد و علیرقم    کارایی  بالا در سرعت بالا در سرعت های کم و پرواز های ایستایی مشکلاتی را داشت . همچنین توان کم  در شب و  اب هوایی گرم مشکلاتی را ایجاد کرده بود. همچنین گذارشاتی ازامریکا در مورد توسعه بالگردی به  مراتب  پیشرفته تر از کبرا می امد . این  بالگرد که  طی برنامه ای ای اچ  در حال توسعه بود در  دهه1980 به بالگرد ای  اچ 64 اپاچی تبدیل شد.در سال 1976 شوروی تصمیم  بر ساخت بالگردی کوچکتر و چالاکتر از بالگرد میل 24 برای  رقابت با بالگرد جدید امریکایی با توان ضد زره  بالا برای مقابله با یگانهای زرهی مکانیزه ناتو شد. رقابتی  در سال 1980 بین دو شرکت طراح  بالگرد شوروی  یعنی کاموف و میل برای ساخت بالگرد جدید ایجاد شد که هر کدام  از این دو شرکت طرح خود را ارائه  کرد . شرکت  کاموف طرح وی 80 که بعدها منجر به ساخت کاموف 50 و کمپانی میل طراح میل 28 را ارائه  کرد.بین این دو طرح تفاوت های  بسیاری وجود داشت. میل دارای یک طراح عادی  با 5 پروانه و دو سرنشین  پشت سر هم  بود ولی کاموف 52 دارای  دو پروانه  روی هم مانند دیگر طراح های این کمپانی که بر خلاف هم می چرخیدند  و همچنین  دارای یک سرنشین  بود.اولین پرواز بالگرد تهاجمی میل28  به ده نوامبر سال 1982 بر  میگردد  و در سال 1989 در نمایشگاه هوایی پاریس اولین بار غرب به ان نگاهی دقیق انداخت.طی یک رقابت فشرده علیرقم پیش بودن بودن  کاموف  50 ولی به دلیل فروپاشی شوروی و مشکلات  بعد از ان این دو طرح موفقیتی برای  تولید به دست  نیاوردند  و در نهایت در سالهای بعد از سال 2000 کاموف 50 در قالب طرح کاموف 52 و میل 28 ان وارد خدمت شدند.

اولین نمایش میل 28 ای در غرب در نمایشگاه پاریس 1989
اولین نمایش میل 28 ای در غرب در نمایشگاه پاریس 1989

میل 28 بالگردی بود تهاجمی مانند اکثر بالگردهای دو سرنشینه  تهاجمی دارای  دو خدمه در پشت سر هم بود که خلبان  در کابین عقب وافسر اسلحه  در کابین جلو قرار داشت.بالگرد دارای پنچ پروانه اصلی  و چهار پروانه دم به شکل ایکس شد  بود. پروانه  های  اصلی  از جنس  مواد ترکیبی  ساخته  شده بود و تا کالیبر 30 م م مقاومت داشت  بالگرد دو موتوره و از دو موتور کیلمو تی وی 3 -117  بهره میبرد  که بر روی بالگرد میل 24 ، میل 17 و انواع بالگردهای کاموف  نصب شده است. این موتور دارای 2194 اسب بخار قدرت بود. ورود های موتور پشت سر کابین خلبان قرار داشت  هر دو دارای فیلتر گرد غبار  برای پرواز در بیابان و سامانه ضد یخ بودند. خروجی موتور  دارای  عایق گرمایی برای کاهش میزان انتشار امواج فروسرخ بود .بالگرد دارای  زره بود و هر دو خدمه در یک وان تیتانیومی با میزان مقاومت  در برابر کالیبر 20 م م بود  . کف بالگرد و شیشه  ها نیز توان مقاومت در برابر   اتش مسلسل 12.7 م را داشتند .همچنین  کابین دارای  صندلی های  با توان جذب ضربات شدید و همچنین چرخ های  با توان جذب  ضربات برای کاهش اسیب در فرود های شدید بود. میل 28 بر خلاف میل 24 دارای چرخ های ثابت بود و چرخ هایش  جمع نمی شد.بالگرد دارای سوخت داخلی 1500 لیتری و همچنین توان حمل چهار مخزن سوخت خارجی با میزان 2228 لیتر بود.

میل 28 ان در این تصویر مسلح به راکت انداز 20 لول 80 م م بی8 و راکت انداز 122 م م پنچ لول بی 13
میل 28 ان در این تصویر مسلح به راکت انداز 20 لول 80 م م بی8 و راکت انداز 122 م م پنچ لول بی 13

سلاح ثابت میل 28 توپ تک لوله 30 م م متحرک 2 ای 42 است که 300 گلوله است .توپ گلوله های 30 م م با پوکه های 165 م م شلیک میکند . این توپ با سرعت اتش  300 تا 900 گلوله بر دقیقه  همان توپی است که بر روی نفر بر زرهی   بی ام پی 2  و برخی دیگر از خودرو های زرهی شوروی و روسیه نصب شده است و برد موثر ان 2500 متر است. توپ از دو مخزن  فشنگ 150 گلوله ای دو طرف  توپ بهره می برد و میتواند انوع مهمات های اچ ایی و یا انروژی جنبشی  را برای درگیر با اهداف سبک و زرهی حمل و شلیک میکند . مهمات انرژی جنبشی شلیک شده از این توپ دارای میزان نفوذ در 55م م زره 60 درجه در 1000 متر است. توپ متحرک است و به سامانه دید حرارتی در دماغه متصل است و با چرخش ان  می چرخد. زاویه چرخش توپ 110 در جه در راستای افق و 13 درجه به بالا  و 40 درجه به پایین است.

دو بالچه حمل سلاح هر کدام شامل دو جایگاه حمل سلاح در زیر  خود ،در دو طرف بالگرد وجود دارد  . تسلیحات قابل حمل توسط میل 28 شامل  تا چهار راکت  انداز 20 لول  80 م م بی 8 که توان شلیک  انواع راکتهای ضد زره خرج گود و یا انفجار شدید  ترکش  شونده را دارد. نسخه ضد زره ان توان نفوذ تا 400 م  م زره را دارد. سلاح اصلی ضد تانک میل 28 موشک ضد تانک ای تی 9 اسپایرال 2  (با نام روسی اتکا) است. اتکا یک موشک  هدایت نیم خودکار  هدایت رادیویی  مافوق صوت  است و دارای  برد 6000 متر بوده و توان نفوذ  در 900 م م زره فولادی را دارد. این موشک  نیز دارای  دو نوع مهمات   خرج گود برای نبرد زرهی و یا  کلاهک تریموباریک برای استفاده بر ضد ساختمانها  می باشد.میل 28 می تواند در بیرون ترین جایگاه  زیر بالچه هشت موشک اتکا (16 موشک  در زیر هر دو بالچه)را حمل کند. ترکیب  رزمی سنگین میل  28  شامل 16 موشک اتکا و دو راکت  انداز بی8 است.   میل 28 توان حمل تا هشت موشک ضد تانک   قدیمیتر  ای تی 6 اشتروم را نیز دارد .

بالگرد تهاجمی میل28
ترکیب متداول و البته سنگین میل 28 ان 16 موشک اتکا و دو راکت انداز بی 8 است

به غیر از این تسلیحات  میل 28 می توان راکت غیر هدایت شونده با لانچر 4 لول 122 م م  و یا غلاف دو لول توپ 23 م م  با 250 گلوله و یا بمب 250 کیلویی و برای  دفاع از خود در زیر هر بالچه  چهار  موشک  هوا به هوا ایگلا(نسخه هوا به هوای موشک زمین  به هوای فروسرخ  سام 18 ایگلا) را حمل کند.

 میل 28 ای اولین نسخه  عملیاتی  میل 28 برای درگیر در روز طراحی شده بود. این نمونه در زیر  دماغه دارای یک  سامانه هدفگیری  برای هدفگیری  موشک  ضد تانک ای تی 6 و ای تی 9 و توپ  30 م م بود. این سامانه شامل  یک مسافت یاب لیزری، یک سامانه اپتیکی  جهت کشف و شناسایی و نشان گیری  هدف و یک دوربین  اپتیکی  با سطح نوری کم(دوربین دید شبانه)برای پرواز  در شب بود.نسخه اولیه فاقد هر گونه سامانه دید حرارتی  بود از این رو توان درگیری شبانه میل 28 بسیار  محدود و تنها به پرواز در شب محدودی  میشد تا درگیری در شب  . ولی نسخه اصلی  پر تعداد  در خدمت ارتش  روسیه میل 28 ان است. این نمونه برای  درگیری درشب ارتقا یافته و دارای یک سامانه  بزرگ اپتیک  او پی اس 28 ان  است. این سیستم در بالای توپ قرار دارد شامل  یک سامانه دید حرارتی  برای درگیر شبانه است و می توان با ان در شب موشک های ضد تانک را شلیک و هدایت  کرد و یا با توپ متحرک به هر هدفی   به صورت دید حرارتی شلیک کرد. همچنین یک سامانه جدید به شکل یک کره در زیر دماغه  نصب شده (سامانه یومز تویس 520) و برای  پرواز شبانه در ارتفاع کم نصب شده است. این دو سامانه  توان پرواز کامل و درگیر شبانه را به میل 28 ان میدهد. همچنین این مدل توان حمل رادار میلی موجی  ان او 25 را دارد که همانند رادار لانگ بو اپاچی بر روی توپی پروانه اصلی  نصب می شود.این رادار می توان یک هدف بزرگ مثل  یک پل را از 32 کیلومتر و یک تانک را از 12 کیلومتر کشف  کند. اگرچه از کم کیف عملیاتی بودن این رادار اطلاعی  در دست نیست ولی قرار است نسخه هدایت  میلی موجی موشک  ای تی 9 تا سال 2016 برای  این رادار عملیاتی شود.همچنین بالگرد دارای سامانه هدشار دهنده رادار با پوشش 360 درجه ، هشدار دهنده  فروسرخ برای هشدار در زمینه نزدیک شدن موشک، پخش کننده شرار و در نوک بالها و جیمینگ  فروسرخ است

بالگرد تهاجمی میل28
در این تصویر به خوبی سامانه هدفگیری پی اس 28 ان (با فلش ابی ) و سامانه پرواز شبانه یومز (با فلش قرمز ) را میتوان دید

خلبان در کابین دارای سه عدد نمایشگر رنگی چند کاره در  کابین عقب و سه نمایشگر در کابین جلو است و خلبان دارای سامانه اچ یو دی می باشد.

میل 28 چندین مدل مختلف دارد

میل28  نسخه پاییه که در سال 1982 اولین پرواز خود را انجام داد و در ازمونهای پرازی به کار رفت

 میل29 ای :نسخه ضد تانک و اولین نسخه تولیدی که به صورت محدود تولید شد و به مدل قبلی مشابه است و فاقد تجهیزات رزم شبانه است.

میل28ان:نسخه رزم شبانه و اصلی ترین نسخه  تولید که توسط ارتش روسیه شده مجهز  به دو سامانه دید حرارتی برای پرواز  شبانه و درگیری شبانه. این مدل مجهز به موتور قویتر تی وی 3-117-وی ام ای با توان 2500 اسب بخار است  و توان حمل تا 2300 کیلوگرم سلاح را دارد.

میل 29 ان ای:نسخه صادراتی میل 28

میل 28 یو بی: نسخه اموزش رزمی  برای اموزش خلبان با توات رزمی نمونه  میل 28 ان. در این مدل برخلاف نسخه قبلی هر دو کابین  دارای  سیستم کنترل بالگردهستند در حالی که در نسخه های قبلی  تنها خلبان توان هدایت بالگرد را داشت .

میل 28 ان ام: نسخه ارتقا یافته با شکل دماغه ای متفاوت  که رادار ناوبری داپلر حذف شده است . این نسخه  در ناحیه ایرودینامیکی و موتور ارتقا داشته و مصرف سوخت کاهش  یافته  و سرعت و برد بهبود یافته است. دارای دو دستگاه موتور VK-2500P میباشد که مصرف سوخت کمتری  و قدرت بالاتری دارد و با بهبود ملخ 13 درصد سرعتش افژایش یافته است .سیستم کنترل اتش بهبود یافته و به ان اجازه حمل و شلیک موشک ضد تانک مدرنتر خاریزنتوما نسخه وی و موشک اتکا نسخه وی که هر دو موشک هدایت میلی موجی  میباشد را میدهد که به بالگرد اجازه درگیر در شب و روز و یا هر اب هوایی را با کمک رادار میلی موجی میدهد .سامانه اپتیکی زیر دماغه بهبود یافته و میدان دید وسیعتری پیدا کرد است

میل 28 ان ام

تفاوت های دو مدل

میل28 ان ایی(NE): این نسخه در سال2018 میلادی معرفی شده که شامل سیستم ارتباطی پیشرفته با توان ارتباط و عملیات مشترک با پهپاد، توان شلیک موشک ضد تانک خاریزنتوما با برد 10 کیلومتر در دو نسخه میلی موجی و لیزری ، جمر لیزری و سامانه هشدار دهده فروسرخ نزدیکش شدن موشک بهبود  یافته است. این نسخه برای صادرات در نظر گرفته شده است 

میل28 ان ایی

ارتش روسیه در میانه دهه 1990 تعدادی میل 28 را در خدمت داشت  این تعداد  شامل  دست کم 8 نمونه بود که برای ازمایشات ساخته شده بود. این بالگرد همچون پیش نمونه ها و نسخه  های تولید محدود کاموف50 در چچن  پرواز کردند. توان کم پرواز شبانه باعث این شد که میل 28 ان توسعه  یابد.میل 28 ان در سال 1996 پرواز کرد و بعد از ارتقائات مختلف مختلف   در سال 2009 میلادی راسما این بالگرد وارد خدمت ارتش  روسیه شد. اولین سری سفارشات به سال 2007 و سفارش 50 میل 28 ان  بر میگردد که تا سال 2012 همگی تحویل این ارتش شدند. تا پایان سال 2013  در کم 65 میل 28 در خدمت ارتش روسیه قرار داشت . این ارتش 70 فروند دیگر  که شامل  تعداد زیادی  میل 28 یو بی نیز می شود   را تا سال 2017 تحویل خواهد گرفت .

همچنین الجزیره  42 فروند ، ونزوئلا 10 فروند و عراق 12 فروند  میل 28 ان را سفارش  داده اند  . میل 28 اولین تجربه جنگی خود را در عراق  بر ضد گروه  ترریستی داعش پشت سر گذاشته است و روسها نیز از این بالگرد علیه داعش و مخالفین اسد در سوریه استفاده کردند

رادار میلی موجی ان او 25 بر روی توپی پروانه اصلی
رادار میلی موجی ان او 25 بر روی توپی پروانه اصلی
میل 28 یو بی نسخه اموزشی رزمی این بالگرد در این تصویر مسلح به 8 موشک اتکا و شش موشک هوا به هوای ایگلا
میل 28 یو بی نسخه اموزشی رزمی این بالگرد در این تصویر مسلح به 8 موشک اتکا و شش موشک هوا به هوای ایگلا

در طول مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه، Mi-28N اولین  عملیات نظامی خود را در طول نبرد پالمیرا در سال 2016 انجام داد، زمانی که چندین Mi-28N از نیروهای هوافضای روسیه از  نیرو های ارتش سوریه در پیشروی آنها به سمت شهر پشتیبانی کردند.  Mi-28N های روسیه در طول پشتیبانی خود از ارتش سوریه ، چندین مواضع داعش  را با راکت های S-8 و موشک های هدایت شونده ضد تانک اتکا  هدف قرار دادند.

Mi-28N توسط روسیه در طول تهاجم سال 2022 به اوکراین مورد استفاده قرار گرفت . تایمز گزارش داد که نیروهای اوکراینی با موفقیت از سیستم پدافندی  استار استریک ساخت بریتانیا برای سرنگونی یک هلیکوپتر تهاجمی روسی Mi-28N در اوایل آوریل استفاده کردند. در 26 آوریل، لاشه یک Mi-28 توسط نیروهای اوکراینی در خارج از شهر هوستومل در منطقه کیف پیدا شد. این بالگرد احتمالاً در طول نبرد برای فرودگاه هاستومل نابود شده است.در 9 می، یک Mi-28 در شمال خارکف منهدم شد، هلیکوپتر تهاجمی با شماره ثبت RF-13654 سومین تلفات گزارش شده . در 16 می، یک Mi-28N دیگر با شماره ثبت RF-13628 در خارکف منهدم شد. در 12 ژوئن 2022، یک Mi-28N منهدم شد و لاشه آن توسط نیروهای اوکراینی به صورت ویدئویی ضبط شد، خدمه هلیکوپتر در محل سقوط جان باختند.

در 18 سپتامبر 2023، اطلاعات ارتش اوکراین مدعی شد که یک حمله به پایگاه هوایی چکالوفسکی در نزدیکی مسکو رخ داده است. در طی آن آنها ادعا کردند که روتور دم یک هلیکوپتر Mi-28N آسیب دیده است. بر اساس بیانیه ای، از آن در سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی استفاده شده بود.

عراق

مقاله بسیار تخصصی تر  در مورد میل28 را اینجا بخوانید

مشخصات

طول:17. 91 منر

ارتفاع:3.82 متر

وزن خالی:7890 کیلوگرم

موتور:دو دستگاه موتور توربوشفت کیلیمو تی وی 3 -117 با توان 2500 اسب بخار

 بیشترین سرعت:324 کیلومتر بر ساعت

برد رزمی:440 کیلومتر

برد با مخازن سوخت خارجی و بدون سلاح:1200 کیلومتر

تسلیحات: یک توپ 30 م م با 300 گلوله، تا چهار راکت انداز ای 8  ویا تا 16 موشک ضد تانک اتکا و یا هشت موشک هوا به هوای ایگلا

ترجمه:عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن