پدافند هوایی

بررسی طرح دارپا جهت نابودی اس-300

بررسی طرح دارپا جهت نابودی اس-300:

از زمان رونمایی سامانه های برد بلندی نظیر اس-300 توسط روسیه, غرب همواره به دنبال راه هایی برای مقابله با چنین سامانه هایی بوده است. هر ساله مانورهای خاصی توسط ناتو جهت مقابله با اس-300 با سامانه های موجود در یونان برگزار می شود. اس-300 با بهره بردن از موشک های برد بلند در مدل های گوناگون و همچنین سیستم های ضد اخلالگر ها می تواند بسیار برای جنگنده های غربی در نسل چهارم و حتی پنجم خطرناک باشد! از این رو دارپا طرح جدیدی برای مقابله با این سامانه ها را در نظر گرفته است.

در این طرح جنگنده ای که قصد نفوذ به یک محدوده پوششی محافظت شده توسط سام-10 را دارد توسط یک هواپیمای بزرگتر نظیر سی-130 پشتیبانی می شود. نقش این هواپیمای بزرگتر در پشت این جنگنده حمل تعداد زیادی از موشک های مخصوصی است که حمل آنها توسط یک جنگنده نسل پنجم با توجه به محفظه تسلیحات آن که بسیار محدود است ممکن نیست. از این رو با شلیک این موشک ها به سمت محدوده پوششی سام موشک ها با پخش امواج و توسط سنسورهایی که بر روی آنها تعبیه شده است به دنبال رادار لانچرهای اس-300 در منطقه می گردند و پس از پیدا کردن موقعیت این رادار عملیات اخلال بر روی آن را آغاز می کنند. لازم به ذکر است که این موشک ها توسط جنگنده کنترل می شوند و هواپیمای پشتیبانی تنها وظیفه حمل این موشک را دارد. پس از مشخص شدن مکان رادار این سامانه اطلاعات مربوطه به جنگنده و پس از آن به هواپیمای پشتیبانی ارسال شده و کار شلیک موشک های کروز ارزان قیمت در تعداد بالا آغاز می شود. موشک های کروز به سمت هدف پیش می روند و بالتبع تعدادی از آنان توسط موشک های سام در مدل های گوناگون منهدم می شوند ولی احتمال می رود که به دلیل تعداد بالا آنان موفق به انهدام رادار شده و جنگنده قادر به نفوذ به درون شبکه حفاظت شده سام باشد.

ولی باید اذعان داشت که در این طرح دارپا نارسایی هایی وجود دارد که می تواند باعث لغو طرح شود. با ورود سامانه های برد بلندتر نظر اس-400 به میدان نبرد حرکت هواپیمای پشتیبانی به بزرگی سی-130 یا نظیر آن در میدان نبرد کار راحتی نیست و ممکن است با نابودی این هواپیمای کلیدی کل طرح دچار مشکل شود. از طرفی با ورود سامانه های جدیدتری نظیر سام-22 (پانتسیر) و سری تور (ام-1 و ام-2) نابودی تمام موشک های کروز هر چند که ارزان قیمت باشند کار دشواری نیست. در این طرح ادعا شده است که موشک های سام-10 که برای انهدام موشک های کروز شلیک می شوند بسیار گران قیمت تر هستند و به هیچ عنوان نمی توان با این موشک های کروز ارزان قیمت مقابله نمود ولی امروزه با عملیاتی شدن پدافندی هایی نظیر پانتسیر در میدان نبرد حفاظت از چنین سامانه های پدافندی استراتژیکی کاملا منطقی و مقرون به صرفه به نظر می رسد.

از طرفی با بکارگیری دو یا چند رادار در منطقه می توان مشکل جدی برای انهدام رادارهای بوجود آورد و همچنین با ایجاد اخلال می توان در ردیابی مکان و موقعیت رادارها مشکل ایجاد نمود.  حضور جنگنده های دشمن در میدان نبرد نیز می تواند بلای جان جنگنده خودی باشد و آنگاه حفاظت از آن هواپیمای غول پیکر حامل ده ها موشک کروز کاری بسیار دشوار و طاقت فرسا و تقریبا ناممکن است.

 

گردآوری و تالیف: مهدی زمانی

 

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. سلام راهش اینه که آمریکا به دنبال موشک های هایپرسونیک بره تا سیستم های دفاع نزدیک نتونن اونا رو بزنن. و سیستم های بردبلند هم براشون به شدت دشوار باشه .یا از موشک های کروز با پنهان کاری بالا استفاده کنن .البته چندسالیست که مهمات توپخانه ای جدید با پیشران اسکرمجت طراحی شده اند که این مهمات نه تنها چند برابر مهمات عادی برد دارند بلکه چند برابر مهمات عادی سرعت دارند و همین سرعتشون باعث شده سیستم های دفاع نزدیک نتونن با آن ها مقابله کنن. همچنین قیمتشون به صرفه تر از موشک های کروزه و میشه به تعداد بالا از آن ها استفاده کرد.(البته فعلا بردشون به موشک های کروز نمی رسه اما دارن بردشون رو افزایش میدن )این مهمات به احتمال زیاد در آینده ای نه چندان دور جایگزین راکت ها و موشک های تاکتیکی هم بشن تازه جالبتر اونه که آمریکا خواهان توپخانه های با برد بیشتر از 1500 کیلومتر هم هست.

  2. آیا موشکهای هوا به هوای رادارگریز (مانند shadow ساخت بریتانیا که امارات هم خریده) میتوانند برای سیستمهای دفاعی همچون اس 300 و اس 400 خطری ایجاد کنند؟

    1. سلام بدون شک بسیار خط ناک هستند زیرا اصلا برای شکار سامانه های پدافندی ساخته شده اند

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن