جنگنده ها

جنگنده چند منظوره یورفایتر تایفون

جنگنده چند منظوره یورفایتر تایفون

جنگنده چند منظوره یورفایتر تایفون

در سال 1971 انگلستان کار بر روی یک برنامه برای ساخت یک جنگنده چند منظوره را اغاز کردند. این برنامه درسال 1972 پی 96 نام گرفت با ادامه کار روی طرح جدید در اواخر دهه 1970 این طرح شبیه اف18 هورنت از اب در امد . به دلیل زیاد از جمله فضای کم برای توسعه و احتمال عدم پیروزی دربازار جهانی در برابر هورنت باعث لغو این برنامه شد. در همان زمان المان غربی نیاز بسیار به یک جنگنده چند منظوره داشت . این نیاز المانها باعث پیشنهاد یک طرح مفهومی جدید از سوی انگلیسیها با بالی دلتا کانارد در قسمت جلو بود. قرار بود دارای خروجی متغییر باشد ولی این مورد لغو شد .

درسال 1979 دو شرکت ام بی بی المان و بی ای ایی انگلستان اعلام کردند که یک پروژه مشترک را برای دست یابی به یک جنگنده چند منظوره را اغاز کرده اند که ان را جنگنده اروپایی خواندند.در دسامبر سال 1979 نیز داسا فرانسه برای توسعه این طرح به دو شرکت دیگر پیوست تا طرح جنگنده اروپایی سه ملیتی شود. طی یک سال بعد فرانسه طرحی با نام ایی سی اف را ارایه کرد و انگلستان نیز دو طرح که یکی با نام پی 106 با یک موتور شبیه جنگنده گرپین و دیگری پی 110 با دو موتور . طرح دو موتوره پی 110 بر طرح پی 106 پیروز شد ولی بحث بین انگلستان و فرانسه بالا گرفت.داسا فرانسه سازنده جنگنده های مشهور میراژ خواهان رهبری کل تیم بود و انگلستان چنین چیزی را نمی خواست و همچنین بحث سر موتور جنگنده نیز بود. فرانسه بر روی موتور فرانسوی ام 88 پا فشاری میکردند و انگلستان بر روی اصلاح شده موتور ار بی 199 جنگنده تورنادو . در نهایت در سال 1982 این اتحاد شکننده فرو ریخت تا فرانسه به عنوان یک شریک بیرون بیاید و تنها یک ناظر در پروژه باشد

کنسرسیون پاناویا سازنده جنگنده تورنادو که المان و انگلستان در ان شریک بودند به سرعت طرح پی110 را توسعه داد که شامل یک جنگنده بال دلتا با کانارد در جلو و دو اسکان عمودی وی شکل و دو موتور ار بی 199 جنگنده تورنادو بود.در همان زمان ایتالیا نیز که خود جزء از کنسریون پاناویا بود به طرح جنگنده جدید پیسوت تا تعداد شریکان باز به عدد3 برگردد.

در سال 1983 پروژه با نام ایی اف ای شناخته و اسپانیا و فرانسه نیز به عنوان ناظر وارد پروژه شدند ولی در سال 1985 دوباره فرانسه پروزه را رها کرد و به دنبال طرح بومی رافال رفت و با وجود فشار بر اسپانیا برای الحاق به طرح رافال، اسپانیا  جنگنده اروپایی را انتخاب کرد

یکی از پیش نمونه های یورفایتر
یکی از پیش نمونه های یورفایتر

طرح به پیش رفت شکل کلی کمی تغییر یافت و جنگنده از دو سکان به یک سکان عمودی رسید و همچنین سال 1986 شرکت مشترک یورجت با همکاری شرکت های رولز رویس انگلستان،ام تی یو المان وفیات ایتالیا برای ساخت موتور جنگنده تاسیس شد.این سه شرکت قبل نیز برای ساخت موتور ار بی 199 جنگنده مشترک تورنادو با هم همکاری داشتند.

در سال 1990 بین شرکا در مورد انتخاب رادار جنگنده بحث پیش امد. انگلستان و اسپانیا خواهان رادار ایی سی ار 90 بودند که در ان زمان در حال توسعه بود و المان خواهان رادار ای پی جی 65 جنگنده اف18 ای و بی هورنت بود که در ان زمان با ارتقاء اف4 ایی فانتوم این ارتش ، بر روی انها نیز نصب شده بود.در نهایت انگلستان این مرحله را برد.

جنگمنده جدید که 27 مارس سال 1994 اولین پرواز خود را انجام داد و 9 سال بعد در سال 2003 میلادی رسما عملیاتی شد.قرار داد تولید در سال 1998 بسته شد که در این میان انگلستان 232 فروند، المان 180 فروند، ایتالیا 121 فروند و اسپانیا 87 فروند بود.سهم تولید نیز مشخص شد که انگلستان 37.42% ، داسا المان(با داسا فرانسه فرق دارد)29.03 % ،ایرایتالیا 19.52 % و کاسا اسپانیا 14.03% بود.

در 2 مارس سال 1998 در نمایشگاه فروانبورگ جنگنده ای جدید یورفایتر و در نسخه صادراتی تایفون نام گرفت.

یورفایتر جنگنده بسیار چالاکی است چه در سرعت فراصوت و چه زیر صوت . جنگنده دارای سامانه هدایت دیچیتال با سیم چهار کاناله است که هدایت ان را بسیار خوش دست کرده و از انجای که یورفایتر جنگنده ای بر مبنای اصل ناپایداری است نمی توان ان را بدون سیستم هدایت دیچیتال با سیم هدایت کرد.برای رفع مشکل زاویه حمله بالای در جنگنده های بال دلتا و کارایی کم در سرعت پایین و ارتفاع کم این جنگنده مجهز به کانارد شد(همچون طرح های نوینی چون گرپین و رافال).همچنین سامانه کنترل پرواز انجام مانورهای غیر مجاز و خطر ناک را برای جنگنده را جلوگیری می کند . هدایت هواپیما در مرحله اول توسط فلاپ های بال انجام میشود. از انجای که در ساخت یورفایتر الویت برتری هوایی و چالاکی بالا بود جنگنده بسیار سبک ساخته شده . در ساخت بدنه از 82% کامپوزیت استفاده شده که در نوع خود کم نظیر است.

کابین یورفایتر که دارای سامانه پیشرفته دستور به کمک فرمان صوتی خلبان است
کابین یورفایتر که دارای سامانه پیشرفته دستور به کمک فرمان صوتی خلبان است

هواپیما دارای سامانه ناوبری بر اساس جی پی اس و سامانه اینرسی است و دارای ابزار فورد در اب و هوایی بد است.دارای سامانه هشدار دهنده نزدیک شدن به زمین مشابه تورنادو است و از یک لینک 16 جهت ارتباط با دیگر سنسور های خارجی همچون رادار زمینی ، اواکسها و یا یک جنگنده دیگر است تا بتواند با انها تبادل اطلاعات کنند.

یک سامانه دفاعی یک پارچه  در یورفایتر وجود دارد که Praetorianنام داد. Praetorianیک سامانه با تجهیزات هشدار دهنده و دفاعی با توان اولویت بندی تهدیدات در هوا و زمین است.از جمله زیر مجموع سامانه Praetorianمی توان به هشدار دهنده راداری، هشدار دهنده لیزری ، هشدار دهنده فروسرخ(جهت کشف تهدید نزدیک شدن موشک به هواپیما) و پرتاب کننده شراره و پوشاله (در زیر بال) و سامانه های جنگ الکترونیک است. سامانه Praetorianخد بر اساس هشدارهای دریافتی از سامانه های نام برده تلاش در رفع خطر میکند.همچنین این جنگنده در سال 2014 به سامانه ایجاد پارازیت BriteCloud مجهز شده که توسط جنگنده در منطقه دشمن رها شده و توسط یک کابل دنبال جنگنده کشیده می شد و با ایجاد یک پارازیت خود را به اندازه یک جنگنده نشان داد و رادار دشمن را فریب میدهد

یورفایتر دارای یک کابین شیشه ای بدون هیچ نشانگر انالوگی است.دارای یک نمایشگر سربالایی( اچ یو دی) و سه نمایشگر بزرگ رنگی چند منظوره است. می توان تصاویر سامانه های اپتیکی و فروسرخ را بر روی اچ یو دی دید و همچنین دارای مکانیزمی در کابین برای فعال کرد تسلیحات و میزان جریان سوخت (روشن کردن و خاموش کردم پس سوز) با فرمان صوتی خلبان است.خلبان از یک کلاه با چشمی نمایشگر بر روی ان بهره می برد که تمامی اطلاعات صفحه اچ یو دی را برای خلبان در  جلوی چشمانش به نمایش می گذارد.دارای استیک هدایت در وسط پای خلبان است و خلبان بر روی یک صندلی صفر صفر مارتین بیکر مارک 16 سوار میشود.

یورفایتر تی 3 نسخه اموزشی دو سرنشینه رزمی که تنها تفاوتش با نسخه اصلی داشتن سوخت کمتر است
یورفایتر تی 3 نسخه اموزشی دو سرنشینه رزمی که تنها تفاوتش با نسخه اصلی داشتن سوخت کمتر است

رایانه کنترل پرواز این امکان را به خلبان می دهد که در صورت عدم توان هدایت هواپیما توسط خلبان با فشار یک دگه و یا فرمان صوتی جنگنده توسط سامانه کنترل پرواز به حال تعادل در می اید. همچنین در صورت کاهش بیش از حد سرعت و یا افزایش بیش از حد زاویه حمله سامانه کنترل پرواز جلوی از دست رفتن کنترل هواپیما را می گیرد.

سامانه فرمان صوتی کابین توسط صنایع هوا و فضای اسمیت طراحی شده که توان تشخیص صدا و فرمان خلبان را در شرایط بحرانی نیز دارد. 26 تابع برای فرامین(26 فرمان) در نظر گرفته شده است که شامل مدیریت صفحه نمایش، ارتباطات و مدیریت سیستم مختلف پروازی و جنگ افزار است.

یورفایتر از یک دستگاه رادار پالاس داپلر کاپتور بهره می برد . این رادار ایی سی ار 90 نیز خوانده می شد بر روی سی هارییر و بی ای سی111 ازمایش شد . رادار دارای  یک دیش با قطر   0.7 متری است که دایرا زاویه تحرک -60+ می باشد . رادار در باند ایکس کار میکند و قدرت خروجی ان دو برابر رادار ای پی جی 65 جنگنده اف18 ای هورنت است. رادار دارای حالات مختلفی همچون رهگیر حین کاوش ، توان روزنه ساختگی برای نقشه برداری زمین، توان کشف و رهگیری اهداف زمین و دریایی ،دارای توان تشخیصی اب و هوا و درگیری همزمان با چند هدف است

در دهه 1990 کاپتور سی نسخه نصب شده بر روی ترنج 1 تایفون که تنها توان هوا به هوا داشت . این راداری دارای برد 185 کیلومتر بر ضد یک جنگنده در ابعاد اف16 (هدفی با اندازه 3 متر مربع)میتواند 24 هدف را کشف و به 6 هدف درگیر شود. بیشترین برد این رادار بر ضد یک جنگنده 180 کیلومتر و بر ضد یک هواپیمای بزرگ به 350 کیلومتر نیز می رسد. این رادار دارای یک حال روزنه ساختگی نقشه برداری از سطح زمین با دقت یک متر است

کاپتور دی نسخه نصب شده بر روی ترنج 2 تایفون دارای سرعت پروازش بیشتر و رایانه سریعتر و توان نقشه برداری از سطح زمین با قدرت 0.3 متر.

کاپتور ایی نسخه اراهی فازی رادار یورفایتر با توان پوشش 100 درجه در دو طرف
کاپتور ایی نسخه ارایه فازی رادار یورفایتر با توان پوشش 100 درجه در دو طرف

کاپتور ایی نسخه ارایه فازی با وزن 100 کیلوگرم. این نمونه دارای دیشی با توان تحرک با کاوش الکترونیک با زاویه جستجوی 60 درجه در دو طرف است در صورت عدم حرکت ، که میتواند دیش را تا 40 درجه نیز به طرفین گرداند تا میزان پوشش به 100 درجه برسد.گفته شده این رادار دارای توان کشف یک هدف به اندازه یک جنگنده اف4 فانتوم و یا اف14 را از برد بیش از 300 کیلومتر و یا یک سوپر هورنت را از 120 کیلومتر و هدفی چون اف35 را از برد 30 کیلومتر دارد.این نمونه در سال 2014 اولین بار بر روی یورفایتر تست شد و انتظار می رود تا سال 2017 ترنج های 2 و 3 به این رادار تجهیز شوند.گفته شده برد کشف این رادار برضد یک هدف 3 متر مربعی 216 کیلومتر است)

تایفون از ترنج 1 بلوک 5 به بعد دارای سامانه کاونده تصویر ساز فروسرخ ) IRSTدر جلوی شیشه کابین خلبان است) بود که اولین بار در سال 2007 میلادی بر روی یورفایتر های ایتالیای نصب شد توان تشخیص اهداف زمینی و هوایی را دارد و کارایی ان را با غلاف لیتینگ برابر می دانند .گفته شده این کاونده با مسافت یاب لیزری خود توان نشان گذاری لیزری را نیز دارد.این سامانه می تواند اهداف هوایی را به صورت غیر فعال رهگیری کند و یا اهداف زمینی و دریایی را به خلبان نشان دهد.این سامانه را می توان به دلیل دارا بود توان دید حرارتی در شب به عنوان یک سامانه ناوبری شبانه استفاده کرد. این سامانه میتواند یک هدف را از پشت از برد 90 و از روبرو در برد 50 کیلومتری کشف کند(برد 160 و 93 کیلومتر نیز در مورد این سامانه  گذارش شده است).این سیستم میتواند تا 150 در چپ و راست و تا 60 درجه به طرف بالا و پایین را جستجو کند

تصاویر این سامانه بر روی اچ یو دی و یا کلاه خلبان قابل دیدن است.این سامانه میتواند تا 200 هدف را به صورت غیر فعال رهگیری کند.

تصویر حالت های مختلف تصویر برداری کاونده تصویر ساز فروسرخ جنگنده تایفون
تصویر حالت های مختلف تصویر برداری کاونده تصویر ساز فروسرخ جنگنده تایفون

همچنین یورفایتر دارای سامانه مدیریت اطلاعات AIS است که وظیفه مدیریت حجم وسیعی از اطلاعات است که از سنسورهای مختلف از رادار گرفته تا هشدار دهنده های مختلف و حتی منابع خارجی مثل رادار های زمینی ویا یک اواکس را بر عهده دارد. این مدیریت به این شکل است که اطلاعات جمع اوری شده دست بندی شده ،اولویت بندی شده و در زمان مناسب در اختیار  خلبان قرار می گیرد

طرفی برای اینده یورفایتر. تجهیز ان به دو مخزن سوخت تطبیقی
طرفی برای اینده یورفایتر. تجهیز ان به دو مخزن سوخت تطبیقی

یورفایتر همچون رافال اگرچه در مرحله اول یک جنگنده استیلز نبودند ولی تلاش بسیاری برای کاهش امواج راداری خود داشتند. برای نمونه تلاش در خفه کردن امواج راداری وارد شده به ورودی هوا برای کاهش امواج بازگشتی در هنگام برخورد به تیغه های فن موتور، استفاده از مواد جذاب امواج رادار در بخش های چون لبه بال ، لبه ورودی هوا و سکان عمودی. گفته شده که سطح امواج برگشتی تایفون یک چهارم رافال است.سطح مقطعی تایفون در برخی منابع 0.5 متر مربع ذکر شده است که در مقام قیاس سطح مقطعی اف16 سی عدد 2 متر مربع و سطح مقطعی اف14 عدد 15 متر مربع ذکر شده است .

یورفایتر از دو دستگاه موتور ایی جی 200 ساخت کنسریون یورجت بهره میبرد . این موتور های توربوفن دارای رانش 13490 پاوند بدون پس سوز و 20230 هزار پوند با پس سوز است. همکنون نسخه با خروجی متغییر این موتور نیز در مرحله طراحی است. یورفایتر با این موتور توان ابرگروز(رسیدن به سرعت صوت بدون استفاده از پس سوز) را دارد. یورفایتر توان رسیدن به سرعت 1.1 ماخ بدون پس سوز  مسلح به شش موشک هوا به هوا را دارد و یا  رسیدن به سرعت 1.5 ماخ بدون سلاح را دارد . برد انتقالی این جنگنده با سه مخزن سوخت خارجی 3790 کیلومتر است و شعاع رزمی ان با چهار تن سلاح و سه مخزن سوخت خارجی در ارتفاع کم 700 کیلومتر و در ارتفاع بالا بیش از 1300 کیلومتر است .

یورفایتر  یک جنگنده چند منظوره است و برای ایفای نقش خود تسلیحات و تجهیزات متنوعی را حمل میکند. اگرچه نسخه که امروزه در خدمت است توان حمل تسلیحاتی متنوعی را دارد ولی این توان در یورفایتر به تدریج به وجود امد . دست کم از سال 2004 تا 2007 تایفون در نسخه اولیه ترنج 1 تنها توان حمل تسلیحات هوا به هوا مانند امرام و سایندوندر را داشت تا اینکه با ورود به خدمت ترنج 1 بلوک5 توان هوا به زمین نیز کسب کرد. ولی در ترج 2 بلوک 10 بود که از سال2011 توان حمل تسلیحات هوا به زمین هدایت شونده لیزری و ماهواره ی و موشک ضد رادار را کسب کرد و در بلوک 15 ترنج 2 حتی توان حمل موشک های کروز را در سال 2013 پیدا کرد .

در این تصویر بر روی دماغه به خوبی سامانه کاونده تصویر بردار فروسرخ در جلوی شیشه کابین خلبان مشخص است
در این تصویر بر روی دماغه به خوبی سامانه کاونده تصویر بردار فروسرخ در جلوی شیشه کابین خلبان مشخص است

سلاح ثابت یورفایتر توپ 27 م م داخلی موزه بی کا 27 با توان اتش 1000 تا 1700 گلوله بر دقیقه است. این توپ که بر روی تورنادو نیز نصب شد و دارای 150 گلوله در خشاب خود است.

جنگنده دارای 13 جایگاه جنگ افزاری شامل چهار عدد زیر هر بال و 5 عدد زیر بدنه است و میتواند7.5 تن سلاح را با خود حمل کند.این تسلیحات شامل تا هشت موشک هوا به هوای سایندوندر نسخه ال و ام و یا موشک اسرام است . موشک سایندوندر در مرحله اولین موشک فروسرخ تایفون بود ولی طی دو سال گذشته موشک اسرام با کاونده تصویر ساز فروسرخ و توان شلیک در زاویه 360 درجه و حتی شلیک قبل از قفل روی هدف ، جایگزین سایندوندر شده است، همچنین می تواند همانند ساندوندر و یا اسرام موشک تصویر ساز فروسرخ  IRIS را نیز با کارای مشابه موشک اسرام ولی با برد بیشتر را حمل کند. همچنین اولین موشک رادار فعال یورفایتر موشک امریکای امرام بود ولی با ورود موشک میتئور با برد بیش از 100 تا 200کیلومتر (بر اساس منابع مختلف)به زودی جای امرام را خواهد گرفت. میتئور به غیر از برد بیشتر دارای توان نبرد شبکه محور و هدایت نیم راه توسط منابع خارجی است .می تواند تا چهار بمب هدایت لیزری جی بی یو 10 ویا 6 بمب هدایت لیزری جی بی یو 16 ویا تا چهار بمب هدایت لیزری جی بی یو 24 ویا شش بمب هدایت لیزری و ماهواره ای پیویی 4 ویا سری بمب های هدایت ماهواره ای جی دم را به عنوان بمب های هدایت شونده حمل کند.از موشک های قابل حمل توسط تایفون می توان تا چهار موشک کروز هدایت ماهواره ای تاروس با برد 500 کیلومتر و یا تا چهار استروم شادو با برد 500 کیلومتر و یا تا شش موشک ضد رادار هارم و الارم ویا تا شش موشک ضد کشتی هارپون و یا تا 18 موشک هوا به زمین بریمستون . موشک بریمستون با رادار خود سطح زمین را اسکن کرده و اسکن را با الگوهای موجود در حافظه خود مطابقت می دهد.اگر این تصاویر رادار مانند تانک، نفربر ، توپ خانه و یا قایق های مسلح و.. باشد به انها یورش می برد. بریمستون دارای یک خط ارتباطی است که اگر چندین تیره از انها ر ا به طرف چند هدف شلیک شوند همزمان به یک هدف دو موشک حمله نمی کنند.

همچنین یورفایتر می تواند تا سه مخزن سوخت خارجی 1500 لیتری  مجهز است و دارای لوله سوختگیری هوایی جمع شونده در سمت راست در  زیر و کنار کابین خلبان  است .

موشک میتئور نصب شده در کناره ورودی هوا . میتئور دست بلند یورفایتر در نبرد برد بلند است
موشک میتئور نصب شده در کناره ورودی هوا . میتئور دست بلند یورفایتر در نبرد برد بلند است

همچنین یورفایتر توان حمل غلاف نشان گذار لیزری و ناوبری شبانه اسرائیلی لیتینیگ 3 را حمل کند. لیتینگ 3 دارای  توان نمایش تصویر به صورت رنگی و با انداز بزرگتر  و همچنین توان تشخیص  هدف از فاصله 30 کیلومتری است و میتواند تصاویر را با کمک یک خط انتقال داده به مرکز فرمانده ای ارسال کند و غلاف های مختلف جنگ الکترونیک را در خارج بدنه دارد

عملکرد تایفون در مقابل جنگند های چون اف22/ اف35 رافال و سوخوی35 همواره مورد بحث بوده است.ولی چیزی که در مورد تایفون صادق است هدایت پذیری و خوش دستی فوق العاده است  به صورتی که حتی فرمانده نیروی هوایی وقت امریکا جان بلوز درسال 2005 از این خوش دستی و هدایت پذیری بالا صحبت کرد حتی ان را بهتر از اف22 در این زمینه خواند. همچنین رادار قدرتمند کاپتور و موشک میئور برای هر رقیب خطر ناک است. البته در رزم هوایی تایفون جنگنده قابل تری دست کم نسبت به رافال است ولی رافال در عملیات تهاجمی به دلیل  برد و توان حمل تسلیحات بیشتر برتری خود را دارد که به تفکر پشت سر ان در زمان طراحی بر می گردد. تایفون با دارا بود رانش به وزن 1.15 دارای چالاکی و سرعت اوجگیری بسیار بالای است به صورت که ان را باید از چالاکترین جنگنده های موجود دانست (ولی نه چالاکترین)

تصویری از لود 6 بمب هدایت لیزری جی بی یو 16
تصویری از لود 6 بمب هدایت لیزری جی بی یو 16

اولین سری تایفون را درسال 2003 در المان به خدمت گرفت شد و سری دوم را اسپانیا .ایتالیا در سال 2005 میلادی یورفایتر را عملیاتی کرد و در همان سال نیز انگلستان این جنگنده را به خدمت . در مرحله اول نسخه ترنج بلوک 1و بلوک 2توسط این کشورها تحویل گرفته شد که تنها توان هوا به هوا داشت ، بعد از ان نسخه ترنج یک بلوک 5 با توان هوا به زمین محدود و سامانه کاونده فروسرخ تحویل شد و مدل های قبلی به این نمونه ارتقا یافتند .بعد از ان ترنج 2و در نهایت ترنج3 ای که کامل ترین نسخه تایفون است و توان کامل در انجام انواع عملیات ها را دارد. چهار کشور شریک پروژه اگرچه برنامه ریزی برای دریافت تعداد زیادی یورفایتر را انجام داده ولی مشکلات اقتصادی در نهایت باعث کاهش تعداد سفارشات شد.تاکنون انگلستان 160 فروند تایفون را سفارش داده که 115 فروند انها تا پایان سال 2013 تحویل شده بود. تایفون با ورود به خدمت ارتش انگلستان جایگزین تورنادو اف3(نسخه شکاری تورنادو) و جگوار شد و این دو جنگنده از خدمت خارج شدند . تورنادو در ارتش انگلستان بر علیه ارتش غزافی در سال 2011 با بمب های جی بی یو 16 و موشک بریمستون به کار رفت، المان 143 فروند سفارش داده که تا پایان سال 2013 در مجموع 112 فروند را تحویل گرفته است. ورود به خدمت تایفون باعث خروج از خدمت فانتوم های ارتقاء یافته المانی از خدمت در سال 2103 شد.ایتالیا نیز 96 فروند یورفایتر سفارش داده است که تا پایان سال 2013 در مجموع 71 فروند از انها را تحویل گرفته است.یورفایتر های  ایتالیا نیز در عملیات بر ضد غزافی شرکت داشتند ، اسپانیا 73 فروند سفارش داده که تا پایان سال 2013 توانسته 53 فروند را تحویل بگیرد که گفته میشد در پی بحران مالی این کشور تصمیم به فروش تعدادی از انها را به صورت دست دوم را دارد.

یورفایتر المانی و دو موشک کروز تاروس .نسخه انگلیسی به جای تاروس ، موشک اشتروم شادو حمل می کند
یورفایتر المانی و دو موشک کروز تاروس .نسخه انگلیسی به جای تاروس ، موشک اشتروم شادو حمل می کند

یورفایتر تا کنون سه مشتری خارجی داشته که اولن انها  اتریش بود که در مرحله نخست تصمیم به سفارش 18 فروند تایفون را داشت ولی در نهایت 15 فروند ترنج 2 را در سال 2007 سفارش داد که همگی تحویل شده اند. عربستان دیگر مشتری تایفون است که در سال 2006 سفارش خرید 72 تایفون را داده است . این کشور قرار بود 24 فروند ترنج 2 را مستقیم تحویل بگیرد و 48 فروند را در داخل از نوع ترنج 3 تولید کنید ولی به دلایلی در نهایت تصمیم به تحویل مستقیم  تمامی جنگنده ها از انگلستان شد.تا میانه سال 2011 تمامی 24 ترنج 2 تحویل عربستان شده بود که شامل 18 فروند نسخه تک و 6 فروند نسخه دو سرنشینه بود.تا پایان سال 2013 عربستان 32 فروند از 72 فروند تایفون خود را دریافت کرده است مشتری بعدی تایفون  عمان بوده است که در سال 2012 با سفارش 12 فروند تایفون جانشینی برای جگوار های خود دست پا کرد. تایفون های عمان در سال2017 تحویل داده شد. همچنین کویت نیز 28 فروند از این جنگنده را سفارش داده است و احتمالا در نهایت جایگزین اف18 این کشور میشود

دو فروند تایفون ترنج2 عربستانی
دو فروند تایفون ترنج2 عربستانی

مشخصات یورفایتر تایفون عبارت است از طول و ارتفاع 15.96 و 5.28 متر،وزن خالی 11150 کیلوگرم،بیشترین سرعت 2495 کیلومتر در ساعت (2 ماخ)،برد 3790 کیلومتر برد انتقالی با تمامی مخازن سوخت و 610 کیلومتر برد رزمی هوا به زمین در حال پرواز در ارتفاع پایین و سقف پرواز 16795 متر.یورفایتر دارای دو دستگاه موتور توربوفن یوروجت ایی جی 200 با توان 13000 پاوند خشک و 20000 پوند با پس سوز می باشد.تسلیحات یورفایتر عبارت است از یک توپ 27 م م با 150 گلوله،13 جایگه جنگ افزاری شامل چهار جایگاه در زیر هر بال و پنج جایگاه در زیر بدنه،توان حمل 7500 کیلو تسلیحات شامل،موشکهای هوا به هوای امرام،سایندوندر، اسرام،میتئور،موشکهای ماوریک،هارم،استروم شادو ،بریستون،تاروس ،هارپون ،و یا چندین نمونه بمب هدایت لیزری  ویا تا 24 بمب سقوط ازاد مارک82

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع:https://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon

 TYPHOON LOADOUT CHART copy

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام وقت بخیر دوتا سوال داشتم اول اینکه این جنگنده مانور پذیرتر است یا سوخو35؟و دوم به نظرتون مانورپذیرترین جنگنده جهان کدومه؟

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن