خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

خودروی زرهی راتل

خودروی زرهی راتل

خودروی زرهی راتل

در دهه 1960 افریقای جنوبی نیاز به یک خودروی زرهی برای حمل  نقل نفرات خود بود که بتواند با سرعت بالا در مناطق نیمه  بیابانی   این کشور سربازان خود را جابجا  کند. این خودرو نیاز به سرعت بالا و حفاظت  زرهی کافی بود از این رو  نیاز به خودروی  چرخدار بود

کار در سال 1968 اغاز شد که طرح شامل یک خودرو شش چرخ با توان انتقال  قدرت به  شش چرخ بود  و دارای  بدنه فولادی زره پوش شده بود و  پیش بینی نصب یک برجک مسلح نیز روی بده دیده شده بود . در سال 1975 چهار پیش نمونه این خودرو با نام Ratels  تحویل شد و در سال 1978 تحویل سری ان اغاز شد

خودروی زرهی راتل یک  نفربر زرهی سبک است که  هم میتواند نقش یک امرپ یا خودروی ضد مین را بازی کند و هم میتواند نقش یک نفربر زرهی مسلح برای پشتیبانی از پیاده نظام را بازی کند

خودرو دارای شش چرخ است که قدرت به هر شش چرخ منتقل می شود و از یک موتور دیزل شش سیلندر  بوسینگ  D 3256 BTXF استفاده میکند دارای  قدرت 282 اسب بخار است. این موتور در عقب خودرو سمت چپ قراردارد  و با ایجاد رانش به وزن 14.5 اسب بخار بر تن قابلیت تحرک بالا  به این خودرو میدهد که شامل رسیدن به سرعت 115 کیلومتر بر ساعت است. یکی از ویژگی های رایتل توان جابجای در مسافت طولانی است و خلاف  برادلی و یا سری بی ام پی روسی که باید با قطار و یا  کشنده در برد  زیاد جا به جا شوند  ، راتل چرخدار به سرعت روی جاده حرکت  و هر جا بخواهد می رود. خودرو میتواند تا 6000 گلوله 7.62 م م درون خود حمل کند و دارای  دو مخزن اب شیرین درون بدنه برای خدمه است از این رو با برد1000 کیلومتر میتواند بدون نیاز به توقف حرکت کند

 

رایتل 20 نسخه اصلی که دارای برجکی با توپ20م م است

خودرو دارای سه خدمه است. راننده در جلو قرار میگیرد که دارای یک کابین اختصاص با سه شیشه که شامل یک شیشه در جلو و یکی شیشه در هر سمت است  که هر یک  از شیشه ها دارای  یک سپر فولادی است که روی بدنه جمع شده و در صورت  نیاز میتوان ان  را بالا اورد تا جلوی شیشه ها را در میدان نبرد بگیرد . یک محور در جلو و دو محور پشت سر هم در عقب خودرو قرار  دارد  که تنها دو چرخ جلو یا به عبارتی محور جل  به فرمان متصل است . بین محور یک و دو   در هر سمت دارای یک  درب است که رو به جلو باز شده و برای سوار کردن نفرات است و دارای یک درب باز شونده رو به پایین با پلکان برای  سوار شدن در بخش عقب است. در داخل دو ردیف نیمکت  برای نشستن هشت  سرباز است اگرچه میتوان در هر سمت به شکل روی هم دو برانکار در مجموع   چهار برانکار نصب کرد .  همان طور که گفته شد این خودرو توان حمل هشت سرباز را دارد ولی میتواند تا 11 سرباز  را به شکل فشرده نیز حمل کند

راتل  با وزن 18.5 تن دارای بدنه الومنیومی  و فولاد است  و  به عنوان یک خودروی زرهی میتواند در برابر  گلوله های 20  و 23 م م از ربوبرو و از دو طرف در برایر گلوله های مسلسل سنگین 12.7 م م مقاومت کند

خودرو دارای  یک برجک است که توپچی   و فرمانده درون ان قرار میگرد و کنار برجک یک دریچه بزرگ با چندین پیرسکوب روی ان برای دید 360 درجه وجود دارد

چند نسخه از این خودرو ساخته شد.

راتل 20: این نسخه دارای  یک برجک با توپ 20 م م خودکار در بالای  سر خود است. توپ 20 م م GI-2 ساخت دانل افریقای جنوبی بر اساس توپ 20 م م فرانسوی جیان اف2 ساخته شده است که دارای  نرخ اتش 750 گلوله بر دقیقه است  اگرچه برای هدر نرفتن مهمات معمولا با سرعت اتش 400 گلوله بر دقیقه  اتش می شود  که با کمک یک سایت روی برجک هدفگیری می شود. یک مسلسل 7.62 م م هماهنگ با برجک اصلی نیز روی این نسخه نصب شده است و در هر سمت برجک در این نسخه دارای دو نارنجک انداز دود زا است

رایتل 20….به شکل بخصوص کابین راننده دقت کنید

 راتل 60:این نسخه دارای یک خمپاره انداز 60 م م درون برجک است که از عقب پر شده و کل سیستم به عنوان یک واحد خمپاره ی متحرک بابرد اتش  2000 متر فعالیت  میکند. این نسخه نیز در هر سمت برجک دارای دو  نارنجک انداز دود زا

نسخه مسلح به خمپاره60

راتل81: این نسخه فاقد برجک است و دارای یک درب روی سقف است که باز شده و لوله یک خمپاره انداز 81 م م از درون ان بیرون امده تا دست به اجرای اتش به عنوان  خمپاره اندار خودکششی بزند

راتل90: این نسخه دارای یک برجک با یک توپ 90 م م برای پشتیبانی پیاده نظام و عملیات ضد زره است. این توپ 90 م م از نوع GT-2 ساخت خود دانل افریقای  جنوبی است. این توپ 90 م م  توان شلیک مهمات های انرژی جنبشی  ، ضد تانک و انفجار ترکش شونده را دارد و میتواند تا 2500 متری به شکل موثر استفاده شود. خودرو دارای یک مسافت یاب لیزری برای اتش دقیقتر است و از یک مسلسل 7.62 م م هم محور با توپ اصلی استفاده میکند. 29 گلوله 90 م م درون این خودرا حمل می شود.این نسخه  سنگینتر است و وزن ان به 19 تن رسیده است و از یک موتور قویتر 315 اسب بخاری استفاده می شود. این سلاح در نبرد با انگولا استفاده شد  ولی مشکل اساسی ان نداشتن تثبیت کننده توپ که اتش در حال حرکت را غیر ممکن میکند و نداشتن تجهیزت برای نبرد شبانه است

خودروی زرهی راتل
رایتل 90

راتل زد تی 3: نسخه  مجهز به یک لانچر پرتاب موشک ضد تانک لئوپارد ساخت افریقای  جنوبی با کالیبر 127 م م است و موشک لئوپارد که با نام ZT3 Ingwe نیز شناخته می شود ساخت خود افریقای جنوبی است و از سیستم هدایت نیم  خودکار لیزری استفاده می کند  و دارای  5000 متر برد است. این  نسخه دارای لانچر  سه تایی  است و در زیر لانچر دارای  سامانه اپتیکی و لیزری برای هدفگیری  موشک است

رایتل تی3

راتلAA: نسخه دفاع هوایی که  دارای یک توپ23 م م دو لول  ساخت اکراین است . این نسخه برای صادرات در نظر گرفته شده است  و میتوان از این توپ برای  دفاع هوایی و یا  درگیر با اهداف زمینی  استفاده کرد

رایتل و یک برجک با توپ دو لول23 م م ساخت اکرایین

این خودرو به شکل محدود در نبرد انگولا شرکت کرد  ولی در نهایت  بعد از این جنگ در دهه 1980 به شکل گسترده ای  وارد خدمت شد و موفق شد در 12 کشور دنیا  به فروش برسد و همچنان  در خدمتش است و هنوز در صورت سفارش قابل تولید است. سازنده مدعی است  هر برجکی قابل نصب روی این خودرو است و جدیدا نسخه ضد مین ان نیز توسعه یافته است. حدود 1000 عراده از این خودرو در خدمت  افریقای جنوبی است که نیم از انها عملیاتی است

عبدالحمید تارخ

http://www.tanks-encyclopedia.com/coldwar/South_Africa/ratel/

http://www.army-guide.com/eng/product1128.html

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن