بالگردبرترین ها

ده بالگرد ترابری نظامی برتر جهان از نظر توان

ده بالگرد ترابری نظامی برتر جهان از نظر بار قابل حمل

ده بالگرد ترابری نظامی برتر جهان از نظر توان حمل بار

نویسنده حمید اسماعیل پور

کدام هلیکوپتر بزرگترین و توانمندترین هلیکوپتر ترابری نظامی در جهان است؟ این رتبه بندی بر اساس اندازه و ظرفیت بارگیری این هلیکوپتر ها است. این لیست شامل هلیکوپتر هایی که درحال توسعه هستند نمیباشد و فقط شامل هلیکوپترهای است که در حال حاضر در خدمت و یا آماده تولید هستند.
و حالا 10 هلیکوپتر ترابری نظامی برتر در جهان:

شماره یک:
Mi-26
ساخت روسیه

بالگرد میل 26 روسیه بزرگترین هلیکوپتر در جهان است. ناتو به این بالگرد لقب Halo را داده است. همکنون این بالگرد بزرگ در حدود 20 کشور، از جمله روسیه و هندوستان در خدمت است.
توسعه این هلیکوپتر در اوایل دهه 1970 آغاز شد. طراحان هدف خود را تولید یک هلیکوپتر با ظرفیت بار دو برابری هلیکوپتر های آنزمان اعلام کردند. تولید این بالگرد از سال 1983 آغاز شد.میل 26 توانایی حمل باری به اندازه ی بار یک C-130 هرکولس را دارد.رمپ عقب بالگرد، 12 متر طول و 3.2 متر عرض و 2.9 متر ارتفاع دارد.رمپ داخلی می تواند به 80 صندلی یا 60 برانکارد مجهز شود. با این وجود مواردی بوده که با 150 سرباز پرواز می کرده است. این بالگرد ترابری می تواند تا دو خودرو با وزن 10 تن را در محفظه ی داخلی بالگرد حمل کند. Mi-26 همچنین می تواند بارهای مختلفی را به شکل آویز شده به بالگرد حمل کند.ظرفیت حمل بار در آخرین نسخه ی این بالگرد که Mil-26 M نام دارد به 25000 کیلوگرم رسیده است.

میل26

شماره دو:
CH-53K King Stallion
ساخت ایالات متحده ی آمریکا

هلیکوپتر CH-53K King Stallion برای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی شده است. که یک نسخه ی پیشرفته تر و بروز تر از CH-53E Super Stallion است. از سال 1974 بالگرد سوپر استالیون بزرگترین و قدرتمندترین هلیکوپتر در خارج از روسیه بود. کینگ استالیون ها با سوپر استالیون های قدیمی که شباهت ظاهری با هم دارند اما عملکرد به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده شده است جایگزین خواهند شد. این هلیکوپتر سنگین برای اولین بار در سال 2014 به طور عمومی رونمایی شد. برنامه ریزی شده است که کینگ استالیون در سال 2018 توان عملیاتی اولیه را به دست آورد. این بزرگترین و سنگین ترین هلیکوپتری خواهد بود که توسط ارتش آمریکا استفاده می شود.
این هلیکوپتر نظامی طراحی شده تا نیروها، وسایل نقلیه و تجهیزات را از کشتی ها به ساحل ارسال کند. CH-53K ظرفیت باربری 15.9 تن بار را دارد. این بالگرد می تواند حدود 40 چترباز را حمل کند. King Stallion با نصب صندلی میتواند 55 سرباز مسلح را حمل کند. همچنین این بالگرد می تواند سلاح های سنگین و وسایل نقلیه نظامی را به شکل خارجی و در حالت آویز حمل کند. این بالگرد قادر است خدمه و مهمات هویتزر M198 155mm یا خودروی زرهی LAV-25 را جابجا کند. همچنین می تواند بالگرد ها یا جنگنده های سقوط کرده ی به اندازه خود را بازیابی کند. نیروی دریایی ایالات متحده از تعداد کمی از این هلیکوپتر ها به عنوان سوخت رسان برای سایر بالگرد ها استفاده خواهد کرد

کینگ استالیون

شماره سه:
CH-47F Chinook
ساخت ایالات متحده آمریکا

شینوک به منظور برآوردن نیاز ارتش ایالات متحده به یک هلیکوپتر ترابری به وجود آمده است. این بالگرد اولین بار در سال 1961 پرواز کرد و در سال 1962 به بهره برداری رسید. از آن زمان تا به امروز بیش از 1000 فروند از این هلیکوپتر فوق العاده ساخته شده است، از جمله مدل هایی که با مجوز در ایتالیا و ژاپن تولید شدند. این بالگرد به تمام قاره های جهان که تقریبا شامل 30 کشور میباشد صادر شده است. برنامه ریزی شده است که این بالگرد در ارتش آمریکا با ارتقا های پی در پی تا سال 2060 یا بیش از 100 سال پس از آنکه برای نخستین بار وارد سرویس شد عملیاتی باقی بماند.
هلیکوپتر شینوک ماموریت های مختلف حمل و نقل را انجام می دهد. جابجایی سربازان، تجهیزات نظامی و ادوات جنگی از جمله وظایف این بالگرد کاربردی است. این هلیکوپتر همچنین در تخلیه پزشکی مجروحان، جستجو و نجات، بازیابی هواگرد های سقوط کرده ،انتقال چترباز ها و سایر عملیات های ارتش آمریکا حاضر است.
این بالگرد توانایی حمل 44 سرباز را دارد همچنین می تواند 10300 کیلوگرم محموله داخلی و یا اینکه 11300 کیلوگرم محموله ی خارجی را بارگیری کند. بالگرد دو قلاب محموله ی خارجی دارد و می تواند بارهای مختلف مانند وسایل نقلیه سبک و یا قطعات توپخانه را به حالت آویزخارجی حمل کند.
مدل خاصی از نسخه ی F این بالگرد که توانایی حمل بار آویز تا وزن نزدیک به 13000 کیلوگرم رانیز دارد در دسترس و قابل سفارش است.

شینوک نسخه اف

شماره ی چهار:
V-22 Osprey
ساخت ایالات متحده ی آمریکا

آسپری دقیقا یک هلیکوپتر نیست. این نخستین هواگرد با این ساختار خاص در جهان است. آسپری ترکیبی از قابلیت عمود پروازی یک هلیکوپتر با سرعت پرواز افقی یک هواپیمای توربوپراپ است. این بالگرد توسط ارتش ایالات متحده، نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. تحویل این بالگرد در سال 2001 آغاز شد.
در حال حاضر آسپری یکی از بزرگترین هواپیماهای در این کلاس است که میتواند 24 سرباز یا 9000 کیلوگرم بار داخلی و یا اینکه 6800 کیلوگرم بارخارجی حمل کند. آسپری می تواند با سرعت بیش از 500 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. این تقریبا دو برابر سریعتر از اکثر هلی کوپترهای موجود می باشد. همچنین قادر به سوخت گیری در حین پرواز است.
آسپری را میتوان با ناو های هواپیما بر , ناوهای بالگرد بر , ناوهای آبخاکی و یا حتی شناور های کوچکتر جابجا کرد. از ویژگی های فوق العاده ی این تیلت روتور این است که توانایی جمع کردن پروانه ها و بال هایش را دارد تا جای کمتری اشغال کند.
بنابراین آسپری دارای مزیت قابل توجهی نسبت به هلی کوپتر های معمولی است که می تواند دو برابر سریعتر از آنها پرواز کند و مزیت دیگری را نسبت به هواپیمای ترابری دارد و آن اینکه عمود پرواز است بنابراین می تواند بر روی کشتی و یا زمین ناهموار فرود آید.

وی22

شماره ی پنج:
Mi-38
ساخت روسیه

میل 38 یک هلیکوپتر ترابری است، که هدف از ساخت آن عرضه به مشتریان نظامی و غیر نظامی میباشد. این بالگرد یک جایگزین برای هلیکوپترهای سری Mi-8 و Mi-17 قدیمی است. ابتدا به عنوان یک نسخه بهبود یافته از Mi-8 توسعه داده شد با این حال تفاوت های زیادی وجود دارد که Mi-38 را یک طراحی کاملا جدید میکند نه نسخه بهبود یافته Mi-8. این بالگرد دارای موتورها، سیستم روتور و بدنه ای کاملا جدید است به هر حال میتوان به عنوان نسل جدیدی از Mi-8 از آن یاد کرد. طراحی این هلیکوپتر در حال حاضر کامل است. تولید محدود آن در سال 2017 شروع شد و در سال 2018 اعلام شد خط تولید Mi-38 راه اندازی شده. نخستین هلیکوپتر تولیدی در سال 2018 به ارتش روسیه تحویل داده شد.
برای ماموریت های حمل و نقل مسافر این هلیکوپتر تا 32 سرباز حمل میکند و می تواند 5000 کیلوگرم محموله داخلی یا 7000 کیلوگرم محموله ی خارجی حمل کند.
نسخه های مختلف Mi-38 برای مأموریت های مختلف طراحی شده اند. احتمالا تجهیزاتی برای فرود اضطراری بر روی آب در این هلیکوپتر نصب شود. همچنین می تواند به عنوان آمبولانس ایفای نقش کند.

شماره شش:
EC 725
ساخت فرانسه

یورو کوپتر EC 725 Super Cougar یا همان Caracal ساخت ایرباس یک هلیکوپتر ترابری بسیار دوربرد است. این بالگرد از خانواده ی یوروکوپتر Puma / Cougar تکامل یافته است.
ارتش فرانسه خواستار یک بالگرد جستجو و نجات دوربرد با قابلیت ترابری نظامی بود پس ایرباس دست به کار شده و این بالگرد دوربرد راطراحی کرد. هلیکوپتر جدید اولین پرواز خود را در سال 2000 انجام داد و اولین هلیکوپتر در سال 2005 به نیروی هوایی فرانسه تحویل داده شد ارتش فرانسه پس از آزمایش ها بسیار بالاخره این بالگرد را تایید کرد. این هلیکوپتر توسط برزیل، اندونزی، مالزی، مکزیک خریداری شده و بعضی از کشورهای دیگر این هلیکوپتر را سفارش دادند.
این بالگرد می تواند تا 28 سرباز یا 5670 کیلوگرم بار را در داخل حمل کند. محموله خارجی نیز حدودا 4500 کیلوگرم است. EC 725 میتواند علاوه بر جستجو و نجات خلبانانی که خروج اضطراری کرده اند در نقش هایی مانند تخلیه ای مجروح ، حمل و نقل قطعات توپخانه و با نصب بالچه های مخصوص حتی در نقش تهاجمی نیز استفاده شود.
نسخه ی ASW از این بالگرد نیز در دسترس است که برای عملیات های دریایی اعم از ضد کشی، جستجو و نجات دریایی، ضد زیر دریایی و…. کاربرد دارد.

شماره هفت:
Z-18
ساخت چین

زد18 یک هلیکوپتر حمل و نقل نظامی جدید چینی است. این بالگرد توسط گروه صنعت هواپیمایی چانگه (CAIG) توسعه یافته است. این بالگرد از یک هلیکوپتر غیر نظامی به نام avicopter ac313 تکامل یافته . Z-18 بزرگترین هلیکوپتر نظامی است که در چین توسعه یافته است. هلیکوپتر جدید برای اولین بار در سال 2014 رونمایی شد. به نظر می رسد که Z-18 در حال حاضر در ارتش چین در خدمت است و به تدریج جایگزین هلیکوپترهای قدیمی Z-8 میشود.
هلی کوپتر چینی Z-18 تقریبا بر اساس طرح هاربین Z-8 است اما دارای بدنه ای جدید و موتورهای قدرتمند تر است. در نتیجه Z-18 جدید دارای فضای داخلی بیشتری بوده و می تواند حمل بار بیشتری داشته باشد.
به طور کلی عملکرد بهتری در ارتفاع و دمای بالاتر دارد. گفته شده است که کامپوزیت و تیتانیوم به طور گسترده ای در تولید این هلیکوپتر استفاده شده.
این هلی کوپتر حدود 27 سرباز و یا 4000 کیلوگرم بار داخلی ، یا 5000کیلوگرم بار خارجی را حمل میکند.
در طی یک پرواز آزمایشی در تبت، Z-18 یک رکورد را با رسیدن به ارتفاع 9000 متری و پرواز بالای کوه اورست شکست. این اولین بار است که یک هلیکوپتر بزرگ موفق به پرواز بالای اورست میشود.

 

شماره هشت:
AW101
ساخت ایتالیا و انگلستان
آگوستا وستلند ای دبلیو 101 به عنوان یک هلیکوپتر دریایی مدرن طراحی شده است. این هلی کوپتر به نام Eurocopter Industries EH101 نیز شناخته میشود. این بالگرد به طور مشترک توسط آگوستای ایتالیا و وستلند هلیکوپتر انگلیس تولید شد. با این حال در سال 2000 آگوستا و وستلند هلیکوپتر ادغام شدند و آگوستو وستلند را تشکیل دادند. از سال 2007 این هلیکوپتر به عنوان AugustaWestland AW101 به بازار عرضه می شود. نسخه های هجومی جنگی و ضد زیردریایی این هلیکوپتر نیز وجود دارد.
این بالگرد EH101 / AW101 در خدمت ایتالیا و انگلیس است و به الجزایر، کانادا (CH-149 Cormorant)، دانمارک، نیجریه، پرتغال، عربستان سعودی و ترکمنستان صادر شده است. همچنین با مجوز در ژاپن و ایالات متحده تولید می شود.
این بالگرد توانایی حمل 26 سرباز را در اختیار دارد. ظرفیت بارگیری داخلی حدود 4000 تا 5000 کیلوگرم است. علاوه بر این، نیروی هوایی سلطنتی انگلیس یک نسخه با نام مرلین HC.Mk.3 را در اختیار دارد که حداکثر 45 سرباز یا 6000 کیلوگرم بار را در داخل بدنه می پذیرد.

شماره نُه:
Mi-8
ساخت روسیه

میل هشت ، Mi-8 یکی از پرطرفدارترین هلیکوپترهای ترابری است که تاکنون ساخته شده است و بیش از 7300 فروند از سال 1961 تا به امروز ساخته شده. نسخه صادراتی Mi-17 نام دارد و به طور گسترده ی صادر شده است. این هلیکوپتر در خدمت بیش از 50 کشور جهان است. انواع خاصی از این هلیکوپتر هنوز هم تولید می شوند.
نسخه یی که به طور گسترده ای برای مشتریان نظامی ساخته شده Mi-8T نام دارد. این بالگرد 24 سرباز، یا 4000 کیلوگرم محموله داخلی یا 3000 کیلوگرم بار خارجی را حمل میکند.
مدل Mi-8TB یک مشتق مسلح شده از این هلیکوپتر است که میتواند یک سری تسلیحات سنگین شامل یک غلاف مسلسل ، بمب، راکت و موشک ضد تانک هدایت شنده حمل کند.
این هلیکوپتر دارای طیف گسترده ای از نسخه هایی است که هر یک نقش های تخصصی را انجام می دهند.
انواع مختلف از نسخه ی رزمی عبارتند از: پست فرماندهی هوایی، اقدامات ضد الکترونیکی، اطلاعات ارتباطی و رله فرماندهی . نسخه های تحویل سوخت به واحدهای خط مقدم حمل و نقل وی آی پی، شناسایی محل آتش توپخانه دشمن، و…

شماره ی ده:
NH90
ساخت فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند

در سال 1985 پنج کشور اروپایی تفاهم نامه ای را درباره هلیکوپتر ناتو در دهه 90 یا همان NH90 امضا کردند. بریتانیا این برنامه را در سال 1987 به نفع EH 101 ترک کرد و فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند این بالگرد را ساختند.
دو نسخه اولیه NH90 NFH (هلیکوپتر مشترک ناتو) برای جنگ های ضد زیر دریایی و ضد کشتی مستقل و نسخه ی NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) برای حمل و نقل، جستجو و نجات، جنگ الکترونیک و وظیفه جابجایی VIP بود.
این هلیکوپترها در حال حاظر در خدمت فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند هستند. این بالگرد به استرالیا، بلژیک، یونان، نیوزیلند، نروژ، عمان و سوئد نیز صادر شده است.
هلیکوپتر ترابری NH90 TTH بیست سرباز را حمل می کند و یا به جای آن می تواند 2،000 تا 5،000 کیلوگرم محموله داخلی یا 4،200 کیلوگرم بار خارجی را حمل کند.

مقاله های مشابه

نه بالگرد تهاجمی برتر جهان

بالگرد های موجود در ایران

 ده بالگرد ضد زیر دریایی برتر جهان

برترین ها جهان

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن