برترین هازیر دریایی

ده زیردریایی تهاجمی برتر جهان

ده زیردریایی تهاجمی برتر جهان

ده زیردریایی تهاجمی برتر جهان

ترجمه:رضا موسوی

زیردریایی تهاجمی یا زیردریایی شکارچی قاتل به زیردریایی‌ای گفته میشود که به صورت تخصصی برای نابودی و غرق کردن زیردریایی ها و کشتی های دشمن طراحی و ساخته میشوند. همچنین وظیفه محافظت از کشتی ها و زیردریایی های خودی به ویژه زیردریایی های پرتاب کننده موشک های اتمی را نیز دارند. بعضی از این زیردریایی ها توان مین ریزی، شلیک موشک های کروز و ضد کشتی نیز دارند. ماموریت شناسایی و جاسوسی و نفوذ به آب های دشمن نیز یکی دیگر از ماموریت های این زیردریایی هاست. همچنین میتوانند به صورت پنهانی نیروهای ویژه را به قلب دشمن انتقال دهند و در آنجا برای انجام ماموریت های ویژه پیاده کنند. این زیردریایی های به صورت اتمی و یا دیزل الکتریک ساخته میشوند. این رده بندی توسط تحلیلگران وبسایت تخصصی نظامی military-today.com نوشته شده است و در آن ویژگی هایی همچون مهمات، پنهانکاری و فاکتورهایی دیگر ملاک رتبه بندی قرار گرفته اند.(زیر دریایی های حامل موشک های بالستیک اتمی جز این رده بندی قرار ندارند زیرا در رده تهاجمی ها نیست)

1: زیردریایی های تهاجمی اتمی آمریکایی کلاس Seawolf (سی‌ولف) رتبه 1 را دارند. این زیردریایی ها پیشرفته ترین و البته گرانترین زیردریایی های تهاجمی هستند و از سال 1997 وارد خدمت در نیروی دریایی آمریکا شدند. گرچه ناگفته نماند برخی کارشناسان نیز معتقدند زیردریایی های تهاجمی آمریکایی کلاس Virginia (ویرجینا) پیشرفته ترین ها هستند. زیردریایی های Seawolf در زمان جنگ سرد برای شکار زیردریایی های موشک انداز شوروی همچون زیر دریایی های کلاس تایفون و زیردریای های تهاجمی شوروی همچون کلاس آکولا طراحی شدند و میتوانند در آب های سرد زیر یخ های به شکار زیردریایی های دشمن بپردازند. در ابتدا قرار بود 29 فروند  Seawolf ساخته شود، اما این زیردریایی ها بسیار گران بودند و حتی برای نیروی دریایی آمریکا نیز بسیار پر هزینه بودند. از این رو تعداد سفارش ها به 12 فروند کاهش پیدا کرد. اما پس از پایان جنگ سرد بودجه این زیردریای های گران قیمت قطع شد و تنها 3 فروند از آن ساخته شد که این 3 فروند در حال حاضر درحال خدمت میباشند. زیردریایی های کلاس Seawolf را میتوان پنهانکار ترین (ساکت ترین) زیردریایی های ساخته شده تا به امروز در جهان دانست و حتی هنگام حرکت با سرعت بالا نیز همچنان ساکت است. این درحالی است که بیشتر زیر دریایی ها برای اینکه توسط سونارهای آرایه ای غیرفعال کشف نشوند مجبورند با سرعت 9.26 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند، درحالی که زیردریایی های کلاس Seawolf میتوانند با سرعت بیش از 37 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند و همچنان پیدا کردن آنان غیر ممکن باشد. همچنین دارای پوشش ضد پژواک میباشند. بدنه این زیردریایی کاملا از فولاد پرفشار HY-100 ساخته شده است. خود این فولاد میتواند فشار تا عمق باورنکردنی 3050 متری زیر آب را تحمل کند.

 

2: زیردریایی های تهاجمی اتمی آمریکایی کلاس Virginia (ویرجینا) رتبه 2 را دارند. پس از لغو پروژه Seawolf، کلاس Virginia به عنوان جایگزینی برای آن طراحی و ساخته شد. این زیردریایی ها ارزان تر و کوچکتر از Seawolf ها هستند و بسیار چندمنظوره تر و انعطاف پذیرتر میباشند. این زیردریایی ها از سال 2004 وارد خدمت در نیروی دریایی آمریکا شدند و همچون Seawolf ها بسیار پیشرفته میباشند. تاکنون 11 فروند زیردریایی از این کلاس وارد خدمت شده است. زیردریایی های Virginia دارای پوشش ضد پژواک نوین و جدید، سازه ایزوله عرشه و پیشران جدید جت آبی (پمپ جت، هایدروجت) است که اثر صوتی پاینی دارد و سرعت بالایی فراهم می آورند. سازندگان گفته اند پنهانکاری زیردریایی های کلاس Virginia برابر با کلاس Seawolf است. از زیردریایی های کلاس Virginia برای ماموریت های ویژه نیز استفاده میشود و میتواند نیروهای ویژه نیروی دریایی آمریکا یا همان SEALs (سیلز) را که همیشه به همراه خود دارد را برای انجام ماموریت ویژه به محل مورد نظر برساند و در آب های دشمن نفوذ کند. این زیردریایی ها علاوه بر سونار اصلی، 6 سونار دیگر در 2 طرف بدنه خود دارند که قدرت کشف این زیر دریایی را به شدت بالا میبرد. مجله فوربز این زیردریایی ها را نمایی از نبردهای آینده معرفی کرده است. زیردریای های Virginia و Seawolf هر 2 دارای اژدر، موشک های ضد کشتی و موشک های کروز هستند و میتوانند با هر هدف سطحی، چه در خشکی و چه در آب تا برد بیش از 1700 کیلومتر درگیر شوند.

 

3: زیردریایی های تهاجمی اتمی انگلیسی کلاس Astute (استیوت) رتبه 3 را دارند. این زیردریایی ها پیشرفته ترین و پنهانکار ترین زیردریایی های ساخت انگلیس و همچنین یکی از پیشرفته ترین و پنهانکارترین زیردریایی های ساخته شده در جهان میباشند و از سال 2010 وارد خدمت در نیروی دریایی بریتانیا شدند. این زیریایی ها دارای پوشش ضد پژواک هستند و از بچه دلفین ها نیز بی صدا تر و پنهانکار ترند و یک شکارچی خاموش زیر آب ها برای زیردریایی ها و کشتی های دشمن میباشند. Astute نیز میتواند با هدف های سطحی تا برد 1700 کیلومتر درگیر شود، همچنین دارای اژدرهای سنگین Spearfish (اسپیرفیش) با سرجگی 300 کیلوگرمی هستند.

 

4: زیردریایی های تهاجمی اتمی روسی کلاس یازن یا یاسین  (گرنی) رتبه 4 را دارند. یازن ها آخرین و پیشرفته ترین زیردریایی های تهاجمی هستند که روسیه تاکنون ساخته است. تاکنون 1 فروند از این کلاس زیردریایی ساخته شده است و در سال 2013 وارد خدمت شد. البته پروژه آن به 1993 بازمیگردد، اما به دلیل مشکل های مالی متوقف شده بود. یازن نسبت به زیر ردیایی های مشهور روسی کلاس آکولا برتری دارد و از آنها موفق تر است. با وجود بهسازی ای انجام شده، یازن فقط کمی از آکولا ساکت تر و پنهانکار تر میباشد. این زیریایی از آخرین تکنولوژی های روسیه بهره میبرد و عرشه آن از فولاد با خاصیت مغناطیسی کم ساخته شده است. همچنین اولین زیردریایی روسی است که از راکتورهای اتمی نسل چهارم روسی بهره میبرد. یازن یکی از پیشرفته ترتین زیردریایی های ساخته شده تا به امروز است و دارای موشک های ضد کشتی و اژدر است.  به گفته آژانس اطلاعاتی ONI متعلق به نیروی دریایی آمریکا، این زیردریایی از نمونه بهسازی شده زیردریایی های تهاجمی آمریکایی کلاس Los Angeles نیز کم صدا تر است، اما به ساکتی زیردریایی های تهاجمی آمریکایی کلاس Seawolf  و Virginia نیست. البته کلاس Los Angeles بهبود یافته نیز قدیمی محسوب میشود و در زمان جنگ سرد وارد خدمت شد. هم اکنون نیز درحال جایگزینی با زیردریایی های کلاس Virginia است.

 ده زیردریایی تهاجمی برتر جهان

5: زیردریایی های تهاجمی اتمی روسی کلاس سیرا 2 رتبه 5 را دارند. این زیردریایی های گران قیمت دارای 2 تنه تیتانیومی هستند که یکی سنگین و دیگری سبک است و از سال 1992 وارد خدمت شدند. این زیردیایی ها در عمق های پایین میتواسنتند به انجام مامرویت بپردازند و اثر تابشی پایین و مقاومت بالایی دربرابر آسیب وارد شده از سوی اژدر داشتند. قیمت بالا باعث شد تعداد کمی از آنان ساخته شود. 3 فروند از آنان همچنان در خدمت نیروی دریایی روسیه هستند.

 

6: نمونه های بهسازی شده زیردریایی های تهاجمی اتمی آمریکایی کلاس Los Angeles (لس آنجلس) رتبه 6 را دارند. زیردیایی های کلاس Los Angeles در زمان جنگ سرد طراحی و ساخته شدند و در سال 1976 وارد خدمت شدند. 23 بازنشسته و 39 فروند همچنن درحال خدمت میباشند که نمونه های بهسازی و بروز شده هستند. نمونه های بروز شده از سال 1988 وارد خدمت شدند. این زیردریایی ها ثابت کرده اند که یک پیکر بندی بسیار عالی و فوق العاده برای ماموریت های ضد زیردریایی هستند. نمونه های بهسازی شده 7 برابر ساکت تر و پنهانکارتر از نمونه های پیشین Los Angeles هستند و همچون دیگر زیردریایی های آمریکایی پوشش ضد پژواک دارند. این زیردریایی ها ترکیبی قدرتمند از موشک های ضد کشتی، اژدر و موشک های کروز دارند و میتوانند در آب های سرد زیر یخ ها، یعنی جایی که زیردریایی های حمل کننده موشک بالستیک روسی تمایل به پنهان شدن دارند به انجام ماموریت و شکار آنان بپردازند. این زیردریایی ها رقیب زیردریایی های کلاس آکولا و اسکار 2 متعلق به نیروی دریایی شوروی در زمان جنگ سرد بودند. ناگفته نماند Los Angeles ها بیشترین تعداد زیردریایی های اتمی درحال خدمت در جهان بوده اند.

 

7: زیر دریایی های تهاجمی اتمی کلاس آکولا ساخت شوروی رتبه 7 را دارند و از سال 1986 وارد خدمت شدند. این زیردیایی ها نشنانگر پیشرتفی چشم گیر در صنعت ساخت زیردریایی در شوروی بودند و نسبت به زیردریایی های پیشین شوروی کم صداتر و پنهانکارتر بودند. همچنین از آنچه که غرب انتظار آن را داشت نیز بی صداتر بودند. نمونه های بهسازی شده این کلاس که آکولا 2 نام داشتند، اولین زیردریایی های روسی بودند که به گفته روس ها در سرعت های پایین از زیردریایی های تهاجمی وقت آمریکا یعنی نمونه بهسازی شده Los Angeles نیز ساکت تر بودند. گرچه در سرعت های متوسط و سرعت های بالا نمونه های بهسازی شده زیردریایی های Los Angeles ساکت تر بودند.

 

8: زیردریایی های تهاجمی دیزل-الکتریک ژاپنی کلاس سوریو رتبه 8 را دارند. این زیردریایی ها از سال 2009 وارد خدمت در نیروی دریایی ژاپن شدند. هند بسیار به این زیردریایی های پیشرفته علاقه مند است و از ژاپن درخواست کرده بود تا در رقابت خرید زیردریایی برای نیروی دریایی هند شرکت کند، البته ژاپن تمایل چندانی برای شرکت در این رقابت نداشت. این زیردریایی ها یکی از پیشرفته ترین زیردریایی های غیر اتمی هستند و به لطف داشتن پیشران بی نیاز از هوا بسیار پنهانکار و بی صدا است و دارای پوشش ضد پژواک نیز میباشند. تا کنون 6 فروند زیر دریایی از این کلاس وارد خدمت در نیروی دریایی ژاپن شده اند و به عنوان یکی از 5 جنگ افزار ژاپنی که چین باید از آنها بترسد معرفی شده است. آنهم با توجه به اینکه چین در زمینه نبرد ضد زیردریایی ضعف دارد، درحالی که ژاپن تجربه و مهارت بالایی دارد. ناگفته نماند سوریو تنها زیردریایی غیر اتمی در رده بندی 10 زیردریایی تهاجمی برتر است.

 

9: زیردریایی های اتمی شلیک کننده موشک کروز آمریکایی کلاس Ohio (اوهایو) رتبه 9 را دارند. گرچه کلاس Ohio زیردریایی های حمل کننده موشک های بالستیک و زیردریایی های بزرگ هستند، اما از سال 2002 تا 2008 نیروی دریایی آمریکا 4 فروند از آنان که از همه قدیمی تر بودند را به زیردریایی های شلیک کننده موشک های کروز تبدیل کرد. زیردریایی های شلیک کننده موشک های کروز نقشی مشابه زیر دریایی های تهاجمی دارند. اولین زیردریایی از این کلاس که تغییر داده شده بود در سال 2006 وارد خدمت شد. زیردریایی های کلاس Ohio با وجود اینکه بسیار بزرگ هستند، اما یکی از بی صداترین و پنهانکار ترین زیردریایی های ساخته شده میباشند. هریک از این 4 فروند زیردریایی 154 موشک کروز حمل میکنند که بیشترین تعداد توان حمل موشک در بین زیردریایی هاست. برد این موشک ها بیش از 1700 کیلومتر است. گرچه همانگونه که پیشتر گفته شد این زیردریایی ها در اصل زیر دریایی حمل کنده موشک بالستیک بوده اند و برای نقش تهاجمی طراحی نشدند.

10: زیردریایی های اتمی شلیک کننده موشک کروز کلاس اسکار 2 ساخت شوروی رتبه 10 را دارند.  این زیردریایی ها دارای موشک های ضد کشتی با برد 550 کیلومتر هستند و هدف شوروی از ساخت آنان حمله به ناوگروه های هواپیمابر آمریکا بوده است. زیردریایی های کلاس اسکار 2 از بزرگترین زیردریایی های ساخته شده میباشند. این زیردریایی ها در سال 1986 وارد خدمت شدند و درحال حاضر همچنان 5 فروند درحال خدمت در نیروی دریایی روسیه هستند و یکی از توانمند ترین زیردریایی های نیروی دریایی روسیه مییاشند و قدرت بالایی دارند. گرچه با توجه با استاندارد های مدرن این زیردریایی ها پنهانکار نیستند.

بن پایه:

http://www.military-today.com/navy/top_10_attack_submarines.htm

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن