جنگ ها و عملیات های نظامی

رمز گشایی از ماجرای انهدام هواپیمای مسافربری MH-17 بر فراز اوکراین

رمز گشایی از ماجرای انهدام هواپیمای مسافربری MH-17 بر فراز اوکراین

رمز گشایی از ماجرای انهدام هواپیمای مسافربری MH-17 بر فراز اوکراین

گرداوری مینا گلرو

چه کسی بویینگ 777 مالزی را سرنگون کرد؟
سقوط هواپیمای مسافربری MH-17 مالزی در ژوئیه 2014، جزو اسفبارترین سوانح هوایی در کل تاریخ بود
چرا که آن هم مثل ایرباس ایرانی ؛ بویینگ 747 کره جنوبی و چند مورد دیگر جزو معدود قربانیان شلیک مستقیم یک نیروی نظامی بود
این حادثه دو مظنون اصلی داشت: ارتش اوکراین و شورشیان جدایی طلب هوادار روسیه؛ چرا که انهدام MH-17 نیز بر فراز منطقه جنگی آنها رخ داده بود
این نوشتار با بهره گیری از شهادت عینی شهود،نظرات کارشناسان و بررسی سلاحها، از این راز بزرگ پرده بر خواهد داشت که چه کسی بویینگ 777 مالزی را سرنگون کرد

برای اشنایی با بوئینگ 777 اینجا را کلیک کنید

ماجرای سقوط MH-17 چه بود؟
17 ژوئیه 2014، هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 شرکت هواپیمایی مالزی، بر فراز مناطق جدایی طلب شرق اوکراین (جایی که ارتش این کشور درگیر نبرد سختی با شورشیان تحت حمایت روسیه بود) در حال پرواز از آمستردام به کوالالامپور ناگهان منفجر شد و ۲۹۸ سرنشین آن کشته شدند.
پس از پانزده ماه بررسی، شورای ایمنی هوایی هلند که مسئول تهیه گزارش بود، برخورد موشک زمین به هوای بوک ساخت روسیه را دلیل سانحه دانست اما نگفت چه گروهی آن را شلیک کرده است
با این حال تصور میشود که شورشیان طرفدار روسیه یا حتی خود سربازان روسی، هواپیمای مسافربری را با جنگنده اوکراینی اشتباه گرفته و به سمتش شلیک کرده اند. اما روسیه و جدایی طلبان به شدت با این نظر مخالفند

مسیر حرکت بوئینگ 777 مالزی از محل برخورد موشک تا هلند

فرضیه روسها در مورد جنگنده SU-25 اوکراین

چهار روز پس از حادثه، دو ژنرال بلند پایه روسی ابراز داشتند که دولت اوکراین عمداً پرواز MH-17 را از مسیر اصلی‌اش به سمت منطقه جنگی هدایت کرده است. آنها نقطه ای را روی رادارهای روسی نشان دادند و گفتند جنگنده SU-25 اوکراینی است که از فاصله 5 کیلومتری، هواپیمای مسافربری را زده است!!!
از جمله کسانی که این ادعا را پیگیری کرد «بیلی سیکس» خبرنگار آلمانی بود که به اوکراین رفت و طی چهار ماه با بیش از صد نفر در حوالی محل سقوط دیدار کرد. هفت نفر گفتند که روز حادثه، جنگنده ای را در آسمان دیدند و یک نفر هم گفت که شلیک موشک توسط جنگنده را دیده است
بیلی سیکس معتقد است دو جنگنده به MH-17 شلیک کرده اند. یکی با موشک و دیگری با توپ.«اولگ ویتولکین» از شورشیان طرفدار روسیه نیز طبعاً چنین نظری دارد.او همچنین نخستین شخصی است که از محل سقوط عکس گرفته و می‌گوید «غیر ممکن است ما موشک را شلیک کرده باشیم. اگر کرده بودیم همه می‌دیدند.» ویتولکین می‌گوید آن روز هواپیمای دیگری ندیده
اما شخص دیگری به نام «ناتاشا وورونینا» دیده است.
ناتاشا می‌گوید پس از برداشت محصول، میخواست استراحت کند که صدای انفجار را شنید. آسمان را نگاه کرد و هواپیمای مسافربری که درست بالای سرش منهدم شد
دود سیاهی متصاعد شد و دو هواپیمای کوچک نقره‌ای رنگ که مثل اسباب بازی در دو جهت مختلف دور شدند.
با این حال، برخی تحلیل‌گران دفاعی در غرب ادعای وزارت دفاع روسیه را مضحک میدادند. «نیک دلاریناگا» دبیر یک هفته نامه دفاعی اروپایی است که ادعای روسها را به خودش «از بیخ چرند» میداند. به گفته او SU-25 تانکی پرنده است که نه برای عملیات در ارتفاع بلند و رزم هوایی، بلکه برای پرواز در ارتفاع پست، زدن تانک و کارهایی از این قبیل طراحی شده است.

لاشه بوئینگ

به همین دلیل ادعای روس‌ها به مشکل بر می‌خورد چون MH-17 هنگام حادثه در ارتفاع 10 هزار متری بوده است
اما رسانه‌های روسی همچنان به طرح این فرضیه ادامه میدهند. خانم «یانا ارلاشووا» از گزارشگران سرشناس شبکه راشا تودی است که چند شاهد عینی یافته که می‌گویند آن روز جنگنده ای را در آسمان دیده‌اند. ولی خودش می گوید دنبال اثبات هیچ فرضیه ای نیست و صرفاً حرف مردم را گزارش می‌کند.
او همچنین طی گزارشی با همکاری نیروی هوایی روسیه نشان داده که SU-25 می‌تواند به ارتفاع 10 هراز متری برسد. اما منتقدان می‌گویند فقط در صورتی به این ارتفاع می‌رسد که غیر مسلح باشد و اگر در چنین ارتفاعی شلیک کند، دچار واماندگی یا استال میشود.
آن‌طور که نیک دلاریناگا می‌گوید، SU-25 از بویینگ ۷۷۷ کندتر است و نمی‌توانسته به MH-17 برسد ضمن اینکه موشکهایش در رزم هوایی، گرمایاب، کوتاه برد و ضعیف هستند و به کار زدن هواپیمایی در فاصله دور نمی‌آیند.
گذشته از اینها، هیئت تحقیق هلندی سال پیش اعلام کرد که بدنه MH-17 مورد اصابت ۸۰۰ ترکش ناشی از موشک زمین به هوای بوک قرار گرفته است
بوک کلاهکی به وزن 70 کیلوگرم دارد و قدرتش هرگز قابل قیاس با هیچ موشک هوا به هوایی که روسها مدعی برخورد به MH-17 هستند، نیست. سوخو25 اول در  حالت مسلح به این ارتفاع نمی رسید و از طرفی موشک فروسرخ ار 60 فاقد چاشنی مجاورتی است و تنها دارای یک کلاهک 3 کیلوگرمی است در حالی که بر اساس لاشه موشک در کنار بوئینگ منفجره شده است و موجی از ترکش ها باعث سرنگونی هواپیما شده است  در حالی که ار 60 موشک برخورد مستقیم فروسرخ است که  روی خروجی موتور قفل شده و در صورت شلیک موشک ار 60، این موشک به موتور برخورد میکند و نه اینکه در کنار هواپیما در جلو منفجر شود
لکن سوال اینجاست که سخن شاهدان عینی دال بر رویت هواپیمایی دیگر در نزدیکی MH-17 چه میشود؟
در واقع شاهدان عینی بسیاری که انفجار و سقوط MH-17 را دیده اند، با اطمینان میگویند که هواپیمای دیگری را ندیده اند

سوخو25 اکراینی

ضمن اینکه MH-17 پس از انفجار چند تکه شده بود و هر تکه به سویی میرفت، ممکن است بعضی تکه‌ها از روی زمین شبیه جنگنده به نظر آمده باشند.
اما نکته باقیمانده این است که ادعای ارتش روسیه مبنی بر رویت چند لحظه ای هواپیمای دیگری روی رادار چه میشود؟ «دیوید گلیو» بازرس سابق سوانح هوایی در این باره میگوید: وقتی هواپیمایی در آسمان منهدم شود، در حال سقوط هم انعکاس راداری دارد
حتی ممکن است دُم کنده شده هواپیما تغییر جهت داده و چنین خطایی را ایجاد کند.

فرضیه روسها در مورد جنگنده MIG-29 اوکراین

با تمام این تفاصیل، چهار ماه پس از حادثه، کانال یک تلویزیون روسیه مدعی شد که معما را حل کرده و تصویری ماهواره‌ای منتشر کرد که یک فروند MIG-29 را در لحظه شلیک موشک به سوی MH-17 نشان میداد!!!
اما به محض انتشار تصاویر، متخصصان ردشان کردند
«الیوت هیگینز» صاحب تارنمای تحقیقاتی بلینگکت و همکارانش احساس کردند عکس جعلی است و از ترکیب تصاویر مختلف ساخته شده
جنگنده ای که در تصویر بود بیشتر شبیه SU-27 بود تا MIG-29، موقعیت بویینگ ۷۷۷ غلط بود و ابعاد اشیا نیز ایراد داشت
هیگینز می گوید اگر پرسپکتیو و فاصله دوربین و زمین را در نظر بگیریم، طول هواپیما برای اینکه در عکس آنقدر دیده شود، باید ۶/۵ کیلومتر باشد!!
یا این‌که فاصله‌اش با ماهواره‌ای که عکس را گرفته ۳۰۰ متر باشد!

پیدا شدن شاهد مخفی و طرح دوباره فرضیه SU-25

5 ماه پس از حادثه و کمی بعد از فرضیه MIG-29، یک شاهد عینی مخفی که ادعا می‌کرد در نیروی هوایی اوکراین خدمت کرده، به دفتر روزنامه «کومسومولسکایا پراودا» رفت و اظهار داشت که MH-17 را SU-25 اوکراینی زده و نام خلبانش «ولادیسلاو ولوشین» است!
خبرنگار ویژه این روزنامه، نیکلای وارسگوف گفت شاهد مخفی روز ۱۷ ژوئیه، موشکی هوا به هوا روی جنگنده خلبان ولوشین نصب کرد اما وقتی هواپیما برگشت، موشک سر جایش نبود!
شاهد همچنین مدعی شد که ولوشین پس از مأموریت بی‌تاب بود و میگفت: هواپیمایی که نباید، موقعی که نباید، جایی که نباید، بود!
خبرنگاران، ولوشین را در پایگاهی با تدابیر امنیتی شدید در جنوب اوکراین پیدا کردند.
او ایستاده در کنار SU-25 ابراز داشت که بسیار رنجیده از اینکه به قتل ۲۹۸ انسان متهم شده و افزود جز اینکه آن شاهد مخفی در همین پایگاه کار می‌کرد، باقی ماجرا دروغ است
کاپیتان ولوشین گفت آن روزها در عملیاتی شرکت کرده بود که به سویش موشک زمین به هوا شلیک کردند.
جنگنده دو همرزمش سقوط کرد و او غمگین بود. اما ماجرا شش روز پس از سقوط MH-17 رخ داد و روز حادثه، نیروی هوایی اوکراین عملیاتی در آسمان تحت کنترل شورشیان نداشت

ماجرای موشک بوک

اغلب رسانه‌های روسی به شدت در فرضیه موشک بوک تشکیک می‌کنند
یانا ارلاشووا می‌گوید همه جا را گشته اما نشانی از شلیک موشکی به بزرگی بوک نیافته است. اما همان زمان تعدادی عکس و ویدیو منتشر شد که نشان می‌داد یک سامانه بوک از دونتسک (پایتخت قلمروی شورشیان) به سمت شرق یعنی قلب قلمروی آنها در حرکت است درست همان روزی که MH-17 سقوط کرد!
رد شنی های سامانه به مزرعه ای بزرگ در ۲۵ کیلومتری محل انهدام MH-17 میرسد و مزرعه نیز وسط محدوده‌ای است که هیئت هلندی میگوید موشک از آنجا شلیک شده. کل منطقه نیز تحت کنترل شورشیان است

برای اشنایی با سامانه بوک اینجا را کلیک کیند
همچنین رد سوختگی روی زمین در تصویری که چند روز پس از حادثه گرفته شده، کاملاً با گرمای شلیک بوک تطابق دارد.
اما چطور ممکن است کسی چنین موشک عظیمی را شلیک کند و هیچ‌ عکسی از آن موجود نباشد؟
در واقع سه ساعت بعد از سقوط MH-17 دو عکس در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که دودی را در افق نشان میداد و ظاهراً مربوط به موشک قاتل MH-17 بود.
میگویند تصاویر را مردی ساکن یکی از آپارتمان‌های زمان شوروی در ده کیلومتری نقطه شلیک گرفته است. اما برخی افراد تصاویر را جعلی میدانند.
یانا ارلاشووا می‌گوید وجود سیم‌های برق در تصاویر ثابت می‌کند که نمی‌توانند از بالکن طبقه نهم گرفته شده باشند. چون نقطه مورد ادعای شلیک، از طبقه نهم دیده نمی‌شود.

در مقابل هیگینز می‌گوید سیم‌ها دقیقاً همان جایی هستند که باید باشند. بسیاری دیگر هم معتقدند که تصاویر حقیقی هستند. برای روشن شدن موضوع، محققان از پهپاد کوچکی مجهز به دوربین استفاده کردند و آن را تا طبقه نهم ساختمان بالا بردند.
نه تنها سیمهای برق دیده شد، بلکه تپه ای کوچک، دورتر از جایی که میگویند موشک شلیک شده نیز رویت گردید.
همچنین شخصی به نام «والنتینا کوولنکو» نیز شلیک موشک را دیده است. او میگوید روز حادثه وقتی در مزرعه کار میکرد صدای مهیبی شنید.
آسمان را نگاه کرد و موشکی را در حال پرواز دید. سپس موشک پشت ابر رفت و صدای انفجار آمد. خانه کوولنکو جایی است که بر بخش وسیعی از آسمان اشراف دارد.
اما می‌گوید هواپیمایی را ندیده است
از سوی دیگر، مقامات آمریکایی می‌گویند تصاویر محرمانه‌ای دارند که شلیک بوک را اثبات میکند

اما حاضر نیستند منتشرشان کنند! با این حال «ری مک گاورن» با 27 سال سابقه به عنوان تحلیلگر سیا، چنین ادعایی را رد میکند. او معتقد است دولت آمریکا جنگ روانی راه انداخته تا چهره پوتین را تا حد ممکن بد جلوه دهد تا تحریم‌های روسیه طرفدار پیدا کند.

سامانه بوک…. امروزه مشخص شده موشکی که بوئینگ را سرنگون کرده است یک موشک بوک بوده است

فرضیه موشک بوک اوکراینی

روسیه چند تصویر ماهواره‌ای منتشر کرده و می‌گوید یک سامانه‌ بوک اوکراینی در آنها دیده می‌شود که ابتدا در پایگاه نظامی بوده ولی روز حادثه درخط مقدم؛اوکراینی‌ها نزدیک روستای زاروشنسکویه دیده شده است.
این فرضیه دوم روس‌هاست که پس از نااُمیدی در متهم ساختن جنگنده های اوکراینی، این بار موشک بوک آنها را مسئول حادثه میدانند.
اما هیگینز معتقد است تصاویر روس‌ها جعلی هستند.چون در آن تصاویر، سامانه بوک روز حادثه سر جایش نیست.
اما تصویر ماهواره ای دیگری که شرکت آمریکایی دیجیتال گلوب گرفته و متعلق به همان روز است، آشکارا نشان می‌دهد بوک در پایگاهش است.
کما اینکه شاهدی نیست که شلیک آن را در زاروشنسکویه دیده باشد و صد البته منطقه مذکور اساساً دست ارتش اوکراین نبوده است!
وزارت دفاع روسیه می‌گوید فیلم مشهوری که سامانه بوک با یک موشک گمشده را نشان میدهد مربوط به ارتش اوکراین و در قملروی اوکراینی‌ها است.اما عجیب است که سامانه مورد اشاره، بسیار شبیه چیزی است که روز حادثه از دونتسک به طرف شرق قلمروی شورشیان در حرکت بوده و به نظر می‌رسد فیلم، همان سامانه را بعد از شلیک و در راه بازگشت به روسیه،اما با یک موشک کمتر نشان می‌دهد!

ورود شرکت آلماز آنتی به ماجرا

در این میان آلماز آنتی، سازنده بوک هم از صاحب نظران است. مقامات آلماز آنتی میگویند از سوراخ‌های روی بدنه هواپیما معلوم است که موشک از نسل قبلی بوک بوده که ارتش روسیه دیگر کاربر آن نیست اما اوکراین همچنان استفاده می‌کند
اما عکسی از سال ۲۰۱۳ وجود دارد که ولادیمیر پوتین را جلوی همان نسخه قدیمی نشان میدهد.ضمن اینکه همان نسل بوک در سال ۲۰۱۵ طی رژه نظامی به نمایش درآمد.
با این حال، آلماز آنتی قصد عقب نشینی ندارد و این بار بدنه هواپیما را بررسی و زاویه احتمالی برخورد موشک با بدنه را محاسبه کرد. سپس محاسبات پیچیده ای را که می گفت توسط ابر کامپیوتری ویژه انجام شده، منتشر کرد.
نتیجه هم اینکه موشک از آنچه تصور می‌شده نیز قدیمی‌تر است و قطعاً در زرادخانه روسیه جایی ندارد.
اما «ایگور سوتیاگین»افسر سابق سیستمهای دفاع هوایی شوروی که امروز تحلیگر مؤسسه یونایتد سرویس در لندن است می گوید «اظهارات آلماز آنتی علمی نیست و تنها هدفش دفن حقیقت، بین انبوهی از جزئیات زاید است»
سامانه بوک وسیله پیچیده ای است که راه اندازی ان نیروی نظامی متخصص می‌طلبد و بنابر گفته سوتیاگین، بعید است شورشیان چنین تخصصی داشته باشند.
شاید همین نابلدی فاجعه آفریده است.دستگاه امنیتی اوکراین هم چند مکالمه تلفنی را شنود کرده که در یکی از آن‌ها، شورشی اوکراینی به افسراطلاعاتی روسیه می‌گوید هواپیمایی را که تصور می‌کردند اوکراینی است سرنگون کرده‌اند!

تصویر یک سامانه بوک در مناطق تحت کنترل شورشیان چند روز قبل از حادثه

شواهد تصویری

تا تابستان ۲۰۱۴ شورشیان تحت حمایت روسیه، از زمین و هوا زیر آتش بودند. شاید به همین دلیل، یک ماه پیش از سقوط MH-17 نیرویی بزرگ از تیپ ۵۳ ضد موشکی روسیه از کورسک در غرب این کشور به سوی مرز اوکراین سرازیر شد. کارکنان تارنمای بلینگکت، از روی عکسهایی که راننده‌ها و سربازان از مسیر گرفته و در رسانه‌های اجتماعی منتشر می کردند، تجهیزاتشان را بررسی کردند و متوجه شدند همان سامانه که روز حادثه در شرق اوکراین رویت شد، همراه آنها در حال حرکت بوده است. علامت‌ها و تکه‌های رنگ شده بدنه کاملاً یکسان بود.
شورشیان که نیروی هوایی نداشتند پس ارتش اوکراین چه نیازی به دفاع هوایی داشته است؟ این شورشیان بودند که برای دفاع از خود، موشک زمین به هوا نیاز داشتند و با همان تسلیحات روسی، چند هواپیمای اوکراینی را زدند. یک مورد هم روز قبل از سقوط MH-17 بود که هواپیمای ترابری AN-26 ارتش اوکراین را در ارتفاع 6 هزار و 400 متری ساقط کردند.

تصویر از یک لانچر پرتاب بوک دو روز بعد از حاد ثه در حال برگشت به روسیه.. یکی از موشک ها سر جایش نیست

 

آخرین تحولات

6 ژوئن سال 2014 اتفاق افتاد که محققان بین المللی، یک قطعه بزرگ از موشک بوک را در محل سقوط یافتند
این قطعه، وکتوری بود که گازهای پیشران موشک را خارج میکرد. دادستان‌های هلندی خواهان اطلاعات بیشتری از روسیه درباره بوک هستند و کارشناسان شورای ایمنی هوایی هلند نیز بررسی قطعات کوچک در محل سقوط را ادامه می دهند. دادستان های هلندی پاییز امسال نتیجه تحقیقات خود را منتشر خواهند کرد و تصریح دارند که تحقیقات وارد مراحل بسیار پیشرفته ای شده است.
دولت روسیه هرگونه مسئولیت در سقوط MH-17 را رد میکند و ضمن معیوب دانستن تحقیق هیئت هلندی، خود قصد تحقیقاتی جداگانه دارد. تنها نکته مورد توافق روسیه و هلند این است که دولت اوکراین باید آسمان منطقه جنگ را روی هواپیماهای مسافربری می بست

آن هم در شرایطی که شورشیان هواپیماهای ارتش اوکراین را در ارتفاعی به مراتب بیشتر از برد موشکهای دوش پرتاب هدف قرار میدادند. در می سال 2015 مرکز تحقیقی که روی این پرنده کار میکرد رسما اعلام کرد که بوئینگ مالزی با شلیک یک  سامانه بوک  ام1 با موشک 9M38M1 سرنگون شده است. این هیئت تحقیق رسما اعلام کرد بر اثر انفجار چاشنی  مجاورتی این موشک صدها ترکش به بخش جلوی بوئینگ  برخورد کرده  و ان در اسمان  متلاشی و چند بخش تقسیم کرده است ولی این هیئت هیچ اشاره ای به منبع شلیک موشک نکرد.در سال 2017 میلادی  گروه تحقیقات رسما اعلام کرد که بوئینگ  با موشک بوک جدایی طلبان مورد حمایت روسیه سرنگون شده. در سال 2019 این گروه اعلام کرد که شلیک خودسرانه چند نفر از اعضای این گروه باعث سرنگونی اشتباه این هواپیما شده ولی انها اعلام کردند انها به دنبال سرنگونی یک هواپیمای ترابری انتنوف اکراینی بودند..در می سال 2020 دولت دونتسک  که در شرق اکراین اعلام خودمختاری کرده اعلام کرد نفر در مورد این داستان بازداشت شده اند

نحوه انفجار و پاشش ترکش موشک

گناهکار کیست؟

حقیقت هم جز این نیست که روسیه موشک زمین به هوا در اختیارشان قرار داد و آن‌ها نیز سهواً مرتکب جنایت شدند. روس‌ها می‌دانند چه کسی مسبب جنایت است اما می‌ترسند به سزای عملش برسد چون پای خودشان هم به ماجرا باز میشود.از این رو گناهکار اصلی کسی است که داستان را مخفی کرد و درمورد ان سخنی نگفت

گرداوری: میناگلرو

مقالات مشابه

سرنگونی ایرباس ایرانی توسط امریکا

سرنگونی بوئینگ 727 لیبی توسط اسرائیل

سرنگونی بوئینگ747 کره جنوبی توسط شوروی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن