خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

سری نفربر های BMD

سری نفربر های BMD

سری نفربر های BMD

بعد از شکست شوروی  در داستان بحران موشکی کوبا، شوروی به دنبال افزایش توان  نظامی متعارف خود در بخشی شد که بتواند در خارج شوروی دست  به اعمال نفوذ بزند. بر این اساس  نیروی هواربرد شوروی مورد توجه قرار گرفت. این نیرو در چند زمینه   توسعه یافت یکی داشتن هواپیماهای ترابری بزرگ و دوربرد و دوم توان پرتاب و تجهیزات سنگین از این هواگردها

در میانه  دهه 1960 میلادی شوروی روی یک خودروی نفربر  بر مسلح هوابرد که توان پرتاب ان با چتر وجود داشت بررسی  را شروع کرد. طرح مورد نظر چیزی شبیه  نفربر بی ام پی 1 بود که از سال 1960 وارد خدمت شده بود. بی ام پی 1 یک نفربر مسلح  با توان حمل تا شش سرباز بود و از یک برجک با توپ راکتی 73 م م استفاده میکرد

شوروی مدت توجه خود را روی بی ام پی1 متمرکز کرد ولی این نفربر 13 تن وزن داشت و بسیاری از هواپیماهای ترابری شوروی از جمله پرتعداد ترین هواپیمای ترابری ان روز شوروی یعنی انتنوف12  توان  حمل تنها یک بی ام پی 1را داشت از این رو تصمیم بر این گرفته شد تا یک خودرو سبکتر با وزن حدود 7 تن ساخته شود

دفتر طراحی ولگاگراد  ابجکت جدید با نام ابجکت 915 را پیشنهاد داد که شامل یک خودروی زرهی شنی دار  سبک با زره کم بود که دارای یک برجک با همان توپ 73 م م بود که روی بی ام پی 1 نصب شده بود. این طرح از سال 1965 مورد بررسی قرار گرفتن  و در اوائل  دهه 1970 با نام BMD-1 وارد خدمت ارتش شوروی  شد

برای اشنایی با بی ام پی1 اینجا را کلیک کنید

بی ام دی1

بی ام دی 1 را برای همان بی ام پی 1 دانست  که وزن ان کمتر شده تا بتوان در نیروی های  هوابرد از انها به خوبی استفاده کرد . ترکیب بدنه به این شکل است که شامل راننده  در جلوی خودرو که توسط یک ریچه در بالای سر خودش وارد خودرو شده و توسط چهار پیرسکوپ رو به بیرون  دید دارد. این پیرسکوپ های از نوع TNPO-170 می باشند

همچنین یک سرباز در هر  سمت  راننده قرار میگیرد که میتواند از یک مسلسل 7.62 م م  پی کا  در جلوی نفربر برای پوشش اتش استفاده کند. این دو نفر از طریق دو دریچه در دو طرف راننده وارد می شودند.

 برجک محل قرارگیری یک نفر است و ان هم توپچی. برجک مشابه برجک نفربر بی ام پی1  است که ان نیز یک خدمه دارد.  بر روی برجک یک  پیرسکوپ 1PN22M1   قرار دارد که دارای توان درشت نمایی تا 6 ایکس را دارد . این سایت توسط یک چشمی  روزانه و یکی چشمی شبانه در اختیار توپچی قرار دارد و در روز توان اتش  تا 1300 متری را به شکل موثر دارد ولی در شب با نورافکن فروسرخ نسل اول دارای  برد 900 و بدون نورافکن تا 500 متر برد دارد. این خودرو فاقد  سامانه مسافت یاب  لیزری است

بدنه بی ام ید 1 از الومنیوم ساخته شده است زیرا فلز سبکی است  ولی به همان میزان  نیز مقاومت کمی دارد . زره ان شامل 23 م م زره با شیب 42 درجه از جلوی برجک،19 م م زره با 36 م م شیب در دو طرف برجک ،13 م و زره با 30  درجه شب در عقب برجک ،15 م م زره در جلوی بدنه است. در کل  زره کم بود حتی با سلاح ای کی 47 در برد زیر 50 متر زره از دو طرف سوراخ میشد ولی از روبرو تا مسلسل های متوسط مقاومت داشت .

در تصویر به خوبی س دریچه در جلوی خودرو مشخص است که وسط متعلق به راننده و دو تایی دیگر دو سرباز است که هر کدام جلوی خود یک مسلسل 7.62 م م دارند

خودرو  در برجک دارای یک توپ 73 م م راکتی  2A28 است. این سلاح در واقع یک راکت ضد زره اس پی جی 9 است که دارای  بارگذاری خودکار است و برای بی ام پی 1 ساخته شده است. سلاح دارای یک خشاب دایره ای شکل است که مهمات دور تا دور برجک  چیده شده  و توپ میتواند تا ده  راکت در دقیقه اتش  کند. مهمات های مختلفی برای این سلاح طراحی شدخه که شامل دو دسته ضد زره و  انفجار قوی ترکش شونده برای استفاده ضد نفرات و ساختمانها است.. البته سیستم گلوله گذاری خودکار این نفربر مثل بی ام پی1 مستعد خرابی بود و معمولا خود توپچی دستی ان را پر میکرد

مهمات PG-15V  یک مهمات خرج گود ضد زره با توان نفوذ در 350 م م زره است  و یا مهمات انفجار قوی ترکش شونده OG-15V  با 730 گرم مواد منفجره… توان نفوذ مهمات  ضد زره کم است عملا از پس تانک های موجود بر نمی امد و حتی نفربرهای  مجهز به توری ضد راکت و یا زره واکنشی نیز در برابر ان مقاوم هستند ولی بدون شک بر ضد اهداف دیگر کارایی بسیار خوبی دارد. برد موثر این سلاح 2000 متر نیز میرسد ولی برد اتش واقعی بسته به مهمات برای این خودرو بین 800 تا 1300 متر است

لوله توپ تا 33 درجه به طرف بالا و 4 درجه به طرف پایین حرکت کرده و خودرو درون خشاب خود تا 40 راکت که معمولا 24 راکت ضد زره و 16 راکت  بر انفجار قوی است حمل میکند. یک مسلسل هم محور 7.62 م م نیز  کنار توپ اصلی نصب شده که دارای 2000 گلوله برای ان در خودرو است

از انجای که توان ضد زره  توپ 73 م م کم است این خودرو نیز همانند بی ام پی 1 توان حمل یک موشک مالیوتکا را نیز روی  لوله توپ خود دارد . این موشک تا 3000 متر برد دارد و دارای  سیستم هدایت در خط دید کاربرو در نسخه های پیشرفته تر دارای  سیستم هدایت  نیم خودکار با سیم است .در دهه 1970 به بعد این خودرو یک کوشک ضد تانک کونکورس را روی  برجک حمل میکرد. این موشک برد توان نفوذ بیشتری در زره نسبت به مالیوتکا داشت  دقت بالای  داشت از این رو جایگزین مالیوتکا روی این خودرو شد

پرتاب بی ام دی از ایلیوشین76

خودروی دارای یک موتور دیزل  شش سیلندر چهار زمانه با توان 270 اسب بخار است  و از یک گیربوکس دستی با پنچ دنده رو به جلو و یک دنده رو به عقب استفاده میکند .  موتور عقب  نفربر قرار دارد  و از این رو نفربر درب عقب ندارد و سربازان از درب های روی خودرو وارد ان می شوند . با در نظر گرفتن وزن این خودرو بسته به  بارگیر ان این خودرو  داریا رانش  به وزن 32 تا 18 اسب بخار بر تن است که رقم قابل قبولی است  و با سرعت پیمایش جاده ای 80 کیلومتر بر ساعت یکی از سریعترین   زره پوشهای شنی دار در روسیه به حساب می اید.خودرو دارای  توان تغییر فاصله خود از زمین را دارد. این قابلیت برای جا دادن نفربر درون یک هواپیما ترابری لازم است . این خودرو میتوان بین 100 تا 450  م م فاصله خود را از زمین  کاهش و یا افزایش دهد که  هم برای مخفی شدن پشت موانع طبیعی و غیر طبیعی مناسب است  و هم برای جابجای توسط هواپیما ترابری

تصویری از یک بی ام دی1 در یک رزه شوروی در حالی که شش سرباز از دریچه های روی خودرو بیرون امده اند…توپ 73 م م و موشک مالیوتکا روی ان مشخص است

این خودرو نتنها یک خودروی هوابرد است بلکه  یک خودوی ابی خاکی نیز است. دارای  دو جت ابی در دو طرف  بدنه بالا شنی ها است  که اب را با فشار به طرف عقب داده تا خودرو به طرف جلو حرکت کند و میتواند با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت نیز درون اب حرکت کند

 همان طور که گفته شده قرار گیری موتور در عقب باعث شده تا این خودرو فاقد درب عقب باشد. سربازن از طریق دو دریجه در پشت خودرو دارد ان می شند. شش سرباز درون خودرو قرار میگردند که فضای بسیار کمی دارد  و سوار شدن و پیاده شدن  کمی دشوار  است . در کل بی ام دی 1 فضای داخلی بسیار کمی دارد دلیل ان نیز کوچک کردن این طرح برای پرتاب راحت از هواپیما است. از طرفی زره کم ان باعث شده اگر مورد هدف بگیرد به راحتی مهمات ضد زره وارد ان شده و باعث انفجار مهمات درون ان شود که خودرو کاملا نابود می شود. نداشتن درب عقب هم تخلیه  افراد را سخت کرده

همچنین   این خودرو همانند  سری بی ام پی  1 و 2 دارای پرت شلیک از داخل خودرو  بود. در بی ام پی ها در هر سمت  خودرو برای هر سرباز یک دریچه وجود داشت  که سرباز لوله تفنگ خود را از ان بیرون اورده و با ان از درون خودرو دست به اتش میزدند  ولی در بی ام دی فضا بسیار تنگ بود برای همین تنها یک پرت در هر سمت و یکی در جلو  برای مسلسل چی جلو قرار داشت

سربازانی که از روی خودرو از ان خارج و به بیرون میپرند
عقب خودرو که فاقد درب است

مدل های مختلف

بی ام دی: نسخه اولیه ازمایشی

بی ام دی -1: نسخه تولید اولیه  که در بالا به ان اشاره شد و دارای پوشش برای محافظت از الودگی شیمیایی و اتمی

بی ام دی 1 کا: نسخه فرمانده ای دارای دو رادیویی ارتباطی ار 126 و ار 107  و سیستم ناوبری پیشرفته تر برای فرماندهان گردان

بی ام دی 1 پی: نسخه پیشرفته تر  که به جای موشک مالیوتکا میتواند موشک کنکورس و یا موشک فاگوت را حمل کند. کنکورس دارای  برد 4000 متر و  قدرت  نفوذ در 900 م م بود و فاگوت  دارای برد 2000 متر و قدرت نفوذ در 750 م م در زره است. این نسخه  مجهز به یک نسخه فرمانده ای با نام بی ام پی 1 پی کا با سامانه های ناوبری و ارتباطی پیشرفته است

بی ام دی -1-30: این نسخه به جای یک توپ 73 م م مجهز به یک توپ 30 م م است . این توپ همان توپ نصب شده روی بی ام پی 2 است و دارای  سرعت اتش  600 گلوله بر دقیقه  است. نسخه ای از این نفربر نیز ساخته شد که به جای توپ 30 م م دارای  نارنجک انداز خودکار 40 م مبود

بی ام دی -2

این نسخه بر اساس تجارب ارتش شوروی در افغانستان ساخته شد. در واقع توپ 73 م م راکتی  که روی بی ام پی 1 و بی ام دی 1 نصب شده بوداگرچه برد وقدرت بالای داشت ولی نرخ اتش پایینی داشت و برای پشتیبانی  از پیاده نظام کافی نبود و از طرفی  زاویه  بالا را درست پوشش نمیداد  از این رو نیاز به یک توپ کوچکتر   با نرخ اتش سریعتر بود .بدین سان  همان طور که ارتش شوروی دست به توسعه بی ام پی 2 بر اساس بی ام پی 1 با توپ 30 م م زد ، بی ام دی 2 را نیز مجهز به توپ 30 م م کرد . این نسخه مجهز به توپ 2A42 بود که روی بی ام پی2 نیز نصب شده بود و  گلوله های 30 م م با پوکه های  165 م م شلیک میکرد. نسخه نصب شده روی این  خودرو دارای  سرعت اتش 500 گلوله بر دقیقه بود  و  درون خودرو 300 گلوله برای ان حمل می شد. این نسخه  نیز دارای یک مسلسل هم محور 7.62 م م بود  و همانند  بی ام دی 1 دارای یک مسلسل چی در جلوی سمت راست  خودرو بود. یک ارتقا دیگر  روی بی ام دی 2 حذف موشک ضد تانک مالیوتکا و نصب موشک ضد تانک  ای تی 4 فوگات و ای تی 5 کونکورس بود که در بالا به  برتری های انها نسبت  به مالیوتکا  اشاره شد

برای اشنایی با بی ام پی2 اینجا را کلیک کنید

بی ام دی2 و یک موشک ضد تانک فاکوت روی برجک

 بی ام دی 2 دارای ترکیب مشابه  بی ام دی1 بود  همان شش سرباز را حمل میکرد و موتور در عقب قرار داشت و خدمه دارای  دریچه های در بالای خودرو  سوار می شدند. با وجود اینکه برجک بی ام دی 1 مشابه بی ام پی 1 بود ولی در بی ام دی 2 توپ مشابه بی ام پی 2 بود ولی در برجک بی ام پی 2 دو خدمه یعنی فرمانده و توپچی درون برجک قرار میگرفتند ولی  در بی ام دی 2 باز فقط توپی درون این برجک بود و فرمانده همانند  نسخه بی ام دی 1 در سمت چپ راننده قرار داشت

بی ام دی 2 دارای زره مشابه با بی ام دی 1 بود، کمی زره افزایش یافته بود ولی همچنان از زره کم رنج  میبرد . دارای یک موتور شش سیلندر دیزل  241 اسب بخاری بود و بیشترین  سرعت 80 کیلومتر در جاده، 40 کیلومتر بر ساعت در خارج  از جاده و به عنوان یک خودروی ابی خاکی  دارای  سرعت 10 کیلومتر بر ساعت روی اب بود

در نهایت همان طور که گفته شد بی ام دی 2 مشابه بی ام دی 1 بود و تنها دارای  توپ 30 م م و موشک جدید  بود

بی ام دی  از اوائل دهه 1970  وارد خدمت ارتش شوروی شد و به شکل فراگیر در  مانورهای شوروی از هواپیماهای ترابری شوروی با چتر بیرون انداخته میشد. بی ام دی بسیار سبک  بود و حتی بالگردهای چون میل 6 و 26 نیز ان را حمل میکردند. تنها مسئله این بود که هر هواپیما چند عراده میتواند حمل کند. برای نمونه  یک  عراده توسط انتنوف12 ، سه عراده توسط ایلیوشین 76 و یا چهار  عراده توسط انتنوف22  و یک عراده توسط بالگردهای چون میل 6 و 26

بی ام دی2

سرعت پرتاب این خودرو از هواپیما بسته به نوع هواپیما فرق داشت حتی هواپیمای چون  ایلیوشین 76 نیز در بیشتر حالت این هواپیما را با سرعت 450 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 500 تا 8000 متر پرتاب کند

 

بی ام دی 1 به سرعت توسط نیروی های هوابرد شوروی به کار رفت و در سال 1978 زمانی که شوروی در اوگاندا حضور نظامی برای حمایت  از دولت وقت وارد عمل شد   بی ام دی 1 بود که به همراه نیروی های هوابرد  شوروی به انجا فرستاده  شد

در جریان نبرد در افغانستان  و اشغال این کشور توسط شوروی این خودرو  حضور گسترده ای در افغانستان  داشت  به شکلی که اولین و اخرین واحدهای نظامی شوروی در افغاسنتان  را نیرو های هوابرد با این خودرو تشکیل میدادند . در این نبرد اگرچه بی ام دی نشان داد بسیار  کوچک سریع و چالاک است ولی نداشتن  زره بسیار مشکل ساز بود . صدها عراده انها هدف  قرار گرفت و سربازان تا امدند از این خودرو کوچک تنگ خارج شوند، سوختند با وجود این شوروی  هرگز در خودروی های هوابرد  بعدی خود نیز زرهی بیشتری کار نگذاشت

روسیه همچنین در نبرد گرجستان و چچن  از بی ام دی استفاده کرد و عراق  نیز به تعداد محدود این خودرو را داشت  و از انها در  جنگ با ایران استفاده کرد

بی ام دی تا سال 1987   تولید شدو همکنون نیز حدود 500 عراده ان در خدمت نیروی های  هوابرد روسیه است

بی ام دی 2 نیز تجربه مشابه نبرد با بی ام ید 1 داشت ولی امروزه تعداد بیشتری از ان در خدمت است و همکنون پرتعداد ترین خودروی هوابرد ارتش روسیه به میزان 1000 عراده است اگرچه 1500 عراده نیز ذخیره است

بی ام دی2

بی ام دی3

این نسخه  در واقع بر اساس خودرو بی ام پی3 ساخته شد. در میانه دهه 1980  زمانی که شوروی کار روی بی ام پی3 را اغاز  کرد که دارای یک برجک با توپ100 م م و یک توپ30 م م بود، شوروی دنبال نسخه هوابرد  ان نیز بود ولی مشکل این بود که این برجک سنگین بود و وزن خودرو به 18 تا 20 تن می رسید  در نتیجه عملا تنها یکی فروند ان توسط ایلیوشین76 قابل حمل بود. از این رو انها یک طرح تغییر یافته  و چیزی بین بی ام  پی2 و 3 از اب در امد. خودرو دارای  برجکی مشابه بی ام پی2 است البته بر خلاف بی ام پی2 که با دو خدمه در برجک است در این مدل هم تنها توپچی در برجک است ولی ارتقا سایت اتش باعث شده  تا  دقت اتش افزایش  یابد.

برای اشنایی با بی ام پی3 اینجا را کلیک کنید

بی ام دی3…داشتن نارنجک انداز دود زا در دو طرف برجک و توپ30 م م شخص کننده این خودرو است

بی ام دی3 دارای همان توپ30 م م بی ام دی2 است  ولی سیستم اتش بهبود  یافته و سایت اتش BPK-1-42 مجهز به سیستم مسافت  یاب لیزری  دقت اتش  بیشتری را برای توپچی فراهم کرده . تثبیت  کننده لوله بهبود یافته است  و کارایی ان در اتش در حین حرکت بسیار بهتر شده بود .یکی از بهبود های که در بی ام دی3 دیده می شود نصب سامانه دید حرارتی نسل دوم SANOET-1 است که به توپچی اجازه میدهد شبها در برد بسیار بیشتری از نسل اول دوربین دید شبانه اقدام به اتش کند. برد تشخیص هدف برای SANOET-1 در شب 3600 متر است و  اگرچه این سیستم اجازه اتش  با توپ رابه کاربر در شب نمیدهد ولی میتوان از ان برای  شلیک موشک ضد تانک کونکورس که روی برجک سوار می شود استفاده کرد .

توپ 30 م م 500  گلوله دارد و دارای زاویه پوشش75 درجه به طرف بالا  است از این رو میتواند در صورت نیاز از ان به خوبی برضد بالگردها و یا اهداف در بلندیها استفاده کرد .یک مسلسل 7.62 م م هم محور با 2500 گلوله در کنار توپ30 م م و در جلو شاسی به جای مسلسل 7.62 م م که در بی ام دی 1 و2 توسط یک سرباز شلیک  می شود دارای  یک نارنجک انداز 30 م م خودکار است که تا 1700 متر برد دارد .هچنین روی برجک  نیز  یک موشک ضد تانک کونکورس و  قابل نصب است و سه موشک نیز درون بدنه قرار میگیرد

پرتاب بی ام دی3 از ایلیوشین76

همچین بی ام دی3  دارای شش نارنج انداز دودزا  است که سه عدد در هر سمت که مشابه بی ام پی2 است

موتور  کاملا جدید است و قدرت ان به 450 اسب بخار می سرد  . این موتور  شش سیلندر دیزل  قدرت بیشتر را نسبت  به دو خودروی قبلی در اختیار ان قرار داده اگرچه بی ام دی3 با وزن 12 تن سنگین تر از هر دو انها است .این خودر نیز توان حرکت روی اب را دارد

پیاده شدن سربازان از راهارو عقبی روی موتور

 تنها 143 دستگاه بی ام دی3 تولید شد که تنها توسط روسها استفاده می شود .تولید این خودرو  بین سالهای 1985 تا 1997 ادامه داشت دلیل  تولید تعداد کمی از  ان بر میگردد به توسعه نسخه جدید با نام بی ام دی4… یک برنامه  ارتقا در سال 2009 با نام بی ام دی3 ام  معرفی شد که شبیه  برنامه ارتقا بی ام پی2 ام است که شامل نصب سایت هدفگیر ی کاملا جدید با رایانه اتش  دیجیتال ، مسافت یاب لیزری  و دوربین دید حرارتی نسل دوم تردمال برای اتش  تا برد 2500 متری در شب ، نارنجک  انداز30 م م به روی برجک نصب  شد و به شکل ریموت  کنترل از درون خودرو هدایت می شود.  نصب دو موشک ضد تانک کورنت که 6000 متر برد و 1200 م م توان نفوذ داشت .این برنامه البته در نهایت به جای نرسید

اماده شدن برای پرتاب از هواپیما

 بی ام دی4

این نسخه اخرین  نفربر هوابرد ساخت روسیه  است.بی ام دی4 بر اساس بی ام دی3 ساخته شد ولی دارای  برجک Bakhcha-U است .برجک Bakhcha  برای بی ام پی3 ساخته شد ولی روی چند خودروی دیگر نیز نصب شد .این برجک شامل یک توپ 100 م م ، 2A70 است که قابلیت پشتیبانی بسیار بالای دارد  و دارای یک سیستم گلوله گذاری  خودکار بود که بین 10 تا 12 گلوله در دقیقه اتش میکند و 34 گلوله  درون خودرو وجود دارد. این  نسخه برخلاف نسخه های قبلی  فاقد موشک  ضد تانک روی برجک است زیرا توپ 100 م  کارایی بسیار دارد و موشک ضد تانک لوله پرتاب حمل میکند. این موشک از نوع AT-10 که با نام 9 ام117 نیز شناخته  می شود یک موشک 100 م م هدایت لیزری  با برد 5500 متر را شلیک میکند که  میتواند 800 م م زره نفوذ کند و 21 کیلوگرم وزن دارد. ولی به غیر  این موشک  هدایت لیزری که توسط مسافت یاب لیزری هدایت می شود دست کم دو مهمات انفجار  قوی ترکش شونده یکی از نوع 3UOF17 و 3UOF19را شلیک کنده که برای درگیر  با خودروهای سبک و نیروی های پیاده  و ساختمانها است.استفاده از این توپ 100 تجربه  بی ام دی2 و 3 بود که اگرچه توپ  30 م م سرعت اتش  بالای دارد ولی نیاز به قدرت تخریب  بالا نیز است  از این رو توپ100 م م روی  ان نصب شد ولی از جمله ویژگی های برجک Bakhcha   داشتن  یک توپ30 م م 2A72 در کنار توپ100 م م است که 500 گلوله حمل میکند و میتوان مهمات انرژی جنبشی ان در 22 م م زره در 500 متری  نفوذ کند ..توپ 100 م م برای پشتیبانی  اتش  تا 7 کیلومتر و توپ30 م م تا 2000 متر برد دارد و یک مسلسل 7.62 م م نیز با 2000 گلوله وجود دارد

بی ام دی4…اگر به توپ اصلی نگاه کنید به خوبی لوله توپ100 م م و توپ 30 م م در کنار هم دیده می شود

یکی از تفاوت های عمده بی ام دی4 با مدل های  قبلی این است  که در این نسخه دو خدمه درون برجک قرار میگیرند .سیستم اتش ارتقا بسیار نسبت به نسخه قبل یافته. فرمانده دارای یک سایت پانورماتیک با قابلیت  دید 360 درجه است که دارای دوربین دید حرارتی و مسافت یاب لیزری است  و توپچی نیز دارای  یک سایت مستقل  مجهز به یک رایانه اتش بالستیک  دیجیتال  است .دقت اتش به شکل قابل قبولی است و برد اتش  با توپ 100 م م به دود 2000 تا 2500 متر با یک اتش  میرسد اگرچه گفته شده تا 5000 متر البته  با دقت کمتر نیز ممکن است

موتور  2V-06-2  روی این خودرو نصب است که 450 اسب بخار قدرت فراهم میکند  .بخش پیاده شدن و سوار شدن بی ام دی4 همانند بی ام دی3 است که سربازان  از طریق یک  راهرو روی موتور در قسمت عقب سوار بر خودر می شوند

60 دستگاه  از این خودرو در نسخه اولیه تولید شد که اکثرا بین سالهای 2004 و 2005 تولید شدند ولی در سال 2005 برنامه تولید تعداد بیشتری  لغو شد زیرا وزارت دفاع معتقد بود این خودرو نیازی های ارتش  را فراهم نمیکند . از جمله در نهایه  زره. البته زه بی ام دی4 مشابه سه خودروی قبلی  این سری بود ولی خود عملا دیگر این زره برای تحدیدات جدید موثر   نیست  در نهایت در سال 2008 یک نسخه جدید با نام بی ام دی4 ام توسعه یافت  که دارای زره المینیومی  با ترکیبی از مواد کامپوزیت بود . این نسخه  میتواند از جلو تا گلوله های مسلسل 14.5 م م و از کنار در برابر مسلسل های متوسط دفاع کند و از موتور 500 اسب بخاری استفاده میکند.این نسخه اشتراکات بیشتری با بی ام پی3 دارد و 80 درصد  قطعات ان مشترک است

نسخه بی ام دی4 ام که دارای اشتراکات فراوان با بی ام پی3 است

اولین سری از بی ام دی4 ام در سال 2015 تحویل شد ولی قرار است تا سال 2020 نیروی هوابرد روسیه 132 دستگاه بی ام دی3 ام و 58 دستگاه BTR-MDM را احیل بگیرند . نسخه BTR-MDM یک نسخه برگرفته شده  از بی ام دی4 ام که فاقد برجک بوده و به عنوان یک نفربر توان حل تا 12 سرباز را دارد(نسخه بی ام دی4 ام توان حمل 6 سرباز را دارد)

بی ام دی4 ام
BTR-MDM
روسها یک نسخه جدید از خودروی زرهی هوابرد بی ام دی4 ام را  در سال2021  به نمایش گذاشتند  که دارای یک برجک با چهار موشک ضد تانک کورنت است .این نسخه دارای یک سامانه اپتیکی در مرکز برجک است و مانند نسخه اصلی این خودرو میتواند تا 5 سرباز را حمل کند. 
مدل BMD-1 BMD-2 BMD-3 BMD-4M
وزن 7.5 تن 11تن 12 تن 13 تن
طول 5.4 متر 7.8 متر 6.3 متر 6.3 متر
خدمه 3 نفر 3 نفر 3 نفر 3 نفر
تعداد سرباز قابل حمل 6 نفر 4 نفر 5 سرباز 5 سرباز
میزان مقاومت از جلو در برابر مسلسل های متوسط از جلو در برابر مسلسل های سنگین 12.7 م م از جلو در برابر مسلسل های سنگین 12.7 م م از جلو در برابر مسلسل های سنگین14.5 م م
سلاح اصلی توپ راکتی73 م م توپ30 م م خودکار توپ 30 م م خودکار توپ100 م م و یک توپ 30 م م
سلاح ثانویه دو مسلسل 7.62 م م دو مسلسل 7.62 م م یک مسلسل 7.62 م م و یک نارنجک انداز خودکار 30 م م یک مسلسل 7.62 م م
موشک ضد تانک موشک مالیوتکا موشک ضد تانک کونکورس و یا فوگات موشک ضد تانک کونکورس موشک ضد تانک هدایت لیزری لوله پرتاب
قدرت موتور 240 اسب بخار 241 اسب بخار 450 اسب بخار 500 اسب بخار
برد 600 کیلومتر 450 کیلومتر 500 کیلومتر 500 کیلومتر
سرعت 80 کیلومتر بر ساعت خارج جاده 80 کیلومتر بر ساعت خارج جاده 70 کیلومتر بر ساعت خارج جاده 70 کیلومتر بر ساعت خارج جاده
میزان تغییر اندازه ارتفاع از سطح زمین 100 تا 450 م م 100 تا 450 م م 130 تا 530 م م 130 تا 530 م م

عبدالحمید تارخ

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/BMD-4

https://en.wikipedia.org/wiki/BMD-3

https://en.wikipedia.org/wiki/BMD-2

https://en.wikipedia.org/wiki/BMD-1

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن