ناوهای ابی خاکی و بالگرد بر و تداروکاتی

شناور بیمارستانی کلاس مرسی

شناور بیمارستانی کلاس مرسی

گردآوری،ترجمه و تالیف: حمید اسماعیل پور
ناو های بیمارستانی کلاس Mercy آمریکا
USNS Mercy T-AH-19
قبل از هر چیزی به نظرم معنای کلمه ی Mercy را بگویم که در زبان انگلیسی میشود: مرحمت، شفقت، رحمت، مروت، بخشش (حالا هر چی من که فقط مینویسم مرسی!)
ناو های بیمارستانی کلاس مرسی با وزن بیش از 65000 تن سومین کشتی عظیم در نیروی دریایی ایالات متحده میباشد یعنی فقط ناو هواپیمابر کلاس جرالد فورد و ناو هواپیما بر کلاس نیمیتز از این ناو بیمارستانی بزرگتر هستند.
نکته ی دوم اینکه چرا این کشتی را به این اسم نامگذاری کرده اند، چون نیروی دریایی آمریکا در جنگ جهانی اول یک ناو بیمارستانی به اسم یو اس اس مرسی داشت ، و در جنگ جهانی دوم هم یک ناو بیمارستانی دیگر به همان نام یعنی یو اس اس مرسی به خدمت گرفت و این سومین ناو بیمارستانی با این نام است. البته این ناو غیر نظامی است، در ابتدای ناو های نظامی حروف یو اس اس میاید اما کشتی هایی که متعلق به نیروی دریایی هستند اما نظامی نیستند از پیشوند یو اس ان اس در آنها استفاده میشود)
ناو بیمارستانی مرسی از سوپر نفتکش های مدل سان کلمنته ساخت شرکت ملی فولاد و کشتی سازی سَن دیگو مشتق شده و توسط نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل به ناو بیمارستانی شده است. این ناو توسط شرکت ملی فولاد و کشتی سازی در دهه 1970 ساخته شد و توسط نیروی دریایی خریداری شده و به ناو بیمارستانی تبدیل شد و در سال های 1986 و 1987 به خدمت گرفته شد.
(شاید کمی تعجب کنید که چرا آمریکای ثروتمند  از یک تانکر به عنوان بیمارستان استفاده کرده ، اما مطمعن باشید این بهترین گزینه بوده که انتخاب کرده اند، چه چیزی بهتر از یک کشتی حاظر و آماده که داخلش یک تانکر فوق العاده عظیم تو خالی وجود دارد برای طبقه طبقه کردن و طراحی و ساخت یک بیمارستان)
کلاس مرسی جایگزین ناو های بیمارستانی کلاس هاوِن قبلی شده است.
این کشتی ها توسط فرماندهی نیروی دریایی ارتش اداره می شوند و برای ارائه خدمات اورژانسی، مراقبت های ویژه در نزدیکترین محل به نیروهای نظامی آمریکایی و همچنین برای استفاده در عملیات های بشردوستانه در مواجهه با بلایای طبیعی طراحی شده اند. هر کشتی شامل 12 اتاق عمل کاملا مجهز و فوق پیشرفته ی مجزا،و 1000 تخت بستری بیمارستانی، خدمات رادیو اکتیو، آزمایشگاه پزشکی، داروخانه، آزمایشگاه اپتومتری، سی تی اسکن، ام آر آی، و دو کارخانه تولید اکسیژن می باشد.
ناو بیمارستانی مرسی
تعداد کشتی های ساخته شده از این کلاس دو فروند با نام های یو اس ان اس مرسی و یو اس ان اس کامفورت میباشد.
این ناو های بیمارستانی در شهر ساحلی سان دیگو واقع در ایالت کالیفرنیا مستقر هستند، عمدتا یکی از آنها در اقیانوس آرام و دیگری در اقیانوس هند فعالیت می کنند. اولین مأموریت ناو بیمارستانی مرسی در سال 1987 یک سفر بشردوستانه به فیلیپین و اقیانوس آرام بود. اما اولین مأموریت نظامی او خدمت به نیروهای ائتلاف در جنگ اول خلیج فارس بود. همچنین پس از سونامی سال 2004 به عنوان عظیم ترین گروه امدادی به کمک مجروحین و مسدومین حادثه شتافت. و آخرین عملیات رسمی آن در سال 2013 بود زمانی که طوفان ، فیلیپین و کشور های همسایه اش را به شدت درهم کوبیده بود.
ناو بیمارستانی کامفورت عمدتا در دریای کارائیب و آمریکای لاتین فعالیت می کند. و اولین مأموریت جنگی اش نیز خدمت به نیروهای ائتلاف در ساحل کویت در طول عملیات طوفان صحرا بود. و اولین ماموریت بشر دوستانه هر دوی آنها در سال 1994 اتفاق افتاد و به مهاجرانی که از هائیتی و کوبای به آمریکا می آمده اند کمک کردند.
پس از عملیات تروریستی 11 سپتامبر به سرعت برای ارائه خدمات پزشکی و روانی به منهتن فرستاده شدند. در عملیات آزادی عراق در سال 2003 مایه ی آرامش خاطر فرمانده هان و ژنرال های ارتش ایالات متحده در خلیج فارس و دریای عمان بودند. در سال 2005 و پس از وقوع طوفان مهیب کاترینا مردم آمریکا را نجات دادند. در سال 2010 در پاسخ به درخواست کمک زلزله زدگان هائیتی ماموریت دیگری را برای کمک به آسیب دیدگان این فاجعه بر عهده گرفتند. در ماه مه سال 2015 ناو بیمارستانی کامفورت در کینگستون جامائیکا مشغول ارائه ی خدمات پزشکی از جمله اپتومتری، دندانپزشکی، پزشکی عمومی، بهداشت جامعه، زنان و زایمان، اطفال و داروخانه بود. کمک به جامائیکا بخشی از یک ماموریت بشردوستانه تقریبا شش ماهه در سراسر منطقه ی دریای کارائیب بود. یکبار دیگر نیز در سال 2017 ناو بیمارستانی کامفورت پس از طوفان ماریا برای کمک به شهروندان آمریکایی در پورتوریکو مستقر شد.
ناو مرسی در کنار یک ناو تداروکاتی
خب تا به اینجا از خوبی های این ناو های بیمارستانی گفتیم اما همانطور که همه ی ما میدانیم هر مزیتی یه سری معایبی هم دارد و این ناو های بیمارستانی هم از این قاعده مستثنی نیستند پس چند تا از انتقاداتی را که به این ناو ها وارد است را مرور میکنیم.
ناو های بیمارستانی کلاس مرسی بزرگ و مجهز به 1000 تخت بستری هستند و می توانند تا 200 نفر را در یک روز پذیرش و ترخیص کنند. آنها پلت فرم بسیار مناسبی برای انجام بسیاری از روش های جراحی در شرایط مختلف دریایی میباشند، با این حال انتقادات اصلی از این کشتی ها عبارتند از:
آنها تقریبا آهسته هستند و با حداکثر سرعت فقط بیش از 17 گره دریایی(حدود 28 کیلومتر بر ساعت) حرکت میکنند. کشتی های کلاس مرسی از نظر ظرفیت پزشکی بسیار بزرگتر از آنچه که برای اکثر عملیات نظامی مورد نیاز است میباشند، پس به آسانی یا به سرعت وارد مهلکه نمیشوند و ورودشان به منطقه ی عملیاتی طول میکشد. اندازه ی بزرگ این ناو های بیمارستانی باعث میشود که سطح مقطع راداری عظیمی از خود به جا بگذارند که با توجه به عدم توانایی مانور سریع آنها موجب میشود که در بربر حملات آسیب پذیر باشند. البته در تئوری و بر روی کاغذ این حمله هرگز نباید اتفاق بیفتد، زیرا حمله به یک کشتی بیمارستانی تحت کنوانسیون سال 1907 لاهه جنایت جنگی محسوب میشود. اما سازمان های تروریستی ، دزدان دریایی و یا هر سازمان دیگری که مانند یک کشور مستقل از کنوانسیون های جنگی مجاز پیروی نمی کنند ممکن است به این کشتی حمله نمایند.انتقاد بعدی (که به نظر من انتقاد اصلی ه) این است که وقتی کشتی ها در حال انجام ماموریت جنگی هستند مجروحان و بیماران عملیات باید توسط هلیکوپتر به این ناو ها منتقل شوند ، با توجه به اینکه حمله به این ناو ها جنایت جنگی است (و هر کی بزنه شورای امنیت دهنش رو سرویس میکند) اما در هیچ معاهده یی اعلام نشده که هدف قرار دادن هلیکوپتر دشمن جنایت جنگی میباشد پس اگر دشمن از مکان این ناو ها اطلاع یابد و بتواند در نزدیکی آن ها جنگنده یی مستقر کند تمامی بالگرد هایی که به طرف ناو پرواز میکنند در خطر خواهد بود.
همچنین در دریا های خشن و مواج اگر میزان لرزش های این ناو به 10 درصد برسد پد فرود بالگرد عملا بیفایده میشود و بالگرد ها یا توان نشستن نخواهند داشت و یا فرود بسیار سختی را تجربه خواهند کرد (البته  این انتقاد وارد نیست چون سیستم استابلایزر یا تثبیت کننده ی ناو امکان نداره بزاره تکان های کشتی به 5 درصد هم برسه چون در این ناو ها از سیستم استابلایزر ناو های هواپیما بر استفاده شده، و اگر در ناو های هواپیما بر لرزش های عرشه به رقم 5 درصد برسد هیچ هواپیمایی حق برخواستن و یا نشستن ندارد و این استابلایزر ها یا تثبیت کننده ها هیچوقت نگذاشتند که پرواز های ناوهواپیما بر کنسل شود پس یعنی تکان های عرشه به 5 درصد خطرناک برای جنگنده هم نرسیده چه رسد به 10 درصد بالگرد)

موضوع بعدی پد فرود بالگرد است که فقط یک پد فرود بر روی عرشه ی ناو وجود دارد و این یعنی زمانی که یک بالگرد روی پد وجود داشته باشد بالگرد دیگر باید در آسمان منتظر بماند تا بالگرد از روی عرشه بلند شود تا بتواند فرود بیاید.
موضوع دیگر تاثیر وضعیت هوا بر پرواز هلیکوپتر هاست، به طوری که اگر سرعت باد بیش از حد مجاز باشد ، و یا ریزگرد و طوفان شن در منطقه وجو داشته باشد عملا پرواز بالگرد امکان پذیر نیست و هیچ مجروحی را نمیتوان به ناو بیمارستانی منتقل کرد
موضوع بعدی حرکت بیماران و پرسنل کشتی در داخل راه رو ها و اتاق های کشتی میباشد که کمی محدود تر از بیمارستان های معمولی است.
در اواسط سال 2004 معاون دریای مدیترانه ی نیروی دریایی ایالات متحده ی آمریکا ژنرال مایکل لان کوان (که همزمان رئیس دفتر پزشکی و جراحی نیروی دریایی هم هستند) گفت: یو اس ان اس مرسی و همچنین یو اس ان اس کامفورت باید بازنشسته شوند ، آنها کشتی های بی نظیر و فوق العاده یی هستند ، اما بسیار شبیه به دایناسورهایی هستند که از گذشته مانده اند ، آنها در دهه ی 70 ساخته شده اند و باید بگویم که عمرشان تمام شده است.در حال حاضر گزینه های مناسب کمی وجود دارد که بتوان آنها را برای جایگزینی با کلاس مرسی انتخاب کرد. اما یقیناً آمریکا اگر بخواهد همچنان ابرقدرت جهان باقی بماند باید تا قبل از سال 2025 ناو بیمارستانی جدیدی را طراحی کند.

 

ویژگی های عمومی
ظرفیت بیمار:
بخش مراقبت های ویژه سی سی یو : 80 تخت
بخش مراقبت های ویژه آی سی یو : 80 تخت
بخش های بازیابی و احیا ی قلبی ریوی : 20 تخت
بخش مراقبت های ایزوله (مثلا بیماران شیمیایی و میکروبی) : 280 تخت
بخش مراقبت های سبک : 120 تخت
بخش مراقبت های عمومی : 500 تخت
مجموع ظرفیت بیمار : 1000 تخت
اتاق های عمل : 12 اتاقگروه ها و امکانات حاظر در کشتی :
گروه تخمین و تعیین خسارت
گروه خدمات رادیولوژی از جمله سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی
گروه آزمایشگاه اصلی به همراه آزمایشگاه ماهواره ای (نتایج آزمایش توسط خدمه ی کشتی به پزشکان فوق تخصص حاظر در خاک ایالات متحده ی آمریکا ارسال شده و آنها نتیجه آزمایش و اقدامات قابل انجام را از طریق همان مسیر ماهواره یی به پرسنل حاظر در کشتی اعلام میکنند)
گروه مرکزی استریل
گروه تامین تجهیزات پزشکی
گروه داروسازی و داروخانه ها
گروه درمان فیزیکی و مفصلی
گروه مراقبت از سوختگی
گروه مراقبت های ویژه
گروه خدمات دندانپزشکی
گروه آزمایشگاه اپتومتری
گروه فوق تخصصی چشم و جراحی لیزری چشمسایر بخش ها:بخش خشکشویی
بخش درمان سوختگی
بخش آنژیوگرافی
بخش بانک خون
کارخانه های تولید اکسیژن (دو کارخانه)

و در نهایت سرد خانه و بالگرد دور پرواز مخصوص حمل جسد.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام. الان هم برای درمان موارد کرونا دارن مورد استفاده قرار میگیرن. جزئیات رو خبر ندارم ولی با یه جستجوی ساده می‌شه پیداکرد خبرش رو و خوبه که به این مطلب یا اخبار نظامی اضافه کنید. باتشکر

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن